Auteur Topic: Jezus de Koning der Joden  (gelezen 12714 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #15 Gepost op: juni 11, 2012, 08:50:00 pm »

quote:

Trajecto schreef op 11 juni 2012 om 19:52:
[...]

Ik weet niet waar je het citaat vandaan haalt, maar over het bedoelde vers (Mattheüs 27:11) zou ik weleens van iemand die Grieks kent een uitleg willen zien. Ik vind het twijfelachtig of het als een gewoon bevestigen bedoeld is.
Hier even een voorbeeld zoals het vers wordt gegeven in een Engelse vertaling:
Contemporary English Version, 1999
11 Jesus was brought before Pilate the governor, who asked him, “Are you the king of the Jews?”
“Those are your words!” Jesus answered.
http://img407.imageshack.us/img407/971/6a058561a4c1b461d58ec25.jpg

Dezelfde woorden van Jezus komen voor in Math. 26:64: (ook hetzelfde in het Grieks)

quote:

63 Maar Jezus bleef zwijgen. En de hogepriester zeide tot Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God.
64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels.

Je kunt dus niet zeggen dat Jezus zich hier niet iets in de mond wilde laten leggen.

Het sluitende bewijs is wat de leidslieden later tegen Pilatus zeiden over het opschrift aan het kruis:

quote:

Joh.19:20 Dit opschrift dan lazen vele der Joden, want de plaats, waar Jezus gekruisigd werd, was dicht bij de stad, en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Latijn en in het Grieks. 21 De overpriesters der Joden dan zeiden tot Pilatus: Schrijf niet: De Koning der Joden, maar dat Hij gezegd heeft: Ik ben de Koning der Joden. 22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 08:51:11 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 11, 2012, 08:56:01 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 20:40:
@Itsmetoo,

Misschien eens goed voor jou om je eerst wat meer te verdiepen in het talmoedisme. Dat is nl. de essentie van het Jodendom. En dat is 100% tegenovergesteld aan de leer van Jezus en de leer van Zijn Vader. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

En de Thora?

quote:

Verder ben ik het geheel eens met de artikelen waarnaar ik link. Of het nu over dopen gaat of over Israel. Dus als je dat artikel als valse leer ziet mag je gerust mij ook als een valse leraar bestempelen.
Ik beoordeel alleen werken als vals, geen personen, dat is niet aan mij. Degene die de valse werken brengt mag zelf conclusies trekken. Misschien is iemand slechts verdwaald zonder bewuste kwade intenties immers.

quote:

En ik goochel dus NIET met woorden. Ik probeer je alleen duidelijk te maken hoeveel er af hangt van een juist woordbegrip. Maar ik ga hier niet eindeloos over door als je op deze manier communiceert tegen mij. Dan is het absoluut niet opbouwend voor jou niet en voor mij ook niet.

Het spijt me voor je jan, maar ik vind het stuk dat je nu gebracht hebt werkelijk gevaarlijk ! Ik herken deze Sabeel leer namelijk.

- Waarom zou de HEER Zich hebben laten offeren in Israël, Jeruzalem?
- Waarom zou de hele grote verdrukking om Israël, Jeruzalem draaien?
- Waarom zou Jezus `wederkomst in Israël, Jeruzalem zijn?
- Waarom zou Jezus het 1000 jarige vredesrijk vanuit Israël, Jeruzalem regeren?
- Waarom zou in het hemelse paradijs de poorten genoemd zijn na 12 namen van discipelen EN OOK de 12 stammen van Israël?

De HEER roept op om anders met onze oudste broeder Israël om te gaan dan hen de Belofte proberen weg te nemen, namelijk zo:
Jesaja 40
1 Troost, troost Mijn volk,
zal uw God zeggen,

2 spreek naar het hart van Jeruzalem
en roep haar toe
dat haar strijd vervuld is,
dat haar ongerechtigheid verzoend is,
dat zij uit de hand van de HEERE het dubbele ontvangen heeft
voor al haar zonden.

Wie anders op aarde kan onze oudere broeder troost brengen, als zijzelf het niet kunnen?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 11, 2012, 08:58:49 pm »

quote:

quote:

Joh.19:20 Dit opschrift dan lazen vele der Joden, want de plaats, waar Jezus gekruisigd werd, was dicht bij de stad, en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Latijn en in het Grieks. 21 De overpriesters der Joden dan zeiden tot Pilatus: Schrijf niet: De Koning der Joden, maar dat Hij gezegd heeft: Ik ben de Koning der Joden. 22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, dat heb ik geschreven.
Inderdaad Adinomis, satan trachtte dit nog te laten wijzigen, maar de HEER had al bepaald dat de Waarheid op het bord zou komen te staan, want Zijn Wil geschiedde.
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2012, 08:59:16 pm door itsmetoo »

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 11, 2012, 09:06:55 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 20:41:

Daar komt bij !
In de Schrift wordt meermalen over Jezus gesproken als Koning der Joden en van Israël, maar nergens wordt Jezus als koning van de kerk genoemd.

Wie is er bezig met onzuivere leer dan?

In de Bijbel staat de term "Koning van de Judeeërs" en daar is van
 gemaakt koning van de Joden in de latere vertalingen... en daar associeert men dan de hedendaagse talmoedisten mee. Alsof dat hetzelfde is. En zoals een aantal Joodse bronnen zelf al aangeven: de mensen die zich tegenwoordig Jood noemen stammen vaak geeneens af van Jakob/Israel. Maar het zijn vaak mensen wiens voorouders zich tot het Jodendom bekeerd hebben.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 11, 2012, 09:07:29 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 11 juni 2012 om 20:58:
[...]

[...]

Inderdaad Adinomis, satan trachtte dit nog te laten wijzigen, maar de HEER had al bepaald dat de Waarheid op het bord zou komen te staan, want Zijn Wil geschiedde.
Ik wil juist ook benadrukken dat uit dit vers blijkt dat zowel de Joden als Pilatus zelf gehoord hebben dat Jezus zich Koning der Joden noemde. Dat werd meteen zijn veroordeling. In die veroordeling moeten we niet meegaan. En ja, die veroordeling prijkte als waarheid boven het kruis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 11, 2012, 09:21:33 pm »
Het was voor Jezus levensgevaarlijk om zich de Zoon van God te noemen en de messias en de koning van Israel. Toen Hij dat wel deed toen Hij voor de hoge raad stond.... was het voldoende om Hem te kruisigen in hun ogen een geldige aanklacht dus.

Wat zei Jezus zelf?

"63   Maar Jezus zweeg. En de hogepriester antwoordde Hem: Ik bezweer U bij de levende God, dat U ons zegt of U de Christus bent, de Zoon van God.
64 Jezus zei tegen hem: U hebt het gezegd. Maar Ik zeg u: Van nu aan zult u de Zoon des mensen zien zitten aan de rechterhand van de kracht van God en zien komen op de wolken van de hemel.
65 Toen scheurde de hogepriester zijn kleren en zei: Hij heeft God gelasterd. Waarom hebben wij nog getuigen nodig? Zie, nu hebt u Zijn godslastering gehoord.
66 Wat denkt u? En zij antwoordden en zeiden: Hij is schuldig en verdient de dood. "
(Mat. 26)

( vers 64: Als dit hetzelfde woordgebruik is in de grondtekst als in de situatie voor Pilatus, dan is het inderdaad bevestigend bedoeld.)

Waarschijnlijk was jezelf uitroepen tot koning v.d. Judeeers net zo gevaarlijk als van jezelf zeggen dat je de messias bent.
Immers dan ging je tegen de keizer in.  Toch lees ik in de Bijbel dat Jezus breder kijkt dan alleen Judea. Sterker nog Hij predikt het meeste in Galilea en Hij zegt dat Hij kwam voor de verloren schapen van het huis Israels.

"24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls. " (Mat. 15)

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 11, 2012, 09:33:20 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 juni 2012 om 21:07:
[...]

Ik wil juist ook benadrukken dat uit dit vers blijkt dat zowel de Joden als Pilatus zelf gehoord hebben dat Jezus zich Koning der Joden noemde. Dat werd meteen zijn veroordeling. In die veroordeling moeten we niet meegaan. En ja, die veroordeling prijkte als waarheid boven het kruis.

Dat is een mogelijkheid ja. Maar dat lees je nergens direct.  Anderen beweren dat JEzus dit gezegd heeft. Maar wat belangrijker is: Hij is de koning van Israel en als je dan vraagt: ben je de koning van de Benjamieten of van de Danieten? ja dan is Jezus daar ook koning over ja. Maar claimde Jezus de levieten of de judeeers als zijn volk?
Nein, nee, nada. Hij kwam voor Zijn volk Israel! En daar horen ook
echte Judeeers bij ja. Netzoals daar Levieten en Zebulonieten bij horen en wat er zoal aan stammen van israel bestaat.

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 11, 2012, 09:57:07 pm »

quote:

De Thora is krachteloos gemaakt door de talmoed rotzooi in het Jodendom. Christenen behoren de Thora te bestuderen net zoals de rest van de Bijbel.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 11, 2012, 10:13:02 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 21:06:
Wie is er bezig met onzuivere leer dan?

In de Bijbel staat de term "Koning van de Judeeërs" en daar is van
 gemaakt koning van de Joden in de latere vertalingen... en daar associeert men dan de hedendaagse talmoedisten mee. Alsof dat hetzelfde is. En zoals een aantal Joodse bronnen zelf al aangeven: de mensen die zich tegenwoordig Jood noemen stammen vaak geeneens af van Jakob/Israel. Maar het zijn vaak mensen wiens voorouders zich tot het Jodendom bekeerd hebben.
De Schrift is duidelijk over dat niet allen in Israël Joden zijn, maar alleen de afstammelingen van Abraham, Isaac en Jacob. De HEER weet wel wie dat zijn. Het is niet aan ons daarover te oordelen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 11, 2012, 10:17:21 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 21:33:
[...]

Dat is een mogelijkheid ja. Maar dat lees je nergens direct.  Anderen beweren dat JEzus dit gezegd heeft. Maar wat belangrijker is: Hij is de koning van Israel en als je dan vraagt: ben je de koning van de Benjamieten of van de Danieten? ja dan is Jezus daar ook koning over ja. Maar claimde Jezus de levieten of de judeeers als zijn volk?
Nein, nee, nada. Hij kwam voor Zijn volk Israel! En daar horen ook
echte Judeeers bij ja. Netzoals daar Levieten en Zebulonieten bij horen en wat er zoal aan stammen van israel bestaat.
De tegenwoordige Joden dus, klopt het toch weer.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 11, 2012, 10:17:34 pm »

quote:

Baptizo schreef op 11 juni 2012 om 21:21:

Waarschijnlijk was jezelf uitroepen tot koning v.d. Judeeers net zo gevaarlijk als van jezelf zeggen dat je de messias bent.
Immers dan ging je tegen de keizer in.  Toch lees ik in de Bijbel dat Jezus breder kijkt dan alleen Judea. Sterker nog Hij predikt het meeste in Galilea en Hij zegt dat Hij kwam voor de verloren schapen van het huis Israels.

"24 Hij echter antwoordde en zeide: Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls. " (Mat. 15)

Dat geloof ik ook hoor! Jezus was echt gekomen tot de verloren schapen van het huis van Israël.
Er waren twee "huizen": het huis van Israël, dat ook wel Efraïm genoemd werd en het huis van Juda. In Jeremia 3 lees je dat het huis van Israël het verbond heeft verbroken. Maar daarin lees je ook dat God zich graag weer over hen wil ontfermen als ze zich bekeren.
God gaat wel verder met het huis van Juda. Niet dat zij zo gehoorzaam waren, integendeel. Maar uit dit geslacht moest Jezus worden geboren.
In Hosea 1:7 staat: Doch over het huis van Juda zal Ik mij ontfermen, en hen verlossen als de HERE, hun God.

God heeft er verdriet van dat Efraïm afvallig is geworden en daarom gaat Jezus de verlorenen opzoeken in Galilea, want Efraïm woonde in het Noorden. Maar Jezus werd volgens de profetie in Bethlehem geboren, de stad van David, uit het geslacht van Juda.

Maar het komt goed. De belofte uit Hosea 1:

quote:

Eens echter zullen de kinderen Israëls talrijk wezen als het zand der zee, dat niet te meten of te tellen is. En ter plaatse waar tot hen gezegd wordt: Gij zijt mijn volk niet – zullen zij genoemd worden kinderen van de levende God. 11 Dan zullen de kinderen van Juda en de kinderen van Israël zich bijeenscharen, één hoofd over zich stellen, en optrekken uit het land; want groot zal de dag van Jizreël zijn.

Dat hoofd zal Jezus zijn "de Koning der Joden". Wat mij betreft zou je ook de "Koning der Judeeërs" kunnen zeggen. Het heil is uit de Joden.

Er moet geen aversie tegen de term Joden bestaan. Dat doet teveel denken aan Haman, de Jodenhater. Israël is Gods oogappel.

quote:

Zach. 2:8b 8 Want, zo zegt de HERE der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan
Je hebt gelijk dat alle 12 stammen eigenlijk niet Joden genoemd kunnen worden. Maar dat is in het spraakgebruik wel zo ontstaan. Net zo als hier in Nederland het vanouds niet allemaal Hollanders waren.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 12, 2012, 12:10:20 am »
Aan het feit dat de wereld Israël en de Joden steeds meer laat stikken waardoor het steeds verder in een isolement wegzakt, toont heel veel eindtijd tekenen, de Grote Verdrukking immers zal om Israël gaan, het Beloofde land.

Aan de andere kant zien we dat de HEER Israël blijft beschermen, het zegent en wonderen doet, zoals het nu het hard nodig is te voorzien van gas, olie en goud. Onlangs zijn nog weer meer olie en gasbronnen gevonden. Prijs de HEER !

http://israeltoday.nl/hea...-voor-de-israelische-kust

http://israeltoday.nl/hea...elijk-in-zuidelijk-israel

http://israeltoday.nl/hea...voor-de-kust-van-tel-aviv

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 12, 2012, 10:38:35 am »

quote:

Adinomis schreef op 11 juni 2012 om 22:17:
[...]
Je hebt gelijk dat alle 12 stammen eigenlijk niet Joden genoemd kunnen worden. Maar dat is in het spraakgebruik wel zo ontstaan. Net zo als hier in Nederland het vanouds niet allemaal Hollanders waren.

Hallo Adinomis,

Ik ben blij dat je afweet van de geschiedenis van de beide koningshuizen van Israel. En je laatste opmerking die ik hier quote vind ik heel belangrijk.

Denk eens aan het volgende: alle mensen in Nederland die afstammen van dezelfde voorouders hebben 200 jaar geleden 100 miljard euro gekregen d.mv. een belofte! (ik weet het is een vreemde vergelijking, maar klopt het inhoudelijk wel?)

Die grote rijkdom is hen belooft voor in de toekomst.En er zijn wel diverse bepalingen opgenomen in de wilsbeschikking van de rijke heerser die ze dit geld belooft heeft.

Maar wat gebeurd er nu? Het merendeel van de mensen wordt in een oorlog gevangen genomen en in andere landen geplaatst Ook worden er buitenlanders geplaatst in hun voormalige woonplaatsen, Negers en Marrokanen en Chinezen en na 100 jaar willen die mensen die gehoord hebben van de belofte aanspraak maken op die 100 miljard euros!

Is er toch een klein probleem nietwaar? Immers het geld was niet voor hen bedoeld. Dat wil niet zeggen dat ze helemaal niets van de rijke heerser zouden kunnen krijgen overigens.
Zij wonen nu al geruime tijd in Nederland en hebben zelfs een gedeelte van de cultuur overgenomen en ze spreken Nederlands. Ben ik nu fel tegen Negers en andere mensen die geen oorspronkelijke Nederlanders zijn dus getypeerd door ras en Godsdienst? Of gaat het gaat mij alleen om een zuivere uitleg zodat duidelijk is aan wie de 100 miljard euro toekomt?

En Judeeer kan wel een Israeliet zijn als het een echte Judeeer is nl. een afstammeling van Jakob/Israel. Maar zelfs dan moet er nog een besnijdenis van het hart hebben plaatsgevonden aangezien niemand gered wordt (en de belofte erft) door zijn bloedlijn alleen. Als er in het testament staat dat het erfdeel alleen verkregen kan worden door gehoorzaam te zijn aan de wil v.d. Vader... en zo niet dan erft het kind niet...
Dan zijn dus 2 factoren van belang: men moet EN een echt kind zijn via de bloedlijn EN men moet de wil v.d. Vader doen.

Bovendien heeft de Vader de erfenis bedoeld voor ALLE kinderen en niet voor 1 of 2 van de 12 (of 13) kinderen. Die kinderen kunnen wel ver van hun oorspronkelijke woonplaats verdreven zijn omdat ze gezondigd hadden tegen hun God, maar dat is nu juist het mooie van een goede Herder die komt om het verlorene te zoeken. De verloren/verdwaalde schapen van het huis van Israel

Groet, Jan

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 12, 2012, 10:53:58 am »

quote:

itsmetoo schreef op 12 juni 2012 om 00:10:
Aan het feit dat de wereld Israël en de Joden steeds meer laat stikken waardoor het steeds verder in een isolement wegzakt, toont heel veel eindtijd tekenen, de Grote Verdrukking immers zal om Israël gaan, het Beloofde land.

Als ik een pro Joods blad/site lees dan is het vaak zo dat de Joden helemaal niets verkeerds doen. Als ik reguliere krant lees dan is het al vaker een genuanceerder verhaal waarbij ook nog wel eens een anti-Joods geluid te horen valt.
En zou ik naar een anti-Joodse site gaan, Palestijnen of neo-nazis o.i.d. dan kunnen de Joden helemaal nooit iets goeds doen...

Wel, ik probeer te zien wat er nu echt aan de hand is. In de Bijbel lees ik dat het volk Israel (incl. Judeeers) keer op keer van God afdwaalt en daarvoor heftig gestraft wordt. Ik lees dus dat zij niet alleen maar goed doen en dat God ze juist overgeeft aan hun vijanden als zij maar grof blijven zondigen. Toch belooft God redding voor Zijn volk.
Maar het is wel een restant, een overblijfsel wat gered zal worden. Die teksten ken je wel toch?

Dus pas op met het verdedigen van 'geheel Israel' en 'alle Joden'. Uiteindelijk gaat het erom of iemand echt de God v.d. Bijbel wil gehoorzamen. En aan wie veel gegeven is wordt veel gevraagd.

Misschien eens goed om wat meer 'de andere kant' te onderzoeken als het gaat om de invloed van Joden in deze wereld? Misschien zijn zij wel machtiger dan jij denkt? Zou toch goed nieuws voor jou moeten zijn nietwaar? Neem nu de Joodse invloed in de politiek v.d. Verenigde Staten waardoor zij o.a. grote financiele hulp ontvangen, of het Joodse monopolie in het internationale bankwezen.
Of zijn dat maar 'anti-Joodse verzinsels'? Oordeel rechtvaardig!

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 12, 2012, 12:36:13 pm »
Tja, wellicht moet het evangelie totaal anders worden begrepen.

Zo is bekend dat Barabbas in sommige oude manuscripten vermeld wordt
met zijn volledige naam, namelijk Jezus Barabbas!
Nu betekent Jezus ---> redder  en Barabbas ---> zoon van de vader

Voor Pilatus staan zodoende Jezus Christus en Jezus Barabbas , en 1 van de twee moet worden 'vrijgelaten' ( lees: los-gelaten )

Nu is Jezus Christus ' de zoon van de goddelijke Vader ' en Jezus Barabbas zoals gezegd ' zoon van de menselijke vader ' . Als je dit naar de geestelijke betekenis om gaat zetten, dan krijg je de keuze die een mens moet maken tussen het loslaten van het lagere zelf (Barabbas) of het hogere zelf (Christus).

' Het volk ' in het verhaal rondom Pilatus zegt dan: " Barabbas vrij " .
Laat het lagere zelf los. Neem zodoende het hogere zelf aan.
Wees als mens niet je afgescheidde beperkte ego-zelf , maar maak jezelf daarvan los en wees je met alles verbonden universele zelf.

Zo kun je deze passage uit het evangelie ook begrijpen. Het is maar net in hoeverre je inzicht denkt te hebben in de aard van een boek zoals de bijbel. Is het geschreven met het oog op letterlijke gebeurtenissen of met het oog op geestelijke wijsheid? Is het evangelie echt gericht op alleen de grootsheid van Jezus of staat hij symbool voor de mogelijkheden van alle mensen?