Auteur Topic: SGP mag geen vrouwen weren van kieslijst  (gelezen 6602 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
SGP mag geen vrouwen weren van kieslijst
« Reactie #30 Gepost op: juli 22, 2012, 07:33:19 pm »
Nog een toevoeging:

quote:

Evangelisch schreef op 20 juli 2012 om 16:03:
Europees Hof: SGP mag geen vrouwen weren van kieslijst
[...]
Wat vinden we hier nu van als christen?

quote:

wimnusselder schreef op 20 juli 2012 om 23:08:
De SGP moet gewoon de wijste zijn en een (1) vrouw onderaan de lijst zetten die campagne voert om haar géén voorkeursstemmen te geven.
(Die campagne kan ze desgewenst voeren aan de zijde van haar echtgenoot, instemmend knikkend bij zijn uitleg waarom dat het juiste christelijke standpunt is.)
Degenen die het daar mee oneens zijn, zullen dan een voorkeursstem op haar uit moeten brengen om dat te laten blijken, en daarmee de SGP aan meer stemmen helpen.
Dat zullen er vast niet zoveel zijn dat ze daadwerkelijk in de Kamer komt...

quote:

Adinomis schreef op 21 juli 2012 om 00:02:
Nou, als de emancipatiebewegingen er lucht van krijgen en gaan lobbyen....... :-)

quote:

wimnusselder schreef op 21 juli 2012 om 09:03:
Als de vrouwenemancipatiebeweging zou gaan lobbyen om te stemmen op die éne vrouw onderaan de SGP kieslijst, een vrouw die nadrukkelijk laat blijken zich onderdanig op te zullen stellen als ze gekozen zou worden, zouden ze de facto vooral stemmen werven voor de resterende mannen op die kieslijst en de SGP aan meer macht helpen om hun standpunt (waar ze het mee oneens zijn) door te zetten.
De vrouwenemancipatiebeweging zal echt wel wijzer zijn.
Het staat zo'n lijstduwster, mocht ze onverhoopt gekozen worden, overigens vrij om de betreffende kamerzetel vervolgens te weigeren en af te staan aan de eerstvolgende verkozen man...
Ik vermoed dat de SGP (officieel, het standpunt wordt niet door alle leden gedeeld) principiële bezwaren heeft tegen bezetting van een kamerzetel door een vrouw, niet tegen het verkiesbaar zijn...
Het zou een goede test zijn of dat standpunt gedeeld wordt door hun kiezers als ze een vrouw op de lijst zouden zetten.
Als ze een vrouw op de lijst zetten die zich nadrukkelijk onderdanig opstelt in de campagne én de evt. veroverde kamerzetel weigert, dan lopen ze geen enkel risico om hun principes geweld aan te hoeven doen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 22, 2012, 07:40:47 pm »
Hoi grondig christelijk,

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juli 2012 om 19:19:
de Europese Unie zal de leden meer en meer tot een verenigde staten maken. Ook in Europees recht en vrijheid van meningsuiting.
Ook dit onderwerp is onderdeel van hun plan alles te elimineren wat tegen hun eigen ideale beeld van de samenleving zal ingaan. Christenen wordt wakker. We hoeven het niet eens te zijn  met de opvatting van de SGP, maar steunen wij hen of knikken wij instemmend.
Leuk, gaan we het hier over complottheorieën hebben?! :X
In de Verenigde Staten van Amerika zijn de vrijheid van meningsuiting en de status van het christendom (formeel en informeel) best aardig geregeld.
Je moet daar ook niet proberen om als niet-christen president te worden.
Lijkt me vanuit dat gezichtspunt geen slecht ideaal.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 22, 2012, 07:52:30 pm »
Volgens mij is het overigens zo dat de Hoge Raad in Den Haag eigenlijk heeft bepaald wat er moet gebeuren en dat de SGP een klacht heeft ingediend bij het Europees Hof van de Rechten voor de Mens (EHRM), dat de klacht nu niet-ontvankelijk heeft verklaard.
Toch een beetje een nuanceverschil met "Europa legt op dat..."

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 22, 2012, 08:04:09 pm »
( vervolg: )

Hoewel..., voorzitter Anniek de Ruijter van het Clara Wichmann Proefprocessenfonds zegt: "Het hof zegt duidelijk dat hoe de partij omgaat met vrouwen niet deugt. Maar de Europese rechters geven ook de staat op zijn kop. Die had de eigen rechters in de Hoge Raad moeten volgen en ervoor moeten zorgen dat de SGP niet langer discrimineert. Het oordeel van het Europees Hof is dus ook in staatkundig opzicht een overwinning."

Dat klinkt dan weer anders

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 22, 2012, 08:16:11 pm »
Ik zou haast zeggen: als je echt Jezus wil belijden en volgen, ga dan niet in de politiek, want de staat heeft gekozen het zonder ons te willen doen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Evangelisch

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 22, 2012, 08:48:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 juli 2012 om 20:16:
Ik zou haast zeggen: als je echt Jezus wil belijden en volgen, ga dan niet in de politiek, want de staat heeft gekozen het zonder ons te willen doen.

Toch zijn er een aantal gebeurtenissen geweest afgelopen periode waarin ik de Hand van de HERE herken, m.b.t. de SGP. Zij hadden met slechts 2 zeteltjes toch maar mooi veel invloed (verhoudingsgewijs). Bijvoorbeeld het verbod op ritueel slachten, dat toch geen doorgang kreeg in de eerste kamer etc.

Een christelijke politieke partij zou juist vaker met de Bijbel in de hand citerend moeten aangeven waarom ze bepaalde zaken willen. Uiteindelijk zijn nagenoeg alle (zo niet alle) partijen het erover eens dat de SGP een zeer stabiele en betrouwbare partij is. Dat is toch een heel mooi visite kaartje.

Jammer dan wel weer dan de CU vervolgens ophef maakt over een restzetel die de SGP aan de PVV gunde ipv aan haar.
Maar helaas zit zelf politiek ook in het christendom verweven. Een linkse christen heeft een andere kijk op het geloof dan een rechtse christen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 22, 2012, 09:59:55 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 22 juli 2012 om 19:40:
Hoi grondig christelijk,

[...]
Leuk, gaan we het hier over complottheorieën hebben?! :X
In de Verenigde Staten van Amerika zijn de vrijheid van meningsuiting en de status van het christendom (formeel en informeel) best aardig geregeld.

Met v&Vriendengroet,

Wim
geen complottheorie, slechts vrucht van werelds denken.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 22, 2012, 10:02:57 pm »

quote:

Met v&Vriendengroet,

Wim

kul, obama staat voor abortus (zelfs na de geboorte), homohuwelijk en heeft vele van zijn verkiezingbeloftes gebroken. Als presidenten levend christen zouden zijn stond de USA er qua moraal niet zo slecht op............

oh ja, er is maar één complot...het kwaad (de god van deze wereld) om het plan van God teniet te doen
« Laatst bewerkt op: juli 22, 2012, 10:04:47 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 22, 2012, 10:14:04 pm »
De SGP staat voor een theocratische staat. Daarin is geen ruimte voor bijvoorbeeld verzekeringen. (even helder: de huidige invulling is ook niet goed) Het gaat hun om een bevindelijk denken, angst voor andersdenkenden, geen democratisch principe, staat en kerk zijn één. Geen lid van kerk, beperkte ontplooiingsmogelijkheden, bepaalde arbeid uitgesloten voor andersdenkenden (hoe heet dat ook al weer) , een soort koninkrijk hier op aarde, zij zijn voor de doodstraf, tegen uitkeringen omdat God voorziet..vergis je niet

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 22, 2012, 10:42:58 pm »
Hoi grondig christelijk,

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juli 2012 om 21:59:
geen complottheorie, slechts vrucht van werelds denken.
Je schreef iets over een vermeend plan van de EU om alles te elimineren wat tegen hun eigen ideale beeld van de samenleving ingaat.
Het idee dat de EU zulke plannen maakt kwam op mij over als een complottheorie.

quote:

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juli 2012 om 22:02:
kul, obama staat voor [...] en heeft vele van zijn verkiezingbeloftes gebroken. Als presidenten levend christen zouden zijn stond de USA er qua moraal niet zo slecht op............
Ja hoor eens, als we het als christenen over alles eens zouden zijn...
Daar ging het even niet over.
En verkiezingsbeloften houden is nu eenmaal lastig in de politiek.
Over de moraal van de USA, m.n. qua beslag op milieugebruiksruimte en neiging om eigen economische belangen gewapenderhand te behartigen, ben ik inderdaad ook niet zo te spreken.
(Ook niet over de moraal van ons Nederlanders in dat opzicht, overigens, die daar niet wezenlijk van verschilt.)

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juli 2012 om 22:14:
De SGP staat voor een theocratische staat. Daarin is geen ruimte voor bijvoorbeeld verzekeringen. (even helder: de huidige invulling is ook niet goed) Het gaat hun om een bevindelijk denken, angst voor andersdenkenden, geen democratisch principe, staat en kerk zijn één. Geen lid van kerk, beperkte ontplooiingsmogelijkheden, bepaalde arbeid uitgesloten voor andersdenkenden (hoe heet dat ook al weer), een soort koninkrijk hier op aarde, zij zijn voor de doodstraf, tegen uitkeringen omdat God voorziet..vergis je niet
Ik denk dat dit niet helemaal is zoals ze het zelf zouden formuleren.
Ze trekken dan ook maar een beperkt aantal stemmen en ze krijgen alleen voor hun minder buitennissige ideeën voldoende steun om invloed te hebben.

Verzekeringsmaatschappijen niet aan onnodige winsten helpen, bevindelijkheid en de relevantie van geloof voor politiek spreken me overigens wel aan.

Met v&Vriendengroet,

Wim

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 22, 2012, 10:53:53 pm »
Wim,

immer geniet ik van je genuanceerder bijdragen, de wil verbindingen te leggen, vaak een voorbeeld voor anderen, maar je opvatting over het gehalte van christelijk zijn van Amerikaanse presidenten raakt kant nog wal. een "geëmotioneerde Obama die sprak over de kinderen die in die filmpremiere omkwamen, maar tegelijkertijd zijn drones laat vliegen over onafhankelijke staten"
gevolg...............vul maar in..............

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 22, 2012, 11:08:07 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 20:48:
[...]

Toch zijn er een aantal gebeurtenissen geweest afgelopen periode waarin ik de Hand van de HERE herken, m.b.t. de SGP. Zij hadden met slechts 2 zeteltjes toch maar mooi veel invloed (verhoudingsgewijs). Bijvoorbeeld het verbod op ritueel slachten, dat toch geen doorgang kreeg in de eerste kamer etc.

Een christelijke politieke partij zou juist vaker met de Bijbel in de hand citerend moeten aangeven waarom ze bepaalde zaken willen. Uiteindelijk zijn nagenoeg alle (zo niet alle) partijen het erover eens dat de SGP een zeer stabiele en betrouwbare partij is. Dat is toch een heel mooi visite kaartje.

Jammer dan wel weer dan de CU vervolgens ophef maakt over een restzetel die de SGP aan de PVV gunde ipv aan haar.
Maar helaas zit zelf politiek ook in het christendom verweven. Een linkse christen heeft een andere kijk op het geloof dan een rechtse christen.

Dat is het ook. Ik ben een linkse christen richting de staat, met rechtse beginsels richting de kerken.
Of terwijl: waar kan staat,  ontzie de zwakken. Waar niet mogelijk: help de zwakken, kerken! Kerken zijn wij!!!

De CU stemde ik vanwege Rouwvoets idealen. Maar sinds dien merk je dat het steeds complexer wordt.
Daarbij:
abortus gebleven
vluchtelingen geweerd
vervolde christenen terug gestuurd
vluchtelingengezinnen verscheurd.
door Rita is het mogelijk dat als de vader en de moeder uit twee landen komen en het pas geboren kind in weer een ander land te wereld is gekomen, dat ouders terug moeten en het kind een verblijfsvergunning krijgt.  8)7
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 22, 2012, 11:43:25 pm »

quote:

Evangelisch schreef op 22 juli 2012 om 20:48:
[...]

Kom op zeg. Op de achterbank van een 2e hands saab wat dingen bekokstoven, niet openbaar willen maken wat je daar besproken hebt en dat soort dingen¿
SGP? Ik heb op politiek gebied geen enkele waardering voor hen sinds van der Vlies vertrokken is. Hij had nog een visie en een houding, van der Staaij heb je weinig aan....

quote:

Bevreemd je dat? Als christenen elkaar niets meer gunnen maar een groep iets gunnen die op vele fronten alles doet wat God verboden heeft? Dat was en is een verkeerde keuze geweest van de SGP.
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 23, 2012, 01:51:21 am »
« Laatst bewerkt op: juli 23, 2012, 01:58:34 am door grondig christelijk »

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 23, 2012, 07:01:07 am »
Hoi grondig christelijk,

quote:

grondig christelijk schreef op 22 juli 2012 om 22:53:
je opvatting over het gehalte van christelijk zijn van Amerikaanse presidenten raakt kant nog wal.

Ik heb helemaal niets gezegd over de mate van christelijkheid van welke Amerikaanse president dan ook.
Ik heb slechts geconstateerd dat het heel lastig is om Amerikaans president te worden als je niet minstens doet alsof je christelijk bent.
(En enige kern van waarheid zal daar echt wel inzitten als 250 miljoen Amerikanen je doenen laten met argusogen volgen.)

Met v&Vriendengroet,

Wim