Auteur Topic: SGP mag geen vrouwen weren van kieslijst  (gelezen 6395 keer)

Evangelisch

• Bekijk profiel
SGP mag geen vrouwen weren van kieslijst
« Gepost op: juli 20, 2012, 04:03:22 pm »
Europees Hof: SGP mag geen vrouwen weren van kieslijst

http://www.elsevier.nl/we...n-weren-van-kieslijst.htm

http://nos.nl/artikel/397...oet-op-kieslijst-sgp.html

http://www.refdag.nl/nieu...bij_europees_hof_1_661402

Wat vinden we hier nu van als christen?
Is dit een teken van de eindtijd, waarin regels door mensen bedacht voorrang krijgen voor de Geboden van de HERE?

Of is dit democratie ten top en mogen christenen daarop geen uitzondering zijn?

Of hebben we nog een andere mening?
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2012, 04:03:51 pm door Evangelisch »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2012, 04:08:18 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 20 juli 2012 om 16:03:

http://www.elsevier.nl/we...n-weren-van-kieslijst.htm

http://nos.nl/artikel/397...oet-op-kieslijst-sgp.html

http://www.refdag.nl/nieu...bij_europees_hof_1_661402

Is dit een teken van de eindtijd, waarin regels door mensen bedacht voorrang krijgen voor de Geboden van de HERE?

Of is dit democratie ten top en mogen christenen daarop geen uitzondering zijn?

Of hebben we nog een andere mening?

Is er een gebod: Gij zult de vrouwen weren van uw kieslijst?
Verder moet de SGP de overheid gehoorzamen, dat is in elk geval wel een gebod.
Benieuwd hoe deze broeders hiermee omgaan. Ze zouden een vrouw die op de kieslijst wil, wel kunnen royeren als lid omdat ze de partij ideologie niet respecteert, lijkt mij...

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2012, 04:17:57 pm »
Van mij mag elke vereniging/partij bepaalde eisen stellen. Als je het er niet mee eens bent ga je gewoon naar een andere vereniging/partij. Straks wordt er nog bepaald dat de SP ook een x aantal procent liberalen op de kieslijst moet hebben en dat de PVV ook een aantal allochtone Nederlanders op de lijst moet hebben.

De dictatuur van de meerderheid bepaald dus en (religieuze) vrijheden hebben wederom een stukje in moeten leveren.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2012, 04:33:46 pm »

quote:

pyro schreef op 20 juli 2012 om 16:08:
[...]

Is er een gebod: Gij zult de vrouwen weren van uw kieslijst?
Verder moet de SGP de overheid gehoorzamen, dat is in elk geval wel een gebod.
Deze geboden zijn er anders wel m.b.t. vrouwen.
1 Korintiërs 11
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.

Dit gaat dan wel over de gemeente en niet over de politiek, maar toch....
Zeg er gelijk bij dat ik zeer leerzame bijdragen zie hier van Elle en Adonimus.

Onderstaande is dan wel weer meer zeggend.
Efeziërs 5
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2012, 06:20:16 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 20 juli 2012 om 16:33:
[...]

Deze geboden zijn er anders wel m.b.t. vrouwen.
1 Korintiërs 11
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.

Dit gaat dan wel over de gemeente en niet over de politiek, maar toch....
Zeg er gelijk bij dat ik zeer leerzame bijdragen zie hier van Elle en Adonimus.

Onderstaande is dan wel weer meer zeggend.
Efeziërs 5
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.

Dat vind ik een moeilijk punt. Aan de ene kant zegt Paulus: "in Christus is noch man, noch vrouw (Gal. 3:28)." Maar aan de andere kant zijn er duidelijke verschillen. Er is een geschapen rangorde: God - Jezus - man - vrouw. De man is het hoofd en - als het goed is - daarmee het beeld van Christus.

Als de liefde tussen beiden aanwezig is zal een vrouw haar man de plaats als hoofd gunnen. Ik vergelijk het dan met Jezus die zijn Vader uit liefde gehoorzaamde. Maar in een liefdesrelatie zeg je niet: "je moet naar me luisteren, want ik ben het hoofd". Dan neem je je positie, terwijl de vrouw die uit liefde behoort te geven. Net zo als de verhouding tussen de Vader en de Zoon binnen de Godheid.

In 1 Kor. 11 gaat het om uw vrouwen, wat waarschijnlijk slaat op de getrouwde vrouwen. Als man en vrouw ieder afwijkende meningen gaan verkondigen in de gemeente staat dat lelijk. De vrouw in die tijd had ook niet zoveel opleiding en ervaring in de samenleving. Haar positie was meestal in huis.

Er zijn ook situaties waarbij de mannen het laten afweten en God een vrouw gebruikt. Er waren in de bijbel profetessen en het voorbeeld van Deborah laat zien dat God vrouwen gebruikt.  

Ik ken ook een situatie waarvan de man vindt dat zijn vrouw de dingen beter kan verwoorden en haar vraagt namens hem te spreken.

En wat de politiek betreft..... ik houd me buiten de politiek. In de politiek moet je compromissen sluiten die m.i. niet verantwoord zijn. Bovendien vind ik dat je ongelovigen niet de wet van God kunt opleggen. God wil geen afgedwongen wetticisme, maar gelovigen die Hem van harte willen gehoorzamen. Zo hoort het ook in het huwelijk te zijn en dat heeft zijn uitwerking op de gemeente.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2012, 07:03:41 pm »
Parteien dienen te stroken met de grondwet. Punt!

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2012, 07:46:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 20 juli 2012 om 18:20:
Dat vind ik een moeilijk punt. Aan de ene kant zegt Paulus: "in Christus is noch man, noch vrouw (Gal. 3:28)." Maar aan de andere kant zijn er duidelijke verschillen. Er is een geschapen rangorde: God - Jezus - man - vrouw. De man is het hoofd en - als het goed is - daarmee het beeld van Christus.

Als de liefde tussen beiden aanwezig is zal een vrouw haar man de plaats als hoofd gunnen. Ik vergelijk het dan met Jezus die zijn Vader uit liefde gehoorzaamde. Maar in een liefdesrelatie zeg je niet: "je moet naar me luisteren, want ik ben het hoofd". Dan neem je je positie, terwijl de vrouw die uit liefde behoort te geven. Net zo als de verhouding tussen de Vader en de Zoon binnen de Godheid.

Net als met voorrang, die heb je niet, die krijg je (als het goed is) :)

quote:

In 1 Kor. 11 gaat het om uw vrouwen, wat waarschijnlijk slaat op de getrouwde vrouwen. Als man en vrouw ieder afwijkende meningen gaan verkondigen in de gemeente staat dat lelijk. De vrouw in die tijd had ook niet zoveel opleiding en ervaring in de samenleving. Haar positie was meestal in huis.

Er zijn ook situaties waarbij de mannen het laten afweten en God een vrouw gebruikt. Er waren in de bijbel profetessen en het voorbeeld van Deborah laat zien dat God vrouwen gebruikt.
Profetessen zo wie zo, Esther bijvoorbeeld. Profeteren wordt ook extra genoemd in de Bijbel als iets dat een vrouw doen mag, met hoofd bedekt weliswaar.
1 Korinthe 11
5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert met onbedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is precies hetzelfde alsof zij kaalgeschoren is.

quote:

Ik ken ook een situatie waarvan de man vindt dat zijn vrouw de dingen beter kan verwoorden en haar vraagt namens hem te spreken.

Ja klopt, maar dot lijkt dan wel weer te bijten met 1 Kor 14.

quote:

En wat de politiek betreft..... ik houd me buiten de politiek. In de politiek moet je compromissen sluiten die m.i. niet verantwoord zijn. Bovendien vind ik dat je ongelovigen niet de wet van God kunt opleggen. God wil geen afgedwongen wetticisme, maar gelovigen die Hem van harte willen gehoorzamen. Zo hoort het ook in het huwelijk te zijn en dat heeft zijn uitwerking op de gemeente.

Toch denk ik dat als we door onze christelijke partijen verachtelijke zaken als abortus, euthanasie, homo huwelijk, zondags winkelen, steun aan Palestijnen e.d. kunnen tegenhouden, God ons land meer zal zegenen, omdat we als natie meer naar God Zijn Woord zouden leven. Door weg te blijven uit de politiek als christen met christelijke standpunten, is de eeuwige vijand alle ruimte schenken in ons land.

Maar aan de andere kant, als er nu meer mensen zouden bekeren en de Here Jezus aannemen, dan zouden er vanzelf meer mensen op politieke partijen gaan stemmen die bovengenoemde verwerpelijke zaken voorkomen, christelijke partij of niet.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2012, 07:48:24 pm »

quote:

vrolijke schreef op 20 juli 2012 om 19:03:
Parteien dienen te stroken met de grondwet. Punt!

Maar eerst is er GOD Zijn Wet, dan een hele tijd niets en erna nog eens zoveel niets en dan pas komen de weetjes van de mensjes in zicht..... ;)

Voor mij is de mensen wet ver ondergeschikt aan de Geboden van God.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 20, 2012, 08:22:07 pm »
Volgens mij is er geeneen politieke partij waarbij niet het bestuur/ledenraad/voorzitter bepaald wie er op de kieslijst komt. Alleen zijn die allemaal politiek correct en zetten er dus ook vrouwen op. Maar als de PVV om wat voor reden ook geen vrouwen op de kieslijst zou zetten omdat Wilders ze niet goed genoeg vindt zou er dan ook iemand naar het Europese hof gaan?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2012, 08:41:58 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 20 juli 2012 om 19:48:
[...]

Maar eerst is er GOD Zijn Wet, dan een hele tijd niets en erna nog eens zoveel niets en dan pas komen de weetjes van de mensjes in zicht..... ;)

Voor mij is de mensen wet ver ondergeschikt aan de Geboden van God.
Die van de katholieken, de protestanten, de gereformeerden, of de babtisten, of ...?

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2012, 11:08:42 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 20 juli 2012 om 16:03:
[...]
De SGP moet gewoon de wijste zijn en een (1) vrouw onderaan de lijst zetten die campagne voert om haar géén voorkeursstemmen te geven.
(Die campagne kan ze desgewenst voeren aan de zijde van haar echtgenoot, instemmend knikkend bij zijn uitleg waarom dat het juiste christelijke standpunt is.)
Degenen die het daar mee oneens zijn, zullen dan een voorkeursstem op haar uit moeten brengen om dat te laten blijken, en daarmee de SGP aan meer stemmen helpen.
Dat zullen er vast niet zoveel zijn dat ze daadwerkelijk in de Kamer komt...

Met v&Vriendengroet,

Wim

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2012, 12:02:00 am »

quote:

wimnusselder schreef op 20 juli 2012 om 23:08:
[...]

Met v&Vriendengroet,

Wim
Nou, als de emancipatiebewegingen er lucht van krijgen en gaan lobbyen....... :-)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2012, 09:03:38 am »
Hoi Adinomis,

quote:

Adinomis schreef op 21 juli 2012 om 00:02:
Nou, als de emancipatiebewegingen er lucht van krijgen en gaan lobbyen....... :-)
Als de vrouwenemancipatiebeweging zou gaan lobbyen om te stemmen op die éne vrouw onderaan de SGP kieslijst, een vrouw die nadrukkelijk laat blijken zich onderdanig op te zullen stellen als ze gekozen zou worden, zouden ze de facto vooral stemmen werven voor de resterende mannen op die kieslijst en de SGP aan meer macht helpen om hun standpunt (waar ze het mee oneens zijn) door te zetten.
De vrouwenemancipatiebeweging zal echt wel wijzer zijn.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2012, 11:02:09 am door wimnusselder »

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2012, 11:22:36 am »

quote:

vrolijke schreef op 20 juli 2012 om 20:41:
[...]

Die van de katholieken, de protestanten, de gereformeerden, of de babtisten, of ...?
De Wet die in de Bijbel staat, het Woord van God, katholieken, de protestanten, de gereformeerden, of de baptisten is niet van God maar slechts door mensen bedacht.

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2012, 11:24:09 am »

quote:

wimnusselder schreef op 20 juli 2012 om 23:08:
[...]
De SGP moet gewoon de wijste zijn en een (1) vrouw onderaan de lijst zetten die campagne voert om haar géén voorkeursstemmen te geven.
(Die campagne kan ze desgewenst voeren aan de zijde van haar echtgenoot, instemmend knikkend bij zijn uitleg waarom dat het juiste christelijke standpunt is.)
Degenen die het daar mee oneens zijn, zullen dan een voorkeursstem op haar uit moeten brengen om dat te laten blijken, en daarmee de SGP aan meer stemmen helpen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hahahaha lol, heel slim :-)
Ik zou het als ik jou was naar de SGP sturen, echt !