quote:
Net zoals de christenen genade ontvingen, omdat de joden faalden.
en toch: deze christenen waren daarvoor al voorbestemd.
[...]
quote:
Daarbij is er een verschil tussen een goddeloze en iemand die afgoden of een afgod aanbidt.
Een goddeloze aanbid afgoden. Want afgoden kenmerken zich in het iets aanbidden inplaats van God.
[...]
quote:
Islamieten aanbidden de afgod allah.
De samaritanen aanbaden niet God.

quote:
Vet gedrukte laat ik over aan de HEER, zoals jezelf schreef bekeren er in dit decennia vele moslims tot het christendom. Dus het kan wel.
Islam is anti christelijk en super anti-Joods immers.
Dat is waar, maar de samaritanen en de joden waren ook elkaars vijanden. De samaritanen hadden een verdraaid godsbeeld van de God van de joden, net als de islamieten van de christelijke God. Ze hadden een ander stelsel tien geboden dan de joden en aanbaden hun god op een andere plek dan de joden. Bovendien waren ze vermengt met heidense volken, wat absoluut verboden was voor de joden. Ze gingen niet met elkaar om. De Samaritanen waren onrein in de ogen van de joden en waren aan God ongehoorzaam geweest, volgens de joden. Ze hadden dus wel een god, maar het was God niet, aldus Jezus. Het was een god die inplaats van God was gekomen. Een andere god dus, een afgod dus. Toch waren er samaritanen die God wel dienden, al kenden ze Hem niet (vanwege hun misvormde godsbeeld).
Het beeld dat de Islam schetst is alleen nog vijandiger aan de God van Israël, maar dat geeft geen garantie voor de manier waarop de moslims God dienen.
Wat is een afgod? Iets dat je inplaats van God dient. Als iemand God niet kent, maar wel God dient met iets wat die dan voor handen heeft, dan is het geen afgoderij.
De afrikaan zei een moslim te zijn, maar zei tegen me: "God is liefde."
Waar heeft die dat van? Niet van de Islam.
Hij zei ook: "God wil niet dat er mensen vermoord worden, want God houdt van alle mensen en daarom houd ik ook van alle mensen. Moslimsterroristen die andere mensen vermoorden kennen God niet. Want dat wil God niet."
Is dat Islamitisch? Is dat afgoderij? Nee, de Islam kent het begrip "God is liefde" niet, toch was dit volgens hem de God die hij dient, al is die een moslim en gaat hij naar de moskee.
Verder zei hij de koran amper te kennen, wel met christenen de bijbel gelezen te hebben

.