quote:
Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 21:21:Waarschijnlijk was jezelf uitroepen tot koning v.d. Judeeers net zo gevaarlijk als van jezelf zeggen dat je de messias bent.
Immers dan ging je tegen de keizer in. Toch lees ik in de Bijbel dat Jezus breder kijkt dan alleen Judea. Sterker nog Hij predikt het meeste in Galilea en Hij zegt dat Hij kwam voor de verloren schapen van het huis Israels.
"24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls. " (Mat. 15)
Dat geloof ik ook hoor! Jezus was echt gekomen tot de verloren schapen van het huis van Israël.
Er waren twee "huizen": het huis van Israël, dat ook wel Efraïm genoemd werd en het huis van Juda. In Jeremia 3 lees je dat het huis van Israël het verbond heeft verbroken. Maar daarin lees je ook dat God zich graag weer over hen wil ontfermen als ze zich bekeren.
God gaat wel verder met het huis van Juda. Niet dat zij zo gehoorzaam waren, integendeel. Maar uit dit geslacht moest Jezus worden geboren.
In Hosea 1:7 staat: Doch over het huis van Juda zal Ik mij ontfermen, en hen verlossen als de HERE, hun God.
God heeft er verdriet van dat Efraïm afvallig is geworden en daarom gaat Jezus de verlorenen opzoeken in Galilea, want Efraïm woonde in het Noorden. Maar Jezus werd volgens de profetie in Bethlehem geboren, de stad van David, uit het geslacht van Juda.
Maar het komt goed. De belofte uit Hosea 1:
quote:
Eens echter zullen de kinderen Israëls talrijk wezen als het zand der zee, dat niet te meten of te tellen is. En ter plaatse waar tot hen gezegd wordt: Gij zijt mijn volk niet – zullen zij genoemd worden kinderen van de levende God. 11 Dan zullen de kinderen van Juda en de kinderen van Israël zich bijeenscharen, één hoofd over zich stellen, en optrekken uit het land; want groot zal de dag van Jizreël zijn.
Dat hoofd zal Jezus zijn "de Koning der Joden". Wat mij betreft zou je ook de "Koning der Judeeërs" kunnen zeggen. Het heil is uit de Joden.
Er moet geen aversie tegen de term Joden bestaan. Dat doet teveel denken aan Haman, de Jodenhater. Israël is Gods oogappel.
quote:
Zach. 2:8b 8 Want, zo zegt de HERE der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan
Je hebt gelijk dat alle 12 stammen eigenlijk niet Joden genoemd kunnen worden. Maar dat is in het spraakgebruik wel zo ontstaan. Net zo als hier in Nederland het vanouds niet allemaal Hollanders waren.