Auteur Topic: Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels  (gelezen 22364 keer)

Peter68

• Bekijk profiel
Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels
« Reactie #180 Gepost op: juli 22, 2012, 06:58:16 pm »

quote:

Adinomis schreef op 22 juli 2012 om 13:41:
[...]

Dat lijkt me ook. Het is vooral afhankelijk van de omgang met God. Dan zullen we ons gaan afvragen in hoeverre we goede rentmeesters zijn. God zal noden en situaties op onze weg brengen. Maar we zullen ook dankbaar mogen genieten van wat God ons wil geven. Vanmorgen net een preek gehoord over Prediker 11.
Mooi dat je het woord Rentmeesters inbrengt, daar gaat het imho inderdaad om, rentmeesterschap.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 11:40:08 pm door Peter68 »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: juli 22, 2012, 07:38:33 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 15:57:
[...]
Vermoedelijk zullen deze vakanties niet uitblinken in luxe en daarmee ook niet erg duur zijn. Niet te vergelijken met een vlieg-vakantie naar een ver land, een cruise, maken, etc. Vandaar dat ik ook aangaf dat het ook een optie is om de vakantie te minderen, niet een cruise maar op de camping in België, Duitsland of zelfs Nederland. Niet zelf een caravan kopen maar er eentje huren. Als je er 1 koopt dan "arme" mensen een gratis verblijft erin gunnen wanneer jezelf niet gebruik ervan maakt. Dat soort zaken.
[...]

Je bent van mening dat geld uitgeven aan vakantie niet nodig is, tenminste dat is wat je zei. Waarom zou je dan 'arme' mensen verwennen met overbodige luxe?
Het feit dat er nóg luxere vakanties bestaan is geen excuus, er zullen namelijk altijd duurdere en luxere dingen zijn dan wat jij doet. Dat zegt niks.
Waarom dus je geld besteden aan het weggeven van luxe (want elke vakantie die geld kost is luxe), terwijl elders mensen sterven van de honger? Geef daar eens rechtstreeks op de man af antwoord op, als je wilt.

quote:

[...]
Volgens mij zou de motivatie nooit schuldgevoel moeten zijn, maar juist naastenliefde. Het met plezier in je hart iets voor een ander betekenen, hetzij door geld, hetzij door geld. Het met plezier in je hartanderen helpen  staat ook zo ergens in de bijbel omschreven, meen ik.
'God heeft een blijmoedige gever lief'  (2 Korinthe 9:7b)
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 07:38:54 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: juli 22, 2012, 08:19:24 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 18:41:
Reactie op gaitema terug getrokken omdat het wederom te off topic werd.
Daar kan ik niets aan doen, want ik zit nog steeds on-topic. Het betreft immers een afrikaanse moslim die zich inzet voor armoedebestrijding. Een prachtig voorbeeld in dit geheel.  :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: juli 22, 2012, 08:22:30 pm »
Er is trouwens nog iets hé, waarom zitten alle christenen die Jezus gevolg hebben en inmiddels in de hemel zijn, daar in volle hemelse rijkdom, terwijl hier op aarde het een dode tranendal is?

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: juli 22, 2012, 08:27:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2012 om 20:22:
Er is trouwens nog iets hé, waarom zitten alle christenen die Jezus gevolg hebben en inmiddels in de hemel zijn, daar in volle hemelse rijkdom, terwijl hier op aarde het een dode tranendal is?
Je geeft toch zelf al het antwoord? In de hemel is het Paradijs bij God, op aarde is alles behalve het paradijs. Niet voor niets heeft Jezus Christus het over Zijn kruis opnemen en lijden zoals Hij gedaan heeft. Zoals je zelf weet is het al een tranendal voor vele christenen  in islamitische en communistische landen die worden vervolgd. Dat wij hier in het westen NOG niet worden vervolgd is iets waar we de HERE heel dankbaar voor mogen zijn. Maar de ontwikkelingen met Europa en oprukkende afgoderij islam zijn zaken om ons als christenen zorgen te maken. Ze passen in het eindtijd scenario.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: juli 22, 2012, 10:16:53 pm »
Ik wilde er maar mee zeggen dat God dus kennelijk zelf bewust deze twee werelden van elkaar scheid en niet over elkaar verdeeld. Dat heeft ook met de keuzevrijheid te maken. Daar in de hemel kiezen ze niet voor de duisternis, hier massaal wel.
Ten tijde van Mozus tot aan de babilonische bezetting verging het met het joodse volk beter dan met de omringende landen.

Het probleem nu is echter: dat we met de welvaard omgaan alsof we Romeinen zijn. De wederopbouw na de tweede wereldoorlog zal vast en zeker ook met zegen van boven gekomen zijn. Maar de mensen hebben ermee gedaan, wat ze er mee wilden.

Ik geloof trouwens niet dat we als christenen nog niet worden vervolgd. Immers: de wereld heeft alles, maar als wij dat alles ook hebben, dan verliezen we het leven. Als we immers alles hebben, wat de wereld heeft, dan hebben we God niet.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 10:20:36 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: juli 22, 2012, 10:32:19 pm »
Je kan niet twee heren dienen. Of je geeft de ene de eer en veracht de ander, of je veracht de eerste en geeft de ander de eer. Zo kan je niet je hart op alles van de wereld zetten en te gelijk God dienen.

Daar ging de preek ook over vanavond. Iemand zei tegen Jezus: "ik ga met U mee, maar sta me toe eerst afscheid te nemen van mijn familie." Jezus stond dat echter niet toe.  De dominee: "we willen graag eerst nog even dit en dan nog even dat. we willen eerst trouwen, eerst naar die landen toe en dan nog kinderen en dan met pensioen en dan.." De dominee: "zo is er altijd wel iets wat eerst komt, maar Hij wil dat je nu gaat. Doe je dat niet, dan ben je niet geschikt om Hem te volgen." Jezus legde hiermee de vinger op onze zere plek: "eerst dit en dan weer dat, zo is er altijd wat."

Daarvoor zei iemand nog tegen Hem: "Jezus, ik wil U volgen, waar U ook gaat!"
Jezus zei: "de vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar ik heb geen plek om mijn hoofd ten ruste te leggen." De dominee: "Jezus zei daarmee: weet goed waaraan je begind. Zoals ik geen rust heb, zo jullie ook niet als je Mij volgt. Het bepaald heel je leven. Ieder moet ook zijn kruis dragen."

Een ander zei: "Jezus, ik wil u volgen, maar laat me eerst mijn vader begraven."
Jezus: "laat de doden de doden begraven. Jij moet de ploeg trekken, zonder achterom te kijken."

De dominee: "we moeten niet blijven hangen in alles wat met de dood te maken heeft. We kunnen blijven treuren om dierbaren die we verloren hebben en blijven denken aan hoe goed het vroeger was, waardoor je niet ziet dat het vandaag een schitterende dag is. We horen niet bij de dood en de mensen die het echte leven niet kennen. We behoren bij de levenden. Als je de wedloop loopt en je kijkt achterom, dan kan je niet de wedloop lopen. Als je een ploeg wilt trekken, en je kijkt achterom of je wel goed geploegd hebt, dan kan je niet goed ploegen. Je moet vooruit kijken om goed te kunnen ploegen.
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 10:37:20 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: juli 22, 2012, 11:12:36 pm »
Was een mooie preek Gait!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: juli 22, 2012, 11:35:34 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 20:27:
[...]

Je geeft toch zelf al het antwoord? In de hemel is het Paradijs bij God, op aarde is alles behalve het paradijs. Niet voor niets heeft Jezus Christus het over Zijn kruis opnemen en lijden zoals Hij gedaan heeft.
De bede "Uw koninkrijk kome" is voor Jezus en door Jezus vervult in de opstanding.
Dat koninkrijk is er dus al. Hetzij in de hemel, hetzij op aarde. Dat koninkrijk is hier nog niet volledig maar soms herken je stukjes daarvan, zoals Gaitema die toch een vakantie mag genieten omdat hij dat kado krijgt.

quote:

a en oprukkende afgoderij islam zijn zaken om ons als christenen zorgen te maken. Ze passen in het eindtijd scenario.

Grappig is dat, als mensen het niet meer begrijpen dan gaan ze zeggen dat het met de eindtijd te maken heeft. Dat lijkt de mensheid al sinds eeuwen te doen.
Sommigen buiten dat uit ( en laten dat in de Visie zetten).
Het eindtijd denken is niet anders dan beweren dat wij de agenda van God in kunnen zien....
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: juli 22, 2012, 11:36:22 pm »

quote:

Mooi om te zien hoe Gait dingen opslaat en vertaalt naar zijn eigen leven. Dat is voor ons allen een ZEGEN!!!!

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: juli 23, 2012, 12:02:58 am »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 11:42:

Uiteindelijk zei Jezus tegen de Rijke jongeling dat hij :verkoop alles wat je bezit en volg mij: . In het rijke westen zijn velen financieel rijk vergeleken de derde wereld. Maar weinigen kunnen aan deze oproep gehoor geven.

(Deze reactie is een algemene reactie en tegen niemand persoonlijk bedoeld)
Als je de Bijbel letterlijk leest dan moet je inderdaad alles wat je hebt verkopen, maar ik denk dat Jezus hier doelt op het afhankelijk zijn van je rijkdom m.a.w. Hij en daarmee God komt niet op de eerste plaats. Ik denk dat het prima is om (veel) aardse goederen te bezitten zolang deze niet de plaats van God gaan innemen en je meer op je bezit vertrouwd dan op God. Dit even los van wat je met je aardse rijkdom doet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: juli 23, 2012, 12:13:50 am »

quote:

Peter68 schreef op 23 juli 2012 om 00:02:
[...]

Als je de Bijbel letterlijk leest dan moet je inderdaad alles wat je hebt verkopen, maar ik denk dat Jezus hier doelt op het afhankelijk zijn van je rijkdom m.a.w. Hij en daarmee God komt niet op de eerste plaats.
De Bijbel letterlijk lezen kan domweg niet, dat is in meerdere draden al aangetoond.
Als Itsmetoo Evangelisch dat wil dan moet hij zijn bedrijf opgeven en zijn auto met chauffeur (ofwel: de fantasie daarover....)

quote:

Ik denk dat het prima is om (veel) aardse goederen te bezitten zolang deze niet de plaats van God gaan innemen en je meer op je bezit vertrouwd dan op God. Dit even los van wat je met je aardse rijkdom doet.
Bezit is niets, GENADE is alles :)
En als je dat weet dan is alle bezit wat je wel hebt ook een genadegave van de Vader.
Alles wat je hier bezit is tijdelijk: een lijkwade heeft geen zakken immers?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: juli 23, 2012, 12:18:32 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 juli 2012 om 00:13:

[...]
Bezit is niets, GENADE is alles :)
En als je dat weet dan is alle bezit wat je wel hebt ook een genadegave van de Vader.
Alles wat je hier bezit is tijdelijk: een lijkwade heeft geen zakken immers?
Dit is een mooie aanvulling op mijn reactie! Bezit is inderdaad betrekkelijk, veel mensen halen hun zekerheid uit hun bezit heb ik gemerkt toen ik ineens zonder werk zat en allerlei mensen gingen vragen hoe het dan moest met de hypotheek en dergelijke... Ik heb gemerkt dat God geeft wat je nodig hebt, ook al is dat misschien niet datgene wat je wenst.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: juli 23, 2012, 11:00:28 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 juli 2012 om 23:35:
[...]
 De bede "Uw koninkrijk kome" is voor Jezus en door Jezus vervult in de opstanding.
Dat koninkrijk is er dus al. Hetzij in de hemel, hetzij op aarde. Dat koninkrijk is hier nog niet volledig maar soms herken je stukjes daarvan

Geestelijk kunnen we stukjes herkennen op aarde inderdaad.

,

quote:

zoals Gaitema die toch een vakantie mag genieten omdat hij dat kado krijgt

Wie heeft gezegd dan dat gaitema niet van zijn vakantie mag genieten? Zelf ken ik gaitema helemaal niet, dus weet niet hoe vaak, waarheen en waarom een vakantie. (Hoef ik ook niet te weten, dat bedoel ik er niet mee)
Wanneer iemand een vakantie kado krijgt, zal iemand anders toch vinden dat gaitema dat verdiend heeft. Kortom, geniet van je vakantie gaitema, veel plezier.

quote:

Grappig is dat, als mensen het niet meer begrijpen dan gaan ze zeggen dat het met de eindtijd te maken heeft. Dat lijkt de mensheid al sinds eeuwen te doen.
Sommigen buiten dat uit ( en laten dat in de Visie zetten).
Het eindtijd denken is niet anders dan beweren dat wij de agenda van God in kunnen zien....
Er zijn mensen die letten op de tekenen des tijds zoals Jezus ons heeft geleerd te doen en er zijn mensen die steken hun kop in het zand. Allen hebben we hierin onze eigen keuze.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: juli 23, 2012, 11:01:29 am »

quote:

Peter68 schreef op 23 juli 2012 om 00:18:

Dit is een mooie aanvulling op mijn reactie! Bezit is inderdaad betrekkelijk, veel mensen halen hun zekerheid uit hun bezit heb ik gemerkt toen ik ineens zonder werk zat en allerlei mensen gingen vragen hoe het dan moest met de hypotheek en dergelijke... Ik heb gemerkt dat God geeft wat je nodig hebt, ook al is dat misschien niet datgene wat je wenst.
Inderdaad, God geeft wat je nodig bent en dat is niet altijd datgene waarvan wij mensen menen het nodig te hebben.