Auteur Topic: Diep gat na ontsnapping jehova getuigen  (gelezen 15101 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #15 Gepost op: juli 25, 2012, 06:24:13 pm »
Hoi Ken,

quote:

Ken schreef op 25 juli 2012 om 16:40:
[De Jehovah's Getuigen] blijkt helaas de verkeerde weg te zijn geweest.

Wat was er verkeerd en waaruit bleek dat voor jou?
Misschien schuilt daarin een aanwijzing welke kant je op moet?

quote:

de oudste kerk.

Elke zichzelf respecterende kerk zegt natuurlijk de traditie van de eerste christenen voort te zetten en dat veranderingen in kerk-zijn sinds die tijd ingegeven zijn door de Heilige Geest.
Voor zover een kerk pretendeert de enig juiste te zijn, worden andere kerken vanuit het eigen perspectief afgeschilderd als 'afgedwaald van het rechte pad' en dus geen echte voortzetting van 'de oudste kerk'.
Afdwalen en afsplitsen zijn een kwestie van perspectief.

Een ander perspectief, dat gesuggereerd wordt door Paulus, is dat van één lichaam met verschillende lichaamsdelen.
Je kunt kerken zien als delen van de ene Kerk die elkaar nodig hebben om compleet te zijn.
Persoonlijk heb ik ook niet zo'n moeite om Jehovah's Getuigen als deel van dat geheel te zien.
Dat neemt niet weg dat jij je Geroepen kunt voelen om te verhuizen naar een ander deel van die Kerk; dat Jehovah's Getuigen voor jou niet meer de juiste kerk is.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 25, 2012, 06:40:55 pm »

quote:

Ken schreef op 25 juli 2012 om 16:40:
Misschien dat ik inderdaad moet beginnen met de oudste kerk in zee te gaan, zoals St. Ignatius voorstelde? Welke kerk is dat dan? De Katholieke kerk? (Omdat ik een afbeelding van de paus zie namelijk). Hierin herken ik duidelijkheid en hopelijk begeef ik me daarmee niet in weer hetzelfde traject als dat ik uitkom. Juist omdat ik die duidelijkheid herken.

Het gaat om de Katholieke Kerk, ja. Ik kan moeilijk inschatten of je daar kunt vinden wat je zoekt.

De overgrote meerderheid der christelijke kerken onderschrijft het dogma van de drieëenheid. Dat is je ongetwijfeld bekend als een dwaling gezien vanuit het WTG.
De Katholieke Kerk heeft het als dogma en de daarvan afgesplitst kerken in de reformatie zijn dat blijven onderschrijven.
(Het is niet een uniek iets van het WTG om het anders te zien. Er bestaan andere groepen die teruggrijpen op andere uitlegging of die het vanuit vrijzinnigheid anders zien.)

quote:

Iemand stelde voor om persoonlijk contact op te nemen, dank daarvoor.
Maar op een dergelijke wijze ben ik in de WTG verstrikt geraakt. Dus ik ben daarmee nog even voorzichtig, ik ken u niet immers. Wellicht later nog, als het aanbod geldig blijft. Op een forum kan als iemand leugens zou vertellen een ander daar hopelijk altijd voor waarschuwen.

Genoeg om uit te zoeken voor mij,

Ja.
Het gaat om Riemer Lap. Die vertelt geen leugens en zijn aanbod blijft geldig. Zo ken ik hem wel. Hij is zelf bij de GKv, waarvan dit forum ook is. Het lijkt me zeker een aanrader om contact met hem op te nemen. Hij zit in de zorgverlening. Hij staat van harte in de GKv maar volgens mij zal hij je niet noodzakelijkerwijze daarin proberen te praten. Liever zal hij jou helpen met tips voor het maken van een keuze om het christen-zijn te beleven in een kerk die goed bij je past.

Ikzelf ben niet bij de GKv -- niet aangesloten bij enig kerkgenootschap trouwens -- maar ik erken zeker de hulp die men kan ervaren wanneer men wel aangesloten is en duidelijk opgenomen is in een gemeente.  
Als je uit het WTG stapt word je een soort "paria" en dan kun je zeker ondersteuning gebruiken, want de vertrouwde schaar van mensen mag niet meer met je omgaan.

Overigens moet je om Riemers mailadres te vinden klikken op "PROFIEL" rechts bovenaan bij zijn bericht. (Niet op MYGKV zoals hij zei.)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2012, 08:08:45 pm »
De dogma van de drie-eenheid wordt officieel ook niet erkend onder de messiaanse joden en de armeens apostolische kerk. Voor de rest van het christendom geloof ik wel, al is het in de huiskerkbeweging zo dat iedere gemeente zelf kan beslissen welke inhoud het kent. Sommigen scharen zich onder een meer gereformeerd gezinde en de meesten onder een meer evangelische stroming. Het is aan de oudsten, geloof ik.
Daarnaast heb je altijd uitzonderingen, predikanten die er anders over denken bijvoorbeeld.
Een dominee bij ons (PKN- pluriform/confessioneel) ziet Jezus als een mens die God vertegenwoordigd, hoewel andere predikanten bij ons wel de dogma van de drie-eenheid onderstrepen. Maar ze hebben allemaal gemeen dat ze geloven dat Jezus voor onze zondan aan het kruis gestorven, de dood heeft overwonnen en uit de dood is opgestaan.
Ook merk ik dat de nadruk verschillend is onder aanhangers van het dogma van de drie-eenheid. Voor de één is het onderstrepen van dat dogma echt van een groot belijdenisbelang, terwijl een ander vooral de nadruk legt op het erkennen van Jezus als je Heer en je Redder.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 08:35:28 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2012, 08:58:32 pm »
Allemaal weer dank voor de reacties.

Mogelijk moet ik wennen aan het omzichtige waarmee velen hier antwoorden. Daar waar ik gewend was dat men je bij de hand nam en duidelijkheid gaf hoe het allemaal zat (helaas een valse waarheid), creëert het christendom een doolhof. (voor mij tenminste) Wel denk ik dat dit een van de voornaamste redenen is dat de WTG zo enorm sterk groeit, de duidelijkheid die men lijkt te geven.

De enige die ik het een beetje heb zie doen is St. Ignatius. Maar volgens mij lees ik tussen de regels door dat anderen het hiermee weer niet eens zijn. Klopt dat?

Want als een kerk nu zegt de oudste te zijn, terwijl er anderen ouder zijn (mogelijk) worden er dan ook bewust leugens verteld in christelijke kerken? Of is men ook slachtoffer van valse leer? Op mij komt dit allemaal nogal verwarrend over.
De uitleg van Gaitema klinkt aannemelijk, dank. De Joden hebben uiteindelijk het evangelie naar de wereld gebracht, dus zullen zij wel de oudste zijn? Maar daarvoor moet je toch Jood zijn van geboorte? Weet iemand dat?

Die kleine groepen die samenkomen Gaitema, bij welke kerk horen die dan?

Begrijp ik nu dat zelfs binnen een kerk nog verschillende meningen zijn? Dat de ene dominee anders verteld dan de andere? Nee toch?

Aan Wim kan ik zeggen dat de WTG echt niet bij de kerk behoort, het is werkelijk een valse kerk met veel valse leer, waarmee ze denk ik nu, buiten de genade van Jezus Christus vallen.

Dank Riemer voor je aanboden Trajecto voor de uitleg, maar een hulpverlener?
Ik ben dan wel erg dom geweest om me te laten strikken door de WTG, maar ben ook nog niet gek of zo. Gelukkig heb ik velen moeten verlaten toen ik me aansloot bij de WTG, die me nu weer van harte welkom heten. Ditmaal wil ik het voorlopig eens goed doen en op Jezus Christus hulp vertrouwen inderdaad en niet van mensen afhankelijk zijn. Volgens de bijbel werkt het immers zo?

Verder dank aan ieder die gereageerd heeft,

Ken,

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2012, 09:22:00 pm »
In een kerk kom je over het algemeen niet te weten hoe het echt " werkt ".
Jezus  Christus hier en Jahwe of een andere benaming daar, maar hoe het werkt hoor je nooit behalve dat het zo ongeveer " automatisch en vanzelf " gebeurd door " te vetrouwen op ..... " en door dit of dat sacrement te doen. Zo werkt het niet. Alleen jijzelf zal weten hoe,wat en wanneer het werkt.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 25, 2012, 09:24:46 pm »

quote:

Ken schreef op 25 juli 2012 om 20:58:

Ik ben dan wel erg dom geweest om me te laten strikken door de WTG, maar ben ook nog niet gek of zo. Gelukkig heb ik velen moeten verlaten toen ik me aansloot bij de WTG, die me nu weer van harte welkom heten. Ditmaal wil ik het voorlopig eens goed doen en op Jezus Christus hulp vertrouwen inderdaad en niet van mensen afhankelijk zijn. Volgens de bijbel werkt het immers zo?

Verder dank aan ieder die gereageerd heeft,

Ken,

Nee, nou begrijp je me verkeerd. Omdat Riemers beroep hier bekend is wilde ik even omdat je erg weifelend leek wat simpele gegevens aanreiken die de persoon even wat schetsen. Hij is directeur van een kleine christelijke zorgverleningsinstelling. Maar het was niet de bedoeling om je aan te merken als client of zo.
Naast zijn beroep is Riemer echter ook in de kerk actief en in die hoedanigheid weet hij wellicht wat adresjes, folders of wat dan ook voor je.
Zo bedoel ik het. Duidelijk?

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 25, 2012, 10:32:36 pm »

quote:

De enige die ik het [bij de hand nemen en uitleggen] een beetje heb zien doen is St. Ignatius. Maar volgens mij lees ik tussen de regels door dat anderen het hiermee weer niet eens zijn. Klopt dat?

Er is grote diversiteit binnen de katholieke kerk, maar die berust op hetzelfde fundament en wordt centraal geleid.
Bij de protestanten vind je ook veel diversiteit, maar ze hebben wel dezelfde essentiele grondslagen behouden van de katholieke kerk waarvan ze zijn afgescheiden. Wel worden de protestantse kerken minder centraal geleid dan de katholieke kerk.
Maar, zoals gezegd, katholieken en protestanten delen dezelfde essentiele Christelijke grondslagen. Van valse leer is dus geen sprake.

Ik kan nog wel toevoegen dat, als een katholiek argumenteert dat 'ouder' ook 'beter' impliceert, leden van andere kerkgenootschappen kritisch zullen staan tegenover zo'n argument. Dat betekent niet dat ze kritiek hebben op de katholieke leer cq kerk als zodanig. Ik heb zelf geen bezwaren tegen de RKK. Ik zie geen enkele aanleiding elkaar van leugens te betichten.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er wel protestanten bestaan die vinden dat de katholieke kerk dwaalt of zelfs vals is. Naar mijn mening is die opvatting een vergissing.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2012, 10:40:07 pm door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 25, 2012, 10:48:22 pm »

quote:

Ozombi schreef op 25 juli 2012 om 21:22:
In een kerk kom je over het algemeen niet te weten hoe het echt " werkt ".
Jezus  Christus hier en Jahwe of een andere benaming daar, maar hoe het werkt hoor je nooit behalve dat het zo ongeveer " automatisch en vanzelf " gebeurd door " te vetrouwen op ..... " en door dit of dat sacrement te doen. Zo werkt het niet. Alleen jijzelf zal weten hoe,wat en wanneer het werkt.
Je kan het ook samen met God proberen, dat werkt bij mij weer :)

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 25, 2012, 11:04:07 pm »
Hoi Ken,

quote:

gewend [...] dat men je bij de hand nam en duidelijkheid gaf hoe het allemaal zat [...] Aan Wim kan ik zeggen dat de WTG echt niet bij de kerk behoort, het is werkelijk een valse kerk met veel valse leer

Kennelijk zoek je een kerk met een duidelijke geloofsleer.
Dan zijn de Quakers (waar ik lid van ben) in elk geval niets voor jou.
Voor ons is geloofspraktijk (en geloofsbeleving) een stuk belangrijker dan geloofsleer.
Geloof blijkt voor ons uit wat je doet en uit de vermogen om vanuit eigen beleving uit te leggen waarom je zo handelt en niet uit wat je belijdt.

De volgende vraag is dan dus welke dingen die de het WTG leerde volgens jou vals waren, zodat je andere kerken kunt afstrepen die vergelijkbare dingen leren.
Als je vervolgens voor jezelf de vraag beantwoordt waarop jij je oordeel baseert dat het WTG veel valse leer verkondigt, kun je uit de resterende kerken diegenen selecteren die op een vergelijkbare manier en op dezelfde basis oordelen over wat je wel en niet moet geloven.
Als je daar wat meer over schrijft, kunnen we je hier vast nog wel wat verder helpen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 25, 2012, 11:25:16 pm »

quote:

hoi Ken, welkom!
Ik ben blij voor je, dat je je hebt kunnen bevrijden (of beter: dat je bevrijd bent) uit het WTG.
Op dit forum en elders (en persoonlijk) hebben mijn vrouw en ik wel wat met Jehovah's getuigen te maken. Het valt me iedere keer weer op, hoe je als lid een soort reflex aangeleerd krijgt, die je moet beschermen tegen de boze buitenwereld, zodat je automatisch denkt dat alles wat van buiten komt, per definitie onwaar is. Wat is er gebeurd, dat dat bij jou doorbroken werd? Hoe kwam het, dat je wat de WTG zegt, niet meer voor zoete koek slikte?

quote:

Mogelijk moet ik wennen aan het omzichtige waarmee velen hier antwoorden. Daar waar ik gewend was dat men je bij de hand nam en duidelijkheid gaf hoe het allemaal zat (helaas een valse waarheid), creëert het christendom een doolhof.

ja, een doolhof is het soms wel, maar het is niet zo bedoeld. Houd er ook rekening mee, dat lang niet iedereen op dit forum christelijk is. Ozebi bv. absoluut niet (maar: esotherisch/new age, etc). En wimnusselder is bv. quaker, maar dan op een redelijk vrijzinnige wijze (tenminste, dat is wat ik van 'm mee krijg). En de meeste (orthodoxe) christenen (mijzelf inclusief) zouden een vrijzinnige niet zo snel 'christen' noemen.

In het orthodox christelijke kamp is nog steeds wel wat verwarring maar wel een stuk minder. Daar is het geen vraag Wie Jezus is (namelijk: God almachtig, Jehovah/Jahweh en 'onderdeel' van de drie-eenheid. Ik kan me voorstellen dat je juist met dit aspect erg worstelt. Als je dat wilt, wil ik er wel het e.e.a. over op een rijtje zetten. Het zou al wel ergens op dit forum moeten staan, maar ik weet niet of het snel door iedereen te vinden is). Binnen het orthodoxe christendom is het ook geen vraag of Jezus voor onze zonden gestorven is, en weer echt (fysiek) opgestaan uit de dood.

Waar wel flinke onenigheid over is, is welke kerk verder de juiste leer heeft. Protestanten (gereformeerd, hervormd, etc) en evangelischen wijzen (een aantal van) de claims van de rooms katholieke kerk af.

quote:

(voor mij tenminste) Wel denk ik dat dit een van de voornaamste redenen is dat de WTG zo enorm sterk groeit, de duidelijkheid die men lijkt te geven.

groeien ze nog? Ik dacht dat het stagneerde.

quote:

De enige die ik het een beetje heb zie doen is St. Ignatius. Maar volgens mij lees ik tussen de regels door dat anderen het hiermee weer niet eens zijn. Klopt dat?

ja

quote:

Want als een kerk nu zegt de oudste te zijn, terwijl er anderen ouder zijn (mogelijk) worden er dan ook bewust leugens verteld in christelijke kerken?

is vaak meer een kwestie van definitie. Als een 'jonge' kerk zegt dat ze voorzet wat de oude kerk deed voordat die oude kerk de verkeerde kant opging, is ze dan 'oud' of 'jong'?

quote:

Of is men ook slachtoffer van valse leer? Op mij komt dit allemaal nogal verwarrend
over.

ja, dat is het helaas ook. Het christendom is verdeeld, en dat is niet goed. En het is ook niet zo verwonderlijk dat het zo verdeeld is. De bijbel is niet simpel, en de duivel heeft baat bij verdeeldheid. En laten we de menselijke factor niet vergeten. Mensen zijn heel goed in staat om iets heel moois heel snel kapot te maken.

quote:

(...)

Begrijp ik nu dat zelfs binnen een kerk nog verschillende meningen zijn? Dat de ene dominee anders verteld dan de andere? Nee toch?
helaas wel binnen bepaalde kerken. Uiteraard zal in elke kerk op de details wel eens meningsverschil zijn, omdat we nu eenmaal niet alles in de bijbel helemaal kunnen snappen. Maar er zijn kerken waar wel veel verdeeldheid is, zoals bv. de PKN (protestantse kerk nederland). Daarin zitten zowel heel orthodoxe christenen, maar helaas ook een heleboel enorm vrijzinnige figuren (inclusief flink wat dominees). Ik heb er dan ook altijd een beetje moeite mee, om de PKN als kerk te zien. Ze laten namelijk als landelijke organisatie keiharde dwaalleer toe (alhoewel lokale kerken vaak heel orthodox christelijk en recht in de leer zijn). Lastig verhaal dus

quote:

Aan Wim kan ik zeggen dat de WTG echt niet bij de kerk behoort, het is werkelijk een valse kerk met veel valse leer, waarmee ze denk ik nu, buiten de genade van Jezus Christus vallen.
ik hoop toch dat mensen van het WTG Gods genade mogen vinden (ook als ze niet uit het WTG stappen), en ondanks dat ze God niet de eer hebben gegeven die Hem toekomt door Jezus als slechts een geschapen wezen te zien. Maar bij 'de kerk' horen ze niet nee.

quote:

Ik ben dan wel erg dom geweest om me te laten strikken door de WTG, maar ben ook nog niet gek of zo. Gelukkig heb ik velen moeten verlaten toen ik me aansloot bij de WTG, die me nu weer van harte welkom heten.

gelukkig. Vaak is het zo dat mensen zo geisoleerd raken als ze eruit stappen, dat enige hulp daar wel op prijs gesteld wordt.

quote:

Ditmaal wil ik het voorlopig eens goed doen en op Jezus Christus hulp vertrouwen inderdaad en niet van mensen afhankelijk zijn. Volgens de bijbel werkt het immers zo? (...)
ja, tot op zekere hoogte werkt het zo ja. Je hebt geen mensen nodig om tussen jou en God te staan. Daar is Jezus juist voor gekomen. Maar je hebt vaak wel mensen nodig, omdat alleen geloven niet vol te houden is. Je hebt andere mensen nodig, omdat je zelf niet alles kunt weten en uitzoeken, en je moet dus wel op anderen vertrouwen. Dat doe je in feite ook al, als je de boeken uit het oude en nieuwe testament gelooft. Want dan vertrouw je op de betrouwbaarheid van die schrijvers (daar zijn overigens goede redenen voor).

Probeer dus als tegenreactie op je WTG-ervaring niet helemaal onafhankelijk te zijn.  God heeft christenen aan elkaar gegeven. Er is een nadruk op de gemeenschap en het vormen van het lichaam van Christus. Maar kijk uit met organisaties en personen, die van je eisen dat je hen zonder nadenken volgt. Lees en bidt. En schroom je niet, om om hulp en toelichting te vragen, met name op de punten waarop je bij het WTG nogal wat 'indoctrinatie' hebt moeten ondergaan, zoals Wie Jezus nu precies is.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 25, 2012, 11:27:25 pm »

quote:

Ken schreef op 24 juli 2012 om 18:26:
(...)
Ik weet nu dat Jezus Zoon van God is en wil christen worden. :)
(...)
Daar begint het in ieder geval mee (of eigenlijk begon het met God die jou geroepen en bevrijd heeft). Maar wat bedoel je, als je zegt dat Jezus Zoon van God is? Want een WTG lid kan dat toch ook zeggen? Alleen bedoelen ze daar wellicht iets heel anders mee dan jij of ik.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 26, 2012, 12:20:43 am »

quote:

Mogelijk moet ik wennen aan het omzichtige waarmee velen hier antwoorden.

De ene kerk is de andere niet in het christendom, terwijl de Jehovagetuigen één geheel vormen. Door de verscheurdheid in het chistendom, kan elk kerk anders in de leer staan. Al zijn er meestal ook gemeenschappelijke leerstellingen, zoals dus de genoemde leer van de drie-eenheid en de twee naturenleer van Jezus.
De apostolische geloofsbelijdenis is haast identiek. Je hebt de protestantse Nederlandse geloofsbelijdenis die iets afwijkt van die van de Rooms Katholieke kerk. Maar de grootste afwijking zit nogwel in het gegeven dat een katholiek bij het geloof belijden daarvan één kerk belijden, namelijk de Rooms Katholieke en protestanten belijden het op twee manieren. De ene groep ziet vooral de traditionele gereformeerd gezinde kerken als die kerk en de andere groep (populair in de PKN ook, maar ook elders veel) stelt zich puur een geestelijke kerk voor, waarvan iedere aardse kerkelijke denominatie een deel van uit maakt.  Een Kerk van Jezus die boven de kerkelijke instituten en organisaties is verheven. Met andere woorden: zoals Jezus zei in de bijbel, dat God zijn gemeente gebouwd heeft op een hoeksteen en dat op die hoeksteen staat geschreven dat alleen Hij weet wie er echt bij Hem horen. Geen mens die het dus precies je kan vertellen wie wel en wie niet bij Hem horen. Al tref je soms best christenen waarvan aan de vruchten wel echt opvalt, dat God ze bij staan en dus dat die er bij horen. Echter valt dat niet altijd op en soms kom je ook wolven in schaapskleren tegen of tref je een barmhartige Samaritaan. Als je snapt wat ik bedoel. Paulus was immers geen lievertje toen hij Saulus heette en toch had God hem al op het oog. Ook de samaritaanse vrouw bij de waterput was niet de gene waarvan je het zou verwachten, maar ze hoorde er gewoon bij.
Wat Jezus tegen haar zei is ook belangrijk:
"De tijd zal komen dat de waarachtige aanbidders zullen bidden in Geest en waarheid. Die tijd is er nu al." Dat zei Hij na haar gezegt te hebben: "jullie aanbidden de God die jullie niet kennen."  

Kennelijk luisterd God ook naar mensen die bidden, terwijl ze nog een verkeerde voorstelling van God hebben. Hij kijkt dus aan onze beperkingen voorbij.

quote:

Daar waar ik gewend was dat men je bij de hand nam en duidelijkheid gaf hoe het allemaal zat (helaas een valse waarheid), creëert het christendom een doolhof. (voor mij tenminste) Wel denk ik dat dit een van de voornaamste redenen is dat de WTG zo enorm sterk groeit, de duidelijkheid die men lijkt te geven.

Verschillend dus. Pyro ziet niet zulke grote verschillen in de basis ten aanzien van het katholieke geloof. Nou, mij zijn wel wat verschillen zo voorbij gekomen.
Het geloof in het vagevuur is iets wat we niet hebben. Zij geloven dat je door de doop in de RKK bij de Kerk (RKK) bent gaan horen en niet meer de hel hoeft te vrezen. Door die doop (mag geen besprenkelen zijn door met natte vingers te dopen, door het enkel aan te raken, maar moet begoten zijn door een vleug water over de persoon te laten vloeien) ben je bevrijd van de erfzonde en gered. Daardoor kom je niet meer in de hel. Hoe je ook leeft en geloofd, de hel treft je dan niet. Echter is elke zonde die je begaat iets waardoor je met stro bouwt en elke goede daad waarmee je met vuurvast materiaal bouwt. Wanneer je sterft, dan kom je in het vagevuur. Alles van stro zal verbranden en alles wat vuurvast is behouden blijven. De ene zal het daardoor zwaarder hebben in het vagevuur dan de ander.
Dat beeld hebben de gereformeerden zo niet. We kennen wel een beoordeling, maar geen vagevuur. Wel het bouwen van schatten in de hemel en dat aardse schatten niet meegenomen kunnen worden, maar een zekere vuur daar kennen we niet in die zin.
Nou ja, ds Pieter Boomsma waarvan ik je de link gaf geeft zelfs aan dat er geen beoordeling is, omdat het niet bij de genade hoort. Volgens hem steekt God je de toerijkende hand uit, maar je moet er wel op antwoorden. Wanneer je aangenomen bent, dan laat Hij jou niet los. Dus geen oordeel meer.
De geestelijke wapenuitrusting (heb ik me door iemand anders laten vertellen) is dan ook: "er is geen veroordeling voor wie in Jezus Christus zijn!"

Goed, en zo kan je verder de dingen door spitten.
De eucharistie en het avondmaal. Volgens sommige gereformeerden het zelfde, maar orthodoxe katholieken vinden van niet. Wij gedenken het avondmaal, spreken over brood en wijn. Zij beleven hoe Jezus ons zijn vlees laat eten en zijn bloed laat drinken. Niet symbolisch, niet gedenkmatig, maar daarwerkelijk pure realiteit.  Door letterlijk zijn bloed te drinken en zijn vlees te eten, wordt je één met Hem. Daarom kunnen protestanten ook niet bij het Lichaam van Christus horen, omdat ze simpelweg slechts gedenken en niet meer dan dat. Wel erkennen ze protestanten als christenen buiten het Lichaam die deel kunnen hebben aan de zegenvierende kerk (de hemel en het paradijs). Dan zijn ze door Christus samengebracht.

Verder weid ik niet uit. Dit is al aardig fundamenteel zo.

quote:

Want als een kerk nu zegt de oudste te zijn, terwijl er anderen ouder zijn (mogelijk) worden er dan ook bewust leugens verteld in christelijke kerken?

Niet bewust. Eerder een hoop langs elkaar heen geklets.
In de wortel kan het dan ook niet anders zijn, dan dat de christenen te veel met elkaar in strijd verwikkeld zijn geraakt, inplaats van met God in gesprek te zijn. Er zit ruis in ons contact met boven, denk ik. Juist door die zelfde ruis hebben we ook moeite om als christenen elkaar nader te gemoed te komen.
Een pinkster-spreker zei me zo: "christenen vormen een vreemd leger. Ze bestrijden elkaar. De duivel heeft niet zo'n leger. De demonen bestrijden elkaar niet, want ze weten dat ze dan elkaar zullen afzwakken."

(de duivel doet zich vaak voor als een engel van het Licht)

quote:

Of is men ook slachtoffer van valse leer? Op mij komt dit allemaal nogal verwarrend over.
De uitleg van Gaitema klinkt aannemelijk, dank. De Joden hebben uiteindelijk het evangelie naar de wereld gebracht, dus zullen zij wel de oudste zijn? Maar daarvoor moet je toch Jood zijn van geboorte? Weet iemand dat?

Ja ik weet er wat van, want ik heb op een belgische messiaans joodse forum gezeten.  Onder joden is het wel zo dat je joods moet zijn om het één en ander en wat met de wet te maken heeft en zelfs joden zeggen dat een heiden joods kan worden, heb ik me een jood laten vertelen. Alleen gelden voor hen mildere regels, speciaal voor de gelovigen uit de heidenen.  Daar zijn ook weer wetten voor.

Echter de messiaanse joden gaan mee in het gegeven dat Yeshua (Jezus) zich een volk vergaderd uit joden en niet joden. Ze zijn dan één volk. Alleen moeten volgens hen de joden van afstamming zich aan de joodse wetten houden en de christenen uit de heidenen hoeven niet al die wetten te houden, net als bij de jodendom zelf.

Eigenlijk het zelfde dus, als ik er over na denk :)
Messiaanse joden in Europa (heb ik me laten vertellen) zijn veelal niet van geboorte joods, maar europianen die het messiaanse joodse geloof hebben eengenomen en dus ook worden gerekend als de christenen uit de heidenen.
Ze zeggen alleen waarscheinlijk niet zo snel "christenen", omdat ze het christendom niet helemaal zuiver vinden. Ze zien zichzelf dus als joden, van geboorte of niet, joods door hun geloof in Yeshua (Jezus).

Ze beweren dan ook dat Paulus daarom beweerde dat de christenen uit de heidenen zich niet hoefde te laten besnijden bijvoorbeeld. Omdat voor hen niet alle wetten van toepassing zijn. Maar daar weten zij meer van dan ik.

Knap ingewikkeld eigenlijk.

quote:

Die kleine groepen die samenkomen Gaitema, bij welke kerk horen die dan?

dat is het mooie ervan:
Elke huiskerk kan zelfstandig functioneren of een band met andere huiskerken aangaan. In China heb je veel huiskerkverbanden. Er staat namelijk geen synode boven. Men vertrouwd er gewoon op dat Jezus hen leid. Wel zie je dat in loop van de tijd uit behoeften tot verdieping in het geloof banden bewust aangegaan worden en er ook contacten worden aangegaan met andere kerken. Daarom zie je ook in China huiskerken die gereformeerd van leer zijn, omdat ze banden zijn aangegaan met gereformeerden uit Europa bijvoorbeeld en huiskerken die evangelisch van leer zijn, omdat ze contacten hebben aangegaan met evangelische gemeentes vanuit de VS bijvoorbeeld.
Ook daar heeft dat wel eens voor moeilijkheden geleid.
In het begin was het puur dat bepaalde Chinesen persoonlijk Jezus hebben leren kennen buiten de kerken om (in een droom Jezus ontmoet bijvoorbeeld), al hoewel ze wel in een grijs verleden met evangelisten uit Europa in contact waren geweest. Uit Noorwegen waren er zendelingen een tijd lang actief in China, maar de kerken van toen leken aardig de grond ingeboord te worden door de opkomst van het communisme. Er is ondergrond zo bewegingen onstaan. Ook een ondergrondse Rooms katholieke beweging overigens.

quote:

Ja, het is er wel. In de PKN leeft er in een bepaalde groep de gedachte dat theologie tijdgebonden is en dat we met nieuwe inzichten van vandaag andere conclusies kunnen trekken. Omdat er bijvoorbeeld geloofd wordt dat de eerste christengemeentes het toch allemaal wat anders deden dan de theologie ons voorschrijft.
Andere groepen zijn strakker in de leer, zoals de gereformeerde bond en de meest behouden hoek binnen de confessionele PKN-kerken. Je hebt ook een evangelische en een vrijzinnige beweging binnen de PKN. Daarin wil ook nog wel eens verondersteld worden dat de theologie soms de Heilige Geest in de weg staat of te veel tijdgebonden is.
De gereformeerd vrijgemaakten zijn zoals ik het begrijp vooral zoals de meest behouden hoek onder de confessionelen binnen de PKN. Ruimte voor verschillende uitingen, maar één van leer. Al begrijp ik dat dit ook wat ter discussie staat.  Synodaal gezien is dat nog wel zo. Als ik het goed begrijp.

Als je trouwens meer duidelijkheid wil over de verschillende gedachtes die er leven binnen de PKN, in het topic "God dienen en / of de Mammon" heb ik een preek geplaatst van een dominee van onze kerk die daar wel een verhelderende inkijk in geeft.  Hij gaat in op het thema "Jezus volgen"

Maar begrijp me goed: het is goed alles te onderzoeken en het goede te behouden.Het is geen schande er wat jaren voor uit te trekken, voor je besluit waar jij je bij thuis voelt.

Het is immers wel 2.000 jaar na dat Jezus van ons heen gegaan is. Er is veel gebeurd in die tijd. Maar Hij spreekt nog steeds en de schapen herkennen Zijn stem.

De kern is overigens wel wat mij betreft simpel samen te vatten:
"Heb God de Heer lief, met heel je hart, met heel je verstand, met heel je hebben en houden en alles wat er in je vermogen ligt en heb je naaste lief als je zelf."
Dit is de ganse wet en de profeten.
God is liefde. Jezus is de Weg tot die Liefde.
Niemand komt tot de Vaderm dan door Hem.

:)

Bewaar dus het overzicht.

De kern is vaak verpakt in kerkelijke bijzaken, door mensen ingegeven.
Maar de kern is altijd te vinden. God heeft de kern bewaard.
Leer het Vaderhart kennen.
Wees een kind naar zijn hart.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 26, 2012, 05:43:23 am »
@gaitema::
Waarom die totaal overbodige comment? Aan het overduidelijke hoeft niet getwijfeld te worden. Ook door jou niet. Het is niet zo dat alleen religieuze christelijke kerk-instituten en hun ja-knikkers " het alleenrecht op God " hebben. Dat snappen ze nog niet zo goed. De mens die vanuit zichzelf tot begrip van God komt is er beter aan toe dan de mens die door opvoeding en verplichte kerkvisites van huis uit erin rolt, zonder te weten hoe en waarom. Laat die comments voortaan maar achterwege, tenzij je een punt wilt maken.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 05:49:04 am door Ozombi »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 26, 2012, 10:03:47 am »

quote:

gaitema schreef op 26 juli 2012 om 00:20:
[...]
Verschillend dus. Pyro ziet niet zulke grote verschillen in de basis ten aanzien van het katholieke geloof. Nou, mij zijn wel wat verschillen zo voorbij gekomen.
[...]

Ik zeg niet dat er geen (grote) verschillen kunnen zijn. Ik heb dat benoemd als diversiteit. Ik zeg wel dat katholieken en protestanten dezelfde essentiele geloofsbasis delen. Puntje bij paaltje:  
'Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.' (1 Corinthe 3:11)
Bij een valse leer wordt niet op dit fundament van bekering en verlossing gebouwd, wordt Jezus Christus niet als de verlosser erkend.
Zonder dat fundament krijg je bijvoorbeeld de valse leer dat iedereen zijn eigen ware religie is, verlost wordt door zijn eigen innerlijke god. Dergelijke valse leer zie je geregeld op LB, maar wordt helaas ook steeds openlijker verkondigd op de subfora waar Christus het fundament hoort te zijn.

Ik schets een beeld van wat vals is en wat waarheid is voor een broeder die wil weten hoe het Christelijke landschap eruit ziet, die zich afvraagt welke leer betrouwbaar is en wat leugen.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 10:32:08 am door pyro »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 26, 2012, 03:35:32 pm »
Okee, helder hoe je het bedoeld. Jezus als fundament is dan de basis.
Toch geloof ik dat valse leer niet persee direct om de kern hoeft te gaan, het kunnen ook bijzaken zijn. Het is iets wat af leid. Wat christenen verdeeld en probeerd uit te putten in zinloze dingen. Heel divers. Het kan wezen dat je te strakke regels rondom de zondag legt en dat als maatstaf neemt naar anderen toe. Het is maar net hoe je er mee omgaat, maar op basis hiervan kan over anderen geoordeeld worden. Het kan zijn dat er te veel nadruk wordt gelegd op het bidden in tongen bijvoorbeeld of zoals Luhtther zich er aan stoorde: te veel eer aan de heiligen en aflatenpraktijken van toen. Welvaardsevangelie is ook zo iets.
Het kan je in de weg staan.
Ik geloof dat elke dwaling er is om mensen uit elkaar te drijven.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 03:37:08 pm door gaitema »