Dag Ozombi.
Ik vind het zelf wat lastig om te reageren op iemands levensovertuiging als ik daar niet helemaal in zit, dus vind ik het soms ook gewoon interessant om te lezen hoe je het ziet. Wel kan ik erop reageren met wat ik geloof natuurlijk
Ik zelf heb de indruk dat de reïncarnatiegedachte van oorsprong wel afgeleid is van een geloof van waar uit ook het jodendom onstaan is. Ik denk dat, omdat ik wel overéénkomsten zie en dat de verschillen er in zijn geslopen door de duizenden jaren heen.
In het christendom beginnen we echter altijd vanaf het aardse leven te kijken en dan vooruit naar de hemel, het duizenjarige vredesrijk en dan het paradijs. Je ziet daarin ook die opgaande lijn. Het duizendjarige rijk is een verder ontwikkelde wereld dan waar we nu in zitten en het paradijs is het einddoel. Noem het een evolutie, zo zou je dat kunnen noemen.
We komen vanuit de duisternis, dus dan is het een hele sprong naar het paradijs.
Ik heb ook profetiën gelezen waarin gesproken wordt over een leven voor we hier op aarde kwamen. Dat we door de schepping met onze geest heen moesten van gesteente tot planten, tot dieren etc.. ook met behulp van Jezus als de gekruizigde voor onze zonden, van de diepste duisternis over onvoorstelbaar lange periodes geleidelijk naar het Licht toe. Echter niet dat je weer een stap terug kon doen. Nee, God liet je verder ontwikkelen, omdat je het zelf niet kon. Pas als mens zou je geestelijk zo rijp zijn dat je zelf bewust keuzes kan gaan maken. Daarvoor waren het vooral instinkten die je volgde. De mensaap overigens minder dan bijvoorbeeld een worm. In een steen had je geen bewegingsruimte, maar als aap dan weer wel bijvoorbeeld. Echter bleef het instinktief. Dat Jezus de golven van een meer en een struik kon aanspreken en dat het Hem gehoorzaamde, geeft hiermee dan ook de verklaring. Hij wist ervan, van de plekken waar de geesten huisden.
Tja, maar doorgaans hoor je daar in het christendom niet over, omdat de bijbel het daar niet over heeft. In de bijbel wordt vooral vooruit gewezen. Waar je naar toe moet.
Hoe dan ook: als mens heb je de keuze. Volg je Jezus en laat je als mens je bevrijden uit het juk van de zonden of kies je ervoor zonder God te gaan. De duisternis als gevolg.
Het lichaam wordt wel door God gegeven aan een mens met goede redenen. Natuurlijk kan je in dat lichaam mensen helpen etc.. en is dat ook de bedoeling.
Wat ik echter aangaf is dat satan macht heeft over het lichaam en deze hele wereld bezit, al is het door God geschapen. Maar de geesten heeft de duivel geen grip op. Ook is alles op de aarde aan slijtage, roest of de dood onderhevig, maar een geest is dat niet. Waar een geest ook is en naar toegaat, in een duistere gevangen staat of in de volledige vrijheid in één van de hemelsferen (Paulus had het ook over meerdere hemelen), het zal blijven bestaan.
Reïncarnatie is dan net weer anders. Je kan stijgen en ook weer zakken, als ik het kastenstelsel van India zie bijvoorbeeld. Dat rijmt niet met het christelijke geloof.
In het christelijke geloof heb je niet onaanraakbaren zoals in India. Iemand in de goot is daar toch iemand die in de vorige leven heel fout moet zijn geweest, waardoor hem dit zo treft. Een rijke met veel bezit zou dan beloond zijn vanwege zijn goede vorige leven.
In het christendom is het vaak andersom: gelukkig ben je, als je weinig aardse bezittingen hebt, maar rijke schatten in de hemel. Arm ben je als je de hele wereld gewonnen hebt, maar daarmee je ziel aan de duivel hebt verkocht. De val is dan diep: helemaal naar de diepste duisternis. (Weer die antiegelijk lange weg van de diepste duisternis door God in Jezus geleid tot de staat van rijpheid, dat je als mens weer kiezen kan)
Als je niet uitkijkt:
Mijn belijdenistekst die ik kreeg van de dominee met mijn belijdenis spreekt voor me heel sterk. Vrij vertaald kreeg ik de tekst: "het leven dat je verloren hebt om Mijnend wil, dat zal je vinden."
Dat is de christelijke gedachte. Los te komen van alles wat je bindt aan de aarde, en het ware leven ontvangen van God. Een geestelijk leven en geen vleselijk leven. In relatie tot God en de mensen. Leven vanuit de zuivere liefde.