Auteur Topic: Diep gat na ontsnapping jehova getuigen  (gelezen 16975 keer)

Zolderworm

• Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #120 Gepost op: augustus 07, 2012, 11:07:20 am »

quote:

Zolderworm schreef op 07 augustus 2012 om 10:34:
[...]

Het is wel duidelijk dat het christendom vanaf de eerste concilies en vervolgens door de theologie eeuwenlang is "verbouwd". De simpele vraag is dan: wat was er voor de verbouwing?
Het christendom is alleen maar een bouwwerk, Zolderworm. Meer is er niet. Ook geen esoterisch christendom.
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: augustus 07, 2012, 11:16:35 am »

quote:

Zolderworm schreef op 07 augustus 2012 om 11:07:
[...]

Het christendom is alleen maar een bouwwerk, Zolderworm. Meer is er niet. Ook geen esoterisch christendom.
En de manicheeërs dan, en de katharen. Waren dat dat geen esoterisch christenen?
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: augustus 07, 2012, 11:18:14 am »

quote:

Zolderworm schreef op 07 augustus 2012 om 11:16:
[...]

En de manicheeërs dan, en de katharen. Waren dat dat geen esoterisch christenen?
Nee, ook dat waren bouwwerken. Lees Kurt Rudolph er maar eens op na. Die hele gedachte van het esoterisch christendom is slechts een illusie. Het heeft nooit bestaan.
Tato na vicikitsate

Knalkaas

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: augustus 07, 2012, 04:17:00 pm »
Hoi Zolderworm,
Ik sprak Trajecto zonet door de telefoon. Hij vindt het gek dat je met jezelf discussieert. Hij denkt dat je gestoord bent, geloof ik.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: augustus 07, 2012, 04:24:12 pm »

quote:

Knalkaas schreef op 07 augustus 2012 om 16:17:
Hoi Zolderworm,
Ik sprak Trajecto zonet door de telefoon. Hij vindt het gek dat je met jezelf discussieert. Hij denkt dat je gestoord bent, geloof ik.

Dan heeft hij blijkbaar niet zoveel gevoel voor humor. Het was natuurlijk een geintje. Ik ben er inderdaad nog niet echt uit of er al of niet een esoterisch christendom is geweest. Er zijn argumenten voor en argumenten tegen.
Met jezelf discussiëren is trouwens een boeddhistische methode om je zelfinzicht te verdiepen. Als het goed is kom je dan uiteindelijk tot een soort vereniging der tegendelen of tot een verzoening van verschillende tegengestelde krachten in jezelf. Maar wat ik hierboven deed was natuurlijk een grapje. Het was een grapje, Trajecto! Maak je maar niet ongerust.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2012, 04:28:05 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: augustus 07, 2012, 04:30:12 pm »
hmm, laat ik nu net denken dat je demonstreerde dat één zijn een relatief begrip is, ...

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: augustus 07, 2012, 04:52:01 pm »

quote:

small brother schreef op 07 augustus 2012 om 16:30:
hmm, laat ik nu net denken dat je demonstreerde dat één zijn een relatief begrip is, ...
Ja, heel goed! Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat zou het inderdaad kunnen betekenen. In ieder geval is de persoonlijkheid innerlijk tegenstrijdig. Dat zie je nu maar weer net.
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: augustus 07, 2012, 04:54:23 pm »
Moeten we dit donderdagmiddag even uitpraten, Trajecto? Dan mag je in m'n arm knijpen om vast te stellen dat ik nog steeds in orde ben.
Tato na vicikitsate

Knalkaas

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: augustus 07, 2012, 04:58:17 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 07 augustus 2012 om 16:52:
[...]

Ja, heel goed! Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat zou het inderdaad kunnen betekenen. In ieder geval is de persoonlijkheid innerlijk tegenstrijdig. Dat zie je nu maar weer net.
Oei, een gespleten ziel?

Knalkaas

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: augustus 07, 2012, 04:59:17 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 07 augustus 2012 om 16:54:
Moeten we dit donderdagmiddag even uitpraten, Trajecto? Dan mag je in m'n arm knijpen om vast te stellen dat ik nog steeds in orde ben.
Dan neemt hij vast en zeker z'n bodyguard mee, want hij vertrouwt je nu voor geen cent meer.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: augustus 07, 2012, 05:02:24 pm »
Lui, ik denk dat we ons nu weer tot het onderwerp van deze discussie moeten beperken. Anders wordt het topic straks voor straf gesloten; en dat zou zonde zijn, want we hebben hier nog heel wat te bespreken.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2012, 05:03:00 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: augustus 07, 2012, 06:00:49 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 07 augustus 2012 om 09:29:
[...]

Jij zegt het. Maar is het daarom ook waar?
Waarom weet je dit zo zeker, Learsi? Heb je dit persoonlijk gezien? Of heb je een persoonlijk bericht gekregen dat je de zekerheid geeft dat alles wat in de bijbel staat waar is? Of heb je alleen maar zelf bedacht dat dat zo is?

Door de antwoorden die je mag ontvangen in vragen op een gebed.
Door het herkennen van God Zijn Hand in je leven Die je leidt, wanneer je als christen je leven werkelijk aan God overgeeft. "Heer zoals u wilt zal geschieden, niet mijn wil, maar uw wil". Vaak krijg je uiteindelijk (en vaak op het laatste moment) datgene waarom je hebt gevraagd (en nodig hebt).

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: augustus 07, 2012, 07:40:30 pm »

quote:

learsi schreef op 07 augustus 2012 om 18:00:
[...]Door de antwoorden die je mag ontvangen in vragen op een gebed.
Door het herkennen van God Zijn Hand in je leven Die je leidt, wanneer je als christen je leven werkelijk aan God overgeeft. "Heer zoals u wilt zal geschieden, niet mijn wil, maar uw wil". Vaak krijg je uiteindelijk (en vaak op het laatste moment) datgene waarom je hebt gevraagd (en nodig hebt).

Ik ben het met je eens dat dit soort dingen in je leven kunnen gebeuren. Ik ervaar het zelf ook geregeld, maar zie het in een ander perspectief. Voor mij is de wereld zoals we die met onze zintuigen ervaren een illusie, die ons door onze hersenen wordt voorgeschoteld. In werkelijkheid is het totaal anders, en dingen die we wonderen zouden noemen, zijn daarom niet echt wonderen, maar een gevolg van hoe de wereld werkelijk is. Je kunt ervaren dat God hierin een rol speelt en op zich is dat gelegitimeerd. Ik ervaar het meer als een mysterie waar ik niet echt greep op heb, maar nogmaals dit soort dingen als jij beschrijft, gebeuren zeker.
Het gevaar is echter dat er ook dingen op deze wijze aan je geschieden, die puur uit jezelf komen, of zoals men zegt, uit het onbewuste. En het is heel moeilijk om onderscheid te maken tussen de dingen die van God komen en de dingen die uit jezelf komen. Heel wat zogenaamde mystici en religieuze leiders zijn daarmee de mist in gegaan. En als het gedachten of ingevingen zijn waarbij de ene mensengroep wordt voorgetrokken boven de ander, dan weet je bijna zeker dat die niet van God komen. Want voor God zijn alle mensen gelijk. Wat dat betreft moet je elke informatie die tot je komt, toetsen.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2012, 08:56:11 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: augustus 07, 2012, 08:44:57 pm »
Zolderworm, alle mensen zijn voor God niet gelijk hoor, of staat dat ergens nadrukkelijk in de bijbel? Zover ik weet niet namelijk. Wat er wel staat is dit.

Spreuken 15
29 De HEERE is ver van de goddelozen; maar het gebed der rechtvaardigen zal Hij verhoren.

Psalm 91
7 Al zullen er duizend vallen aan uw zijde
en tienduizend aan uw rechterhand –
bij u zal het onheil niet komen.
8 Slechts met uw ogen zult u het aanschouwen,
u zult de vergelding aan de goddelozen zien.

1 Een psalm van David, voor de koorleider.

Psalm 14
De dwaas zegt in zijn hart:
Er is geen God.
Zij handelen verderfelijk,
bedrijven gruwelijke daden;
 er is niemand die goeddoet.

God trekt geen ras voor, alleen voor het volk Israël maakt God duidelijk een uitzondering. Daarom ook noemt God zich de God van Israël.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: augustus 07, 2012, 10:12:31 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 07 augustus 2012 om 10:34:
[...]

Het is wel duidelijk dat het christendom vanaf de eerste concilies en vervolgens door de theologie eeuwenlang is "verbouwd". De simpele vraag is dan: wat was er voor de verbouwing?
lees de vroege kerkvaders, van lang voor Nicea en andere concilies. Lees de wetenschappelijke publicaties over het Thomas- of Judas-evangelie, om te zien dat er alleen een paar fringe figuren zijn die koste wat het kost proberen om T. en J. zo vroeg mogelijk te plaatsen, zonder echt bewijs. Zet daar de evangeliën en andere NT teksten tegenover waarvan we vrij zeker weten dat ze uit de tweede helft v/d eerste eeuw (70 na Chr.) of eerder zijn, en waarvan we manuscript-bewijs hebben vanaf tenminste begin 2e eeuw, fe NT teksten die allemaal niet gnostisch/esoterisch zijn. De gnostiek/esoterie komt pas later, onder invloed van vermenging met Grieks denken. Kijk ook naar hoe bv. Plinius de jongere (eind eerste eeuw) de christenen beschrijft. Niet als sociaal geaccepteerde gnostici, de zoveelste variant van e.o.a. mysticisme uit het oosten of uit griekenland, maar als mensen die Jezus als God vereren, en daarvoor gedood worden.

Dus nee, ik acht de kans heel klein, dat datgene waarvan al het bewijs wijst op 'laat', er eerder was dan het orthodoxe christendom.

Maar volgens mij hebben we het hier  al lang niet meer over de vraag waar de TopicStarter mee zat.