Auteur Topic: Jezus zonder erfzonde  (gelezen 4824 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #15 Gepost op: juli 13, 2012, 07:21:32 am »
Dag Ozombi.
Ik vind het zelf wat lastig om te reageren op iemands levensovertuiging als ik daar niet helemaal in zit, dus vind ik het soms ook gewoon interessant om te lezen hoe je het ziet. Wel kan ik erop reageren met wat ik geloof natuurlijk :)
Ik zelf heb de indruk dat de reïncarnatiegedachte van oorsprong wel afgeleid is van een geloof van waar uit ook het jodendom onstaan is.  Ik denk dat, omdat ik wel overéénkomsten zie en dat de verschillen er in zijn geslopen door de duizenden jaren heen.
In het christendom beginnen we echter altijd vanaf het aardse leven te kijken en dan vooruit naar de hemel, het duizenjarige vredesrijk en dan het paradijs. Je ziet daarin ook die opgaande lijn. Het duizendjarige rijk is een verder ontwikkelde wereld dan waar we nu in zitten en het paradijs is het einddoel. Noem het een evolutie, zo zou je dat kunnen noemen.
We komen vanuit de duisternis, dus dan is het een hele sprong naar het paradijs.
Ik heb ook profetiën gelezen waarin gesproken wordt over een leven voor we hier op aarde kwamen. Dat we door de schepping met onze geest heen moesten van gesteente tot planten, tot dieren etc.. ook met behulp van Jezus als de gekruizigde voor onze zonden, van de diepste duisternis over onvoorstelbaar lange periodes geleidelijk naar het Licht toe. Echter niet dat je weer een stap terug kon doen. Nee, God liet je verder ontwikkelen, omdat je het zelf niet kon. Pas als mens zou je geestelijk zo rijp zijn dat je zelf bewust keuzes kan gaan maken. Daarvoor waren het vooral instinkten die je volgde. De mensaap overigens minder dan bijvoorbeeld een worm. In een steen had je geen bewegingsruimte, maar als aap dan weer wel bijvoorbeeld. Echter bleef het instinktief. Dat Jezus de golven van een meer en een struik kon aanspreken en dat het Hem gehoorzaamde, geeft hiermee dan ook de verklaring. Hij wist ervan, van de plekken waar de geesten huisden.
Tja, maar doorgaans hoor je daar in het christendom niet over, omdat de bijbel het daar niet over heeft. In de bijbel wordt vooral vooruit gewezen. Waar je naar toe moet.
Hoe dan ook: als mens heb je de keuze. Volg je Jezus en laat je als mens je bevrijden uit het juk van de zonden of kies je ervoor zonder God te gaan. De duisternis als gevolg.

Het lichaam wordt wel door God gegeven aan een mens met goede redenen. Natuurlijk kan je in dat lichaam mensen helpen etc.. en is dat ook de bedoeling.
Wat ik echter aangaf is dat satan macht heeft over het lichaam en deze hele wereld bezit, al is het door God geschapen. Maar de geesten heeft de duivel geen grip op. Ook is alles op de aarde aan slijtage, roest of de dood onderhevig, maar een geest is dat niet.  Waar een geest ook is en naar toegaat, in een duistere gevangen staat of in de volledige vrijheid in één van de hemelsferen (Paulus had het ook over meerdere hemelen), het zal blijven bestaan.
Reïncarnatie is dan net weer anders. Je kan stijgen en ook weer zakken, als ik het kastenstelsel van India zie bijvoorbeeld. Dat rijmt niet met het christelijke geloof.
In het christelijke geloof heb je niet onaanraakbaren zoals in India. Iemand in de goot is daar toch iemand die in de vorige leven heel fout moet zijn geweest, waardoor hem dit zo treft. Een rijke met veel bezit zou dan beloond zijn vanwege zijn goede vorige leven.
In het christendom is het vaak andersom: gelukkig ben je, als je weinig aardse bezittingen hebt, maar rijke schatten in de hemel. Arm ben je als je de hele wereld gewonnen hebt, maar daarmee je ziel aan de duivel hebt verkocht. De val is dan diep: helemaal naar de diepste duisternis. (Weer die antiegelijk lange weg van de diepste duisternis door God in Jezus geleid tot de staat van rijpheid, dat je als mens weer kiezen kan)
Als je niet uitkijkt: http://www.verkeersborden-oefenen.nl/images/borden/d1-rotonde-verplichte-rijrichting.gif
Mijn belijdenistekst die ik kreeg van de dominee met mijn belijdenis spreekt voor me heel sterk. Vrij vertaald kreeg ik de tekst: "het leven dat je verloren hebt om Mijnend wil, dat zal je vinden."

Dat is de christelijke gedachte. Los te komen van alles wat je bindt aan de aarde, en het ware leven ontvangen van God. Een geestelijk leven en geen vleselijk leven. In relatie tot God en de mensen. Leven vanuit de zuivere liefde.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Evangelisch

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2012, 10:53:16 am »

quote:

gaitema schreef op 12 juli 2012 om 19:18:

Ja, in princiepe wel. Maar het gaat geloof ik ook goed als we door de liefde gedreven zelf de juiste keuzes maken, omdat we dan zonder het door te hebben God in ons laat werken. In feite hebben we dan niet door dat we niet helemaal zelf die keuze gemaakt hebben.

Dat gebeurd inderdaad; dan opent Jezus de deuren voor je om je zo de weg te gaande Hij wil dat je gaat.
Maar we moeten denk ik wel oppassen met liefde als criterium te nemen om God Zijn handelen te benoemen. Er is namelijk ook nog zoiets als valse vrede en valse liefde.

Jou voorbeeld met je collega is een mooi voorbeeld over hoe Jezus Zijn kinderen inzet wanneer Hij iemand aanraakt om tot bekering te komen. Hoewel velen menen dat het initiatief van hemzelf komt, komt het volgens mij van Jezus af. Dat staat ook ergens in de bijbel namelijk, dat alleen degenen waarvan JHWH het wil Jezus zullen aannemen.

Wellicht kijkt JHWH in ons hart en ziet of we daar goed of slecht zijn. Ook met zonden kunnen we toch een goed hart hebben namelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #17 Gepost op: juli 13, 2012, 03:33:24 pm »
Je hebt wel gelijk dan die liefde. Je kan er niet blind op vertrouwen. Het is ook dat veel mensen blind hun gevoel volgen, ook onder christenen. Ik ken iemand die actief is bij ons in de jeugddiensten die zegt: "ik kijk niet zo naar de bijbel, maar volg mijn gevoel." Dat kan wel, maar dat lijkt me moeilijk. Snel maak je jezelf wat wijs. Net als randkerkelijke vrienden van me. Zeggen christen te zijn en ik geloof ze ook, maar je kan merken dat ze er verder niet iets met kerk of bijbellezen hebben, want ze zijn dan voor abortus bijvoorbeeld en oordelen mensen wel heel makkelijk naar hoe ze er uit zien. Ook vinden ze mensen snel losers, omdat ze bijvoorbeeld zo op zichzelf zijn en amper uitgingen enzo.
Ik zie dat dan door de vingers, discuseer er wel wat over om ze te prikkelen, maar het blijven gevoelige dingen bij ze. Over abortus laatst, had ik één van hen zo boven op de kast. :D Dan laat ik het verder maar met rust.

Ik geloof dat Jezus inderdaad kijkt naar wat Hij in je hart vindt aan een bepaalde houding of een diep verlangen.

Evangelisch

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #18 Gepost op: juli 13, 2012, 06:00:09 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 juli 2012 om 15:33:
Je hebt wel gelijk dan die liefde. Je kan er niet blind op vertrouwen. Het is ook dat veel mensen blind hun gevoel volgen, ook onder christenen. Ik ken iemand die actief is bij ons in de jeugddiensten die zegt: "ik kijk niet zo naar de bijbel, maar volg mijn gevoel." Dat kan wel, maar dat lijkt me moeilijk. Snel maak je jezelf wat wijs.

In de evangelische kringen wordt juist de Bijbel ingezet om dwaling bij vermeende "werking van de Heilige Geest" te voorkomen. Zonder Bijbel kan de satan ons makkelijk bij de kl.. pakken en misleiden.  :)
Moet denk ik een balans zijn. De Heilige Geest uitsluiten uit angst voor misleiding is ook niet handig. De Heilige Geest toelaten en vertrouwen en checken met de Bijbel of dat wat "binnenkomt" overeen komt met datgene wat in de Bijbel staat. Want de Heilige Geest zal nooit iets meedelen dat botst met de Bijbel.  ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #19 Gepost op: juli 13, 2012, 06:43:09 pm »
@Gaitema::
De wedergeboorte-gedachte van de hindoes en boedhisten heeft echt helemaal niets te maken met het kastenstelsel van India. Dat kastenstelsel wordt alom geminacht , met name door hen die in karma en wedergeboorte geloven. Het is zo`n typisch voorbeeld van het materialiseren van een geestelijk principe, door aardse leiders die het niet (willen) begrijpen. Je kunt inderdaad 'achteruit' op de ladder als je wordt wedergeboren, maar alleen als je zeer vele slechte levens achter elkaar hebt geleid. Pas dan kun je dalen. Het principe is er natuurlijk op gebaseerd om juist vóóruit te gaan. Van een onbewuste amoebe tot een zelfbewust verheven wezen ( wij zeggen: een godheid (t.o.v een mens )

Wat je zegt over het breekpunt dat komt, als je eenmaal het stadium van zelfbewust mens hebt bereikt is overeenkomstig deze oosterse visie. Een mens is zelf verantwoordelijk voor zijn daden, dieren en planten nog niet.

In de christelijke leer worden bepaalde dingen op een andere manier uitgelegd dan dat bv de hindoes of boeddhisten dat doen. Ze spreken dezelfde woorden.
De meerdere hemelen waar Paulus op doelt bestaan inderdaad. Er zijn diverse gradaties, als je dat zo kan noemen. Het paradijs is enkel het Nirvana van de oosterlingen, en zelfs daar bestaan diverse gradaties. Hoe zij dat exact zien is niet zo belangrijk, het gaat erom dat aan dezelfde dingen een andere betekenis wordt gegeven. Ik wijs er met klem op dat de oosterse betekenissen zo vele malen langer bestaan dan wat de westerse christelijken er van hebben gemaakt. Als voorbeeld neem ik nogmaals het verschil tussen Jezus en Christus. De christelijken gebruiken de term ' Jezus ' zoals de boedhisten de term ' Buddhi '  ( = universele Christus ) gebruiken. In het westen heeft er een bijzondere personificatie plaatsgevonden van allerlei abstracte principes, en tja, als je het NT op het eerste gezicht leest dan is het niet gek dat dit gebeurd is.

In het oosten geven ze eveneens namen aan goden, maar zij weten dat achter de namen diverse principes staan die allen horen tot het Ene. Hier in het westen heb ik niet het idee dat men weet wat er achter de naam schuilgaat en men begrijpt het op een zeer letterlijke manier. Zonder spiritualiteit toe te voegen.

Er is echt een groot verschil tussen " mentaal geloven " met enkel het menselijk verstand , of " spiritueel geloven " waarbij de intuitie op de voorgrond treedt.

Iemand die mij bijvoorbeeld kan uitleggen dat niet reincarneren logischer is dan wel reincarneren , heeft aan mij een aandachtige toehoorder. De enige voorwaarde is wel dat de bijbel(tekst) niet gebruikt mag worden bij de argumentatie. Ik ben benieuwd hoe ver men dan komt........

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #20 Gepost op: juli 13, 2012, 10:30:27 pm »
Modbreak:
bericht uit GL gehaald en hier neergezet.

' Adam ' in Genesis  is de aanduiding van een bepaald ' type ' mens.
Een mens in wie het denkvermogen is beginnen te werken. Er hebben ook mensen bestaan - ver voor onze tijd - die nog geen denkvermogen hadden.
Alleen mensen (wezens) die zelfbewust zijn en in wie het denkvermogen werkt zijn verantwoordelijk voor eigen daden. Vandaar dat de (erf)zonde ontstond met 'Adam' , de mensheid die met denkvermogen begiftigd was.

Toen Christus werd geboren (kind van God) werd het christus-bewustzijn in de mensheid geboren. Maria , Jezus en 25 december als ook het verhaal van de stal en de kribbe en de 3 wijzen uit het oosten is een symbolische weergave van wat in bv Egypte bekend stond als de geboorte van Osiris uit Isis, " toevallig " ook op 25 december. Hetzelfde idee wordt in deze twee verhalen aangeduidt, namelijk het ontwaken van het christus-bewustzijn in de mensheid.

Iemand die in volledig christus-bewustzijn is, is zonder erfzonde. Jezus is in het NT het symbool van een mens die een Christus is. Een goddelijke mens zoals deze in de geest van God bestaat. Een ideale mens. Een mens zoals God dit bedoeld heeft. Een mens ook die onsterfelijk is en die niet opnieuw in het vlees door een vrouw geboren hoeft te worden. Een mens die geen karma meer heeft ge-erfd uit zijn vorige levens.

Ik kan overigens nog -tig voorbeelden geven van een maagd die een kind ter wereld brengt met 25december als datum. Pick your religion.....iedereen is in staat dit zelf op internet op te zoeken. Waarom dit niet willen weten? Waarom niet de onderliggende betekenis willen achterhalen? Waarom nog over het letterlijke een discussie voeren als men nauwelijks notie heeft met welk idee de bijbel geschreven is?

De letter die in de bijbel staat is de uiterlijke vorm van dat wat er niet staat.Probeer echter niet iemand wijs te maken dat een mens van vlees en bloed door een vrouw van vlees en bloed ter wereld is gekomen zonder de bevruchting van een man van vlees en bloed. Een dergelijke gebeurtenis als feit presenteren behoort tot de vergaarbak van het belachelijke.

Of ik hier probeer het gereformeerde dwars te zitten of juist probeer te helpen en wat ogen te openen laat ik geheel voor uw eigen rekening. Doe ermee wat u wilt.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2012, 10:08:10 am door elle »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #21 Gepost op: juli 14, 2012, 03:10:15 am »
Ozombi: de bijbel is nu eenmaal de bron van de christenen. Daarnaast kan je ook verdiepen in christelijke ervaringen als BDE of visioenen etc. Echter om te toetsen of het om christelijke ervaringen gaat, wordt weer de bijbel erbij gepakt.
Met de bijbel erbij zien we dat reïncarnatie niet het zelfde is als wat de bijbel ons leert over de geestelijke wereld. Per slot van rekening is het altijd weer de vraag: "wat is dat wat wij geloven?"
Je zal ook zo je bronnen hebben voor jouw overtuiging. Die bedenk je zelf niet, zoals we die zelf ook niet bedacht hebben.
Daarom lijkt me dit ook voldoende. Het blijft een kwestie van geloven.
Ergens van overtuigd zijn.

Het unieke van het christendom is dat je niet afgestraft wordt op je daden, maar dat je door genade verder komt. Die genade hangt niet af van wat je doet, maar van je vertrouwen op God, die zich weer heeft laten kennen door Jezus.
Daarover hebben de apostelen getuigd en is er geschreven. Die apostelen laten wij tot ons spreken en ons onderwijzen. We weten dat ze betrouwbaar zijn. Dat hun woorden waar is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #22 Gepost op: juli 14, 2012, 03:11:18 am »
ps: dank voor je uitleg ten opzichte van India. Dan weten we dat ook weer :)

Evangelisch

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #23 Gepost op: juli 14, 2012, 01:03:40 pm »
Wat betreft reïncarnatie in de Bijbel:
Johannes 17
1 En zes dagen later nam Jezus Petrus en Jakobus en zijn broeder Johannes mede en Hij leidde hen een hoge berg op, in de eenzaamheid. 2 En zijn gedaante veranderde voor hun ogen en zijn gelaat straalde gelijk de zon en zijn klederen werden wit als het licht. 3 En zie, hun verschenen Mozes en Elia, die met Hem spraken. 4 Petrus antwoordde en zeide tot Jezus: Here, het is goed, dat wij hier zijn; indien Gij het wilt, zal ik hier drie tenten opslaan, voor U een, en voor Mozes een, en voor Elia een. 5 Terwijl hij nog sprak, zie, daar overschaduwde hen een lichtende wolk, en zie, een stem uit de wolk zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb; hoort naar Hem! 6 Toen de discipelen dit hoorden, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde en werden zeer bevreesd. 7 En Jezus kwam bij hen, raakte hen aan en zeide: Staat op en weest niet bevreesd. 8 Toen zij hun ogen opsloegen, zagen zij niemand dan Jezus alleen.
9 En terwijl zij van de berg afdaalden, gebood Jezus hun, zeggende: Vertelt niemand dit gezicht, voordat de Zoon des mensen uit de doden is opgewekt.
10 En de discipelen vroegen Hem en zeiden: Hoe kunnen dan de schriftgeleerden zeggen, dat Elia eerst moet komen? 11 Hij antwoordde en zeide: 12 Elia zal wel komen en alles herstellen, maar Ik zeg u, dat Elia reeds gekomen is en zij hebben hem niet erkend, maar met hem gedaan al wat zij wilden. Zó zal ook de Zoon des mensen door hen moeten lijden. 13 Toen begrepen de discipelen, dat Hij over Johannes de Doper tot hen gesproken had.

Adinomis

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #24 Gepost op: juli 14, 2012, 04:24:57 pm »
Dat is beslist geen reincarnatie. Johannes kwam in de geest van Elia. Net zo als Eliza de geest van Elia kreeg.
Lucas 1:17 vertelt ons dat Johannes de Doper Christus "met de geest en de kracht van Elia" zou voorgaan. Bovendien ontkende Johannes de Doper zelf in Johannes 1:21 dat hij Elia was.

Reïncarnatie is vreemd aan de bijbel. We komen allemaal persoonlijk voor de rechterstoel van Christus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Evangelisch

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #25 Gepost op: juli 14, 2012, 04:59:32 pm »
@ Adinomis,

Het moest trouwens niet Johannes 17 zijn, maar Matteus 17. Mijn fout.....
Ik wilde er ook niet mee zeggen dat dit aantoont dat alle mensen reïncarneren hoor. Maar deze tekst is wel een moeilijke. De uitleg die je geeft kan ik zo niet volgen eigenlijk.

Bedoel je dat de geest van Elia in Johannes de Doper zat?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #26 Gepost op: juli 14, 2012, 08:47:03 pm »
Ik denk dat de grootste profeten soms een uitzondering op het geheel kunnen maken. Zo ook met de twee getuigen die gaan evangeliseren en de wederkomst van Jezus gaan aanduiden, in de laatste dagen. Eén daarvan zal ook Elia zijn.
Wat Matt 17 betreft vind ik ook een lastige, omdat Johannes de Doper zegt zelf niet Elia te zijn, maar Jezus zegt dat wel te zijn. In de geest van Elia klinkt dan aannemelijk, maar Jezus zei zelf wel letterlijk dat hij Elia is. Het zou best kunnen dat hij daarmee ook "in de geest van Elia aanduidde".
ik heb geen idee eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2012, 08:48:48 pm door gaitema »

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #27 Gepost op: juli 15, 2012, 05:40:14 am »
@gaitema ::  
ik heb dus wel een idee :P  
ik kijk namelijk met 3 ogen als ik dergelijke tekst lees

Je kan er zodanig omheendraaien en anders interpreteren dat daaruit blijkt dat reincarnatie onzin zou zijn , maar dat ziet er erg moeizaam uit allemaal.
 Als je goed zoekt dan blijkt dat de schrijvers deze wetten van de natuur (karma/wedergeboorte) regelmatig vermelden maar ze doen dat verhuld in vergelijkende en symbolische taal. In Spreuken vind je daar veel van terug.

Dan heb je ook nog:  " Men oogst wat men zaait "  
Anders gezegd is dit: " Het komende is afhankelijk van het voorbijgaande "

In groter verband: " Men is zelf de oorzaak van alle gevolgen "
Elk lijden dat u moet ondergaan (gevolg) is veroorzaakt door uzelf (oorzaak).

Omdat er voorbeelden genoeg zijn van mensen die de vreselijkste dingen hebben gedaan zonder daarvoor een straf te hebben ondergaan tijdens hun leven , kunnen we met een gerust hart aannemen dat de wet van rechtvaardigheid hen niet zal overslaan.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2012, 05:57:06 am door Ozombi »

Oogje

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #28 Gepost op: juli 15, 2012, 08:48:17 am »
Je kunt inderdaad alles uit de Schrift halen wat je wil. De Schrift is echter ontstaan in de joods-christelijke traditie en moet daarom ook in dat licht gelezen worden. Ook de kerkvaderen kun je schijnbaar zó interpreteren, dat ze ineens allemaal reïncarnatie zouden aanhangen. Maar ook hen moet je lezen in het licht van wat de Kerk toen en nu leert. Niet alles wat vroeger gezegd is, is ook onderdeel geweest van de christelijke Leer, zoals nu ook er veel gezegd en gesproken kan worden door zelfs ook katholieken, zonder dat dat altijd strookt met de Leer.

Het christendom leert géén reïncarnatie. Ook leert het géén karma, of Christus moet daar dan op zo'n ruimhartige en soepele wijze mee omgaan, dat je het feitelijk geen karma hoeft te noemen. Eén goede biecht, of één doopsel als je nog niet gedoopt bent, en je "karma" is weer helemaal verdwenen en je bent weer volledig rein. Er valt niets op te bouwen: je bent in staat van genade of je bent het niet.

Ozombi

• Bekijk profiel
Jezus zonder erfzonde
« Reactie #29 Gepost op: juli 15, 2012, 10:04:30 pm »
@Oogje:: Het klopt wat je zegt. Men kan eruit halen wat men wil Dat geldt zeker ook voor de christenen. Een groot deel van de bijbel - het OT - is zeker niet ontstaan uit de christelijke traditie, want het christendom bestond toen nog niet.

Wie durft met zekerheid te zeggen dat in de bijbel niets is terug te vinden wat specifiek de wetten van karma en wedergeboorte aanduidt? Die woorden zullen niet zo worden gebruikt, want karma is een typisch oosters woord. Het gaat dan ook niet om het woord zelf, maar wat het aanduidt. De wet van rechtvaardigheid is een andere aanduiding. " Men oogst wat men zaait " is er ook zo één.

Een oprechte biecht - aan wie dan ook - of een doopsel ondergaan met de beste bedoelingen is een goede stop na zondige daden. Maar je karma is daardoor niet uitgewist en volledig rein is enkel een Christus(mens). Er valt zodoende elke ademteug van je leven iets op te bouwen. Een mens moet nu het fundament leggen voor het huis waarin hij in de toekomst zal terugkeren. Dat fundament betreft zowel het fysieke ( zuiverheid van lichaam ) en bovenal het geestelijke ( zuiverheid van geest ).

" Er valt niets op te bouwen want je bent in staat van genade of niet " is precies dat passieve uitgangspunt wat ik hier vaker tegenkom. Dergelijke mentale verlamming zou een mens bij zichzelf met wortel en tak uit moeten roeien!

" In staat van genade zijn " , wat houdt dat in vraag ik me af. Dat alles al vergeven is al voordat de misdaad wordt gepleegd? Zo ja, dan zal dat best zijn maar vergeten zal het zeker niet! Een steen die in het water wordt geworpen veroorzaakt rimpelingen die zich eerst uitbreiden, om vervolgens terug te keren en te eindigen bij het punt waar de steen het water raakte. Zo zullen slechte daden ook gevolgen veroorzaken die ooit zullen terugkeren tot de aanstichter.
En pas als de fout is gecorrigeerd zal men er klaar mee zijn. Juist die mogelijkheid onze fouten te herstellen - nu of later - is die staat van genade.

Wie uitgaat van automatische staat van genade omdat er enkele religieuze cermoniele handelingen zijn verricht, zal in staat van on-genade zijn.