Auteur Topic: Kandidaat ouderling  (gelezen 10767 keer)

Sander84

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Gepost op: september 17, 2012, 05:49:18 pm »
Hallo,
Afgelopen week kreeg ik een bezoekje van iemand uit de kerkenraad met de mededeling dat ik op tal ben gezet als ouderling.
Na een kort gesprek is mij duidelijk geworden dat dit geen vraag maar een mededeling was. Het is afgelopen zondag aan de gemeente kenbaar gemaakt, a.s. zondag zal dit nog een keer gebeuren, waarna de gemeente een keuze mag maken tussen mij en nog een ander gemeente lid. Daarna zou ik een eventuele benoeming in beraad kunnen nemen en kenbaar kunnen maken hoe ik hier tegenover sta. Los van de vragen die ik in mijn geloofsleven heb, vraag ik mij het volgende af: Ik hoor om mij heen vaak dat dit een roeping is. God roept mensen om op deze manier mee te werken aan zijn gemeente. Dit klinkt opzich niet raar, alleen kan ik dit met mijn (gebrekkige) bijbelkennis niet onderbouwen. En, de volgende vraag die dan bij mij op komt is: Hoe gaat dit samen met het stemmen van de gemeente? Dit is toch een democratisch systeem? Wordt de een dan wel geroepen en de ander niet? ik krijg dit niet samen. Is er iemand die hier een mening over heeft?

Groet Sander

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2012, 06:12:50 pm »

quote:

Sander84 schreef op 17 september 2012 om 17:49:
Hallo,
Afgelopen week kreeg ik een bezoekje van iemand uit de kerkenraad met de mededeling dat ik op tal ben gezet als ouderling.
Na een kort gesprek is mij duidelijk geworden dat dit geen vraag maar een mededeling was. Het is afgelopen zondag aan de gemeente kenbaar gemaakt, a.s. zondag zal dit nog een keer gebeuren, waarna de gemeente een keuze mag maken tussen mij en nog een ander gemeente lid. Daarna zou ik een eventuele benoeming in beraad kunnen nemen en kenbaar kunnen maken hoe ik hier tegenover sta. Los van de vragen die ik in mijn geloofsleven heb, vraag ik mij het volgende af: Ik hoor om mij heen vaak dat dit een roeping is. God roept mensen om op deze manier mee te werken aan zijn gemeente. Dit klinkt opzich niet raar, alleen kan ik dit met mijn (gebrekkige) bijbelkennis niet onderbouwen. En, de volgende vraag die dan bij mij op komt is: Hoe gaat dit samen met het stemmen van de gemeente? Dit is toch een democratisch systeem? Wordt de een dan wel geroepen en de ander niet? ik krijg dit niet samen. Is er iemand die hier een mening over heeft?

Groet Sander


Ik voel dit net zo als jij. Het lijkt mij beter om als gemeente of kerkenraad gericht tot God om inzicht te bidden en dan ook werkelijk te verwachten dat Hij dat inzicht geeft. Natuurlijk kun je het "noemen" in een officieel gebed. Maar komt dat dan ook vanuit het hart? Het is van wezenlijk belang voor de gemeente van Christus dat diegenen het ambt krijgen die God ervoor uitkiest. Die zich willen laten leiden door Gods Geest.

Democratie is niet het ideale stelsel. Als iedere stem wordt uitgebracht door een lid dat werkelijk bij God geworsteld heeft om wijsheid, zal het goed gaan. Maar hoe vaak zullen persoonlijke voorkeuren en symphatieën een rol spelen.

Het lot werpen om God te laten bepalen wie van het tweetal geschikt is, is ook bijbels.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2012, 06:49:37 pm »

quote:

Sander84 schreef op 17 september 2012 om 17:49:
Hallo,
Afgelopen week kreeg ik een bezoekje van iemand uit de kerkenraad met de mededeling dat ik op tal ben gezet als ouderling.
Na een kort gesprek is mij duidelijk geworden dat dit geen vraag maar een mededeling was. Het is afgelopen zondag aan de gemeente kenbaar gemaakt, a.s. zondag zal dit nog een keer gebeuren, waarna de gemeente een keuze mag maken tussen mij en nog een ander gemeente lid.
Groet Sander


Ik stel voor dat de persoon van de kerkraad die bij jou geweest is nog even zijn huiswerk gaat doen en dan opnieuw bij jou op bezoek komt.

Het is te doen gebruikelijk dat er eerst met de persoon in kwestie over de eventuele talstelling gesproken wordt want er kunnen goede redenen zijn waarom je afziet van een eventuele benoeming,Omgekeerd zijn er voor een kerkraad wellicht ook mogelijkheden om in bepaalde gevallen af te zien van de normale routing maar dat is lastig te concluderen adhv je verhaal.

Zoals ik het nu lees:een merkwaardige gang van zaken en zeker niet aan te bevelen.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2012, 10:58:16 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 17 september 2012 om 18:49:
[...]


Ik stel voor dat de persoon van de kerkraad die bij jou geweest is nog even zijn huiswerk gaat doen en dan opnieuw bij jou op bezoek komt.

Het is te doen gebruikelijk dat er eerst met de persoon in kwestie over de eventuele talstelling gesproken wordt want er kunnen goede redenen zijn waarom je afziet van een eventuele benoeming,Omgekeerd zijn er voor een kerkraad wellicht ook mogelijkheden om in bepaalde gevallen af te zien van de normale routing maar dat is lastig te concluderen adhv je verhaal.

Zoals ik het nu lees:een merkwaardige gang van zaken en zeker niet aan te bevelen.
Wat een onzinnigheid. De raad vraagt de gemeente om hen te attenderen op mannen die geschikt zijn voor het ambt. Daarna stelt de raad in een vergadering, onder aanroeping van God!!!!, een groslijst op (de genoemde namen staan daar op).  Er kunnen namen afgevoerd worden (bv omdat iemand onder tucht staat wat de gemeente niet weet).
In de vergadering van de raad volgt dan een dubbeltal. Dat wordt voorgesteld aan de gemeente en die mag daar uit kiezen. Ook bij dat kiezen wordt de leiding van God gevraagd (als het goed is).

(oke, ik ben zelf geen fan van dit systeem maar zo zit het wel inelkaar).
Die ouderling hoeft dus geen huiswerk over te doen. Mocht de bezochte en op tal staande broeder direct aan kunnen geven dat hij nadrukkelijk niet op tal kan (omdat hij bv een vriendin naast zijn vrouw heeft of in een andere zonde leeft of omdat het gezin het op dat moment niet aan kan) dan zal dat geaccepteerd worden.
Er zijn echter wel heel veel mannen die om allerlei reden niet op tal denken te kunnen. Vandaar dat er niet gevraagd wordt óf je op tal kunt maar dat er meegedeeld wordt dat je op tal staat :)
Leg het voor jezelf in gebed bij God neer, vraag wijsheid en kracht!
Dat je gevraagd bent geeft aan dat je nodig kunt zijn in de gemeente om het Lichaam te dienen. Geen makkelijke taak maar ervaring leert mij dat je er ook de kracht voor krijgt!
Zegen de komende tijd !!!!

edit: los daarvan mag je ook verwachten dat de Geest in de gemeente werkt en dat mensen niet "om je mooie ogen" op je naam komen. Het Lichaam van Christus wordt immers geleid door de Geest van God? En niet door menselijke voorkeuren?
« Laatst bewerkt op: september 18, 2012, 12:37:17 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #4 Gepost op: september 17, 2012, 11:00:03 pm »

quote:

Adinomis schreef op 17 september 2012 om 18:12:
[...]


Ik voel dit net zo als jij. Het lijkt mij beter om als gemeente of kerkenraad gericht tot God om inzicht te bidden en dan ook werkelijk te verwachten dat Hij dat inzicht geeft. Natuurlijk kun je het "noemen" in een officieel gebed. Maar komt dat dan ook vanuit het hart? Het is van wezenlijk belang voor de gemeente van Christus dat diegenen het ambt krijgen die God ervoor uitkiest. Die zich willen laten leiden door Gods Geest.
Dat je daar aan twijfelt zou je ook bij je eigen KR neer moeten leggen.
Mail me maar als je wat wilt weten

HarryK

  • Berichten: 288
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #5 Gepost op: september 18, 2012, 12:03:17 am »
Hoi Sander,
Nog even wat aanvullend op Riemer:

Onze manier van het kiezen van ambtsdrager is wel degelijk te herleiden naar bijbelse voorbeelden. Lees bijv. Handelingen 6:1-7. De gemeente kiest zelf 7 mannen, die vervolgens worden 'ingezegend' door de apostelen.
Of bij de vervanging van Judas (Hand. 1:15-26), waarbij twee kandidaten werden gekozen en het lot bepaalde.

De gemeente kiest.
Zoals Riemer al zei: de gemeente geeft namen aan de kerkenraad waarvan zij denken dat die geschikt zijn. Het kan best zijn dat jij zelf twijfelt aan jouw kwaliteiten, maar dat anderen wel degelijk die kwaliteiten hebben gezien en/of ervaren.
Daarbij werd wel rekening gehouden met de kennis van de ambtsdragers over eventuele 'zonden' of problemen bij de kandidaten die niet algemeen bekend zijn, of andere beperkende situaties.
In mijn gemeente was het wel gebruikelijk om bij twijfel hieromtrent de eventuele kandidaten hierover vooraf (voor de kandidaat-stelling) te ondervragen.
Als iemand bijvoorbeeld gesprekken heeft met zijn ouderling omdat hij ernstige geloofstwijfel heeft, maar daarover (nog) niet met anderen heeft gesproken, dat wordt zo iemand bij ons niet als kandidaat 'op tal' gezet, ook al heeft hij de benodigde kwaliteiten en is hij voorgedragen.

En daarna wordt de gemeente opnieuw ingeschakeld om uit de kandidaten 'de besten' te kiezen. En ja, daar komen allerlei beperkingen kijken. Hoe weet jij als gemeentelid wie de beste kandidaat is? Soms ken je iemand alleen maar van gezicht, of helemaal niet.
Het kan inderdaad heel bijbels zijn om dan het lot te werpen, maar als we God aanroepen om via de weg van 'menselijk kiezen' toch ervoor te zorgen dat goede kandidaten worden geroepen om de gemeente te leiden, dan mag je daar ook op vertrouwen.

En dan kom je op het punt van roeping.
Soms gebeurt het dat je die roeping zelf voelt. Dat je je inzet in de gemeente om geestelijk leiding te geven en te stimuleren en op te bouwen.
Dan krijg je wat de bijbel noemt dat je "staat naar het ambt". Ik weet zo snel even niet waar het staat, maar het geeft aan dat je aangeeft door hoe je actief bent in de gemeente, dat je ook zo'n leidende taak aan kunt. De bijbel geeft zelfs aan dat het goed is voor een man om te staan naar het ambt.
Maar anderzijds kan die roeping dus ook komen via de gemeente, doordat gemeenteleden kwaliteiten bij jou zien of ervaren, en je daarom door de kerkenraad 'op tal' wordt gezet.

Riemer zei het al, en dit is het beste advies:
Leg het voor jezelf in gebed bij God neer, vraag wijsheid en kracht!
Ook de vragen die je in je geloofsleven hebt.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #6 Gepost op: september 18, 2012, 12:38:08 am »

quote:

HarryK schreef op 18 september 2012 om 00:03:
Hoi Sander,
Nog even wat aanvullend op Riemer:

Riemer zei het al, en dit is het beste advies:
Leg het voor jezelf in gebed bij God neer, vraag wijsheid en kracht!
Ook de vragen die je in je geloofsleven hebt.
Dank voor de heldere aanvulling!
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #7 Gepost op: september 18, 2012, 05:39:42 am »
@Sander84::

Inderdaad, het is een roeping om aan God``s gemeente mee te werken.
Dat betreft een innerlijke roeping om het beste in jezelf naar boven te halen
- 24 uur per dag en 7 dagen per week - in alle dagelijkse dingen en met de
mensen die je tegenkomt in je leven. Dat is dus een ander soort roeping dan
die jij beschrijft. Er zijn blijkbaar mensen binnen jouw kerkgemeente die
vinden dat jij wel geschikt zou zijn als ouderling (?) en zoals ik het lees wordt
dat enigszins opgedrongen. Geen wonder dat je twijfels hebt, want deze 'roeping' heeft een geheel andere aard dan [God`s roeping om voor de gemeente te werken]. Mocht je toch ouderling worden - wat het verder ook mag betekenen want zelf ben ik niet van de kerk - dan wens ik je veel succes!
« Laatst bewerkt op: september 18, 2012, 05:39:59 am door Ozombi »

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #8 Gepost op: september 18, 2012, 09:59:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 september 2012 om 22:58:
[...]
Wat een onzinnigheid. De raad vraagt de gemeente om hen te attenderen op mannen die geschikt zijn voor het ambt. Daarna stelt de raad in een vergadering, onder aanroeping van God!!!!, een groslijst op (de genoemde namen staan daar op).  Er kunnen namen afgevoerd worden (bv omdat iemand onder tucht staat wat de gemeente niet weet).
In de vergadering van de raad volgt dan een dubbeltal. Dat wordt voorgesteld aan de gemeente en die mag daar uit kiezen. Ook bij dat kiezen wordt de leiding van God gevraagd (als het goed is).

(oke, ik ben zelf geen fan van dit systeem maar zo zit het wel inelkaar).
Die ouderling hoeft dus geen huiswerk over te doen. Mocht de bezochte en op tal staande broeder direct aan kunnen geven dat hij nadrukkelijk niet op tal kan (omdat hij bv een vriendin naast zijn vrouw heeft of in een andere zonde leeft of omdat het gezin het op dat moment niet aan kan) dan zal dat geaccepteerd worden.
Er zijn echter wel heel veel mannen die om allerlei reden niet op tal denken te kunnen. Vandaar dat er niet gevraagd wordt óf je op tal kunt maar dat er meegedeeld wordt dat je op tal staat :)
Leg het voor jezelf in gebed bij God neer, vraag wijsheid en kracht!
Dat je gevraagd bent geeft aan dat je nodig kunt zijn in de gemeente om het Lichaam te dienen. Geen makkelijke taak maar ervaring leert mij dat je er ook de kracht voor krijgt!
Zegen de komende tijd !!!!

edit: los daarvan mag je ook verwachten dat de Geest in de gemeente werkt en dat mensen niet "om je mooie ogen" op je naam komen. Het Lichaam van Christus wordt immers geleid door de Geest van God? En niet door menselijke voorkeuren?


@riemer: dat is geen onzinnigheid - zo gaat het tegenwoordig in de praktijk - en zie daar hierin zijn dus verschillen binnen de Gkv
De procedure die jij schetst lees ik niet uit het verhaal van de topicstarter en wordt misschien bij jullie gehanteerd maar zeker niet meer binnen de gkv algemeen.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2012, 03:17:15 pm »

quote:

HarryK schreef op 18 september 2012 om 00:03:
En dan kom je op het punt van roeping.
Soms gebeurt het dat je die roeping zelf voelt. Dat je je inzet in de gemeente om geestelijk leiding te geven en te stimuleren en op te bouwen.
Dan krijg je wat de bijbel noemt dat je "staat naar het ambt". Ik weet zo snel even niet waar het staat, maar het geeft aan dat je aangeeft door hoe je actief bent in de gemeente, dat je ook zo'n leidende taak aan kunt. De bijbel geeft zelfs aan dat het goed is voor een man om te staan naar het ambt.
Maar anderzijds kan die roeping dus ook komen via de gemeente, doordat gemeenteleden kwaliteiten bij jou zien of ervaren, en je daarom door de kerkenraad 'op tal' wordt gezet.

De kwaliteiten die gemeenteleden "zien" in iemand, behoren voort te komen uit de omgang met de Here, die de harten kent.
Het "staan" naar het ambt lees je hier.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #10 Gepost op: september 18, 2012, 03:20:19 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 september 2012 om 23:00:
 Dat je daar aan twijfelt zou je ook bij je eigen KR neer moeten leggen.
Op dit moment heb ik geen redenen tot twijfel. Het gaat over de gang van zaken in het algemeen. Deze dingen heb ik wel eens besproken tijdens een huisbezoek.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2012, 03:20:55 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Sander84

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #11 Gepost op: september 18, 2012, 05:27:55 pm »
Dank voor alle reacties tot zover. Vind het echt enorm gaaf dat er meegedacht wordt en vooral dat dit gebeurd op basis van de bijbel en niet op grond van persoonlijke meningen. Ik ga vanavond aan de slag met de teksten die hier aangehaald worden om verder een visie te vormen.
Het moeilijkste vind ik toch het deel over roeping zoals HarryK dit ook schrijft. Ik volg je redenatie helemaal. Das ik dit toepas op mijn eigen situatie, dan voel ik deze roeping op het moment niet. Alles behalve zelfs. Ik sta op dit moment met veel vragen tegenover wat de Gkv onderschrijft. Ik kan voorbeelden noemen, maar doe dit liever niet, want ik wil op dit moment absoluut geen discussie loswerken over deze voorbeelden. Maar 't punt is dat ik hier nog niet erg open over ben geweest naar andere gemeente leden toe.  Ik vraag mij af hoe de gemeente leden die mij hebben voorgedragen tot hun oordeel zijn gekomen. Is het mogelijk dat Gods tegenstander op deze manier een 'zwakke schakel'naar voren wil schuiven? En hoe kan ik, als ik grote vragen heb waarbij ik wel naar antwoorden zoek, maar nog niet gevonden heb, mensen vertegenwoordigen (als dit een goede benaming is voor een functie in de raad) die deze onderwerpen wel 100% onderschrijven?

en is de edit van riemer zo vanzelf sprekend? Ik ben er zeker van overtuigd dat de geest mensen stuurt. Maar wij leven in een wereld waar zonde een grote rol speelt. Ook binnen de kerk. Dit heb ik een aantal maal van dichtbij ervaren. Dus  vandaar deze vraag.
« Laatst bewerkt op: september 18, 2012, 05:31:47 pm door Sander84 »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #12 Gepost op: september 18, 2012, 07:03:15 pm »

quote:

Sander84 schreef op 18 september 2012 om 17:27:
en is de edit van riemer zo vanzelf sprekend? Ik ben er zeker van overtuigd dat de geest mensen stuurt. Maar wij leven in een wereld waar zonde een grote rol speelt. Ook binnen de kerk. Dit heb ik een aantal maal van dichtbij ervaren. Dus  vandaar deze vraag.
Die "edit" gaat ervan uit dat de kerk vereenzelvigd wordt met het Lichaam van Christus. M.i. kan dat niet. Ook buiten je kerk bevinden zich leden van het lichaam van Christus. En het is mogelijk dat er binnen je kerk zog. "hypocrieten" zitten. Een kerk probeert gestalte te geven aan het Lichaam van Christus, maar alleen het Hoofd van het Lichaam kent de echte leden. Daarom moeten we met al deze beslissingen naar het Hoofd gaan. Als je samen met Hem een beslissing neemt, zal Hij je ook verder helpen. Daarop kun je vertrouwen!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

HarryK

  • Berichten: 288
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #13 Gepost op: september 18, 2012, 07:10:54 pm »

quote:

Sander84 schreef op 18 september 2012 om 17:27:
Das ik dit toepas op mijn eigen situatie, dan voel ik deze roeping op het moment niet. Alles behalve zelfs. Ik sta op dit moment met veel vragen tegenover wat de Gkv onderschrijft. Ik kan voorbeelden noemen, maar doe dit liever niet, want ik wil op dit moment absoluut geen discussie loswerken over deze voorbeelden. Maar 't punt is dat ik hier nog niet erg open over ben geweest naar andere gemeente leden toe.

Sander, hoe vervelend ook, maar ik denk dat wanneer vanuit de gemeente een dergelijke roeping op je af komt, dat je dan in ieder geval met een ouderling of voorganger over die vragen en bedenkingen moet praten.
Je geeft geen voorbeelden, maar in de woorden die je schrijft, 'proef' ik dat je met essentiële vragen zit die die roeping mogelijk in de weg staan. Hopelijk vergis ik mij daarin, maar je doet er in dat geval volgens mij het beste aan om er echt inhoudelijk over te praten met iemand uit de kerkenraad.

Je geeft zelf aan dat je er niet met gemeenteleden over hebt gepraat, dat je er niet open in bent geweest. Dan kennen gemeenteleden dus niet dié kant van jou, maar zien ze alleen waarin je wel zeker bent, en waarin ja actief bent. En dus kan het heel logisch zijn dat ze daarin goede dingen zien en je daarom voordragen.

quote:

Is het mogelijk dat Gods tegenstander op deze manier een 'zwakke schakel' naar voren wil schuiven?

Ja, dat is mogelijk. Maar God kan 'zwakke schakels' sterk genoeg maken.
Persoonlijk denk ik dat wanneer je zeker bent van jouw geloof (dat is wat anders dan zeker zijn van bijv. het instituut GKv), en wilt vertrouwen op Gods leiding, dat je dan geen "te zwakke schakel" bent.

quote:

En hoe kan ik, als ik grote vragen heb waarbij ik wel naar antwoorden zoek, maar nog niet gevonden heb, mensen vertegenwoordigen (als dit een goede benaming is voor een functie in de raad) die deze onderwerpen wel 100% onderschrijven?

Hierop moet je wel een antwoord zien te vinden, want je bent niet zozeer een 'vertegenwoordiger van mensen', maar veel meer een "leider".

Kortom, ik zou je willen adviseren om hierover zo snel mogelijk met een ouderling of voorganger over door te praten.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #14 Gepost op: september 18, 2012, 07:37:16 pm »
@riemer:voor de goede orde er zijn wel degelijk andere regelingen.

Bij uitzondering kan benoeming zonder verkiezing plaatsvinden. aldus deputaten kerkorde.

De roeping van ouderlingen en diakenen bestaat uit de verkiezing, de benoeming, de
goedkeuring daarvan en de bevestiging. Daarbij worden de kerkorde en de plaatselijke regeling in acht genomen.

Onzinnig valt mi dus wel mee

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #15 Gepost op: september 18, 2012, 10:32:46 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 18 september 2012 om 19:37:
@riemer:voor de goede orde er zijn wel degelijk andere regelingen.

Bij uitzondering kan benoeming zonder verkiezing plaatsvinden. aldus deputaten kerkorde.
zeg ik dan van niet?
Elke plaatselijke gemeente kan regelen wat zij wil namelijk. Per saldo is de verkiezing een lokale aangelegenheid en geen landelijk geregeld iets.

quote:


De roeping van ouderlingen en diakenen bestaat uit de verkiezing, de benoeming, de
goedkeuring daarvan en de bevestiging. Daarbij worden de kerkorde en de plaatselijke regeling in acht genomen.Inderdaad: plaatselijk.

Onzinnig valt mi dus wel mee
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #16 Gepost op: september 18, 2012, 10:34:20 pm »

quote:

Adinomis schreef op 18 september 2012 om 19:03:
[...]


Die "edit" gaat ervan uit dat de kerk vereenzelvigd wordt met het Lichaam van Christus. M.i. kan dat niet. Ook buiten je kerk bevinden zich leden van het lichaam van Christus. En het is mogelijk dat er binnen je kerk zog. "hypocrieten" zitten. Een kerk probeert gestalte te geven aan het Lichaam van Christus, maar alleen het Hoofd van het Lichaam kent de echte leden. Daarom moeten we met al deze beslissingen naar het Hoofd gaan. Als je samen met Hem een beslissing neemt, zal Hij je ook verder helpen. Daarop kun je vertrouwen!
Ja, en de maan is van kaas.
Ofwel: nee.
Als je niet meer geloofd in het gegeven dat de kerk onderdeel is van het lichaam van Christus dan ben je nergens meer lijkt mij?
Leg eens uit? PLease?
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #17 Gepost op: september 18, 2012, 10:53:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 september 2012 om 22:34:
[...]
Ja, en de maan is van kaas.
Ofwel: nee.
Als je niet meer geloofd in het gegeven dat de kerk onderdeel is van het lichaam van Christus dan ben je nergens meer lijkt mij?
Leg eens uit? PLease?

Wat ik schreef lijkt me niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Wat begrijp je niet?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #18 Gepost op: september 19, 2012, 12:50:17 am »
@Adinomis:: ik begrijp je wel (18sept::19.03u)

Een aards menselijk instituut is NOOIT het volledige Lichaam van Christus.
Dat is volstrekt onmogelijk. Het universum is zo ontzettend groot.

En ook hier op deze aarde. Zovelen die niet bij een kerk zijn aangesloten
en toch tot dat Lichaam behoren door de dingen die zij doen en hoe zij in hun hart zijn.
Een kerk-gelovige zijn, of zelfs een kerk-instituut als geheel zijn, is GEEN
garantie dat je tot het Lichaam van Christus behoort. Volstrekt duidelijk!

Laten we dat " religie-denken " nu eens opzij zetten. Ook al was er niet één
enkele kerk of religie op aarde, dan nog wordt het Lichaam van Christus
gevormd door mensen die weten wat het te betekenen heeft.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2012, 12:54:04 am door Ozombi »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #19 Gepost op: september 19, 2012, 12:55:50 am »

quote:

Adinomis schreef op 18 september 2012 om 22:53:
[...]

Wat ik schreef lijkt me niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Wat begrijp je niet?

Ik begrijp niet dat jij van mening bent dat de kerk (zijnde GKv in dit geval) geen onderdeel van het Corpus Christi hoeft te zijn.
Ofwel: ik geloof niet dat de maan van kaas is _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #20 Gepost op: september 19, 2012, 12:56:50 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 september 2012 om 00:50:
@Adinomis:: ik begrijp je wel (18sept::19.03u)

Een aards menselijk instituut is NOOIT het volledige Lichaam van Christus.
Dat is volstrekt onmogelijk. Het universum is zo ontzettend groot.
Corpus Christi is niet aards.

quote:


En ook hier op deze aarde. Zovelen die niet bij een kerk zijn aangesloten
en toch tot dat Lichaam behoren door de dingen die zij doen en hoe zij in hun hart zijn.
Een kerk-gelovige zijn, of zelfs een kerk-instituut als geheel zijn, is GEEN
garantie dat je tot het Lichaam van Christus behoort. Volstrekt duidelijk!

Laten we dat " religie-denken " nu eens opzij zetten. Ook al was er niet één
enkele kerk of religie op aarde, dan nog wordt het Lichaam van Christus
gevormd door mensen die weten wat het te betekenen heeft.
De rest van je tekst ga ik niet op in. Immers: GL is hier de norm.
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

  • Berichten: 716
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #21 Gepost op: september 19, 2012, 09:21:15 am »
@ ik weet wat hier de norm is ja  en die is niet al te hoog
« Laatst bewerkt op: september 19, 2012, 09:22:02 am door Ozombi »

rtfm08

  • Berichten: 995
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #22 Gepost op: september 19, 2012, 09:25:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 september 2012 om 22:32:
[...]
 zeg ik dan van niet?
Elke plaatselijke gemeente kan regelen wat zij wil namelijk. Per saldo is de verkiezing een lokale aangelegenheid en geen landelijk geregeld iets.

[...]


Als ik zeg dat de ouderling zijn huiswerk zou moeten doen zeg jij:onzinnig - dus dat komt echt van jou af.

Zo zie je maar weer dat lokale verantwoordelijkheid misschien prettig is en genomen wordt waar het past en daar waar het niet past verschuilt men zich soms achter iets anders - geen eenduidigheid.

Daarbij vind ik het niet meer dan normaal dat je eerst overleg hebt met een kandidaat ouderling om te kijken of er steekhoudende argumenten zijn om niet op de lijst van verkiesbare namen geplaatst te worden.
Doe je dit niet dan kom je regelmatig het fenomeen tegen dat men gekozen is,de benoeming komt en men die niet kan accepeteren en beginnen we weer van voor af aan.Soms wel tot 2 of 3 x toe.

Dan kan er dus een andere procedure in werking treden - gewoon benoemen.

Dit komt regelmatig voor.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2012, 09:26:45 am door rtfm08 »

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #23 Gepost op: september 19, 2012, 11:27:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 september 2012 om 00:55:

Ik begrijp niet dat jij van mening bent dat de kerk (zijnde GKv in dit geval) geen onderdeel van het Corpus Christi hoeft te zijn.
Ofwel: ik geloof niet dat de maan van kaas is _O_


Natuurlijk zullen er veel leden van het Lichaam van Christus in de gkv aanwezig zijn. Anders ging ik er niet naar toe. Dit voorzover die leden opnieuw zijn geboren en Jezus als leidsman hebben. Als het goed is zal dat dan ook de uitstraling van die kerk zijn, om als lichten te stralen in een duistere wereld.

Maar - om bij jouw beeld te blijven - er zijn ongetwijfeld ook kaas-leden, die van buiten op de lichtgevende maan lijken, maar niet meer dan - overigens lekkere - kaas zijn.

Als we in Openbaringen de brieven aan de zeven gemeenten lezen, zien we ook dat daar het Lichaam van Christus niet altijd zichtbaar is, omdat veel leden geen oren hebben die horen wat de Geest tot de gemeenten zegt. Als het Licht van Gods Woord en Geest de leden beschijnt, zullen de leden Zijn licht weerkaatsen zoals de maan het licht van de zon weerkaatst.

Waar ouderlingen worden gekozen vanuit de omgang met God zal deze keuze zegenbrengend zijn. Maar we moeten alert zijn. Het aanstellen van opzieners moet plaatsvinden door Gods Geest, want gemeentes worden geïnfiltreerd door mensen die in de bijbel wolven genoemd worden. Dat kun je niet tegenhouden door regels en organisatie. Alleen God kan de ogen daarvoor openen als we met Hem wandelen zoals Henoch.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

michielk

  • Berichten: 107
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #24 Gepost op: september 19, 2012, 10:24:52 pm »

quote:

Sander84 schreef op 18 september 2012 om 17:27:
Het moeilijkste vind ik toch het deel over roeping zoals HarryK dit ook schrijft. Ik volg je redenatie helemaal. Das ik dit toepas op mijn eigen situatie, dan voel ik deze roeping op het moment niet.
Het is de gemeente die roept om je in te zetten voor de gemeente. Dat is niet altijd even makkelijk om ook als roeping te zien. Wij zien roeping vaak alszijnde dat God direct tot ons spreekt, maar vergeten dan dat God ook andere manieren kan aanwenden om ons te bereiken.

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #25 Gepost op: september 19, 2012, 11:15:46 pm »

quote:

michielk schreef op 19 september 2012 om 22:24:
Het is de gemeente die roept om je in te zetten voor de gemeente. Dat is niet altijd even makkelijk om ook als roeping te zien. Wij zien roeping vaak alszijnde dat God direct tot ons spreekt, maar vergeten dan dat God ook andere manieren kan aanwenden om ons te bereiken.
Zo kun je er inderdaad ook tegen aan kijken. Daarin kan het Gods roeping zijn, maar dat hoeft nog niet zo te zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.