quote:
grondig christelijk schreef op 10 juli 2012 om 19:25:Zo typisch voor wat vele evangelischen doen Gait. Onderschat niet dat velen daar gaan voor een te goedkope bekering, IK kies, wat voor doel heeft God met MIJ, (en natuurlijk is dan niet de eerste gedachte toiletten schoon maken, maar op het podium staan, of profeteren, of spreken in tongen, of gave van genezing) God sprak tot MIJ en ik heb een boodschap voor JOU. (vaak blijkt dit helemaal niet te kloppen, of is zo algemeen dat jij en ik het ook kunnen bedenken. Dan denken ze dat God hen een bijzondere taak geeft in de gemeente, dan krijgen ze die niet en....dan stappen ze op...want de gemeente ziet dat uiteraard verkeerd. Leiders die zichzelf verhogen, of raden die onderling de poten onder de geestelijke stoel vandaan zagen. het prograam wat het moet doen op zondag (willowkreek) maar geen ruimte voor wat de Geest ingeeft, behalve blablabla. Ik ga even kort door de bocht maar heb in het schrijven van itsmetoo te vaak de oppervlakkigheid gezien, het eigenzinning inlezen van teksten die kant nog wal raakten. Dat hij me ONchristelijk noemt mag. Maar bij hem (of haar) heb ik weinig doorwrochte bekering gelezen. EEN ZEER waardevol element die juist de traditionele kerk leert. .
Als Evangelische christen zie ik hier inderdaad iemand enorm kort door de bocht gaan, zo kort dat hij ermee op de verkeerde weg(helft) dreigt te komen.
De gaven worden immers door Jezus uitgedeeld zoals Hij dat wil. Dat is niet afhankelijk van gedane arbeid of kennis van theologie, jaren van trouw. In een juiste situatie bouwt Jezus Zijn gemeente op door deze gaven over allen te verdelen. Als er al iets van belang is, is dat wellicht oprecht geloof als een kind en het oprecht zoeken van Hem.
Onze ervaring binnen de gemeente is dat degenen die oprecht geloven als een kind en Hem echt zoeken in gebed en in de bijbel, gaven ontvangen, waar ze deze inderdaad soms ook weer verliezen door hiervan naast de schoenen te gaan lopen.
Tongentaal is de "minste" gave welke ieder wedergeboren christen ontvangt. Helaas wordt deze gave wel verkeerd gebruikt binnen sommige evangelische gemeenten, zonder dat er iemand is die het vertalen kan. Dat is aan de voorganger hierop controle te houden.
Het aangedragen voorbeeld over lieden die menen een profetie te hebben terwijl het er niet is, komt wel voor. Maar gelukkig vallen deze onmiddellijk door de mand wanneer hun profetie niet uitkomt. Immers GOD Zijn profetie komt altijd uit ! Deze "profeten" gaan dan niet weg uit zichzelf, maar omdat ze door de mand zijn gevallen.
Zie de geestelijke gaven als een deur:
Ieder mag er gebruik van maken, maar wie er misbruik van maakt, gaat door dezelfde deur weer eruit.
Je kunt ook de deur dichtspijkeren, opdat er niemand meer gebruik van kan maken, maar ook de werkelijke gaven zullen dan niet binnen komen.