Auteur Topic: Bestaat God, en zo ja, wat is zijn aard?  (gelezen 17030 keer)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Bestaat God, en zo ja, wat is zijn aard?
« Reactie #165 Gepost op: augustus 03, 2012, 08:25:23 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 03 augustus 2012 om 13:39:
[...]

Ik vermoed dat je eigenlijk bedoelt een bekennende atheïst in plaats van een bekennende pantheïst. Een pantheïst gelooft namelijk wel degelijk aan God, al ziet hij God en de wereld als een eenheid.

Zo geloof ik ook.
En zeker in geen god, die zich om iedereen persoonlijk bemoeid.

[...]

quote:

Nee, want zonder die verzekering zou ik ook geloven in de onzichtbare werkelijkheid, namelijk omdat ik de aanwezigheid daarvan aanvoel. En dat geldt, denk ik, voor de meeste mensen die geloven. Je kunt er soms geen naam aan geven en geen greep erop krijgen... maar de overtuiging is veel meer dan enkel een verzekering. Dit is allemaal echt te kort door de bocht.

Gevoelens bedriegen. Dat weet je zelf ook wel.
Je moet alleen maar halstarrig alles opzij schuiven, wat de eindelijkheid bewijst, dan kom je bij de religie terrecht.

[...]

quote:

Nou, lang niet iedereen die gelovig is denkt dat God hem direct in dit leven behoedt voor gevaren en dat hem, dank zij God, niets naars in dit leven kan overkomen. Dat is ook niet het wezen van het christelijke geloof. Gelovig ben je omdat je er sterk van overtuigd bent dat de mens niet leeft bij stof alleen. Er is een sterk gevoel van "zin" buiten de wereld alleen. Alleen kun je er zelf niet altijd de vinger op leggen. Het is dan wel jammer dat anderen het willen duiden met simpele ééndimensionale verklaringen. Daar kun je als gelovige weinig tegen beginnen, omdat er nu eenmaal geen harde bewijzen zijn.
Er zijn toch harde bewijzen.
Als je sterft, begin je te verwezen. Je verweesd, tot er alleen maar stof overblijft.

[...]

quote:

Nou, verder helpen is niet echt wat ze over het algemeen beweren. Maar wel dat er een voortbestaan na de dood is, als je dat bedoelt. Maar wel is er een begeleiding na de dood. Misschien bedoel je dat. Niet iedereen weet na zijn sterven direct de weg naar het licht te vinden. En sommigen blijven rondhangen in hun oude vertrouwde stoffelijke omgeving (beseffen soms niet eens dat ze dood zijn), of in een door zichzelf geschapen geestelijke wereld. Zulke overleden mensen veroorzaken vaak spookverschijnselen.

En hoe minder de mensen weten van natuurverschijnselen, hoe meer ze aan spoken geloven.

[...]

quote:

Wat een gekke redenatie. Natuurlijk komt er nooit iemand terug na de dood, die zegt dat er geen leven na de dood is!
Maar getuigenissen van overledenen, of manifestaties van overledenen, die zijn er meer dan genoeg. Al is het niet aan te raden zelf contact met de doden te zoeken, onder meer omdat veel doden zo graag contact willen met de nog levenden, dat ze simpelweg niet meer zijn weg te slaan als je ze eenmaal de middelen in handen geeft om zich te openbaren. Dan vallen ze je dag en nacht (vooral 's nachts) lastig. Bovendien zijn er genoeg overledenen die maar al te graag weer eens gebruik zouden willen maken van een lichaam dat nog onder de levenden is, en er alles voor doen om dat in bezit te kunnen nemen. En dat zijn doorgaans niet de besten. Dat moeten we niet hebben natuurlijk.
Dat jij snachts wel eens lastig gevallen wordt, wil ik wel geloven. Maar zeker niet door een dode.
Het zijn je eigen hersenschimmen, die je lastig vallen.

[...]

quote:

Nou, bij mij is het gewoon een zeer duidelijke ervaring. Sterker nog, ik kijk soms van een afstandje naar dat lijf vol genen, hormonen enzovoort. Dan bevind ik me buiten dat lichaam en ben ik dus duidelijk meer dan enkel dat lichaam.
Dacht ik al.

[...]

quote:

Nee, je verandert dan het lichaam, en de geest die buiten het lichaam is, kan dan niet meer goed werken met dat lichaam. Het als dat je met een kapotte radio het programma niet meer goed ontvangen kan. Het bewijst dus niks.
Nou, dan lopen er wel een hoop kapotte radios rond.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: augustus 06, 2012, 11:10:50 am »

quote:

vrolijke schreef op 03 augustus 2012 om 20:25:
[...]
Zo geloof ik ook.
En zeker in geen god, die zich om iedereen persoonlijk bemoeit.

Hoe kun je wel in het bestaan van God geloven, maar niet in het bestaan van leven dat voor ons onzichtbaar is? Dat lijkt me onmogelijk.

quote:

Gevoelens bedriegen. Dat weet je zelf ook wel.
Je moet alleen maar halsstarrig alles opzij schuiven, wat de eindelijkheid bewijst, dan kom je bij de religie terecht.

Het ging niet over de waarheid van de inhoud van de gevoelens, maar over de vraag waarom er godsdienst is. En die is er dus mede omdat mensen het gevoel hebben dat er meer is dan stof alleen. Of gevoelens al of niet bedriegen, is bij de vraag naar het ontstaan van godsdienst dus niet van belang.

quote:

Er zijn toch harde bewijzen.
Als je sterft, begin je te verwezen. Je verweest, tot er alleen maar stof overblijft.

Dat bewijst natuurlijk niet dat er naast het stoffelijk lichaam geen geest zou kunnen zijn die de dood overleeft.

quote:

En hoe minder de mensen weten van natuurverschijnselen, hoe meer ze aan spoken geloven.
Dat zegt niets over de realiteit van spookverschijnselen. Als er spookverschijnselen zijn, dan bestaan ze los van wat mensen erover denken. Hetzelfde geldt voor als ze niet bestaan. Jouw argument is dus geen goed argument.

quote:

Dat jij 's nachts wel eens lastig gevallen wordt, wil ik wel geloven. Maar zeker niet door een dode.
Het zijn je eigen hersenschimmen, die je lastig vallen.

Waarom weet je dat zo zeker? Graag wat meer argumenten.

quote:

Nou, dan lopen er wel een hoop kapotte radio's rond.
Een hoop mensen met hersenbeschadiging, bedoel je. Ja, die zijn er wel, ook mensen met aangeboren hersenafwijkingen. Maar dat was niet het punt van discussie. Het ging erom of verkeerd gedrag op basis van hersenbeschadigingen aantoont dat de mens achter die hersenen geen geest zou hebben. Nou, dat toont het dus niet aan, omdat de verklaring zou kunnen zijn dat de geest er weliswaar dan wel is, maar zich niet meer kan manifesteren. Het bewijst dus niets.
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: augustus 06, 2012, 12:53:07 pm »

quote:

vrolijke schreef op 03 augustus 2012 om 20:25:
[...]

Zo geloof ik ook.
En zeker in geen god, die zich om iedereen persoonlijk bemoeid.
Klopt, in Spreuken 15 leert God ons dat Hij ver is van Goddelozen. Waar veel Goddelozen zijn heeft de vijand de vrije hand.
29 De HEERE is ver van de goddelozen; maar het gebed der rechtvaardigen zal Hij verhoren.

Maar wie Hem oprecht zoekt met zijn/haar hart zal Hem vinden. :*)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: augustus 06, 2012, 01:46:48 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 06 augustus 2012 om 11:10:
[...]

Hoe kun je wel in het bestaan van God geloven, maar niet in het bestaan van leven dat voor ons onzichtbaar is? Dat lijkt me onmogelijk.

„God“ is toch zichtbaar!
Alles wat er rondom ons is, is “god”.

[...]

quote:

Het ging niet over de waarheid van de inhoud van de gevoelens, maar over de vraag waarom er godsdienst is. En die is er dus mede omdat mensen het gevoel hebben dat er meer is dan stof alleen. Of gevoelens al of niet bedriegen, is bij de vraag naar het ontstaan van godsdienst dus niet van belang.
Het is dus niet van belang, of je aan bedrog geloofd?
Voor mij wel hoor!

[...]

quote:

Dat bewijst natuurlijk niet dat er naast het stoffelijk lichaam geen geest zou kunnen zijn die de dood overleeft.

[...]
Dat zegt niets over de realiteit van spookverschijnselen. Als er spookverschijnselen zijn, dan bestaan ze los van wat mensen erover denken. Hetzelfde geldt voor als ze niet bestaan. Jouw argument is dus geen goed argument.

[...]

Waarom weet je dat zo zeker? Graag wat meer argumenten.

Omkeer van de bewijslast.
Bewijs jij eens, dat er geen kaboutertjes bestaan.

Ik heb geen bewijzen meer nodig, als die die er al zijn

[...]

quote:

Een hoop mensen met hersenbeschadiging, bedoel je. Ja, die zijn er wel, ook mensen met aangeboren hersenafwijkingen. Maar dat was niet het punt van discussie. Het ging erom of verkeerd gedrag op basis van hersenbeschadigingen aantoont dat de mens achter die hersenen geen geest zou hebben. Nou, dat toont het dus niet aan, omdat de verklaring zou kunnen zijn dat de geest er weliswaar dan wel is, maar zich niet meer kan manifesteren. Het bewijst dus niets.

Het ging er mij niet om, te vertellen, dat er mensen, met en hersenafwijking bestaan.
Het ging er mij om, te bewijzen, dat je persoonlijkheid, en je karakter afhankelijk is, van je hormonen, gens en andere stoffelijke invloeden. Niet omgekeerd.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: augustus 06, 2012, 01:57:57 pm »

quote:

learsi schreef op 06 augustus 2012 om 12:53:
[...]

Klopt, in Spreuken 15 leert God ons dat Hij ver is van Goddelozen. Waar veel Goddelozen zijn heeft de vijand de vrije hand.
29 De HEERE is ver van de goddelozen; maar het gebed der rechtvaardigen zal Hij verhoren.

Maar wie Hem oprecht zoekt met zijn/haar hart zal Hem vinden. :*)
Met racisten diskuteren heeft geen zin. Dus doe ik het niet.

quote:

learsi schreef op 04 augustus 2012 om 18:52:

Wat je in het Beloofde Land Israel ziet en jij een puinhoop noemt, is het gevolg van de geestelijke strijd tussen God (Israel) en de satan (palestijnen). De bijbel laat zien dat het allemaal nog veel erger gaat worden daar omdat de wereld (VN. EU etc.) voor de palestijnen gaat kiezen en dus voor satan en tegen God. Zelf een deel van de christenen zal het steunen verleid door de "grote" valse profeet van de hoer van Babylon. Dus het wonder is een aanzet geweest tot iets veel groters. .
Racist

quote: http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

De term racisme wordt in meerdere betekenissen gebruikt. In de meest algemene zin betekent racisme dat leden van een bepaald ras zich inherent superieur achten aan leden van een ander ras.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: augustus 06, 2012, 02:35:12 pm »
Vrolijke,

Het woord racist komt in de bijbel niet eens voor, het is door mensen bedact.
Wij mensen mogen niemand benadelen of voortrekken vanwege zijn ras of afkomt. Maar wanneer God Zelf Zijn voorkeur toont in de bijbel, dan is dat Zijn keuze, wie zijn wij om dat te betwisten? Het staat zelfs ergens in de bijbel dat God kiest wie Hij wil en dat het aan ons mensen niet is om Hem er over te oordelen. Zo heeft God Jacob liefgehad en Esau gehaat al voor ze geboren werden.

Ik heb jullie lief – zegt de HEER -, en jullie zeggen: `Waaruit blijkt
die liefde dan?’ zijn Jakob en Esau geen broers? – spreekt de
HEER. Toch heb Ik Jakob liefgehad en Esau gehaat.

(Maleachi 1:2-3)

(Jeremia 8)
9 De wijzen zullen beschaamd staan,
ontsteld zijn en gevangen worden.
Zie, zij hebben het woord van de HEERE verworpen,
wat voor wijsheid zouden zij dan hebben?
11 Zij genezen de breuk van de dochter van Mijn volk
op het lichtst door te zeggen: Vrede, vrede!
Maar er is geen vrede!

12 Staan zij beschaamd, omdat zij een gruweldaad gedaan hebben?
Ze schamen zich zelfs niet in het minst,
ja, zij weten van geen blozen.
Daarom zullen zij vallen onder hen die vallen,
ten tijde van de vergelding aan hen, zullen zij struikelen,
zegt de HEERE.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: augustus 06, 2012, 03:02:47 pm »
Er ligt ook een gebod van God aan de Joden om de vreemdeling in hun steden niet te benadelen en ook om hun broedervolken met rust te laten. De huidige staat Israel stoort zich aan geen van beide en schendt regelmatig de rechten van de mens. Buiten dat is de huidige staat Israel een seculiere staat en enige overeenkomst met het uitverkoren volk van weleer is ver te zoeken.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: augustus 06, 2012, 03:36:29 pm »

quote:

dingo schreef op 06 augustus 2012 om 15:02:
Er ligt ook een gebod van God aan de Joden om de vreemdeling in hun steden niet te benadelen en ook om hun broedervolken met rust te laten. De huidige staat Israel stoort zich aan geen van beide en schendt regelmatig de rechten van de mens. Buiten dat is de huidige staat Israel een seculiere staat en enige overeenkomst met het uitverkoren volk van weleer is ver te zoeken.

Ook niet Joden kunnen zich in Israël vrij bewegen, er zitten zelfs Arabieren (moslims) in de Knesset. Het is wat dat betreft de enige democratie in het midden oosten dat mensenlevens respecteert, maar zich soms MOET verdedigen.

Voor mij is het duidelijk hoe God er over denkt in de bijbel:
(Zacharia 9)
5 Askelon zal het zien en bevreesd zijn, evenals Gaza, en het zal hevig beven, ook Ekron, omdat zijn verwachting wordt beschaamd. De koning zal uit Gaza verdwijnen en Askelon zal onbewoond zijn.
6 De bastaard zal in Asdod wonen; Ik zal de trots van de Filistijnen uitroeien.

God noemt de palestijnen al bastaarden, omdat ze niet "echt" bestaan maar een verzonnen volk zijn.

(Sefanja 2)
4 Want Gaza zal verlaten worden
en Askelon tot woestenij zijn;
Asdod, midden op de dag zal men het verdrijven,
en Ekron zal ontworteld worden.
5 Wee u, bewoners van het gebied aan de zee,
volk van Kretenzers,
het woord van de HEERE is tegen u!
Kanaän, land van de Filistijnen!
Ik zal u verdelgen, zodat er geen inwoner meer is.

God zal Gaza vernietigen.

(Joel 3)
1 Want zie, in die dagen en in die tijd,
als Ik een omkeer zal brengen in de gevangenschap van Juda en Jeruzalem,
2 zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen
en hen doen afdalen naar het dal van Josafat.
Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren,
vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël,

dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben.
Mijn land hebben zij verdeeld.
3 Zij hebben het lot geworpen over Mijn volk.
Zij gaven een jongen voor een hoer;

zij verkochten een meisje voor wijn, zodat zij konden drinken.
De wereld verdeelt God Zijn beloofde land en dat zal niet worden toegestaan.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: augustus 06, 2012, 08:00:39 pm »

quote:

learsi schreef op 06 augustus 2012 om 15:36:
[...]

Ook niet Joden kunnen zich in Israël vrij bewegen, er zitten zelfs Arabieren (moslims) in de Knesset. Het is wat dat betreft de enige democratie in het midden oosten dat mensenlevens respecteert, maar zich soms MOET verdedigen.
Zo democratisch dat ze het wettelijk geregeld hebben dat ze mensen mogen martelen als overheid. Volgens mij bekijk je Israel met een zwaar ideologische bril die ver buiten de werkelijkheid staat. Israelische soldaten hebben inmiddels meer dan eens oorlogsmisdaden gepleegd bijvoorbeeld. En nogmaals Israel is een seculiere staat en geen theocratische staat/republiek/koninkrijk.

quote:

Voor mij is het duidelijk hoe God er over denkt in de bijbel:
(Zacharia 9)
5 Askelon zal het zien en bevreesd zijn, evenals Gaza, en het zal hevig beven, ook Ekron, omdat zijn verwachting wordt beschaamd. De koning zal uit Gaza verdwijnen en Askelon zal onbewoond zijn.
6 De bastaard zal in Asdod wonen; Ik zal de trots van de Filistijnen uitroeien.

God noemt de palestijnen al bastaarden, omdat ze niet "echt" bestaan maar een verzonnen volk zijn.

(Sefanja 2)
4 Want Gaza zal verlaten worden
en Askelon tot woestenij zijn;
Asdod, midden op de dag zal men het verdrijven,
en Ekron zal ontworteld worden.
5 Wee u, bewoners van het gebied aan de zee,
volk van Kretenzers,
het woord van de HEERE is tegen u!
Kanaän, land van de Filistijnen!
Ik zal u verdelgen, zodat er geen inwoner meer is.

God zal Gaza vernietigen.

(Joel 3)
1 Want zie, in die dagen en in die tijd,
als Ik een omkeer zal brengen in de gevangenschap van Juda en Jeruzalem,
2 zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen
en hen doen afdalen naar het dal van Josafat.
Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren,
vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël,

dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben.
Mijn land hebben zij verdeeld.
3 Zij hebben het lot geworpen over Mijn volk.
Zij gaven een jongen voor een hoer;

zij verkochten een meisje voor wijn, zodat zij konden drinken.
De wereld verdeelt God Zijn beloofde land en dat zal niet worden toegestaan.
Je bent erg creatief met knippen en plakken uit de bijbel maar argumenten zijn het niet. Vanaf 70 na Christus tot 1948 is er geen Israelische staat/volk/koninkrijk/republiek geweest zelfs geen door de wereld verdeeld Israel, laat staan dat de bijbel er iets over zou zeggen.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2012, 08:01:26 pm door dingo »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: augustus 06, 2012, 08:43:54 pm »

quote:

dingo schreef op 06 augustus 2012 om 20:00:
[...]

Zo democratisch dat ze het wettelijk geregeld hebben dat ze mensen mogen martelen als overheid. Volgens mij bekijk je Israel met een zwaar ideologische bril die ver buiten de werkelijkheid staat. Israelische soldaten hebben inmiddels meer dan eens oorlogsmisdaden gepleegd bijvoorbeeld. En nogmaals Israel is een seculiere staat en geen theocratische staat/republiek/koninkrijk.

Een oorlog is nooit schoon, dat denken burgers wel eens met hun oorlogsregels, maar het is kolder,
Een oorlog tegen laf terrorisme is en moet helaas nog minder schoon zijn.

Kijk naar de geschiedenis van Israël in de bijbel, God ging er letterlijk over lijken, alles en iedereen op Zijn Weg uit de weg ruimend. Niets of niemand ontziend, ook vrouwen en kinderen niet. Veel christenen denken daaraan liever niet, maar het is gedaan door onze God, voor Israël. Wie de profetieën goed leest ziet dat God het weer zal doen in de eindtijd. De namen van vele islamitische landen staan toch echt met naam en al genoemd, waarvan God zegt dat hij ze tot woestenij zal maken.

quote:

Je bent erg creatief met knippen en plakken uit de bijbel maar argumenten zijn het niet. Vanaf 70 na Christus tot 1948 is er geen Israelische staat/volk/koninkrijk/republiek geweest zelfs geen door de wereld verdeeld Israel, laat staan dat de bijbel er iets over zou zeggen.

Het Woord van God is Eeuwig, toch?
Jammer dat sommige broeders de wonderen van God niet (meer) (willen) zien.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: augustus 06, 2012, 09:16:50 pm »

quote:

dingo schreef op 06 augustus 2012 om 20:00:

Ik ga ook wat plakken:

Leugen 1: Jeruzalem is een puur Arabisch-islamitische stad.
Waarheid: Wie de geschiedenis een beetje kent, weet dat Jeruzalem al in 1004 v.Chr. door koning David werd gesticht als hoofdstad van Israël. Ook nadat Jeruzalem in 70 n.Chr. door de Romeinen werd verwoest, bleef het voor de Joden in de diaspora de eeuwige hoofdstad. Jeruzalem is de heiligste plaats voor Joden, de plek waar ooit de tempel heeft gestaan. De Klaagmuur is het bewijs en laat ons zien waar de tempel heeft gestaan en waar het heiligdom in de toekomst zal staan. Daar staat tegenover dat de islam pas in 622 na Chr. ontstond. Toen Jeruzalem in 638 door moslims werd veroverd, woonden er Joden in Jeruzalem. Ook toen de Kruisvaarders de stad bestormden, was er sprake van een Joodse bevolking. De eerste moderne volkstelling vond plaats in 1844, daarbij werden 7120 Joodse inwoners in Jeruzalem geregistreerd, 5030 moslims en 3390 christenen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: augustus 06, 2012, 09:42:27 pm »

quote:

learsi schreef op 06 augustus 2012 om 20:43:
[...]

Een oorlog is nooit schoon, dat denken burgers wel eens met hun oorlogsregels, maar het is kolder,
Een oorlog tegen laf terrorisme is en moet helaas nog minder schoon zijn.

Kijk naar de geschiedenis van Israël in de bijbel, God ging er letterlijk over lijken, alles en iedereen op Zijn Weg uit de weg ruimend. Niets of niemand ontziend, ook vrouwen en kinderen niet. Veel christenen denken daaraan liever niet, maar het is gedaan door onze God, voor Israël.
God heeft inderdaad de opdracht gegeven voor de ban over een beperkt aantal volken en alleen bij de inname van Israel.  De broedervolken hoorde daar nadrukkelijk niet bij. En later toen de Israelieten zich niet aan de opdracht gehouden hadden wordt die opdracht ook niet meer herhaald. En Jezus leert ons duidelijk andere dingen nadien.

quote:

Wie de profetieën goed leest ziet dat God het weer zal doen in de eindtijd. De namen van vele islamitische landen staan toch echt met naam en al genoemd, waarvan God zegt dat hij ze tot woestenij zal maken.
Je kunt met geen mogelijkheid de namen uit het OT toepassen op de islamitische landen rondom Israel. Al was het maar omdat het voor WOII maar 2 of 3 grote rijken waren die de Britten en de Fransen nadien zover verdeeld hebben dat hun olieleveranties niet in gevaar zouden komen.

quote:

[...]

Het Woord van God is Eeuwig, toch?
Jammer dat sommige broeders de wonderen van God niet (meer) (willen) zien.
Het Woord van God is eeuwig maar alle evangelische wishfull thinking met betrekking tot Israel komt imo niet van God. En dit soort uitleggingen is ook misschien net 50 jaar oud en de onderbouwing is uiterst mager tot niet aanwezig.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: augustus 07, 2012, 10:14:56 am »

quote:

vrolijke schreef op 06 augustus 2012 om 13:46:
[...]
 „God“ is toch zichtbaar!
Alles wat er rondom ons is, is “god”.

En als je even niet oplet, begint de stoel onder je bibs te praten. Dat is dan de stem van God.
Dat alles wat er is, God is, is jouw opvatting. Zeker is het niet; en beslist niet expliciet zichtbaar. Dus of je gelijk hebt? Het zou kunnen, maar het zou ook kunnen van niet.

quote:

Het is dus niet van belang, of je aan bedrog gelooft?
Voor mij wel hoor!
Als het gaat om de vraag waarom godsdienst is ontstaan, is het inderdaad niet van belang of je aan bedrog gelooft. Als je eraan gelooft, dan geloof je eraan en is dat dus het begin van geloof. Dan heb je het antwoord op de vraag. Of het al of niet bedrog is, is vervolgens een geheel andere discussie.
Om het nog even te verduidelijken. Deze discussie ontstond naar aanleiding van jouw bericht:
"De neiging der mensen, zich een religie aan te sluiten stamt uit zijn hang naar zekerheid.
Je kunt het als een soort "verzekering" zien.

Het ging dus om de vraag waarom mensen zich aansluiten bij een religie. En ik zeg dat dat mede komt omdat ze het gevoel hebben dat er meer dan stof alleen is. Of dat gevoel terecht is doet bij de vraag waarom mensen zich aansluiten bij een religie niet ter zake. Is het nu duidelijk? Het is ingewikkeld; ik weet het. Het ging om de vraag waarom mensen zich aansluiten bij een religie, niet of de inhoud van die religie klopt. Als je meteen al gaat afwijken van het feitelijke onderwerp, dan wordt het een zinloos gesprek.

quote:

Omkeer van de bewijslast.
Bewijs jij eens, dat er geen kaboutertjes bestaan.
Ik heb geen bewijzen meer nodig, als die die er al zijn.

Jij beweert met zekerheid te kunnen zeggen dat het slechts hersenschimmen zijn. Het is mooi dat je zegt dat het zo is. Maar als het daarbij blijft, dan hebben we er zo weinig aan. Oké, Vrolijke beweert dat het slechts hersenschimmen zijn. Mooi, klaar, fijn. Nu weten we het. We hoeven het er verder niet over te hebben. We gaan naar het strand.
Leuk, maar op een discussieforum werkt het zo niet. Je zult je opvattingen toch op z'n minst moeten onderbouwen. Ik zeg niet dat je het moet bewijzen. Maar je moet wel met argumenten komen. Anders hoeven het er verder niet over te hebben, en is het: ik geloof dit en jij gelooft dat, en klaar. Dat weten we dan. Discussie gesloten. Dan gaan we nu wat anders doen. Op naar de Efteling. Dus graag wat meer onderbouwing.
Dat het slechts hersenschimmen zijn is een wetenschappelijke opvatting, onder meer ondersteund door het onderzoek van Michael Persinger. Zou kunnen, maar waarom kan ik dan tijdens een uittreding dingen op afstand zien waarvan ik het bestaan niet wist, zoals een beschadigde dakpan? Of waarom ziet Maria een gymschoen liggen op een richel aan de buitenkant van het ziekenhuis terwijl ze door aangesloten apparatuur aan haar bed is gekluisterd? http://www.txtxs.nl/artikel.asp?artid=543
Waarom nemen sommige mensen tijdens hun operatie, terwijl zij onder narcose zijn, de operatiekamer en zichzelf daarin van bovenaf waar en kunnen ze de details van de operatie achteraf beschrijven?

quote:

Het ging er mij niet om, te vertellen, dat er mensen, met een hersenafwijking bestaan.
Het ging er mij om, te bewijzen, dat je persoonlijkheid, en je karakter afhankelijk is, van je hormonen, genen en andere stoffelijke invloeden. Niet omgekeerd.
Als je het hebt over iets dat je niet kunt bewijzen, dan is het dat. Als er een probleem in de hersenen is en het gedrag verandert, dan kun je op z'n best vermoeden dat er een verband is. Bewijzen kun je het niet. Het zou namelijk ook kunnen zijn dat de hersenen slechts een soort radio zijn, en dat door de hersenbeschadiging de ontvangst van de persoonlijkheid niet goed meer werkt. Ik zeg niet dat het per se zo is, maar het is ook niet uit te sluiten. Ik wil nu graag van je horen waarom dit wel uit te sluiten is. Als je daar niet op in gaat, dan gaan we naar de Efteling en laten deze discussie voor wat het is. Als je alleen maar je mening verkondigt zonder verdere argumenten, dan heeft een verder gesprek niet zoveel zin.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2012, 10:16:15 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: augustus 07, 2012, 05:53:04 pm »

quote:

dingo schreef op 06 augustus 2012 om 21:42:
[...]

God heeft inderdaad de opdracht gegeven voor de ban over een beperkt aantal volken en alleen bij de inname van Israël.  De broedervolken hoorde daar nadrukkelijk niet bij. En later toen de Israëlieten zich niet aan de opdracht gehouden hadden wordt die opdracht ook niet meer herhaald. En Jezus leert ons duidelijk andere dingen nadien.

Ons wel ja, maar de Joden niet.
Er staan toch echt vele profetieën in het OT waar de namen van de islamitische volken worden genoemd, welke Jezus bij Zijn Wederkomst als Messias zal vernietigen. Jezus als het Lam geslacht komt als de Leeuw van Juda terug, toch?

quote:

Je kunt met geen mogelijkheid de namen uit het OT toepassen op de islamitische landen rondom Israël. Al was het maar omdat het voor WOII maar 2 of 3 grote rijken waren die de Britten en de Fransen nadien zover verdeeld hebben dat hun olieleveranties niet in gevaar zouden komen.
Het waarom de mensen het gedaan hebben doet er geheel niet toe. Als God het wil, zal hij de mensen laten denken te laten handelen in eigen belang, om zo Zijn Wil uit te voeren. De namen van de landen genoemd in het OT passen helemaal op deze landen. Zoals je het nu uitlegt, lijkt het alsof niet alle profetieën zullen uitkomen, terwijl alle profetieën zullen gaan uitkomen, toch?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: augustus 07, 2012, 06:09:11 pm »

quote:

learsi schreef op 07 augustus 2012 om 17:53:
[...]

Ons wel ja, maar de Joden niet.
Er staan toch echt vele profetieën in het OT waar de namen van de islamitische volken worden genoemd, welke Jezus bij Zijn Wederkomst als Messias zal vernietigen. Jezus als het Lam geslacht komt als de Leeuw van Juda terug, toch?
Zoals ik al zei de opdracht aan de Joden wordt niet meer herhaald.

quote:

[...]

Het waarom de mensen het gedaan hebben doet er geheel niet toe. Als God het wil, zal hij de mensen laten denken te laten handelen in eigen belang, om zo Zijn Wil uit te voeren. De namen van de landen genoemd in het OT passen helemaal op deze landen. Zoals je het nu uitlegt, lijkt het alsof niet alle profetieën zullen uitkomen, terwijl alle profetieën zullen gaan uitkomen, toch?
Ik ben benieuwd waar jij Jordanïe, Gazastrook, Palestina, Syrie, Iran, Koerdistan en Irak in het OT leest. Of dat in de bijbel er iets staat over de islam. Buiten dat is OT profetieen vertalen naar de islam pure inlegkunde: Profetiën komen ongetwijfeld uit maar de uitleg van die profetiën kun je projecteren op elk tijdperk van 500 voor Christus tot op heden. Pas op de jongste dag zullen we weten wat elke profetie voor wanneer betekende.