Auteur Topic: Rooksignalen  (gelezen 3405 keer)

pyro

• Bekijk profiel
Rooksignalen
« Gepost op: augustus 03, 2012, 04:56:44 pm »
Is het waar dat de keuze van een nieuwe paus wordt gecommuniceerd middels rooksignalen of is dit een indianenverhaal?

http://www.sott.net/image/image/s1/35524/full/nyday_pope_666473a.jpg

Oogje

• Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2012, 05:37:49 pm »
Als de stemgerechtigde kardinalen in beslotenheid bijeenkomen om een nieuwe paus te kiezen, dan worden er verschillende stemronden gehouden. Bij elke stemronde wordt volgens een bepaald procedé rook door een speciaal daarvoor opgezet schoorsteentje gelaten. Is de rook zwart, dan heeft de stemronde niets opgeleverd. Is de rook echter wit, dan is er een nieuwe paus. Omdat het niet altijd even duidelijk is of de rook nu wit of zwart is, wordt tegenwoordig de witte rook begeleid met het luiden van de klokken van de St. Pieter.

De afbeelding laat echter de paus zien terwijl er blijkbaar flink gewierookt wordt. ;)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2012, 05:39:09 pm »
Het kiezen op zichzelf niet, volgens mij. Maar het fijne dáárvan weet een katholiek vast beter dan ik.
Waar je nu aan denkt is waarschijnlijk het volgende: wanneer de keuze rond is dan wordt er een rooksignaal gegeven. Er is ergens een schoorsteentje bij het Vaticaan en daaruit komt zichtbare rook gedurende het keuzeproces. Als de keuze rond is verandert de rook van kleur en wordt wit. Dat komt dan gewoon doordat men daarvoor zorgt door de samenstelling van hetgene dat brandt of smeult  te veranderen. Zo is dus buiten te zien voor de gespannen wachtenden of de keuze al rond is.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2012, 05:41:24 pm »
O, het antwoord was er al. Sorry Oogje! Ik schreef terwijl jij ook al antwoordde.

pyro

• Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2012, 07:27:53 pm »
dank  :-)
ik heb net de film 'habemus papam' (2011) gezien waar dat met die rook in voorkomt, maar dat is verder zo'n rare film - de nieuwe paus krijgt een paniekaanval als hij voor het eerst het bordes op moet en rent gillend weg - de kardinalen gaan volleyballen op de binnenplaats van het vaticaan terwijl de paus psychotherapie krijgt - enfin zo'n rare film dus dat ik dacht die rook zal ook wel nep zijn.

Oogje

• Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2012, 10:56:44 am »
Ach ja, zo zie je hoe inspirerend de katholieke Kerk eigenlijk wel niet is. De meest spannende en spectaculaire films en boeken zijn er over haar gemaakt en geschreven. Daar kan geen gereformeerde kerk toch aan tippen. Of je daar nu echter altijd blij mee moet zijn...? ;)

pyro

• Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2012, 12:00:36 pm »

quote:

Oogje schreef op 04 augustus 2012 om 10:56:
Ach ja, zo zie je hoe inspirerend de katholieke Kerk eigenlijk wel niet is. De meest spannende en spectaculaire films en boeken zijn er over haar gemaakt en geschreven. Daar kan geen gereformeerde kerk toch aan tippen. Of je daar nu echter altijd blij mee moet zijn...? ;)

'habemus papam' heeft een open einde: de 'nieuwe paus' verschijnt uiteindelijk toch op het bordes, vertelt wat voor paus de wereld in zijn optiek nodig heeft, de gelovigen breken uit in gejuich. Daarna zegt hij, ja, maar ik ben het niet. Ik kan niet jullie paus zijn. Waarna iedereen stil wordt en de kardinalen in afgrijzen hun handen voor hun gezicht slaan en dan is de film afgelopen.
De boodschap is blijkbaar dat een paus ook maar een mens is.
Die kardinaal in het verhaal werd als het ware voor de leeuwen geworpen, hij kreeg onverwacht de meerderheid van de stemmen en toen moest 'ie gelijk speechen voor het oog van de wereld. De film was afgekondigd als comedy maar ik vond het verhaal alleen maar zielig eigenlijk.
Ik vraag me af of er een procedure is in zo'n geval, stel dat er echt zoiets gebeurt?

Qua spectaculaire films hebben we tegenwoordig the Borgias, briljant geacteerd vind ik, inderdaad hebben de gereformeerden niets wat daaraan kan tippen, althans niet bij mijn weten  (H)

Oogje

• Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2012, 02:13:47 pm »
Als het college van stemgerechtigde kardinalen gestemd heeft en er komt een kandidaat uit, dan wordt aan diegene gevraagd of hij het ambt wil accepteren. Diegene kan dus ook weigeren. In de praktijk zal dat echter niet zo snel gebeuren, heb ik het idee, omdat het een bijzonder grote eer is om tot het pausschap geroepen te worden en het ook echt als roeping van God wordt gezien. Zo was de huidige paus als kardinaal eigenlijk ook van plan om zijn laatste dagen in alle rust door te brengen, genietend van het emiritaat, totdat hij dus gekozen werd. Weg rust... Hij aanvaardde toen het ambt in het vertrouwen dat God hem daartoe geroepen heeft en hem dus zou bijstaan en toerusten waar nodig.

Paus word je dan ook niet zomaar. In theorie kan elke gedoopte katholieke man, leek of geen leek, jonger dan tachtig jaar tot paus geroepen worden, maar dat is puur theorie. In de praktijk wordt toch wel iemand gekozen in wie het college vertrouwen heeft. Dat is dan vaak een kardinaal die al heel wat jaren meedraait als bisschop, geestelijk gezond en stabiel is, een diep geloof en godsvertrouwen en ook heel veel levenservaring, kennis en wijsheid heeft. Elke stemgerechtigde kardinaal weet dus dat hij tot het pausschap geroepen kan worden en houdt daar als het goed is dus altijd rekening mee.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Rooksignalen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 08, 2012, 11:17:15 am »

quote:

pyro schreef op 03 augustus 2012 om 19:27:
dank  :-)
ik heb net de film 'habemus papam' (2011) gezien waar dat met die rook in voorkomt, maar dat is verder zo'n rare film - de nieuwe paus krijgt een paniekaanval als hij voor het eerst het bordes op moet en rent gillend weg - de kardinalen gaan volleyballen op de binnenplaats van het vaticaan terwijl de paus psychotherapie krijgt - enfin zo'n rare film dus dat ik dacht die rook zal ook wel nep zijn.

Nee dat klopt op zich wel. Hij raakt in paniek omdat ook hij gehoord heeft dat er een wietpas ingevoerd gaat worden. Er wordt daarom extra veel geblowd omdat men verwacht dat de prijs van nederwiet ook flink zal gaan stijgen. En dat nét nu er miljarden aan schadevergoedingen zijn uitgekeerd... Die rook is dus niet nep.  

(hmm, ideetje voor Dan Brown?)  :+
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)