Auteur Topic: boeken Genesis 1-3  (gelezen 1734 keer)

pjotr

• Bekijk profiel
boeken Genesis 1-3
« Gepost op: juni 18, 2012, 01:25:06 pm »
Voor wie geïnteresseerd is in het uitleggen van Genesis 1 t/m 3 heb ik de volgende boeken (voor een 2ehands prijs):

Dr. B.J. Oosterhoff (1972) Hoe lezen we Genesis 2 en 3; een hermeneutische studie. Kok, Kampen.
De reactie hierop van ds J. Francke (1974) De morgen der mensheid. Hoe professor dr B.J. Oosterhoff Genesis 2 en 3 leest. Uitgeverij Boersma, Enschede.
Calvijn over Genesis 1-3. Uitgeverij Bolland, Vlaardingen (1968).

Oosterhoff was een christelijk-gereformeerde professor, Francke een dominee in de Gereformeerde kerk (vrijgemaakt).
Het boek van Oosterhoff is prettig leesbaar, Francke valt Oosterhoff erg aan en dat maakt het minder prettig lezen. Het geeft wel een inkijk hoe de discussie toen gevoerd werd. Calvijn is altijd mooi om te lezen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
boeken Genesis 1-3
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2012, 03:28:09 pm »

quote:

Interessante materie maar mijn kast zakt door zo langzamerhand.
Maar: jij bent lang weggeweest! Alles goed?
Mail me maar als je wat wilt weten

pjotr

• Bekijk profiel
boeken Genesis 1-3
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2012, 08:33:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juni 2012 om 15:28:
[...]
Interessante materie maar mijn kast zakt door zo langzamerhand.
Maar: jij bent lang weggeweest! Alles goed?

Wat is nou 3,5 jaar? Maar ik moest nog wel een oud emailaccount reactiveren om mijn inloggegevens opnieuw aan te vragen.

Dat ik zo lang weg ben geweest is een goed teken. Het betekent namelijk dat ik mijn vrijgemaakte verleden heb kunnen loslaten, ik sta daar nu vrij tegenover (in de vrijheid van Christus).

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
boeken Genesis 1-3
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2012, 08:35:36 pm »

quote:

pjotr schreef op 18 juni 2012 om 20:33:
[...]

Wat is nou 3,5 jaar? Maar ik moest nog wel een oud emailaccount reactiveren om mijn inloggegevens opnieuw aan te vragen.

Dat ik zo lang weg ben geweest is een goed teken. Het betekent namelijk dat ik mijn vrijgemaakte verleden heb kunnen loslaten, ik sta daar nu vrij tegenover (in de vrijheid van Christus).
Klinkt spannend "vrijgemaakt verleden" maar klinkt weer goed als je zegt "vrij tegenover in de vrijheid van Christus".
Mail me maar als je wat wilt weten