Auteur Topic: Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels  (gelezen 17267 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opgroeien en (on)toereikende welstand; werelds en hemels
« Reactie #30 Gepost op: juli 18, 2012, 12:56:44 pm »

quote:

small brother schreef op 18 juli 2012 om 09:51:
[...]

Word je ook kwaad als iemand spreekt over dankbaarheid om verbrand te mogen worden?
Word je ook kwaad als iemand spreekt over blijdschap voor de leeuwen geworpen te worden?
Je moet wel mijn reactie in het verband lezen waarin hij gegeven is. Door je huidige manier van reageren verdraai je mijn reactie en dat is netjes gezegd "niet netjes".

Ik schrijf "is het verlangen naar de basale zaken afgoderij?"
Dan zijn er heel veel mensen op de wereld die aan afgoderij doen namelijk omdat ze geen droog brood te eten hebben. Omdat er geen water is om te drinken.

quote:

Had God Hem niet wat beter kunnen voorzien in wat Hij nodig had om in ieder geval als een normaal mens te kunnen functioneren zoals de rest van zijn omgeving....?
Wil je nu beweren dat de Vader niet voor de Zoon heeft gezorgd? Los daarvan: dit gaat niet over mijn reactie.

quote:

Je bewijst hoezeer rijkdom het koninkrijk van God toesluit voor het vlees.
Christelijke waarden worden gebogen en gerekt en gestrekt tot ze passen om het eigen vlees. Je begrijpt het geloof en je gelooft God. Maar je vindt het niet toepasselijk wanneer het erop aan komt.
Dit soort vormen van op de man spelen hoort hier niet.

quote:

Wanneer komt het erop aan? Wanneer je in de moeite zit waar jij over spreekt. Namelijk als je ècht tekort lijdt. Namelijk als je ècht overgeleverd bent aan God alleen. Namelijk als je ècht zult sterven en alleen het geestelijke brood je nog kan redden.
Het wensen dat je te eten hebt IS niet materialistisch.

quote:

Studeerkamerpraat versus praktijkervaring?
Zou heel goed kunnen.

quote:

Wat zegt die bijbel ons eigenlijk?
Laat hem eens spreken zou ik zeggen. Waar staat in de bijbel dat de behoefte aan de meest basale zaken een vorm van egoïsme is?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 18, 2012, 12:58:19 pm »

quote:

pyro schreef op 18 juli 2012 om 10:01:
[...]

De bijbel zegt mij niet dat God tekorten brengt.
De beproeving in dit verband is dat je in armoede en rijkdom op God blijft vertrouwen.
Wat de bijbel ons eigenlijk zegt is dat we aan iemand die honger heeft moeten denken alsof we zelf honger hebben. En dat we dienovereenkomstig dienen te handelen.
_O_ !

quote:

Maar een arme gaan vertellen dat God Zelf hem dat tekort heeft gegeven! In zo'n kader vind ik de verontwaardiging van Riemer volledig gerechtvaardigd.
Jij staat bij wijze van spreken naast een hongerige die in plaats van hulp te willen, God looft en prijst dat hij van de honger mag sterven, tot getuigenis dat hij niet van deze wereld is. Dat lijkt me toch een beetje misplaatst martelaarschap.
Inderdaad: de opdracht in Mattheus is helder op het gebied van de werken van barmhartigheid.
Er staat niet "ik had honger en jij gaf mij een bijbelvertaling".....

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 18, 2012, 01:05:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 juli 2012 om 09:19:
Zo bedoelt die dat toch niet!
Materialisme is afgoderij.
Het tiende gebod overtreden is afgoderij.
Gij zult niet begeren.
Exact, dank voor je uitleg. Het gaat om bezit ! Een luier is geen bezit.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 18, 2012, 01:10:44 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 18 juli 2012 om 13:05:
[...]

Exact, dank voor je uitleg. Het gaat om bezit ! Een luier is geen bezit.
Bezit is datgene waar je eigendomsrechten over kan doen gelden en een luier is dus weldegelijk bezit. Mocht er een juridische procedure in gang worden gezet en de eigenaar kan aantonen dat hij de luier rechtmatig heeft aangeschaft dan is de luier in zijn bezit en kan een ander er geen rechten over doen gelden. In een echtscheidingsprocedure waar men in gemeenschap van goederen gehuwd is, ligt het iets moeilijker. De luier kan dan gedeeld worden tenzij de ene partij akkoord gaat dat de andere partij zich het bezit toeeigent van de betreffende luier. De luier is kan dus voor diverse juridische complicaties zorgen... een goede rechtsbijstandverzekering is aan te raden!
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 18, 2012, 01:11:22 pm »

quote:

small brother schreef op 18 juli 2012 om 09:51:
[...]

Word je ook kwaad als iemand spreekt over dankbaarheid om verbrand te mogen worden?
Word je ook kwaad als iemand spreekt over blijdschap voor de leeuwen geworpen te worden?
Gezegend zijt gij Maria, onder de vrouwen! Wat voor onmaterialistische kletspraat was dat? Vluchten naar Egypte. Leven in armoede. Je eigen oudste zoon, op wie je je hoop gevestigd had, zien vernederd worden en bloeden en sterven aan het kruis. Zou Jezus ooit een overdrachtelijke laptop hebben gehad toen hij er een nodig had? Nog meer verzoeking was zijn deel toen hij lichamelijk zwak werd in de woestijn. Had God Hem niet wat beter kunnen voorzien in wat Hij nodig had om in ieder geval als een normaal mens te kunnen functioneren zoals de rest van zijn omgeving....?

Je bewijst hoezeer rijkdom het koninkrijk van God toesluit voor het vlees.
Christelijke waarden worden gebogen en gerekt en gestrekt tot ze passen om het eigen vlees. Je begrijpt het geloof en je gelooft God. Maar je vindt het niet toepasselijk wanneer het erop aan komt.  Wanneer komt het erop aan? Wanneer je in de moeite zit waar jij over spreekt. Namelijk als je ècht tekort lijdt. Namelijk als je ècht overgeleverd bent aan God alleen. Namelijk als je ècht zult sterven en alleen het geestelijke brood je nog kan redden.

Maar als post in het onderwerp van de TS is je bijdrage waardevol.
Want kennelijk zijn wij in staat om bij onze dagelijkse behoeften van ons dagelijkse leven een andere norm te leggen, dan als we in geestelijke gezindheid in mooie kleren in de kerkbanken zitten te mijmeren over de mensen in de dagen van die oudheid waarin God de mensen beproefde in grote en kleine dingen op hun volkomen geloof in Hem alléén.

Studeerkamerpraat versus praktijkervaring? Vast wel. Wie in de praktijk pijn ziet zal kennelijk niet een bijbeltekst aanhalen met geestelijke praat. En wie de theorie leert onderscheidt kennelijk niet de vleselijke pijn  ervan.
Maar ik zie een boemerang. God brengt tekorten en beproevingen. Wat doet je tekort en je beproeving vragen? Laat het zien dat je geheel anders bent? Of laat het zien dat je geen draad anders bent? Namelijk dat het tekort je doet keren tot God om de tekorten aan te vullen tot het niveau van tenminste je omgeving?

Maar gij alzo niet! Dat staat in de bijbel.
Wat zegt die bijbel ons eigenlijk?
_O_

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 18, 2012, 01:13:38 pm »

quote:

pyro schreef op 18 juli 2012 om 10:01:
[...]

De bijbel zegt mij niet dat God tekorten brengt.
De beproeving in dit verband is dat je in armoede en rijkdom op God blijft vertrouwen.
Hier moet ik toch wel aan Job denken. Dat was toch een enorme beproeving m.b.t. het op God blijven vertrouwen?

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 18, 2012, 01:16:30 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 juli 2012 om 13:10:
Bezit is datgene waar je eigendomsrechten over kan doen gelden en een luier is dus weldegelijk bezit. Mocht er een juridische procedure in gang worden gezet en de eigenaar kan aantonen dat hij de luier rechtmatig heeft aangeschaft dan is de luier in zijn bezit en kan een ander er geen rechten over doen gelden. In een echtscheidingsprocedure waar men in gemeenschap van goederen gehuwd is, ligt het iets moeilijker. De luier kan dan gedeeld worden tenzij de ene partij akkoord gaat dat de andere partij zich het bezit toeeigent van de betreffende luier. De luier is kan dus voor diverse juridische complicaties zorgen... een goede rechtsbijstandverzekering is aan te raden!

Dat zal juridisch wel zo zijn, maar niemand jaagt erna om zoveel mogelijk luiers te verzamelen en daar andere belangrijke zaken voor opzij te zetten. Tenzij de betrokkene psychische hulp behoeft misschien. Daarbij zijn er in de wereld meer mensen die geen pampers luier kunnen betalen, dan wel. Er zijn immers ook alternatieven.

Bezit najagen doen we doorgaans met luxe artikelen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 18, 2012, 01:23:45 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 18 juli 2012 om 13:16:

Of niet getuige bv dit artikel
Of "Welke branches hebben het meeste te maken met winkeldiefstal? Het blijkt vooral om supermarkten en winkels in persoonlijke verzorging en kledingzaken te gaan." (bron)

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 18, 2012, 01:27:01 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juli 2012 om 13:23:
[...]

Of niet getuige bv dit artikel
Of "Welke branches hebben het meeste te maken met winkeldiefstal? Het blijkt vooral om supermarkten en winkels in persoonlijke verzorging en kledingzaken te gaan." (bron)

Het verband tussen het najagen van luxe en stelen zie ik niet direct, sorry.
De genoemde branches zijn nu eenmaal gemakkelijker te bestelen dan een bank.
Het is een feit dat criminaliteit zich verplaatst naar andere sectoren, wanneer de oorspronkelijke dichtgetimmerd worden.

Daarbij zie ik diefstal van voeding niet als najagen van luxe.
Kleding wel als het om luxe dure merkkleding gaat.

Datzelfde geld voor persoonlijke verzorging:
Als iemand een zeep of tandpasta steelt uit geldnood is wat anders dan wanneer iemand een luxe artikel als Lamer crème steelt om mooi te worden/blijven.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2012, 01:28:46 pm door Evangelisch »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 18, 2012, 01:28:33 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 18 juli 2012 om 13:13:
[...]

Hier moet ik toch wel aan Job denken. Dat was toch een enorme beproeving m.b.t. het op God blijven vertrouwen?
offtopic:Job is op geen enkele wijze aangetast in zijn basale zaken als eten en drinken.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 18, 2012, 01:30:15 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 juli 2012 om 13:28:
[...]

offtopic:Job is op geen enkele wijze aangetast in zijn basale zaken als eten en drinken.
Maar dat eten en drinken valt dan ook buiten de luxe artikelen om bezit na te jagen. Tenzij men preekt over dure wijnen, champagne, die dure visdingen (ben de naam ff kwijt) enz.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 18, 2012, 01:34:24 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 18 juli 2012 om 13:27:
[...]

Het verband tussen het najagen van luxe en stelen zie ik niet direct, sorry.
De genoemde branches zijn nu eenmaal gemakkelijker te bestelen dan een bank.
Het is een feit dat criminaliteit zich verplaatst naar andere sectoren, wanneer de oorspronkelijke dichtgetimmerd worden.

Daarbij zie ik diefstal van voeding niet als najagen van luxe.
Kleding wel als het om luxe dure merkkleding gaat.

Datzelfde geld voor persoonlijke verzorging:
Als iemand een zeep of tandpasta steelt uit geldnood is wat anders dan wanneer iemand een luxe artikel als Lamer crème steelt om mooi te worden/blijven.

Ik wilde je duidelijk maken dat de meeste diefstallen in winkels dus kennelijk niet om luxe zaken gaan. Van een ondernemer met een supermarkt hoorde ik ooit dat de winkeldiefstallen vaak niet om dure zaken gaan maar om eenvoudige zaken als boter etc.

terug naar mijn eerdere post (Riemer Lap in "Opgroeien en (on)toereikende welstand; w...") .
Probeer het eens. Kijk eens hoe jij zou leven als je van een bijstandsuitkering rond moet komen.
Ik garandeer je: het lukt zo goed als niet.
Reken mijn voorbeeld in die post even door op basis van een bijstandsuitkering.
Het kan niet. (Er zijn niet voor niets stichtingen die kinderen van een gebruikte pc voorzien zodat ze toch hun schoolwerk kunnen maken, die de schoolkosten van kinderen overnemen opdat ze een opleiding kunnen doen. Kijk hier eens: http://www.leergeld.nl )

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 18, 2012, 01:35:14 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 18 juli 2012 om 13:13:
[...]

Ja.
Er staat daar trouwens wel dat satan een en ander deed. God maakte Job niet arm, Hij stond het alleen toe.
Verder kunnen we ook van dat boek leren hoe we *niet* met een arme moeten omgaan. Zoals de vrienden van Job deden, hem vertellen dat hij zijn zaak maar op de Here moest wentelen. Als we niet oppassen, worden we met zulke preken metterdaad onderdeel van de beproeving.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 18, 2012, 01:37:57 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 18 juli 2012 om 13:16:
[...]

Dat zal juridisch wel zo zijn, maar niemand jaagt erna om zoveel mogelijk luiers te verzamelen en daar andere belangrijke zaken voor opzij te zetten. Tenzij de betrokkene psychische hulp behoeft misschien.

Indien de baby last heeft van chronische diarree is het raadzaam on veel luiers in je bezit te verkrijgen. Indien de betrokken baby psychische hulp nodig heeft dan zou wellicht een cognitieve gedragstherapie een optie zijn om van de bewuste diarree af te komen. Of de baby erg mededeelzaam zal zijn bij de psychotherapeut valt te betwijfelen.

quote:

Daarbij zijn er in de wereld meer mensen die geen pampers luier kunnen betalen, dan wel. Er zijn immers ook alternatieven.

Ah, hier een kenmerk van de zgn 'bijbelgetrouwe' gelovigen. Vooral bijbelgetrouw als de interpretaie van de bijbel aangepast is aan hun voorkeur. Dat verschijnsel doet zich hier nu ook voor... opeen verschuift het van 'luier' naar 'pamper luier'. De generieke term 'luier' waar katoenen lappen, alsook papieren varianten onder vallen wordt opeens versmalt naar de merknaam van de fabrikant 'pampers' om de papieren variant aan te duiden die vooral zeer prijzig in de 1e wereld te koop wordt aangeboden. Hier is dus sprake van een drogredenering.

quote:

Nee hoor. Als je wel eens in de Tornado Alley van de VS bent geweest dan weet je dat er enorm veel water, ingeblikte voedingsmiddelen en dekens worden ingeslagen zodra er weer een waarschuwing uitgaat. Dat zijn allemaal eerste levensbehoeften en niet als 'luxe artikel' aan te duiden....
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 18, 2012, 01:42:38 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 juli 2012 om 13:37:
[...]

Indien de baby last heeft van chronische diarree is het raadzaam on veel luiers in je bezit te verkrijgen. Indien de betrokken baby psychische hulp nodig heeft dan zou wellicht een cognitieve gedragstherapie een optie zijn om van de bewuste diarree af te komen. Of de baby erg mededeelzaam zal zijn bij de psychotherapeut valt te betwijfelen.
offtopic:Dan zijn er nog wel mogelijkheden in de zin van "speltherapie" :)

quote:

[...]

Ah, hier een kenmerk van de zgn 'bijbelgetrouwe' gelovigen. Vooral bijbelgetrouw als de interpretaie van de bijbel aangepast is aan hun voorkeur. Dat verschijnsel doet zich hier nu ook voor... opeen verschuift het van 'luier' naar 'pamper luier'. De generieke term 'luier' waar katoenen lappen, alsook papieren varianten onder vallen wordt opeens versmalt naar de merknaam van de fabrikant 'pampers' om de papieren variant aan te duiden die vooral zeer prijzig in de 1e wereld te koop wordt aangeboden. Hier is dus sprake van een drogredenering.
d:)b Scherp gezien. Gilette?