Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 53106 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #15 Gepost op: september 06, 2012, 09:56:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 20:59:
Yachad is een fusie van twee lang bestaande commissies in een plaatselijke GKv gemeente. Niets nieuws dus, ander jasje :)

Er waren inderdaad twee commissies die nu zijn samengevoegd. Hun visie is tot stand gekomen doordat er binnen de gereformeerde kerken vrijgemaakt geen heldere positiebepaling is ten aanzien van Israël cq het Joodse volk. Het thema is nu officieel aan de orde gesteld.

Er wordt duidelijk gesteld dat vanuit de Schrift niet aangetoond kan worden dat de kerk de plaats van Israël inneemt. Er wordt gewezen op Romeinen 11 en beschrijft, wat ik hiervoor ook heb gedaan, het beeld van de wilde takken (de gelovigen uit de heidenen) die geënt worden op de edele olijf (het gelovige Israël).
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 09:56:47 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 06, 2012, 10:43:44 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2012 om 21:56:
[...]

Er waren inderdaad twee commissies die nu zijn samengevoegd. Hun visie is tot stand gekomen doordat er binnen de gereformeerde kerken vrijgemaakt geen heldere positiebepaling is ten aanzien van Israël cq het Joodse volk. Het thema is nu officieel aan de orde gesteld.

Er wordt duidelijk gesteld dat vanuit de Schrift niet aangetoond kan worden dat de kerk de plaats van Israël inneemt. Er wordt gewezen op Romeinen 11 en beschrijft, wat ik hiervoor ook heb gedaan, het beeld van de wilde takken (de gelovigen uit de heidenen) die geënt worden op de edele olijf (het gelovige Israël).
en zo is het

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 06, 2012, 10:47:20 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 20:59:
[...]

Yachad is een fusie van twee lang bestaande commissies in een plaatselijke GKv gemeente. Niets nieuws dus, ander jasje :)
wel degelijk iets nieuws of hernieuwd..verfrissend...maar even de vraag...hoe zie jij dat Riemer?

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 06, 2012, 11:00:46 pm »
Ik bid ervoor dat de leiders van Israel tot inkeer komen en ophouden met clusterbommen en moordpartijen , illegale kolonisatie en verachting van het palestijnse volk. Daar bid ik voor.

Wat Israel doet en heeft gedaan ten aanzien van de palestijnen, staat in GEEN verhouding tot de paar raketten die af en toe op ze af komen en meestal wat materiele schade veroorzaken.

Men moet hier wel voor ogen houden dat men voor de juiste dingen aan het bidden slaat. Ik word even niet goed hier van de verheerlijking van een land dat door z'n eigen zieke geest uiteindelijk zichzelf zal vernietigen. Als men daar vrede had gewild, dan was het er al geweest. Maar Israel wil helemaal geen vrede, maar gaat liever door met grootschalige uitbuiting en kolonisatie van een groep mens die zwakker zijn dan henzelf. Daarom. als Israel vrede wil zoals het een uitverkoren (hahaha) volk betaamt, dan was het er al wel.

Dat wat in de bijbel staat over Israel en het beloofde land en het uitverkoren volk etc etc etc heeft helemaal geen betrekking op het Israel van vandaag.
Begrijp dat heel goed!
« Laatst bewerkt op: september 06, 2012, 11:03:57 pm door Ozombi »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 06, 2012, 11:07:38 pm »

quote:

Ozombi schreef op 06 september 2012 om 23:00:
Ik bid ervoor dat de leiders van Israel tot inkeer komen en ophouden met clusterbommen en moordpartijen , illegale kolonisatie en verachting van het palestijnse volk. Daar bid ik voor.

Wat Israel doet en heeft gedaan ten aanzien van de palestijnen, staat in GEEN verhouding tot de paar raketten die af en toe op ze af komen en meestal wat materiele schade veroorzaken.

Men moet hier wel voor ogen houden dat men voor de juiste dingen aan het bidden slaat. Ik word even niet goed hier van de verheerlijking van een land dat door z'n eigen zieke geest uiteindelijk zichzelf zal vernietigen. Als men daar vrede had gewild, dan was het er al geweest. Maar Israel wil helemaal geen vrede, maar gaat liever door met grootschalige uitbuiting en kolonisatie van een groep mens die zwakker zijn dan henzelf. Daarom. als Israel vrede wil zoals het een uitverkoren (hahaha) volk betaamt, dan was het er al wel.

Dat wat in de bijbel staat over Israel en het beloofde land en het uitverkoren volk etc etc etc heeft helemaal geen betrekking op het Israel van vandaag.
Begrijp dat heel goed!
ik ben geen christen-zionist, kan onderscheid maken tussen rechtvaardige en onrechtvaardige daden, ongeacht de etnische achtergrond,  maar bovenstaande is een aanmerkelijke valse voorstelling van zaken...eenvoudig via internet te weerleggen...

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 06, 2012, 11:09:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 20:55:
[...]

En Wierenga is een predikant uit de GKv. Emeritus maar dat zegt enkel dat hij met pensioen is.
Wat zegt dat over het geheel?
Ik geef een link naar een artikel over deze materie, niets meer dan dat.

Ik reageer alleen maar op een beruchte naam van Jos uit de firma list en bedrog van Sabeel. Voor mij sta jij, Riemer hier buiten. Immers ik kan uit het plaatsen van een link niet opmaken hoe jou mening hierover is.

De man Jos is een zeer gekleurd type namelijk en berucht om zijn vele anti-israel bloggen, forums en reacties waarin hij de kerk ver weg van Israël wil houden. Dat heb ik even gedeeld voor degenen die Jos nog niet zouden kennen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 06, 2012, 11:51:47 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 september 2012 om 21:56:
[...]

En er is geen officeel israelstandpunt ingenomen voorzover ik weet (ik weet gelukkig niet alles dus vertel als ik het mis heb!)
Ik lees in de synodestukken alleen:
BTC en Stevaj gaan samen in een nieuwe organisatie onder de naam 'Yachad'. Deputaten willen blijven fungeren als klankbord en zullen desgevraagd adviseren.

In de acta staat:
Besluit 14:
contact te onderhouden met de volgende kerken en instellingen, alsmede verdere  lidkerken van de ICRC, teneinde van elkaar te leren, elkaar te ondersteunen en samen Christus’ naam te prijzen waar we elkaar ontmoeten:

2. het samenwerkingsverband voor evangelieverkondiging onder het Joodse volk YACHAD;

Geen "Israelstandpunt" dus?! [bron: acta synode Harderwijk 2011)

quote:

Is dat een standpunt van de synode?
Zo ja: graag de plek waar dat in de stukken staat van de deputaten BBK of elders.
Ik ken dat gegeven namelijk niet. Zie de reeds aangehaalde acta en verslagen.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2012, 12:22:29 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 06, 2012, 11:56:15 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 september 2012 om 22:47:
[...]

wel degelijk iets nieuws of hernieuwd..verfrissend...maar even de vraag...hoe zie jij dat Riemer?

Niet nieuw, samengevoegd. Voorzover ik kan terugvinden geen synodebesluit oid maar ik kan me daar in vergissen.
Hoe ik het zie?
Het huidige volk israel is van een totaal andere rangorde dan het volk waarover we in de Bijbel lezen.
Het huidige politieke Israel heb ik ernstige moeite mee (onderdrukking van groeperingen etc.)
Daar wou ik het maar even bij laten....

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 07, 2012, 12:30:21 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 september 2012 om 23:51:

En er is geen officeel israelstandpunt ingenomen voorzover ik weet (ik weet gelukkig niet alles dus vertel als ik het mis heb!)
Ik lees in de synodestukken alleen:
BTC en Stevaj gaan samen in een nieuwe organisatie onder de naam 'Yachad'. Deputaten willen blijven fungeren als klankbord en zullen desgevraagd adviseren.

In de acta staat:
Besluit 14:
contact te onderhouden met de volgende kerken en instellingen, alsmede verdere  lidkerken van de ICRC, teneinde van elkaar te leren, elkaar te ondersteunen en samen Christus’ naam te prijzen waar we elkaar ontmoeten:

2. het samenwerkingsverband voor evangelieverkondiging onder het Joodse volk YACHAD;

Geen "Israelstandpunt" dus?! [bron: acta synode Harderwijk 2011)

Is dat een standpunt van de synode?
Zo ja: graag de plek waar dat in de stukken staat van de deputaten BBK of elders.
Ik ken dat gegeven namelijk niet. Zie de reeds aangehaalde acta en verslagen.

Op de website van Yachad kun je bij "bijbelse onderbouwing" een pdf brochure downloaden. In het voorwoord van deze brochure (blz. 3) staat "maar het thema stellen we nu officieel aan de orde."

Op blz. 11 en 12 van deze brochure wordt in punt 7 de vervangingstheorie afgewezen en het voorbeeld van de olijfboom genoemd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 07, 2012, 12:36:17 am »

quote:

Adinomis schreef op 07 september 2012 om 00:30:
[...]

Op de website van Yachad kun je bij "bijbelse onderbouwing" een pdf brochure downloaden. In het voorwoord van deze brochure (blz. 3) staat "maar het thema stellen we nu officieel aan de orde."

Op blz. 11 en 12 van deze brochure wordt in punt 7 de vervangingstheorie afgewezen en het voorbeeld van de olijfboom genoemd.
Duh. Dat was mijn vraag niet nav je post.
Ik kan ook van alles in een folder neerzetten maar dat maakt het geen beleid van een kerk neem ik aan. Beleid en richting wordt vastgelegd op een synode in de acta en daar staat niets.
Dus wat is dan de status?
Mocht hun mening zijn wat op blz 11 en 12 dan is het hun mening en niet de mening van de deputaten BBK of de kerken in het algemeen.
Yachad is vooralsnog niet leidend volgens de officiele stukken kennelijk.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2012, 12:36:56 am door Riemer Lap »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 07, 2012, 10:14:23 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 september 2012 om 00:36:

Duh. Dat was mijn vraag niet nav je post.
Ik kan ook van alles in een folder neerzetten maar dat maakt het geen beleid van een kerk neem ik aan. Beleid en richting wordt vastgelegd op een synode in de acta en daar staat niets.
Dus wat is dan de status?
Mocht hun mening zijn wat op blz 11 en 12 dan is het hun mening en niet de mening van de deputaten BBK of de kerken in het algemeen.
Yachad is vooralsnog niet leidend volgens de officiele stukken kennelijk.

Ik had het ook niet over het beleid van de kerk. Ik schreef dat dit voortkwam uit de vrijgemaakte gelederen. Toen je vroeg naar documentatie heb ik die gegeven.
De link die jij van Strengholt gaf had toch ook niets met kerkelijk beleid te maken?

Het gaat erom wat er leeft in de kerken t.a.v. de positie van Israël in de bijbel. Dat heeft te maken met christen zijn in de dagelijkse praktijk.

Mogelijk zal het kerkelijk beleid wel met deze uitgangspunten te maken krijgen, omdat ze het nu officieel aan de orde stellen. Uit de brochure blijkt dat er contacten zijn geweest met synodes.

Men schrijft: "De visie die we nu presenteren heeft dus ook als doel om alle leden van de GKv bewust te maken van het feit dat het belangrijk is het Joodse volk niet te vergeten en dat de kerk, dus ook het GKv een taak heeft t.a.v. het volk van onze God". (Voorwoord blz. 3) Het is ondertekend door de predikanten Oostland en Siegers.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 07, 2012, 10:43:38 am »

quote:

Adinomis schreef op 07 september 2012 om 10:14:
[...]

Ik had het ook niet over het beleid van de kerk. Ik schreef dat dit voortkwam uit de vrijgemaakte gelederen. Toen je vroeg naar documentatie heb ik die gegeven.
De link die jij van Strengholt gaf had toch ook niets met kerkelijk beleid te maken?

Het gaat erom wat er leeft in de kerken t.a.v. de positie van Israël in de bijbel. Dat heeft te maken met christen zijn in de dagelijkse praktijk.

Mogelijk zal het kerkelijk beleid wel met deze uitgangspunten te maken krijgen, omdat ze het nu officieel aan de orde stellen. Uit de brochure blijkt dat er contacten zijn geweest met synodes.

Men schrijft: "De visie die we nu presenteren heeft dus ook als doel om alle leden van de GKv bewust te maken van het feit dat het belangrijk is het Joodse volk niet te vergeten en dat de kerk, dus ook het GKv een taak heeft t.a.v. het volk van onze God". (Voorwoord blz. 3) Het is ondertekend door de predikanten Oostland en Siegers.

Inderdaad, zolang de kerkleden Israël maar een warm hart toedragen en de inhoud van de folder steunen, dan maakt zo een beslissing van de leiding weinig meer uit.
Wat je ziet gebeuren is dat het israel verhaal juist vanuit de kerkleden naar de kerkleidig komt. Voor mij een bewijs dat de Heiland aan het werk is onder Zijn kinderen.  :)
Wanneer er voldoende kerkleden deze mening zijn toegedaan zal de kerkleiding vanzelf (moeten) bijdraaien. Zo niet dan is van kerkleiding wisselen de beste optie.

Uiteindelijk kan een kerkleiding niet de kerkleden opdragen wat men dient te geloven. Gaat de kerkleiding zo door dan vrees ik dat G'd Zijn Handen nog meer van deze kerken zal gaan aftrekken, waardoor het nog meer in verval geraakt. ;(

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 07, 2012, 05:02:49 pm »
ha, ik ga maar weer voetbal kijken, dat is mijn besluit.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 07, 2012, 05:57:53 pm »
Men vindt hier bepaalde dingen o zo belangrijk , terwijl ze dat niet zijn. Andere dingen die wél belangrijk zijn, worden genegeerd. Is men van 'het pad' af?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 07, 2012, 07:56:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 07 september 2012 om 17:57:
Men vindt hier bepaalde dingen o zo belangrijk , terwijl ze dat niet zijn. Andere dingen die wél belangrijk zijn, worden genegeerd. Is men van 'het pad' af?

Dat is relatief, voor jou die meent op het juiste pad van new-age te wandelen lijkt het zo dat de christenen die de bijbel als leidraad nemen, van het pad af zijn.

Maar in werkelijkheid zul je als je goed kijkt zien dat jezelf degene bent die van de Weg welke de bijbel toont, afwijkt.

Spreuken 2
1 Mijn zoon, als je mijn woorden aanneemt,
en mijn geboden bij je opbergt,
2 om je oor acht te doen slaan op de wijsheid,
als je je hart neigt naar het inzicht,

3 ja, als je roept om het verstand,
je stem laat klinken om inzicht,
4   als je het zoekt als zilver,
het naspeurt als verborgen schatten,

5 dan zul je de vreze des HEEREN begrijpen,
de kennis van God vinden.
6   De HEERE geeft immers wijsheid,
uit Zijn mond komen kennis en inzicht.

7 Hij houdt voor de oprechten wijsheid gereed,
Hij is een Schild voor hen die in oprechtheid hun weg gaan,
8 opdat zij de paden van het recht in acht nemen.
Hij bewaart de weg van Zijn gunstelingen.

9 Dan zul je gerechtigheid en recht begrijpen,
en billijkheid, op elk goed spoor.
10 Ja, in je hart zal wijsheid komen
en kennis zal aangenaam zijn voor je ziel.
11 Bedachtzaamheid zal over jou waken,
inzicht zal je beschermen,

12 om je te redden van de verkeerde weg,
van de man die verderfelijke dingen spreekt,
13 van hen die de rechte paden verlaten
om op de wegen van de duisternis te gaan,

14 van hen die zich verblijden in kwaad te doen,
zich verheugen in verderfelijk kwaad,
15 van wie de paden slinks zijn,
die afwijken in hun sporen,