Auteur Topic: erfzonden  (gelezen 7225 keer)

suzannewesterhof

• Bekijk profiel
erfzonden
« Gepost op: juli 10, 2012, 08:54:37 pm »
Hallo iedereen,

Ik was vandaag met een vriend aan het praten over het geloof.
En op een gegeven moment gaat het over Jezus.
En onze vraag was nu:
Jezus is ook uit een mens geboren, welliswaar een maagd, maar Maria was wel een mens.
Hoe zit dat dan? is Jezus dan niet ergens toch een beetje zondig ofzo door de erfzonde?
ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, want het is nogal ingewikkeld allemaal!!

alvast bedankt!

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2012, 09:21:35 pm »

quote:

suzannewesterhof schreef op 10 juli 2012 om 20:54:
Hallo iedereen,

Ik was vandaag met een vriend aan het praten over het geloof.
En op een gegeven moment gaat het over Jezus.
En onze vraag was nu:
Jezus is ook uit een mens geboren, welliswaar een maagd, maar Maria was wel een mens.
Hoe zit dat dan? is Jezus dan niet ergens toch een beetje zondig ofzo door de erfzonde?
ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, want het is nogal ingewikkeld allemaal!!

alvast bedankt!
Omdat Maria onbevlekt is ontvangen, was zij niet belast met de erfzonde. Dat is wat 'onbevlekt' ook betekent: zij is weliswaar een mens maar niet besmet met erfzonde, omdat zij vol van genade was. En alleen daarom is Jezus niet belast met enige zonde of erfzonde.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

suzannewesterhof

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2012, 09:25:25 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 juli 2012 om 21:21:

Omdat Maria onbevlekt is ontvangen, was zij niet belast met de erfzonde. Dat is wat 'onbevlekt' ook betekent: zij is weliswaar een mens maar niet besmet met erfzonde, omdat zij vol van genade was. En alleen daarom is Jezus niet belast met enige zonde of erfzonde.
betekend dat dat maria ook zonder zonde was??

Evangelisch

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2012, 09:26:26 pm »

quote:

[...]

Volgens mij mis ik in deze uitleg toch een beetje de Heilige Geest Die bij Maria onze Here Jezus heeft verwekt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2012, 09:33:30 pm »
Het lijkt mij ook die genade voor Maria waar hier over gesproken wordt, die had Jezus zelf niet nodig.
Een dominee bij ons zei eens: de zonde waarvoor Jezus stierf aan het kruis is dat we allemaal Hem eens de rug hebben toegekeerd.
Dat is in wezen de erfzonde, Dat we allemaal met elkaar net als Adam en Eva God de rug hebben toegekeerd. Hoe dat precies zit en wanneer dat is , vind ik niet in de bijbel. Maar wel dat we in totale duisternis waren en door genade in Jezus bekeerd zijn tot het Licht tot ons heil. Jezus zelf heeft echter nooit God de rug toegekeerd. Hij was, is en zal één met God zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

St. Ignatius

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2012, 09:40:24 pm »

quote:

suzannewesterhof schreef op 10 juli 2012 om 21:25:
[...]

betekend dat dat maria ook zonder zonde was??
Inderdaad...

St. Ignatius

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2012, 09:42:50 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 10 juli 2012 om 21:26:
[...]

Volgens mij mis ik in deze uitleg toch een beetje de Heilige Geest Die bij Maria onze Here Jezus heeft verwekt.
Nee hoor, want zoals ik zei: Maria was Vol van genade (Lk 1:28). Ze was vol van de Heilige Geest vanaf het begin. Daarmee was zij vrij van zonde waardoor zij als Ark van het Nieuwe Verbond kon fungeren.

suzannewesterhof

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2012, 09:48:40 pm »

quote:

Jezus was toch de enige persoon zonder zonden?

Adinomis

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2012, 10:10:58 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 10 juli 2012 om 21:42:

Nee hoor, want zoals ik zei: Maria was Vol van genade (Lk 1:28). Ze was vol van de Heilige Geest vanaf het begin. Daarmee was zij vrij van zonde waardoor zij als Ark van het Nieuwe Verbond kon fungeren.
In Lukas 1:28 staat dat Maria begenadigd was. Dat betekent dat zij een bijzondere gunst ontving. We hebben allemaal in Adam gezondigd Doordat de lijn van de man werd uitgeschakeld kon Jezus zonder zondige aard geboren worden. Dat geldt niet voor Maria.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2012, 10:25:40 pm »

quote:

suzannewesterhof schreef op 10 juli 2012 om 21:48:
[...]

Jezus was toch de enige persoon zonder zonden?

Er wordt iets anders bedoeld denk ik.
Maria was vol van genade maar is heus wel vol van zonde geboren. Die werden echter niet gezien: door de volheid van genade
Zoiets?
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2012, 10:50:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 juli 2012 om 22:25:
[...]

Er wordt iets anders bedoeld denk ik.
Maria was vol van genade maar is heus wel vol van zonde geboren. Die werden echter niet gezien: door de volheid van genade
Zoiets?
Er wordt toch niemand vol van zonde geboren? We hebben een zondige aard, d.w.z. de neiging tot zondigen. De uitdrukking "vol van genade" wordt in de bijbel niet voor Maria gebruikt, maar voor Jezus. Wel staat er dat Maria begenadigd was. De Heilige Geest kwam over haar:

quote:

Lukas 1:35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Peter68

• Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2012, 11:07:49 pm »

quote:

Zou je dit ook kunnen onderbouwen want dit is echt nieuw voor me. Voor zover ik weet verwijst de onbevlekte ontvangenis naar Jezus en niet naar Maria.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2012, 11:10:48 pm door Peter68 »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2012, 11:25:44 pm »

quote:

Peter68 schreef op 10 juli 2012 om 23:07:
[...]

Zou je dit ook kunnen onderbouwen want dit is echt nieuw voor me. Voor zover ik weet verwijst de onbevlekte ontvangenis naar Jezus en niet naar Maria.

Dat ligt er aan hoe je "ontvangen" leest _O_.
Ik heb ooit ergens geleerd dat het "ontvangen" vertaald kan worden als "geplaatst in" of "verwekt".
Zonder zonden verwekt dus. Geen negatieve lustgevoelens of wat dan ook. Zo puur als God is. Zonder gebrek etc. Gewoon "onbevlekt".

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2012, 11:44:30 pm »

quote:

[...]

Dit lijkt me een nogal (rooms) katholieke uitleg, en daarmee niet helemaal in GL passen. ;)
Aan de andere kant: ik weet niet precies het gereformeerde antwoord hierop. Voor zover ik weet is binnen de gereformeerde dogmatiek Maria gewoon mens, net als alle andere. En is Jezus Christus een buitengewoon mens, omdat Hij tegelijk ook God is. Dat 'beschermt' hem wellicht tegen erfzonde. (Maar lekker sluitend vind ik die redenatie niet.)
Wanneer het 'Maria begenadigd' de enige grond onder haar onbevlekte status is, dan vind ik dat ietwat magertjes. Maar ik mis daar waarschijnlijk een en ander aan traditie omheen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
erfzonden
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2012, 12:45:10 am »

quote:

Adinomis schreef op 10 juli 2012 om 22:50:
[...]

Er wordt toch niemand vol van zonde geboren? We hebben een zondige aard, d.w.z. de neiging tot zondigen. De uitdrukking "vol van genade" wordt in de bijbel niet voor Maria gebruikt, maar voor Jezus. Wel staat er dat Maria begenadigd was. De Heilige Geest kwam over haar:

[...]
Laten we wel lezen wat er staat;
En de engel zeide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God. Maria heeft dus genade gevonden bij God. Uit de Bijbel weten we wat die genade betekent: tik het woord eens in in Biblija.net en ontdek.
De genade die Maria ten deel viel is niet anders dan "vergeving van zonden en een eeuwig leven" even kort door de bocht.
Maria was dus "vol van vergeving" toen zij de Christus ontving. Daarmee was zij voor God als zijnde zonder zonde denk ik dan.
maar ja, ik ben ook maar een mens. Mogelijk snappen we dat geheel helemaal niet :)
Het zou kunnen zijn dat Maria dus voor God aangerekend werd als "zonder zonde" terwijl ze zelf wel in zonde ontvangen en geboren was.