quote:
De ene kerk is de andere niet in het christendom, terwijl de Jehovagetuigen één geheel vormen. Door de verscheurdheid in het chistendom, kan elk kerk anders in de leer staan. Al zijn er meestal ook gemeenschappelijke leerstellingen, zoals dus de genoemde leer van de drie-eenheid en de twee naturenleer van Jezus.
De apostolische geloofsbelijdenis is haast identiek. Je hebt de protestantse Nederlandse geloofsbelijdenis die iets afwijkt van die van de Rooms Katholieke kerk. Maar de grootste afwijking zit nogwel in het gegeven dat een katholiek bij het geloof belijden daarvan één kerk belijden, namelijk de Rooms Katholieke en protestanten belijden het op twee manieren. De ene groep ziet vooral de traditionele gereformeerd gezinde kerken als die kerk en de andere groep (populair in de PKN ook, maar ook elders veel) stelt zich puur een geestelijke kerk voor, waarvan iedere aardse kerkelijke denominatie een deel van uit maakt. Een Kerk van Jezus die boven de kerkelijke instituten en organisaties is verheven. Met andere woorden: zoals Jezus zei in de bijbel, dat God zijn gemeente gebouwd heeft op een hoeksteen en dat op die hoeksteen staat geschreven dat alleen Hij weet wie er echt bij Hem horen. Geen mens die het dus precies je kan vertellen wie wel en wie niet bij Hem horen. Al tref je soms best christenen waarvan aan de vruchten wel echt opvalt, dat God ze bij staan en dus dat die er bij horen. Echter valt dat niet altijd op en soms kom je ook wolven in schaapskleren tegen of tref je een barmhartige Samaritaan. Als je snapt wat ik bedoel. Paulus was immers geen lievertje toen hij Saulus heette en toch had God hem al op het oog. Ook de samaritaanse vrouw bij de waterput was niet de gene waarvan je het zou verwachten, maar ze hoorde er gewoon bij.
Wat Jezus tegen haar zei is ook belangrijk:
"De tijd zal komen dat de waarachtige aanbidders zullen bidden in Geest en waarheid. Die tijd is er nu al." Dat zei Hij na haar gezegt te hebben: "jullie aanbidden de God die jullie niet kennen."
Kennelijk luisterd God ook naar mensen die bidden, terwijl ze nog een verkeerde voorstelling van God hebben. Hij kijkt dus aan onze beperkingen voorbij.
quote:
Daar waar ik gewend was dat men je bij de hand nam en duidelijkheid gaf hoe het allemaal zat (helaas een valse waarheid), creëert het christendom een doolhof. (voor mij tenminste) Wel denk ik dat dit een van de voornaamste redenen is dat de WTG zo enorm sterk groeit, de duidelijkheid die men lijkt te geven.
De enige die ik het een beetje heb zie doen is St. Ignatius. Maar volgens mij lees ik tussen de regels door dat anderen het hiermee weer niet eens zijn. Klopt dat?
Verschillend dus. Pyro ziet niet zulke grote verschillen in de basis ten aanzien van het katholieke geloof. Nou, mij zijn wel wat verschillen zo voorbij gekomen.
Het geloof in het vagevuur is iets wat we niet hebben. Zij geloven dat je door de doop in de RKK bij de Kerk (RKK) bent gaan horen en niet meer de hel hoeft te vrezen. Door die doop (mag geen besprenkelen zijn door met natte vingers te dopen, door het enkel aan te raken, maar moet begoten zijn door een vleug water over de persoon te laten vloeien) ben je bevrijd van de erfzonde en gered. Daardoor kom je niet meer in de hel. Hoe je ook leeft en geloofd, de hel treft je dan niet. Echter is elke zonde die je begaat iets waardoor je met stro bouwt en elke goede daad waarmee je met vuurvast materiaal bouwt. Wanneer je sterft, dan kom je in het vagevuur. Alles van stro zal verbranden en alles wat vuurvast is behouden blijven. De ene zal het daardoor zwaarder hebben in het vagevuur dan de ander.
Dat beeld hebben de gereformeerden zo niet. We kennen wel een beoordeling, maar geen vagevuur. Wel het bouwen van schatten in de hemel en dat aardse schatten niet meegenomen kunnen worden, maar een zekere vuur daar kennen we niet in die zin.
Nou ja, ds Pieter Boomsma waarvan ik je de link gaf geeft zelfs aan dat er geen beoordeling is, omdat het niet bij de genade hoort. Volgens hem steekt God je de toerijkende hand uit, maar je moet er wel op antwoorden. Wanneer je aangenomen bent, dan laat Hij jou niet los. Dus geen oordeel meer.
De geestelijke wapenuitrusting (heb ik me door iemand anders laten vertellen) is dan ook: "er is geen veroordeling voor wie in Jezus Christus zijn!"
Goed, en zo kan je verder de dingen door spitten.
De eucharistie en het avondmaal. Volgens sommige gereformeerden het zelfde, maar orthodoxe katholieken vinden van niet. Wij gedenken het avondmaal, spreken over brood en wijn. Zij beleven hoe Jezus ons zijn vlees laat eten en zijn bloed laat drinken. Niet symbolisch, niet gedenkmatig, maar daarwerkelijk pure realiteit. Door letterlijk zijn bloed te drinken en zijn vlees te eten, wordt je één met Hem. Daarom kunnen protestanten ook niet bij het Lichaam van Christus horen, omdat ze simpelweg slechts gedenken en niet meer dan dat. Wel erkennen ze protestanten als christenen buiten het Lichaam die deel kunnen hebben aan de zegenvierende kerk (de hemel en het paradijs). Dan zijn ze door Christus samengebracht.
Verder weid ik niet uit. Dit is al aardig fundamenteel zo.
quote:
Want als een kerk nu zegt de oudste te zijn, terwijl er anderen ouder zijn (mogelijk) worden er dan ook bewust leugens verteld in christelijke kerken?
Niet bewust. Eerder een hoop langs elkaar heen geklets.
In de wortel kan het dan ook niet anders zijn, dan dat de christenen te veel met elkaar in strijd verwikkeld zijn geraakt, inplaats van met God in gesprek te zijn. Er zit ruis in ons contact met boven, denk ik. Juist door die zelfde ruis hebben we ook moeite om als christenen elkaar nader te gemoed te komen.
Een pinkster-spreker zei me zo: "christenen vormen een vreemd leger. Ze bestrijden elkaar. De duivel heeft niet zo'n leger. De demonen bestrijden elkaar niet, want ze weten dat ze dan elkaar zullen afzwakken."
(de duivel doet zich vaak voor als een engel van het Licht)
quote:
Of is men ook slachtoffer van valse leer? Op mij komt dit allemaal nogal verwarrend over.
De uitleg van Gaitema klinkt aannemelijk, dank. De Joden hebben uiteindelijk het evangelie naar de wereld gebracht, dus zullen zij wel de oudste zijn? Maar daarvoor moet je toch Jood zijn van geboorte? Weet iemand dat?
Ja ik weet er wat van, want ik heb op een belgische messiaans joodse forum gezeten. Onder joden is het wel zo dat je joods moet zijn om het één en ander en wat met de wet te maken heeft en zelfs joden zeggen dat een heiden joods kan worden, heb ik me een jood laten vertelen. Alleen gelden voor hen mildere regels, speciaal voor de gelovigen uit de heidenen. Daar zijn ook weer wetten voor.
Echter de messiaanse joden gaan mee in het gegeven dat Yeshua (Jezus) zich een volk vergaderd uit joden en niet joden. Ze zijn dan één volk. Alleen moeten volgens hen de joden van afstamming zich aan de joodse wetten houden en de christenen uit de heidenen hoeven niet al die wetten te houden, net als bij de jodendom zelf.
Eigenlijk het zelfde dus, als ik er over na denk

Messiaanse joden in Europa (heb ik me laten vertellen) zijn veelal niet van geboorte joods, maar europianen die het messiaanse joodse geloof hebben eengenomen en dus ook worden gerekend als de christenen uit de heidenen.
Ze zeggen alleen waarscheinlijk niet zo snel "christenen", omdat ze het christendom niet helemaal zuiver vinden. Ze zien zichzelf dus als joden, van geboorte of niet, joods door hun geloof in Yeshua (Jezus).
Ze beweren dan ook dat Paulus daarom beweerde dat de christenen uit de heidenen zich niet hoefde te laten besnijden bijvoorbeeld. Omdat voor hen niet alle wetten van toepassing zijn. Maar daar weten zij meer van dan ik.
Knap ingewikkeld eigenlijk.
quote:
Die kleine groepen die samenkomen Gaitema, bij welke kerk horen die dan?
dat is het mooie ervan:
Elke huiskerk kan zelfstandig functioneren of een band met andere huiskerken aangaan. In China heb je veel huiskerkverbanden. Er staat namelijk geen synode boven. Men vertrouwd er gewoon op dat Jezus hen leid. Wel zie je dat in loop van de tijd uit behoeften tot verdieping in het geloof banden bewust aangegaan worden en er ook contacten worden aangegaan met andere kerken. Daarom zie je ook in China huiskerken die gereformeerd van leer zijn, omdat ze banden zijn aangegaan met gereformeerden uit Europa bijvoorbeeld en huiskerken die evangelisch van leer zijn, omdat ze contacten hebben aangegaan met evangelische gemeentes vanuit de VS bijvoorbeeld.
Ook daar heeft dat wel eens voor moeilijkheden geleid.
In het begin was het puur dat bepaalde Chinesen persoonlijk Jezus hebben leren kennen buiten de kerken om (in een droom Jezus ontmoet bijvoorbeeld), al hoewel ze wel in een grijs verleden met evangelisten uit Europa in contact waren geweest. Uit Noorwegen waren er zendelingen een tijd lang actief in China, maar de kerken van toen leken aardig de grond ingeboord te worden door de opkomst van het communisme. Er is ondergrond zo bewegingen onstaan. Ook een ondergrondse Rooms katholieke beweging overigens.
quote:
Begrijp ik nu dat zelfs binnen een kerk nog verschillende meningen zijn? Dat de ene dominee anders verteld dan de andere? Nee toch?
Ja, het is er wel. In de PKN leeft er in een bepaalde groep de gedachte dat theologie tijdgebonden is en dat we met nieuwe inzichten van vandaag andere conclusies kunnen trekken. Omdat er bijvoorbeeld geloofd wordt dat de eerste christengemeentes het toch allemaal wat anders deden dan de theologie ons voorschrijft.
Andere groepen zijn strakker in de leer, zoals de gereformeerde bond en de meest behouden hoek binnen de confessionele PKN-kerken. Je hebt ook een evangelische en een vrijzinnige beweging binnen de PKN. Daarin wil ook nog wel eens verondersteld worden dat de theologie soms de Heilige Geest in de weg staat of te veel tijdgebonden is.
De gereformeerd vrijgemaakten zijn zoals ik het begrijp vooral zoals de meest behouden hoek onder de confessionelen binnen de PKN. Ruimte voor verschillende uitingen, maar één van leer. Al begrijp ik dat dit ook wat ter discussie staat. Synodaal gezien is dat nog wel zo. Als ik het goed begrijp.
Als je trouwens meer duidelijkheid wil over de verschillende gedachtes die er leven binnen de PKN, in het topic "God dienen en / of de Mammon" heb ik een preek geplaatst van een dominee van onze kerk die daar wel een verhelderende inkijk in geeft. Hij gaat in op het thema "Jezus volgen"
Maar begrijp me goed: het is goed alles te onderzoeken en het goede te behouden.Het is geen schande er wat jaren voor uit te trekken, voor je besluit waar jij je bij thuis voelt.
Het is immers wel 2.000 jaar na dat Jezus van ons heen gegaan is. Er is veel gebeurd in die tijd. Maar Hij spreekt nog steeds en de schapen herkennen Zijn stem.
De kern is overigens wel wat mij betreft simpel samen te vatten:
"Heb God de Heer lief, met heel je hart, met heel je verstand, met heel je hebben en houden en alles wat er in je vermogen ligt en heb je naaste lief als je zelf."
Dit is de ganse wet en de profeten.
God is liefde. Jezus is de Weg tot die Liefde.
Niemand komt tot de Vaderm dan door Hem.

Bewaar dus het overzicht.
De kern is vaak verpakt in kerkelijke bijzaken, door mensen ingegeven.
Maar de kern is altijd te vinden. God heeft de kern bewaard.
Leer het Vaderhart kennen.
Wees een kind naar zijn hart.