Auteur Topic: Diep gat na ontsnapping jehova getuigen  (gelezen 17402 keer)

Ken

• Bekijk profiel
Diep gat na ontsnapping jehova getuigen
« Reactie #90 Gepost op: juli 30, 2012, 07:05:54 pm »
Aan allemaal,

Nou zeg, wat is hier veel gebeurd in een weekendje.....
Maar goed, ik ga weer lekker de bijdragen lezen. Eigenlijk lees ik liever dan dat ik reageer. Er is voldoende gereageerd waarvoor heel veel dank.

Nunc: De WTG materialen heb ik al ritueel verbrand eerlijk gezegd. Zoals men van afgodische zaken afstand behoort te doen. Opgeruimd staat netjes. Maar inderdaad heb ik niet bij jou visie stil gestaan. Maar dan had ik het willen opsturen voor dat doel, want in mijn huis is het spul niet meer welkom. Alles is dus weg.

Mocht ik vragen hebben dan laat ik weer van me lezen hier....

Groetjes, Ken,

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juli 30, 2012, 07:30:41 pm »
Super goed Ken, dat je jezelf (en je gezin?) hebt kunnen losweken van de Jehova Getuigen genootschap ! Hopelijk ben je een voorbeeld voor velen.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juli 30, 2012, 08:59:13 pm »
1 scheppingsdag in Genesis = 1 dag van Brahma = 4.320.000.000 aardse jaren

een ' dag ' staat voor een periode van activiteit en een 'nacht ' (even lange periode) staat voor een periode van rust . Bij de dag is de godheid zichtbaar in zijn vele uitdrukkingen, bij de nacht heeft de godheid zich in zichzelf teruggetrokken en dus ook al het zichtbare leven met hem.

Adem uit (dag) , Adem in (nacht) , Adem uit (dag) , Adem in (nacht) enz.
Dat wat wordt uit-geademd is een voortzetting van dat wat is in-geademd.
Dat wat geboren wordt is een voortzetting van dat wat is gestorven.
Zo is er een eindeloze cyclus van evolutie (emanatie) die zowel op macro-kosmisch als ook op microscopisch niveau analoog aan elkaar is.

Iets nieuws onder de zon of goddelijke wet?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juli 30, 2012, 09:38:04 pm »
Wat het wel is: het esoterische waar jij in geloofd is niet saai :)
Ik leerde altijd dat 1 dag gelijk is aan 1000 jaar in mijn gereformeerde opvoeding en nu is 1000 jaar bij jou weer gelijk aan 4320.000.000 jaren!

Ach, ik zeg maar zo: het is God zijn dag!

Maar goed, we dwalen af. We zouden Ken helpen.

Ken, ik ga op vakantie. Veel leesplezier en ik wens je veel wijsheid van boven toe!
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juli 30, 2012, 09:44:22 pm »
Trouwens Ken: vandaag was ik bij een dag voor een missionaire project die in ons dorp wordt gehouden. We willen middels sport en dans in contact komen met de Nijverdalse en Hellendoornse kinderen en vandaaruit openheid voor het geloof en persoonlijke situaties waar ze mee zitten laten ontstaan in de gesprekken.

We waren als vrijwiiligers van meerdere kerken bij elkaar vanavond om een voorbereidingsavond.
4 vol evangelische christenen, 4 PKN-christenen, twee nederllands gereformeerde christenen en een Rooms katholieke christen was aanwezig. Jonge mensen die zich ervoor inzetten van 15 t/m 33 jaar.
We kregen allemaal de kern van het christelijke geloof weer mee.
Natuurlijk het geloof in Jezus, maar ook dat we de liefde moeten uitdragen en dat wij die liefde niet zelf hebben. Wanneer we liefde geven aan de mensen, dan geven we daarmee ook de liefde aan God. Die liefde die we geven kunnen we geven als we het van Hem ontvangen hebben. Dus we zullen altijd in contact met God moeten staan, omdat we die liefde zelf niet hebben.
Van iemand houden die aardig is lukt makkelijker dan iemand die heel irritant is of zelf een misdadiger is. Daarvoor hebben we Hem nodig.
Zonder die liefde, staat Jezus nooit echt centraal.
Daar hebben we bij stil gestaan vandaag.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juli 30, 2012, 10:28:48 pm »
Ken, wellicht weet je het niet, dus vertel ik het je. Op dit forum bestaan verschillende categorieën, waarvan "levensbeschouwing" (waarin we nu zitten) er eentje is. De diverse onderdelen hebben verschillende 'regels'. Zo is het hier in 'LB' volledig open. Iedereen mag zijn of haar wel- of niet-christelijke zegje hier doen.

Andere delen van het forum zijn meer afgeschermd (bv. 'christelijk leven'), in de zin dat de onderwerpen en de reacties binnen de grenzen v/h christendom dienen te blijven (en binnen 'gereformeerd leven' ... je raad het al :-) ).

Ik kan me voorstellen, dat je vragen in dit topic wellicht beter daar op z'n plaats zijn? Als je zoiets wilt (of iets anders) dan kun je dat vragen aan één van de moderators.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juli 31, 2012, 04:02:24 pm »

quote:

Ken schreef op 30 juli 2012 om 19:05:
(...)
Nunc: De WTG materialen heb ik al ritueel verbrand eerlijk gezegd. Zoals men van afgodische zaken afstand behoort te doen. Opgeruimd staat netjes.

kan ik me goed voorstellen.

quote:

Maar inderdaad heb ik niet bij jou visie stil gestaan. Maar dan had ik het willen opsturen voor dat doel, want in mijn huis is het spul niet meer welkom. Alles is dus weg.
jammer. Maar gelukkig zijn de JG zo fanatiek in het verspreiden van materiaal, dat er nadat ze voor de zoveelste keer van theologie veranderd zijn, genoeg materiaal in omloop is, om dat te kunnen aantonen.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juli 31, 2012, 09:58:31 pm »

quote:

Ken schreef op 24 juli 2012 om 18:26:
Met veel moeite ben ik verlost uit de jehova getuigen

De rust die Christus ons biedt, is de rust in Hem.
Je sprak over een diep gat.
Maar de troost is dat voor wie Christus volgt,
noch enige diepte, ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere. ( Rom.8:39)

[ en weet ] dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
 Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk.
En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden
.(Jak. 1:2)

En de rust in Christus mogen we straks in volle ervaren:
en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn (Openb.21:3)

Tot die tijd,
Ren de wedloop tot het einde. Volg Christus onvoorwaardelijk.
God geeft kracht naar kruis. Je loopt nooit alleen.

( ter aanvulling op wat Nunc schreef over de drie-eenheid’ , In deze link staat verder nog wat info over de drie-eenheid in verband met de WTG-brochure ‘moet u geloof stellen in de drie-eenheid’).
 Verder betreft het verlaten van het WTG, op deze video komen ook wat mensen aan het woord met zulke ervaring, wellicht brengt het enige herkenning )
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 10:43:15 pm door Titaan. »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: augustus 01, 2012, 07:28:43 am »
@gaitema::
als het zo is dat 1 dag = 1000 jaar , dan zijn dat zeker geen aardse jaren
dat zou volkomen belachelijk zijn want het verschil tussen dag 1 en dag 7 van Genesis is oneindig vele malen groter dan het aards jaar 1000 nChr en 2000 nChr!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: augustus 01, 2012, 07:55:01 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 juli 2012 om 04:45:
Als ik het heb over een toonladder met 7 tonen, dan is dat te vergelijken met die 7 geesten.
Hetzelfde ding dat zich op diverse manieren manifesteert. Daarom gaf ik ook nog de meest gangbare verdeling van de mens. Die is in 7, maar ik ken m ook in 3 of in 4 of in 5 of in 10 of 12 of 13. Het gaat niet eens om het getal 7 of 12 of wat dan ook. Zoals ik hierboven al aangaf::

" In deze geest moet het begrepen worden "

en dat is andere taal voor "  ga niet letterlijk nemen wat ik nu neerzet "
en " begrijp hoe je dergelijke tekst kan begrijpen "

Ozombi,  mijn punt was dat jouw associatie niet alleen vaag was, maar ook nog eens doelde op iets dat niet per se 7 is. De indeling van kleuren en toonschalen is iets dat mensen op de werkelijkheid hebben gelegd, niet iets dat objectief in de werkelijkheid is terug te vinden. Dus lijken het me gewoon slechte voorbeelden.

Dat het getal "zeven" in de bijbel op verschillende manieren een bijzondere rol/betekenis heeft, ontken ik verder ook niet.

quote:

Zoals Gaitema al aangeeft is het ook. De bijbel is echt niet een verzameling boeken met teksten en betekenissen die volslagen uniek zijn. Dat willen sommigen zichzelf graag wijsmaken, maar dat is een mentale canard. Het is gewoon niet waar.

Andere religieuze teksten laten inderdaad zien dat bepaalde motieven van Gods openbaring bekend waren onder de meest heidense volken. In verminkte vorm, vaak, en gespannen voor het heidens karretje, maar toch.

quote:

Natuurlijk heeft de bijbel een andere stijl dan bv de Gita van de Hindoes, maar er staat feitelijk exact hetzelfde in qua betekenis en informatie.
O, echt? En waar vinden we dan de naam van Jezus, die volgens de bijbel "de enige naam is die aan de mensen gegeven is waardoor wij behouden moeten worden"? Dat lijkt me nogal een belangrijk feit, en ik durf te wedden dat noch Gita noch Veda noch Edda daar iets over te zeggen heeft.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: augustus 01, 2012, 11:25:16 pm »
@ Qohelet ::
hoe kun je stellen dat teksten die er eerder waren dan de bijbel - waarvan er vele geschreven zijn door mensen van dezelfde spirituele kwaliteit als de bijbelschrijvers - een verminkte vorm zijn van wat in de bijbel staat ?Er staat namelijk hetzelfde in , in een andere vorm.

Je zou eens wat onderzoek moeten doen en dan pas je christelijke tunnel-conclusie moeten trekken.

De naam Jezus is echt niet de essentie van het NT. De hindoes bedoelen met Buddhi hetzelfde als Christus. Jij kijkt naar het uiterlijk - de naam Jezus - terwijl dergelijke geschriften gaan over de innerlijke betekenis. Dat de Gita en de Veda niets over Jezus zeggen is logisch. Ze zeggen echter wel wat over God en Christus, zij het in een andere vorm. Een Fransman en een Duitser kunnen ook dezelfde zin en betekenis uitspreken in de eigen taal. Zelfde betekenis, andere vorm. Is de vorm belangrijker dan de betekenis soms? De naam Jezus is een onbelangrijk feit in het grotere geheel. Als Jezus een andere naam had gehad, Simon of zo, dan maakt datl geen verschil voor de boodschap.

Tenslotte , zoals ik al aangaf gaat het wat de tonen en kleuren betreft niet om het exacte getal (7) in dit geval. De kerngedachte is " diverse tonen " en " diverse kleuren "  , behorend tot 1 ding. Zo ook de 7 geesten van het voorbeeld. Het zijn juist hele treffende voorbeelden. Niet naar het uiterlijk kijken, maar dieper zoeken wat de bedoeling kan zijn van iets!
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 11:26:24 pm door Ozombi »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: augustus 02, 2012, 06:24:11 am »

quote:

Ozombi schreef op 01 augustus 2012 om 23:25:
@ Qohelet ::
hoe kun je stellen dat teksten die er eerder waren dan de bijbel - waarvan er vele geschreven zijn door mensen van dezelfde spirituele kwaliteit als de bijbelschrijvers - een verminkte vorm zijn van wat in de bijbel staat ?Er staat namelijk hetzelfde in , in een andere vorm.

Ik zal dit maar beantwoorden als een serieuze vraag.

Sinds God de eerste mensen gemaakt heeft, heeft hij zich aan hen geopenbaard. Die openbaring werd, samen met de gebeurtenissen van die eerste eeuwen, zoals bijvoorbeeld de zondvloed, doorverteld van generatie op generatie. Toen de mensen zich op de aarde verspreiden verloor men kennis van YHWH, de God van hemel en aarde, maar veel elementen in de mondelinge traditie bleven bestaan. De oude geschriften die jij beschrijft zijn daar een weergave van. Hoewel veel elementen op een of andere manier teruggaan op de overlevering vanaf het begin, is er veel aan veranderd, en is de waarheid er moeilijk in terug te vinden.

quote:

Je zou eens wat onderzoek moeten doen en dan pas je christelijke tunnel-conclusie moeten trekken.

Nou, dat is niet aardig. Omdat je het met mijn conclusie oneens bent denk je dat ik geen onderzoek heb gedaan? Ik trek mijn christelijke conclusie na grondige studie van allerlei oude geschriften.

Het is inderdaad wel een christelijke conclusie. Ik geloof dat de Bijbel, in tegenstelling tot die andere geschriften, een betrouwbare weergave is van de ware openbaring. Het is de openbaring van YHWH (die niet samenvalt met Brahman), die geen andere goden en geen andere namen erkent. In de Bijbel wordt duidelijk gemaakt dat schepper en schepsel wezenlijk verschillend zijn (i.t.t. het idee dat de atman van de mens opgaat in brahman). De bijbel ontkent radicaal de gedachte van karma en een cyclisch wereldbeel, maar zet God als rechter neer en heeft een lineair verloop van de geschiedenis op het oog.

Omdat ik in die bijbel geloof als de waarheid, moet ik wel concluderen dat al die andere voorstellingen, in zoverre ze niet overeenkomen, ernaast zitten. Ze zijn door mensen uit hun duim gezogen, of ze zijn op z'n minst verminkte weergaven van de openbaring van de God van de bijbel.

quote:

De naam Jezus is echt niet de essentie van het NT.

Zeg jij. Het is gemakkelijk te laten zien dat de naam (en vooral de persoon) van Jezus door de bijbel zelf centraal worden gezet. Een andere essentie vinden in het NT vergt een vreemde manier van lezen!

quote:

De hindoes bedoelen met Buddhi hetzelfde als Christus.

Nee. Jij wilt met "Christus" hetzelfde bedoelen als de hindoes met hun avatars. Maar het Nieuwe Testament, gevolgd door de christelijke kerk, heeft altijd als belijdenis gehad dat Jezus de Christus is (en hij alleen). Die uniciteit van Jezus is kenmerkend voor het christendom en staat mijlenver af van jouw wereldbeeld. Als je dat niet ziet, zou dat kunnen omdat je de bijbel met een New Age-tunnelvisie benadert...?

quote:

Tenslotte , zoals ik al aangaf gaat het wat de tonen en kleuren betreft niet om het exacte getal (7) in dit geval. De kerngedachte is " diverse tonen " en " diverse kleuren "  , behorend tot 1 ding. Zo ook de 7 geesten van het voorbeeld. Het zijn juist hele treffende voorbeelden. Niet naar het uiterlijk kijken, maar dieper zoeken wat de bedoeling kan zijn van iets!
Ja, delen van het geheel. Dat snap ik wel. Daarvoor zijn het ook goede voorbeelden. Maar als het gaat om een speciale betekenis voor "zeven" (dus niet "zes" or "acht" or "diverse"), dan gaan ze wel mank. Dat was mijn punt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: augustus 03, 2012, 02:42:36 pm »

quote:

Qohelet schreef op 02 augustus 2012 om 06:24:
[...]Ik zal dit maar beantwoorden als een serieuze vraag.

Sinds God de eerste mensen gemaakt heeft, heeft hij zich aan hen geopenbaard. Die openbaring werd, samen met de gebeurtenissen van die eerste eeuwen, zoals bijvoorbeeld de zondvloed, doorverteld van generatie op generatie. Toen de mensen zich op de aarde verspreiden verloor men kennis van YHWH, de God van hemel en aarde, maar veel elementen in de mondelinge traditie bleven bestaan. De oude geschriften die jij beschrijft zijn daar een weergave van. Hoewel veel elementen op een of andere manier teruggaan op de overlevering vanaf het begin, is er veel aan veranderd, en is de waarheid er moeilijk in terug te vinden.

Is dit verklaring? Of alleen dat wat jij gelooft? Ik denk het laatste. Wil dat dan per se zeggen dat het klopt? Ik denk het niet. Het feit dat jij het gelooft is niet voldoende om vast te stellen dat het ook echt klopt. Het is om te beginnen al helemaal de vraag of God de mensen heeft gemaakt en des te meer of Hij zich aan hen heeft geopenbaard. Dat is gewoon wat jij gelooft. Maar of het ook echt zo is. Dat lijkt me een beetje voorbarig.
Ook hier geldt weer dat het goed is om geloof en zeker weten niet met elkaar te verwarren. Uiteraard mag je met deze dingen voor de dag komen. Maar om nou net te doen of het zeker is...

quote:

Nou, dat is niet aardig. Omdat je het met mijn conclusie oneens bent denk je dat ik geen onderzoek heb gedaan? Ik trek mijn christelijke conclusie na grondige studie van allerlei oude geschriften.
Het is inderdaad wel een christelijke conclusie. Ik geloof dat de Bijbel, in tegenstelling tot die andere geschriften, een betrouwbare weergave is van de ware openbaring. Het is de openbaring van YHWH (die niet samenvalt met Brahman), die geen andere goden en geen andere namen erkent. In de Bijbel wordt duidelijk gemaakt dat schepper en schepsel wezenlijk verschillend zijn (i.t.t. het idee dat de atman van de mens opgaat in brahman). De bijbel ontkent radicaal de gedachte van karma en een cyclisch wereldbeeld, maar zet God als rechter neer en heeft een lineair verloop van de geschiedenis op het oog.

Omdat ik in die bijbel geloof als de waarheid, moet ik wel concluderen dat al die andere voorstellingen, in zoverre ze niet overeenkomen, ernaast zitten. Ze zijn door mensen uit hun duim gezogen, of ze zijn op z'n minst verminkte weergaven van de openbaring van de God van de bijbel.
Dat oosterse visies en de huidige christelijke (niet de oorpronkelijke esoterische-christelijke) verschillen is een feit. Ik denk ook niet dat je alles over één kam kunt scheren. Maar of ze daarom uit hun duim zijn gezogen... omdat jij in de bijbel als enige waarheid gelooft? Ik vraag het me af. Het verschil zit hem volgens mij toch in de vraag vanuit welk perspectief je de wereld bekijkt. De meeste christenen doen het vanuit het uiterlijke perspectief en beschouwen God als een wezen dat zich buiten henzelf bevindt. Daar baseren ze  hun visie op. De oosterse filosofie beschouwt God over het algemeen als zetelend in de mens zelf. (Wat niet wil zeggen dat ze niet verschillend zijn.) Ze nemen zelfs een hele geestelijke wereld in ogenschouw. Het is wel degelijk mogelijk deze wereld te ervaren. Het is een andere visie. Maar ik denk dat het niet fair is ze daarom bij voorbaat te beschouwen als uit de duim gezogen. Ze zijn evenzogoed gebaseerd op ervaringen.

quote:

Zeg jij. Het is gemakkelijk te laten zien dat de naam (en vooral de persoon) van Jezus door de bijbel zelf centraal worden gezet. Een andere essentie vinden in het NT vergt een vreemde manier van lezen!

Ik denk dat niet zozeer de naam van Jezus maar de kracht van Christus de essentie is van het nieuwe testament. Een transformerende kracht die in veel oosterse geschriften evenzogoed is beschreven, zelfs lang voordat het nieuwe testament is ontstaan.

quote:

Nee. Jij wilt met "Christus" hetzelfde bedoelen als de hindoes met hun avatars. Maar het Nieuwe Testament, gevolgd door de christelijke kerk, heeft altijd als belijdenis gehad dat Jezus de Christus is (en hij alleen). Die uniciteit van Jezus is kenmerkend voor het christendom en staat mijlenver af van jouw wereldbeeld. Als je dat niet ziet, zou dat kunnen omdat je de bijbel met een New Age-tunnelvisie benadert...?

Niet juist, de kracht die volgens het oosten de mens transformeert en het ego doet overstijgen, is in de grond gelijk aan de Christuskracht. Sri Aurobindo noemde dit bijvoorbeeld de neerdaling van de supramentale kracht.

quote:

Ja, delen van het geheel. Dat snap ik wel. Daarvoor zijn het ook goede voorbeelden. Maar als het gaat om een speciale betekenis voor "zeven" (dus niet "zes" or "acht" or "diverse"), dan gaan ze wel mank. Dat was mijn punt.
Het getal zeven staat voor volledigheid. De cirkel is dan rond. De mens heeft zeven chakra's, een feit wat je kunt ervaren in sommige stadia van meditatie. (Alhoewel het al geweldig als je alleen de onderste drie ervaart. Reeds die ervaring is met geen pen te beschrijven, zo vreemd.) De chakra's staan dan weer voor zeven werelden. Maar dit is allemaal een kwestie van ervaren in jezelf. Voor mensen die het niet ervaren is het nu eenmaal abacadabra.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2012, 02:47:51 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: augustus 03, 2012, 02:56:54 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 03 augustus 2012 om 14:42:
(...)
Dat oosterse visies en de huidige christelijke (niet de oorpronkelijke esoterische-christelijke) verschillen is een feit. (...)
Ik denk dat niet zozeer de naam van Jezus maar de kracht van Christus de essentie is van het nieuwe testament. Een transformerende kracht die in veel oosterse geschriften evenzogoed is beschreven, zelfs lang voordat het nieuwe testament is ontstaan.
(...)
Niet juist, de kracht die volgens het oosten de mens transformeert en het ego doet overstijgen, is in de grond gelijk aan de Christuskracht. Sri Aurobindo noemde dit bijvoorbeeld de neerdaling van de supramentale kracht.
ja leuk, laten we aan geschiedvervalsing gaan doen. Lekker doen alsof er zoiets als het esoterische christendom bestond, lang voor het 'orthodoxe christendom'. Jammer, maar helaas moet je dan wel zo ongeveer alle betrouwbare historische bronnen (Tacitus, Plinius, etc) negeren.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: augustus 03, 2012, 04:23:31 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 03 augustus 2012 om 14:42:
[...]

Is dit verklaring? Of alleen dat wat jij gelooft? Ik denk het laatste. Wil dat dan per se zeggen dat het klopt? Ik denk het niet. Het feit dat jij het gelooft is niet voldoende om vast te stellen dat het ook echt klopt. Het is om te beginnen al helemaal de vraag of God de mensen heeft gemaakt en des te meer of Hij zich aan hen heeft geopenbaard. Dat is gewoon wat jij gelooft. Maar of het ook echt zo is. Dat lijkt me een beetje voorbarig.
Ook hier geldt weer dat het goed is om geloof en zeker weten niet met elkaar te verwarren. Uiteraard mag je met deze dingen voor de dag komen. Maar om nou net te doen of het zeker is...

Je raakt hier de kern, want voor een christen die vol geloofd is wat in de bijbel staat genoteerd pure waarheid. Het is voor de christen dus echt gebeurd, want God vertelt het in de bijbel aan ons mensen. Het is dus een zeker weten.

Het verschil is dus niet geloof vs zeker weten, maar eerder zeker weten vs kunnen bewijzen. Net zoals een christen niet kan bewijzen dat hij de waarheid kent, zo kan een ongelovige of afvallige dat evenmin.

Maar als iets niet bewezen kan worden, wil dat nog niet zeggen dat het dus geen waarheid is.

Want al verricht God wonderen onder ons mensen dan nog zijn er (soms helaas ook christenen) die het wonder in twijfel (durven) trekken. Neem de heroprichting van het Beloofde land Israël in 1948 als voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2012, 04:29:35 pm door learsi »