Auteur Topic: God is de auteur van de gehele Bijbel  (gelezen 13996 keer)

learsi

• Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #195 Gepost op: september 05, 2012, 06:54:27 pm »

quote:

Ozombi schreef op 05 september 2012 om 16:47:
Jezus zei: "  Volg mij " --->  doe wat ik doe

En wat die waarschuwing uit de schrift betreft jegens " de theorien " die
ik hier breng: Je weet werkelijk niet waar je over praat.
Dat hoeft ook niet, zo lang het Woord van G'd dat maar wel doet  ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: september 05, 2012, 08:33:14 pm »
@learsi::
Zeker doet het Woord van God dat, maar de toepassing van dat Woord is uiteindelijk waar het om gaat. Erover lezen is 1 ding (passief) , er op vertrouwen en er naar handelen is een heel ander ding (actief). Ik ben niet de valse profeet uit de bijbel die de gelovigen van zijn geloof af wil brengen. Ik ben uperhaupt geen profeet en gooi enkel zaken op tafel die al bekend zouden moeten zijn.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: september 06, 2012, 10:54:50 am »

quote:

Ozombi schreef op 05 september 2012 om 20:33:
@learsi::
Zeker doet het Woord van God dat, maar de toepassing van dat Woord is uiteindelijk waar het om gaat. Erover lezen is 1 ding (passief) , er op vertrouwen en er naar handelen is een heel ander ding (actief). Ik ben niet de valse profeet uit de bijbel die de gelovigen van zijn geloof af wil brengen. Ik ben uperhaupt geen profeet en gooi enkel zaken op tafel die al bekend zouden moeten zijn.

Wat b.v. bekend is, is de oproep van Paulus:
 καὶ  μὴ  συσχηματίζεσθε  τῷ  αἰῶνι  τούτῳ,  ἀλλὰ  μεταμορφοῦσθε  τῇ  ἀνακαινώσει  τοῦ  νοὸς (Rom 12:2)

= Laat je niet door de huidige tijd in een vorm ("schema") persen, maar laat je omvormen door een vernieuwing van denken...

Hij zegt niet: verander jezelf, maar LAAT je veranderen: μεταμορφοῦσθε (metamorfousthe)

Hoe? Door je in dienst te stellen van God (vers 1 - λατρεία), te geloven (vers 3 - πίστις).

Paulus roept dus niet op om heel "actief" aan het werk te gaan/ heel actief te gaan denken (ὑπερφρονεῖν - hyperfronein, vers 3). Hij roept op om God het werk te laten doen... Hem dat denken te laten vernieuwen...

En alleen op DAT punt kunnen we het eens worden, denk ik: dat het hier gaat om een actief loslaten van jezelf... Opdat je houvast enkel God is...

Maar de toepassing van dat Woord kan dus alleen maar "God" zijn...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: september 06, 2012, 01:59:41 pm »
@Hendrik:: je moet actief de wil ontwikkelen, en actief de aandacht hebben voor dat wat bereikt moet worden. Ik zeg niet dat de mens zelf allerlei dingen moet gaan bedenken of op psychische wijze zichzelf voor de gek moet houden, om te proberen zichzelf van goddelijke energie te voorzien. Zo werkt het niet.

Maar dit is constant de non-interpretatie van bepaalde mensen betreffende mijn posts hier. De activiteit waar ik hier op doel zit m met name in de concentratie en aandacht op de goddelijke aanraking en het loslaten van de aardse ketens.
Er moet wel eerst de bewuste wil zijn dit te gaan doen, want zonder de intentie of enige kennis hoe dit te volbrengen gaat het werkelijk niet voltooid worden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: september 06, 2012, 02:51:39 pm »

quote:

Ozombi schreef op 06 september 2012 om 13:59:
@Hendrik:: je moet actief de wil ontwikkelen, en actief de aandacht hebben voor dat wat bereikt moet worden. Ik zeg niet dat de mens zelf allerlei dingen moet gaan bedenken of op psychische wijze zichzelf voor de gek moet houden, om te proberen zichzelf van goddelijke energie te voorzien. Zo werkt het niet.

Maar dit is constant de non-interpretatie van bepaalde mensen betreffende mijn posts hier. De activiteit waar ik hier op doel zit m met name in de concentratie en aandacht op de goddelijke aanraking en het loslaten van de aardse ketens.
Er moet wel eerst de bewuste wil zijn dit te gaan doen, want zonder de intentie of enige kennis hoe dit te volbrengen gaat het werkelijk niet voltooid worden.
Ozombi: het is je eigen woordkeus die de "argwaan" bij me wekt; dat je het opvat als non-interpretatie van je posts kan ik me voorstellen: alleen jij weet wat de intenties zijn waarmee je je woorden de wijde wereld in zendt. Maar voor mij staan ze haaks op hetgeen ik in de Schrift lees over "geloof" (in de betekenis van godsvertrouwen)...

Want ook voor wat betreft het ontwikkelen van die "wil tot geloof" geeft de Bijbel alle eer aan God...

quote:

Daarom (= vanwege alles wat Paulus hiervoor zei over "de gerichtheid/gehoorzaamheid van de Zoon" en het "eren van God"), mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,
want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen. Fil 2:12-13
Het is God die dat "willen" in de mens wakker doet worden... Ook daar geldt een "blijf af en geloof enkel!"

En dat staat toch echt haaks op een:

quote:

Ozombi schreef op 04 september 2012 om 18:47:
Ik verkondig inderdaad dat het Levende Woord ons enkel iets vertelt over onze eigen essentie , die goddelijk is. Als dat niet zo was dan zouden we namelijk helemaal niets wijzer worden over het goddelijke. De enige manier om werkelijk inzicht in goddelijke zaken te verwerven, is door middel van je eigen wezen. Wie buiten zichzelf zoekt, wendt zichzelf er vanaf. Wie buiten zichzelf zoekt ziet zichzelf (ego) en al het andere als gescheiden van elkaar.
Inderdaad: die mens staat tegenover zijn Schepper. Het "ego" is gescheiden van al het andere. Men moet dat goddelijke buiten zichzelf zoeken, want een op zichzelf aangewezen mens sterft... Dat is nu juist de kern van het begrip ''geloof": een volledig vertrouwen hebben in de Ander...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #200 Gepost op: september 06, 2012, 03:15:07 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2012 om 14:51:
Inderdaad: die mens staat tegenover zijn Schepper. Het "ego" is gescheiden van al het andere. Men moet dat goddelijke buiten zichzelf zoeken, want een op zichzelf aangewezen mens sterft... Dat is nu juist de kern van het begrip ''geloof": een volledig vertrouwen hebben in de Ander...

En om nu maar een koppeling te maken naar het eigenlijke onderwerp in dit topic:

Dat wat ik hierboven beschreef is ook waar te nemen in de geschiedenis van Samuël. Een mens moet leren luisteren: hij moet actief "wakker" geschud worden; waarbij men ziet dat ook "godsmannen" tijd nodig hebben voordat het kwartje valt:

1 Sam 3:8 Opnieuw riep de HEER Samuel, voor de derde keer. Samuel stond op, ging naar Eli en zei: ‘Hier ben ik. U hebt me toch geroepen?’ Toen begreep Eli dat het de HEER was die de jongen riep. 9 Hij zei tegen Samuel: ‘Ga maar weer slapen. Wanneer je wordt geroepen, moet je antwoorden: “Spreek, HEER, uw dienaar luistert.”’

Ook voor de profeet, de "bijbelschrijver" geldt een “Spreek, HEER, uw dienaar luistert”.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: september 06, 2012, 07:56:49 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 september 2012 om 14:51:
[...]

Ozombi: het is je eigen woordkeus die de "argwaan" bij me wekt; dat je het opvat als non-interpretatie van je posts kan ik me voorstellen: alleen jij weet wat de intenties zijn waarmee je je woorden de wijde wereld in zendt. Maar voor mij staan ze haaks op hetgeen ik in de Schrift lees over "geloof" (in de betekenis van godsvertrouwen)...

Want ook voor wat betreft het ontwikkelen van die "wil tot geloof" geeft de Bijbel alle eer aan God...

Geen mens kan zelfs maar tot Jezus komen en bekeren als dat niet door JHWH gegeven is.
Johannes 6
65 En Hij zei:  Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 07:57:15 pm door learsi »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: september 06, 2012, 10:50:22 pm »
@Hendrik ::

Het is niet mijn woordkeus die argwaan wekt, maar jouw eigen afwezigheid van enig werkelijk inzicht. Je kunt mijn woorden zo vaak onjuist interpreteren als je wilt , dat betekent niet dat ze onwaar zijn. Ook het voorbeeld van Joh 6:45 is weer een heel opmerkelijk voorbeeld van totaal onbegrip van jouw kant. Ik heb er bijna geen vertrouwen meer in je ook maar iets wijzer te maken, desondanks probeer ik het nog een laatste maal::

65 En Hij zei: Daarom heb ik u gezegd dat niemand tot mij komen kan (1)
tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

1)  Niemand kan tot de Christus komen---> niemand kan de Christus uitdrukken

2) tenzij het (vermogen de Christus uit te drukken)  reeds door God in hem is gelegd ---> de goddelijke essentie die in de mens is gelegd geeft de mens de mogelijkheid tot de Christus te komen ( = de god-mens uit te drukken )

Natuurlijk leg jij dit vers geheel anders uit, want met mensenverstand overdacht lijkt het alsof God uitkiest wie wel en wie niet tot de Christus mag komen. Maar zo werkt het goddelijke helemaal niet. Er bestaat niet zoiets als willekeur of voorrecht als het over deze zaak gaat. Wat er wordt aangegeven in dit vers is dat een mens moet begrijpen dat de Christus al latent in hem is, juist omdat God de ideale mens als mogelijke potentie al in de mens heeft gelegd.

Aangezien God de essentie/het principe van volmaaktheid inhoudt, klopt dit natuurlijk ook. Als in de mens dit principe is gelegd, dan is een mens heel wel in staat de ideale mens (de Christus) uit te drukken. De Christus is namelijk God`s ENIGE zoon , want in de God`s Geest heeft hij voor de mens enkel het beeld voor ogen van de IDEALE mens. De mens is gemaakt naar het beeld van God, weet je nog?

Men kan het ook nog zo opvatten dat een mens niet tot de Christus kan komen, tenzij God " vindt " dat die mens zich geschikt heeft gemaakt ( voldoende inzicht heeft in de zaak en de opofferingen heeft gemaakt die nodig zijn, o.a het offer van zijn ego-zelf) zodat de goddelijke straal werkzaam kan worden door die betreffende mens. In elk geval schept de mens zelf de voorwaarden om het goddelijke in hem vrij te maken en zichzelf te verlossen. God kan enkel werkzaam in de mens worden, als de mens zich niet van God afscheidt maar bewust één is met hem. Onbewust is een mens het al, men kan zich niet werkelijk van God afscheiden als God al in hem gelegen is, maar een mens kan door zijn onbewustheid en onwetendheid wel afgesneden worden van zijn ware potentieel. Zie 99,9% van de wereldbevolking.

Maar goed, ik begin er van overtuigd te raken dat dit te hoog gegrepen is voor sommige bijbellezers. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan verstand maar enkel met de vastgeroeste ketens waaraan men vastzit en die men ook weigert los te laten.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: september 06, 2012, 11:05:01 pm »

quote:

Ozombi schreef op 06 september 2012 om 22:50:
Ook het voorbeeld van Joh 6:45 is weer een heel opmerkelijk voorbeeld van totaal onbegrip van jouw kant.
Even weet focussen, het was niet Hendrik die Joh 6:65 aandroeg, maar ik, Learsi.  ;)

quote:

Joh 6:65
65 En Hij zei: Daarom heb ik u gezegd dat niemand tot mij komen kan (1)
tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

1)  Niemand kan tot de Christus komen---> niemand kan de Christus uitdrukken

2) tenzij het (vermogen de Christus uit te drukken)  reeds door God in hem is gelegd ---> de goddelijke essentie die in de mens is gelegd geeft de mens de mogelijkheid tot de Christus te komen ( = de god-mens uit te drukken )

Natuurlijk leg jij dit vers geheel anders uit, want met mensenverstand overdacht lijkt het alsof God uitkiest wie wel en wie niet tot de Christus mag komen. Maar zo werkt het goddelijke helemaal niet. Er bestaat niet zoiets als willekeur of voorrecht als het over deze zaak gaat.

Wie zegt dat dit vers gaat over willekeur?
G'd kijkt in onze harten, G'd doorzoekt onze harten en kent ons beter dan wij onszelf kennen.
Opb 2
23 dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoek,  en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.
Rom 8
27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

Voorrecht niet, maar G'd Kiest wie voor Hem kiezen,

quote:

Wat er wordt aangegeven in dit vers is dat een mens moet begrijpen dat de Christus al latent in hem is, juist omdat God de ideale mens als mogelijke potentie al in de mens heeft gelegd.

Waarom zou G'd al deze "wijdheid" van jou allemaal niet gewoon letterlijk in de Schrift hebben laten zetten, eigenlijk?

De rest klinkt heel vroom en ook heel geleerd maar wijkt behoorlijk af of gaat zelfs tegen de Schrift in. Van alles wordt erbij gehaald. Een zeer gevaarlijke vorm van misleiding dus, wat mij betreft.

Kolossenzen 2
8   Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.

Christus zei aan het Kruis, het is volbracht
Niets kan en hoef een mens er nog aan toe te voegen, het is volmaakt af.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: september 07, 2012, 09:07:52 am »

quote:

Ozombi schreef op 06 september 2012 om 22:50:

Het is niet mijn woordkeus die argwaan wekt, maar jouw eigen afwezigheid van enig werkelijk inzicht.

Je waarneming bewijst niets over mijn "mate van inzicht", maar enkel iets over het volledige verschil van inzicht tussen ons beiden...

Precies wat ik al de hele tijd probeer aan te geven: onze visies staan werkelijk haaks op elkaar voor wat betreft een heel essentieel punt: de vraag waar onze kennis vandaan komt...

Ik stel: wij kennen uit onszelf niets dan onszelf (en dan nog slechts datgene wat zich niet aan onze waarneming onttrekt - onze "blinde vlekken" maken ons ook voor wat betreft zelfkennis blind) maar alle kennis over "het al" buiten ons moet ons "geopenbaard worden" - alleen "het Ding an sich" kan ons werkelijk leren wat dat "Ding an sich" is...
Jij stelt: wij kennen "het al" vanuit onszelf - wie zichzelf kent, kent God...

Maar het bijzondere hierbij is, is dat je je keer op keer beroept op "heel oude kennis" - waarmee je aangeeft dat ook jouw werkelijke "houvast" in wezen "extern" is... Je daarmee bevestigd ziet wat zich in je "ego" aftekent...
« Laatst bewerkt op: september 07, 2012, 09:09:18 am door Hendrik-NG »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: september 07, 2012, 02:03:45 pm »
@ ik doelde aangaande dat vers natuurlijk op learsi

@Hendrik : mijn houvast is de oude kennis dat alle kennis en wijsheid al in ons is gelegd en enkel via ons eigen wezen (bewustzijn) kan worden geopenbaard.
Daarmee zeg ik niet dat de mens afgescheiden van het goddelijke deze kennis en wijsheid zelf creeerd, enkel dat de mens het vermogen heeft de latente goddelijke vermogens van binnen naar buiten te halen. Zodoende te volbrengen wat Jezus in de bijbel volbrengt, namelijk de Christus-mens uitdrukken. Het Ding an sich is al in ons gelegd. Het Ding an sich zal zich door de mens kunnen openbaren, mits die mens er met aandacht en gerichte concentratie mee omgaat. De mens kan zelf weinig doen, behalve alle kanalen in hem open te stellen zodat de goddelijke straal vrijelijk kan stromen. Het gaat niet vanzelf.

" Mens, ken u zelf " , " wees volmaakt zoals de Vader volmaakt is " etc etc etc
« Laatst bewerkt op: september 07, 2012, 02:07:09 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: september 07, 2012, 02:31:41 pm »

quote:

γνῶθι σεαυτόν

Hoe ironisch dat deze uitspraak boven de ingang van het Orakel te Delphi stond!!! Vind je niet??

Om "jezelf" te leren kennen raadpleeg je "mistige goden"... Die je voorhouden niet hen te raadplegen, maar jezelf...

En zo sta je meteen weer met lege handen...

Ik mag ze wel, die Grieken... :Y)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: september 07, 2012, 05:49:42 pm »
@Hendrik:: nogal domme opmerking Hendrik

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: september 07, 2012, 07:20:56 pm »
@Ozombi: Vanwege het groeiende en pijnlijke besef blinde vlekken te hebben en zichzelf nooit of te nimmer volledig te zullen kennen klopt de Griek aan bij zijn Orakel. En dit Orakel (wat was de functie van dat orakel???!) houdt de Griek voor: ken jezelf...

Ik zou de boodschap tamelijk ontnuchterend vinden...

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: september 08, 2012, 02:22:08 am »
@Hendrik::  
ik zou Romeinen 5 t/m 8 eens goed doorlezen en ontdekken dat daar alles te vinden is wat jij probeert te ontkrachten

Ken Uzelf is een begrip dat wel iets verder gaat dan het Orakel van Griekenland.
Het kan zijn dat dat nog niet voor jou geldt. Ik zou me niet vastklampen aan dergelijke lachwekkende argumenten om iets te ontkennen wat overduidelijk is.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2012, 02:22:34 am door Ozombi »