Auteur Topic: Diep gat na ontsnapping jehova getuigen  (gelezen 15165 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #30 Gepost op: juli 26, 2012, 03:38:08 pm »

quote:

Ozombi schreef op 26 juli 2012 om 05:43:
@gaitema::
Waarom die totaal overbodige comment? Aan het overduidelijke hoeft niet getwijfeld te worden. Ook door jou niet. Het is niet zo dat alleen religieuze christelijke kerk-instituten en hun ja-knikkers " het alleenrecht op God " hebben. Dat snappen ze nog niet zo goed. De mens die vanuit zichzelf tot begrip van God komt is er beter aan toe dan de mens die door opvoeding en verplichte kerkvisites van huis uit erin rolt, zonder te weten hoe en waarom. Laat die comments voortaan maar achterwege, tenzij je een punt wilt maken.
Misschien is dat, omdat ik zelf ook graag overal van op de hoogte ben, dat ik daarom zo uitgebreid reageer.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 26, 2012, 06:48:10 pm »

quote:

Trajecto schreef op 25 juli 2012 om 21:24:
Nee, nou begrijp je me verkeerd. Omdat Riemers beroep hier bekend is wilde ik even omdat je erg weifelend leek wat simpele gegevens aanreiken die de persoon even wat schetsen. Hij is directeur van een kleine christelijke zorgverleningsinstelling. Maar het was niet de bedoeling om je aan te merken als client of zo.
Naast zijn beroep is Riemer echter ook in de kerk actief en in die hoedanigheid weet hij wellicht wat adresjes, folders of wat dan ook voor je.
Zo bedoel ik het. Duidelijk?
Geen probleem hoor, ik was ook niet van mening dat jij me stempelde, maar zelf voel ik me "te goed" om hulp bij de hulpverlening te zoeken. Helaas heb ik bijna 10 jaar vergooid in mijn leven aan WTG, maar meer niet. Ik bekijk het van de positieve kant, ik ben de Here Jezus dankbaar dat ik eruit bevrijd ben en Hem nu wel mag gaan volgen in plaats van de WTG Leiders in New York. .  :)

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 26, 2012, 06:51:51 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 25 juli 2012 om 18:24:
Hoi Ken,

Wat was er verkeerd en waaruit bleek dat voor jou?
Misschien schuilt daarin een aanwijzing welke kant je op moet?
Dat zal ik ook zeer zeker gaan doen  :*)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 26, 2012, 07:19:49 pm »
Kan je wat met dit alles?
Het is al snel een lang verhaal zo,
maar volgens mij is het christendom helemaal niet zo moeilijk,
als dat het lijkt.
Gewoon logisch denken over de vraag: wat zou God nu graag willen?
Eerst kijken naar wat die ziet:
Mensen in geestelijke dood. In ook fysieke armoede, in verslavingen, met ziektes.
etc..

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 26, 2012, 07:32:21 pm »
Mijn persoonlijke visie liet ik wat achter wege, maar ik heb wel zo iets van: een mens moet niet gedwongen zijn leringen aan te nemen. De leer van de drie eenheid zie ik zelf als een visie eens ontwikkeld. Ik persoonlijk heb na een zoektocht van een jood meegekregen wat de Heilige Geest Joods gezien is. Het jodendom kent ook de Heilige Geest, maar wel als God zelf. Niet als een persoon naast de Vader.  Ook messiasbelijdende joden geloven vaak niet dat de Heilige Geest een derde persoon is. Zo zie ik het eigenlijk ook.  Jezus zei: ik zal mijn plaatsvervanger: de Heilige Geest sturen. Hierdoor wordt geloofd dat het een zelfstandig persoon moet zijn. Echter betekend de Heilige Geest ook Heilige Adem, vertaald vanuit het bronwoord "Ruach". Het is de adem van God die Jezus zal zenden. Ik geloof dat Jezus die adem van God ontving en het zo ook kan heen zenden. Het is dan deel van Hem zelf geworden. De Heilige Geest wordt in de bijbel dan ook genoemd: de Geest van de Vader en van de Zoon.

Zie het maar zo: je ontvangt Liefde van God en kan die liefde ook doorgeven.
Jezus ontvangt het Licht van God en geeft het Licht van God aan ons. Hij zal zo het Licht als plaatsvervanger naar ons toe zenden, dat Licht van God zal ons in alles onderwijzen. Het is God zelf die dan naar je toe komt.
Hij kondigde immers zelf al aan aan de profeten, dat Hij van Zijn Geest zal gaan uitstorten over al het vlees.
Echter vind ik de discussie over hoe het precies met God zit minder belangrijk, dan het gegeven dat Hij er voor je is en Hij je redder is. Hij zend niet iemand anders, maar Hij red je zelf persoonlijk. Hij laat niet iemand anders jou helpen, maar helpt je zelf persoonlijk.
Verder zie ik dat Jezus niet het van zichzelf heeft om God en onze Schepper te zijn. Hij is het door de éénheid met zijn Vader. Alles heeft Hij van Huis uit mee gekregen. De Vader is wel God uit zichzelf en niet door Jezus. De Vader heeft het niet van de Zoon ontvangen, maar deelt het met zijn Zoon.
De Vader met zijn Geest door Jezus, die het ons in Liefde doorgeeft.
God als de landman. Jezus als de wijnstok die door de landman wordt gevoed en wij als de ranken van de wijnstok die de sappen van de wijnstok Jezus krijgen.

Zoals in Johannes 15 staat.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 07:53:01 pm door gaitema »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 26, 2012, 08:36:30 pm »
@gaitema:: God de landman en Jezus de wijnstok Wij de ranken van de wijnstok etc

Nu is het universum erg groot met triljoenen werelden en meer. Als er leven buiten de aarde is ( wetenschappelijk zeer waarschijnlijk en intuitief een zekerheid ) , dan is Jezus dus ook de wijnstok van alle gas-achtige mens-achtigen die op gas-achtige planeten leven ? En de wijnstok van alle ijs-achtige mens-achtigen die op ijs-achtige planeten zijn? Die er mogelijk anatomisch anders uitzien zoals wij en op een ander nivo van intelligentie en spiritualiteit staan?  Ook al het andere buiten de aarde is uit en van God. Daarom heb ik er iets tegen om " de universele Zoon van God " te benoemen als Jezus en het dus heel klein en beperkt te maken.

Ik zou zeggen: " Christus is de Zoon, Jezus is een Mensen-zoon en hij vertegenwoordigt Christus in de hoedanigheid van een aards mens ".

Hoewel tamelijk uniek t.o.v  de aardse mensheid , is Jezus in geen geval een unieke weergave van de Christus in de hoedanigheid van een aards mens, en al helemaal niet in de hoedanigheid van een universele kosmos-bewoner.

Het verpersoonlijken van de ene Christus tot Jezus is mogelijk een manier van uitdrukken(?) , maar volgens mij komt het omdat men niet verder kijkt en denkt over dat wat er buiten de aardse vorm allemaal nog is.

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 26, 2012, 09:40:51 pm »

quote:

pyro schreef op 25 juli 2012 om 22:32:
Er is grote diversiteit binnen de katholieke kerk, maar die berust op hetzelfde fundament en wordt centraal geleid.
Bij de protestanten vind je ook veel diversiteit, maar ze hebben wel dezelfde essentiele grondslagen behouden van de katholieke kerk waarvan ze zijn afgescheiden. Wel worden de protestantse kerken minder centraal geleid dan de katholieke kerk.
Maar, zoals gezegd, katholieken en protestanten delen dezelfde essentiele Christelijke grondslagen. Van valse leer is dus geen sprake.

Leuk om te zien dat waar de WTG ieder ander beschuldigde van valse leer, men hier er heel voorzichtig mee omgaat. Maar als meerdere verschillende uitleggingen zijn binnen de kerken, dan zou er toch maar 1 kerk (welke?) de waarheid spreken? en de andere dus onwaarheden? Of denk ik nu teveel als een Jehova Getuige?

quote:

Ik kan nog wel toevoegen dat, als een katholiek argumenteert dat 'ouder' ook 'beter' impliceert, leden van andere kerkgenootschappen kritisch zullen staan tegenover zo'n argument.
Maar ik neem toch aan dat een katholieke kerk zo een bewering ook kan bewijzen?

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 26, 2012, 09:42:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 juli 2012 om 22:48:
Je kan het ook samen met God proberen, dat werkt bij mij weer :)
Dat klinkt nu als een uitdaging. :) Maar hoe begin je zoiets?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 26, 2012, 09:49:59 pm »

quote:

Ozombi schreef op 26 juli 2012 om 20:36:
... Nu is het universum erg groot met triljoenen werelden en meer. Als er leven buiten de aarde is ( wetenschappelijk zeer waarschijnlijk en intuitief een zekerheid) ...

(Ho even. Wetenschappelijk valt dat allemaal nog erg te bezien. Er is nog geen teken van leven gevonden buiten de aarde. Of heb ik wat gemist?  Intuitief: tja, ik kan alleen voor mezelf spreken, maar met een basisbegrip van de complexiteit van leven laat staan intelligent leven vind ik het buitengewoon onwaarschijnlijk dat leven überhaupt bestaat.

En wat betreft de identificatie Jezus = Christus en Christus = Jezus: Als je bereid bent Jezus als Christus te erkennen, moet je dan niet ook zijn waarschuwing serieus nemen dat er vele valse Christussen zullen zijn? Of had hij dat bij het verkeerde eind?)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 26, 2012, 10:29:44 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 juli 2012 om 23:25:
hoi Ken, welkom!
Ik ben blij voor je, dat je je hebt kunnen bevrijden (of beter: dat je bevrijd bent) uit het WTG.
Op dit forum en elders (en persoonlijk) hebben mijn vrouw en ik wel wat met Jehovah's getuigen te maken. Het valt me iedere keer weer op, hoe je als lid een soort reflex aangeleerd krijgt, die je moet beschermen tegen de boze buitenwereld, zodat je automatisch denkt dat alles wat van buiten komt, per definitie onwaar is. Wat is er gebeurd, dat dat bij jou doorbroken werd? Hoe kwam het, dat je wat de WTG zegt, niet meer voor zoete koek slikte?

Dit punt was nu iets waar ik altijd moeite mee had, dat we kregen voorgeschreven wat te denken en wat niet. Maar ik nam aan dat het zo de wil van God was en mij erbij neer moest leggen.
Bij het "evangeliseren" langs de deur kwam ik in huis bij christenen. De man en vrouw lieten mijn vrouw en mij praten en stelden eerst heel subtiel enkele vragen alsof ze belangstelling hadden. Ze vertelden dat ze beiden niet meer naar de kerk gingen vanwege de problemen daar. Hoe meer ik hen probeerde te overtuigen, hoe meer ik merkte dat ik klem kwam te zitten. Waarop ik geen antwoord had meer dan doctrines, had het echtpaar wel antwoorden. Uiteindelijk hebben we zo een paar sessies bij hen doorgebracht, zogenaamd om een moeilijke en dwars echtpaar te overreden, maar uiteindelijk bijbelstudie te ontvangen. Voor mij werd hierdoor steeds duidelijker dat ik het zelf was die op een dwaalspoor zat. Op al mijn vragen die ik altijd wel had, maar die werden weg gemanipuleerd, kreeg ik nu antwoorden. Wat verder veel indruk op me maakte is dat de man vanaf de tweede maal eerst samen met me in gebed ging. Juist de vrije manier waarop deze man in gebed ging, alsof hij inderdaad zijn Vader om raad en daad vroeg. Ook de manier waarop de man door op 1 woord te wijzen het verschil soms kon aantonen, nadat hij me had uitgelegd dat de bijbel letterlijk was. Daar waar de WTG heel veel zaken verklaart met te zeggen "je moet het zo lezen", heb ik dat deze man net 1 maal horen zeggen. Dat wat er geschreven stond in zijn statenvertaling, week hij niet vanaf. Uiteindelijk was de druppel voor mijn vrouw en mij, dat de man had gebeden dat Jezus onze ogen zou openen voor de Waarheid. Die nacht hadden mijn vrouw en ik beiden een nagenoeg identieke droom waarin we afscheid namen van de WTG.

quote:

ja, een doolhof is het soms wel, maar het is niet zo bedoeld. Houd er ook rekening mee, dat lang niet iedereen op dit forum christelijk is. Ozebi bv. absoluut niet (maar: esotherisch/new age, etc). En wimnusselder is bv. quaker, maar dan op een redelijk vrijzinnige wijze (tenminste, dat is wat ik van 'm mee krijg). En de meeste (orthodoxe) christenen (mijzelf inclusief) zouden een vrijzinnige niet zo snel 'christen' noemen.

Volgen mij was deze man ook een orthodoxe man, al zei hij bij gene kerk meer te (willen) horen. Zo een orthodoxe kerk dat spreekt mij wel enorm aan.
Maar is er dus een orthodoxe kerk?

quote:

In het orthodox christelijke kamp is nog steeds wel wat verwarring maar wel een stuk minder. Daar is het geen vraag Wie Jezus is (namelijk: God almachtig, Jehovah/Jahweh en 'onderdeel' van de drie-eenheid. Ik kan me voorstellen dat je juist met dit aspect erg worstelt.

Volgens mij heb ik dat door de man goed uitgelegd gekregen.  :)

quote:

Als je dat wilt, wil ik er wel het e.e.a. over op een rijtje zetten. Het zou al wel ergens op dit forum moeten staan, maar ik weet niet of het snel door iedereen te vinden is). Binnen het orthodoxe christendom is het ook geen vraag of Jezus voor onze zonden gestorven is, en weer echt (fysiek) opgestaan uit de dood.

Zijn er dan ook christelijke kerken die net als de WTG denken dat Jezus niet de Zoon van GOD is maar slechts een mens?

quote:

Waar wel flinke onenigheid over is, is welke kerk verder de juiste leer heeft. Protestanten (gereformeerd, hervormd, etc) en evangelischen wijzen (een aantal van) de claims van de rooms katholieke kerk af.

Er bestaan toch ook protestantse kerken? Of zijn die toch weer gereformeerd of hervormd?

quote:

groeien ze nog? Ik dacht dat het stagneerde.

Bij de WTG vertellen ze alleen maar dat het heel goed gaat. :)

quote:

ja, dat is het helaas ook. Het christendom is verdeeld, en dat is niet goed. En het is ook niet zo verwonderlijk dat het zo verdeeld is. De bijbel is niet simpel, en de duivel heeft baat bij verdeeldheid. En laten we de menselijke factor niet vergeten. Mensen zijn heel goed in staat om iets heel moois heel snel kapot te maken.

Dat laatste heb ik 10 jaar lang zien gebeuren. Of eigenlijk zag ik het toen niet.

quote:

helaas wel binnen bepaalde kerken. Uiteraard zal in elke kerk op de details wel eens meningsverschil zijn, omdat we nu eenmaal niet alles in de bijbel helemaal kunnen snappen. Maar er zijn kerken waar wel veel verdeeldheid is, zoals bv. de PKN (protestantse kerk nederland). Daarin zitten zowel heel orthodoxe christenen, maar helaas ook een heleboel enorm vrijzinnige figuren (inclusief flink wat dominees). Ik heb er dan ook altijd een beetje moeite mee, om de PKN als kerk te zien. Ze laten namelijk als landelijke organisatie keiharde dwaalleer toe (alhoewel lokale kerken vaak heel orthodox christelijk en recht in de leer zijn). Lastig verhaal dus

Dus orthodoxen geloven net als de man datgene wat in de bijbel staat en vrijzinnigen geloven dat minder?

quote:

ik hoop toch dat mensen van het WTG Gods genade mogen vinden (ook als ze niet uit het WTG stappen), en ondanks dat ze God niet de eer hebben gegeven die Hem toekomt door Jezus als slechts een geschapen wezen te zien. Maar bij 'de kerk' horen ze niet nee.

Helaas hopen vele WTG mensen dat niet van de christenen, want ze "vechten" onderling al om bij de 144.000 van de eindtijd te kunnen horen.

quote:

Probeer dus als tegenreactie op je WTG-ervaring niet helemaal onafhankelijk te zijn.  God heeft christenen aan elkaar gegeven. Er is een nadruk op de gemeenschap en het vormen van het lichaam van Christus. Maar kijk uit met organisaties en personen, die van je eisen dat je hen zonder nadenken volgt. Lees en bidt. En schroom je niet, om om hulp en toelichting te vragen, met name op de punten waarop je bij het WTG nogal wat 'indoctrinatie' hebt moeten ondergaan, zoals Wie Jezus nu precies is.

Volgens mij heeft het christen echtpaar hier al heel veel aandacht aan besteed, maar alle kennis is meegenomen.

Dank voor je uitgebreide reactie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 26, 2012, 10:33:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 26 juli 2012 om 20:36:
@gaitema:: God de landman en Jezus de wijnstok Wij de ranken van de wijnstok etc

Nu is het universum erg groot met triljoenen werelden en meer. Als er leven buiten de aarde is ( wetenschappelijk zeer waarschijnlijk en intuitief een zekerheid ) , dan is Jezus dus ook de wijnstok van alle gas-achtige mens-achtigen die op gas-achtige planeten leven ? En de wijnstok van alle ijs-achtige mens-achtigen die op ijs-achtige planeten zijn? Die er mogelijk anatomisch anders uitzien zoals wij en op een ander nivo van intelligentie en spiritualiteit staan?  Ook al het andere buiten de aarde is uit en van God. Daarom heb ik er iets tegen om " de universele Zoon van God " te benoemen als Jezus en het dus heel klein en beperkt te maken.

Ik zou zeggen: " Christus is de Zoon, Jezus is een Mensen-zoon en hij vertegenwoordigt Christus in de hoedanigheid van een aards mens ".

Hoewel tamelijk uniek t.o.v  de aardse mensheid , is Jezus in geen geval een unieke weergave van de Christus in de hoedanigheid van een aards mens, en al helemaal niet in de hoedanigheid van een universele kosmos-bewoner.

Het verpersoonlijken van de ene Christus tot Jezus is mogelijk een manier van uitdrukken(?) , maar volgens mij komt het omdat men niet verder kijkt en denkt over dat wat er buiten de aardse vorm allemaal nog is.

De algemene aanname onder christenen is dat God één leefbare wereld geschapen heeft. Echter heb ik een bijnadoodservaring gelezen van een vrouw die Jezus aan het einde van de tunnel ontmoette en in die ervaringen kwamen ze ook bij andere werelden. Waarvan de aarde nog wel het meest strond eigenwijze aan God ongehoorzame planeet van het heelal bleek te zijn. Misschien dat Jezus daarom juist hier moest sterven? Zoals jij Christus trouwens voorstelt, zo stel in de Vader voor. Jezus is echt letterlijk zijn Zoon en met Hem verbonden, en wij zijn Zijn kinderen. Ook letterlijk, maar niet zuiver met God verbonden. Dus hebben we Jezus nodig als bemiddelaar. In theorie zouden er meer Jezussen kunnen zijn, maar ik geloof eigenlijk dat echt enkel Jezus zo uniek is, dat Hij zuiver is en daardoor zich als enige God mag noemen en de Christus mag noemen. Nergens in het heelal zal je een tweede zoals Hij kunnen vinden. Al heb je mensen die er erg op lijken. Zoals Set, Elia, Abraham en Henoch.

Maar dit is dus op basis van een ervaring van een vrouw. De bijbel er weer naast leggend, zou maar zo kunnen.  Een hoog bijaarde man die bij een pinkstergemeente behoorde en er zich in verdiept heeft liet me weten te veronderstellen dat Jezus met de uitspraak "ik ben jullie herder en jullie zijn mijn schapen, naast deze kudde heb ik andere kuddes te wijden" doelde op dat leven elders. Maar wat mij betreft kan dit ook puur gaan over mensen uit andere culturen op aarde of zo. Best een interessante gedachte. Echter blijft het speculeren. De bijbel is een bundel dat gaat over deze aarde en onze toekomst. Het laat dit soort vragen eigenlijk totaal in het midden liggen.
We mogen het dus doen met onze eigen denkbeelden wat dat betreft.
We kunnen er over fantaseren, redeneren en er over dromen. Theoriën ophangen en elkaar er over bevragen. Of je neemt zo'n BDE-verhaal aan als waar of als een interessant verhaal dat waar zou kunnen zijn. Hoe dan ook, volgens mij kunnen we niets echt hard maken. Ergens toch mooi om hierover te kunnen blijven dromen.  :)
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 10:41:52 pm door gaitema »

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 26, 2012, 10:36:07 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 juli 2012 om 23:27:

Daar begint het in ieder geval mee (of eigenlijk begon het met God die jou geroepen en bevrijd heeft). Maar wat bedoel je, als je zegt dat Jezus Zoon van God is? Want een WTG lid kan dat toch ook zeggen? Alleen bedoelen ze daar wellicht iets heel anders mee dan jij of ik.
Ik bedoel dat Jezus de Zoon van God is, vanuit de hemel nedergedaald om in het vlees te komen en geboren te worden uit de maagd Maria. Alleen of Jezus nu God zelf is of niet, dat blijft die moeilijke drie eenheid uitleg. Wat ik er nu van begrijp is dat Vader ook de Zoon is, maar de Zoon niet de Vader. Dat de Vader ook de Heilige Geest als Persoon is, maar de Heilige Geest niet de Vader. Maar een voorstelling kan ik me er eerlijk gezegd niet van maken. Maar goed de WTG leert dan ook dat de Heilige Geest niet meer is dan een kracht of adem van God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 26, 2012, 11:00:26 pm »

quote:

Ken schreef op 26 juli 2012 om 21:42:
[...]

Dat klinkt nu als een uitdaging. :) Maar hoe begin je zoiets?

Nou, zoals dit een beetje. Veel heb ik nu getypt en dat je juist dit er uit pikt, had ik in al mijn veronderstellingen over wat je zou kunnen zoeken totaal over het hoofd gezien. Maar dit is zo logisch eigenlijk, je hebt helemaal gelijk. Je kan zoeken en zoeken, maar hoe krijg je contact met God, zodat je met Hem samen op kan trekken?

Voor mij even goed iedere keer weer de vraag. Maar uit ervaring merk ik dat God wel graag ons helpt. In het clubwerk voor tieners vanuit verschillende achtergronden, wilden we als tienerleiders hen met het evangelie berijken.
Nu had een spreker me ooit gezegd:
"je moet God om iets vragen waar je zelf niet voor zorgen kan."
Dat vond ik erg lastig. Als ik bid om brood en ga naar de supermarkt, dan koop ik brood en dank God voor dat brood.
Maar was God er echt bij of was ik het alleen? Dat heb je dan niet waar kunnen nemen.
Dus probeerde ik het uit. Maar ik twijfelde sterk hoor. Echt niet dat ik vol geloof ging bidden. Ik dacht echt: "je zult zien, er gebeurd niets."

Het beste kan ik het laten zien met een voorbeeld. Ik las een verhaal van een meisje uit India in een blad van een organisatie die ik eigenlijk helemaal niet kende. Het kwam op voor de vervolgde christenen bleek. Het meisje was het slachtoffer van hindoeëxtremisten. Ze waren het huis binnen gestormd en hebben gedrijgd dat ze haar gezicht in het openhaard zouden houden, als ze niet haar geloof in Jezus opgaf. Ze gaf echter het geloof niet op. Daarop hielden ze haar inderdaad met haar gezicht heel dicht tegen het vuur aan en verbrande ze haar gezicht. De organisatie heeft later een foto van haar brandwonden gemaakt. Dat stond in het blad. Echter de organisatie maakte weer een foto. Een paar maanden later. De brandwonden waren compleet weg getrokken. Haar moeder en haar tante meen ik, juigden van geluk tegen over de organisatie. Ze had haar geloof niet op gegeven en nu had God haar dus genezen.
De organisatie stond verbaast. Ze hadden de twee foto's en kon niet anders zeggen dan dat de brandwonden waren weg getrokken en het waren beste wonden. Die leveren normaal lidtekens op. Beide foto's stonden afgebeeld op het blad.

Ik bad God: zal ik dit de tieners laten zien of is dit te gewaagd?
Daarop kreeg ik zo geen antwoord. Tja, wat zou ik ook verwachten.
Maar toen kwam mijn moeder binnen die iets wilde brengen. Ik liet haar het artikel zien. Ik had het met geen woord over de club of waarvoor ik zo net bad. Ze las het en als reactie daarop zei ze als eerste: "dit moet je de tieners op de tienerclub laten zien!"
Ik heb het ze laten zien en ze konden hun ogen niet geloven toen ze de twee foto's in het blad bekeken. Dit moest toch wel een wonder zijn. Een meisje merkte op dat ze geen geld konden hebben voor een arts, immers. Een jongen van de club vroeg ook om haar telefoonnummer, want hij vond haar maar een lekker ding  :D

Tja, geloof het of niet. Proberen kan je zo iets altijd :)
Ik merk het wel vaker: dat bidden gewoon helpt.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2012, 11:10:00 pm door gaitema »

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 26, 2012, 11:16:33 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 juli 2012 om 19:19:
Kan je wat met dit alles?
Het is al snel een lang verhaal zo,
maar volgens mij is het christendom helemaal niet zo moeilijk,
als dat het lijkt.
Gewoon logisch denken over de vraag: wat zou God nu graag willen?
Eerst kijken naar wat die ziet:
Mensen in geestelijke dood. In ook fysieke armoede, in verslavingen, met ziektes.
etc..

Ja Gaitema, dank je wel.
Het is inderdaad heel veel informatie, die ik nu even in me laat bezinken. Morgen wellicht nog eens lezen. Komend weekend ben ik weg en niet online. Maar ik zal zeker proberen erop terug te komen. Als ik het lees voelt het goed in ieder geval. Open en eerlijk. Dank je.

Ken

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 26, 2012, 11:21:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 juli 2012 om 19:32:
Mijn persoonlijke visie liet ik wat achter wege, maar ik heb wel zo iets van: een mens moet niet gedwongen zijn leringen aan te nemen. De leer van de drie eenheid zie ik zelf als een visie eens ontwikkeld. Ik persoonlijk heb na een zoektocht van een jood meegekregen wat de Heilige Geest Joods gezien is. Het jodendom kent ook de Heilige Geest, maar wel als God zelf. Niet als een persoon naast de Vader.  Ook messiasbelijdende joden geloven vaak niet dat de Heilige Geest een derde persoon is. Zo zie ik het eigenlijk ook.  Jezus zei: ik zal mijn plaatsvervanger: de Heilige Geest sturen. Hierdoor wordt geloofd dat het een zelfstandig persoon moet zijn. Echter betekend de Heilige Geest ook Heilige Adem, vertaald vanuit het bronwoord "Ruach". Het is de adem van God die Jezus zal zenden. Ik geloof dat Jezus die adem van God ontving en het zo ook kan heen zenden. Het is dan deel van Hem zelf geworden. De Heilige Geest wordt in de bijbel dan ook genoemd: de Geest van de Vader en van de Zoon.
Dit lijkt zo erg veel op de uitleg die de WTG heeft over de Heilige Geest. Niet een Persoon maar "slechts" God's Kracht. Nu was ik juist gaan inzien dat men hiermee de Heilige Geest degradeert... :?