Auteur Topic: Crisis, eindtijd en Israel  (gelezen 7040 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Crisis, eindtijd en Israel
« Gepost op: juli 29, 2012, 02:19:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 13:04:
De babtisten vind ik zelf eigenlijk ook een schitterende kerk. Niet te overdreven en er lekker ergens tussen gereformeerd en evangelisch in. Wel moeten ze daar ook nog veel de gaven van de Geest net als ons meer der ruimte geven en vind ik zelf persoonlijk dat ook hierin soms de evangelische gedachten te veel doorgang hebben gekregen. De bijbel hier en daar te letterlijk zonder context belichten, zie ik er ook in terug als het bijvoorbeeld over de eindtijdstheoriën gaat en het plaatsen van dagelijkse gebeurtenissen in de bijbel.
Niet dat ik dat helemaal verkeerd vind, maar ook hier bekruipt me de gedachte dat de waarheid tussen de gereformeerden en de evangelischen ergens inzit.
Toch roept de bijbel op om de tekenen der tijd in de gaten te houden, het nieuws ye volgen met de bijbel op je schoot dus...... :)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 29, 2012, 02:21:46 pm »
Probleem is een beetje dat de tekenen van de tijd niet veranderen. Er zijn nog steeds oorlogen, aardbevingen, hongersnoden, ziekte enz. Imo leven we dan ook al 2000 jaar in de eindtijd en aangezien we niet kunnen weten wanneer het echt afgelopen is, is het zaak om onze lampen brandende te houden.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 29, 2012, 02:41:41 pm »

quote:

dingo schreef op 29 juli 2012 om 14:21:
Probleem is een beetje dat de tekenen van de tijd niet veranderen. Er zijn nog steeds oorlogen, aardbevingen, hongersnoden, ziekte enz. Imo leven we dan ook al 2000 jaar in de eindtijd en aangezien we niet kunnen weten wanneer het echt afgelopen is, is het zaak om onze lampen brandende te houden.

Je ziet echt geen verschil?
Kijkend naar de ontwikkelingen in het Midden-Oosten, de zogenaamde revoluties daar om democratie, die eigenlijk gaan om de moslim broederschap overal aan de macht te krijgen? De negatieve impact die dit zal hebben voor het beloofde land Israël? Dat hiermee de grote verdrukking di zich in Israël zal gaan afspelen, weer een stap dichterbij komt? Samen met een VN, EU in de seculiere wereld die Israël steeds meer alleen laten? Ik meen toch echt die grote verschillen te zien tov zelfs 100 jaar geleden. De grote Tsunamie waarbij meer mensen tegelijkertijd zijn omgekomen dan ooit bij 1 ramp? Dat in 2011 meer mensen zijn omgekomen door rampen dan ooit (zolang we statistieken bijhouden in ieder geval).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 29, 2012, 03:10:34 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 14:19:
[...]

Toch roept de bijbel op om de tekenen der tijd in de gaten te houden, het nieuws ye volgen met de bijbel op je schoot dus...... :)

Precies!
Alleen stelt Jezus ons vast en zeker voor verrassingen als het hier om gaat.
terwijl de benadering bij evangelischen er soms er van weg heeft dat ze het precies weten hoe het gebeurd. De ene vreest voor Rome, de anderen voor een handje vol moslims in ons land, weer anderen voor onze eigen kerken. Weer anderen kijken bevreest naar de oosterse religieuze invloeden en weer anderen naar Obama.
Maaaar, de wereld stort in elkaar en vele kerken sluiten. De maatschappij verhard en vele winkels sluiten. Bedrijven vallen om en mensen die zekerheden hadden staan op straat. Vele bronnen van de aarde raken schaars, de natuur raakt steeds meer van slag. Verhoudingen tussen volken verharden etc.. en moslims zien in toenemende mate Jezus als hun Heer!!!!! Veel joden even zo en de chineschen geloven al!!

Wat is het geval: Jezus is op weg naar dit aardse tranendal!
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2012, 03:27:03 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 14:41:
[...]

Kijkend naar de ontwikkelingen in het Midden-Oosten, de zogenaamde revoluties daar om democratie, die eigenlijk gaan om de moslim broederschap overal aan de macht te krijgen? De negatieve impact die dit zal hebben voor het beloofde land Israël? Dat hiermee de grote verdrukking di zich in Israël zal gaan afspelen, weer een stap dichterbij komt? Samen met een VN, EU in de seculiere wereld die Israël steeds meer alleen laten? Ik meen toch echt die grote verschillen te zien tov zelfs 100 jaar geleden. De grote Tsunamie waarbij meer mensen tegelijkertijd zijn omgekomen dan ooit bij 1 ramp? Dat in 2011 meer mensen zijn omgekomen door rampen dan ooit] (zolang we statistieken bijhouden in ieder geval).

Als je er nu nog een statistiek bijvoegd, zou ik het mischien geloven.

Maar ik denk, dat je er naast ligt.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 29, 2012, 03:58:21 pm »

quote:

vrolijke schreef op 29 juli 2012 om 15:27:

Het is zelf een paar keer op het nieuws geweest. Statistieken heb ik zo niet. Wie het niet wil geloven doet het niet, net zoals met geloof het geval is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2012, 05:24:48 pm »

quote:

vrolijke schreef op 29 juli 2012 om 15:27:
[...]

Ik denk het niet. Zelfs een buurvrouw van me die niet eens christelijk is zei laatst tegen me:
"wat mij op valt hé, sinds die Tsunamie is heel de natuur van slag."
Ik las ook al van de wetenschap die zich afvragen wat er in de ruimte gaande is, dat de natuur zo vreemd doet. Ieder jaar gebeuren er weer vreemde dingen.
De laatste maand valt me op dat er drie grote overstromingen zijn geweest:
"Groot Britannië, rusland en Japan"
En heel de Sahelgebied van Afrika kurk en kurk droog is en daardoor 18 miljoen mensen met een hongersnoodramp getroffen worden en nog niet zo veel weken terug is er nog een vulkaan de Etna uit gebarsten in Italie, tot twee maal toe. Gisteren was in het nieuws dat heel de VS ook al kurk en kurk droog is en de oogsten daar compleet aan het mislukken zijn. Ze verwachten dat daardoor de voedselprijzen enorm gaan stijgen de komende maanden in de wereld, wat nog even bij de crisis op komt. Men spreekt nu over een nieuwe aankomende voedselcrisis! Wat hebben we allemaal wel niet gehad??
Waren de oogsten in Afrika afgelopen jaar ook al niet mislukt en was Japan toen ook al niet getroffen door een overstroming? Waren er toen ook al niet overdreven veel bosbranden in Rusland en Zuid Europa? Vroor Oost Europa afgelopen winter niet haast dood met extreem barra lage temperaturen?
Waar we nu trouwens deze zomer al wel weer hele hoge temperaturen hebben gezien van tegen de 40 graden aan. Wat zo heerlijk voetballen was.
Viel er al niet voor de zoveelste keer sinds de jaren 90 sneeuw in Jeruzalem, terwijl dat normaal eens in de honderd jaar daar voor komt?
Het gaat maar door en het gaat maar door.
Dit jaar is trouwens Groenland ook best wel sneeuwvrij, al komt dat eens in de zo veel honderd jaar voor geloof ik. Als het volgend jaar weer zo is, dan is er daar ook iets officieel goed mis, zei men in het journaal.

We kunnen zeggen wat we willen, maar het is wel extreem.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2012, 05:35:13 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2012, 05:36:44 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 15:58:
[...]

Het is zelf een paar keer op het nieuws geweest. Statistieken heb ik zo niet. Wie het niet wil geloven doet het niet, net zoals met geloof het geval is.
Ik geloof je.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2012, 06:27:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 juli 2012 om 17:24:
Ik denk het niet. Zelfs een buurvrouw van me die niet eens christelijk is zei laatst tegen me:
"wat mij op valt hé, sinds die Tsunamie is heel de natuur van slag."
Ik las ook al van de wetenschap die zich afvragen wat er in de ruimte gaande is, dat de natuur zo vreemd doet. Ieder jaar gebeuren er weer vreemde dingen.
De laatste maand valt me op dat er drie grote overstromingen zijn geweest:
"Groot Britannië, rusland en Japan"
En heel de Sahelgebied van Afrika kurk en kurk droog is en daardoor 18 miljoen mensen met een hongersnoodramp getroffen worden en nog niet zo veel weken terug is er nog een vulkaan de Etna uit gebarsten in Italie, tot twee maal toe. Gisteren was in het nieuws dat heel de VS ook al kurk en kurk droog is en de oogsten daar compleet aan het mislukken zijn. Ze verwachten dat daardoor de voedselprijzen enorm gaan stijgen de komende maanden in de wereld, wat nog even bij de crisis op komt. Men spreekt nu over een nieuwe aankomende voedselcrisis! Wat hebben we allemaal wel niet gehad??
Waren de oogsten in Afrika afgelopen jaar ook al niet mislukt en was Japan toen ook al niet getroffen door een overstroming? Waren er toen ook al niet overdreven veel bosbranden in Rusland en Zuid Europa? Vroor Oost Europa afgelopen winter niet haast dood met extreem barra lage temperaturen?
Waar we nu trouwens deze zomer al wel weer hele hoge temperaturen hebben gezien van tegen de 40 graden aan. Wat zo heerlijk voetballen was.
Viel er al niet voor de zoveelste keer sinds de jaren 90 sneeuw in Jeruzalem, terwijl dat normaal eens in de honderd jaar daar voor komt?
Het gaat maar door en het gaat maar door.
Dit jaar is trouwens Groenland ook best wel sneeuwvrij, al komt dat eens in de zo veel honderd jaar voor geloof ik. Als het volgend jaar weer zo is, dan is er daar ook iets officieel goed mis, zei men in het journaal.

We kunnen zeggen wat we willen, maar het is wel extreem.
Dank je voor de voorbeelden Gaitema,

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2012, 09:11:44 pm »

quote:

learsi schreef op 29 juli 2012 om 14:41:
[...]

Kijkend naar de ontwikkelingen in het Midden-Oosten, de zogenaamde revoluties daar om democratie, die eigenlijk gaan om de moslim broederschap overal aan de macht te krijgen? De negatieve impact die dit zal hebben voor het beloofde land Israël? Dat hiermee de grote verdrukking di zich in Israël zal gaan afspelen, weer een stap dichterbij komt? Samen met een VN, EU in de seculiere wereld die Israël steeds meer alleen laten? Ik meen toch echt die grote verschillen te zien tov zelfs 100 jaar geleden. De grote Tsunamie waarbij meer mensen tegelijkertijd zijn omgekomen dan ooit bij 1 ramp? Dat in 2011 meer mensen zijn omgekomen door rampen dan ooit (zolang we statistieken bijhouden in ieder geval).
Er is echt geen verschil. Ten tijde dat de pest over Europa dood en verderf verspreidde kwam tot driekwart van de toenmalige Europese bevolking om. Tsunami's zijn van alle tijden vandaar dat er een Japans woord voor bestaat. Voor 1900 leefde er maar een handvol Joden in Israel/Palestina. De Hutsi's en de Tutsi's hebben in een paar weken tijd meer dan een miljoen mensen om het leven gebracht. Alleen omdat wereldwijde communicatie nu in seconden plaatsvindt in plaats van weken en maanden horen we meer dan ooit wat er allemaal gebeurt in de wereld.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2012, 09:35:13 pm »

quote:

dingo schreef op 29 juli 2012 om 21:11:
Er is echt geen verschil. Ten tijde dat de pest over Europa dood en verderf verspreidde kwam tot driekwart van de toenmalige Europese bevolking om. Tsunami's zijn van alle tijden vandaar dat er een Japans woord voor bestaat. Voor 1900 leefde er maar een handvol Joden in Israel/Palestina. De Hutsi's en de Tutsi's hebben in een paar weken tijd meer dan een miljoen mensen om het leven gebracht. Alleen omdat wereldwijde communicatie nu in seconden plaatsvindt in plaats van weken en maanden horen we meer dan ooit wat er allemaal gebeurt in de wereld.

Dat de ijskap op de Noordpool smelt is ook bijzonder te noemen.
Dat het Westen in een economische crisis zit zou kunnen wijzen op het vallen van het financiële rijk Babylon.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2012, 12:02:30 am »

quote:

Adinomis schreef op 29 juli 2012 om 21:35:
[...]

Dat de ijskap op de Noordpool smelt is ook bijzonder te noemen.
Dat het Westen in een economische crisis zit zou kunnen wijzen op het vallen van het financiële rijk Babylon.
Nee niet echt, Groenland heet zo omdat het in de tijd dat het op de kaart gezet werd het ook daadwerkelijk groen was. En de grote crisis van 1928 was nog vele malen groter dan nu, waarmee ik niet wil zeggen dat het niet ook zo'n grote crisis kan worden. Maar wees reëel alle grote rijken voor ons zijn vroeger of later gesneefd dat zal ook met het huidige Westen (USA + Gemenebest en Europa) ook gebeuren vroeger of later maar dat is ook niet nieuws. Prediker is daar heel duidelijk over: er niets nieuws onder de zon!

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2012, 10:24:51 am »
Wanneer we alleen al naar de brandhaarden kijken, dan zien we dat er veel meer doden vallen dan vroeger, zelfs bij grote veldslagen vergeleken.

Neem de genocide dit jaar door de turken op de Koerden uit wraak voor de aanslagen.

Neem de genocide in het regime van Syrië en Lydie.

Maar volgens mij dienen we speciaal naar Israël te kijken, hoe de Oogappel van God steeds verder geïsoleerd raakt door de wereld. Uiteindelijk zal de windtijd draaien om Israël. De islamitische revoluties die niets met vrijheid te maken hebben maar alles met de macht van de moslim broederschap, is daarbij opmerkelijk. Het haat-net wordt steeds dichter om Israël gesloten.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 30, 2012, 11:06:14 am »

quote:

learsi schreef op 30 juli 2012 om 10:24:
Maar volgens mij dienen we speciaal naar Israël te kijken, hoe de Oogappel van God steeds verder geïsoleerd raakt door de wereld. Uiteindelijk zal de windtijd draaien om Israël. De islamitische revoluties die niets met vrijheid te maken hebben maar alles met de macht van de moslim broederschap, is daarbij opmerkelijk. Het haat-net wordt steeds dichter om Israël gesloten.

Ik geloof niet dat we speciaal naar Israël moeten kijken. We dienen vooral naar Christus te kijken en het geheimenis van God met Zijn volk aan God en zijn oude volk te laten. Want christenen is nooit voorgehouden door God dat er een weg is zonder Christus. Niemand komt tot de Vader dan door Mij, zegt Christus. Daar is geen ruimte voor alternatieve wegen. Ook al is er een direct verband tussen je naam en Israel :P

In het volk van Israël zijn oogappels wie van God zijn. Dat is niet aan ons om te beoordelen. Ezau en Jacob waren beiden het volk Israël; toch werd één geliefd en één gehaat. Het woord "oogappel" vind ik daarom als algemene term erg misplaatst. Ja; God hééft een band met het volk Israël. Ezechiël spreekt over de dorre beenderen die zullen leven en het stenen hart dat vlees zal worden. Niet vanwege dat volk; zegt Ezechiël herhaaldelijk, maar vanwege de Heilige Naam van God ! Maar die boom groeit door Christus. En jawel; Paulus spreekt over een geheimenis betreffende de oude stam. Geheimenis. Dat is dus aan God.

En als het gaat om de eindtijd: elke tijd geeft nieuwe ongelooflijke rampen om maar te laten zien dat het echt wèl de eindtijd is ook voor die betreffende generatie. Als de ernst en de ellende niet meer als eindtijdtekenen worden opgevat omdat het verleden tenminste net zo ernstig was; dan is dat een vorm van verharding in ongeloof. Dan dwingen we God om de fiolen van toorn in grotere maat en meer gramschap over de aarde heen te storten. Is de eerste zonde al niet genoeg om ons te brengen tot besef dat deze tijd spoedig zal eindigen en God spoedig oordeel en recht zal brengen over alle ziel? De schepping roept als in barensweeën uit: hoe lang nog Here? Zouden wij daar dan afhaken en beoordelen dat het nog niets is en nog lang niet erg genoeg is? Gods kinderen meten toch in termen van liefde en verheerlijking door de schepping van Gods Naam?
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 11:11:04 am door small brother »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 30, 2012, 11:29:40 am »
Small-brother,

Zeer opmerkzaam mbt mijn nick-name. Verbaasd me dan ook niet dat jij degene bent die dit opmerkt eigenlijk.

Natuurlijk staat Jezus Centraal, maar Jezus Christus zal bij Zijn wederkomst toch als de Messias, de Koning der Joden terugkomen wanneer de grote verdrukking op zijn ergst is?

Jezus Christus heeft dan toch al Zijn Schaapjes opgenomen met de opname? Hierdoor zal ook de Heilige Geest niet meer op aarde zijn. Hij Die in ons is en sterker is dan de boze. Hierdoor krijgt dan toch de duivel de vrije hand?

Wanneer ik de grote verdrukking lees in 3 van de 4 evangeliën, lees ik dat ze alle 3 de volgorde aanhouden:
-1. verwoesting tempel in Jeruzalem.
-2. de grote verdrukking (duidelijk in Israël afspelend)
-3. Jezus wederkomst als Messias naar Israël.

Daarom ben ik van mening dat we bij het in de gaten houden van de eindtijd gebeurtenissen, extra goed naar Israël moeten kijken.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 30, 2012, 11:55:24 am »
off-topic

quote:

learsi schreef op 30 juli 2012 om 11:29:
Small-brother,

Zeer opmerkzaam mbt mijn nick-name. Verbaasd me dan ook niet dat jij degene bent die dit opmerkt eigenlijk.

Ooow aha! :)

Je moet jouw naam van rechts naar links lezen zoals in het Hebreeuws (al zitten daar dan weer geen klinkers in).
Ik had het niet in de gaten gehad; ik dacht dat het zeker iets Engels was.

Maar small brother is slim! d:)b

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 30, 2012, 02:05:42 pm »
Zelfs Jezus zegt als hij nog op aarde is dat hij niet weet wanneer de laatste dag is. En in de eindtijd leven doen we al meer dan 2000 jaar waarvan 1900 jaar zonder dat een Joodse staat/land/watdanook  in Israel aanwezig is geweest. Kortom al deze verwachtingen rond de eindtijd is nu en de bijzondere status die de huidige staat Israel zou hebben zijn imo nergens anders op gebaseerd dan whishfull thinking.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 30, 2012, 02:08:42 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 juli 2012 om 11:55:
off-topic

[...]

Ooow aha! :)

Je moet jouw naam van rechts naar links lezen zoals in het Hebreeuws (al zitten daar dan weer geen klinkers in).
Ik had het niet in de gaten gehad; ik dacht dat het zeker iets Engels was.

Maar small brother is slim! d:)b
Inderdaad was dat de gedachte erachter, de Hebreeuwse Schrift andersom, die ik overigens zelf niet beheers hoor. Misschien Small Brother wel dat hij et daardoor zag? Een wijs man die small brother.  :)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 30, 2012, 02:10:42 pm »

quote:

dingo schreef op 30 juli 2012 om 14:05:
Zelfs Jezus zegt als hij nog op aarde is dat hij niet weet wanneer de laatste dag is. En in de eindtijd leven doen we al meer dan 2000 jaar waarvan 1900 jaar zonder dat een Joodse staat/land/watdanook  in Israel aanwezig is geweest. Kortom al deze verwachtingen rond de eindtijd is nu en de bijzondere status die de huidige staat Israel zou hebben zijn imo nergens anders op gebaseerd dan whishfull thinking.
Maar er wordt wel gewezen om op de tekenen der tijd te letten. Alle drie de uitleggingen door Jezus over de grote verdrukking gaan puur over Israël en staan tussen de vernietiging van de tempel en Jezus wederkomst in. Vandaar.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 30, 2012, 03:55:43 pm »

quote:

learsi schreef op 30 juli 2012 om 14:10:
[...]

Maar er wordt wel gewezen om op de tekenen der tijd te letten. Alle drie de uitleggingen door Jezus over de grote verdrukking gaan puur over Israël en staan tussen de vernietiging van de tempel en Jezus wederkomst in. Vandaar.
En welk Israel hebben we dan over? Zie jij de huidige seculiere staat Israel als het Israel uit deze profetieën of zijn dat de Joden in de verstrooiïng? Nogmaals in mijn opinie wordt er veel te veel aan de haal gegaan met deze bijbelteksten maar goed een ieder is vrij om te geloven wat hij/zij wil.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 30, 2012, 05:33:53 pm »

quote:

dingo schreef op 30 juli 2012 om 15:55:
[...]

En welk Israel hebben we dan over? Zie jij de huidige seculiere staat Israel als het Israel uit deze profetieën of zijn dat de Joden in de verstrooiïng? Nogmaals in mijn opinie wordt er veel te veel aan de haal gegaan met deze bijbelteksten maar goed een ieder is vrij om te geloven wat hij/zij wil.

Ik meen duidelijk de Hand van God te herkennen in de heroprichting van de staat Israël in 1948. Het was een enorm groot wonder voor wie het wil(de) zien. Alleen al hoe Israël de eerste oorlog in 1949 tegen 4 Arabische landen elk tot de tanden gewapend doorstond, is een wonder Gods. Voor wie het wil zien.

Het is wel de enige plaats nog waar de Jood echt Jood kan zijn, namelijk. En nog steeds keren duizenden Joden uit alle uithoeken terug naar het Beloofde land, zoals God in de bijbel heeft voorzegt dat gebeuren zal.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 08:36:02 pm door learsi »

FoDo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 30, 2012, 07:55:28 pm »
ik ben niet van de gereformeerde bond hoor gaitema....hoe kom je tot die conclusie, en het doet verder ook niet ter zake voor de discussie.
Verder vraag ik me af of een gespreksleider geen optie is, want ik zie de discussie allerlei kanten op gaan;)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 30, 2012, 09:02:10 pm »
Modbreak:
Deze discussie is van elders afgesplitst. Gezien de breedlopigheid heb ik het maar onder deze noemer gezet. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 30, 2012, 09:58:20 pm »

quote:

dingo schreef op 30 juli 2012 om 14:05:

Je mag zelf whishfull thinken wat je wil, maar zelfs op de tv zijn toch programma's waarin het behandeld wordt dat de wetenschap wel een verslechtering zien ontstaan in vele zaken. Als zij dat zelfs denken, dan doe in mijn ogen jij aan whishfull thinking, in de hoop dat het allemaal nog niet zo'n vaart zal lopen.
Maar er is nog iets en dat is het voornaamste van alles: op een dag is de maat van de zonden van het westen (en de rest van de wereld wordt er mee besmet!)  vol!  ;(
Dat is nog wel het eerste eikpunt waar we naar dienen te kijken.
Als we een grote beker pakken en we pleuren alle zonden van het westen die er dagelijks gebeuren erin, wanneer zal deze beker voor God dan eens vol zijn?

De tijd tikt. We weten niet hoe lang nog, maar de duisternis grijpt in het westen om zich heen. Al dat ontrouw aan God, het niet kennen van Jezus, de abortussen, de heersende arrogantie en verharding van de maatschappijen, de bandenloosheid en het egoïsme, dat is het voornaamste probleem.
Dat kan niet anders, dan het grote Babilon zijn dat ten val zal komen.

Laten we waakzaam zijn en luisteren naar de stem van onze Herder. Laten we doen wat Hij van ons vraagt en onze lampen met olie blijven vullen.

Wat Israël betreft: het leert Jezus kennen.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2012, 10:02:34 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 30, 2012, 10:03:13 pm »
Mensen:
Ik ga op vakantie, dus discuseer ze en tot na deze zomerstop :) !

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 30, 2012, 11:17:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 juli 2012 om 22:03:
Mensen:
Ik ga op vakantie, dus discuseer ze en tot na deze zomerstop :) !

Prettige vakantie gait.
Het verlangen naar het einde deze wereld is niet verkeerd. Maar het idee dat het nu zal zijn is whishful thinking. Natuurlijk valt het niet mee maar dat is al duizenden jaren zo en kan zo nog eens duizenden jaren duren. Maar het kan ook over 10 minuten klaar zijn, we weten het simpelweg niet en we komen het ook niet te weten. Als een dief in de nacht is: onverwachts niet van te voren te berekenen of in te schatten.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 30, 2012, 11:38:18 pm »

quote:

dingo schreef op 30 juli 2012 om 23:17:
Het verlangen naar het einde deze wereld is niet verkeerd. Maar het idee dat het nu zal zijn is whishful thinking. Natuurlijk valt het niet mee maar dat is al duizenden jaren zo en kan zo nog eens duizenden jaren duren. Maar het kan ook over 10 minuten klaar zijn, we weten het simpelweg niet en we komen het ook niet te weten. Als een dief in de nacht is: onverwachts niet van te voren te berekenen of in te schatten.
Deze uitdrukking "als een dief in de nacht" staat in Luc. 12:47 46

quote:

dan komt de heer van die dienaar op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent, en dan zal hij hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de trouwelozen doen ondergaan.
Het gaat hier om iemand die Jezus niet verwacht. Degenen die Hem wel verwachten letten voortdurend op de tekenen van de tijd.

Dat komt ook tot uitdrukking in 1 Tess. 5

quote:

4 Maar u, broeders en zusters, u leeft niet in de duisternis, zodat de dag van de Heer u zou kunnen overvallen als een dief, 5 want u bent allen kinderen van het licht en van de dag. Wij behoren niet toe aan de nacht en de duisternis, 6 dus laten we niet slapen, zoals anderen, maar waken en op onze hoede zijn.
Verder Openb.3:3

quote:

Maar als u niet wakker wordt, kom ik onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent.

Hier dus ook, als je niet wakker bent overvalt je het. Dan is het niet best.

Aan de andere kant zegt Jezus dat zijn komst niet te berekenen valt. We moeten geen datum gaan noemen. Maar als we letten op de tekenen van de tijden dan zitten we erop te wachten. Maranatha, kom Heer Jezus!!! Leven we in die verwachting?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 31, 2012, 01:11:56 am »
Dat is dus mijn punt de hele tijd al: we moeten ons niet in slaap laten sussen maar gelijkertijd leven we al 2000 jaar in de eindtijd. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we aan de tekenen van onze tijd iets kunnen afleiden want die tekenen zijn er al 2000 jaar en kunnen nog wel 2000 jaar voortduren, maar ook 20 seconden.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 31, 2012, 08:45:43 am »

quote:

dingo schreef op 30 juli 2012 om 00:02:
[...]
Nee niet echt, Groenland heet zo omdat het in de tijd dat het op de kaart gezet werd het ook daadwerkelijk groen was.

Waarschijnlijk is 'Groenland' gekozen als bemoedigende naam voor de Deense kolonisten destijds. Het land was in elk geval bedekt met een stevige ijskap toen het op de kaart werd gezet.
In de tijd dat Groenland daadwerkelijk groen was stond de zeespiegel meters hoger dan in het huidige tijdperk.

quote:

En de grote crisis van 1928 was nog vele malen groter dan nu, waarmee ik niet wil zeggen dat het niet ook zo'n grote crisis kan worden. Maar wees reëel alle grote rijken voor ons zijn vroeger of later gesneefd dat zal ook met het huidige Westen (USA + Gemenebest en Europa) ook gebeuren vroeger of later maar dat is ook niet nieuws. Prediker is daar heel duidelijk over: er niets nieuws onder de zon!

Er is kennelijk een soort verschuivend machtsmiddelpunt in de wereld, eerst was het Londen, daarna New York en nu schijnt het naar China te gaan.
In elk geval: de machtsstrijd van de volken is ijdelheid, daarover is de bijbel duidelijk (zie bijv Psalm 2)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 31, 2012, 09:20:34 am »
Ik vind praten over de eindtijd iets decadents hebben. 'We leven in de eindtijd, kijk maar hoe slecht de mensen elders in de wereld het hebben!'
Onze ellende bestaat uit het niet kunnen geven van een computer aan de kinderen, het niet kunnen betalen van een abonnement voor de sportschool of je hand ophouden bij de voedselbank. De ergste recente natuurramp is een flashflood van de Gulp, een donderend geweld waardoor een aantal huiskamers vol blubber kwam te liggen.

In deze wereld wordt het goede herkend omdat er slechte dingen tegenover staan. Maar alles heeft zijn tijd. Wanneer een volk tot grote hoogten stijgt zal het daarna diep vallen. Het 'de een zijn dood is de ander zijn brood' geldt nog steeds; de westerse economie lijdt aan aderverkalking en hartfalen, dus nu nemen chinezen hun kans waar. Elke tijd heeft zijn plagen, en steeds wordt daar een remedie op gevonden (pest -> hygiëne, spaanse griep -> antibiotica, HIV -> HAART etc). Perioden van Global Cooling worden afgewisseld met perioden van Global Warming; altijd met klimaatverschuivingen tot gevolg.
Goed en slecht wisselen elkaar af. Desondanks kun je voor de Westerse landen een stijgende lijn zien door de afgelopen eeuwen heen. Maar is het mogelijke afvlakken van de westerse welvaart écht het einde van de wereld?

Dat het nu allemaal erg lijkt komt naar mijn mening vooral doordat we ons niet kunnen inleven in de ellende van vroeger. (Wie kan zich überhaupt een leven zonder koelkast, telefoon, dubbelglas en stromend water indenken? Vraag het je oma, wellicht weet die het nog.) En we hebben TV en internet: de andere kant van de wereld is een paar knopjes ver weg. En die knopjes laten je ellende zien, want ellende scoort.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 09:34:42 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 31, 2012, 06:35:51 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 juli 2012 om 23:38:
[...]

Deze uitdrukking "als een dief in de nacht" staat in Luc. 12:47 46

Het gaat hier om iemand die Jezus niet verwacht. Degenen die Hem wel verwachten letten voortdurend op de tekenen van de tijd.

Dat komt ook tot uitdrukking in 1 Tess. 5
Inderdaad en ook de gelijkenis die Jezus vertelde over de 5 wijze en dwaze meisjes met hun olie lampen is daar voor mij een verwijzing naartoe.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 31, 2012, 06:41:50 pm »

quote:

elle schreef op 31 juli 2012 om 09:20:
Ik vind praten over de eindtijd iets decadents hebben. 'We leven in de eindtijd, kijk maar hoe slecht de mensen elders in de wereld het hebben!'
Onze ellende bestaat uit het niet kunnen geven van een computer aan de kinderen, het niet kunnen betalen van een abonnement voor de sportschool of je hand ophouden bij de voedselbank. De ergste recente natuurramp is een flashflood van de Gulp, een donderend geweld waardoor een aantal huiskamers vol blubber kwam te liggen.

In deze wereld wordt het goede herkend omdat er slechte dingen tegenover staan. Maar alles heeft zijn tijd. Wanneer een volk tot grote hoogten stijgt zal het daarna diep vallen. Het 'de een zijn dood is de ander zijn brood' geldt nog steeds; de westerse economie lijdt aan aderverkalking en hartfalen, dus nu nemen chinezen hun kans waar. Elke tijd heeft zijn plagen, en steeds wordt daar een remedie op gevonden (pest -> hygiëne, spaanse griep -> antibiotica, HIV -> HAART etc). Perioden van Global Cooling worden afgewisseld met perioden van Global Warming; altijd met klimaatverschuivingen tot gevolg.
Goed en slecht wisselen elkaar af. Desondanks kun je voor de Westerse landen een stijgende lijn zien door de afgelopen eeuwen heen. Maar is het mogelijke afvlakken van de westerse welvaart écht het einde van de wereld?

Dat het nu allemaal erg lijkt komt naar mijn mening vooral doordat we ons niet kunnen inleven in de ellende van vroeger. (Wie kan zich überhaupt een leven zonder koelkast, telefoon, dubbelglas en stromend water indenken? Vraag het je oma, wellicht weet die het nog.) En we hebben TV en internet: de andere kant van de wereld is een paar knopjes ver weg. En die knopjes laten je ellende zien, want ellende scoort.

Zelf denk ik dat God Zijn Zegen over west Europa zal terugtrekken met het seculieren van de maatschappij en de EU in het bijzonder. Hiermee zal de Heilige Geest (Hij Die sterker is dan de vijand) ook verminderd aanwezig zijn. Het Licht trekt Zich terug waardoor de duisternis meer ruimte krijgt om ellende te creëren.

Wanneer we tot nu toe kijken gebeuren de meeste zware rampen in gebeide waar men (nog) veel letterlijk aan afgoderij doet. Iets waar God immers van gruwelt.