Auteur Topic: Diep gat na ontsnapping jehova getuigen  (gelezen 14542 keer)

Ken

• Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Gepost op: juli 24, 2012, 06:26:54 pm »
Hallo,

Met veel moeite ben ik verlost uit de jehova getuigen na er bijna 10 jaren in te hebben gezeten. Maar daardoor ben ik wel in een diep gat terecht gekomen.

Ik weet nu dat Jezus Zoon van God is en wil christen worden. :)

Nu zit ik met veel vragen.
1 Wat is de echte christen-kerk van God? Er zijn er zoveel namelijk.
2 Moet ik mij weer laten dopen?
3 Moet ik mij laten dopen door de Heilige Geest? Of is dat hetzelfde?
4 Waar is een christenstudie te krijgen? Bijbelkennis heb ik, maar ook veel verkeerd geleerde zaken misschien?

En nog veel meer vragen, maar die komen nog wel misschien.

groetjes, Ken

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 24, 2012, 07:03:31 pm »

quote:

Ken schreef op 24 juli 2012 om 18:26:
Hallo,

Met veel moeite ben ik verlost uit de jehova getuigen na er bijna 10 jaren in te hebben gezeten. Maar daardoor ben ik wel in een diep gat terecht gekomen.

4 Waar is een christenstudie te krijgen? Bijbelkennis heb ik, maar ook veel verkeerd geleerde zaken misschien?

groetjes, Ken
Bijvoorbeeld, waarom wil je van der regen in de drop?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 24, 2012, 07:20:52 pm »
Knap van je dat je hebt weten lost te krijgen van het WTG. Velen zijn je voorgegaan en zijn door geestelijke chantage en de grote leegte na uitsluiting toch weer teruggegaan. Als eerste zou je naar de huisarts kunnen gaan om doorverwezen te worden naar een psycholoog. Dat klinkt wat heftig, maar is het niet. Deze kan je helpen in het zelfstandig nadenken en in het verwerken van datgene wat je overkomen is.

Er zijn veel christelijke kerken en ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je bent echter overal welkom om eens gewoon op een zondag binnen te lopen en om eens te kijken of het wat lijkt. Maar eigenlijk zou ik je willen aanraden om voorlopig gewoon even veel rust te nemen en niet van het ene in het andere te springen.

Succes met je zoektocht en doe niets overhaast.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 24, 2012, 07:38:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 24 juli 2012 om 19:20:
Knap van je dat je hebt weten lost te krijgen van het WTG. Velen zijn je voorgegaan en zijn door geestelijke chantage en de grote leegte na uitsluiting toch weer teruggegaan. Als eerste zou je naar de huisarts kunnen gaan om doorverwezen te worden naar een psycholoog. Dat klinkt wat heftig, maar is het niet. Deze kan je helpen in het zelfstandig nadenken en in het verwerken van datgene wat je overkomen is.

Er zijn veel christelijke kerken en ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je bent echter overal welkom om eens gewoon op een zondag binnen te lopen en om eens te kijken of het wat lijkt. Maar eigenlijk zou ik je willen aanraden om voorlopig gewoon even veel rust te nemen en niet van het ene in het andere te springen.

Succes met je zoektocht en doe niets overhaast.
Dat kan ik zo mee odertekenen.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 24, 2012, 09:00:31 pm »

quote:

Hallo,

Er zijn vele echte Christelijke geloofsgemeenschappen. Ze sluiten elkaar niet uit; eenheid in verscheidenheid is niets mis mee.
Je kunt God bidden je naar de geloofsgemeenschap te brengen waar jij hoort.
En blijf gerust zelfstandig nadenken.
Op kerkomroep.nl kun je trouwens veel verschillende gemeentes beluisteren.

quote:

Deze vragen doen mij denken aan de charismatische richting. Persoonlijk ga ik daar bedachtzaam mee om, omdat ik vind dat die richting erg gevoelsmatig georienteerd is en niet altijd even nuchter.

quote:

Je zou een alpha cursus kunnen volgen.
http://www.alpha-cursus.nl/christelijk-geloof
Inderdaad moet je er rekening mee houden dat je bij de JG een verkeerde voorstelling van zaken hebt geleerd.

quote:

groetjes, Ken
Succes. Gods zegen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 24, 2012, 11:17:18 pm »

quote:

Hallo,

groetjes, Ken

Er staan hier al goede adviezen tussen. Nu heb ik veel gehad aan een dialoog met ds. Boomsma die veel ervaring heeft in het evangeliewerk. Nog als Bijbelsmokkelaar de Sofjet Unie door gereisd in een oude VW Kever namens Open Doors en daar ook mooie ingrijpen van God meegemaakt, waardoor hij op een wonderlijke wijze aan gevaren ontkwam, zodat de Bijbels toch aan kwamen.
Hij heeft de charismatische wereld van binnenuit gezien en is er door in beweging gekomen. Op advies van een goede vriend van hem er binnen de gereformeerde kerken (synodaal) als predikant er mee door gegaan. Is voorzitter geweest van YFC- Nederland. Heeft vele jongeren mogen bereiken met het evangelie etc.. etc..
Hij is een man die veel wijsheid heeft opgedaan en graag uit daagt om met Jezus zelf een relatie aan te gaan en staat je graag bij als leraar, maar ongedwongen en zeer vriendelijk, met geduld.
Een site van hem:
http://www.pieterboomsma.eu/

Je zou hem deze vraag kunnen mailen.

Zelf persoonlijk wil ik wel even reageren op de vragen, maar dat is natuurlijk hoe ik er tegen aan kijk:
Voor Jezus is er maar één en dat is geestelijk. Daar waar de christenen uit vele kerken en daar buiten bij horen. Het bestaat uit de echte volgelingen van Jezus.
Ik geloof dat de doop bedoeld is om ons iets op te helderen. Dat we het oude leven afleggen aan Jezus en Hij je rein gewassen door zijn Geest een nieuw leven schenkt. Het water als een beeld voor op onze netvlies. Zoals Jezus ook gelijkenissen vertelde. Het doel is niet het ritueel, maar de reiniging door de Geest. De doop is God dus niet afhankelijk van. Hij wil gewoon dat je jouw leven aan Hem toe vertrouwd.  Daar is het Hem om te doen.
Daar gaat het dus om. Dat is niet moeilijk. Het is puur je leven aan Hem toe vertrouwen. Het oude leven loslaten. Waarscheinlijk iets wat we wel vaker moeten doen. De doop wordt dan vooral ook meer als een startritueel gebruikt, om voor het eers "ja" te zeggen op Jezus' oproep je leven aan Hem toe te vertrouwen en of jij je door Hem wil laten reinigen.
Ik zou zeggen: raadpleeg ds. Boomsma eens.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2012, 11:33:41 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 24, 2012, 11:28:45 pm »
Hoi Ken,

quote:

Dan zou ik Hem je vragen stellen...

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 24, 2012, 11:39:35 pm »
Dat is waar, en Hij leid je op de weg. Je mag dan overal op in duiken, wat je door God aangerijkt krijgt.

Als voorbeeld. In tienerjeugdwerk van de Youth for Christ zocht ik met dat ik als leider stopte een geschikte opvolger. Ik bracht het in gebed en noteerde op papier namen van personen die me geschikt leken. Ik tuurde zo naar dat blad en net gebeden te hebben, toen één van de personen op het lijstje bij mij de Folders kwam brengen aan de deur. Ik ben zelf gereformeerd opgevoed, maar zij is babtist. Dat maakt dan niet uit. Ik wist het gewoon zeker: zij kon het wel eens zijn. Ik deed spontaan de deur open en vroeg of ze er over na wilde denken. Ze was erg enthausiast en nog die week besloot ze het te gaan doen.

Ik geloof dat God zo kan antwoorden op je vragen. Op vele manieren trouwens.
Ook maar net op de manier zoals God dat bij jou geschikt vindt, om zo te antwoorden.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2012, 11:41:14 pm door gaitema »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 24, 2012, 11:50:30 pm »
Beste Ken, heel goed dat je bij die club weg bent. Je hebt er niets aan. De (1e) reactie van Vrolijke ben ikzelf het persoonlijk mee eens. Jezelf bij een bepaalde club aansluiten is niet werkelijk nodig, maar ieder bepaalt dat zelf.

Aangezien dit levensbeschouwing is nog dit::

de Vader ---> het Principe (God)
de Heilige Geest ---> op de volmaakte wijze
de Zoon ---> het toegepaste Principe ( het Ideale )

Jezus werd de enige Zoon van God genoemd, want Jezus vertegenwoordigt (het idee van) een ideale mens. Jezus was als mens de enige mens die in de geest van God aanwezig is. In de goddelijke verbeelding bestaat een mens enkel als een ideale mens. Vandaar dat er over Jezus werd gesproken als de enige (mensen)zoon. In de bijbel het symbool van wat jij,ik en ieder ander ook zouden moeten bereiken indien we God willen dienen. En velen zijn ons ook al voorgegaan, want de kosmos herbergt triljoen tot de macht triljoenen werelden. Voor die bewoners geldt exact hetzelfde, want ook daar is God het enige wat God is. Natuurlijk is de bijbel een boek voor de aarde maar laat je niet op verkeerde ideeen brengen. In het universum heerst het universele en niet het aardse.

Jezus zegt toch: " Volg Mij ". Het betekent precies dát.

Om het anders te zeggen: Jezelf bij een club aansluiten blijft een vrije keuze maar is geen noodzakelijkheid. Als je in staat bent de bijbel op een niet-letterlijke manier te lezen kun je vele geheimen ontdekken. Dit is en blijft natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar die is gebaseerd op méér dan wat ik persoonlijk ervan denk. Enfin, ik wens je veel succes en ' gods - dienst ' toe.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2012, 11:56:53 pm door Ozombi »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 24, 2012, 11:53:28 pm »

quote:

1. De kerk van Christus is concreet. Echter, er hebben zich vele splijtingen voorgedaan. Het bijzondere is dat in de gespleten delen niet iedereen zich van alle elementen van zijn eigen splijtsel bewust is. Want meestal wil men gewoon geloven. Dat kan een domper zijn na aanvankelijke overtuiging of enthousiasme.

Je zult een bewuste keuze maken. Dat is voor de hand liggend, want je hebt voor Christus gekozen. Je zult verwachtingen hebben van de kerk waar je je aanmeldt. En op een gegeven moment zul je tegen dingen aanlopen die teleurstelling losmaken. Want het blijft beperkt mensenwerk. Dan zul je misschien verder willen kijken. En misschien is dat ook de weg die God je geeft. Maar op een gegeven moment heb je in de ene hand mensen die je als broeders en zusters bent gaan zien en in de andere hand redenen om anders te kiezen. Dat maakt dat je gaat overwegen en tegen elkaar afwegen. Een oprecht genomen besluit is nooit fout. Maar wel fout is om keuzes te baseren op vertrouwen in koningen en prinsen, en ook fout is om in je keuzes niet steeds alleen voor Christus te kiezen. Want de weg achter Christus aan kan een grote gemeenschap bieden met gelijkgestemden, maar het kan ook strijd en moeite opleveren. De keuze moet in Christus geaard en geworteld zijn, niet in eigen gemak, behoefte, of begeerte, en zelfs niet in gemeenschapszin, en verantwoordelijkheidsgevoel. En zelfs als het toch zo loopt kan dat toch een zegenrijke weg blijken. Want het is niet zwart-wit. Hoe dan ook: Christus ging zijn weg geheel alleen. Je kunt je verlaten voelen door beproeving, maar ook gezegend. Want beproevingen drijven christenen in de  beschermende armen van God. Word nooit geïntimideerd door kerken en gezag en kennis. Het is alles schijn als het aankomt op geloof en kennis van God. Ervaringen in het verleden geven een idee over menselijkerwijs te verwachten toekomsten.

quote:

2. Móeten? Nee. Je bènt gedoopt.

quote:

3. Het geloof geeft de zekerheid van de Heilige Geest. De doop met de Heilige Geest is geen teken of zegel, maar het is het daadwerkelijke geloof in God. Het is het vuur dat brandt en niet meer zal doven. Jezus doopte niet met een bijzonder ceremonieel; maar zijn discipelen doopten. Met water. Deze doop is een teken en een zegel.  Dit teken en dit zegel niet (nogmaals) willen, geeft moeite voor sommigen om je te zien als gedoopt. Maar het verandert niet de realiteit van jouw bestaan voor God. Als je tot aansluiting bij een gemeenschap komt, zul je ook de eigenaardigheden van die gemeenschap aannemen. De gemeenschap heeft een leiding en deze zit op de stoel van Mozes. Je weet hoe dat kan werken. Maar voor je eigen gemoed en geweten is het nuttig om een gemeenschap te zoeken waarvan je ook kunt beamen dat de leiding leert zoals jij gelooft en belijdt.

quote:

4. De beste studie is een bijbel in een degelijke vertaling.
Trap niet in de valkuil van studies. Je wéét als de beste wat een studie kan doen! De studie probeert de bijbel duidelijker te maken. Dat kan oppervlakkig wel; maar niet werkelijk. Want het ìs niet Gods Woord zelf. Lees wat je wilt, maar leer alléén van de bijbel. Langzaam en aandachtig. En je zult op grote voorsprong komen ten opzichte van de beschikbare studies.
Charismatische beweging? Alfacursus? God halen uit je eigen hart? Brr.. Wat je gelooft is je genoeg. Je zit met je huidige kennis van de bijbel misschien wel veel dichter bij de waarheid dan je denkt. Wat mis is met wat je als mis hebt ontdekt zal je wel duidelijk zijn. Je hebt geen geloof te leren nodig. Je hebt geen Geest nodig om te ontmoeten.

Dit zijn maar mijn gedachten. Niets meer dan dat.
Sterkte. Welkom in de strijd.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 12:03:57 am door small brother »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2012, 01:22:56 am »

quote:

Hallo,

groetjes, Ken

Mail me maar, ik heb wat ervaring op dit gebied.

Mijn mailadres is hier bekend via de mygkv knop.
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2012, 01:56:53 pm »

quote:

Hallo,

Er is maar één Kerk van Christus...alle latere afsplitsingen zijn vaak gesticht door goedbedoelende mensen, maar dat is ook meteen de makke. Het zijn de hersenspinsels van die mensen en hun opvatting van wat een kerk zou moeten zijn. Neem een goed boek over kerkgeschiedenis ter hand en lees hoe de Kerk is onstaan... Na lezing kun je waarschijnlijk voor jezelf wel bepalen welke de echte kerk is.

quote:

Ja, ik weet niet wat voor doopsel de JG hanteren maar het lijkt mij niet in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Daarom zul je wel herdoopt moeten worden.

quote:

Nee, je wordt gedoopt in de naam van de drie-enige God. De uitstorting van de Heilige Geest vindt plaats tijdens het sacrament van het vormsel. Als je een goed boek over de kerkgeschiedenis leest, dan zie je dat vanaf de eerste christenen deze 3 sacramenten samenhangen: doop, vormsel en eucharistie. De apostelen leerden in al hun diverse kerken dezelfde samenhang van deze 3 sacramenten...

quote:

Klop eens bij een kerk aan en vraag of zij de basisprincipes van het christendom uiteen kunnen zetten. Bijna alle kerken hebben catechesatie op hun programma staan. Bijbelkennis is belangrijk maar is niet voldoende....

quote:

groetjes, Ken
Vraag wat je wilt... Oveigens ben ik het met Thorgrem eens: ik denk dat je misschien beter eerst de zaken voor jezelf op een rijtje moet krijgen voor je je weer ergens instort. Even een periode rust kan ook geen kwaad... Sterkte en God's zegen!
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2012, 03:13:00 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd. Graag ontopic blijven. Al beweert een ander iets waar je 't wellicht niet mee eens bent, ga niet meteen offtopic door de TS te negeren.

@Ken: welkom!
Ik adviseer je ook een soort dubbeltraject.
Je lostrekken van de WTG is erg heftig; vraag zo nodig hulp bij professionals, via de huisarts bijvoorbeeld.
Daarnaast: fijn dat je Jezus nog steeds erkent als jouw God. Fijn dat je je geloof met anderen wil delen. Zo'n alphacursus is denk ik een prima begin, al zullen er wellicht onderdelen zijn die je al snapt. Je leert er iig op een leuke manier anderen kennen.

Of je je opnieuw moet laten dopen hangt af van je eerste doop (zoals Ignatius al aangaf) en de nieuwe gemeente waar je lid van wil worden. Er zijn genoeg kerken die de doop van een andere kerk accepteren, mits er gedoopt is in de Naam van de Vader, Zoon en Geest. Er zijn ook gemeenten die je opnieuw zullen willen dopen, schat ik.
Maar dat dopen is zeker niet het eerste wat men zal willen doen. Daar gaat gewoon een traject van kennismaken en het elkaar herkennen als christen aan vooraf.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 03:17:51 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2012, 04:40:15 pm »
Aan allen die hebben gereageerd,

Heel veel dank voor alle reacties, meer dan ik had durven hopen.
Duidelijker is het mij eerlijk gezegd nog niet geworden daardoor.

Ik kom van een groep die duidelijke taal spreekt en zegt dat zij de enige juiste weg bewandelen. Maar dat blijkt helaas de verkeerde weg te zijn geweest. Tien jaren van mijn leven zijn ermee vergooid.

Nu ik op het pad van het christendom zoekende ben, kom ik veel vaagheid tegen en zelfs tegenstrijdigheden. Iets waarvoor men in de WTG altijd waarschuwde, dat het christendom 1 grote chaos was. Als leek in het christendom is dat wel de indruk helaas die ik opdoe hier. Maar goed, wel lief dat iedereen zo zijn best heeft gedaan voor mij. Dat waardeer ik echt.

Misschien dat ik inderdaad moet beginnen met de oudste kerk in zee te gaan, zoals St. Ignatius voorstelde? Welke kerk is dat dan? De Katholieke kerk? (Omdat ik een afbeelding van de paus zie namelijk). Hierin herken ik duidelijkheid en hopelijk begeef ik me daarmee niet in weer hetzelfde traject als dat ik uitkom. Juist omdat ik die duidelijkheid herken.

Stel dat ik wil beginnen met de oudste kerk.
* Welke kerk is dat?
* Zijn er redenen om daar niet te beginnen, zo ja welke?
* Hoe hebt u allen dan een kerk gevonden? Want iemand noemde het laten leiden door Jezus Christus, maar als Jezus mensen naar de juiste kerk leidt, waarom dan iedereen naar verschillende? Dat kan ik moeilijk begrijpen.
* Waarom zijn al die ander kerken dan afgedwaald van de echte kerk?

Iemand stelde voor om persoonlijk contact op te nemen, dank daarvoor.
Maar op een dergelijke wijze ben ik in de WTG verstrikt geraakt. Dus ik ben daarmee nog even voorzichtig, ik ken u niet immers. Wellicht later nog, als het aanbod geldig blijft. Op een forum kan als iemand leugens zou vertellen een ander daar hopelijk altijd voor waarschuwen.

Genoeg om uit te zoeken voor mij,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2012, 06:05:56 pm »
De Rooms Katholieke kerk zegt dat ze de eerste kerk zijn, omdat ze gebouwd zijn op het fundament die Petrus zou hebben gelegd. De Armeens apostolischen zeggen dat ze er al eerder waren dan de rooms Katholieke Kerk en dat ze zich apostolisch noemen, omdat één van de apostelen van Jezus het geloof in Armenië heeft gebracht. Ze noemen zich dus de Armeense kerk, door hem gesticht.
De Sirisch Othodoxe kerk is heel erg oud. Ze zeggen dat het de kerk van Antiochië uit het nieuwe testament is. Daarbij heb je ook de Ethiopisch orthodoxe kerk. Het is heel oud, want een kameling ontving het evangelie van Philipus, lezen we in het nieuwe testament. Via hem is het evangelie in Ethiopië gekomen en de kerk daar noemt zich dan ook de ethiopisch orthodoxe kerk. De messiaanse joden zeggen het eerste te zijn, want het christendom is als eerste onder de joden ontstaan.

Zeg het maar.

De protestanten hebben alleen dit gemeen: ze beweren dat er dwaalleer in de oude kerken is gekomen, zoals we al in de bijbel zien dat het al begon in de eerste christengemeentes. Ze beweren dan ook dat ze de dwaalleer er zo veel als mogelijk was hebben uit gebannen.

Ik zelf geloof door meerdere getuigenissen van meerdere christelijke stromingen.
De rooms katholieke pater Amadeüs die demonen uitdreef, ook bij protestanten.
Een andere spreker die dromen van God kreeg en een deel van de geestelijke wereld kon waarnemen. Een pinksterchristen die de gave van spreken heeft.
Ds. Pieter Boomsma, die ik al noemde.
Open Doors. Een organisartie die opkomt voor vervolgde christenen wereld wijd. Van deze organisatie heb ik meer kijk gekregen binnen de huiskerkbeweging. een beweging die vooral in landen goed doet waar een andere godsdienst de meerderheid heeft, zoals de Islam of het boedisme. Een zeer dinamische kerk voor landen waar de kerk verdrukt wordt. Zoals in Iran, waar meer dan 300.000 moslims de afgelopen enkele tientallen jaren tot het christelijke geloof zijn gekomen en nu vrijwel allemaal tot de huiskerkbeweging behoord.
Dit fenomeen spreekt mij zeer aan, omdat de eerste christenen ook samenkwamen op verschillende plekken, in huiskamers of op het strand bijvoorbeeld, waar de Ichtusvis als geheime symbool op geschreven werd, als de locatie waar de christenen in het geheim zouden samen komen. Vaste godshuizen hadden ze niet direct. Het ging ze om de gemeenschap. De godshuizen zijn wel vrij snel gekomen, maar is dat nu waar Jezus op uit was?
De huiskerken zijn in de jaren 80 in China ontstaan.

Ik zou eerst daarom gaan verdiepen in wat er is.

Een tante van me had trouwens een sterfbedvisioen gehad waardoor ze zeker wist dat er één God is. Daardoor ben ik onder andere ook bewust geraakt van Gods betrokkenheid in mijn leven.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 08:04:45 pm door gaitema »