Auteur Topic: Jezus de Koning der Joden  (gelezen 20076 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus de Koning der Joden
« Reactie #75 Gepost op: juni 14, 2012, 10:14:59 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 14 juni 2012 om 21:01:
[...]

Vele verzen uit de Schrift verhalen over de 12 stammen van Israël en de 144.000 Joden uit de 12 stammen bij name genoemd, die de grote verdrukking gespaard zullen worden door JHWH. Deze hebben allen een bloedlijn terug naar Jacob en zullen oprecht in het Jodendom JHWH dienen.

In Ezechiel 37 wordt uitgelegd dat de HEER alle dode beenderen van heel het volk Israël tot leven zal wekken en ze de Geest van geloof geven. De HEER neemt dan de verblinding van het volk Israël weg. Vele oudtestamentische profetieën zullen dan in vervulling gaan waarin wordt beloofd door de HEER dat Hij Zijn Uitverkoren Volk, het wormpje Jacob zal redden.

[...]

De Schrift spreekt daar over enkele takken van de natuurlijke takken (Joden) en wilde takken (heidenen die Christen worden).
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
Ook christenen zij afgehouwen, het heeft dus niet perse een negatieve betekenis.

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.

Romeinen 11
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?

[...]

Nee, er staat immers dat dat de wilde takken nu natuurlijke takken zijn geworden? Christenen zijn nog steeds wilde takken op de natuurlijke olijfboom, waar de gelovige Joden de natuurlijke takken op de natuurlijke olijfboom zijn.

[...]

Bestaande uit natuurlijke takken en wilde takken !

[...]

Romeinen 3:
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
Er staat niet dat GOD nu de GOD is van de heidenen, maar nog steeds van de Joden en OOK van de heidenen. De GOD van de tamme olijftakken en OOK van de wilde mee geënte takken.

[...]

Joden en christendom kan niet vergeleken worden, het zijn 2 verschillende volken van GOD.
één olijfboom. één volk. Als de (edele) olijfboom het beeld is van een volk (net zoals in het OT wel vaker bomen in beeldspraak voor volken staan), en als er dan takken (mensen) van het ene volk af worden gehaald en aan het andere toegevoegd (geënt), dan horen die takken vanaf dat moment bij het andere volk, zijn onderdeel van de andere boom. Net zoals in OT tijden ook al gebeurde, o.a. met Ruth de Moabitische. Één boom, één volk. Net zoals Paulus elders zegt:
12 (...) dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israë en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. 14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken (...)
(Efeze 2)
Hoe kunnen we Paulus' olijfboom en z'n woorden aan de Efeziers anders begrijpen? Vroeger vervreemd van het burgerschap van Israel, maar nu - in Christus - zijn beiden één. Vroeger takken van de wilde olijfboom, maar nu - dankzij Christus - takken die op de edele olijfboom geënt zijn, en dus één boom vormen.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2012, 10:15:32 pm door Nunc »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juni 14, 2012, 10:21:54 pm »

quote:

Baptizo schreef op 14 juni 2012 om 22:09:
[...]

Beste Nunc, de olijf kwestie heb ik al behandeld in een vorige post. Hoop dat je ziet wat ik bedoel. En ik heb zojuists iets gepost over het belang v.d. koningshuizen.
bedoel je:
Begrijp dan dat Jezus en de discipelen vaak termen gebruiken die al vastliggen.
In de oude geschriften. Zo staat die olijf al beschreven in Jeremia 11:16.

???

Dat is toch precies wat Qohelet en ik al zeggen? Dat 'olijfboom' bij Paulus een duidelijke betekenis heeft, namelijk 'volk' (Israel). En Paulus is ook duidelijk met wat hij met 'afhakken' en 'enten' bedoelt, toch? (Efeze 2, alweer: samen één gemaakt!). Dus de (gelovige) heidenen horen na het enten bij Israel (het gelovige deel, want de rest was toch al geen Israel, Rom.9:6.). Samen één volk. Wat is daar zo moeilijk aan?

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juni 14, 2012, 10:32:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 juni 2012 om 22:21:

bedoel je:
Begrijp dan dat Jezus en de discipelen vaak termen gebruiken die al vastliggen.
In de oude geschriften. Zo staat die olijf al beschreven in Jeremia 11:16.

???

Dat is toch precies wat Qohelet en ik al zeggen? Dat 'olijfboom' bij Paulus een duidelijke betekenis heeft, namelijk 'volk' (Israel). En Paulus is ook duidelijk met wat hij met 'afhakken' en 'enten' bedoelt, toch? (Efeze 2, alweer: samen één gemaakt!). Dus de (gelovige) heidenen horen na het enten bij Israel (het gelovige deel, want de rest was toch al geen Israel, Rom.9:6.). Samen één volk. Wat is daar zo moeilijk aan?

Het is ook niet moeilijk meer. Als je eenmaal met een andere bril ernaar kijkt.
De olijf is Israel staat er in Jeremia. Ook is er 1 koningshuis verwilderd, verheidenst....

Kijk je kunt een wilde olijf wel enten op een tamme/zuivere. Maar een geheel
andere boom erop planten wordt toch erg moeilijk.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juni 14, 2012, 10:39:44 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 juni 2012 om 22:14:
[...]

één olijfboom. één volk. Als de (edele) olijfboom het beeld is van een volk (net zoals in het OT wel vaker bomen in beeldspraak voor volken staan), en als er dan takken (mensen) van het ene volk af worden gehaald en aan het andere toegevoegd (geënt), dan horen die takken vanaf dat moment bij het andere volk, zijn onderdeel van de andere boom. Net zoals in OT tijden ook al gebeurde, o.a. met Ruth de Moabitische. Één boom, één volk.

Als er een boom is, die natuurlijke takken A heeft en er worden wilde takken B opgeeent, wat is dan de aard van de boom? A of B? Dan is de boom A lijkt me, toch?

quote:

Net zoals Paulus elders zegt:
12 (...) dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israë en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. 14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken (...)
(Efeze 2)

De christenen waren eraf als heidenen, waar de Joden al dichtbij GOD waren.
De christenen waren als heiden zonder enige verbond of belofte.

Door Jezus horen zijn we nu gelijk aan de Joden, niet meer !
De tussenmuur die was tussen Joden en heidenen, is niet meer tussen Joden en Christenen. Daar staat niet dat het Jodendom is opgeslokt door Christendom, of andersom? Nee, GOD ziet ons als gelijke. Helaas leggen vele christenen ten onrechte uit dat we meer zijn dan de Joden.  ;(

Als een man en vrouw, 2 verschillende individuen, verschillend qua bouw, karakters e.d. Door het huwelijk als 1 geworden. Is nu de man een vrouw geworden? Of de vrouw een man? Nee gelukkig niet ! We behouden beiden onze eigen identiteit, maar zijn 1 voor GOD.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 12:03:30 am door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juni 14, 2012, 11:33:24 pm »

quote:

Baptizo schreef op 14 juni 2012 om 22:32:
[...]

Het is ook niet moeilijk meer. Als je eenmaal met een andere bril ernaar kijkt.
De olijf is Israel staat er in Jeremia. Ook is er 1 koningshuis verwilderd, verheidenst....

Kijk je kunt een wilde olijf wel enten op een tamme/zuivere. Maar een geheel
andere boom erop planten wordt toch erg moeilijk.

Ja, de olijf is Israël.
Israëlieten die niet in de Christus geloven zijn ontrouw, dragen geen vrucht, en worden afgesnoeid.
Heidenen die wel in de Christus geloven worden geënt; zij horen nu bij het ware Israël.

En nee, heidenvolken worden niet als geheel geënt. Het gaat hier om individuele niet-joden die tot geloof in de Christus komen. De ene tak na de ander.

Ik vind het prima als je moeite hebt met "vervangingstheologie". Maar hier wordt niet geclaimd dat de niet-joodse kerk in plaats van Israël is gekomen; maar dat het ware Israël doorgroeit alleen door trouw aan YHWH, die zijn Gezalfde gezonden heeft, Jezus, onze Heer. Het gaat hier niet om Israël enerzijds en de heidenen anderzijds, maar om heidenen die door geloof Israëliet geworden zijn. Israël is niet vervangen door de kerk; Israël is en was de kerk, nu aangevuld en gegroeid met miljoenen die kinderen van Abraham zijn, niet door afstamming maar door geloof.

"Want voor u (Joden) is de belofte, en voor uw kinderen. En dan zijn er ook een paar andere, mindere beloften, voor hen die verre zijn, zoveel als de Heer ertoe roepen zal." (Hand. 2:39)  Of wacht, het staat er iets anders...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juni 15, 2012, 12:06:57 am »

quote:

Qohelet schreef op 14 juni 2012 om 23:33:

Ik vind het prima als je moeite hebt met "vervangingstheologie". Maar hier wordt niet geclaimd dat de niet-joodse kerk in plaats van Israël is gekomen; maar dat het ware Israël doorgroeit alleen door trouw aan YHWH, die zijn Gezalfde gezonden heeft, Jezus, onze Heer.

Vrome woorden maar je noemt het anders maar je zegt het zelfde, want als de kerk is real niet vervangt, maar doorgaat als christendom, waar is Israël en het Jodendom dan nog?

quote:

Israël is niet vervangen door de kerk; Israël is en was de kerk

Dus alle vervloekingen zijn ook voor de kerk nu? Ook al hebben de Joodse voorouders zaken verkeerd gedaan?

Jesaja 6
6 Ú echter zult genoemd worden:  priesters van de HEERE,
men zal u noemen: dienaren van onze God.
U zult het vermogen van heidenvolken eten,
u zult u beroemen in hun luister.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 12:09:44 am door itsmetoo »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juni 15, 2012, 12:18:38 am »
Ik denk dat de geschiedenis van Ruth een goed voorbeeld is. Zij beleed aan Naomi: "Uw God is mijn God en Uw volk is mijn volk". Zij is het beeld van de latere gemeente, die op de olijfboom werd geënt.

Deze belijdenis zouden ook wij t.o.v. de Messiaanse gelovigen kunnen uitspreken.
We zijn mede erfgenamen. Eerst de Jood en dan de Griek, of eerst de Israëliet en dan de gelovigen uit de heidenen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juni 15, 2012, 12:21:57 am »
* Riemer Lap vraagt zich af of Ismetoo wel eens een boom heeft geënt op een ander soort boom.
Verder niets dan dat. Een hovenier kan hem  uitleggen wat ik bedoel.
De tekst uit Spreuken zal ik vast voor hem plaatsen:

12 Heb een open oor voor onderricht,
en een open geest voor kennis.

Oeps, een ander inzicht kennelijk  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juni 15, 2012, 12:25:53 am »

quote:

Adinomis schreef op 15 juni 2012 om 00:18:
Ik denk dat de geschiedenis van Ruth een goed voorbeeld is. Zij beleed aan Naomi: "Uw God is mijn God en Uw volk is mijn volk". Zij is het beeld van de latere gemeente, die op de olijfboom werd geënt.

Schitterend voorbeeld: ingebracht in de stam van Israel brengt zij vrucht voort van Israel!
Dat is inderdaad: enten.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juni 15, 2012, 11:05:30 am »

quote:

Deze belijdenis zouden ook wij t.o.v. de Messiaanse gelovigen kunnen uitspreken.
We zijn mede erfgenamen. Eerst de Jood en dan de Griek, of eerst de Israëliet en dan de gelovigen uit de heidenen.
Inderdaad, christenen zijn de mede-erfgenamen, de Joden zijn de erfgenamen.

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juni 15, 2012, 11:21:57 am »

quote:

Qohelet schreef op 14 juni 2012 om 23:33:
[...]

Ja, de olijf is Israël.
Israëlieten die niet in de Christus geloven zijn ontrouw, dragen geen vrucht, en worden afgesnoeid.
Heidenen die wel in de Christus geloven worden geënt; zij horen nu bij het ware Israël.

En nee, heidenvolken worden niet als geheel geënt. Het gaat hier om individuele niet-joden die tot geloof in de Christus komen. De ene tak na de ander.

Je ziet het niet he. Wie zijn de heidenvolken? Het belang v.d. geschiedenis van de 2 koningshuizen. Maar ja. Voor nu laat ik het erbij als je het niet erg vind

quote:

Israël is en was de kerk
Israel was en is de bruid. Een andere Bijbelterm dan de kerk.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 11:23:16 am door Baptizo »

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juni 15, 2012, 11:41:26 am »

quote:

Een klassiek misverstand wat perfect past in het moderne gelijkheidsdenken.

Wel moeten we dan een grillige God die nogal eens van gedachten
veranderd scheppen. Dat doet men blijkbaar maar al te graag. Eerst een God die 100 procent tegen Moabieten is en later een God die van ze houd etc.

Toch blijkt voor diegene met een liefde voor waarheid v.d. Bijbel dat de Moabieten allang verdreven waren of gedood voordat de geschiedenis van Ruth plaatsvind.
Waarom heet ze dan 'de Moabitische'? Dat was de naam van het land.
Waarom heet Jezus in de Bijbel 'de Nazarener' of 'Galieeer'? Duid allemaal op de landstreek en zegt niet perse iets over afstamming. Nogmaals het was voor de Israelieten totaal verboden om zich te vermengen met de Moabieten.
Maar niet met Israelieten die in het land Moab woonden. Dat was prima. Bij nadere studie zal blijken dat het grote onzin en blindheid is om Ruth als een nakomeling van Moab te zien.

Voor wie nooit te oud is om te leren, die kan beginnen met het bestuderen van:
http://www.israelect.com/...l/comparet/comp-ruth.html

Daar noemen ze overigens Jezus met de naam Yahshua, daar ben ik het niet mee eens.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juni 15, 2012, 01:01:13 pm »
Baptizo, valt toch maar weer zomaar WEER mijn mond open van verbazing aangaande beide bovenstaande reacties. Je bent met je uitleggingen typisch zo iemand die mensen in een spagaat kan brengen. Mij wel tenminste..... (Soms mis ik de optie om emoticons te kiezen, zoals nu)

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juni 15, 2012, 01:24:31 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 13:01:
Baptizo, valt toch maar weer zomaar WEER mijn mond open van verbazing aangaande beide bovenstaande reacties. Je bent met je uitleggingen typisch zo iemand die mensen in een spagaat kan brengen. Mij wel tenminste..... (Soms mis ik de optie om emoticons te kiezen, zoals nu)
Beste Itsmetoo, geloof me, dat begrijp ik volkomen. Zelf heb ik voor lange tijd in een soort spagaat gelegen. Tegenstrijdigheden volop, zo dacht ik. Maar langzamerhand vallen er steeds meer puzzelstukjes op de juiste plaats. Dit proces is trouwens in een enorme stroomversnelling gekomen nadat ik me mocht laten dopen. En nu weet ik ook: wat weet ik eigenlijk? Zo weinig nog.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juni 15, 2012, 03:05:12 pm »

quote:

Baptizo schreef op 15 juni 2012 om 11:41:
[...]

Een klassiek misverstand wat perfect past in het moderne gelijkheidsdenken.

Wel moeten we dan een grillige God die nogal eens van gedachten
veranderd scheppen. Dat doet men blijkbaar maar al te graag. Eerst een God die 100 procent tegen Moabieten is en later een God die van ze houd etc.

Toch blijkt voor diegene met een liefde voor waarheid v.d. Bijbel dat de Moabieten allang verdreven waren of gedood voordat de geschiedenis van Ruth plaatsvind.
Waarom heet ze dan 'de Moabitische'? Dat was de naam van het land.
Waarom heet Jezus in de Bijbel 'de Nazarener' of 'Galieeer'? Duid allemaal op de landstreek en zegt niet perse iets over afstamming. Nogmaals het was voor de Israelieten totaal verboden om zich te vermengen met de Moabieten.
Maar niet met Israelieten die in het land Moab woonden. Dat was prima. Bij nadere studie zal blijken dat het grote onzin en blindheid is om Ruth als een nakomeling van Moab te zien.

Voor wie nooit te oud is om te leren, die kan beginnen met het bestuderen van:
http://www.israelect.com/...l/comparet/comp-ruth.html

Daar noemen ze overigens Jezus met de naam Yahshua, daar ben ik het niet mee eens.

En Rachab de hoer dan? Zij staat ook te boek als voorouder van Jezus.
In Israëlische boekrollen worden Ruth en haar zuster Orpa dochters van de Moabitische koning Eglon genoemd. Deze koning diende de God Kemos.  In de bijbel wordt van Moabitische vrouwen gesproken.

De vloek die over de Moabieten werd uitgesproken kan volgens mij altijd worden teniet gedaan door Jezus die aan het kruis tot een vloek is geworden, als een Moabiet zich tot Hem zou bekeren. Dat zou volgens dit artikel niet kunnen?

Dat geschrift in de link vereist nadere studie.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.