Auteur Topic: Bestaat God, en zo ja, wat is zijn aard?  (gelezen 15066 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Bestaat God, en zo ja, wat is zijn aard?
« Reactie #210 Gepost op: augustus 29, 2012, 12:38:41 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 augustus 2012 om 16:24:
[...]

Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom ikzelf ongewild "blokkeer" de laatste tijd... Ik begin het voluit Vrijgemaakte en Rooms-katholieke geluid hier wat te missen... Het in nuances "fel" oneens zijn is soms veel leerzamer dan het totaal oneens te zijn...

Tsja, ik was op vakantie (moet ook wel eens) en heb na mijn vakantie niet zozeer de trek om wederom het "voluit vrijgemaakte" te gaan roepen hier omdat je daar door anderen botweg (lees: zonder nuance) op wordt afgerekend.
Snap je?
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: augustus 29, 2012, 11:04:45 am »

quote:

Ozombi schreef op 28 augustus 2012 om 22:23:
Het is natuurlijk vakantie-tijd geweest en het warme weer maakt (s)loom.
Maar ja, een forum waar enkel de vertrouwde (non)beginselen met elkaar mogen worden gewisseld , is niet bijster interessant. Als men er voor kiest zelf te stagneren dan is dat jammer maar weinig aan te doen. Als echter in een forum als dit enkel gestagneerde posters actief zijn, dan bloedt de zaak snel dood.

Ik bedoel dit laatste niet hatelijk. Ik wijs er alleen wel op dat er een bepaald moment komt dat men niet werkelijk meer iets leert en inzicht verkrijgt. Wie de kerkelijke leer op moment X aangereikt krijgt, zal 50 jaar later niet veel hebben geleerd als niet voorbij de horizon is gekeken. Daarom is juist een forum waar allerlei invalshoeken worden gemeld, zeer geschikt om verdere ontwikkeling te stimuleren. Vandaar ook mijn weerzin tegen die sub-forums waar enkel het bekende en geijkte welkom is. Ik houd me daar overigens niet aan, maar goed.....dat leverde dan ook al enkele bans op in het verleden. Het valt me mee dat het nu alweer een tijdje geleden is :P
Een voluit en ongenuanceerd "jij en je predikanten kletsen uit hun nek maar enkel ik verkondig u de volle waarheid" is vaak (o.a. door alle "onverzettelijkheid" die dit oproept) vele malen minder interessant dan een "ik denk in nuances anders dan jij maar laten we eens zien waar we samen op uit kunnen komen als we onze meningen wat kunnen laten ' schuiven'..."

In het eerste geval bloed de behoefte aan een verder gesprek al heeeeel snel dood... En helaas waren er wel heel veel "je predikant preekt volkomen kul"-evangelisten actief de laatste maanden...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: augustus 29, 2012, 11:06:44 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 augustus 2012 om 20:14:
[...]

bedoeld als droge opmerking...

of het voluit evangelische....maar die doen weer niet mee in de basisgedachte van "hé die mis ik ook....". Die houden namelijk ook liever hun mond (de wat meer overtuigde, onderbouwde wel te verstaan) wie weet wil willem ouweneel (nee, niet Frank) meedoen...
Dat hij zijn website niet bij lijkt te houden vind ik een wat verontrustend teken... Zijn publicatielijst is al tijden niet meer bijgewerkt... Het zal toch wel goed met hem gaan???

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: augustus 29, 2012, 01:57:13 pm »
@Hendrik-NG ::
de predikant preekt niet per definitie onzin, dat niet , maar de predikant legt over het algemeen bijzonder weinig uit over de betekenis van wat hij preekt

Het kan zijn dat :
1) hij het nooit heeft geleerd
2) hij z'n vingers er niet aan wil branden
3) hij denkt dat de toehoorders het toch niet begrijpen
4) er verwacht wordt dat ie de kerkdogma`s blijft herhalen

Men verklaart in de kerk niets, of op wel heel simplistische wijze. Dat zie je in dit forum wel terug ja. De bijbeltekst die vandaag als repliek dient, zal over 50jaar nog steeds de repliek zijn, zonder dat men eigenlijk weet wat het betekent. Dat is wat ik bedoel. Men verklaart niets.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: augustus 29, 2012, 02:27:05 pm »
Je komt nooit in mijn kerk, Ozombi... Dat is wel duidelijk... Wat dit betreft leven we in twee parallelle universa...

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: augustus 29, 2012, 05:52:10 pm »
@Hendrik ::
ik ben er van overtuigd dat er veel predikanten zijn die hun toehoorders
weinig wijzer maken dan ze al zijn

Ik praat niet over 1 of elke kerk in Nederland afzonderlijk Ik zeg niet " alle predikanten kunnen er niks van " of " alle predikanten zijn hetzelfde ".
Ik praat in algemene termen , onpersoonlijk zonder naar dit of dat of deze of die te wijzen. De situatie in nederland overziende , denk ik dat de boodschap matig overkomt bij het gros van diegenen die in kerken samenkomen.
Er zou meer vooruitgang kunnen worden geboekt.

Om on-topic te blijven: De vraag ---> "Bestaat God en wat is zijn aard? "
zal bij veel parochies onbeantwoord blijven. In de bijbel is het antwoord neergezet in woorden . Een mens zal het zelf moeten leren verklaren. De predikant leert je (vaak) niet hoe je dat zelf moet leren verklaren.

Het begrijpen van God betekent het zelf verklaren.
Het begrijpen van Christus betekent het zelf verklaren.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2012, 06:03:23 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: augustus 30, 2012, 09:41:34 am »

quote:

Ozombi schreef op 29 augustus 2012 om 17:52:
Om on-topic te blijven: De vraag ---> "Bestaat God en wat is zijn aard? "
zal bij veel parochies onbeantwoord blijven. In de bijbel is het antwoord neergezet in woorden . Een mens zal het zelf moeten leren verklaren. De predikant leert je (vaak) niet hoe je dat zelf moet leren verklaren.

Het begrijpen van God betekent het zelf verklaren.
Het begrijpen van Christus betekent het zelf verklaren.
Ik denk eerder dat men moet leren de verhouding van dat "zelf" tot "de ander" te verklaren om enigszins te begrijpen hoe God is...

Men moet weten wat het begrip περιχώρησις inhoudt in verhouding tot dat "Zelf". Als eigenschap van dat Zelf...

Als een mens dan gaat beseffen dat hij uit zichzelf helemaal niet in staat is om een volkomen open en wederkerige relatie aan te gaan met "de ander", dan tekent zich hier de armoede van het menselijke "zelf" af. In ''gereformeerde termen": de "ellende" waarin de mens zich terugvindt...

En dan komen in de Kerk de begrippen "verlossing" en "dankbaarheid" om de hoek kijken... "Verlossing" als blijkt dat er een God is die tot in je diepste "zelf" wil doordringen en datgene doet waartoe de mens zelf niet in staat is. En een dankbaar "antwoorden" van elk individueel mens: "God brengt tot stand waar mijn 'zelf' niet toe in staat is...!!!"

En dan zegt Klaas Hendrikse: "God bestaat niet, maar hij gebeurt". En dan zeg ik: "God bestaat want Hij gebeurt..."

Let wel: ik heb het hier nog steeds over een "enigszins begrijpen hoe God is"...

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: augustus 30, 2012, 01:39:10 pm »
Het zelf van de één is hetzelfde zelf als van de ander. Het gaat voorbij de menselijke verschijningsvorm en voorbij het menselijk ego. Het betekent eenvoudig " Ik Ben ". " Om God te begrijpen moet je het zelf verklaren "
wil feitelijk zeggen:  " Verklaar innerlijk tegenover jezelf : " Ik Ben God "

Natuurlijk praat ik hier vanuit de oosterse invalshoek.
" Wees volmaakt zoals de Vader volmaakt is ". " Wees de ideale mens " etc.

Een mens die zijn aandacht richt op het bereiken van een graad in geneeskunde en er alles voor doet, heeft verkaard tegenover zichzelf: " Ik ben een arts ".
Een mens die zijn aandacht richt op het bereiken van het ideaalbeeld van een mens en er alles voor doet, heeft verklaard: " Ik ben een Christus " .
Beide dingen kunnen bereikt worden. Het ene eenvoudiger dan het andere.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: augustus 30, 2012, 02:53:58 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 augustus 2012 om 13:39:
Het zelf van de één is hetzelfde zelf als van de ander. Het gaat voorbij de menselijke verschijningsvorm en voorbij het menselijk ego. Het betekent eenvoudig " Ik Ben ". " Om God te begrijpen moet je het zelf verklaren "
wil feitelijk zeggen:  " Verklaar innerlijk tegenover jezelf : " Ik Ben God "

Natuurlijk praat ik hier vanuit de oosterse invalshoek.
" Wees volmaakt zoals de Vader volmaakt is ". " Wees de ideale mens " etc.

Een mens die zijn aandacht richt op het bereiken van een graad in geneeskunde en er alles voor doet, heeft verkaard tegenover zichzelf: " Ik ben een arts ".
Een mens die zijn aandacht richt op het bereiken van het ideaalbeeld van een mens en er alles voor doet, heeft verklaard: " Ik ben een Christus " .
Beide dingen kunnen bereikt worden. Het ene eenvoudiger dan het andere.

Met alle respect... Maar met de verklaring "ik ben god" verklaar ik God net zo min als mezelf... Met de verklaring "ik ben een appelboom" zeg ik noch iets over het wezen van de appelboom, noch iets over mezelf...

Ik kan 1000x verklaren dat ik een arts ben, maar zonder "de ander" zal ik daar nooit een bevestiging in krijgen - en is het statement ook een loos statement... Betekenisloos... Dan ben je een zelfverklaard arts... Nou èn?? "Geneesheer, genees uzelf"... En enkel jezelf...

Als het "zelf" van de ander het "zelf" van de één is - dat "zelf" boven dat menselijke ego, de menselijke grenzen uit zou stijgen, dan bestaat dat "zelf" dus gewoon niet... Want het heeft geen betekenis...

"Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben"
- 1 Kor 13

Kennen is vooral ook gekend worden... En Paulus weet waar zijn kennis vandaan komt: niet uit zichzelf... "Straks staan we oog in oog!!"

Maar natuurlijk praat ik hier vanuit de oosterse invalshoek...

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: augustus 31, 2012, 01:22:43 pm »
@Hendrik::  [ verklaren ]  heeft diverse betekenissen

Je hebt het nu precies over die betekenis die de minst belangrijke is. Het gaat om die andere waardoor iets kan worden bereikt. En als dat niet duidelijk was uit mijn woorden, dan zou ik de bijbel nog eens goed doorlezen, want met name daar kom je dat  tegen. Schijnbare onduidelijke dubbelzinnigheid die vaak enkel met moeite kan worden herkend en begrepen. Niet dat het perse lastig is, maar wel dat er inspanning en goed onderzoek nodig is.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2012, 01:28:58 pm door Ozombi »