Auteur Topic: Snel zingen  (gelezen 5968 keer)

kh51

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Gepost op: juli 31, 2012, 11:22:36 pm »
Ik heb een vraag m.b.t. het zingen in de gkv.

Zelf kom ik uit de CGK en in de zomer hebben we gezamelijke middagdiensten met de GKv. Als het in het kerkgebouw van de Gkv gehouden word valt het me op dat er veel sneller gezongen word dan bij ons. Niet dat wij nou erg langzaam zingen maar niet zo heel snel. Maar het went snel gelukkig en je past je natuurlijk aan, je bent immers gast.

Maar als de middagdienst in ons kerkgebouw word gehouden merk ik gewoon dat er een heel aantal voor het orgel uit zingen. Dit vind ik behoorlijk vervelend aangezien het een hele rumoerige indruk geeft en het moeilijk is om de psalm nog goed te zingen. Nu is het mijn doel niet de broeders en zusters van de Gkv aan te vallen maar ik vind het gewoon behoorlijk vervelend dat onze gemeente zich aanpast als we bij de gkv op bezoek zijn maar andersom het net lijkt alsof ze zich niet aan ons willen aanpassen.

Is er misschien een reden waarom er sneller gezongen word? Misschien dat ik dan kan begrijpen wat de beweegredenen zijn van deze mensen.

m.v.g.

K. van Hoven

learsi

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2012, 11:38:14 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 11:52:38 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2012, 11:52:26 pm »
Sorry dubbele post en nu 2 maal verongeluk verwijderd, jet zal zo moeten zijn....
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2012, 11:53:27 pm door learsi »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #3 Gepost op: juli 31, 2012, 11:55:38 pm »
Het valt mij zelfs binnen de gkv op dat er tempo verschillen zijn. Kan ook aan de orgellist liggen denk ik?in hoeverre is die bekwaam om te begeleiden? Elk lied heeft een eigen tempo, aangegeven aan het begin vahet lied. Daar kan interpretatieverschil in zijn maar dat gaat dan niet om seconden hoop ik.....
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2012, 12:11:28 am »
Hier is hij weer learsi. Hij zat nog in het geheugen van mijn computer.

learsi:

Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Lijkt me geen gevalletje opzet namelijk.

Wanneer je zelf langzamer gewend bent om te zingen, hoor je beter dat anderen sneller zingen en is het gemakkelijker om daarop aan te passen.

Wanneer je zelf snel zingt, dan ben je de rest al vooruit en hoor je minder goed dat de anderen minde snel zingen. Tevens moet je dan inhouden, wat moeilijker is dan bijspringen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 01, 2012, 07:03:08 am »
de vereniging van gereformeerde kerkorganisten staat in het algemeen een sneller tempo voor. Zij hebben in de GKV een vinger in de pap. Indertijd zijn er ook adviezen uitgegaan over psalmen en gezangen. Rusten zijn soms weggehaald, tempi veranderd. De verhogingen in bijvoorbeeld psalm 68 en 150 weggehaald op basis van bepaalde argumenten.
Ik vind overigens dat gasten zich moeten aanpassen. De organist bepaald het tempo.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 07:03:35 am door grondig christelijk »

learsi

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2012, 11:15:46 am »

quote:

Trajecto schreef op 01 augustus 2012 om 00:11:
Hier is hij weer learsi. Hij zat nog in het geheugen van mijn computer.

learsi:

Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Lijkt me geen gevalletje opzet namelijk.

Wanneer je zelf langzamer gewend bent om te zingen, hoor je beter dat anderen sneller zingen en is het gemakkelijker om daarop aan te passen.

Wanneer je zelf snel zingt, dan ben je de rest al vooruit en hoor je minder goed dat de anderen minde snel zingen. Tevens moet je dan inhouden, wat moeilijker is dan bijspringen.
Ha ! Dank je !  :*)

Zolderworm

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2012, 11:50:49 am »
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is. Nou ja, eigenlijk zong ik vroeger nooit mee. (Ik heb de kerk, waar ik aan deelnam, inmiddels verlaten.) Ik hield gewoon m'n mond. Want ik merkte dat het met zo'n stelletje ongeoefenden nooit goed gaat. Zelfs niet als ze van dezelfde kerk zijn. Dan hoor ik toch liever het koor zingen. Daar kon ik dan echt van genieten. Tegenwoordig ga ik alleen nog voor kooruitvoeringen naar de kerk.
Ik begrijp wel dat het gezamenlijke zingen een wezenlijke functie heeft. Op een op andere manier kom je erdoor meer tot een eenheid. Althans, dat is de bedoeling. Ten minste wel bij onze kerk, waar ik inmiddels weg ben (al spreek ik nog van "onze" kerk). Ik weet niet hoe het in andere kerken is. Bij ons was het althans de bedoeling om tot een zelfde trilling te komen, om het maar wat plastisch-overdrachtelijk te zeggen. En daardoor iets van een roep uit te zenden waarop God of het goddelijke weer zou kunnen reageren en op die manier de band tot stand werd gebracht en de dienst zich kon voltrekken zoals het hoort, namelijk in eenheid met God. Of feitelijk Christus. Nou ja, op zich geloof ik daar wel in. Maar ik denk dat je individueel ook in deze toestand kunt geraken. Maar nu ga ik off-topic.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 12:30:01 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2012, 11:52:30 am »
Ik merk dat ik erg blij kan worden van een fijn zingende gemeente. En heel erg verdrietig van een gemeente waar 't gros binnensmonds mompelt en de organist er nog wat van probeert te maken door langzaam te spelen. En soms wordt ik verdrietig van de organist (veel bombarie, maar noten houden blijkt te moeilijk. Of hij speelt een vlot intro en vervolgt dan de psalm op half tempo, heel verwarrend).
Maar sommige psalmen vrágen om een vlot gezongen te worden (bijv psalm 150), en worden naar mijn smaak soms te langzaam gespeeld. Ik vind het bevreemdend wanneer lofpsalmen op graftoon uitgevoerd worden. Dan vind ik het moeilijk om me aan te passen aan een gemeente.
Ons gezang 3 (geloofsbelijdenis; ik geloof in God de Vader) is in een vroegere editie met een verkeerde maatsoort opgenomen. Dat is later weer verbeterd, maar er zijn nog genoeg gemeenten waar de langzame versie uitgevoerd wordt. Ik vind het gezang beter uit de verf komen wanneer 't vlotter gespeeld wordt, maar snap dat daar de meningen over zullen verschillen.

Evengoed is het wel lomp om te proberen het zangtempo van een vreemde gemeente proberen 'op te krikken'.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 01:07:20 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 01, 2012, 01:02:10 pm »
Ik zou zeggen:
Even contact opnemen met de kerkenraad van je kerk. En die neemt weer contact op met de kerkenraad van de gasten. De kerkenraad van de gasten zorgt er vervolgens voor dat naar de kerkleden toe wordt gecommuniceerd dat er het probleem is en dat het steeds de bedoeling is dat men goed oplet en niet voor het orgel uit gaat zingen. Het tempo zoals het bij de gastgever wordt gepraktiseerd is steeds het tempo dat ook gebruikt gaat worden.

Het effect van een zingen dat overkomt alsof een deel van de verzamelde gemeente (twee gemeenten in gezamenlijkheid hier dus eigenlijk) het orgel vooruit wil trekken klinkt niet fraai. Dan lijkt het of er lieden zijn die vinden dat het einde van de dienst wel erg lang op zich laat wachten. Zo moet het niet zijn.
In feite zal dat niet de bedoeling zijn maar de zaken oplossen op de manier als ik beschreef lijkt me de juiste weg.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2012, 01:04:25 pm door Trajecto »

learsi

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 01, 2012, 01:13:29 pm »
Zelf ben ik ook niet zo'n uitbundige meezinger, eerlijk gezegd. Maar uiteindelijk zingen we met zijn allen voor GOD en Jezus, om Hen hoog en Groot te maken, Hen te verheerlijken, toch? Niet voor onszelf......

Volgens mij hoort de Heer liever een vals en uit de maat gezang, maar wel gemeend gezongen vanuit het hart en bewust van de tekst die men zingt, dan een fraaie aardse opvoering, waar men amper beseft wat er gezongen is.

Soms daagt een dominee een gemeente uit en bij de preek vraagt hij dan waar we iets eerder gehoord hebben. Velen kijken dan vragend en dan blijkt dat we het zojuist gezongen hebben. Dan kan het mooi klinken, maar komt het niet vanuit een gemeend hart vol besef.......

kh51

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 01, 2012, 02:29:17 pm »
(poster van dit bericht)

Er word bij ons in de gemeente in een niet-gezamelijke dienst altijd goed meegezongen en op het tempo dat het orgel aangeeft. Afgelopen zondagmiddag (gezamelijke dienst Gkv-CGK) werd psalm 66 bijvoorbeeld veels te snel vooruitgetrokken. Onze gemeente is gewend de tweede stem in te zetten bij de psalmen op melodie van psalm 66, 98, 118 etc. Normaal gesproken komt de tweede stem er mooi uit maar nu ging het zo snel dat het eerder op een kippenhok leek, en dan hoor je het orgel als iedereen is uitgezongen de psalm afmaken.

Heel verwarrend. Goed idee om het even tegen de kerkraad te zeggen al hoop ik niet als een zeur over te komen maar ik vind het gewoon heel vervelend als het ontzettend rommelig verloopt.

Trajecto

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 01, 2012, 02:56:27 pm »

quote:

kh51 schreef op 01 augustus 2012 om 14:29:
Goed idee om het even tegen de kerkraad te zeggen al hoop ik niet als een zeur over te komen maar ik vind het gewoon heel vervelend als het ontzettend rommelig verloopt.
Och, al zit er wat in, in de dingen die learsi schrijft en hoeft het niet absoluut perfect te worden, toch is het wel zaak om dingen die gewoon te verbeteren zijn ook daadwerkelijk te verbeteren. En daar hoort dit tempo-probleem duidelijk bij, vind ik.
Als er redelijke mensen in de kerkenraad zitten zullen ze dat ook inzien en je geen zeur vinden.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2012, 03:44:42 pm »
kerkeraad? Wellicht de commissie liturgie of muziek. Wat heeft een kerkeraad te maken met muziek....dat bedoel ik nou....laat de kundigheid daar waar die hoort....

Trajecto

• Bekijk profiel
Snel zingen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2012, 04:10:54 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 augustus 2012 om 15:44:
kerkeraad? Wellicht de commissie liturgie of muziek. Wat heeft een kerkeraad te maken met muziek....dat bedoel ik nou....laat de kundigheid daar waar die hoort....
O zou kunnen. Misschien heb je gelijk. In ieder geval degenen die aanspreekbaar zijn voor een goed en ordelijk verloop van alles bij zo'n gezamenlijk kerkdiensten organiseren. En ik dacht dat dat de kerkenraad zou zijn.