Auteur Topic: vrije wil in de hemel?  (gelezen 4927 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
vrije wil in de hemel?
« Reactie #30 Gepost op: oktober 02, 2012, 10:12:38 pm »
@oogje::
tja , het spijt me maar ik vind je standpunt omtrent het nutteloze leven der levende wezens toch niet erg overtuigend hoor. Het gaat er niet om dat een mens belang hecht aan zijn eigen daden, maar dat een mens belang hecht aan de vooruitgang van zijn medemens. [ Beweging ] is een onverandelijke wet in het universum.
Die beweging neigt naar de vervolmaking der dingen ( beschouw: evolutie )

Spreekt men niet van de Onbeweegbare Beweger , als men denkt aan God?
Het Volmaakte ( het absolute ) dat in de geest al tot stand is gebracht en die alles in beweging zet in de wereld waarin het zich uitdrukt, namelijk het universum. Dat universum waarin alles zich richting die ideale toestand beweegt. Hopelijk vat je de gedachte erachter?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
vrije wil in de hemel?
« Reactie #31 Gepost op: oktober 04, 2012, 11:01:19 am »

quote:

Oogje schreef op 01 oktober 2012 om 18:47:
Dodenrijk: duistere plaats van eenzaamheid, kilte en beklemmende stilte, waarin geesten als schimmen rondwaren.
Dal van Hinnom, ofwel Gehenna: smerige plaats van afbraak en een eindeloos woekerend vuur dat het afval verbrandt, waar de afschuwelijke stank alles overheerst.
Nog steeds niet erg prettige beelden, wat mij betreft.

Christus spreekt slechts in beelden over zowel de hemel als de hel, gericht tot volwassenen die beeldspraak van realiteit kunnen onderscheiden. Zelf heb ik niet echt een beeld van de hel, behalve dan als een plaats van eenzaamheid en rusteloosheid, waar geen liefde en licht meer te vinden is. Een plaats van totale afzondering van alles wat goed en edel is.

In elk geval geloof ik wel dat hemel en hel vooral geestestoestanden zijn, dus een soort van innerlijke gesteldheden, en niet zozeer fysieke plaatsen in wat voor dimensie dan ook. Dat is ook wat de katholieke Kerk leert. Fysiek wordt het pas weer na de Laatste Dag, als de doden verrijzen en de rechtvaardigen verenigd worden met hun dan verheerlijkte lichamen, als hemel en aarde, als tijd en eeuwigheid één worden. Maar ook dáár kunnen we ons geen beeld bij vormen. Het wordt in elk geval wel heel anders dan nu en vooral ook véél werkelijker, véél echter, alsof we nu slechts in een droom leven. Net zoals de hemel al veel werkelijker is dan het aardse leven hier.

dodenrijk / Hades, in Oude testament algemene aanduiding van plaats waar doden zich bevinden in die zin neutraal omdat geen onderscheid daarin is tussen in de hemel of hel zijn.

Dal van Hinnom is een geografische bestaande plek, waar het momenteel zeer goed vertoeven is! Als de omliggende volken Israel gaan aanvallen ooit zullen daar de lijken opgestapeld worden van degenen die Israel aanvallen en de worm zal er niet sterven omdat er constante nieuwe aanvoer zal zijn. Naar wat ik geloof is het profetisch, een beschrijving van wat er op een bepaald punt in de geschiedenis (die nu nog toekomst is, want het is nog niet gebeurd) gaat gebeuren met dit dal. Het zegt niets over waar degenen die daar opgestapeld uiteindelijk zullen zijn.

Persoonlijk geloof ik dat de hel niet bestaat en de woorden die in de vertaling als hel worden vertaald op iets anders duiden als een plek / geestestoestand die nooit meer zal eindigen (oordelen zullen er zijn, maar deze zullen tijdelijk zijn). Uiteindelijk geloof ik dat God het al met zich zal verzoenen en alles onder Hem zal brengen.

Wel geloof ik in geestestoestanden dat je op dit moment onder invloed staat van God of niet en als je je daarvoor afsluit een mens heel veel mist. Wel geloof ik dat God uiteindelijk iedereen met zich zal verzoenen, is het niet in dit leven dan wel erna. Mogelijk komt begrip vagevuur uit de Katholieke Kerk meer overeen met mijn geloof, er zullen oordelen zijn en komen maar deze zullen wel een einde kennen!

Ik blijf me overigens bewust dat mijn overtuigingen (leer der Alverzoening) bij vele gelovigen geen gehoor vinden en sommigen deze overtuigingen als sektarisch / duivels bestempelen ... mocht dat hier op het forum het geval zijn bij enige user, het zij zo ...
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: