Auteur Topic: Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels  (gelezen 22963 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels
« Reactie #150 Gepost op: juli 21, 2012, 01:53:33 pm »
Volledig off-topic...

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 11:33:
[...]

Neem je nu een soort wraak op mij dat ik je elders heb gewezen op natrappen? Is dit een vergelijkbare actie? Zacht gezegd niet echt netjes van je.
Nee hoor, ik stel je in deze post een vraag, heb die zelfs even met vet aangegeven voor je.
Grappige is dat je daar keurig omheen draait.

Los daarvan kun je me nog steeds mailen én zou je in kunnen gaan op mijn vraag in die post.
Maar ik verwacht daar niet zoveel van:
Zoals Ozombi hier al zei: de omzeiler.....
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 03:13:01 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: juli 21, 2012, 04:36:46 pm »
Uiteraard is Evangelisch dezelfde persoon als Itsmetoo, Riemer. Dat kan iedereen meteen zien. Maar je moet niet vergeten dat drie maanden geband worden wel erg lang is. Dat houdt niemand uit die zo dolgraag z'n stem op dit forum wil laten horen. En zeker niet iemand die verder nogal eenzaam is. Dus laat hem lekker z'n gang gaan. Dit forum is toch sowieso één groot spel. Laten we het niet te serieus nemen.
Tato na vicikitsate

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: juli 21, 2012, 04:51:25 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 21 juli 2012 om 16:36:
Uiteraard is Evangelisch dezelfde persoon als Itsmetoo, Riemer. Dat kan iedereen meteen zien. Maar je moet niet vergeten dat drie maanden geband worden wel erg lang is.
De mate van de ban wordt bepaald door de mods op basis van eerdere ervaringen met de user. Ik ga er van uit dat hun beleid correct is. Overigens wist ik niet dat hij voor langere tijd een ban heeft. Jij weet dat kennelijk wel :)

quote:

Dat houdt niemand uit die zo dolgraag z'n stem op dit forum wil laten horen. En zeker niet iemand die verder nogal eenzaam is.
Ik kan geen oordeel vellen over zijn leven dus termen als "eenzaam" kan ik niet beoordelen.

quote:

Dus laat hem lekker z'n gang gaan. Dit forum is toch sowieso één groot spel. Laten we het niet te serieus nemen.
Ik neem het juist wel serieus omdat de manier van handelen niet past binnen de grenzen die er hier zijn. Los daarvan is de manier van schrijven wederom op mij gericht zonder dat ik hem ook maar iets heb aangedaan.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 04:58:11 pm door Riemer Lap »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: juli 21, 2012, 05:43:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 juli 2012 om 16:51:
Ik neem het juist wel serieus omdat de manier van handelen niet past binnen de grenzen die er hier zijn. Los daarvan is de manier van schrijven wederom op mij gericht zonder dat ik hem ook maar iets heb aangedaan.
Off topic,
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 04:01:06 pm door Evangelisch »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: juli 21, 2012, 05:57:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 juli 2012 om 13:53:
Volledig off-topic...
hier al zei: de omzeiler.....
Doe datgene dat dat u niet wilt dat u geschied, (op de persoon) ook een ander niet.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 08:11:17 pm door Evangelisch »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: juli 21, 2012, 06:46:19 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 06:54:26 pm door small brother »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: juli 21, 2012, 06:53:28 pm »

Kan het weer on-topic worden?!

Hakketakken over wel of niet op de man spelen en speculeren over bans die wel of niet uitgedeeld zijn of worden en al of niet uit te houden zijn als ze kort of lang duren -- het is allemaal niet voor dit topic.
Ook de vraag niet of dit forum een spel is, trouwens. Als je het een spel vindt ga dan liever naar het Chatforum, of zo. Daar is in ieder geval Praatvaria en daar kunnen wel wat grapjes gemaakt worden, maar ook daar is het niet de bedoeling om elkaar niet serieus te nemen en/of te kwetsen.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: juli 21, 2012, 07:19:47 pm »
mededeling

TR verzonden met verzoek topic op te schonen.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: juli 21, 2012, 07:53:47 pm »

quote:

small brother schreef op 20 juli 2012 om 16:33:
[...]
Ps.34:10  Vreest den HEERE, gij Zijn heiligen!
Want die Hem vrezen, hebben geen gebrek.

8)7  ??
Lijkt een erg wereldvreemde tekst.
Moet het begrip gebrek (geheel) geestelijk worden verstaan?
Of is er bij gebrek onvoldoende vreze des Heren?

Het vrezen van de HEERE houdt (o.a.) in dat je je naaste helpt als die gebrek lijdt. Als we met elkaar delen, heeft iedereen genoeg ipv overvloed.
Zo kun je dus inderdaad stellen dat die Hem vrezen, geen gebrek hebben en ook omgekeerd, dat gebrek erop wijst dat er onvoldoende vreze des Heren is.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: juli 21, 2012, 08:10:22 pm »

quote:

pyro schreef op 21 juli 2012 om 19:53:
Het vrezen van de HEERE houdt (o.a.) in dat je je naaste helpt als die gebrek lijdt. Als we met elkaar delen, heeft iedereen genoeg ipv overvloed.
Zo kun je dus inderdaad stellen dat die Hem vrezen, geen gebrek hebben en ook omgekeerd, dat gebrek erop wijst dat er onvoldoende vreze des Heren is.

Helemaal eens, maar dan nog blijft de moeilijke vraag overeind, wanneer is er sprake van overvloed en wanneer van een gebrek?

Ik bedoel, velen in Afrika, Zuid Amerika en Azië hebben gebrek.
Een prof voetballertje heeft overvloed.
Maar dat zijn dan ook de overduidelijke excessen.

Jezus zegt meen ik ergens in de Bijbel dat wie 2 mantels heeft er 1 weg kan geven. Wie heeft er geen 2 jassen of 2 paar schoenen? Zelfs degenen hier in ons land waarvan sommigen roepen dat ze gebrek lijden hebben dat.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: juli 21, 2012, 08:36:22 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 11:35:
[...]
Helemaal mee eens Pyro. Het was een reactie op wat kan niet en wat kan echt niet! Niet dat het moet, maar we zouden ons kunnen afvragen of we dit jaar zelf op vakantie gaan (indien van toepassing) of dat we dat geld aan iets goeds besteden.
Zo bedoelde ik het meer.

Je kunt jezelf ook tekort doen, waarvan ik niet geloof dat God dat wil.
En vooral als je naast jezelf ook nog de zorg voor een gezin hebt, valt ervoor te waken dat je je vrouw en je kinderen niet tekort doet. Anders hebben die wellicht te lijden van jouw idealen en dat wil je vast niet. Ik hoor op dit moment net op het NOS journaal over de vakantiebank, waar gezinnen met te weinig middelen om op vakantie te kunnen, een korte vakantie krijgen aangeboden. Me dunkt dat vakantie een goed doel is, zowel voor je naaste als voor jezelf.

Verder waardeer ik dat je op een opbouwende manier toelicht wat je bedoelt. Als je anders wordt begrepen dan bedoeld, reageer je ook weleens wat stekeliger heb ik de indruk.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: juli 21, 2012, 08:45:28 pm »

quote:

pyro schreef op 21 juli 2012 om 20:36:
[...]

Je kunt jezelf ook tekort doen, waarvan ik niet geloof dat God dat wil.
En vooral als je naast jezelf ook nog de zorg voor een gezin hebt, valt ervoor te waken dat je je vrouw en je kinderen niet tekort doet. Anders hebben die wellicht te lijden van jouw idealen en dat wil je vast niet. Ik hoor op dit moment net op het NOS journaal over de vakantiebank, waar gezinnen met te weinig middelen om op vakantie te kunnen, een korte vakantie krijgen aangeboden. Me dunkt dat vakantie een goed doel is, zowel voor je naaste als voor jezelf.

Toch vraag ik mij af Pyro, of mensen nu echt wel een vakantie nodig hebben. Met vakantie doel ik dan op een reis naar elders en niet de vrije tijd. Dat laatste is absoluut noodzakelijk. Dat eerste? Hoeveel mensen wereldwijd kunnen zich uiteindelijk (ook) geen vakantie permitteren?

We kunnen met de kinderen ook naar het bos gaan, naar het strand en dingen doen die nauwelijks geld kosten. Ook denk ik dat als we onze kinderen uitleggen waarom we niet op vakantie gaan, of goedkoper vakantie vieren, om andere mensen in nood te helpen, best begrepen zou kunnen worden.

quote:

Verder waardeer ik dat je op een opbouwende manier toelicht wat je bedoelt. Als je anders wordt begrepen dan bedoeld, reageer je ook weleens wat stekeliger heb ik de indruk.
Ik denk dat ik soms genegen ben mijn gedrag te spiegelen naar de persoon. Er is dan ook geen enkele reden voor mij om stekelig naar jou te gaan doen.  :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: juli 21, 2012, 09:34:51 pm »
Mensen hebben geen vakantie nodig. Mensen hoeven ook niet in een huis te wonen, een tent is voldoende. Auto's zijn niet nodig, neem de tijd en ga fietsen of lopen.
Zo kun je heel ver gaan redeneren met alles. Dan kom je vanzelf weer in de "oertijd" terug.
De vraag is echter of dat de juiste omgang met gaven van de Vader is.

De kunst is om de gaven op de juiste wijze te benutten.
Dat de één dan op vliegreis gaat en de ander in zijn tuin gaat zitten is allebei prima mogelijk.
We lezen ook in de bijbel dat je mag genieten.
Er staat nergens in de Bijbel dat het leven een tranendal moet zijn.
Zelf Paulus schrijft over dat genieten, mits het binnen grenzen blijft.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 09:39:44 pm door Riemer Lap »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: juli 21, 2012, 10:08:34 pm »
Het is maar de vraag of het een tranendal is wanneer je (een jaar) niet op vakantie gaat. Of een reis maakt om voor een goed doel over ver vrijwilligerswerk te doen? Of ipv een vliegreis een vakantie dichterbij huis. Of ipv 3 weken, 1 week.

Een auto kan, maar moet het een nieuwe zijn?
Genieten is toch niet alleen maar mogelijk als we (veel) geld uitgeven?

Inleveren hoeft niet hetzelfde te zijn als opgeven, toch?
Minderen tov anders en wat iemand dan overhoudt delen met hen die het echt zwaar hebben is dus iets anders dan alles weggeven.

Voor de duidelijkheid, dit is tegen niemand persoonlijk, slechts bedoeld als een spiegel om bij onszelf eens na te gaan hoe we erin staan.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: juli 21, 2012, 10:09:11 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 20:45:
[...]

Toch vraag ik mij af Pyro, of mensen nu echt wel een vakantie nodig hebben. Met vakantie doel ik dan op een reis naar elders en niet de vrije tijd. Dat laatste is absoluut noodzakelijk. Dat eerste? Hoeveel mensen wereldwijd kunnen zich uiteindelijk (ook) geen vakantie permitteren?

We kunnen met de kinderen ook naar het bos gaan, naar het strand en dingen doen die nauwelijks geld kosten. Ook denk ik dat als we onze kinderen uitleggen waarom we niet op vakantie gaan, of goedkoper vakantie vieren, om andere mensen in nood te helpen, best begrepen zou kunnen worden.

Ik begrijp uit je woorden dat je het doel van de vakantiebank niet goed genoeg vindt. Het 'pleziertje' is te duur en toch eigenlijk niet noodzakelijk. Tja, het is jouw afweging.
De keerzijde is dat je aan geen enkel pleziertje meer geld kan uitgeven zonder schuldgevoel omdat er immers altijd wel ergens ter wereld iemand is die het zich niet kan permitteren.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 10:09:58 pm door pyro »