Auteur Topic: Verschillen PKN (NH) en GKv?  (gelezen 13705 keer)

Fox590

• Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Gepost op: september 07, 2012, 06:42:24 am »
Weet iemand wat nou de echte verschillen zijn tussen de PKN en de GKv?
Ik weet dat de PKN enormveelvormig is, maar daar wilde ik het nu niet over hebben.

De PKN kerk (Nederlands Hervormd, plaatselijke Wijkgemeente van Bijzondere Aard) waar ik heen ga is wat mij betreft redelijk op orde.
De dominee preekt de bijbelse waarheid! Jammergenoeg is er maar een dienst per zondag (GKv twee diensten, 's middags een preek uit de 3FvE.
We hebben vrouwelijke diakenen en ouderlingen (GKv niet dacht ik).
Er wordt meestal gezongen uit het liedboek der kerken (GKv heeft een eigen kerkboek).
Binnen de GKv gaan ouderlingen heel veel op huisbezoek, bij mij heb ik ze nog niet aan de deur gehad.
Het avondmaal is voor belijdende leden en wordt vier of vijf keer per jaar gevierd met banken voor in de kerk (GKv dacht ik idem)

Zijn er nog grote verschillen die ik over het hoofd gezien heb?
Stel dat ik zou overstappen, hoe zou dat dan gaan?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2012, 09:30:36 am »

quote:

Fox590 schreef op 07 september 2012 om 06:42:
Weet iemand wat nou de echte verschillen zijn tussen de PKN en de GKv?
Dat verschilt per plaats / gemeente.

quote:

Ik weet dat de PKN enormveelvormig is, maar daar wilde ik het nu niet over hebben.

De PKN kerk (Nederlands Hervormd, plaatselijke Wijkgemeente van Bijzondere Aard) waar ik heen ga is wat mij betreft redelijk op orde.
De dominee preekt de bijbelse waarheid! Jammergenoeg is er maar een dienst per zondag (GKv twee diensten, 's middags een preek uit de 3FvE.)
Bijna 100% van de GKv gemeenten kennen twee diensten, Amsterdam Titus meen ik dat die er één heeft. IN de regel (lees: volgens de kerkorde) wordt er op de middag gepreekt adhv de Heidelbergse Catechismus. Dit is echter de regel, de praktijk wijkt daar met regelmaat vanaf.

quote:

We hebben vrouwelijke diakenen en ouderlingen (GKv niet dacht ik).
De ambten staan in de GKv open voor belijdende leden van het mannelijke geslacht.
Dus inderdaad geen vrouwen in de kerkenraad of diaconie.

quote:

Er wordt meestal gezongen uit het liedboek der kerken (GKv heeft een eigen kerkboek).
GKv zingt uit meerdere bundels waaronder ook een groot deel liederen uit het LvdK. Daarnaast is er een eigen gezangbundel. OP www.gkv.nl kun je allicht de lange lijst met liederen vinden die er gezongen worden.

quote:

Binnen de GKv gaan ouderlingen heel veel op huisbezoek, bij mij heb ik ze nog niet aan de deur gehad.
In de regel (dus weer: kerkorde) is er minimaal 1x per jaar een huisbezoek. Waar ik woon gebeurt dat ook nog, in andere gemeente is het soms 1x per 2 jaar en soms ook wel vaker dan 1x per jaar. [bron: http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=artikel&item=11&subitem=27&page= ]

quote:

Het avondmaal is voor belijdende leden en wordt vier of vijf keer per jaar gevierd met banken voor in de kerk (GKv dacht ik idem)
Vier maal avondmaal is in de kerkorde de minimale eis. Er zijn gemeente waar het vaker gevierd wordt.
Ook de vorm is variabel, wij kennen een "gaande viering" (net als in de RKkerk zeg maar), er zijn verschillende vormen binnen de GKv.

quote:

Zijn er nog grote verschillen die ik over het hoofd gezien heb?
De cultuur kan nogal verschillend zijn binnen de kerken.

quote:

Stel dat ik zou overstappen, hoe zou dat dan gaan?
Mijn idee is dat je contact opneemt met de GKv predikant en een gesprek vraagt. Ook kun je kijken of ze een website hebben met een contactpersoon.
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2012, 06:08:30 pm »
Ter aanvulling:
De Oosterparkkerk in Amsterdam heeft 1 dienst; de Tituskapel heeft 's middags een samenkomst ter verdieping van het geloof of een vespers (formeel geen dienst). Er zijn nog een paar GKv gemeenten met maar 1 dienst; deze gemeenten zijn vaak missionair van karakter.

De verantwoordelijkheid voor bestuur en pastoraat wordt gedragen door mannen in de kerkenraad. Je ziet meer en meer dat vrouwen deze teams versterken, zonder eindverantwoordelijkheid te dragen. Kerkjuridisch is daar niets op tegen, naar ik begrijp. Die heten dan bijv diakonaal werkster of ondersteuner.
Vrouwelijke voorgangers/predikanten zijn er (nog) niet in de GKv.

In de Amsterdamse Tituskapel is pastoraat via huiskringen geregeld, onder eindverantwoordelijkheid van een kerkenraadslid. Mensen buiten een kring of mensen die dat nodig (blijken te) hebben, krijgen nog steeds een vaste pastorale ouderling die het jaar door op bezoek komt.  Er zijn meer GKvs die voor zo'n vorm kiezen.

Wij vieren maandelijks avondmaal, meestal staand in een kring om de eenheid van het Lichaam van Christus te benadrukken. Persoonlijk vind ik eens per maand aan de krappe kant.

Noord-Holland kent een aantal zeer orthodoxe GKv's. Die zijn beslist niet exemplarisch voor de gemiddelde GKv. Mocht je op een gegeven moment verhuizen, dan is de kans aannemelijk dat je een liberalere GKv tegenkomt. Maar dat geldt waarschijnlijk precies zo voor de PKN.
Ik denk dat de Tituskapel het andere uiterste van het spectrum is; het gros van de GKvs zit er tussenin.

Verder zijn er juridisch verschillen tussen GKv en PKN. Daar weet ik het fijne niet van. De PKN erkent meer belijdenisgeschriften maar heeft er minder binding mee, voor zover ik weet. De GKv kent naast de apostolische geloofsbelijdenis die van Nicea en van Athanasius de 3 Formulieren van Eenheid (nederlandse geloofsbelijdenis, heidelbergse catechismus en dordtse leerregels). De PKN heeft daarnaast iig een luthers evangelische variant.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2012, 06:13:02 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 09, 2012, 02:42:47 pm »
@Fox590 Waarom zou je eventueel willen overstappen ?

@Riemer:ik denk dat binnen de Gkv het een kwestie van tijd is en dan is de middagdienst niet meer van toepassing.Idem vrouwen in het ambt.
Als predikant zal dit wel wat meer tijd kosten maar ouderling of diaken komt.

Eea zal wellicht per regio verschillen maar de leegloop mbt de middagdienst is enorm - doel waarvoor die is opgezet is niet meer van deze  tijd lees leerdienst is nog maar beperkt - meer 2x van hetzelfde (ook dat is wellicht per regio anders)
(Aanwijzing in de bijbel is er niet voor een 2e dienst.)

Uniformiteit is meer "zoek" lees de onderlinge verschillen die je bij andere kerkgenootschappen ziet zie je mi ook meer en meer binnen de Gkv.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2012, 09:17:28 pm »
Precies de verschillen vind ik lastig aan te geven, maar een gospelkoor was er bij ons, waarin een lid tegen me zei dat ze vrijwel altijd in PKN en Vrij evangelische gemeentes optreden, vanwege de jeugddiensten die ze hebben, maar van gereformeerd vrijgemaakte kerken zeiden ze er nooit te komen, omdat ze doorgaans geen jeugddiensten kennen.
Ik geloof dat het begrip "bijzondere diensten" wel bekender is in de PKN. Bij de vrijgemaakte kerken heb ik de indruk dat ze ook wel bijzondere dingen doen, maar meer in de reguliere diensten. Daar ben ik eigenlijk wel een voorstander van. Dat onderscheid tussen bijzondere en reguliere diensten vind ik een nadeel hebben. Elke reguliere dienst moet van zo'n kwaliteit zijn, dat er geen bijzondere diensten meer nodig zijn. Dat is iets wat in de vrijgemaakte en naar mijn indruk vooral in de nederlands gereformeerde kerken vooral gedaan wordt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2012, 03:52:49 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 september 2012 om 21:17:
Bij de vrijgemaakte kerken heb ik de indruk dat ze ook wel bijzondere dingen doen, maar meer in de reguliere diensten. Daar ben ik eigenlijk wel een voorstander van. Dat onderscheid tussen bijzondere en reguliere diensten vind ik een nadeel hebben.

Ik was onlangs met mijn moeder in een Gkv dienst en dat noemde men een opendeur dienst.Prima initiatief - ook andere invulling - maar kom je een week later dan is de dienst bijna onherkenbaar gewijzigd en dat vind ik toch wel lastig.
Ik vraag me dan af waarom ?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 12, 2012, 12:46:09 am »

quote:

rtfm08 schreef op 11 september 2012 om 15:52:
[...]

Ik was onlangs met mijn moeder in een Gkv dienst en dat noemde men een opendeur dienst.Prima initiatief - ook andere invulling - maar kom je een week later dan is de dienst bijna onherkenbaar gewijzigd en dat vind ik toch wel lastig.
Ik vraag me dan af waarom ?

Opendeurdiensten zijn om de drempel te verlagen en idd: een week later is het totaal anders.
dus: wees als GKv gewoon jezelf en stop met dat soort zaken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2012, 12:47:21 am »

quote:

rtfm08 schreef op 09 september 2012 om 14:42:

@Riemer:ik denk dat binnen de Gkv het een kwestie van tijd is en dan is de middagdienst niet meer van toepassing.Idem vrouwen in het ambt.
Als predikant zal dit wel wat meer tijd kosten maar ouderling of diaken komt.
Dat denk jij, veel GKV-ers denken daar anders over. BTW is het diakonaat bijbels gezien niet aan een m / v gebonden dus dat zie ik wel veranderen.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2012, 12:24:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2012 om 00:46:
[...]

Opendeurdiensten zijn om de drempel te verlagen en idd: een week later is het totaal anders.
dus: wees als GKv gewoon jezelf en stop met dat soort zaken.
Eens maar ik denk dat dat niet zal gebeuren (?) Het zal eerder vaker plaatsvinden - verandering van spijs doet eten ? Vraag me af of het niet de invulling is die bepaalde mensen in die kerk (lokaal) graag willen - ik kom zelf van origine ook uit een Gkv - kerk maar snap totaal niet wat hier gedaan wordt.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2012, 12:30:04 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 september 2012 om 00:47:
[...]
 Dat denk jij, veel GKV-ers denken daar anders over. BTW is het diakonaat bijbels gezien niet aan een m / v gebonden dus dat zie ik wel veranderen.

Ik denk dat niet ik - ik hoor het om me heen.Diakonaat strikt genomen als ambt is voor zover ik weet niet "open" voor vrouwen. Worden er dan allerlei nevenfunktie's gemaakt om het langzaam te wijzigen ? Diakonaal medewerkster ? Ik vind het prima maar vind het wel lastig om nog een duidlijke lijn te herkennen.

Mbt 2e kerkdienst - die loopt hard leeg - landelijk binnen de Gkv - dat is mi ook niet te stoppen want er is geen enkele aanwijzing in de bijbel te vinden voor 2 diensten - dat heeft een andere achtergrond namelijk leerdienst.

Verder zijn mensen mondiger en laten zich niet minder zeggen ook binnen  kerken is dat een normaal fenomeen.Niks werelds vreemds aan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2012, 01:13:39 pm »
Ik heb zelf het gevoel dat de tweede dienst vooral voorbestemd blijft voor de echte grevo-bolwerken. De aparte diensten, daarvan hoorde ik dat in de nederlands gereformeerde kerk van Apeldoorn de bands ééns in de twee weken speelt. Dat soort dingen vind ik goed. Dat is een goed evenwicht en past bij deze tijd.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2012, 09:55:35 pm »

Fox590

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 14, 2012, 09:06:56 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 09 september 2012 om 14:42:
.....
Uniformiteit is meer "zoek" lees de onderlinge verschillen die je bij andere kerkgenootschappen ziet zie je mi ook meer en meer binnen de Gkv.

Ik zal over een tijdje moeten verhuizen.
Aangezien ik niet weet of er dan een goede PKN in die plaats is die bij mij past wordt de GKV een goed optie, maar dan wil ik wel weten waar ik aan begin en waar ik "ja" tegen zeg.
- Als ik het goed begrijp hangt dat erg van de plaatselijke gemeente af.
- De ochtenddienst wordt meer bezocht dan de middagdienst
- De leden van de diaconie en ouderlingen zijn alleen mannen, maar er wordt wel mee "gesmokkeld" dmv diaconaal werksters of ondersteuners.
Misschien vloeken in de kerk, maar wordt het dan geen tijd om te kijken naar vrouwelijke diakenen of ouderlingen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 14, 2012, 09:13:50 pm »
Dan zou ik zeggen: blijf nu in de gemeente waar je zit en kijk op de plek waar je gaat wonen wat het best bij je past. Of liever: waar jij je gaven het best kan inzetten in dienst van God. Lid zijn van een gemeente is niet alleen consumeren, maar brengt ook verantwoordelijkheid (naar draagkracht) met zich mee.

Ik denk dat de GKv te bijbelvast is voor vrouwelijke diakenen en ouderlingen. De bijbel legt de verantwoordelijkheid voor de gemeente bij mannen. Dat er daarnaast vrouwen zijn die bepaalde organisatorische taken overnemen staat daar los van. Ze toch dezelfde naam geven is verwarrend. Aan de andere kant kun je ook van vrouwen vragen om te beloven dat ze God en de gemeente zullen dienen in het werk waarvoor ze gevraagd/beroepen zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Fox590

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 14, 2012, 09:25:52 pm »

quote:

elle schreef op 14 september 2012 om 21:13:
Ik denk dat de GKv te bijbelvast is voor vrouwelijke diakenen en ouderlingen. De bijbel legt de verantwoordelijkheid voor de gemeente bij mannen. Dat er daarnaast vrouwen zijn die bepaalde organisatorische taken overnemen staat daar los van. Ze toch dezelfde naam geven is verwarrend. Aan de andere kant kun je ook van vrouwen vragen om te beloven dat ze God en de gemeente zullen dienen in het werk waarvoor ze gevraagd/beroepen zijn.

Maar als ik goed kijk naar de mensen die in de kerk zitten, dan zie ik in sommige gevallen meer vrouwen dan mannen. (Dan kan > 50% van de gemeente de gemeente bij voorbaat niet dienen in het ambt?)
Zou iemand mij eens uit kunnen leggen waarom vrouwen geen ambt mogen bekleden?
Wat voor besluiten die over de gemeente gaan zou een vrouw anders nemen dan een man?