Auteur Topic: Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...  (gelezen 4205 keer)

Baptizo

• Bekijk profiel
Een kijkje in de (ongecensureerde) keuken van...
« Gepost op: juni 19, 2012, 04:55:14 pm »
"The Talmud is open-ended and invites you to join in its discussion. The main trait of the Talmud is its argumentative character, its argument, back and forth … its framers indicate that they want us to join in. And we do, and we do." —Rabbi Dr. Jacob Neusner

De Bijbel wil dat we gehoorzamen aan de Bijbelse geboden. We worden er voor gewaarschuwd om niet toe te voegen of af te doen aan Gods woord. Anders zouden we het woord van God weleens krachteloos kunnen maken.

Zo niet bij de talmoed, daar kan men zich helemaal losleven op al de fijne argumenten die maar heen en weer en over de kop en weer rond gaan.
Zelf word ik daar vrij misselijk van, zo'n achtbaan. Maar wellicht past het wel bij uw levensbeschouwing?

Voor het bevorderen van het inzicht tussen mensen van verschillende geloven.

Come and Hear

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2012, 05:06:26 pm »
De Bijbel zegt, de Bijbel vindt en de Bijbel wil zelfs in dit topic. Schijnbaar verwart men de Bijbel met een daadwerkelijke persoon.

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2012, 05:12:23 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juni 2012 om 17:06:
De Bijbel zegt, de Bijbel vindt en de Bijbel wil zelfs in dit topic. Schijnbaar verwart men de Bijbel met een daadwerkelijke persoon.
Het Woord van God dat spreekt tot wie luisteren? Daar zit voor de echte gelovige Christen toch echt wel 1 en dezelfde Persoon achter.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2012, 05:16:40 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 juni 2012 om 17:06:

Inderdaad, en dat is volgens mij een grote vergissing.
Dat ben ik met je eens.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2012, 05:18:49 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 16:55:

Zo niet bij de talmoed, daar kan men zich helemaal losleven op al de fijne argumenten die maar heen en weer en over de kop en weer rond gaan.
Zelf word ik daar vrij misselijk van, zo'n achtbaan. Maar wellicht past het wel bij uw levensbeschouwing?
Als je er misselijk van wordt, waarom begin je er dan over.
De talmoed is een leerboek dmv discussies die over iets gevoerd kunnen worden (voorzover ik weet).
Dat het past binnen een stroming van het Jodendom is hun keuze.
Ik acht echter de kans zeer klein dat hier op dit forum iemand aanwezig is die de Talmoed kent en er vragen over kan beantwoorden vanuit zijn rol als talmoedlezer cq gebruiker.

Mijn vraag is dan: wat wil je met deze draad?
Kun je dat toelichten?
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 19, 2012, 05:19:41 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:12:
[...]

Het Woord van God dat spreekt tot wie luisteren? Daar zit voor de echte gelovige Christen toch echt wel 1 en dezelfde Persoon achter.

De echte gelovige christen, maar dan wel de echte he, zal de drie-enige God niet verwarren met een verzameling door God geïnspireerde boeken. Die zal niet net doen alsof boeken kunnen denken, spreken en willen. Maar goed, dat is dan wel de echte echte gelovige christen.

Schijnbaar zijn er voor sommige christenen ook vele gradaties in christenen. Je hebt dan echte gelovige christenen, echte ongelovige christenen, duplicaat gelovige christenen, duplicaat ongelovige christenen enz enz. Er gaat en wereld voor mij open.  :ja:

Edit: voor zover laat ik mijn bijdrage in dit topic maar voor wat het is, ik begin schijnbaar allergisch te worden voor dit soort dingen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 05:21:10 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 19, 2012, 05:20:59 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:12:
[...]

Dat delen we allicht hier met elkaar maar de Bijbel op zich is een boek en geen persoon.
De Bijbel spreekt dus niet, God spreekt allicht tot ons via de Bijbel.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 19, 2012, 05:23:03 pm »

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 19, 2012, 05:24:38 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 17:18:

Mijn vraag is dan: wat wil je met deze draad?
Kun je dat toelichten?
Het inzicht bevorderen van Christenen als ze over het jodendom spreken, en met name het levensbloed van het jodendom: de talmoed.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 19, 2012, 05:29:25 pm »
@ Baptizo

Zie hierboven de posts en zie dus wat er direct al gebeurt, zo snel na het openen van je topic.

Klein advies: Maak een topicstart welwillend en uitnodigend tot positief je ergens in te gaan verdiepen en je erover een mening te vormen (die dan overigens best kritisch kan uitvallen).
Een start die onsmakelijk klinkt en gaat over iets waarin de meeste forummers zich nog niet zo hebben verdiept geeft direct al wrevel.

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 19, 2012, 05:30:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 17:20:
[...]
Dat delen we allicht hier met elkaar maar de Bijbel op zich is een boek en geen persoon.
De Bijbel spreekt dus niet, God spreekt allicht tot ons via de Bijbel.
Hoezo letterlijk nemen zeg. Maar zelfs dat God spreekt door Zijn woord vinden velen die zich Christen noemen nog te ver gaan.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2012, 05:36:16 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:24:
[...]

Het inzicht bevorderen van Christenen als ze over het jodendom spreken, en met name het levensbloed van het jodendom: de talmoed.
Dan zou ik er gaarne enkele Joden bij willen hebben omdat zij er meer verstand van hebben dan wij samen. (Kijk ook even hoe het in de draad over "Maria" ging.)

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2012, 05:38:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 19 juni 2012 om 17:29:
@ Baptizo

Zie hierboven de posts en zie dus wat er direct al gebeurt, zo snel na het openen van je topic.

Klein advies: Maak een topicstart welwillend en uitnodigend tot positief je ergens in te gaan verdiepen en je erover een mening te vormen (die dan overigens best kritisch kan uitvallen).
Een start die onsmakelijk klinkt en gaat over iets waarin de meeste forummers zich nog niet zo hebben verdiept geeft direct al wrevel.
Ja sorry hoor! Ik heb nu eenmaal niet zo'n gladde slangentong als zij gewend zijn te horen in hun bijeenkomsten zondags! Verbeterpunt voor mij! Wordt aan gewerkt!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 19, 2012, 05:46:53 pm »

quote:

Baptizo schreef op 19 juni 2012 om 17:38:
[...]

Ja sorry hoor! Ik heb nu eenmaal niet zo'n gladde slangentong als zij gewend zijn te horen in hun bijeenkomsten zondags! Verbeterpunt voor mij! Wordt aan gewerkt!

Wij vragen gewoon wat je wilt met deze draad. Je krijgt daar een tip over van iemand en dan reageer je met "gladde slangentong".
Is niet nodig denk ik.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 05:48:19 pm door Riemer Lap »

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 19, 2012, 05:52:25 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 juni 2012 om 17:36:
[...]

Dan zou ik er gaarne enkele Joden bij willen hebben omdat zij er meer verstand van hebben dan wij samen. (Kijk ook even hoe het in de draad over "Maria" ging.)

God spreekt door Zijn Woord tot mij dat ik me niet mag laten onderwijzen door hen die van de besnijdenis zijn. Dus in het geval dat er joden gaan leren over het jodendom moet ik gelijk afhaken. Wat wellicht sommigen heel prettig zullen vinden overigens.

Ik bied deze link dus ook niet aan om talmoed onderwijs te stimuleren. Alleen maar om te ontdekken wat er zoal te vinden is in de joodse leringen en dan harde conclusies te gaan trekken. Tenzij het je natuurlijk erg aanspreekt, dan raad ik die persoon aan om gelijk jood te worden onder het motto opgeruimd staat netjes!