quote:
Dat verschilt per plaats / gemeente.
quote:
Ik weet dat de PKN enormveelvormig is, maar daar wilde ik het nu niet over hebben.
De PKN kerk (Nederlands Hervormd, plaatselijke Wijkgemeente van Bijzondere Aard) waar ik heen ga is wat mij betreft redelijk op orde.
De dominee preekt de bijbelse waarheid! Jammergenoeg is er maar een dienst per zondag (GKv twee diensten, 's middags een preek uit de 3FvE.)
Bijna 100% van de GKv gemeenten kennen twee diensten, Amsterdam Titus meen ik dat die er één heeft. IN de regel (lees: volgens de kerkorde) wordt er op de middag gepreekt adhv de Heidelbergse Catechismus. Dit is echter de regel, de praktijk wijkt daar met regelmaat vanaf.
quote:
We hebben vrouwelijke diakenen en ouderlingen (GKv niet dacht ik).
De ambten staan in de GKv open voor belijdende leden van het mannelijke geslacht.
Dus inderdaad geen vrouwen in de kerkenraad of diaconie.
quote:
Er wordt meestal gezongen uit het liedboek der kerken (GKv heeft een eigen kerkboek).
GKv zingt uit meerdere bundels waaronder ook een groot deel liederen uit het LvdK. Daarnaast is er een eigen gezangbundel. OP
www.gkv.nl kun je allicht de lange lijst met liederen vinden die er gezongen worden.
quote:
Binnen de GKv gaan ouderlingen heel veel op huisbezoek, bij mij heb ik ze nog niet aan de deur gehad.
In de regel (dus weer: kerkorde) is er minimaal 1x per jaar een huisbezoek. Waar ik woon gebeurt dat ook nog, in andere gemeente is het soms 1x per 2 jaar en soms ook wel vaker dan 1x per jaar. [bron:
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=artikel&item=11&subitem=27&page= ]
quote:
Het avondmaal is voor belijdende leden en wordt vier of vijf keer per jaar gevierd met banken voor in de kerk (GKv dacht ik idem)
Vier maal avondmaal is in de kerkorde de minimale eis. Er zijn gemeente waar het vaker gevierd wordt.
Ook de vorm is variabel, wij kennen een "gaande viering" (net als in de RKkerk zeg maar), er zijn verschillende vormen binnen de GKv.
quote:
Zijn er nog grote verschillen die ik over het hoofd gezien heb?
De cultuur kan nogal verschillend zijn binnen de kerken.
quote:
Stel dat ik zou overstappen, hoe zou dat dan gaan?
Mijn idee is dat je contact opneemt met de GKv predikant en een gesprek vraagt. Ook kun je kijken of ze een website hebben met een contactpersoon.