Auteur Topic: Verschillen PKN (NH) en GKv?  (gelezen 16265 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Verschillen PKN (NH) en GKv?
« Reactie #45 Gepost op: september 30, 2012, 12:47:55 am »

quote:

rtfm08 schreef op 28 september 2012 om 09:30:
[...]

Dat wordt dan een leuke discussie misschien in een ander draadje.
Het staat je vrij om dat te openen :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 30, 2012, 06:48:22 am »
ik geloof toch niet Jezus zich erg druk kon maken om dit soort geneuzel
maar het kerk-instituut schijnt dit alles nogal van belang te vinden

nu ben ik uiteraard maar een buitenstaander, maar dit gade slaande
wekt bij mij een zeer bizar gevoel op...........wat leuk om als kerk
zo met jezelf bezig te zijn zodat er allerlei "gewichtige" beslissingen
moeten worden genomen die werkelijk geen enkel doel dienen

nee, ik denk niet dat er velen zijn die zich spontaan zullen aansluiten
bij deze kerk nadat ze alle protocollen en regels hebben gelezen

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 30, 2012, 12:44:57 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2012 om 06:48:

Ik kan me goed voorstellen dat je hier als buitenstaander een bizar gevoel van krijgt. Ik als 'binnenstaander' krijg dat overigens ook. We zijn voornamelijk druk met onszelf en onze organisatie...
« Laatst bewerkt op: september 30, 2012, 12:45:29 pm door Peter68 »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 30, 2012, 01:16:48 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 september 2012 om 12:44:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat je hier als buitenstaander een bizar gevoel van krijgt. Ik als 'binnenstaander' krijg dat overigens ook. We zijn voornamelijk druk met onszelf en onze organisatie...

Hier sluit ik me volledig aan Peter, al heeft uiteraard een ieder het recht om te discussiëren waarover hij/zij dat wil. Maar daar waar we zien dat de Heer Zijn handen lijkt terug te trekken van door mensen handen gecreëerde kerkinstituten, deze storten rondom ons heen immers in, blijven enkelen op de oude weg voortgaan, de gebeurtenissen negerend.

Als ik de parallel mag maken met de Titanic naar het idee van Bart Repro.
De kerkinstituten zijn als de Titanic, die dodelijk gewond wegzakt in de golven, maar waarvan de leiding het orkest door laat spelen tot het bittere einde, negerend dat ze in de golven wegzakken. Alsof sommige mensen dan zelfs op het moment van wegzakken in de golven van de oceaan, zich druk blijven maken oer de datum van het te plegen groot onderhoud en de kleur van de voorsteven........

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 30, 2012, 05:03:53 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2012 om 06:48:

Ik denk dat je opmerking iets te kort door de bocht is - ja soms lijkt het zeer moralistisch en daar is niet waar het om gaat. Wees blij dat God in ieders hart kan kijken en wij alleen het gezicht zien.

Er is nou eenmaal een bepaald kader waarbinnen bepaalde afspraken zijn gemaakt en dat is een onderdeel van..... net als de zondag slechts 1 dag van de 7 dagen is waarop we christen behoren te zijn.

Neem het met een korreltje zout en maak je er niet zo druk om  ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: september 30, 2012, 07:32:39 pm »
Beetje vreemd dat daar waar Paulus oproept tot orde in de gemeenschap dit kennelijk niet meer zo van belang is.
Het gaat niet om "de regel" maar om het waarom van een regel. Als een regel direct bijbels is (zoals dopen bv) kun je die prima toepassen. Als een deel van een gemeenschap zegt "die regel klopt niet want zus en zo bijbel, bla bla" dan moet je de regel kunnen veranderen.
Maar als een deel van de gemeenschap zegt "die regel vindt ik stom dus daarom doe ik er niet aan" terwijl de regel wel heel duidelijk gegrond is op de bijbel dan zegt dat deel van de gemeenschap niet anders dan "wij willen niet meer bij de bijbelse leer blijven".

Dat dit voor buitenstaanders "geneuzel" kan zijn zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Heel veel dingen op deze wereld zijn voor buitenstaanders immers "geneuzel"?

Maar we hadden het over de verschillen PKN / GKv meen ik?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 30, 2012, 08:18:46 pm »
Wie zijn hier de buitenstaanders eigenlijk? De niet leden van PKN of GKv? Of de niet kerkgangers in het algemeen? Of de ongelovigen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 30, 2012, 10:31:15 pm »

quote:

learsi schreef op 30 september 2012 om 20:18:
Wie zijn hier de buitenstaanders eigenlijk? De niet leden van PKN of GKv? Of de niet kerkgangers in het algemeen? Of de ongelovigen?

Iemand die ergens buiten staat (dus niet "insider is") lijkt mij een buitenstaander.
Net zo goed als mijn buurman een buitenstaander van de GKv is en ik een buitenstaander van de voetbalwereld ben.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 30, 2012, 11:00:31 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2012 om 19:32:
Beetje vreemd dat daar waar Paulus oproept tot orde in de gemeenschap dit kennelijk niet meer zo van belang is.
Het gaat niet om "de regel" maar om het waarom van een regel. Als een regel direct bijbels is (zoals dopen bv) kun je die prima toepassen. Als een deel van een gemeenschap zegt "die regel klopt niet want zus en zo bijbel, bla bla" dan moet je de regel kunnen veranderen.

Ik weet niet of je hiermee ook op mijn opmerking doelt, maar wil toch ff reageren. Ik pleit er niet voor om helemaal geen regels te hebben. Orde moet er zijn. In mijn optiek is de aandacht voor regels binnen de GKv altijd overdadig geweest. Ik heb altijd het idee gehad, dat alles met regels dichtgetimmerd moest zijn, maar dat heeft ook met persoonlijke ervaringen te maken. Ik snap dat ik dat niet op de hele GKv kan projecteren, maar het maakt wel dat ik hier 'allergisch' op reageer.

quote:

Dat dit voor buitenstaanders "geneuzel" kan zijn zal mij eerlijk gezegd een worst wezen. Heel veel dingen op deze wereld zijn voor buitenstaanders immers "geneuzel"?
Dat snap ik en daar kan ik me ook in vinden. Echter moeten we ook geen onnodige barrières opwerpen waardoor buitenstaanders niet meer naar binnen kunnen en willen kijken.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 30, 2012, 11:02:29 pm »
Als men binnen het instituut weet waar het om gaat , dan is ieder geschil
al opgelost voordat het begonnen is. Aangezien men het niet helemaal weet
ontstaan verdeelde meningen. Er is geen helderheid en duidelijkheid. Zo
neemt de gebeurtenis een aanvang , namelijk dat dezelfde dingen verschillend
worden uitgelegd. Verdeelde inzichten. Niemand weet het.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 30, 2012, 11:22:13 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2012 om 23:02:
Als men binnen het instituut weet waar het om gaat , dan is ieder geschil
al opgelost voordat het begonnen is. Aangezien men het niet helemaal weet
ontstaan verdeelde meningen. Er is geen helderheid en duidelijkheid. Zo
neemt de gebeurtenis een aanvang , namelijk dat dezelfde dingen verschillend
worden uitgelegd. Verdeelde inzichten. Niemand weet het.
Ik denk dat je hier de kern van het probleem aanstipt, zolang er mensen zijn zullen er verschillen van inzicht zijn. Ook als het God's woord betreft. In plaats van alles dan maar met regels dicht te timmeren lijkt het mij logischer om de liefde voor elkaar meer aandacht te geven. En jezelf niet hoger te achten dan de ander...

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 30, 2012, 11:31:03 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2012 om 22:31:
[...]

Iemand die ergens buiten staat (dus niet "insider is") lijkt mij een buitenstaander.
Net zo goed als mijn buurman een buitenstaander van de GKv is en ik een buitenstaander van de voetbalwereld ben.

Wie zijn volgens jou dan buitenstaanders van de GKv?
Ook een insider kan en moet soms kritiek kunnen hebben, is het niet?

Maar goed, er zijn altijd mensen die zich graag bezighouden met de buitenkant van zaken ipv met met de kern. Ieder zijn meug.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: september 30, 2012, 11:59:53 pm »

quote:

learsi schreef op 30 september 2012 om 23:31:
[...]

Ook een insider kan en moet soms kritiek kunnen hebben, is het niet?
Nee,  sterker nog: de insider moet kritisch zijn.

quote:

Maar goed, er zijn altijd mensen die zich graag bezighouden met de buitenkant van zaken ipv met met de kern. Ieder zijn meug.
Dit soort aantijgingen slaan vaak nergens op, zo ook in dezen.
Als we landelijk afspreken iets te doen (of iets te laten) dan is het vrij normaal dat iedereen dat gaat volgen.
Net zo goed als we in dit land aan de rechterzijde van de weg rijden (dat is de afspraak namelijk). Mocht jij links willen gaan rijden dan ontdek je dat je problemen krijgt. Als jij (en dat zou prima kunnen) kunt aantonen dat de regel "rechts rijden" onjuist is dan zou je dat moeten noemen aan de regelgever (in dezen de overheid).
Domweg zeggen "ik rij voortaan links" is een slechte keuze. En dat is wat je wel lijkt te propageren :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 01, 2012, 12:22:36 am »

quote:

learsi schreef op 30 september 2012 om 23:31:
[...]

volgens mij geef je zelf het antwoord al: een ieder die buiten de GKv staat is buitenstaander. Sommigen hebben ervaringen opgedaan binnen de GKv in het verleden maar zijn later buiten de GKv komen staan om diverse redenen. Bij een binnenstaander denk ik aan een ieder die zich, al dan niet volledig uit overtuiging, binnen de GKv bevind.

Ik zeg niet dat een buitenstaander moet zwijgen over de GKv, nee, sterker nog: geef je mening. Bedenk echter wel dat binnen groepen van mensen die eenzelfde groep aanhangen processen spelen die voor buitenstaanders vaak onbegrijpelijk zijn (Remmerswaal, 1984).  Als je je verdiept in de groepsdynamica dan kun je daar eea over lezen. Dat zegt niet dat die processen altijd juist zijn voor de buitenstaander maar voor de insider vaak weer wel.
Mooi voorbeeld daarvan is het vrouwenstandpunt van de SGP: de hele wereld lijkt daar over te struikelen maar de vrouwen in de SGP achterban hebben er totaal geen moeite mee.
Snap je?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 01, 2012, 07:00:49 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 september 2012 om 19:32:
Maar als een deel van de gemeenschap zegt "die regel vindt ik stom dus daarom doe ik er niet aan" terwijl de regel wel heel duidelijk gegrond is op de bijbel dan zegt dat deel van de gemeenschap niet anders dan "wij willen niet meer bij de bijbelse leer blijven".

Maar we hadden het over de verschillen PKN / GKv meen ik?

Het verschil hier in is weer dat de PKN meer het zwaargewicht in de gemeentes zelf legt. Niet in de landelijke synode. De synode heeft puur een dienende functie. In de gemeente vooral wordt bepaald welke weg men bewandeld. Wel dat er bepaalde grenzen aan het geheel zitten, maar het is vooral aan de gemeentes, hoe ze kerk zijn.

Lijkt me trouwens ook bijbelser. De eerste christengemeentes waren ook zelfstandig. De instituten kwamen pas later.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2012, 07:01:40 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin