quote:
In model bij de PKN zeker. De gereformeerd vrijgemaakten ken ik het model eigenlijk niet zo van, maar dat zal net zo zijn als de synodaal gereformerede dat was, vermoed ik.
Het is bij ons zo dat de PKN-synode uitgesproken heeft dat zij willen, dat de gemeentes van onderaf bestuurd worden. Dat las ik eens in een blad van het evangelisch werkverband, die ik thuis ontvang.
Als ik naar de praktijk kijk, dan zie ik dat de PKN veel vrijheid geeft. Wil je de bonderstoer, dan ga je de bonders toer. Wil je een evangelische toer, dan ga je een evangelische toer en wil je een vrijzinnige toer, dan ga je een vrijzinnige toer.
Het idee is: de gemeenteleden zelf maken de gemeente, dus moet je de gemeenteleden zelf de bevoegdheden geven en ze geen zaken van boven af opleggen.
quote:
Inderdaad is de GKv daarin bijbelser

In model wel. De toegenomen vrijheid ook. Het feit echter dat zowel de PKN als de vrijgemaakte kerken een synode hebben, is weer onbijbels zoals ik het zie. Want de eerste gemeentes hadden geen synodes. Ook geen Paus. Wel bisschoppen, maar dat waren hun eigen gemeenteleiders. Elke gemeente zijn eigen bisschop. Die zaten ook nog niet in bisschoppelijke palijzen.
Petrus was dan wel de rots waar op men bouwde, maar dat was geestelijk. Er was geen instituut dat hem tot een paus maakte of een scriba. De gemeentes namen gewoon zijn onderwijzingen aan.
Het komt dan ook weer vanuit de gemeente.