Auteur Topic: Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels  (gelezen 22365 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels
« Reactie #165 Gepost op: juli 22, 2012, 12:12:43 am »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 22:08:

Voor de duidelijkheid, dit is tegen niemand persoonlijk, slechts bedoeld als een spiegel om bij onszelf eens na te gaan hoe we erin staan.
Waarbij het mooi zou zijn als je ook eens aan zou geven hoe je er zelf in staat.
Hoe zie jij deze dingen?
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 12:13:30 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: juli 22, 2012, 01:54:06 am »

quote:

Evangelisch schreef op 21 juli 2012 om 13:19:
[...]

Uiteindelijk zal de HERE ook wel voorzien door ongelovigen of zelfs zij die afgoderij bedrijven, te late geven, als Zijn kinderen het mochten laten afweten.
In het geval van Pyro was het denk ik niet zo dat hij geen geld meer had voor een paar schoenen. Correct me please, if I am wrong.

Nou, ik vind dat je hier dan voorbij gaat aan het beeld van de samaritanen die Jezus geeft in het nieuwe testament. Ze worden niet pas ingezet, omdat anderen falen, maar omdat ze ondanks hun samaritaan zijn toch God dienen, al kennen ze Hem niet. Ze aanbidden wat ze zelf niet kennen. Dat is wat Jezus zei tegen de vrouw bij de waterput.
Als je als moslim bent opgegroeid, hoe vanzelfsprekend is het dan om Jezus te kennen? Wij die met Jezus zijn opgevoed, kennen die situatie niet van binnenuit.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: juli 22, 2012, 02:14:39 am »
Wat de vakantie betreft. Vorig jaar ben ik op de kosten van de diaconie op vakantie geweest. Ik had immers een aantal weken in het jaar zonder werk gezeten en het hele jaar met een stuk minder moeten doen in de maand, waardoor ik mijn auto moest verkopen, voor alles (ook een uur fietsen naar mijn werk) moest ik dus de fiets pakken en ik had geen geld voor de vakantie. Ook niet voor kleding trouwens en een deel van de boodschappen die ik normaal haalde liet ik achterwege. Enkel het noodzakelijke haalde ik uit de super en mijn familie kochten mijn kleren en gaven me wekenlijks zelfs extra eten mee.
De kerk gaf me daarom enkele malen per jaar geld, een kerstpakket en een vakantie op een camping met een christelijke campingteam met dagafsluitingen enzo bij Rijssen.
Ik vond het een prachtige vakantie en ben de kerk heel dankbaar er voor. Wel geef ik eerlijk toe: ik zie het als een cadeau, als voor mijn verjaardag door familie, niet als iets noodzakelijks. Zonder had ik me ook wel weten te vermaken in Rund Hausen.
Ik geef hier Evangelisch wel gelijk: vakantie is niet nodig en een auto ook niet.
Wel is het een mooi cadeau waarmee je iemand blij kan maken.

echter: mijn opa had vroeger één dag in het jaar een vakantiedag. Op die ene dag reed hij met het gezin naar Luxemburg, Vianen. Verbleef daar een paar uur en reed helemaal weer terug.
Dat was toen de vakantie.
Mijn vader komt uit een boeren gezin met 11 kinderen. Er was net genoeg om van te leven en verder dan Almelo was hij nog nooit geweest. Mijn zwager trouwens ook niet veel verder, want hij had de zee nog nooit gezien en ging pas met mijn zus voor het eerst op vakantie en nog wel vaker :) . Het kan dus echt wel zonder.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 02:20:59 am door gaitema »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: juli 22, 2012, 10:23:26 am »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2012 om 02:14:Een verhaal eindigend met : Het kan dus echt wel zonder.

Ik denk dat je de dingen wel in de goede tijd moet zien. Er was 100 jaar geleden weinig stress: het leven draaide om eten en drinken (dus: overleven) en niet om allerlei zaken die er bijgekomen zijn die we nu "stressfactoren" noemen.
Mijn grootouders gingen ook nooit op vakantie, ze kregen ooit een week vakantie kado van de kleinkinderen en kwamen na een paar dagen naar huis: ze vonden het niets....
Zij waren van een andere tijd, een andere manier van leven: je werkte op de boerderij, deed je veehandel en dan was de dag wel weer om. Machinaal melken deed hij pas op hoge leeftijd.
Men volgde geen klok maar de zon: bij licht werken of bezig zijn, bij donker slapen.

De tijd was dus anders en had ook een andere impact op mensen.
Bekenden die in Afrika werkten zeiden ooit tegen mij dat in het gebied waar zij zaten het ritme van de zon gevolgd werd en dat daar heilzaam werkt.
Maar dat is off-topic....

Ik merk her en der in deze draad de tendens "als wij genieten is dat ten koste van een ander dus mag het niet".
Toch lezen we in de Bijbel nadrukkelijk dat je mag genieten van het goede dat je ten deel valt.
Als ik een caravan op heb staan en daar tot rust kom, wie beschadig ik daar dan mee?
Als Gaitema van de kerk een weekje weg kado krijgt (wat je wél goed heeft gedaan, je schreef daar toentertijd iets over ) wie ervaart daar dan schade van?
Ik denk dat er geen Afrikaan wakker ligt van dat soort zaken.

Een gezin met jonge kinderen zat onlangs een aantal dagen in onze caravan. Ze waren al jaren niet weggeweest en hebben genoten. Zo kan je dus ook delen van het goede wat je krijgt.
Mail me maar als je wat wilt weten

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: juli 22, 2012, 11:27:23 am »

quote:

pyro schreef op 21 juli 2012 om 22:09:

Ik begrijp uit je woorden dat je het doel van de vakantiebank niet goed genoeg vindt. Het 'pleziertje' is te duur en toch eigenlijk niet noodzakelijk. Tja, het is jouw afweging.

Nee dat bedoel ik eigenlijk niet Pyro,
Want wie werkelijk van de vakantiebank afhankelijk is, zal denk ik al meerdere jaren niet op vakantie hebben gekund en dus als alternatief daarvoor geen geld opzij kunnen leggen.

quote:

De keerzijde is dat je aan geen enkel pleziertje meer geld kan uitgeven zonder schuldgevoel omdat er immers altijd wel ergens ter wereld iemand is die het zich niet kan permitteren.

De fixatie is nu erg op geld, maar iemand zonder werk zou ook zijn zeeën vrije tijd kunnen inzetten voor een goed doel.

Dat kan zelfs al door bijvoorbeeld de tuin bij te houden van de bejaarde buur (in de straat) of de bejaarde buur helpen met boodschappen doen, enz.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: juli 22, 2012, 11:32:33 am »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2012 om 01:54:
even off topic reactie:
Nou, ik vind dat je hier dan voorbij gaat aan het beeld van de samaritanen die Jezus geeft in het nieuwe testament. Ze worden niet pas ingezet, omdat anderen falen

Toch komen er in deze gelijkenis eerst "mannen van God" voorbij die niets doen en dan pas komt de barmhartige Samaritaan.

quote:

maar omdat ze ondanks hun samaritaan zijn toch God dienen, al kennen ze Hem niet.

Daarbij is er een verschil tussen een goddeloze en iemand die afgoden of een afgod aanbidt.

quote:

Ze aanbidden wat ze zelf niet kennen.

Islamieten aanbidden de afgod allah.

quote:

Als je als moslim bent opgegroeid, hoe vanzelfsprekend is het dan om Jezus te kennen? Wij die met Jezus zijn opgevoed, kennen die situatie niet van binnenuit.

Vet gedrukte laat ik over aan de HEER, zoals jezelf schreef bekeren er in dit decennia vele moslims tot het christendom. Dus het kan wel.
Islam is anti christelijk en super anti-Joods immers.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 11:33:21 am door Evangelisch »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: juli 22, 2012, 11:42:24 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 juli 2012 om 10:23:
Ik merk her en der in deze draad de tendens "als wij genieten is dat ten koste van een ander dus mag het niet".
Toch lezen we in de Bijbel nadrukkelijk dat je mag genieten van het goede dat je ten deel valt.
Als ik een caravan op heb staan en daar tot rust kom, wie beschadig ik daar dan mee?

Op zich niets en ik kan over niemand zijn caravan oordelen.
Maar, hoeveel mensen zouden kunnen overleven of geholpen worden wanneer we het geld voor onze caravans en auto's voor hulp aan anderen hadden aangewend?

We kunnen ook kiezen om ipv een sta-caravan een kleine caravan te kopen en het resterend geld in te zetten voor een goed doel. Of ipv een nieuwe auto een tweedehandse en het resterende deel inzetten voor een goed doel.

Dan kunnen we toch genieten terwijl we ook delen met anderen die werkelijk niets hebben.

Of, stellen in de weken dat we zelf niet gebruik maken van onze caravan, boot etc, gratis beschikbaar aan mensen die normaal echt geen vakantie kunnen betalen.

Maar zolang ik nog op bijvoorbeeld Marktplaats advertenties zie voor tweedehands bijbels waarvoor (grof) geld wordt gevraagd, dan vraag ik mij toch dingen af.

Uiteindelijk zei Jezus tegen de Rijke jongeling dat hij :verkoop alles wat je bezit en volg mij: . In het rijke westen zijn velen financieel rijk vergeleken de derde wereld. Maar weinigen kunnen aan deze oproep gehoor geven.

(Deze reactie is een algemene reactie en tegen niemand persoonlijk bedoeld)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 12:46:56 pm door Evangelisch »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: juli 22, 2012, 01:13:47 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:42:
[...]

Op zich niets en ik kan over niemand zijn caravan oordelen.
Maar, hoeveel mensen zouden kunnen overleven of geholpen worden wanneer we het geld voor onze caravans en auto's voor hulp aan anderen hadden aangewend?

We kunnen ook kiezen om ipv een sta-caravan een kleine caravan te kopen en het resterend geld in te zetten voor een goed doel. Of ipv een nieuwe auto een tweedehandse en het resterende deel inzetten voor een goed doel.

Dan kunnen we toch genieten terwijl we ook delen met anderen die werkelijk niets hebben.

Of, stellen in de weken dat we zelf niet gebruik maken van onze caravan, boot etc, gratis beschikbaar aan mensen die normaal echt geen vakantie kunnen betalen.

Maar zolang ik nog op bijvoorbeeld Marktplaats advertenties zie voor tweedehands bijbels waarvoor (grof) geld wordt gevraagd, dan vraag ik mij toch dingen af.

Uiteindelijk zei Jezus tegen de Rijke jongeling dat hij :verkoop alles wat je bezit en volg mij: . In het rijke westen zijn velen financieel rijk vergeleken de derde wereld. Maar weinigen kunnen aan deze oproep gehoor geven.

(Deze reactie is een algemene reactie en tegen niemand persoonlijk bedoeld)
In hoeverre is het wenselijk een bepaalde norm voor welstand te gaan formuleren. Dit lijkt me heel persoonlijk en afhankelijk van de omstandigheden waarin je verkeert.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: juli 22, 2012, 01:34:57 pm »

quote:

Peter68 schreef op 22 juli 2012 om 13:13:
In hoeverre is het wenselijk een bepaalde norm voor welstand te gaan formuleren. Dit lijkt me heel persoonlijk en afhankelijk van de omstandigheden waarin je verkeert.

Inderdaad zal een ieder met de Bijbel in de hand zelf die norm moeten stellen, dat kan niemand anders voor je doen.

Het moet ook niet zo zijn dat we deze giften doen omdat we hopen erdoor gered te worden, want natuurlijk redt alleen ons geloof in Jezus Christus kruisoffer en opstanding. Dit geloof hebben bevestigd door de doop, waarbij we ons oude lichaam ook (symbolisch) laten sterven en weer opstaan uit de (symbolische) dood met een nieuw lichaam. Jezus Zijn Offer is volbracht en volmaakt, waar niets meer hoeft te worden toegevoegd of afgedaan.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 01:35:24 pm door Evangelisch »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: juli 22, 2012, 01:41:17 pm »

quote:

Peter68 schreef op 22 juli 2012 om 13:13:

Dat lijkt me ook. Het is vooral afhankelijk van de omgang met God. Dan zullen we ons gaan afvragen in hoeverre we goede rentmeesters zijn. God zal noden en situaties op onze weg brengen. Maar we zullen ook dankbaar mogen genieten van wat God ons wil geven. Vanmorgen net een preek gehoord over Prediker 11.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: juli 22, 2012, 03:20:00 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:27:
[...]

Nee dat bedoel ik eigenlijk niet Pyro,
Want wie werkelijk van de vakantiebank afhankelijk is, zal denk ik al meerdere jaren niet op vakantie hebben gekund en dus als alternatief daarvoor geen geld opzij kunnen leggen.

Jouw argument was dat geld uitgeven voor vakantie niet noodzakelijk is. Dus als je dan een aanbod van de vakantiebank krijgt kun je ook zeggen, gebruik dat geld liever voor iets wat wel noodzakelijk is voor mensen die het harder nodig hebben dan wij, in plaats van dat luxe pleziertje 'vakantie' aan te bieden. Opdoeken die vakantiebank. Ga mensen helpen die sterven van honger, dorst en kou.

quote:

[...]
De fixatie is nu erg op geld, maar iemand zonder werk zou ook zijn zeeën vrije tijd kunnen inzetten voor een goed doel.

Dat kan zelfs al door bijvoorbeeld de tuin bij te houden van de bejaarde buur (in de straat) of de bejaarde buur helpen met boodschappen doen, enz.
Dat kan, maar ook als de fixatie niet op geld ligt, blijft de genoemde keerzijde er. Ga je alle beschikbare tijd reserveren voor vrijwilligerswerk uit schuldgevoel omdat er altijd wel ergens iemand is die hulp nodig heeft?

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: juli 22, 2012, 03:57:53 pm »

quote:

pyro schreef op 22 juli 2012 om 15:20:
Jouw argument was dat geld uitgeven voor vakantie niet noodzakelijk is. Dus als je dan een aanbod van de vakantiebank krijgt kun je ook zeggen, gebruik dat geld liever voor iets wat wel noodzakelijk is voor mensen die het harder nodig hebben dan wij, in plaats van dat luxe pleziertje 'vakantie' aan te bieden. Opdoeken die vakantiebank. Ga mensen helpen die sterven van honger, dorst en kou.

Vermoedelijk zullen deze vakanties niet uitblinken in luxe en daarmee ook niet erg duur zijn. Niet te vergelijken met een vlieg-vakantie naar een ver land, een cruise,
maken, etc. Vandaar dat ik ook aangaf dat het ook een optie is om de vakantie te minderen, niet een cruise maar op de camping in België, Duitsland of zelfs Nederland. Niet zelf een caravan kopen maar er eentje huren. Als je er 1 koopt dan "arme" mensen een gratis verblijft erin gunnen wanneer jezelf niet gebruik ervan maakt. Dat soort zaken.
[...]

quote:

Dat kan, maar ook als de fixatie niet op geld ligt, blijft de genoemde keerzijde er. Ga je alle beschikbare tijd reserveren voor vrijwilligerswerk uit schuldgevoel omdat er altijd wel ergens iemand is die hulp nodig heeft?
Volgens mij zou de motivatie nooit schuldgevoel moeten zijn, maar juist naastenliefde. Het met plezier in je hart iets voor een ander betekenen, hetzij door geld, hetzij door geld. Het met plezier in je hartanderen helpen  staat ook zo ergens in de bijbel omschreven, meen ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: juli 22, 2012, 06:09:46 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:32:
[...]

Toch komen er in deze gelijkenis eerst "mannen van God" voorbij die niets doen en dan pas komt de barmhartige Samaritaan.

Net zoals de christenen genade ontvingen, omdat de joden faalden.
en toch: deze christenen waren daarvoor al voorbestemd.

[...]

quote:

Daarbij is er een verschil tussen een goddeloze en iemand die afgoden of een afgod aanbidt.

Een goddeloze aanbid afgoden. Want afgoden kenmerken zich in het iets aanbidden inplaats van God.
[...]

quote:

Islamieten aanbidden de afgod allah.

De samaritanen aanbaden niet God. :)

quote:

Vet gedrukte laat ik over aan de HEER, zoals jezelf schreef bekeren er in dit decennia vele moslims tot het christendom. Dus het kan wel.
Islam is anti christelijk en super anti-Joods immers.

Dat is waar, maar de samaritanen en de joden waren ook elkaars vijanden. De samaritanen hadden een verdraaid godsbeeld van de God van de joden, net als de islamieten van de christelijke God. Ze hadden een ander stelsel tien geboden dan de joden en aanbaden hun god op een andere plek dan de joden. Bovendien waren ze vermengt met heidense volken, wat absoluut verboden was voor de joden. Ze gingen niet met elkaar om. De Samaritanen waren onrein in de ogen van de joden en waren aan God ongehoorzaam geweest, volgens de joden. Ze hadden dus wel een god, maar het was God niet, aldus Jezus. Het was een god die inplaats van God was gekomen. Een andere god dus, een afgod dus. Toch waren er samaritanen die God wel dienden, al kenden ze Hem niet (vanwege hun misvormde godsbeeld).
Het beeld dat de Islam schetst is alleen nog vijandiger aan de God van Israël, maar dat geeft geen garantie voor de manier waarop de moslims God dienen.
Wat is een afgod? Iets dat je inplaats van God dient. Als iemand God niet kent, maar wel God dient met iets wat die dan voor handen heeft, dan is het geen afgoderij.
De afrikaan zei een moslim te zijn, maar zei tegen me: "God is liefde."
Waar heeft die dat van? Niet van de Islam.
Hij zei ook: "God wil niet dat er mensen vermoord worden, want God houdt van alle mensen en daarom houd ik ook van alle mensen. Moslimsterroristen die andere mensen vermoorden kennen God niet. Want dat wil God niet."

Is dat Islamitisch? Is dat afgoderij? Nee, de Islam kent het begrip "God is liefde" niet, toch was dit volgens hem de God die hij dient, al is die een moslim en gaat hij naar de moskee.
Verder zei hij de koran amper te kennen, wel met christenen de bijbel gelezen te hebben  :9 .

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: juli 22, 2012, 06:41:03 pm »
Reactie op gaitema terug getrokken omdat het wederom te off topic werd.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 07:12:21 pm door Evangelisch »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: juli 22, 2012, 06:53:33 pm »
@Evangelisch ::
Je reacties in je laatste post bewijzen dat je slecht op de hoogte bent van vele dingen.