Auteur Topic: Israël en de Gemeente uit de heidenen  (gelezen 8992 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Israël en de Gemeente uit de heidenen
« Reactie #45 Gepost op: september 04, 2012, 06:03:19 pm »

quote:

learsi schreef op 03 september 2012 om 20:36:

Denk ik ook, mogelijk heeft G'd met zo iemand die het wonderbaarlijk overleeft nog een plan. Of heeft zo iemand trouw gebeden voor een veilige reis? Hoe vaak vergeten we niet om voor zo iets simpels te bidden?

Dat is altijd lastig na te gaan. Ik ken een verhaal van zendelingen die het evangelie wilden brengen bij een moordlustige indianen stam  ten anzien van mensen die niet bij hun stam hoorden die leefden onder het motte: "dood met het speer of wordt gedood door een speer." Deze zendelingen vonden er de dood, maar één van die indianen zag toen hoe engelen hen weg voer. Toen later de vrouwen van de zendelingen kwamen met ook nog eens een oud-stamlid die om een bepaalde reden zoek was geraakt en door hen geaddopteerd, toen was er eerst wat verwarring om haar terugkomst (ze dachten dat ze een spook was) en later kwam toch het evangelie vanwege die hele voorgeschiedenis en het bijleggen van misverstanden de stam in. Ze bekeerden zich als nog en braken met het geweld.

Wat De majoor betreft: door dit ingrijpen door een engel, kon ze getuigen zijn op de tv :)
 In het oude testament zei God tegen het volk:""vertel je kinderen van de wonderen die Ik gedaan heb. Van hoe ik jullie uit de slavernij heb gehaald."

De majoor vertelde het ook door op tv, van het wonder dat God gedaan had.

quote:

Ha de Reddingsboei Jezus  :)
Maar wie dan G'd Zijn reddingsboei blijft afwijzen, zonder een eerder Verbond om op terug te vallen, zal door G'd uiteindelijk wel in ruiger water worden gebracht met als doel te verdrinken. Dat dan wel weer......

Het is het gevolg van een leven zonder God, die liefde is. Het gevolg kan niet anders zijn dan het tegenovergestelde van liefde treffen, helaas.

quote:

Absoluut, daarom staat in Openbaringen 20 ook dat G'd zelfs de ongelovigen in Zijn Eindoordeel zal oordelen op basis van hun werken. Maar tot die tijd zullen dezen verblijven in het dodenrijk (niet hel en niet de Hemel). Hoe het daar is laat de bijbel weinig over kwijt.

De bijbel noemt het ook: "de gevangenis" en "de duisternis".
Dat is wat anders dan de tweede dood inderdaad. Wat anders dan het vuur.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 04, 2012, 06:07:46 pm »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 01:43:
De meest trouwe,gelovige,liefdevolle,vredige en meest ideale mens die nu leeft kan getroffen worden door de grootste ellende. De oorzaak daarvan kan tot wel 7 levens terug in het verleden liggen. Karma - of de wet der rechtvaardigheid - moet worden uitgewerkt en niemand wordt daarbij uitgezonderd. Hetzelfde geldt voor ziekte. Ziekte brengt symptomen met zich mee. Indien deze worden onderdrukt of uitgesteld dmv medicijnen, dan zal het zich hoe dan ook een andere keer openbaren, zelfs als daar één of enkele levens overheen gaan. Dat wat moet worden uitgewerkt kan niet worden tegengehouden.

Dat zie ik zelf weer wat anders. God is altijd de gene die geneest. Ook als medicijnen gebruikt wordt en er genezing plaats vindt, dan is God de gene die geneest. Wanneer Jezus een blinde liet zien, een dove liet horen en een melaatse genas, dan bleef die beter. Zo geneest God niet met de intentie dat het terug komt.

De duivel kan dat echter wel doen. Hij kan genezen om je aandacht te trekken, maar je krijgt iets rottigs vervolgens als cadeau toe.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 04, 2012, 06:22:53 pm »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 01:50:
@learsi :
Absoluut, daarom staat in Openbaringen 20 ook dat G'd zelfs de ongelovigen in Zijn Eindoordeel zal oordelen op basis van hun werken. Maar tot die tijd zullen dezen verblijven in het dodenrijk (niet hel en niet de Hemel). Hoe het daar is laat de bijbel weinig over kwijt.

Als je toch eens wist hoe dit alles moet worden begrepen.....dan valt er heel veel over te vertellen. Ik vrees echter dat dit hier onbegonnen werk is. Zelf wil je er ook niet veel over kwijt, want ik lees nergens enige verklaring wat dit dan wel te betekenen heeft. De letterlijk opgevatte betekenis is in ieder geval ONZIN

Wat G'd ons niet heeft nagelaten aan kennis in Zijn Woord, kunnen we alleen maar gevaarlijk over gissen. Daarom lees je ook geen verdere verklaringen. Als JHWH had gewild dat we het wisten, zou Hij het hebben meegedeeld in de bijbel.
Als christen ben ik uiterst voorzichtig met invloeden van andere religies. Sommige leer uit de Joodse Kabbala is interessant, maar ook hiermee ben ik uiterst voorzichtig.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 04, 2012, 06:32:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 september 2012 om 18:03:
Dat is altijd lastig na te gaan. Ik ken een verhaal van zendelingen die het evangelie wilden brengen bij een moordlustige indianen stam  ten anzien van mensen die niet bij hun stam hoorden die leefden onder het motte: "dood met het speer of wordt gedood door een speer." Deze zendelingen vonden er de dood, maar één van die indianen zag toen hoe engelen hen weg voer. Toen later de vrouwen van de zendelingen kwamen met ook nog eens een oud-stamlid die om een bepaalde reden zoek was geraakt en door hen geaddopteerd, toen was er eerst wat verwarring om haar terugkomst (ze dachten dat ze een spook was) en later kwam toch het evangelie vanwege die hele voorgeschiedenis en het bijleggen van misverstanden de stam in. Ze bekeerden zich als nog en braken met het geweld.

Het goede willen doen en gaan doen, zonder dat G'd daar opdracht voor heeft gegeven, dwingt geen bescherming af van G'd. Immers dat christenen op slangen kunnen trappen en gif eten, zoals Jezus zegt, geldt alleen voor degenen die in Zijn opdracht het evangelie brengen.

Op eigen houtje actie ondernemen kan verkeerd uitpakken, ook al zijn de bedoelingen goed. Zo hoorde ik eens een verhaal van de pastor die op Familiy 7 TV vaak is, over een pas bekeerde die in zijn enthousiasme op zijn vakantie in Mexico de demonen daar in Jezus Naam trachtte uit te drijven. De beste man werd ernstig ziek naar het schijnt en overleefde het doordat een andere Christen voor hem ging bidden om genezing.

Je ziet dat ook in het OT, wanneer het volk Israël meende op eigen houtje een tweede aanval te doen, na een voorgaande succesvolle aanval, met Zijn Hulp. Maar die hulp bleef dan weg, omdat men het zonder G'd ging doen.

quote:

De bijbel noemt het ook: "de gevangenis" en "de duisternis".
Dat is wat anders dan de tweede dood inderdaad. Wat anders dan het vuur.
Precies, in het Hebreeuws schijnt daar ook echt een andere naam voor te zijn gebruikt, wat in onze vertalingen allemaal met hel is vertaald.... Maar ik praat nu na wat ik heb gehoord, ik ken noch Hebreeuws, nog Grieks.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 04, 2012, 07:32:59 pm »
@learsi::
Natuurlijk kan men in de bijbel wel lezen hoe één en ander begrepen kan worden.
Waarom zou God voor de mens een boek samenstellen, terwijl niemand mag begrijpen wat er in staat? Dat is onlogisch, nietwaar? In de bijbel kan men elke betekenis achterhalen, maar dat kan NIET door de tekst letterlijk te begrijpen.
Ik geloof dat ik dat nu al wel vaak genoeg heb proberen te zeggen.

Als ik je een advies mag geven, verdiep je nog wat meer in de Kabala en in de theosofie en het Boedhisme en de Vedische geschriften. Als je dat hebt gedaan weet ik zeker dat je veel meer uit de bijbel kan halen, dan nu het geval is.
Er zullen veel punten van herkenning zijn, en zelfs woordelijke overeenkomsten zul je tegenkomen. Doe ermee wat je wilt verder. Noch de bijbel, noch de kabala,noch de Veda`s zijn te begrijpen door de bijbel,de kabala of de Veda`s alleen!

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: september 04, 2012, 08:36:17 pm »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 19:32:
@learsi::
Natuurlijk kan men in de bijbel wel lezen hoe één en ander begrepen kan worden.
Waarom zou God voor de mens een boek samenstellen, terwijl niemand mag begrijpen wat er in staat? Dat is onlogisch, nietwaar? In de bijbel kan men elke betekenis achterhalen, maar dat kan NIET door de tekst letterlijk te begrijpen.
Ik geloof dat ik dat nu al wel vaak genoeg heb proberen te zeggen.

Als ik je een advies mag geven, verdiep je nog wat meer in de Kabala en in de theosofie en het Boedhisme en de Vedische geschriften. Als je dat hebt gedaan weet ik zeker dat je veel meer uit de bijbel kan halen, dan nu het geval is.
Er zullen veel punten van herkenning zijn, en zelfs woordelijke overeenkomsten zul je tegenkomen. Doe ermee wat je wilt verder. Noch de bijbel, noch de kabala,noch de Veda`s zijn te begrijpen door de bijbel,de kabala of de Veda`s alleen!

Ik neem aan dat je bedoelingen goed zijn, maar je kunt het een miljoen keer tegen mij zeggen, ik wijk niet van G'd Zijn Woord af.
Uiteraard is de bijbel te begrijpen, juist door gewoon te lezen wat er staat en er geen fraaie uitleg aan te geven. G'd heeft ons niet Zijn Woord gegeven om er een puzzel van te maken, om ons mee te misleiden, maar juist om ons de weg te wijzen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 04, 2012, 11:20:26 pm »

quote:

learsi schreef op 04 september 2012 om 18:32:
[...]

Het goede willen doen en gaan doen, zonder dat G'd daar opdracht voor heeft gegeven, dwingt geen bescherming af van G'd. Immers dat christenen op slangen kunnen trappen en gif eten, zoals Jezus zegt, geldt alleen voor degenen die in Zijn opdracht het evangelie brengen.

Op eigen houtje actie ondernemen kan verkeerd uitpakken, ook al zijn de bedoelingen goed. Zo hoorde ik eens een verhaal van de pastor die op Familiy 7 TV vaak is, over een pas bekeerde die in zijn enthousiasme op zijn vakantie in Mexico de demonen daar in Jezus Naam trachtte uit te drijven. De beste man werd ernstig ziek naar het schijnt en overleefde het doordat een andere Christen voor hem ging bidden om genezing.

Je ziet dat ook in het OT, wanneer het volk Israël meende op eigen houtje een tweede aanval te doen, na een voorgaande succesvolle aanval, met Zijn Hulp. Maar die hulp bleef dan weg, omdat men het zonder G'd ging doen.  

Ik weet niet of dat in dit geval zo is geweest, omdat de mannen hun doel wel hebben berijkt. Doordat ze gingen bekeerden ze uiteindelijk wel, al moesten ze hun leven geven zoals de monnik bij dokkum dat deed. Diens hersens werden met een bijl ingeslagen omdat hij hun heilige boom om ver hakte, maar de Friezen begonnen er na toch te twijfelen. Wierpen een lot die zo uit viel, dat ze het christendom aangenomen hebben. Wie immers zijn leven geeft voor zijn vrienden, heeft de grootste liefde betoond. Liefde kan ver gaan. Zo ver, dat je tegen alle angsten en gevaren in gewoon op weg gaat. Denk ik.
Ik zie geen garantie in de bijbel dat evangelisatie zonder levensgevaar is. Sterker nog: Stephanus en Johannes de Doper bijvoorbeeld koste het hun leven ook.
De christenen van Rome werden voor straatverlichting gebruikt. Niet voor niets kwam Johannes in de gevangenis met een visioen waarin de anti-christ een moordlustige rol speelt.

quote:

Precies, in het Hebreeuws schijnt daar ook echt een andere naam voor te zijn gebruikt, wat in onze vertalingen allemaal met hel is vertaald.... Maar ik praat nu na wat ik heb gehoord, ik ken noch Hebreeuws, nog Grieks.
Net als dat er eigenlijk ook niet staat dat de tweede dood eeuwig is in de brontekst, maar vele eeuwigheden lang duren zal. Ook ik heb het niet van me zelf, maar uitgelegd gekregen van een pinksterbroeder op hoog bijaarde leeftijd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 04, 2012, 11:48:18 pm »
Learsi.

De tekst die ik kreeg toen ik geloofsbelijdenis deed was
mattheüs 16:25
"Maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnent wil, die zal het vinden."

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 05, 2012, 07:21:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 september 2012 om 23:48:
Learsi.

Uiteraard zal de persoon die het evangelie brengt waar het nog niet bekend of bemind is, tegenwerking ondervinden van de satan.
Uiteindelijk betekent omkomen en gedood worden dat je bij Jezus Zelf mag komen. Wonen in het Paradijs in een van de vele woningen die Hij voor ons bereid heeft.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 05, 2012, 08:54:58 pm »
Gaitema schreef::

En nu wat het betekent ?
Het gaat in dit vers niet over daadwerkelijk lichamelijk sterven vanwege je geloof in Christus of welke andere reden dan ook.
Het wil zeggen dat je je lagere (ego) zelf opgeeft - onthechting aan aardse schatten - met als doel je hogere (christus) zelf naar buiten te brengen - verwerving van hemelse schatten. Je geeft je aardse leven op, en vindt het hemelse leven van de Christus die erop wacht te verschijnen. Dat betekent niet dat je lichamelijk sterft, maar dat je geestelijk opgeheven wordt en zodoende het leven vindt waarvan het God`s wil is dat je dat leeft. " Om Mijnentwil " , maw vanwege de Christus (in jezelf).

Een mens is zich bewust van zijn leven, omdat een mens een bewustzijn bezit. Omdat een mens een eigen wil heeft, is een mens in staat dat bewustzijn te vergroten, te verruimen, te verheffen. Offer zodoende je aardse menselijke natuur op om je hemelse goddelijke natuur ten volle te ontwikkelen.

Heeft degene die je die tekst gaf bij je geloofsbelijdenis dit er niet bij vertelt?
Ik doe het zonder voorbehoud en onvoorwaardelijk zonder verdere poeha.
En ja, ik kan ook mn mond houden , maar wat is daar het nut van? Gezien de lopende discussie leek het me alleszins zinvol. Ook is het niets nieuws, want die eer is werkelijk niet aan mij, voor alle duidelijkheid.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2012, 09:01:45 pm door Ozombi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 06, 2012, 11:44:04 am »
Het is een mooie tekst Gaitema. En de betekenis ervan is ook toe te passen als we niet vervolgd of gedood worden.
Wie zijn leven verliest besluit zijn eigen doelen ondergeschikt te maken aan wat God met zijn leven wil. Hij is bijvoorbeeld geen eigenaar meer van zijn eigen portemonnaie, maar rentmeester over wat God hem heeft toevertrouwd. Hij kan bijvoorbeeld afzien van een glansrijke carriere om God te dienen op een plek die hij zelf nooit zou uitkiezen. Het is: niet meer ik, maar Christus. Want ik heb mijn leven -naar de maatstaven van mijn ik en van deze wereld - verloren.

quote:

Gal. 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven.

Maar ook het lijden en gedood worden om Christus wil heeft daarmee te maken.

quote:

Rom.8:35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid, of vervolging of honger, of naaktheid, of gevaar, of het zwaard? 36 Gelijk geschreven staat:
Om Uwentwil worden wij de ganse dag gedood,
wij zijn gerekend als slachtschapen.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad. 38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, 39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 06, 2012, 08:26:55 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2012 om 11:44:
Maar ook het lijden en gedood worden om Christus wil heeft daarmee te maken.
Wie daartoe bereid is zal een heerlijke beloning wachten in Zijn Koninkrijk.