Auteur Topic: God is de auteur van de gehele Bijbel  (gelezen 13820 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
God is de auteur van de gehele Bijbel
« Reactie #210 Gepost op: september 08, 2012, 08:51:08 am »

quote:

Ozombi schreef op 08 september 2012 om 02:22:
@Hendrik::  
ik zou Romeinen 5 t/m 8 eens goed doorlezen en ontdekken dat daar alles te vinden is wat jij probeert te ontkrachten

Ken Uzelf is een begrip dat wel iets verder gaat dan het Orakel van Griekenland.
(Be)ken niet uzelf:

Rom 8:5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. 6 Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u.

Wat leert Paulus nu over die Geest? Komt die uit onzelf of van God??? Steeds die tegenstelling: ego vs. God. Nooit vallen die twee samen, tenzij... Tenzij Gods Geest de mens van buiten zichzelf gaat leiden...

Ik zie Paulus niet datgene wat ik je steeds voorhou ontkrachten... Het tegendeel...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: september 08, 2012, 09:18:39 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 08 september 2012 om 08:51:
[...]

...want de Geest van God woont in u.
Op grond van deze uitspraak zou je nog kunnen beweren: zie je wel, ook die Geest van God woont gewoon in die mens vanaf het moment dat God hem maakte... Je hoeft alleen maar in jezelf te zoeken naar het goddelijke dat er al is...

Maar dat is niet wat Paulus leert over die Geest. Die Geest moet ons geschonken worden:

1 Kor 2:6 Toch is wat wij verkondigen wijsheid voor wie volwassen is in het geloof. Het is echter niet de wijsheid van deze wereld en haar machthebbers, die ten onder zullen gaan. 7 Waar wij over spreken is Gods verborgen en geheime wijsheid, een wijsheid waarover God vóór alle tijden besloten heeft dat wij door haar zouden delen in zijn luister. 8 Geen van de machthebbers van deze wereld heeft die wijsheid gekend; zouden ze haar wel hebben gekend, dan zouden ze de Heer die deelt in Gods luister niet hebben gekruisigd. 9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’ 10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. 14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.

Er zijn, zegt Paulus, mensen die die Geest NIET bezitten - hij zit ons niet bij de geboorte ingebakken!! Hij spreekt over een Geest die we (sommigen) ontvangen van God...

Alleen de Geest van God heeft kennis van het goddelijke. De geest van een mens kent slechts het menselijke... Waarbij ik dan de kanttekening zet: de Geest van God doorgrondt alles, ook de diepten van God... Maar de geest van een mens is niet in staat om de diepten van de mens te doorgronden... Volkomen zelfkennis is onmogelijk zonder de hulp van anderen, van Gods Geest...

Want uiteindelijk zal de mens moeten erkennen: ik denk niet mijn eigen gedachten: onze gedachten zijn die van Christus
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: september 08, 2012, 11:04:39 am »
Daarbij:
De Heilige Geest zal nooit de Jezus, G'd of de bijbel tegenspreken.
Dus wanneer een leer waarvan men denkt of zegt dat het van de Heilige Geest afkomt, de bijbel tegenspreekt, is deze niet afkomstig van de Heilige Geest.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: september 08, 2012, 06:50:04 pm »
@ Hendrik & learsi :: weltrusten en ik spreek u wel weer als u ontwaakt bent