Auteur Topic: Ik neem afscheid van dit forum  (gelezen 9606 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Ik neem afscheid van dit forum
« Reactie #45 Gepost op: juli 10, 2012, 09:25:31 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juli 2012 om 19:46:
[...]

Ik heb niet die conclusie daaruit getrokken. Ik herinner me dat hij schreef dat hij met zijn verdiende geld heel veel kon betekenen in arme landen. (We hadden het over India) Van onze euro's kun je daar veel meer doen dan hier. Het zog. "rentenieren" had tot doel om daar de handen juist uit de mouwen te steken. Daarom 'wilde hij al graag met z'n vijftigste stoppen. Dat is wat ik eruit heb begrepen.
Ik begreep ook dat hij heel bewust met zijn geld omging en heel zijn inkomen als een geschenk van boven zag, omdat hij er niet voor geleerd had, maar er ingerold was. Dat vind ik een goede insteek, als je jouw eigen geld als dat van de Heer ziet en dat ook er voor wilt inzetten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 10, 2012, 10:34:11 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 10 juli 2012 om 20:19:
[...]

Als Evangelische christen zie ik hier inderdaad iemand enorm kort door de bocht gaan, zo kort dat hij ermee op de verkeerde weg(helft) dreigt te komen.  ;)

De gaven worden immers door Jezus uitgedeeld zoals Hij dat wil. Dat is niet afhankelijk van gedane arbeid of kennis van theologie, jaren van trouw. In een juiste situatie bouwt Jezus Zijn gemeente op door deze gaven over allen te verdelen. Als er al iets van belang is, is dat wellicht oprecht geloof als een kind en het oprecht zoeken van Hem.

Onze ervaring binnen de gemeente is dat degenen die oprecht geloven als een kind en Hem echt zoeken in gebed en in de bijbel, gaven ontvangen, waar ze deze inderdaad soms ook weer verliezen door hiervan naast de schoenen te gaan lopen.

Tongentaal is de "minste" gave welke ieder wedergeboren christen ontvangt. Helaas wordt deze gave wel verkeerd gebruikt binnen sommige evangelische gemeenten, zonder dat er iemand is die het vertalen kan. Dat is aan de voorganger hierop controle te houden.

Het aangedragen voorbeeld over lieden die menen een profetie te hebben terwijl het er niet is, komt wel voor. Maar gelukkig vallen deze onmiddellijk door de mand wanneer hun profetie niet uitkomt. Immers GOD Zijn profetie komt altijd uit ! Deze "profeten" gaan dan niet weg uit zichzelf, maar omdat ze door de mand zijn gevallen.

Zie de geestelijke gaven als een deur:
Ieder mag er gebruik van maken, maar wie er misbruik van maakt, gaat door dezelfde deur weer eruit.

Je kunt ook de deur dichtspijkeren, opdat er niemand meer gebruik van kan maken, maar ook de werkelijke gaven zullen dan niet binnen komen.

offtopic

ik zet het even kort door de bocht neer, de overdrijving. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe aanmatigend die wereld kan zijn, overigens ook hoe leeg en dor het kan zijn in een traditionele kerk. Toch verkies ik de rust in de traditionele kerk omdat ik het gevoel heb dat je in een evangelische gemeente bijkans over water moet kunnen lopen. Overigens ben ik daar tot bekering gekomen en heb ik veel bijgeleerd. Ervaring van een jaartje of zeven. En ja, ik weet wat tongentaal is en die bestaat en die komt soms zomaar en je mag het gebruiken. En nee, niet Jezus deelt de gaven uit, maar de Geest zelf, deze is een zelfstandige persoon, en nee tongentaal is niet de minste gave, deze is niet ondergeschikt aan de anderen, er is wel een betere weg en dat is de liefde. En nee, niet ieder christen die wedergeboren is ontvangt tongentaal, dat is onzin. Dat kun je ontvangen, maar je moet het ook willen er naar streven.

Oh ja, wie ben ik? zou zeggen grevangelisch met een charismatisch kantje en een degelijke ondergrond van bekering en berouw, maar ook weten dat ik het niet de oorzaak ben van de daden die tegen mijn wil zijn, maar de zonde die in mij heerst, dat genade oneindig groter is dan wij kunnen beseffen, dat alles mee werkt ten goede, dat God zijn staf gebruikt als we niet luisteren (kastijden = leerschool), dat we ons mogen uitstrekken naar de gaven, dat we het niet kunnen verdienen, maar dat in ons wel het verlangen is het goede te doen. Dat wie geen geestelijke strijd heeft, niet bestreden wordt door de duivelse machten en dat dit wellicht ook tot nadenken kan stemmen waarom in je leven eigenlijk geen strijd is. Dat God groter wordt en wij minder. Dat niet om de twee woorden Heer over onze lippen komt, omdat dat irritant is, dat we eerst denken aan zijn Majesteit, dan loven en prijzen, en danken en zegenend bidden. That's me, herkenbaar??
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2012, 11:09:48 pm door grondig christelijk »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 10, 2012, 11:48:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 juli 2012 om 21:22:
[...]

Het was me een woest genoegen, wordt er dan in mijn vriendenkring gezegd :+

offtopic: deze kende ik nog niet, ken wel de term woest aantrekkelijk  ;)
Maar goed ik kom dan ook niet uit het oosten!

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 11, 2012, 12:01:42 am »
Zo te lezen, GC hebt u meer richting charismatische kant een kerk bezocht? Helaas worden ook in evangelische gemeenten weer fouten gemaakt. Wij mensen blijven de zwakke schakel.

Aangaande tongentaal wordt meende ik gezegd in de bijbel dat het de minste van de gaven is. Ik moet het alleen opzoeken want ik heb het vers niet zo bij de hand.

Ook wordt in de bijbel gesproken over dat de Heilige Geest een Persoon is inderdaad, maar ook dat Jezus en de Vader in ons komen wonen. Vader-Zoon-Heilige Geest, dus wanneer de Heilige Geest de gaven uitdeelt, dan doet de Vader dat ook en dus Jezus ook. Voor mij Drie in Een.

Streven moet men toch naar alle gaven, leren we in de bijbel?

Kastijden klinkt me erg katholiek eigenlijk. Volgens mij trekt de God Zich terug bij (langdurige) en herhaalde zonde. We zijn als Zijn kinderen dan nog wel steeds vergeven, maar de Zegen van God trekt Zich terug.

Zolang iemand werkelijk vanuit zijn hart de Heer prijst is toch prachtig? Zolang het maar geen loze woorden zijn.
Zo is een echtpaar dat eerst naar de traditionele kerk ging nu bij ons in de evangelische gemeente, nadat ze bij ons in een dienst door Jezus genezen was.
Teruggekomen in haar eigen traditionele gemeente was het eerste wat men aan haar vroeg, of ze wel echt genezen was. Een teken van ongeloof dus. Men had ook kunnen zeggen of roepen, Prijs de Heer voor deze genezing. Voor het echtpaar de druppel om de traditionele gemeente te verruilen voor de evangelische.

Maar uiteindelijk maakt het allemaal niet uit,
mogen allemaal dankzij Jezus bij een vruchtenboom zijn. De ene groep eet de vruchten en geniet ervan, voordeel halend uit deze vruchten, terwijl de andere groep elkaar wijs maakt dat de vruchten niet (meer) voor hen zijn en laat ze onaangeroerd. Zelfs hierin geeft Jezus in Zijn oneindige Liefde ons een vrije keuze.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 11, 2012, 12:32:33 am »
We dwalen hier aardig af met elkaar.
voor wie wil praten over tongentaal etc: open een draad op de plek waar het hoort.
Ik denk dat het in CL zou kunnen maar ook CZDP past prima denk ik.

Voor wie wil praten over "woest aantrekkelijk" : open een draad in chat en ik zet er alleen maar foto's van mijn gezin en de mooiste plaats op aarde "Bakkeveen" in :)

Ofwel: we zijn hier al -tig posten bezig met het feit dat Gaitema gaat doch wel blijft en laat dat dan ook het onderwerp van gesprek zijn.
Alle andere zaken graag op plaatsen waar het hoort, Praatvaria past prima voor heel veel dingen :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: juli 11, 2012, 06:36:22 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 juli 2012 om 22:34:
[...]

offtopic

ik zet het even kort door de bocht neer, de overdrijving. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe aanmatigend die wereld kan zijn, overigens ook hoe leeg en dor het kan zijn in een traditionele kerk. Toch verkies ik de rust in de traditionele kerk omdat ik het gevoel heb dat je in een evangelische gemeente bijkans over water moet kunnen lopen. Overigens ben ik daar tot bekering gekomen en heb ik veel bijgeleerd. Ervaring van een jaartje of zeven. En ja, ik weet wat tongentaal is en die bestaat en die komt soms zomaar en je mag het gebruiken. En nee, niet Jezus deelt de gaven uit, maar de Geest zelf, deze is een zelfstandige persoon, en nee tongentaal is niet de minste gave, deze is niet ondergeschikt aan de anderen, er is wel een betere weg en dat is de liefde. En nee, niet ieder christen die wedergeboren is ontvangt tongentaal, dat is onzin. Dat kun je ontvangen, maar je moet het ook willen er naar streven.

Oh ja, wie ben ik? zou zeggen grevangelisch met een charismatisch kantje en een degelijke ondergrond van bekering en berouw, maar ook weten dat ik het niet de oorzaak ben van de daden die tegen mijn wil zijn, maar de zonde die in mij heerst, dat genade oneindig groter is dan wij kunnen beseffen, dat alles mee werkt ten goede, dat God zijn staf gebruikt als we niet luisteren (kastijden = leerschool), dat we ons mogen uitstrekken naar de gaven, dat we het niet kunnen verdienen, maar dat in ons wel het verlangen is het goede te doen. Dat wie geen geestelijke strijd heeft, niet bestreden wordt door de duivelse machten en dat dit wellicht ook tot nadenken kan stemmen waarom in je leven eigenlijk geen strijd is. Dat God groter wordt en wij minder. Dat niet om de twee woorden Heer over onze lippen komt, omdat dat irritant is, dat we eerst denken aan zijn Majesteit, dan loven en prijzen, en danken en zegenend bidden. That's me, herkenbaar??
Zucht.  :nee:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 11, 2012, 06:39:49 am »

quote:

Evangelisch schreef op 11 juli 2012 om 00:01:
Zo te lezen, GC hebt u meer richting charismatische kant een kerk bezocht? Helaas worden ook in evangelische gemeenten weer fouten gemaakt. Wij mensen blijven de zwakke schakel.
Je verwoorde het prima. Niets mis mee. En Jezus deelt wel de gaven uit en dat doet Hij met Zijn Heilige Geest. Dat weet GC alleen nog niet  ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 11, 2012, 06:42:15 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 juli 2012 om 21:00:
[...]
offtopic:Wat een heerlijke opmerking! Hoe herkenbaar, ook in gereformeerde kringen trouwens!
Ik denk dat de praktijk nog wel meevalt. Ik zie vooral dat mensen niets durven te doen op het podium van de kerk, omdat de mensen dan over hen kwaad zouden gaan spreken. Dat is niet zo'n gekke gedachte overigens. Ik heb zelf ervaren dat dit inderdaad waar is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 11, 2012, 06:46:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 juli 2012 om 00:32:
We dwalen hier aardig af met elkaar.
voor wie wil praten over tongentaal etc: open een draad op de plek waar het hoort.
Ik denk dat het in CL zou kunnen maar ook CZDP past prima denk ik.

Voor wie wil praten over "woest aantrekkelijk" : open een draad in chat en ik zet er alleen maar foto's van mijn gezin en de mooiste plaats op aarde "Bakkeveen" in :)

Ofwel: we zijn hier al -tig posten bezig met het feit dat Gaitema gaat doch wel blijft en laat dat dan ook het onderwerp van gesprek zijn.
Alle andere zaken graag op plaatsen waar het hoort, Praatvaria past prima voor heel veel dingen :)

Ja, nou: misschien heb ik het allemaal ook wel gezegd zo.
Ik doelde mijn kritiek uiteindelijk op de moderatoren en ik heb niet de indruk dat die er wat mee doen. Ik ken ze wel langer dan vandaag.
Er zal hier niets veranderen. Alles blijft bij het oude.
Ik neem jou niet eens alles zo heel kwalijk, als dat het op je over komt. Ik vind gewoon dat de moderatoren wat rechtvaardiger met het middel "de ban" moeten omgaan.
Nu heb ik geen vertrouwen in hun bekwaamheid daarin.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 11, 2012, 07:19:55 am »

quote:

vanwaer deze zucht waerde Gait, het was overigens offtopic.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 11, 2012, 07:22:00 am »

quote:

gaitema schreef op 11 juli 2012 om 06:39:
[...]

Je verwoorde het prima. Niets mis mee. En Jezus deelt wel de gaven uit en dat doet Hij met Zijn Heilige Geest. Dat weet GC alleen nog niet  ;)

neen, want Jezus zei dat Hij een Trooster zou zenden, die continue en naar eigen inzicht toedeelt gelijk Hij wil. Dat er sprake is van een eenheid alla....maar evangelischen zeggen ook dat Jezus in je hartje komt wonen en dat klopt ook niet, Jezus zit lijfelijk aan de rechterhand van God.

wat mij betreft mijn laatste reactie in deze lijn...dagdag
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2012, 07:23:32 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 11, 2012, 07:27:19 am »

quote:

Evangelisch schreef op 11 juli 2012 om 00:01:

Aangaande tongentaal wordt meende ik gezegd in de bijbel dat het de minste van de gaven is. Ik moet het alleen opzoeken want ik heb het vers niet zo bij de hand. http://forum.gkv.nl/forum/

Ook wordt in de bijbel gesproken over dat de Heilige Geest een Persoon is inderdaad, maar ook dat Jezus en de Vader in ons komen wonen. Vader-Zoon-Heilige Geest, dus wanneer de Heilige Geest de gaven uitdeelt, dan doet de Vader dat ook en dus Jezus ook. Voor mij Drie in Een.

Streven moet men toch naar alle gaven, leren we in de bijbel?

Kastijden klinkt me erg katholiek eigenlijk. Volgens mij trekt de God Zich terug bij (langdurige) en herhaalde zonde. We zijn als Zijn kinderen dan nog wel steeds vergeven, maar de Zegen van God trekt Zich terug.

Zolang iemand werkelijk vanuit zijn hart de Heer prijst is toch prachtig? Zolang het maar geen loze woorden zijn.
Zo is een echtpaar dat eerst naar de traditionele kerk ging nu bij ons in de evangelische gemeente, nadat ze bij ons in een dienst door Jezus genezen was.
Teruggekomen in haar eigen traditionele gemeente was het eerste wat men aan haar vroeg, of ze wel echt genezen was. Een teken van ongeloof dus. Men had ook kunnen zeggen of roepen, Prijs de Heer voor deze genezing. Voor het echtpaar de druppel om de traditionele gemeente te verruilen voor de evangelische.

Maar uiteindelijk maakt het allemaal niet uit,
mogen allemaal dankzij Jezus bij een vruchtenboom zijn. De ene groep eet de vruchten en geniet ervan, voordeel halend uit deze vruchten, terwijl de andere groep elkaar wijs maakt dat de vruchten niet (meer) voor hen zijn en laat ze onaangeroerd. Zelfs hierin geeft Jezus in Zijn oneindige Liefde ons een vrije keuze.
open een nieuwe draad en ik zal reageren?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 11, 2012, 07:37:36 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 juli 2012 om 07:22:
[...]

neen, want Jezus zei dat Hij een Trooster zou zenden, die continue en naar eigen inzicht toedeelt gelijk Hij wil. Dat er sprake is van een eenheid alla....maar evangelischen zeggen ook dat Jezus in je hartje komt wonen en dat klopt ook niet, Jezus zit lijfelijk aan de rechterhand van God.

wat mij betreft mijn laatste reactie in deze lijn...dagdag

Je wil niet weten hoe dogmatisch je nu schrijft. Mijn vingers jeuken bij deze woorden. Te gelijk weet ik dat reageren geen zin heeft. Je mag het zo geloven, maar ik zie het totaal anders.

Ten eerste: Jezus is overal, omdat Hij God is. Dus hij is wel degelijk in jou. Hij zei immers dat we één in Christus zouden moeten zijn en niets kunnen doen zonder Hem. Hoe zou dat mogelijk zijn, als Hij slechts als mens op een troon in een zeer verre hemel zit? De bijbel zegt letterlijk: de Heilige Geest is de Geest van Christus en de Geest van God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 11, 2012, 07:40:02 am »
Is je hart trouwens niet de tempel van Jezus Christus?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 11, 2012, 07:41:53 am »
Ik zou er geen topic over beginnen overigens, want dit soort gesprekken lopen toch dood, vanwege de onwil van de mensen om er met elkaar uit te komen.
We bidden wel om de waarheid, maar stoppen onze geestelijke oren toe.