Auteur Topic: Diep gat na ontsnapping jehova getuigen  (gelezen 16979 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #105 Gepost op: augustus 04, 2012, 05:57:19 pm »
Zolderworm:: goed gezegd hoor

@Qohelet:: Hoe weet je zo zeker dat de bijbel karma en een cyclisch wereldbeeld radicaal afwijst? Het staat er nergens in die woorden. Bovendien, je kunt de bijbel wel voor waarheid houden maar dat wat je denkt te lezen in de bijbel zal dan wel op de goede manier moeten worden begrepen. Ik heb grote twijfels of 99,9% van de moderne christenen dit wel kunnen. Zodoende staat er in de bijbel wel waarheid en zou je het " gods openbaring " kunnen noemen, maar het zou wel eens een heel andere waarheid kunnen zijn dan dat de gemiddelde lezer er in denkt te zien. Zo kan waarheid opeens on-waar worden.

@learsi :: Wat is een wonder? Wat mij betreft bestaan er geen wonderen - zoals over water lopen als voorbeeld - maar is het een hoger gebruik van natuurwetten (die uiteraard goddelijk van oorsprong zijn, maar alles is dat)

De heroprichting van Israel in 1948 kan al helemaal geen wonder noemen. Zeker niet als je ziet wat een geestelijke en morele puinhoop het daar is.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: augustus 04, 2012, 06:52:10 pm »
Zolderworm & Ozombi:
De bijbel waarschuwt voor leer die jullie brengen:
Kolossenzen 2
4 En dit zeg ik,  opdat niemand u misleidt met mooiklinkende redeneringen.

8   Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.

Wat je in het Beloofde Land Israel ziet en jij een puinhoop noemt, is het gevolg van de geestelijke strijd tussen God (Israel) en de satan (palestijnen). De bijbel laat zien dat het allemaal nog veel erger gaat worden daar omdat de wereld (VN. EU etc.) voor de palestijnen gaat kiezen en dus voor satan en tegen God. Zelf een deel van de christenen zal het steunen verleid door de "grote" valse profeet van de hoer van Babylon. Dus het wonder is een aanzet geweest tot iets veel groters.

Tot slot denk ik dat wanneer een mens zijn/haar ogen bewust sluit voor wonderen van God, deze persoon ook deze wonderen niet zal mogen ervaren.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: augustus 05, 2012, 03:33:39 am »

quote:

Ozombi schreef op 04 augustus 2012 om 17:57:
Zolderworm:: goed gezegd hoor

@Qohelet:: Hoe weet je zo zeker dat de bijbel karma en een cyclisch wereldbeeld radicaal afwijst? Het staat er nergens in die woorden.
Klopt. Maar de bijbel biedt een heel consequent alternatief, dat ik ook benoemd heb: een vervanging van deze wereld die onder vloek licht en in barensnood is, door een wereld waarin alle dingen nieuw zijn. En dat staat haaks op oosterse religies waarin de wereld nooit essentieel verandered, maar waarin zielen rondgaan in een kosmische dans, en waarin goed en kwaad elkaar eeuwig in balans houden. Ik ga zelfs zover te zeggen dat het unieke van het Judeo-Christelijk wereldbeeld is dat het wezenlijk lineair is, terwijl alle andere godsdiensten zich de geschiedenis als cyclisch voorstellen.

quote:

Bovendien, je kunt de bijbel wel voor waarheid houden maar dat wat je denkt te lezen in de bijbel zal dan wel op de goede manier moeten worden begrepen. Ik heb grote twijfels of 99,9% van de moderne christenen dit wel kunnen.

Definieer de goede manier...?  Als "de goede manier" er een is waarin de bijbel congruent is met de Gita, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben: maar 0,1% van de moderne "christenen" haalt zich dat in het hoofd.
Ik ben overigens best bereid om me te verdiepen in verschillende manier van lezen, maar dan vereis ik een ding: dat er een duidelijke methode is. Zonder duidelijke methode kun je namelijk zo'n beetje alles in de bijbel inlezen. En als dat zo is kun je 't ook wel zonder heilig boek.

quote:

Zodoende staat er in de bijbel wel waarheid en zou je het " gods openbaring " kunnen noemen, maar het zou wel eens een heel andere waarheid kunnen zijn dan dat de gemiddelde lezer er in denkt te zien. Zo kan waarheid opeens on-waar worden.
Echte waarheid is waar. Jouw soort paradox maakt van je zin een onzin.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: augustus 05, 2012, 08:56:43 pm »
@qohelet::
De goede manier is de ingewijde manier zoals de schrijvers het hebben bedoeld. Er is niet direct een kant en klare methode - in de zin van een wiskundige formule die op alles altijd past - , toch is het altijd mogelijk in de geest te lezen. Voorbij het stoffelijke verhaal zien en de geestelijke betekenis er uit halen. Als de lezer kennis bezit over andere bronnen die handelen over het goddelijke (zoals de Veda`s/Kabbala/Boeddhistische en Brahmaanse geschriften als ook het evangelie van Thomas e.a soortgelijke geschriften) dan helpt dat een heel stuk kan ik je zeggen. Wat basiskennis van de theosofie kan ook geen kwaad. In de theosofie neemt Jezus  evenzeer een belangrijke plaats in !

Uiteindelijk is de juiste methode die van het HART , die vollediger en nauwkeuriger is dan die van het OOG.

*** Echte waarheid is waar, dat klopt. Maar als de lezer die waarheid niet leest en er een andere waarheid voor in de plaats stelt - met zijn beperkte verstand en begripsvermogen - dan is de waarheid van de lezer niet gelijk aan de waarheid die wordt weergegeven. Lijkt me geen paradox.

@learsi ::
 De leringen waar ik over spreek zijn de leringen van Christus. Niet een door mensen bedachte filosofisch wetenschappelijk brouwsel. Wat wel door mensen is bedacht - jij doet het hier ook - is te denken dat Israel en de Palestijnen zijn als God en Satan. Hoe kóm je erbij?  Je mag van mij bijbelteksten aanhalen wat je wilt, maar liever spreek je vanuit je zelf. Je moet niet net doen alsof de bijbel mensen zoals ik maar een stel heidenen en ongelovigen vindt die zich aangesloten hebben bij de Satan. Als je denkt dat dit zo is, dan wil ik je 4seconden lang eens in de ogen kijken. Dan weet je of je gelijk hebt.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: augustus 06, 2012, 12:34:39 am »

quote:

Ozombi schreef op 05 augustus 2012 om 20:56:
*** Echte waarheid is waar, dat klopt. Maar als de lezer die waarheid niet leest en er een andere waarheid voor in de plaats stelt - met zijn beperkte verstand en begripsvermogen - dan is de waarheid van de lezer niet gelijk aan de waarheid die wordt weergegeven. Lijkt me geen paradox.
Inderdaad. En als die waarheid van de lezer überhaupt geen waarheid is en in een slecht geval zelfs nogal verderfelijk dan is het problematisch. Er zijn helaas kwalijke dingen gedaan met de Bijbel in de hand.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: augustus 06, 2012, 10:36:09 am »

quote:

learsi schreef op 03 augustus 2012 om 16:23:
[...]
Je raakt hier de kern, want voor een christen die vol geloofd is wat in de bijbel staat genoteerd pure waarheid. Het is voor de christen dus echt gebeurd, want God vertelt het in de bijbel aan ons mensen. Het is dus een zeker weten.

Ik zie dat toch meer als een kinderlijk bijgeloof. Het spijt me.

quote:

Het verschil is dus niet geloof vs zeker weten, maar eerder zeker weten vs kunnen bewijzen. Net zoals een christen niet kan bewijzen dat hij de waarheid kent, zo kan een ongelovige of afvallige dat evenmin.

Als een christen niet kan bewijzen dat hij de waarheid kent, dan is het dus geen zeker weten. Want alleen dingen die je kunt bewijzen, kun je zeker weten. Als hij denkt dat hij het zeker weet, dan houdt hij zichzelf dus alleen maar voor de gek. En dat is een beetje dom.

quote:

Maar als iets niet bewezen kan worden, wil dat nog niet zeggen dat het dus geen waarheid is.

Nee, maar zeker is het dan niet.

quote:

Want al verricht God wonderen onder ons mensen dan nog zijn er (soms helaas ook christenen) die het wonder in twijfel (durven) trekken. Neem de heroprichting van het Beloofde land Israël in 1948 als voorbeeld.

Nou, dat is destijds door de Verenigde Naties zo geregeld en dus geen  wonder, bovendien met een heel veel pijn en lijden voor het Palestijnse volk tot gevolg, dat op de dag voortduurt door de onbarmhartige en agressieve houding van Israël:
"Tijdens de militaire operaties in Arabische dorpen en stadsdelen die volgden werden in deze beginfase, nog voor de onafhankelijkheid, tussen de 280.000 en 400.000 Arabische Palestijnen verdreven. Een van de meest controversiële acties was de vernietiging van het dorp Deir Yassin op 8 april 1948. Het dorpje had een niet-aanvalsverdrag getekend met de Haganah. Maar de rechtse Joodse organisaties Irgoen en Lechi, die beide ondergronds tegen de Britten vochten, trokken zich daar niets van aan en vielen het plaatsje binnen. Toen de goed bewapende Palmach zich bij hen voegde, vluchtten de Arabische troepen.
'Daarna begon het drama,' vertelt Pappe. 'De Joodse troepen begonnen ongewapende burgers stelselmatig te vermoorden. De milities plunderden het dorp. Er werden die dag ongeveer 245 mannen, vrouwen en kinderen - onder wie 30 baby's - gedood. De rest werd door de straten van Jeruzalem geleid en het Arabische gedeelte van de stad in gedreven.'
De hele wereld, inclusief de Haganah en de Jewish Agency, keurde de actie af. In elk geval formeel; in de praktijk brachten de horrorverhalen die in de Arabische wereld werden verspreid een massale vlucht van Arabieren op gang, die de binnenkort op te richten Joodse staat goed van pas kwam.
Naarmate Plan D zich ontwikkelde, werden de acties agressiever. Joodse troepen richtten volgens Morris nog zo'n twintig soortgelijke bloedbaden aan. 'Zowel de Britten, die in Palestina de orde moesten handhaven, als de Verenigde Naties, die sancties hadden kunnen opleggen, keken de andere kant op en lieten al deze gruwelijkheden ongestraft plaatsvinden,' aldus Pappe.
In deze periode werd de Arabische gemeenschap in Palestina gedecimeerd en in de chaos die ontstond desintegreerde die. Er was weliswaar geen Palestijns volk, maar wel degelijk een Arabische samenleving, die bestond uit verschillende gemeenschappen en werd bestuurd door een aantal aristocratische families - de Ayan. De Ayan waren vaak ook eigenaar van de grond, die ze weer verpachtten aan de kleine boeren - de felachien. Maar nu sloegen veel leiders en vooraanstaande Arabieren op de vlucht en werden de bewoners van hun gronden verdreven. Tegen de tijd dat de staat Israël in mei 1948 gesticht werd, waren de Palestijnse Arabieren geen politieke of militaire factor van betekenis meer."
(Bron: Historisch Weekblad)

Dus wat heeft de oprichting van de staat Israël met een goede en liefdevolle God te maken? Helemaal niets.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2012, 11:13:18 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: augustus 06, 2012, 11:40:54 am »

quote:

Qohelet schreef op 05 augustus 2012 om 03:33:
[...]
Klopt. Maar de bijbel biedt een heel consequent alternatief, dat ik ook benoemd heb: een vervanging van deze wereld die onder vloek licht en in barensnood is, door een wereld waarin alle dingen nieuw zijn. En dat staat haaks op oosterse religies waarin de wereld nooit essentieel verandert, maar waarin zielen rondgaan in een kosmische dans, en waarin goed en kwaad elkaar eeuwig in balans houden. Ik ga zelfs zover te zeggen dat het unieke van het Judeo-Christelijk wereldbeeld is dat het wezenlijk lineair is, terwijl alle andere godsdiensten zich de geschiedenis als cyclisch voorstellen.

Niet juist. Een zeer essentieel gegeven in de yoga van Sri Aurobindo, en anderen, is de transformatie van de mens en de wereld, waarin met name de natuur in de mens, als basis van goed en kwaad, wordt getransformeerd (omgezet), wat leidt tot een overstijgen van de wereld van goed en kwaad (en van de cycli van dood en wedergeboorte) en tot een volledig nieuw mens en tot een wereld waarin alle dingen nieuw zijn. Lees Sri Aurobindo er maar eens op na.

quote:

Definieer de goede manier...?  Als "de goede manier" er een is waarin de bijbel congruent is met de Gita, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben: maar 0,1% van de moderne "christenen" haalt zich dat in het hoofd.
Ik ben overigens best bereid om me te verdiepen in verschillende manier van lezen, maar dan vereis ik een ding: dat er een duidelijke methode is. Zonder duidelijke methode kun je namelijk zo'n beetje alles in de bijbel inlezen. En als dat zo is kun je 't ook wel zonder heilig boek.

Volgens het oosters denken laat de waarheid zich niet vatten in het geschreven woord, net zomin als je de relativiteitstheorie kunt inpassen in het verstand van een mier. Daarom heeft het geen zin om welk geschreven woord dan ook te bestuderen als je waarheid wilt leren kennen. Het enige wat zin heeft is een methode die je leert het bewustzijn zodanig te hervormen dat je zelf in staat bent de waarheid rechtstreeks te ervaren, een waarheid die nooit onder woorden te brengen is (wat dan ook het wezen is van de mystiek). Daarom is al die bijbelstudie een leuk tijdverdrijf, maar het brengt je geen steek verder. Het wezen van de oosterse filosofie is zelf ervaren, en niet het bedenken van de waarheid zoals binnen de theologie gebeurt. Ons denken kan de waarheid nu eenmaal niet uitdenken, zoals een worm geen grip heeft op de kwantummechanica. Daarom is het dat Krishnamurti als eerste stelde elk denkbeeld over de wereld opzij te zetten (of zoals Husserl stelde buiten haakjes te zetten), omdat denkbeelden een mens alleen maar het zicht op de werkelijkheid ontnemen. Dat is het wezen van de oosterse filosofie. En ik denk dat het tot op heden de enige methode is om de waarheid te leren kennen, namelijk om die zelf te ervaren, en dat het bestuderen van de bijbel wat dat betreft alleen maar verspilde moeite is. Het enige wat nog in de buurt komt is de mystiek van bijvoorbeeld Johannes van het Kruis, al sloeg hij de innerlijk beeldenwereld niet over zoals in de oosterse wijsbegeerte meestal wordt geadviseerd, maar ging hij veeleer zonder het te weten de Kabbalistische weg, getuige zijn relaas van de donkere nacht van de ziel.

quote:

Echte waarheid is waar. Jouw soort paradox maakt van je zin een onzin.
Bedoeld wordt "waarheid voor de mens", niet de waarheid op zich, maar vermeende waarheid. Die kan opeens onwaar blijken te zijn.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2012, 11:42:30 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: augustus 06, 2012, 11:52:37 am »

quote:

Zolderworm schreef op 06 augustus 2012 om 10:36:
[...]

Ik zie dat toch meer als een kinderlijk bijgeloof. Het spijt me.

Ik beschouw dit als een compliment, want Jezus gaf ons allen opdracht om te geloven als een kind.  :)

quote:

Als een christen niet kan bewijzen dat hij de waarheid kent, dan is het dus geen zeker weten. Want alleen dingen die je kunt bewijzen, kun je zeker weten. Als hij denkt dat hij het zeker weet, dan houdt hij zichzelf dus alleen maar voor de gek. En dat is een beetje dom.

Dus je zegt eigenlijk dit:
Wanneer jij valselijk wordt beschuldigd van een misdaad en je weet 100% zeker dat je het niet hebt gedaan, maar je kunt het niet bewijzen, dan ben je toch schuldig? Want als je iets niet kunt bewijzen is het volgens jou ook onwaar.

quote:

Nou, dat is destijds door de Verenigde Naties zo geregeld en dus geen  wonder, bovendien met een heel veel pijn en lijden voor het Palestijnse volk tot gevolg, dat op de dag voortduurt door de onbarmhartige en agressieve houding van Israël:

God werkt door mensen heen, dus ook de VN doet wat Hij wil, als dat nodig is.
Kijk naar de uittocht uit Egypte, de ongelovigen destijds zouden alleen hebben gezien dat de Farao ze had vrijgelaten nadat er onverklaarbare rampen over het land kwamen. Ze zagen dan ook niet God Zijn wonderen. Zo ook hier

quote:

"Tijdens de militaire operaties in Arabische dorpen en stadsdelen die volgden werden in deze beginfase, nog voor de onafhankelijkheid, tussen de 280.000 en 400.000 Arabische Palestijnen verdreven. Een van de meest controversiële acties was de vernietiging van het dorp Deir Yassin op 8 april 1948. Het dorpje had een niet-aanvalsverdrag getekend met de Haganah. Maar de rechtse Joodse organisaties Irgoen en Lechi, die beide ondergronds tegen de Britten vochten, trokken zich daar niets van aan en vielen het plaatsje binnen. Toen de goed bewapende Palmach zich bij hen voegde, vluchtten de Arabische troepen.
'Daarna begon het drama,' vertelt Pappe. 'De Joodse troepen begonnen ongewapende burgers stelselmatig te vermoorden. De milities plunderden het dorp. Er werden die dag ongeveer 245 mannen, vrouwen en kinderen - onder wie 30 baby's - gedood. De rest werd door de straten van Jeruzalem geleid en het Arabische gedeelte van de stad in gedreven.'
De hele wereld, inclusief de Haganah en de Jewish Agency, keurde de actie af. In elk geval formeel; in de praktijk brachten de horrorverhalen die in de Arabische wereld werden verspreid een massale vlucht van Arabieren op gang, die de binnenkort op te richten Joodse staat goed van pas kwam.
Naarmate Plan D zich ontwikkelde, werden de acties agressiever. Joodse troepen richtten volgens Morris nog zo'n twintig soortgelijke bloedbaden aan. 'Zowel de Britten, die in Palestina de orde moesten handhaven, als de Verenigde Naties, die sancties hadden kunnen opleggen, keken de andere kant op en lieten al deze gruwelijkheden ongestraft plaatsvinden,' aldus Pappe.
In deze periode werd de Arabische gemeenschap in Palestina gedecimeerd en in de chaos die ontstond desintegreerde die. Er was weliswaar geen Palestijns volk, maar wel degelijk een Arabische samenleving, die bestond uit verschillende gemeenschappen en werd bestuurd door een aantal aristocratische families - de Ayan. De Ayan waren vaak ook eigenaar van de grond, die ze weer verpachtten aan de kleine boeren - de felachien. Maar nu sloegen veel leiders en vooraanstaande Arabieren op de vlucht en werden de bewoners van hun gronden verdreven. Tegen de tijd dat de staat Israël in mei 1948 gesticht werd, waren de Palestijnse Arabieren geen politieke of militaire factor van betekenis meer."
(Bron: Historisch Weekblad)

Het land is het Beloofde Land dus die mensen waren op dat moment in een land dat niet van hen was.

quote:

Dus wat heeft de oprichting van de staat Israël met een goede en liefdevolle God te maken? Helemaal niets.

Alles, God heeft het Beloofde land braak laten liggen, zoals het geprofeteerd is in de bijbel. Het beloofde Land was voor niet-Joden onvruchtbaar en is voor Joden weer vruchtbaar.

Leviticus 26
32 Ik Zelf zal het land verwoesten, zodat uw vijanden die daarin zijn gaan wonen, zich erover zullen ontzetten.
33 Ik zal u dan onder de heidenvolken verstrooien en Ik zal achter u een zwaard trekken. Uw land zal een woestenij worden en uw steden een puinhoop.
34 Dan zal het land behagen scheppen in zijn  sabbatsjaren, alle dagen dat het verwoest ligt en u in het land van uw vijanden bent. Dan zal het land rusten en zal het behagen scheppen in zijn sabbatsjaren.
35 Alle dagen dat het verwoest ligt, zal het rusten, omdat het niet rustte gedurende uw sabbatten, toen u het bewoonde.

42 dan zal Ik denken aan Mijn verbond met Jakob. En ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik denken, en Ik zal denken aan het land.
43 Terwijl het land door hen verlaten is en behagen schept in zijn sabbatsjaren – het ligt er immers omwille van hen verlaten bij – hebben zijzelf behagen in de straf voor hun ongerechtigheid, omdat, ja, omdat zij Mijn bepalingen verwierpen en hun ziel van Mijn verordeningen walgde.
44 Maar bovendien: wanneer zij in het land van hun vijanden zijn, dan zal Ik hen niet verwerpen en niet van hen walgen door hen te vernietigen en Mijn verbond met hen te verbreken, want Ik ben de HEERE, hun God.
45 Ik zal ter wille van hen denken aan het verbond met de voorouders, die Ik voor de ogen van de heidenvolken uit het land Egypte geleid heb om hun tot een God te zijn. Ik ben de HEERE.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2012, 11:53:13 am door learsi »

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: augustus 06, 2012, 12:02:48 pm »

quote:

learsi schreef op 04 augustus 2012 om 18:52:
Zolderworm & Ozombi:
De bijbel waarschuwt voor leer die jullie brengen:
Kolossenzen 2
4 En dit zeg ik,  opdat niemand u misleidt met mooiklinkende redeneringen.

8   Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.

Sorry Learsi, maar ik geloof niet in de waarde van de bijbel, anders dan dat het een zekere psychologische betekenis (lees b.v Jung) heeft, en een kabbalistische. Dit met uitzondering van het evangelieverhaal op zich, dat voor mij toch symbool staat voor het transfiguratieproces, maar ook grote parallellen blijkt te hebben met het individuatieproces.

Daarom zal het met worst wezen wat de bijbel zegt over mijn studie naar oosterse wijsbegeerte.

quote:

Wat je in het Beloofde Land Israel ziet en jij een puinhoop noemt, is het gevolg van de geestelijke strijd tussen God (Israel) en de satan (palestijnen). De bijbel laat zien dat het allemaal nog veel erger gaat worden daar omdat de wereld (VN. EU etc.) voor de Palestijnen gaat kiezen en dus voor satan en tegen God. Zelf een deel van de christenen zal het steunen verleid door de "grote" valse profeet van de hoer van Babylon. Dus het wonder is een aanzet geweest tot iets veel groters.

Het is jammer dat je niet met je beide benen in de werkelijkheid staat, maar ogenblikkelijk alles interpreteert in het kader van je twijfelachtige geloof en daarom in mijn ogen uitkomt bij grote onzin. In de Volkskrant van vrijdag stond nog een uitgebreid artikel dat aantoont hoe hartvochtig en genadeloos de staat Israël ingaat tegen de belangen van de Palestijnen, op gebied dat zelfs wordt beschouwd als zijnde Palestijns, maar door Israël geheel onrechtmatig werd bezet (ongeveer zoals de Duitsers destijd Nederland bezetten). Door Palestijnen rechtmatig gegraven irrigatiesystemen, boerderijen, plantages worden door Israel stelselmatig en genadeloos met de grond gelijk gemaakt, terwijl de kibboets geen strobreed in de weg wordt gelegd. Je kunt volgens mij nog beter niet geloven, dan een simpel en kinderlijk wereldbeeld aanhangen waarin de ene partij aan de kant van God staat en de andere aan de kant van Satan. Al het zinloos geweld, zinloos gemoord, gemartel en vernietiging van woningen en plantages van Israël kan ik nooit en te nimmer associëren met iets goeds en dus niet met God. Het wordt tijd dat je ogen zich openen.

quote:

Tot slot denk ik dat wanneer een mens zijn/haar ogen bewust sluit voor wonderen van God, deze persoon ook deze wonderen niet zal mogen ervaren.
Helaas zijn er helemaal geen wonderen van God, dus is er ook niets om je ogen voor te sluiten. Jij mag natuurlijk dingen zien die er niet zijn, volgens mij. Maar ik noem dat alleen maar zelfbedrog.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2012, 12:09:40 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: augustus 06, 2012, 12:30:47 pm »

quote:

learsi schreef op 06 augustus 2012 om 11:52:
[...]
Ik beschouw dit als een compliment, want Jezus gaf ons allen opdracht om te geloven als een kind.  :)

Nou, die opdracht hebben heel veel christenen dan niet goed begrepen. Het is namelijk niet de bedoeling om in Sinterklaas te geloven. Dat is wat ze soms wel doen, volgens mij.

quote:

Dus je zegt eigenlijk dit:
Wanneer jij valselijk wordt beschuldigd van een misdaad en je weet 100% zeker dat je het niet hebt gedaan, maar je kunt het niet bewijzen, dan ben je toch schuldig? Want als je iets niet kunt bewijzen is het volgens jou ook onwaar.
Nee, je begrijpt het niet. Als je iets niet kunt bewijzen, dan betekent dat niet per se dat het niet waar is. Er zijn dingen die je niet kunt bewijzen die (vermoedelijk) wel waar zijn, zoals het feit dat er op andere planeten in het universum leven is. Dat is hoogstwaarschijnlijk waar, maar kan op dit moment nog niet bewezen worden. Het gaat niet om het feit of iets waar is op zich, maar om de zekerheid dat iets waar is. Om het zeker weten. Dat is het verschil dat je even moet proberen te snappen. Dat er leven op sommige andere planten is, is waarschijnlijk waar. Maar we weten het nog niet zeker. Om het zeker te weten, moeten we het bewijzen. Dat staat los van de vraag of het waar is. Waarschijnlijk namelijk is het wel waar.

quote:

God werkt door mensen heen, dus ook de VN doet wat Hij wil, als dat nodig is.
Kijk naar de uittocht uit Egypte, de ongelovigen destijds zouden alleen hebben gezien dat de Farao ze had vrijgelaten nadat er onverklaarbare rampen over het land kwamen. Ze zagen dan ook niet God Zijn wonderen. Zo ook hier.

In de eerste plaats is het nog maar helemaal de vraag of God überhaupt wel bestaat. Daar zijn zelfs de theologen nog niet uit, omdat zijn bestaan niet te bewijzen is. Dat God door mensen heen werkt en dus door de VN, is vervolgens al helemaal uit de lucht gegrepen. Ik denk dan altijd: je kunt jezelf van alles wijsmaken (maar moet de mogelijkheid open laten dat het klopt, omdat dingen die je niet kunt bewijzen wel waar zouden kunnen zijn). Ik denk dat je vooral daarvoor moet oppassen: dat je jezelf niet allerlei dingen gaat wijsmaken. De bijbel bestaat, volgens mij,  alleen maar uit een serie verhalen, met een zekere verwijzing naar de werkelijkheid, zoals de sprookjes van gebroeders Grimm. Daarom zijn bijbelcitaten voor mij niet echt van waarde. Het is dan ook niet zo'n goed idee er mij mee om de oren te slaan. Voor mij is het alleen maar lucht.

quote:

Het land is het Beloofde Land dus die mensen waren op dat moment in een land dat niet van hen was.

Hoezo is het land het beloofde land? Wie zegt dat? Ik denk dat dat alleen maar jouw interpretatie is op basis van je geloof. Maar of het dan ook echt zo is? Ik vraag het me af.

quote:

Alles, God heeft het Beloofde land braak laten liggen, zoals het geprofeteerd is in de bijbel. Het beloofde Land was voor niet-Joden onvruchtbaar en is voor Joden weer vruchtbaar.

Wat moet ik met die lariekoek? Het land is vruchtbaar als je het goed bewerkt. En de Palestijnse gebieden blijken ook voor de Palestijnen vruchtbaar als ze het goed irrigeren en goed bewerken. Alleen heeft de staat Israël de neiging hun land en boerderijen en irrigatiesystemen te vernietigen.

quote:

Leviticus 26
32 Ik Zelf zal het land verwoesten, zodat uw vijanden die daarin zijn gaan wonen, zich erover zullen ontzetten.
33 Ik zal u dan onder de heidenvolken verstrooien en Ik zal achter u een zwaard trekken. Uw land zal een woestenij worden en uw steden een puinhoop.
34 Dan zal het land behagen scheppen in zijn  sabbatsjaren, alle dagen dat het verwoest ligt en u in het land van uw vijanden bent. Dan zal het land rusten en zal het behagen scheppen in zijn sabbatsjaren.
35 Alle dagen dat het verwoest ligt, zal het rusten, omdat het niet rustte gedurende uw sabbatten, toen u het bewoonde.

42 dan zal Ik denken aan Mijn verbond met Jakob. En ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik denken, en Ik zal denken aan het land.
43 Terwijl het land door hen verlaten is en behagen schept in zijn sabbatsjaren – het ligt er immers omwille van hen verlaten bij – hebben zijzelf behagen in de straf voor hun ongerechtigheid, omdat, ja, omdat zij Mijn bepalingen verwierpen en hun ziel van Mijn verordeningen walgde.
44 Maar bovendien: wanneer zij in het land van hun vijanden zijn, dan zal Ik hen niet verwerpen en niet van hen walgen door hen te vernietigen en Mijn verbond met hen te verbreken, want Ik ben de HEERE, hun God.
45 Ik zal ter wille van hen denken aan het verbond met de voorouders, die Ik voor de ogen van de heidenvolken uit het land Egypte geleid heb om hun tot een God te zijn. Ik ben de HEERE.
Zal best, maar nogmaals: ik geef geen cent om bijbelcitaten. Wat moeten we met een boek dat meer dan tweeduizend jaar geleden door tamelijk primitieve mensen is geschreven in de huidige tijd? Laten we naar de huidige tijd kijken en naar de zinloze agressie van de staat Israël. Als er een God bestaat, dan kan hij beslist niet meer achter het soms walgelijke gedrag van Israël staan. Daar ben ik van overtuigd.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2012, 12:33:16 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: augustus 06, 2012, 12:47:27 pm »
Zolderworm,

Grappig om te lezen dat je wel in buitenaards leven geloofd en niet in God......

Dat bijbelcitaten je niets zeggen begrijp ik, want geloof begint met God Zijn Woord.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: augustus 06, 2012, 01:35:50 pm »

quote:

learsi schreef op 06 augustus 2012 om 12:47:
Zolderworm,

Grappig om te lezen dat je wel in buitenaards leven geloofd en niet in God......

Ik heb niet gezegd dat ik niet in God geloof. Het is maar wat je verstaat onder het begrip God.

quote:

Dat bijbelcitaten je niets zeggen begrijp ik, want geloof begint met God Zijn Woord.
Ik geloof niet dat het Woord het woord van God is. Want God is volgens mij niet een schrijver met het "Handboek voor Schrijvers" in zijn boekenkast en een dikke Van Dale om z'n spelling te controleren.
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: augustus 06, 2012, 02:44:15 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 06 augustus 2012 om 13:35:
[...]

Ik heb niet gezegd dat ik niet in God geloof. Het is maar wat je verstaat onder het begrip God.

Er is maar Een God, dat is JHWH, de God van Israël, Abraham, Isaac en Jacob en Die Zich geopenbaard heeft in Zijn Woord, onze bijbel.

Wie niet in de Enige Levende God geloofd zoals boven is omschreven, geloofd slechts in een god en mogelijk zelfs in een afgod.

Met alle respect,
(Jacobus 2)
19 U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: augustus 07, 2012, 09:29:22 am »

quote:

learsi schreef op 06 augustus 2012 om 14:44:
[...]

Er is maar Een God, dat is JHWH, de God van Israël, Abraham, Isaac en Jacob en Die Zich geopenbaard heeft in Zijn Woord, onze bijbel.

Wie niet in de Enige Levende God gelooft zoals boven is omschreven, gelooft slechts in een god en mogelijk zelfs in een afgod.

Met alle respect,
(Jacobus 2)
19 U gelooft dat God één is en daar doet u goed aan. Maar ook de demonen geloven dit, en zij sidderen.

Jij zegt het. Maar is het daarom ook waar?
Waarom weet je dit zo zeker, Learsi? Heb je dit persoonlijk gezien? Of heb je een persoonlijk bericht gekregen dat je de zekerheid geeft dat alles wat in de bijbel staat waar is? Of heb je alleen maar zelf bedacht dat dat zo is?
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2012, 11:05:15 am door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: augustus 07, 2012, 10:34:25 am »

quote:

Nunc schreef op 03 augustus 2012 om 14:56:
[...]Ja leuk, laten we aan geschiedvervalsing gaan doen. Lekker doen alsof er zoiets als het esoterische christendom bestond, lang voor het 'orthodoxe christendom'. Jammer, maar helaas moet je dan wel zo ongeveer alle betrouwbare historische bronnen (Tacitus, Plinius, etc) negeren.
Het is wel duidelijk dat het christendom vanaf de eerste concilies en vervolgens door de theologie eeuwenlang is "verbouwd". De simpele vraag is dan: wat was er voor de verbouwing?
Tato na vicikitsate