quote:
Nee Learsi,
Ik laat me niet
AFleiden door kwaliteit, ik wil met laten
LEIDEN door kwaliteit.
Ik ben zelf organist, en weet dat het vrij eenvoudig is om gemeentezang op redelijke tot goede kwaliteit te krijgen.
Ik ken genoeg plaatsen waar muziek wordt gemaakt waar (spreekwoordelijk) je tenen van krommen, en dat wordt dan 'goed gepraat' met "als het maar uit je hart komt".
Met alle respect, maar zo ken ik God niet.
Natuurlijk vindt Hij 'mijn hart' belangrijk, maar ook mijn 'hele leven', wat inhoudt dat wij Hem dienen zoals Hij van ons vraagt, niet op onze eigen manier omdat we vinden dat 'de vorm' er verder niet toe doet.
Kijk eens hoe hij in het OT beschrijft hoe het volk Israël Hem moet aanbidden en gedenken?
Lees eens de beschrijving van het nieuwe Jeruzalem zoals beschreven in Openbaring 21: wat een schitterende stad, zowel in maten als in 'bouwstenen'.
Hij is een God van kwaliteit en symboliek.
quote:
Het is aards stimulerend denk ik?
Wij kunnen het toch alleen maar 'aards'?
quote:
Het blijft voor mij de de kwaliteit ervan slechts bijzaak is.
Niet dat je opzettelijk vals moet spelen of zingen, maar weten wat je zingt en plezier beleven aan het eren van G'd lijken mij van groter belang.
Natuurlijk ben ik het met je eens, met het niet vals spelen/zingen, weten wat je zingt, er plezier aan beleven, God eren, behalve dat woordje "groter".
Ik denk dat daar nu precies ons verschil van mening in zit.
Ik maak geen 'rangorde' in wat belangrijker is en wat minder belangrijk, en denk al helemaal niet te kunnen inschatten dat God diezelfde rangorde maakt terwijl ik uit de Bijbel eerder tot een andere conclusie kom.
quote:
Een mooi voorgedragen bijbelvers door de voorganger spreekt uiteraard net als een mooie preek meer aan dan een monotone en saaie. Zo ook met muziek. Maar daar mag het niet om gaan denk ik. De boodschap erin staat centraal. G'd zal er denk ik geen verschil in maken.
Lees ik nu 'zwart-wit' wat je hier zegt, dan lees ik:
bij muziek
mag het er niet om gaan dat het mooi wordt voorgedragen en dat het aanspreekt. Het is alleen belangrijk dat het vanuit je hart komt.
Ik blijf nog maar even bij mijn eerste inbreng, dat ik er moeite mee heb dat 'intentie' (als het maar uit je hart komt) en 'vorm' (hoe, kwaliteit) tegen elkaar worden uitgespeeld.
Laat ik een andere term gebruiken: het klinkt als een compromis, terwijl God volgens mij weinig op heeft met compromissen.