quote:
learsi schreef op 18 september 2012 om 20:45:Maar b.b.t de muziek kan ik dat niet terugvinden in de bijbel, niet in het OT en niet in het NT. Ja, David was muziekaal en eerde G'd op die wijze. Maar er staat volgens mij nergens een exacte beschrijving van hoe de muziek moet worden gespeeld. Een orgel bijvoorbeeld bestond in David zijn tijd volgens mij niet eens?
Juist daarom vraag ik mij af of we met ons "drukmaken" over de kwaliteit van de muziek, niet meer onszelf willen plezieren dan dat we G'd ermee plezieren?
De manier van zingen en voordragen van nu kun je niet zo maar vergelijken met die uit de tijd van de Bijbel.
Tegenwoordig is er groot onderscheid tussen de manier waarop wij zingen, de manier waarop wij bidden en de manier waarop wij (voor)lezen.
In de tijd van de Bijbel, zeker in de Joodse traditie, was dat bijna gelijk. Het lijkt erg op de manier zoals je het nu ook nog bij Joden en Islamieten hoort, en ook in katholieke liturgie hoor je het nog wel. Een soort zangerig voordragen, reciteren.
En bovendien: de muziek en het meerstemmige zingen zoals wij dat kennen, bestaat nog meer een paar honderd jaar. In de tijd van de bijbel kenden ze dat zo niet. Laat staan een hele reeks instrumenten die tegenwoordig bestaan, zoals bijv. een piano.
Toch lees je in bijv. 1 Kronieken 25 dat nakomelingen van Asaf werden vrijgesteld van gewone taken in de eredienst, om speciaal bezig te zijn met zang en spel en met het opluisteren van de tempeldienst. En enkele keren lees je daarbij dat dat alles gebeurde volgens de aanwijzingen van de koning (David).
Dit is een onderbouwing van het streven naar kwaliteit.
En inderdaad, een orgel kenden ze toen niet. Maar allerlei instrumenten konden worden gebruikt als begeleiding. En zo zit ik er ook in. Het orgel is voor mij allerminst 'heilig'. Als er andere muzikanten zijn met hun eigen talenten, is het heerlijk om die te horen spelen of om met hen samen te spelen. Een goede band kan prima samenzang begeleiden. Menig Opwekkingslied zou ik niet graag op orgel begeleiden.
Het orgel heeft zo'n 'belangrijke' positie simpelweg omdat in een orgel een groot aantal instrumenten is verzameld. Een orgel heeft fluit-registers, vaak trompetten of verwante instrumenten, je kunt als organist een flink 'orkest' vormen, zonder met heel veel mensen tegelijk aanwezig te moeten zijn en te moeten oefenen.
Maar dat is alleen maar praktisch, niet principieel wat mij betreft.
En ook op dit punt onderbouw ik dat met teksten dat je je talenten moet inzetten ten dienste van de gemeente. Ook muzikale talenten. Niet alleen de organist, maar ook de pianist, trompettist, klarinettist, enz. enz.
Talenten ontwikkelen en gebruiken (dat leidt toch bijna automatisch naar kwaliteit), ter ere van God.
Maar inderdaad, als "kwaliteit" automatisch gelijk wordt gesteld met orgelspel, en een band automatisch met "gebrek aan kwaliteit", dan is dat complete onzin.
En wanneer het muzikanten (of zangers) om de 'eigen eer' gaat, of dat ze vinden dat zij wel weten hoe kerkmuziek hoort te klinken en dat zij de gemeente wel zullen opvoeden op dat punt (soms zelf tot IN de eredienst), dan slaan ze wat mij betreft de plank helemaal mis.