Auteur Topic: Kandidaat ouderling  (gelezen 6895 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #15 Gepost op: september 18, 2012, 10:32:46 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 18 september 2012 om 19:37:
@riemer:voor de goede orde er zijn wel degelijk andere regelingen.

Bij uitzondering kan benoeming zonder verkiezing plaatsvinden. aldus deputaten kerkorde.
zeg ik dan van niet?
Elke plaatselijke gemeente kan regelen wat zij wil namelijk. Per saldo is de verkiezing een lokale aangelegenheid en geen landelijk geregeld iets.

quote:

De roeping van ouderlingen en diakenen bestaat uit de verkiezing, de benoeming, de
goedkeuring daarvan en de bevestiging. Daarbij worden de kerkorde en de plaatselijke regeling in acht genomen.Inderdaad: plaatselijk.

Onzinnig valt mi dus wel mee
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #16 Gepost op: september 18, 2012, 10:34:20 pm »

quote:

Adinomis schreef op 18 september 2012 om 19:03:
[...]

Die "edit" gaat ervan uit dat de kerk vereenzelvigd wordt met het Lichaam van Christus. M.i. kan dat niet. Ook buiten je kerk bevinden zich leden van het lichaam van Christus. En het is mogelijk dat er binnen je kerk zog. "hypocrieten" zitten. Een kerk probeert gestalte te geven aan het Lichaam van Christus, maar alleen het Hoofd van het Lichaam kent de echte leden. Daarom moeten we met al deze beslissingen naar het Hoofd gaan. Als je samen met Hem een beslissing neemt, zal Hij je ook verder helpen. Daarop kun je vertrouwen!
Ja, en de maan is van kaas.
Ofwel: nee.
Als je niet meer geloofd in het gegeven dat de kerk onderdeel is van het lichaam van Christus dan ben je nergens meer lijkt mij?
Leg eens uit? PLease?

Adinomis

• Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #17 Gepost op: september 18, 2012, 10:53:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 september 2012 om 22:34:
[...]
Ja, en de maan is van kaas.
Ofwel: nee.
Als je niet meer geloofd in het gegeven dat de kerk onderdeel is van het lichaam van Christus dan ben je nergens meer lijkt mij?
Leg eens uit? PLease?

Wat ik schreef lijkt me niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Wat begrijp je niet?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Ozombi

• Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #18 Gepost op: september 19, 2012, 12:50:17 am »
@Adinomis:: ik begrijp je wel (18sept::19.03u)

Een aards menselijk instituut is NOOIT het volledige Lichaam van Christus.
Dat is volstrekt onmogelijk. Het universum is zo ontzettend groot.

En ook hier op deze aarde. Zovelen die niet bij een kerk zijn aangesloten
en toch tot dat Lichaam behoren door de dingen die zij doen en hoe zij in hun hart zijn.
Een kerk-gelovige zijn, of zelfs een kerk-instituut als geheel zijn, is GEEN
garantie dat je tot het Lichaam van Christus behoort. Volstrekt duidelijk!

Laten we dat " religie-denken " nu eens opzij zetten. Ook al was er niet één
enkele kerk of religie op aarde, dan nog wordt het Lichaam van Christus
gevormd door mensen die weten wat het te betekenen heeft.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2012, 12:54:04 am door Ozombi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #19 Gepost op: september 19, 2012, 12:55:50 am »

quote:

Adinomis schreef op 18 september 2012 om 22:53:
[...]

Wat ik schreef lijkt me niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Wat begrijp je niet?

Ik begrijp niet dat jij van mening bent dat de kerk (zijnde GKv in dit geval) geen onderdeel van het Corpus Christi hoeft te zijn.
Ofwel: ik geloof niet dat de maan van kaas is _O_

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #20 Gepost op: september 19, 2012, 12:56:50 am »

quote:

Ozombi schreef op 19 september 2012 om 00:50:
@Adinomis:: ik begrijp je wel (18sept::19.03u)

Een aards menselijk instituut is NOOIT het volledige Lichaam van Christus.
Dat is volstrekt onmogelijk. Het universum is zo ontzettend groot.
Corpus Christi is niet aards.

quote:

En ook hier op deze aarde. Zovelen die niet bij een kerk zijn aangesloten
en toch tot dat Lichaam behoren door de dingen die zij doen en hoe zij in hun hart zijn.
Een kerk-gelovige zijn, of zelfs een kerk-instituut als geheel zijn, is GEEN
garantie dat je tot het Lichaam van Christus behoort. Volstrekt duidelijk!

Laten we dat " religie-denken " nu eens opzij zetten. Ook al was er niet één
enkele kerk of religie op aarde, dan nog wordt het Lichaam van Christus
gevormd door mensen die weten wat het te betekenen heeft.
De rest van je tekst ga ik niet op in. Immers: GL is hier de norm.

Ozombi

• Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #21 Gepost op: september 19, 2012, 09:21:15 am »
@ ik weet wat hier de norm is ja  en die is niet al te hoog
« Laatst bewerkt op: september 19, 2012, 09:22:02 am door Ozombi »

rtfm08

• Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #22 Gepost op: september 19, 2012, 09:25:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 september 2012 om 22:32:
[...]
 zeg ik dan van niet?
Elke plaatselijke gemeente kan regelen wat zij wil namelijk. Per saldo is de verkiezing een lokale aangelegenheid en geen landelijk geregeld iets.

[...]

Als ik zeg dat de ouderling zijn huiswerk zou moeten doen zeg jij:onzinnig - dus dat komt echt van jou af.

Zo zie je maar weer dat lokale verantwoordelijkheid misschien prettig is en genomen wordt waar het past en daar waar het niet past verschuilt men zich soms achter iets anders - geen eenduidigheid.

Daarbij vind ik het niet meer dan normaal dat je eerst overleg hebt met een kandidaat ouderling om te kijken of er steekhoudende argumenten zijn om niet op de lijst van verkiesbare namen geplaatst te worden.
Doe je dit niet dan kom je regelmatig het fenomeen tegen dat men gekozen is,de benoeming komt en men die niet kan accepeteren en beginnen we weer van voor af aan.Soms wel tot 2 of 3 x toe.

Dan kan er dus een andere procedure in werking treden - gewoon benoemen.

Dit komt regelmatig voor.
« Laatst bewerkt op: september 19, 2012, 09:26:45 am door rtfm08 »

Adinomis

• Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #23 Gepost op: september 19, 2012, 11:27:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 september 2012 om 00:55:

Ik begrijp niet dat jij van mening bent dat de kerk (zijnde GKv in dit geval) geen onderdeel van het Corpus Christi hoeft te zijn.
Ofwel: ik geloof niet dat de maan van kaas is _O_

Natuurlijk zullen er veel leden van het Lichaam van Christus in de gkv aanwezig zijn. Anders ging ik er niet naar toe. Dit voorzover die leden opnieuw zijn geboren en Jezus als leidsman hebben. Als het goed is zal dat dan ook de uitstraling van die kerk zijn, om als lichten te stralen in een duistere wereld.

Maar - om bij jouw beeld te blijven - er zijn ongetwijfeld ook kaas-leden, die van buiten op de lichtgevende maan lijken, maar niet meer dan - overigens lekkere - kaas zijn.

Als we in Openbaringen de brieven aan de zeven gemeenten lezen, zien we ook dat daar het Lichaam van Christus niet altijd zichtbaar is, omdat veel leden geen oren hebben die horen wat de Geest tot de gemeenten zegt. Als het Licht van Gods Woord en Geest de leden beschijnt, zullen de leden Zijn licht weerkaatsen zoals de maan het licht van de zon weerkaatst.

Waar ouderlingen worden gekozen vanuit de omgang met God zal deze keuze zegenbrengend zijn. Maar we moeten alert zijn. Het aanstellen van opzieners moet plaatsvinden door Gods Geest, want gemeentes worden geïnfiltreerd door mensen die in de bijbel wolven genoemd worden. Dat kun je niet tegenhouden door regels en organisatie. Alleen God kan de ogen daarvoor openen als we met Hem wandelen zoals Henoch.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

michielk

• Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #24 Gepost op: september 19, 2012, 10:24:52 pm »

quote:

Sander84 schreef op 18 september 2012 om 17:27:
Het moeilijkste vind ik toch het deel over roeping zoals HarryK dit ook schrijft. Ik volg je redenatie helemaal. Das ik dit toepas op mijn eigen situatie, dan voel ik deze roeping op het moment niet.
Het is de gemeente die roept om je in te zetten voor de gemeente. Dat is niet altijd even makkelijk om ook als roeping te zien. Wij zien roeping vaak alszijnde dat God direct tot ons spreekt, maar vergeten dan dat God ook andere manieren kan aanwenden om ons te bereiken.

Adinomis

• Bekijk profiel
Kandidaat ouderling
« Reactie #25 Gepost op: september 19, 2012, 11:15:46 pm »

quote:

michielk schreef op 19 september 2012 om 22:24:
Het is de gemeente die roept om je in te zetten voor de gemeente. Dat is niet altijd even makkelijk om ook als roeping te zien. Wij zien roeping vaak alszijnde dat God direct tot ons spreekt, maar vergeten dan dat God ook andere manieren kan aanwenden om ons te bereiken.
Zo kun je er inderdaad ook tegen aan kijken. Daarin kan het Gods roeping zijn, maar dat hoeft nog niet zo te zijn.