Auteur Topic: Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels  (gelezen 34114 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels
« Reactie #150 Gepost op: juli 21, 2012, 01:53:33 pm »
Volledig off-topic...

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 11:33:
[...]

Neem je nu een soort wraak op mij dat ik je elders heb gewezen op natrappen? Is dit een vergelijkbare actie? Zacht gezegd niet echt netjes van je.
Nee hoor, ik stel je in deze post een vraag, heb die zelfs even met vet aangegeven voor je.
Grappige is dat je daar keurig omheen draait.

Los daarvan kun je me nog steeds mailen én zou je in kunnen gaan op mijn vraag in die post.
Maar ik verwacht daar niet zoveel van:
Zoals Ozombi hier al zei: de omzeiler.....
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 03:13:01 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: juli 21, 2012, 04:36:46 pm »
Uiteraard is Evangelisch dezelfde persoon als Itsmetoo, Riemer. Dat kan iedereen meteen zien. Maar je moet niet vergeten dat drie maanden geband worden wel erg lang is. Dat houdt niemand uit die zo dolgraag z'n stem op dit forum wil laten horen. En zeker niet iemand die verder nogal eenzaam is. Dus laat hem lekker z'n gang gaan. Dit forum is toch sowieso één groot spel. Laten we het niet te serieus nemen.
Tato na vicikitsate

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: juli 21, 2012, 04:51:25 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 21 juli 2012 om 16:36:
Uiteraard is Evangelisch dezelfde persoon als Itsmetoo, Riemer. Dat kan iedereen meteen zien. Maar je moet niet vergeten dat drie maanden geband worden wel erg lang is.
De mate van de ban wordt bepaald door de mods op basis van eerdere ervaringen met de user. Ik ga er van uit dat hun beleid correct is. Overigens wist ik niet dat hij voor langere tijd een ban heeft. Jij weet dat kennelijk wel :)

quote:

Dat houdt niemand uit die zo dolgraag z'n stem op dit forum wil laten horen. En zeker niet iemand die verder nogal eenzaam is.
Ik kan geen oordeel vellen over zijn leven dus termen als "eenzaam" kan ik niet beoordelen.

quote:

Dus laat hem lekker z'n gang gaan. Dit forum is toch sowieso één groot spel. Laten we het niet te serieus nemen.
Ik neem het juist wel serieus omdat de manier van handelen niet past binnen de grenzen die er hier zijn. Los daarvan is de manier van schrijven wederom op mij gericht zonder dat ik hem ook maar iets heb aangedaan.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 04:58:11 pm door Riemer Lap »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: juli 21, 2012, 05:43:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 juli 2012 om 16:51:
Ik neem het juist wel serieus omdat de manier van handelen niet past binnen de grenzen die er hier zijn. Los daarvan is de manier van schrijven wederom op mij gericht zonder dat ik hem ook maar iets heb aangedaan.
Off topic,
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 04:01:06 pm door Evangelisch »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: juli 21, 2012, 05:57:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 21 juli 2012 om 13:53:
Volledig off-topic...
hier al zei: de omzeiler.....
Doe datgene dat dat u niet wilt dat u geschied, (op de persoon) ook een ander niet.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 08:11:17 pm door Evangelisch »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: juli 21, 2012, 06:46:19 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 06:54:26 pm door small brother »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: juli 21, 2012, 06:53:28 pm »

Kan het weer on-topic worden?!

Hakketakken over wel of niet op de man spelen en speculeren over bans die wel of niet uitgedeeld zijn of worden en al of niet uit te houden zijn als ze kort of lang duren -- het is allemaal niet voor dit topic.
Ook de vraag niet of dit forum een spel is, trouwens. Als je het een spel vindt ga dan liever naar het Chatforum, of zo. Daar is in ieder geval Praatvaria en daar kunnen wel wat grapjes gemaakt worden, maar ook daar is het niet de bedoeling om elkaar niet serieus te nemen en/of te kwetsen.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: juli 21, 2012, 07:19:47 pm »
mededeling

TR verzonden met verzoek topic op te schonen.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: juli 21, 2012, 07:53:47 pm »

quote:

small brother schreef op 20 juli 2012 om 16:33:
[...]
Ps.34:10  Vreest den HEERE, gij Zijn heiligen!
Want die Hem vrezen, hebben geen gebrek.

8)7  ??
Lijkt een erg wereldvreemde tekst.
Moet het begrip gebrek (geheel) geestelijk worden verstaan?
Of is er bij gebrek onvoldoende vreze des Heren?

Het vrezen van de HEERE houdt (o.a.) in dat je je naaste helpt als die gebrek lijdt. Als we met elkaar delen, heeft iedereen genoeg ipv overvloed.
Zo kun je dus inderdaad stellen dat die Hem vrezen, geen gebrek hebben en ook omgekeerd, dat gebrek erop wijst dat er onvoldoende vreze des Heren is.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: juli 21, 2012, 08:10:22 pm »

quote:

pyro schreef op 21 juli 2012 om 19:53:
Het vrezen van de HEERE houdt (o.a.) in dat je je naaste helpt als die gebrek lijdt. Als we met elkaar delen, heeft iedereen genoeg ipv overvloed.
Zo kun je dus inderdaad stellen dat die Hem vrezen, geen gebrek hebben en ook omgekeerd, dat gebrek erop wijst dat er onvoldoende vreze des Heren is.

Helemaal eens, maar dan nog blijft de moeilijke vraag overeind, wanneer is er sprake van overvloed en wanneer van een gebrek?

Ik bedoel, velen in Afrika, Zuid Amerika en Azië hebben gebrek.
Een prof voetballertje heeft overvloed.
Maar dat zijn dan ook de overduidelijke excessen.

Jezus zegt meen ik ergens in de Bijbel dat wie 2 mantels heeft er 1 weg kan geven. Wie heeft er geen 2 jassen of 2 paar schoenen? Zelfs degenen hier in ons land waarvan sommigen roepen dat ze gebrek lijden hebben dat.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: juli 21, 2012, 08:36:22 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 11:35:
[...]
Helemaal mee eens Pyro. Het was een reactie op wat kan niet en wat kan echt niet! Niet dat het moet, maar we zouden ons kunnen afvragen of we dit jaar zelf op vakantie gaan (indien van toepassing) of dat we dat geld aan iets goeds besteden.
Zo bedoelde ik het meer.

Je kunt jezelf ook tekort doen, waarvan ik niet geloof dat God dat wil.
En vooral als je naast jezelf ook nog de zorg voor een gezin hebt, valt ervoor te waken dat je je vrouw en je kinderen niet tekort doet. Anders hebben die wellicht te lijden van jouw idealen en dat wil je vast niet. Ik hoor op dit moment net op het NOS journaal over de vakantiebank, waar gezinnen met te weinig middelen om op vakantie te kunnen, een korte vakantie krijgen aangeboden. Me dunkt dat vakantie een goed doel is, zowel voor je naaste als voor jezelf.

Verder waardeer ik dat je op een opbouwende manier toelicht wat je bedoelt. Als je anders wordt begrepen dan bedoeld, reageer je ook weleens wat stekeliger heb ik de indruk.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: juli 21, 2012, 08:45:28 pm »

quote:

pyro schreef op 21 juli 2012 om 20:36:
[...]

Je kunt jezelf ook tekort doen, waarvan ik niet geloof dat God dat wil.
En vooral als je naast jezelf ook nog de zorg voor een gezin hebt, valt ervoor te waken dat je je vrouw en je kinderen niet tekort doet. Anders hebben die wellicht te lijden van jouw idealen en dat wil je vast niet. Ik hoor op dit moment net op het NOS journaal over de vakantiebank, waar gezinnen met te weinig middelen om op vakantie te kunnen, een korte vakantie krijgen aangeboden. Me dunkt dat vakantie een goed doel is, zowel voor je naaste als voor jezelf.

Toch vraag ik mij af Pyro, of mensen nu echt wel een vakantie nodig hebben. Met vakantie doel ik dan op een reis naar elders en niet de vrije tijd. Dat laatste is absoluut noodzakelijk. Dat eerste? Hoeveel mensen wereldwijd kunnen zich uiteindelijk (ook) geen vakantie permitteren?

We kunnen met de kinderen ook naar het bos gaan, naar het strand en dingen doen die nauwelijks geld kosten. Ook denk ik dat als we onze kinderen uitleggen waarom we niet op vakantie gaan, of goedkoper vakantie vieren, om andere mensen in nood te helpen, best begrepen zou kunnen worden.

quote:

Verder waardeer ik dat je op een opbouwende manier toelicht wat je bedoelt. Als je anders wordt begrepen dan bedoeld, reageer je ook weleens wat stekeliger heb ik de indruk.
Ik denk dat ik soms genegen ben mijn gedrag te spiegelen naar de persoon. Er is dan ook geen enkele reden voor mij om stekelig naar jou te gaan doen.  :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: juli 21, 2012, 09:34:51 pm »
Mensen hebben geen vakantie nodig. Mensen hoeven ook niet in een huis te wonen, een tent is voldoende. Auto's zijn niet nodig, neem de tijd en ga fietsen of lopen.
Zo kun je heel ver gaan redeneren met alles. Dan kom je vanzelf weer in de "oertijd" terug.
De vraag is echter of dat de juiste omgang met gaven van de Vader is.

De kunst is om de gaven op de juiste wijze te benutten.
Dat de één dan op vliegreis gaat en de ander in zijn tuin gaat zitten is allebei prima mogelijk.
We lezen ook in de bijbel dat je mag genieten.
Er staat nergens in de Bijbel dat het leven een tranendal moet zijn.
Zelf Paulus schrijft over dat genieten, mits het binnen grenzen blijft.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 09:39:44 pm door Riemer Lap »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: juli 21, 2012, 10:08:34 pm »
Het is maar de vraag of het een tranendal is wanneer je (een jaar) niet op vakantie gaat. Of een reis maakt om voor een goed doel over ver vrijwilligerswerk te doen? Of ipv een vliegreis een vakantie dichterbij huis. Of ipv 3 weken, 1 week.

Een auto kan, maar moet het een nieuwe zijn?
Genieten is toch niet alleen maar mogelijk als we (veel) geld uitgeven?

Inleveren hoeft niet hetzelfde te zijn als opgeven, toch?
Minderen tov anders en wat iemand dan overhoudt delen met hen die het echt zwaar hebben is dus iets anders dan alles weggeven.

Voor de duidelijkheid, dit is tegen niemand persoonlijk, slechts bedoeld als een spiegel om bij onszelf eens na te gaan hoe we erin staan.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: juli 21, 2012, 10:09:11 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 20:45:
[...]

Toch vraag ik mij af Pyro, of mensen nu echt wel een vakantie nodig hebben. Met vakantie doel ik dan op een reis naar elders en niet de vrije tijd. Dat laatste is absoluut noodzakelijk. Dat eerste? Hoeveel mensen wereldwijd kunnen zich uiteindelijk (ook) geen vakantie permitteren?

We kunnen met de kinderen ook naar het bos gaan, naar het strand en dingen doen die nauwelijks geld kosten. Ook denk ik dat als we onze kinderen uitleggen waarom we niet op vakantie gaan, of goedkoper vakantie vieren, om andere mensen in nood te helpen, best begrepen zou kunnen worden.

Ik begrijp uit je woorden dat je het doel van de vakantiebank niet goed genoeg vindt. Het 'pleziertje' is te duur en toch eigenlijk niet noodzakelijk. Tja, het is jouw afweging.
De keerzijde is dat je aan geen enkel pleziertje meer geld kan uitgeven zonder schuldgevoel omdat er immers altijd wel ergens ter wereld iemand is die het zich niet kan permitteren.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 10:09:58 pm door pyro »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: juli 22, 2012, 12:12:43 am »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 22:08:

Voor de duidelijkheid, dit is tegen niemand persoonlijk, slechts bedoeld als een spiegel om bij onszelf eens na te gaan hoe we erin staan.
Waarbij het mooi zou zijn als je ook eens aan zou geven hoe je er zelf in staat.
Hoe zie jij deze dingen?
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 12:13:30 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: juli 22, 2012, 01:54:06 am »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 13:19:
[...]

Uiteindelijk zal de HERE ook wel voorzien door ongelovigen of zelfs zij die afgoderij bedrijven, te late geven, als Zijn kinderen het mochten laten afweten.
In het geval van Pyro was het denk ik niet zo dat hij geen geld meer had voor een paar schoenen. Correct me please, if I am wrong.

Nou, ik vind dat je hier dan voorbij gaat aan het beeld van de samaritanen die Jezus geeft in het nieuwe testament. Ze worden niet pas ingezet, omdat anderen falen, maar omdat ze ondanks hun samaritaan zijn toch God dienen, al kennen ze Hem niet. Ze aanbidden wat ze zelf niet kennen. Dat is wat Jezus zei tegen de vrouw bij de waterput.
Als je als moslim bent opgegroeid, hoe vanzelfsprekend is het dan om Jezus te kennen? Wij die met Jezus zijn opgevoed, kennen die situatie niet van binnenuit.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: juli 22, 2012, 02:14:39 am »
Wat de vakantie betreft. Vorig jaar ben ik op de kosten van de diaconie op vakantie geweest. Ik had immers een aantal weken in het jaar zonder werk gezeten en het hele jaar met een stuk minder moeten doen in de maand, waardoor ik mijn auto moest verkopen, voor alles (ook een uur fietsen naar mijn werk) moest ik dus de fiets pakken en ik had geen geld voor de vakantie. Ook niet voor kleding trouwens en een deel van de boodschappen die ik normaal haalde liet ik achterwege. Enkel het noodzakelijke haalde ik uit de super en mijn familie kochten mijn kleren en gaven me wekenlijks zelfs extra eten mee.
De kerk gaf me daarom enkele malen per jaar geld, een kerstpakket en een vakantie op een camping met een christelijke campingteam met dagafsluitingen enzo bij Rijssen.
Ik vond het een prachtige vakantie en ben de kerk heel dankbaar er voor. Wel geef ik eerlijk toe: ik zie het als een cadeau, als voor mijn verjaardag door familie, niet als iets noodzakelijks. Zonder had ik me ook wel weten te vermaken in Rund Hausen.
Ik geef hier Evangelisch wel gelijk: vakantie is niet nodig en een auto ook niet.
Wel is het een mooi cadeau waarmee je iemand blij kan maken.

echter: mijn opa had vroeger één dag in het jaar een vakantiedag. Op die ene dag reed hij met het gezin naar Luxemburg, Vianen. Verbleef daar een paar uur en reed helemaal weer terug.
Dat was toen de vakantie.
Mijn vader komt uit een boeren gezin met 11 kinderen. Er was net genoeg om van te leven en verder dan Almelo was hij nog nooit geweest. Mijn zwager trouwens ook niet veel verder, want hij had de zee nog nooit gezien en ging pas met mijn zus voor het eerst op vakantie en nog wel vaker :) . Het kan dus echt wel zonder.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 02:20:59 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: juli 22, 2012, 10:23:26 am »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2012 om 02:14:Een verhaal eindigend met : Het kan dus echt wel zonder.

Ik denk dat je de dingen wel in de goede tijd moet zien. Er was 100 jaar geleden weinig stress: het leven draaide om eten en drinken (dus: overleven) en niet om allerlei zaken die er bijgekomen zijn die we nu "stressfactoren" noemen.
Mijn grootouders gingen ook nooit op vakantie, ze kregen ooit een week vakantie kado van de kleinkinderen en kwamen na een paar dagen naar huis: ze vonden het niets....
Zij waren van een andere tijd, een andere manier van leven: je werkte op de boerderij, deed je veehandel en dan was de dag wel weer om. Machinaal melken deed hij pas op hoge leeftijd.
Men volgde geen klok maar de zon: bij licht werken of bezig zijn, bij donker slapen.

De tijd was dus anders en had ook een andere impact op mensen.
Bekenden die in Afrika werkten zeiden ooit tegen mij dat in het gebied waar zij zaten het ritme van de zon gevolgd werd en dat daar heilzaam werkt.
Maar dat is off-topic....

Ik merk her en der in deze draad de tendens "als wij genieten is dat ten koste van een ander dus mag het niet".
Toch lezen we in de Bijbel nadrukkelijk dat je mag genieten van het goede dat je ten deel valt.
Als ik een caravan op heb staan en daar tot rust kom, wie beschadig ik daar dan mee?
Als Gaitema van de kerk een weekje weg kado krijgt (wat je wél goed heeft gedaan, je schreef daar toentertijd iets over ) wie ervaart daar dan schade van?
Ik denk dat er geen Afrikaan wakker ligt van dat soort zaken.

Een gezin met jonge kinderen zat onlangs een aantal dagen in onze caravan. Ze waren al jaren niet weggeweest en hebben genoten. Zo kan je dus ook delen van het goede wat je krijgt.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: juli 22, 2012, 11:27:23 am »

quote:

pyro schreef op 21 juli 2012 om 22:09:

Ik begrijp uit je woorden dat je het doel van de vakantiebank niet goed genoeg vindt. Het 'pleziertje' is te duur en toch eigenlijk niet noodzakelijk. Tja, het is jouw afweging.

Nee dat bedoel ik eigenlijk niet Pyro,
Want wie werkelijk van de vakantiebank afhankelijk is, zal denk ik al meerdere jaren niet op vakantie hebben gekund en dus als alternatief daarvoor geen geld opzij kunnen leggen.

quote:

De keerzijde is dat je aan geen enkel pleziertje meer geld kan uitgeven zonder schuldgevoel omdat er immers altijd wel ergens ter wereld iemand is die het zich niet kan permitteren.

De fixatie is nu erg op geld, maar iemand zonder werk zou ook zijn zeeën vrije tijd kunnen inzetten voor een goed doel.

Dat kan zelfs al door bijvoorbeeld de tuin bij te houden van de bejaarde buur (in de straat) of de bejaarde buur helpen met boodschappen doen, enz.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: juli 22, 2012, 11:32:33 am »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2012 om 01:54:
even off topic reactie:
Nou, ik vind dat je hier dan voorbij gaat aan het beeld van de samaritanen die Jezus geeft in het nieuwe testament. Ze worden niet pas ingezet, omdat anderen falen

Toch komen er in deze gelijkenis eerst "mannen van God" voorbij die niets doen en dan pas komt de barmhartige Samaritaan.

quote:

maar omdat ze ondanks hun samaritaan zijn toch God dienen, al kennen ze Hem niet.

Daarbij is er een verschil tussen een goddeloze en iemand die afgoden of een afgod aanbidt.

quote:

Ze aanbidden wat ze zelf niet kennen.

Islamieten aanbidden de afgod allah.

quote:

Als je als moslim bent opgegroeid, hoe vanzelfsprekend is het dan om Jezus te kennen? Wij die met Jezus zijn opgevoed, kennen die situatie niet van binnenuit.

Vet gedrukte laat ik over aan de HEER, zoals jezelf schreef bekeren er in dit decennia vele moslims tot het christendom. Dus het kan wel.
Islam is anti christelijk en super anti-Joods immers.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 11:33:21 am door Evangelisch »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: juli 22, 2012, 11:42:24 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 juli 2012 om 10:23:
Ik merk her en der in deze draad de tendens "als wij genieten is dat ten koste van een ander dus mag het niet".
Toch lezen we in de Bijbel nadrukkelijk dat je mag genieten van het goede dat je ten deel valt.
Als ik een caravan op heb staan en daar tot rust kom, wie beschadig ik daar dan mee?

Op zich niets en ik kan over niemand zijn caravan oordelen.
Maar, hoeveel mensen zouden kunnen overleven of geholpen worden wanneer we het geld voor onze caravans en auto's voor hulp aan anderen hadden aangewend?

We kunnen ook kiezen om ipv een sta-caravan een kleine caravan te kopen en het resterend geld in te zetten voor een goed doel. Of ipv een nieuwe auto een tweedehandse en het resterende deel inzetten voor een goed doel.

Dan kunnen we toch genieten terwijl we ook delen met anderen die werkelijk niets hebben.

Of, stellen in de weken dat we zelf niet gebruik maken van onze caravan, boot etc, gratis beschikbaar aan mensen die normaal echt geen vakantie kunnen betalen.

Maar zolang ik nog op bijvoorbeeld Marktplaats advertenties zie voor tweedehands bijbels waarvoor (grof) geld wordt gevraagd, dan vraag ik mij toch dingen af.

Uiteindelijk zei Jezus tegen de Rijke jongeling dat hij :verkoop alles wat je bezit en volg mij: . In het rijke westen zijn velen financieel rijk vergeleken de derde wereld. Maar weinigen kunnen aan deze oproep gehoor geven.

(Deze reactie is een algemene reactie en tegen niemand persoonlijk bedoeld)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 12:46:56 pm door Evangelisch »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: juli 22, 2012, 01:13:47 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:42:
[...]

Op zich niets en ik kan over niemand zijn caravan oordelen.
Maar, hoeveel mensen zouden kunnen overleven of geholpen worden wanneer we het geld voor onze caravans en auto's voor hulp aan anderen hadden aangewend?

We kunnen ook kiezen om ipv een sta-caravan een kleine caravan te kopen en het resterend geld in te zetten voor een goed doel. Of ipv een nieuwe auto een tweedehandse en het resterende deel inzetten voor een goed doel.

Dan kunnen we toch genieten terwijl we ook delen met anderen die werkelijk niets hebben.

Of, stellen in de weken dat we zelf niet gebruik maken van onze caravan, boot etc, gratis beschikbaar aan mensen die normaal echt geen vakantie kunnen betalen.

Maar zolang ik nog op bijvoorbeeld Marktplaats advertenties zie voor tweedehands bijbels waarvoor (grof) geld wordt gevraagd, dan vraag ik mij toch dingen af.

Uiteindelijk zei Jezus tegen de Rijke jongeling dat hij :verkoop alles wat je bezit en volg mij: . In het rijke westen zijn velen financieel rijk vergeleken de derde wereld. Maar weinigen kunnen aan deze oproep gehoor geven.

In hoeverre is het wenselijk een bepaalde norm voor welstand te gaan formuleren. Dit lijkt me heel persoonlijk en afhankelijk van de omstandigheden waarin je verkeert.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: juli 22, 2012, 01:34:57 pm »

quote:

Peter68 schreef op 22 juli 2012 om 13:13:
In hoeverre is het wenselijk een bepaalde norm voor welstand te gaan formuleren. Dit lijkt me heel persoonlijk en afhankelijk van de omstandigheden waarin je verkeert.

Inderdaad zal een ieder met de Bijbel in de hand zelf die norm moeten stellen, dat kan niemand anders voor je doen.

Het moet ook niet zo zijn dat we deze giften doen omdat we hopen erdoor gered te worden, want natuurlijk redt alleen ons geloof in Jezus Christus kruisoffer en opstanding. Dit geloof hebben bevestigd door de doop, waarbij we ons oude lichaam ook (symbolisch) laten sterven en weer opstaan uit de (symbolische) dood met een nieuw lichaam. Jezus Zijn Offer is volbracht en volmaakt, waar niets meer hoeft te worden toegevoegd of afgedaan.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 01:35:24 pm door Evangelisch »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: juli 22, 2012, 01:41:17 pm »

quote:

Peter68 schreef op 22 juli 2012 om 13:13:

Dat lijkt me ook. Het is vooral afhankelijk van de omgang met God. Dan zullen we ons gaan afvragen in hoeverre we goede rentmeesters zijn. God zal noden en situaties op onze weg brengen. Maar we zullen ook dankbaar mogen genieten van wat God ons wil geven. Vanmorgen net een preek gehoord over Prediker 11.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: juli 22, 2012, 03:20:00 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:27:
[...]

Nee dat bedoel ik eigenlijk niet Pyro,
Want wie werkelijk van de vakantiebank afhankelijk is, zal denk ik al meerdere jaren niet op vakantie hebben gekund en dus als alternatief daarvoor geen geld opzij kunnen leggen.

Jouw argument was dat geld uitgeven voor vakantie niet noodzakelijk is. Dus als je dan een aanbod van de vakantiebank krijgt kun je ook zeggen, gebruik dat geld liever voor iets wat wel noodzakelijk is voor mensen die het harder nodig hebben dan wij, in plaats van dat luxe pleziertje 'vakantie' aan te bieden. Opdoeken die vakantiebank. Ga mensen helpen die sterven van honger, dorst en kou.

quote:

[...]
De fixatie is nu erg op geld, maar iemand zonder werk zou ook zijn zeeën vrije tijd kunnen inzetten voor een goed doel.

Dat kan zelfs al door bijvoorbeeld de tuin bij te houden van de bejaarde buur (in de straat) of de bejaarde buur helpen met boodschappen doen, enz.
Dat kan, maar ook als de fixatie niet op geld ligt, blijft de genoemde keerzijde er. Ga je alle beschikbare tijd reserveren voor vrijwilligerswerk uit schuldgevoel omdat er altijd wel ergens iemand is die hulp nodig heeft?

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: juli 22, 2012, 03:57:53 pm »

quote:

pyro schreef op 22 juli 2012 om 15:20:
Jouw argument was dat geld uitgeven voor vakantie niet noodzakelijk is. Dus als je dan een aanbod van de vakantiebank krijgt kun je ook zeggen, gebruik dat geld liever voor iets wat wel noodzakelijk is voor mensen die het harder nodig hebben dan wij, in plaats van dat luxe pleziertje 'vakantie' aan te bieden. Opdoeken die vakantiebank. Ga mensen helpen die sterven van honger, dorst en kou.

Vermoedelijk zullen deze vakanties niet uitblinken in luxe en daarmee ook niet erg duur zijn. Niet te vergelijken met een vlieg-vakantie naar een ver land, een cruise,
maken, etc. Vandaar dat ik ook aangaf dat het ook een optie is om de vakantie te minderen, niet een cruise maar op de camping in België, Duitsland of zelfs Nederland. Niet zelf een caravan kopen maar er eentje huren. Als je er 1 koopt dan "arme" mensen een gratis verblijft erin gunnen wanneer jezelf niet gebruik ervan maakt. Dat soort zaken.
[...]

quote:

Dat kan, maar ook als de fixatie niet op geld ligt, blijft de genoemde keerzijde er. Ga je alle beschikbare tijd reserveren voor vrijwilligerswerk uit schuldgevoel omdat er altijd wel ergens iemand is die hulp nodig heeft?
Volgens mij zou de motivatie nooit schuldgevoel moeten zijn, maar juist naastenliefde. Het met plezier in je hart iets voor een ander betekenen, hetzij door geld, hetzij door geld. Het met plezier in je hartanderen helpen  staat ook zo ergens in de bijbel omschreven, meen ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: juli 22, 2012, 06:09:46 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:32:
[...]

Toch komen er in deze gelijkenis eerst "mannen van God" voorbij die niets doen en dan pas komt de barmhartige Samaritaan.

Net zoals de christenen genade ontvingen, omdat de joden faalden.
en toch: deze christenen waren daarvoor al voorbestemd.

[...]

quote:

Daarbij is er een verschil tussen een goddeloze en iemand die afgoden of een afgod aanbidt.

Een goddeloze aanbid afgoden. Want afgoden kenmerken zich in het iets aanbidden inplaats van God.
[...]

quote:

Islamieten aanbidden de afgod allah.

De samaritanen aanbaden niet God. :)

quote:

Vet gedrukte laat ik over aan de HEER, zoals jezelf schreef bekeren er in dit decennia vele moslims tot het christendom. Dus het kan wel.
Islam is anti christelijk en super anti-Joods immers.

Dat is waar, maar de samaritanen en de joden waren ook elkaars vijanden. De samaritanen hadden een verdraaid godsbeeld van de God van de joden, net als de islamieten van de christelijke God. Ze hadden een ander stelsel tien geboden dan de joden en aanbaden hun god op een andere plek dan de joden. Bovendien waren ze vermengt met heidense volken, wat absoluut verboden was voor de joden. Ze gingen niet met elkaar om. De Samaritanen waren onrein in de ogen van de joden en waren aan God ongehoorzaam geweest, volgens de joden. Ze hadden dus wel een god, maar het was God niet, aldus Jezus. Het was een god die inplaats van God was gekomen. Een andere god dus, een afgod dus. Toch waren er samaritanen die God wel dienden, al kenden ze Hem niet (vanwege hun misvormde godsbeeld).
Het beeld dat de Islam schetst is alleen nog vijandiger aan de God van Israël, maar dat geeft geen garantie voor de manier waarop de moslims God dienen.
Wat is een afgod? Iets dat je inplaats van God dient. Als iemand God niet kent, maar wel God dient met iets wat die dan voor handen heeft, dan is het geen afgoderij.
De afrikaan zei een moslim te zijn, maar zei tegen me: "God is liefde."
Waar heeft die dat van? Niet van de Islam.
Hij zei ook: "God wil niet dat er mensen vermoord worden, want God houdt van alle mensen en daarom houd ik ook van alle mensen. Moslimsterroristen die andere mensen vermoorden kennen God niet. Want dat wil God niet."

Is dat Islamitisch? Is dat afgoderij? Nee, de Islam kent het begrip "God is liefde" niet, toch was dit volgens hem de God die hij dient, al is die een moslim en gaat hij naar de moskee.
Verder zei hij de koran amper te kennen, wel met christenen de bijbel gelezen te hebben  :9 .

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: juli 22, 2012, 06:41:03 pm »
Reactie op gaitema terug getrokken omdat het wederom te off topic werd.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 07:12:21 pm door Evangelisch »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: juli 22, 2012, 06:53:33 pm »
@Evangelisch ::
Je reacties in je laatste post bewijzen dat je slecht op de hoogte bent van vele dingen.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: juli 22, 2012, 06:58:16 pm »

quote:

Adinomis schreef op 22 juli 2012 om 13:41:
[...]

Dat lijkt me ook. Het is vooral afhankelijk van de omgang met God. Dan zullen we ons gaan afvragen in hoeverre we goede rentmeesters zijn. God zal noden en situaties op onze weg brengen. Maar we zullen ook dankbaar mogen genieten van wat God ons wil geven. Vanmorgen net een preek gehoord over Prediker 11.
Mooi dat je het woord Rentmeesters inbrengt, daar gaat het imho inderdaad om, rentmeesterschap.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 11:40:08 pm door Peter68 »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: juli 22, 2012, 07:38:33 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 15:57:
[...]
Vermoedelijk zullen deze vakanties niet uitblinken in luxe en daarmee ook niet erg duur zijn. Niet te vergelijken met een vlieg-vakantie naar een ver land, een cruise, maken, etc. Vandaar dat ik ook aangaf dat het ook een optie is om de vakantie te minderen, niet een cruise maar op de camping in België, Duitsland of zelfs Nederland. Niet zelf een caravan kopen maar er eentje huren. Als je er 1 koopt dan "arme" mensen een gratis verblijft erin gunnen wanneer jezelf niet gebruik ervan maakt. Dat soort zaken.
[...]

Je bent van mening dat geld uitgeven aan vakantie niet nodig is, tenminste dat is wat je zei. Waarom zou je dan 'arme' mensen verwennen met overbodige luxe?
Het feit dat er nóg luxere vakanties bestaan is geen excuus, er zullen namelijk altijd duurdere en luxere dingen zijn dan wat jij doet. Dat zegt niks.
Waarom dus je geld besteden aan het weggeven van luxe (want elke vakantie die geld kost is luxe), terwijl elders mensen sterven van de honger? Geef daar eens rechtstreeks op de man af antwoord op, als je wilt.

quote:

[...]
Volgens mij zou de motivatie nooit schuldgevoel moeten zijn, maar juist naastenliefde. Het met plezier in je hart iets voor een ander betekenen, hetzij door geld, hetzij door geld. Het met plezier in je hartanderen helpen  staat ook zo ergens in de bijbel omschreven, meen ik.
'God heeft een blijmoedige gever lief'  (2 Korinthe 9:7b)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 07:38:54 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: juli 22, 2012, 08:19:24 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 18:41:
Reactie op gaitema terug getrokken omdat het wederom te off topic werd.
Daar kan ik niets aan doen, want ik zit nog steeds on-topic. Het betreft immers een afrikaanse moslim die zich inzet voor armoedebestrijding. Een prachtig voorbeeld in dit geheel.  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: juli 22, 2012, 08:22:30 pm »
Er is trouwens nog iets hé, waarom zitten alle christenen die Jezus gevolg hebben en inmiddels in de hemel zijn, daar in volle hemelse rijkdom, terwijl hier op aarde het een dode tranendal is?

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: juli 22, 2012, 08:27:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2012 om 20:22:
Er is trouwens nog iets hé, waarom zitten alle christenen die Jezus gevolg hebben en inmiddels in de hemel zijn, daar in volle hemelse rijkdom, terwijl hier op aarde het een dode tranendal is?
Je geeft toch zelf al het antwoord? In de hemel is het Paradijs bij God, op aarde is alles behalve het paradijs. Niet voor niets heeft Jezus Christus het over Zijn kruis opnemen en lijden zoals Hij gedaan heeft. Zoals je zelf weet is het al een tranendal voor vele christenen  in islamitische en communistische landen die worden vervolgd. Dat wij hier in het westen NOG niet worden vervolgd is iets waar we de HERE heel dankbaar voor mogen zijn. Maar de ontwikkelingen met Europa en oprukkende afgoderij islam zijn zaken om ons als christenen zorgen te maken. Ze passen in het eindtijd scenario.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: juli 22, 2012, 10:16:53 pm »
Ik wilde er maar mee zeggen dat God dus kennelijk zelf bewust deze twee werelden van elkaar scheid en niet over elkaar verdeeld. Dat heeft ook met de keuzevrijheid te maken. Daar in de hemel kiezen ze niet voor de duisternis, hier massaal wel.
Ten tijde van Mozus tot aan de babilonische bezetting verging het met het joodse volk beter dan met de omringende landen.

Het probleem nu is echter: dat we met de welvaard omgaan alsof we Romeinen zijn. De wederopbouw na de tweede wereldoorlog zal vast en zeker ook met zegen van boven gekomen zijn. Maar de mensen hebben ermee gedaan, wat ze er mee wilden.

Ik geloof trouwens niet dat we als christenen nog niet worden vervolgd. Immers: de wereld heeft alles, maar als wij dat alles ook hebben, dan verliezen we het leven. Als we immers alles hebben, wat de wereld heeft, dan hebben we God niet.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 10:20:36 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: juli 22, 2012, 10:32:19 pm »
Je kan niet twee heren dienen. Of je geeft de ene de eer en veracht de ander, of je veracht de eerste en geeft de ander de eer. Zo kan je niet je hart op alles van de wereld zetten en te gelijk God dienen.

Daar ging de preek ook over vanavond. Iemand zei tegen Jezus: "ik ga met U mee, maar sta me toe eerst afscheid te nemen van mijn familie." Jezus stond dat echter niet toe.  De dominee: "we willen graag eerst nog even dit en dan nog even dat. we willen eerst trouwen, eerst naar die landen toe en dan nog kinderen en dan met pensioen en dan.." De dominee: "zo is er altijd wel iets wat eerst komt, maar Hij wil dat je nu gaat. Doe je dat niet, dan ben je niet geschikt om Hem te volgen." Jezus legde hiermee de vinger op onze zere plek: "eerst dit en dan weer dat, zo is er altijd wat."

Daarvoor zei iemand nog tegen Hem: "Jezus, ik wil U volgen, waar U ook gaat!"
Jezus zei: "de vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar ik heb geen plek om mijn hoofd ten ruste te leggen." De dominee: "Jezus zei daarmee: weet goed waaraan je begind. Zoals ik geen rust heb, zo jullie ook niet als je Mij volgt. Het bepaald heel je leven. Ieder moet ook zijn kruis dragen."

Een ander zei: "Jezus, ik wil u volgen, maar laat me eerst mijn vader begraven."
Jezus: "laat de doden de doden begraven. Jij moet de ploeg trekken, zonder achterom te kijken."

De dominee: "we moeten niet blijven hangen in alles wat met de dood te maken heeft. We kunnen blijven treuren om dierbaren die we verloren hebben en blijven denken aan hoe goed het vroeger was, waardoor je niet ziet dat het vandaag een schitterende dag is. We horen niet bij de dood en de mensen die het echte leven niet kennen. We behoren bij de levenden. Als je de wedloop loopt en je kijkt achterom, dan kan je niet de wedloop lopen. Als je een ploeg wilt trekken, en je kijkt achterom of je wel goed geploegd hebt, dan kan je niet goed ploegen. Je moet vooruit kijken om goed te kunnen ploegen.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 10:37:20 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: juli 22, 2012, 11:12:36 pm »
Was een mooie preek Gait!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: juli 22, 2012, 11:35:34 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 20:27:
[...]

Je geeft toch zelf al het antwoord? In de hemel is het Paradijs bij God, op aarde is alles behalve het paradijs. Niet voor niets heeft Jezus Christus het over Zijn kruis opnemen en lijden zoals Hij gedaan heeft.
De bede "Uw koninkrijk kome" is voor Jezus en door Jezus vervult in de opstanding.
Dat koninkrijk is er dus al. Hetzij in de hemel, hetzij op aarde. Dat koninkrijk is hier nog niet volledig maar soms herken je stukjes daarvan, zoals Gaitema die toch een vakantie mag genieten omdat hij dat kado krijgt.

quote:

a en oprukkende afgoderij islam zijn zaken om ons als christenen zorgen te maken. Ze passen in het eindtijd scenario.

Grappig is dat, als mensen het niet meer begrijpen dan gaan ze zeggen dat het met de eindtijd te maken heeft. Dat lijkt de mensheid al sinds eeuwen te doen.
Sommigen buiten dat uit ( en laten dat in de Visie zetten).
Het eindtijd denken is niet anders dan beweren dat wij de agenda van God in kunnen zien....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: juli 22, 2012, 11:36:22 pm »

quote:

Mooi om te zien hoe Gait dingen opslaat en vertaalt naar zijn eigen leven. Dat is voor ons allen een ZEGEN!!!!

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: juli 23, 2012, 12:02:58 am »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:42:

Als je de Bijbel letterlijk leest dan moet je inderdaad alles wat je hebt verkopen, maar ik denk dat Jezus hier doelt op het afhankelijk zijn van je rijkdom m.a.w. Hij en daarmee God komt niet op de eerste plaats. Ik denk dat het prima is om (veel) aardse goederen te bezitten zolang deze niet de plaats van God gaan innemen en je meer op je bezit vertrouwd dan op God. Dit even los van wat je met je aardse rijkdom doet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: juli 23, 2012, 12:13:50 am »

quote:

Peter68 schreef op 23 juli 2012 om 00:02:
[...]

Als je de Bijbel letterlijk leest dan moet je inderdaad alles wat je hebt verkopen, maar ik denk dat Jezus hier doelt op het afhankelijk zijn van je rijkdom m.a.w. Hij en daarmee God komt niet op de eerste plaats.
De Bijbel letterlijk lezen kan domweg niet, dat is in meerdere draden al aangetoond.
Als Itsmetoo Evangelisch dat wil dan moet hij zijn bedrijf opgeven en zijn auto met chauffeur (ofwel: de fantasie daarover....)

quote:

Ik denk dat het prima is om (veel) aardse goederen te bezitten zolang deze niet de plaats van God gaan innemen en je meer op je bezit vertrouwd dan op God. Dit even los van wat je met je aardse rijkdom doet.
Bezit is niets, GENADE is alles :)
En als je dat weet dan is alle bezit wat je wel hebt ook een genadegave van de Vader.
Alles wat je hier bezit is tijdelijk: een lijkwade heeft geen zakken immers?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: juli 23, 2012, 12:18:32 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 juli 2012 om 00:13:

[...]
En als je dat weet dan is alle bezit wat je wel hebt ook een genadegave van de Vader.
Alles wat je hier bezit is tijdelijk: een lijkwade heeft geen zakken immers?
Dit is een mooie aanvulling op mijn reactie! Bezit is inderdaad betrekkelijk, veel mensen halen hun zekerheid uit hun bezit heb ik gemerkt toen ik ineens zonder werk zat en allerlei mensen gingen vragen hoe het dan moest met de hypotheek en dergelijke... Ik heb gemerkt dat God geeft wat je nodig hebt, ook al is dat misschien niet datgene wat je wenst.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: juli 23, 2012, 11:00:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 juli 2012 om 23:35:
[...]
 De bede "Uw koninkrijk kome" is voor Jezus en door Jezus vervult in de opstanding.
Dat koninkrijk is er dus al. Hetzij in de hemel, hetzij op aarde. Dat koninkrijk is hier nog niet volledig maar soms herken je stukjes daarvan

Geestelijk kunnen we stukjes herkennen op aarde inderdaad.

,

quote:

zoals Gaitema die toch een vakantie mag genieten omdat hij dat kado krijgt

Wie heeft gezegd dan dat gaitema niet van zijn vakantie mag genieten? Zelf ken ik gaitema helemaal niet, dus weet niet hoe vaak, waarheen en waarom een vakantie. (Hoef ik ook niet te weten, dat bedoel ik er niet mee)
Wanneer iemand een vakantie kado krijgt, zal iemand anders toch vinden dat gaitema dat verdiend heeft. Kortom, geniet van je vakantie gaitema, veel plezier.

quote:

Grappig is dat, als mensen het niet meer begrijpen dan gaan ze zeggen dat het met de eindtijd te maken heeft. Dat lijkt de mensheid al sinds eeuwen te doen.
Sommigen buiten dat uit ( en laten dat in de Visie zetten).
Het eindtijd denken is niet anders dan beweren dat wij de agenda van God in kunnen zien....
Er zijn mensen die letten op de tekenen des tijds zoals Jezus ons heeft geleerd te doen en er zijn mensen die steken hun kop in het zand. Allen hebben we hierin onze eigen keuze.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: juli 23, 2012, 11:01:29 am »

quote:

Peter68 schreef op 23 juli 2012 om 00:18:

Dit is een mooie aanvulling op mijn reactie! Bezit is inderdaad betrekkelijk, veel mensen halen hun zekerheid uit hun bezit heb ik gemerkt toen ik ineens zonder werk zat en allerlei mensen gingen vragen hoe het dan moest met de hypotheek en dergelijke... Ik heb gemerkt dat God geeft wat je nodig hebt, ook al is dat misschien niet datgene wat je wenst.
Inderdaad, God geeft wat je nodig bent en dat is niet altijd datgene waarvan wij mensen menen het nodig te hebben.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: juli 23, 2012, 11:04:54 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 juli 2012 om 00:13:
[...]
 De Bijbel letterlijk lezen kan domweg niet, dat is in meerdere draden al aangetoond.
Als Itsmetoo Evangelisch dat wil dan moet hij zijn bedrijf opgeven en zijn auto met chauffeur (ofwel: de fantasie daarover....)

Wat heeft deze meneer of mevrouw itsmeto jou toch aangedaan beste Riemer?
Vind je deze opmerking nu niet op de persoon? Waarom doe je datgene steeds waar je anderen op aanvalt? Of hekel je misschien evangelische broeders en zusters?

quote:

En als je dat weet dan is alle bezit wat je wel hebt ook een genadegave van de Vader. Alles wat je hier bezit is tijdelijk: een lijkwade heeft geen zakken immers?
Eens.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: juli 23, 2012, 11:35:16 am »
Modbreak:
Topic dicht. Niet op de man spelen aub.