Auteur Topic: God is de auteur van de gehele Bijbel  (gelezen 14104 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #180 Gepost op: september 01, 2012, 09:32:47 pm »
@learsi:: Met ' eigen inspanning ' wordt bedoeld de niet afhoudende wil van de mens en de eenpuntige aandacht , gericht op het dienen van God. Dat dienen van God kan (moet) men zien als het doen van het ideale handelen in alle omstandigheden die men tegenkomt. Pas als de wil en de aandacht van de mens op deze dingen is gericht ,zal God zijn gaven aan de mens overhandigen.

God zal zijn goddelijke gaven niet door middel van loting of willekeur verkwanselen ,maar enkel aan hen openbaren die zichzelf gereed hebben gemaakt. De mens zelf kan niets, maar door zichzelf te polijsten van steenkool tot diamant zullen de goddelijke gaven vanzelf tot hem komen.

Ik verwijs ook naar het boek Job, waar wordt gesteld dat God enkel en alleen die dingen hoort en ziet die op het goddelijke zijn gericht. God is blind en doof voor die dingen die daar niet op zijn gericht. Zo staat het in Job.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2012, 09:36:18 pm door Ozombi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: september 02, 2012, 12:48:42 pm »

quote:

Ozombi schreef op 01 september 2012 om 21:32:
@learsi:: Met ' eigen inspanning ' wordt bedoeld de niet afhoudende wil van de mens en de eenpuntige aandacht , gericht op het dienen van God. Dat dienen van God kan (moet) men zien als het doen van het ideale handelen in alle omstandigheden die men tegenkomt. Pas als de wil en de aandacht van de mens op deze dingen is gericht ,zal God zijn gaven aan de mens overhandigen.

God zal zijn goddelijke gaven niet door middel van loting of willekeur verkwanselen ,maar enkel aan hen openbaren die zichzelf gereed hebben gemaakt. De mens zelf kan niets, maar door zichzelf te polijsten van steenkool tot diamant zullen de goddelijke gaven vanzelf tot hem komen.

Ik verwijs ook naar het boek Job, waar wordt gesteld dat God enkel en alleen die dingen hoort en ziet die op het goddelijke zijn gericht. God is blind en doof voor die dingen die daar niet op zijn gericht. Zo staat het in Job.

Heb je verzen uit Job voor me, die dit onderbouwen misschien? Zo heb ik Job namelijk nog nooit gelezen.
Want uit de bijbel blijkt toch overduidelijk dat G'd de joden vaak heeft gestraft om hun zonden, hun niet goddelijke daden zeg maar. Dus daarin lijkt JHWH dan niet blind en doof ervoor?
« Laatst bewerkt op: september 02, 2012, 12:50:12 pm door learsi »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: september 02, 2012, 05:02:54 pm »
@learsi::

Ik heb hier onder andere - uit de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift
vertaald uit de  Engelse vertaling van 1961, met getrouwe raadpleging van de oude Hebreeuwse en Griekse tekst - 1969- , om precies te zijn - :::

Job 35 vers12 t/m 16

12 Daar blijft met luid roepen, maar hij antwoordt niet,
Wegens de trots van de slechten.
13 Slechts de onwaarheid hoort God niet,
En de Almachtige zelf aanschouwt die niet.
14 Hoeveel te minder dan wanneer gij zegt dat gij hem niet aanschouwt!
Het rechtsgeding ligt vóór hem, en gij dient dus verlangend op hem te wachten.
15 En nu, omdat zijn toorn geen rekenschap heeft gevraagd,
Heeft hij ook geen nota genomen van de buitengewone onbezonnenheid.
16 En Job opent eenvoudig voor niets zijn mond wijd;
Zonder kennis vermenigvuldigt hij louter woorden.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: september 02, 2012, 05:19:54 pm »

quote:

Ozombi schreef op 02 september 2012 om 17:02:
@learsi::

Ik heb hier onder andere - uit de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift
vertaald uit de  Engelse vertaling van 1961, met getrouwe raadpleging van de oude Hebreeuwse en Griekse tekst - 1969- , om precies te zijn - :::

Job 35 vers12 t/m 16

12 Daar blijft met luid roepen, maar hij antwoordt niet,
Wegens de trots van de slechten.
13 Slechts de onwaarheid hoort God niet,
En de Almachtige zelf aanschouwt die niet.
14 Hoeveel te minder dan wanneer gij zegt dat gij hem niet aanschouwt!
Het rechtsgeding ligt vóór hem, en gij dient dus verlangend op hem te wachten.
15 En nu, omdat zijn toorn geen rekenschap heeft gevraagd,
Heeft hij ook geen nota genomen van de buitengewone onbezonnenheid.
16 En Job opent eenvoudig voor niets zijn mond wijd;
Zonder kennis vermenigvuldigt hij louter woorden.

@ Ozombi,
Ik heb het nagelezen in de HSV, de Nieuwe Wereld vertaling is van de jehova Getuigen immers en voor mij daarmee onbetrouwbaar als bron. Ben jij een jehova Getuige?

Verder maak ik op uit de verzen die je aandraagt (waarvoor dank) dat G'd niet luistert naar kwaaddoeners, hoogmoedigen, leugenaars. Maar Hij ziet ze wel degelijk en is er niet blind of doof voor. Toch een belangrijk verschil voor mij.

Shalom,

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: september 03, 2012, 01:45:27 am »
Hier even in de Statenvertaling:
Job 35
12 Daar roepen zij; maar Hij antwoordt niet, vanwege den hoogmoed der bozen.
13 Gewisselijk zal God de ijdelheid niet verhoren, en de Almachtige zal die niet aanschouwen.
14 Dat gij ook gezegd hebt: Gij zult Hem niet aanschouwen; er is nochtans gericht voor Zijn aangezicht, wacht gij dan op Hem.
15 Maar nu, dewijl het niets is, dat Zijn toorn Job bezocht heeft, en Hij hem niet zeer in overvloed doorkend heeft;
16 Zo heeft Job in ijdelheid zijn mond geopend, en zonder wetenschap woorden vermenigvuldigd.

Verhoren is hier ook wel een wat beter werkwoord dan horen, zou ik zeggen.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: september 03, 2012, 06:29:51 pm »
@learsi::  nee ik ben geen Jehova getuige ..... uiteraard zou ik bijna zeggen

Nu is mijn moeder theologe en die heeft me toch een zooi verschillende bijbels
zodoende verdwaald er wel s één. Nu lijkt me de strekking van de ene vertaling weinig anders als van de andere overigens.

Het punt is, dat er gezegd wordt dat God enkel en alleen diegene (ver)hoort en ziet die zijn aandacht gericht heeft op God`s wil. Om het anders te zeggen, alleen diegene die geschikt is zal goddelijke kennis,vaardigheden,vermogens,wijsheid en al die dingen verkrijgen. Het moet zoals zo vaak niet al te letterlijk worden ge-interpreteerd in de zin dat er een wezen God daadwerkelijk alle schepsels van de aarde (universum) aan het beluisteren en bekijken is. Het is meer dat het goddelijke dat al binnenin de mens is, pas tot uitdrukking komt als de mens zich met concentratie en aandacht richt op het beste in zichzelf, het goddelijke aspect van de mens dus.
Zodoende is God " blind en doof " voor wie dit nalaat, omdat het goddelijke alleen reageert op degene die zelf " op de deur klopt " en dit dus wél doet.

Overigens wordt ook het feit dat het goddelijke al in de mens aanwezig is in de bijbel vermeld. Ook dat zoek ik graag nog even uit, voor wie perse bevestiging van de bijbel nodig heeft en dit nog niet op eigen kracht heeft onderkend.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: september 03, 2012, 08:10:36 pm »

quote:

Ozombi schreef op 03 september 2012 om 18:29:

Nu is mijn moeder theologe en die heeft me toch een zooi verschillende bijbels
zodoende verdwaald er wel s één. Nu lijkt me de strekking van de ene vertaling weinig anders als van de andere overigens.

Het punt is, dat er gezegd wordt dat God enkel en alleen diegene (ver)hoort en ziet die zijn aandacht gericht heeft op God`s wil. Om het anders te zeggen, alleen diegene die geschikt is zal goddelijke kennis,vaardigheden,vermogens,wijsheid en al die dingen verkrijgen. Het moet zoals zo vaak niet al te letterlijk worden ge-interpreteerd in de zin dat er een wezen God daadwerkelijk alle schepsels van de aarde (universum) aan het beluisteren en bekijken is. Het is meer dat het goddelijke dat al binnenin de mens is, pas tot uitdrukking komt als de mens zich met concentratie en aandacht richt op het beste in zichzelf, het goddelijke aspect van de mens dus.
Zodoende is God " blind en doof " voor wie dit nalaat, omdat het goddelijke alleen reageert op degene die zelf " op de deur klopt " en dit dus wél doet.

Overigens wordt ook het feit dat het goddelijke al in de mens aanwezig is in de bijbel vermeld. Ook dat zoek ik graag nog even uit, voor wie perse bevestiging van de bijbel nodig heeft en dit nog niet op eigen kracht heeft onderkend.
Dan heb je blijkbaar dat boek Job nooit helemaal uitgelezen... Terwijl pas daar aan het eind "de belangrijkste sleutels worden aangereikt om het boek te ontsluiten"...

Het begint op dit punt:
1 Toen antwoordde Jehovah Job uit de storm en zei:
2 Wie is daar bezig raad te verduisteren
Door woorden zonder kennis?
(Job 38)

Hoezo leert het boek Job dat God niet zou waarnemen dat mensen hun blik en de blik van anderen "vertroebelen"?? Duistere praat verkopen?? "Blind en doof" blijken voor een handelende, sprekende God???

Het lijkt er op dat je iets te veel "uit eigen kracht" aan het filosoferen bent geslagen... Je goed recht, hoor. Maar daarmee preekt de Schrift niet direct jouw boodschap, Ozombi...!!

NB: het zal niet voor niets zijn geweest dat je moeder die Nieuwe Wereldvertaling heeft laten "verdwalen", denk ik... Ik wil hem ook voor geen goud in huis hebben...

Vergeet trouwens het allerlaatste hoofdstuk niet van dat boek... Daar leren we dat we God slechts kennen als Hij Zichzelf aan ons openbaart... En niet slechts aan de "reeds op Hem gerichten", maar ook aan "de mensjes zonder verstand die slechts vaag over Hem gehoord hebben":

quote:

1 Nu antwoordde Job de HEER:

2 ‘Ik weet dat niets buiten uw macht ligt
en geen enkel plan voor u onuitvoerbaar is.
3 Wie was ik dat ik, door mijn onverstand, uw besluit wilde toedekken?
Werkelijk, ik sprak zonder enig begrip,
over wonderen, te groot voor mij om te bevatten.
4 “Luister,” zei ik, “dan zal ik spreken,
ik zal u ondervragen, zeg mij wat u weet.”
5 Eerder had ik slechts over u gehoord,
maar nu heb ik u met eigen ogen aanschouwd.
6 Daarom herroep ik mijn woorden en buig ik mij,
zoals ik hier zit in het stof en het vuil.’
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: september 03, 2012, 08:24:25 pm »

quote:

Ozombi schreef op 03 september 2012 om 18:29:

Oke, fijn om te weten,  :)

quote:

Het is meer dat het goddelijke dat al binnenin de mens is, pas tot uitdrukking komt als de mens zich met concentratie en aandacht richt op het beste in zichzelf, het goddelijke aspect van de mens dus.

Persoonlijk zie ik liever uitgelegd als:
Wanneer de mens een stapje stap naar G'd doet, al G'd en meer jou richting op den. En vise-versa uiteraard.
Of: Wie Hem ernstig zoeken zal Hem vinden.
Volgens mij is dat niet alleen voor ongelovigen bedoeld die hem nog niet hebben gevonden, maar ook voor de reeds gelovigen. Wie hem (blijft) zoeken zullen hem steeds meer vinden.

quote:

Graag, want goddelijke in de mens vind ik wel op de grens persoonlijk.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: september 04, 2012, 01:30:56 am »
@Hendrik:: ik filosofeer nooit op eigen kracht, ik gebruik de kennis die al bekend was voordat er 1 letter van de hele bijbel op papier stond

Je denkt dat ik iets anders beweer dan de bijbel lijkt te suggereren. Dat is niet zo.Daar waar men in God een handelend wezen denkt te zien, omdat de dode letter van de bijbel dit lijkt te stellen, kan men dit evengoed op een geheel andere wijze opvatten. " De muren schreeuwen honger " betreft ook geen afscheidingen in huizen die geluiden maken omdat ze geen eten krijgen.

Laat ik het anders stellen:
" Wie blind en doof is voor een handelende en sprekende God " staat gelijk aan " Totaal geen begrip en inzicht in de betekenis van het goddelijke bezitten ".

" Een handelende en sprekende God " betreft niet per definitie een entiteit  die bewuste handelingen uitvoert. Dat kan jij wellicht wel als conclusie trekken, maar ik zeg je dat dit niet zo moet worden opgevat in deze letterlijke zin.

Eerder betreft het een werkzame maar abstracte kracht die zichzelf enkel kenbaar maakt dmv entiteiten (zoals de mens) , en dan met name dmv het innerlijk van die entiteiten. Op die manier handelt en spreekt God. Dat wil niet zeggen dat wij God dus moeten opvatten als een wezen buiten onszelf dat ver buiten ons bereik hoog verheven ons telepatisch allerlei boodschappen doorgeeft. God is al binnen-in ons (Brahman / Atman) en kan zodoende tot de mens spreken, hoewel een mens  wel met gerichte aandacht en concentratie zal moeten luisteren opdat een mens hoort wat er wordt gezegd.

@learsi:: Wat jij persoonlijk liever ziet uitgelegd is niet anders dan wat ik al zei.
Het is gemiereneuk van de eerste orde wat je hier doet. Lees maar na.

Het goddelijke in de mens vind je op de grens??! Dan begrijp je er zeer weinig van. Is God niet jouw maker, en de mijne? Zo ja, dan is de mens per definitie goddelijk. Als een menselijke moeder jouw op de wereld heeft gezet, dan ben je toch ook een mens? Wat is hier eigenlijk op de grens? Jouw ontkenning van goddelijkheid in de mens, of mijn stellige bevestiging van het tegendeel? Denk na!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: september 04, 2012, 08:50:13 am »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 01:30:
@learsi:: Wat jij persoonlijk liever ziet uitgelegd is niet anders dan wat ik al zei.
Het is gemiereneuk van de eerste orde wat je hier doet. Lees maar na.

Het goddelijke in de mens vind je op de grens??! Dan begrijp je er zeer weinig van. Is God niet jouw maker, en de mijne? Zo ja, dan is de mens per definitie goddelijk. Als een menselijke moeder jouw op de wereld heeft gezet, dan ben je toch ook een mens? Wat is hier eigenlijk op de grens? Jouw ontkenning van goddelijkheid in de mens, of mijn stellige bevestiging van het tegendeel? Denk na!
Het is niet op de grens... De grens tussen God en schepsel is hier "weggepoetst"...

Als ik, een mens, een pot klei, dat is die pot pottelijk, ook al heb ik er "mijn hele ziel en zaligheid" ingelegd.

Als ik, als mens, een beeld maak: een afbeelding van mezelf - al heb ik er "mijn hele ziel en zaligheid" ingelegd: dat beeld is een beeld... en geen mens...

Als God een mens maakt naar zijn beeld, dan is het resultaat geen god, maar een mens...

Naar de herkomst is die pot en dat beeld inderdaad menselijk... Een menselijk maaksel. Gemaakt door een mens...

En naar de herkomst is die mens inderdaad goddelijk. Een goddelijk maaksel. Gemaakt door God.

Maar zoals dat beeld geen mens is, maar er trekken van heeft, zo is de mens geen god, maar heeft hij er trekken van...

Terwijl jij wel degelijk beweert dat die mens "God" is:

quote:

Ozombi schreef op 30 augustus 2012 om 13:39:
Het zelf van de één is hetzelfde zelf als van de ander. Het gaat voorbij de menselijke verschijningsvorm en voorbij het menselijk ego. Het betekent eenvoudig " Ik Ben ". " Om God te begrijpen moet je het zelf verklaren "
wil feitelijk zeggen:  " Verklaar innerlijk tegenover jezelf : " Ik Ben God "

Natuurlijk praat ik hier vanuit de oosterse invalshoek.
" Wees volmaakt zoals de Vader volmaakt is ". " Wees de ideale mens " etc.
Learsi stelde het voorzichtiger dan nodig is: hier is een grens gepasseerd...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: september 04, 2012, 08:58:04 am »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 01:30:
Je denkt dat ik iets anders beweer dan de bijbel lijkt te suggereren. Dat is niet zo.Daar waar men in God een handelend wezen denkt te zien, omdat de dode letter van de bijbel dit lijkt te stellen, kan men dit evengoed op een geheel andere wijze opvatten. " De muren schreeuwen honger " betreft ook geen afscheidingen in huizen die geluiden maken omdat ze geen eten krijgen.

Je stelling was: het boek Job leert ons dat "God enkel en alleen diegene (ver)hoort en ziet die zijn aandacht gericht heeft op God`s wil."

En ik plaatste daar een tekst uit het boek Job tegenover die leert dat God een Job hoort die "door zijn onverstand, Gods besluit wilde toedekken"...

Dan kan je wel weer je dooddoener "je preekt een dode letter" lanceren, maar intussen is het wel een aangetoond feit dat je de Schrift naar eigen believen laat buikspreken...

Preek dus liever gewoon je eigen boodschap maar laat die Schrift er buiten, zou ik zeggen... Want dat Levende Woord vertelt ons gewoon iets heel anders dan wat jij keer op keer verkondigt...

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: september 04, 2012, 06:38:23 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 04 september 2012 om 08:50:
Learsi stelde het voorzichtiger dan nodig is: hier is een grens gepasseerd...
Helemaal mee eens Hendrik,

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: september 04, 2012, 06:47:13 pm »
@Hendrik:: Ik zeg toch niet dat een mens - onstaan uit God - een god is?

Ik zeg dat een mens goddelijk is, omdat God in alles en allen is.
We hebben een andere opvatting over wat God is , weet je nog?

Datzelfde geldt voor de betekenis van teksten die in de bijbel staan. De letterlijke interpretatie geeft een geheel andere uitkomst dan de geestelijke interpretatie. Overigens kan een bijbeltekst op nog veel meer manieren geinterpreteerd worden, maar dat terzijde. Nog nooit heeft 1 iemand op overtuigende wijze kunnen aantonen dat de bijbeltekst moet worden begrepen op de letterlijke manier. Ja, men kan het zichzelf wel wijsmaken dat het zo moet maar dat is meestal omdat men nooit kennis heeft genomen van een andere manier van interpretatie. De enige manier om geestelijke wijsheden tot je te nemen is door de letter te vertalen naar de geestelijke betekenis. Het goddelijke gaat niet over zichtbare tastbaarheid, maar juist over onzichtbare essentie.

Ik verkondig inderdaad dat het Levende Woord ons enkel iets vertelt over onze eigen essentie , die goddelijk is. Als dat niet zo was dan zouden we namelijk helemaal niets wijzer worden over het goddelijke. De enige manier om werkelijk inzicht in goddelijke zaken te verwerven, is door middel van je eigen wezen. Wie buiten zichzelf zoekt, wendt zichzelf er vanaf. Wie buiten zichzelf zoekt ziet zichzelf (ego) en al het andere als gescheiden van elkaar. Wie binnen zichzelf zoekt gaat alles als 1 zien.

Het universum en alles daarin wekt de indruk een heleboel verschillende dingen te zijn die bestaan binnen de leegte van de ruimte. In werkelijkheid is het universum en alles daarin 1 en hetzelfde Licht. Dat ene Licht bestaat uit puur licht (schijnbaar onzichtbare ruimte) en alle glinsteringen in dat licht ( het fysieke of verdichte licht ). 1 Vuur met vele vlammen en vonken.

Nee, er wordt geen grens gepasseerd. Voor jullie misschien, maar niet voor God. Het Koninkrijk der Hemelen kan enkel " met geweld " genomen worden.
Dat betekent dat je niet naar buiten moet kijken en moet afwachten tot het zich aandient, maar juist dat je naar binnen moet kijken en het naar buiten moet laten komen. Maar ja, wie dit niet begrijpt of er geen moeite voor doet het te begrijpen, zal voorlopig bij de grensovergang blijven wachten. Een ander kan de oversteek niet voor je maken, hoe groot de aanmoediging ook is.

Jezus zegt het in de evangelien zo: " Volg mij ". Doe dat dan ook!
« Laatst bewerkt op: september 04, 2012, 07:07:04 pm door Ozombi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: september 04, 2012, 08:46:31 pm »

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 18:47:
Jezus zegt het in de evangelien zo: " Volg mij ". Doe dat dan ook!

Met alle respect Ozombi,
Jezus zei niet: Volg mij om het evangelie te verkwanselen.

Gelukkig waarschuwt de Schrift ons voor theorieën als die jij hier brengt.
1 Joh 14
1 Geliefden,  geloof niet elke geest,  maar beproef de geesten of zij uit God zijn;  want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.
2 Hieraan leert u de Geest van God kennen: elke geest die belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God;
3 en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God;  maar dat is de geest van de antichrist,  waarvan u gehoord hebt dat hij komt,  en die nu al in de wereld is.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: september 05, 2012, 04:47:22 pm »
Jezus zei: "  Volg mij " --->  doe wat ik doe

En wat die waarschuwing uit de schrift betreft jegens " de theorien " die
ik hier breng: Je weet werkelijk niet waar je over praat.