Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 13063 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #195 Gepost op: april 03, 2003, 02:44:47 pm »
Citaat
op 03 Apr 2003 14:10:25 schreef Garfield:
In een grote dogmatische (wat bedoel je daar mee :?) gemeente zou het kaf dus de meer de 'progressieve' kerkleden zijn? (even kort door de bocht)

Grote dogmatische gemeenten vind je in Hattem (ouders), Enschede (heb ik wat minder ervaring mee) en vermoedelijk Hardenberg, Groningen, Spakenburg ea (al die middelgrote steden met 4 vrijgemaakte gemeenten met 400-600 man). In die gemeenten zijn de kerkenraden de baas: er worden 'saaie' predikanten beroepen die hun mond nauwelijks open durven doen omdat ze anders on non-actief worden gezet... (Maar da's vast een karikatuur 'a la Wilhelmina').

In ieder geval zitten in de gemeente van Hattem allerlei jongeren achter in de kerk omdat ze in de kerk moeten zitten van ouders (=sociale controle), niet omdat ze dat leuk vinden ofzo. Als dat soort jongeren naar een andere stad verhuist, dan schrijven ze zich wel over naar die andere gemeente (of niet) maar laten ze kerkgang voor wat het is (mijn zusjes bijv.).
Ik denk dat ook terug te zien in Amsterdam. De studentenvereniging daar oefent nog enige sociale controle uit op haar leden, al is dat min of meer taboe. De overige jonge binnenkomers hebben geen banden met welke kerkleden dan ook, en raken dikwijls kwijt (tegen de tijd dat een ouderling ze wil opzoeken, zijn ze verhuisd en hebben ze een andere mobiel).
't Is dus niet zo dat ze na een tijdje constateren dat de gemeente niets voor hen is: ze hebben de gemeente nooit een eerlijke kans gegeven.
(Er zijn ook gemeenteleden die zich niet echt thuis voelen hoor: die zijn nogal wat conservatiever dan onze predikant. Probleem in Amsterdam is dat wij ongeveer de meest conservatieve gemeente zijn, dus gaan ze niet weg. edit: Aan de andere kant zijn ze echt gereformeerd vrijgemaakt, en gaan ze wellicht om principiele redenen niet weg. Evengoed een aandachtspunt).

quote:

Ik denk dat de 'sociale' controle,  zoals jij dat noemt,  zelfs een opdracht is. (zie bv Hebr 10:24).
Klop wel, maar sociale controle a la Hattem lijkt mij ook niet fijn: daar lijkt het soms alleen te gaan om je aanwezigheid in het gebouw, niet echt om de aanwezigheid van 'Christus in je hart'. (Sorry, gisteren een lezing van ds. Jos Douma gehad: loop dus nu zijn taalgebruik volop over te nemen).
« Laatst bewerkt op: april 03, 2003, 02:51:20 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: april 03, 2003, 02:48:53 pm »
Het gaat nu juist om die kilometers. En troost je, ik woon in de Randstad. Maar de kans dat ik in het dorp van m'n ouders iemand uit de kerk tegen kom is bijna nihil. Voor sommigen is dat nog sterker omdat die in Duitsland of België wonen.
Parkstad Heerlen is in feite te vergelijken met de Randstad. Het is een zwaar verstedelijkt gebied, maar het aantal Gereformeerden is in verhouding met de Randstad errug klein.
computerfout: een vreemde een in de byte

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: april 03, 2003, 02:49:31 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:44:47 schreef elle:
... (Maar da's vast een karikatuur 'a la Wilhelmina').

Haha, en dit is een karikatuur over Wilhelmina. Geeft niks hoor, ik maak vast indruk.
 :'(

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: april 03, 2003, 02:53:11 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:49:31 schreef Wilhelmina:
... (Maar da's vast een karikatuur 'a la Wilhelmina').

Haha, en dit is een karikatuur over Wilhelmina. Geeft niks hoor, ik maak vast indruk.
Sorry , Wilhelmina heb ik niet gezegd.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: april 03, 2003, 02:53:17 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:49:31 schreef Wilhelmina:

Ik denk dat elle bedoeld dat men dat wel weer zal af doen als een karikatuur die jij bedacht zou kunnen hebben over de kerk :) (Gewoon een knipoog naar wat er verder op het forum gebeurt. En dan meer op anderen gericht dan op jou...)

Garfield, het is een niet helemaal goed gequote stukje van elle

mijn mening overigens, als elle het er niet mee eens is merk ik het wel :)
Pinkeltjefan

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #200 Gepost op: april 03, 2003, 03:04:26 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:48:53 schreef Augusta:
Het gaat nu juist om die kilometers. En troost je, ik woon in de Randstad. Maar de kans dat ik in het dorp van m'n ouders iemand uit de kerk tegen kom is bijna nihil. Voor sommigen is dat nog sterker omdat die in Duitsland of België wonen.
Parkstad Heerlen is in feite te vergelijken met de Randstad. Het is een zwaar verstedelijkt gebied, maar het aantal Gereformeerden is in verhouding met de Randstad errug klein.

Amsterdam is dan vast een uitzondering. Ik weet niet goed hoe de rest van de randstad qua gereformeerden zit, maar de kans dat ik in de stad iemand van de kerk tegen kom is ook erg klein (hoewel ik misschien iets meer mensen per dag tegenkom dan je in Heerlen zou doen). Maar het aantal gereformeerden in Limburg (500) staat precies in verhouding tot het aantal in Amsterdam (ervanuitgaande dat limburg ongeveer 800.000 inwoners heeft).

Maar hoe krijgen ze in Limburg die goede sociale controle dan voor elkaar? Hoe gaan ze daar om met mensen die al weg zijn voordat ze goed en wel binnenkomen? Hoeveel doorstroming is er in zo'n gemeente? (Beetje off-topic allemaal).

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: april 03, 2003, 03:09:08 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 15:04:26 schreef Pooh:
op 03 Apr 2003 14:48:53 schreef Augusta:

Amsterdam is dan vast een uitzondering. Ik weet niet goed hoe de rest van de randstad qua gereformeerden zit, maar de kans dat ik in de stad iemand van de kerk tegen kom is ook erg klein (hoewel ik misschien iets meer mensen per dag tegenkom dan je in Heerlen zou doen). Maar het aantal gereformeerden in Limburg (500) staat precies in verhouding tot het aantal in Amsterdam (ervanuitgaande dat limburg ongeveer 800.000 inwoners heeft).

Maar hoe krijgen ze in Limburg die goede sociale controle dan voor elkaar? Hoe gaan ze daar om met mensen die al weg zijn voordat ze goed en wel binnenkomen? Hoeveel doorstroming is er in zo'n gemeente? (Beetje off-topic allemaal).

Je vergeet, denk ik, dat een deel van Duitsland en België ook onder de gemeente van Brunssum-Treebeek valt. Dat maakt een heel wat groter verschil.
Die sociale controle begint bij de wijkouderling en -diaken. Op wijkavonden vragen ze de andere leden van de wijk ook aan hen aandacht te besteden. Ook zogenaamde gasten, mensen van buiten de kerk die regelmatig bij ons in de kerk komen, die dus (nog) geen lid zijn, horen er op die manier bij. Ook zij zijn in de wijken ingedeeld. Dit systeem gebruiken ze overigens nog maar sinds kort, het is nog in beginfase, maar het werkt al wel, heb ik het idee.
computerfout: een vreemde een in de byte

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: april 03, 2003, 03:12:57 pm »

quote:

Grote dogmatische gemeenten vind je in Hattem (ouders), Enschede (heb ik wat minder ervaring mee) en vermoedelijk Hardenberg, Groningen, Spakenburg ea (al die middelgrote steden met 4 vrijgemaakte gemeenten met 400-600 man). In die gemeenten zijn de kerkenraden de baas
Het zou niet best zijn als de kerkenraad niet de baas zou zijn. Maar ik begrijp je bedoeld.

quote:

ieder geval zitten in de gemeente van Hattem allerlei jongeren achter in de kerk omdat ze in de kerk moeten zitten van ouders (=sociale controle), niet omdat ze dat leuk vinden ofzo. Als dat soort jongeren naar een andere stad verhuist, dan schrijven ze zich wel over naar die andere gemeente (of niet) maar laten ze kerkgang voor wat het is (mijn zusjes bijv.).
Ik denk dat ook terug te zien in Amsterdam. De studentenvereniging daar oefent nog enige sociale controle uit op haar leden, al is dat min of meer taboe. De overige jonge binnenkomers hebben geen banden met welke kerkleden dan ook, en raken dikwijls kwijt (tegen de tijd dat een ouderling ze wil opzoeken, zijn ze verhuisd en hebben ze een andere mobiel).
't Is dus niet zo dat ze na een tijdje constateren dat de gemeente niets voor hen is: ze hebben de gemeente nooit een eerlijke kans gegeven.
Daar wordt ik dus doodmoe van :'(

quote:

(Er zijn ook  gemeenteleden die zich niet echt thuis voelen hoor: die zijn nogal wat conservatiever dan onze predikant. Probleem in Amsterdam is dat wij ongeveer de meest conservatieve gemeente zijn, dus gaan ze niet weg. edit: Aan de andere kant zijn ze echt gereformeerd vrijgemaakt, en gaan ze wellicht om principiele redenen niet weg. Evengoed een aandachtspunt).
Goede zaak dat ze niet weggaan. Blijf met elkaar in gesprek, hou elkaar vast, op die manier kun je een voorbeeld zijn hoe je met verschillen binnen de kerk met elkaar omgaat.

quote:

Ik denk dat de 'sociale' controle,  zoals jij dat noemt,  zelfs een opdracht is. (zie bv Hebr 10:24).

Klop wel, maar sociale controle a la Hattem lijkt mij ook niet fijn: daar lijkt het soms alleen te gaan om je aanwezigheid in het gebouw, niet echt om de aanwezigheid van 'Christus in je hart'. (Sorry, gisteren een lezing van ds. Jos Douma gehad: loop dus nu zijn taalgebruik volop over te nemen).

Ik ken de gemeente van Hattem verder niet, maar als het mensen alleen gaat of je s'zondags aanwezig bent is in ieder geval niet goed. (in geen enkele gemeente trouwens)

Overigens zit ik in een gemeente van ong. 400-500 mensen  en mijn ervaring is dat dit qua grootte zo ongeveer het beste is. (benlid geweest van kleinere ong. 200-300 en grotere ong. 900)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: april 03, 2003, 03:36:32 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 15:12:57 schreef Garfield:
Het zou niet best zijn als de kerkenraad niet de baas zou zijn. Maar ik begrijp je bedoeld.

Ook ik vind het principe van kerkenraden wel goed.
't Wordt alleen soms zo'n starre bedoening, lijkt het wel. Een dominee-met-initiatieven wordt terug gefloten door gemeenteleden/kerkenraad. Initiatieven vanuit de gemeente zelf vinden maar moeizaam hun weg. Progressieve gemeenteleden komen niet in de kerkenraad. Dus blijft het een grijze bedoening, waarbij de jeugd niet goed betrokken wordt.

En jeugd die eenmaal het idee heeft dat kerkenraadsleden 'tegen je zijn', breng je niet snel van dat idee af (het duurde bij mij 3-4 jaar). Die ramH lijkt er bijvoorbeeld ook last van te hebben, getuige zijn draad 'huisbezoek' in 'jeugd en kerk'.
Misschien verandert het beeld van kerkenraad normaal gesproken pas als leeftijdsgenoten op tal komen te staan: dat zou jammer zijn in gemeenten waarin het gemiddelde kerkenraadslid 60 jaar is... Dan is het ook logisch dat oudere mensen kritiek durven hebben, en jongeren niet.

't Ironische is natuurlijk dat de jeugd wel een stem kan hebben, iig de jeugd die belijdenis heeft gedaan (ivm stemrecht): Zet namen van fijne jongemannen op tal, voer campagne en zorg zo dat ze in de kerkenraad komen!

Nadat ik uit Hattem vertrokken ben is er trouwens een jeugdouderling aangesteld. Heb dus geen idee of dat werkt... Zie nog wel steeds hangjongeren achterin zitten als ik bij mijn moeke op bezoek ga.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2003, 03:44:55 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: april 03, 2003, 03:57:18 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 15:36:32 schreef elle:
......
't Ironische is natuurlijk dat de jeugd wel een stem kan hebben, iig de jeugd die belijdenis heeft gedaan (ivm stemrecht): Zet namen van fijne jongemannen op tal, voer campagne en zorg zo dat ze in de kerkenraad komen!

Nadat ik uit Hattem vertrokken ben is er trouwens een jeugdouderling aangesteld. Heb dus geen idee of dat werkt... Zie nog wel steeds hangjongeren achterin zitten als ik bij mijn moeke op bezoek ga.

'Hangjongeren' zul je altijd wel houden (ben ik bang)
Ik ben in ieder geval blij dat jij je aversie (een beetje groot woord) tegen het fenomeen kerkenraad kwijt bent.
Het is tenslotte iets wat al vanaf de eerste gemeente zo is. ( goed, goed andere termen maar what's in the name? ;))
Overigens hoef je (is mijn ervaring) niet jong te zijn om goed contact met jeugd te hebben en hun ideeen te vertolken on de kerkenraad. (is weer een andere discussie)

PS:
Moderators, ik zal vanaf nu proberen om me weer bij het topic te houden o-)