Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 52377 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #100 Gepost op: oktober 13, 2012, 02:17:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 14:15:
Eigenlijk vind ik dat het gespeksniveau wat te hoogdravende trekken vertoond. Jezus spreekt zodat ieder kind van God Hem kan begrijpen, maar hier wordt zo moeilijk gediscuseerd dat ik haast het idee krijg te dom te zijn om dit te kunnen volgen.
Maar ik kan er met mijn verstand in het zo verre er wel bij dat meerderen hier te moeilijk en te negatief denkt.
In zinnen als "Gods Woord is afgeschaft" en "de liefde is er nergens" zie ik echt een teken dat de hoop op de Herder zoek is. De Herder die zijn kudde hoed is zoek. Jullie praten alsof iedereen de weg kwijt is.

Ik geloof er niets van. Stop met de dure woorden en de overdreven harde oordelen.

Jezus leeft! God is Liefde, de liefde is het doel en Jezus is de weg tot de liefde!
Amen.
_O_
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 13, 2012, 02:26:25 pm »

quote:

Eigenlijk vind ik dat het gespeksniveau wat te hoogdravende trekken vertoond. Jezus spreekt zodat ieder kind van God Hem kan begrijpen, maar hier wordt zo moeilijk gediscuseerd dat ik haast het idee krijg te dom te zijn om dit te kunnen volgen.
Maar ik kan er met mijn verstand in het zo verre er wel bij dat meerderen hier te moeilijk en te negatief denkt.
In zinnen als "Gods Woord is afgeschaft" en "de liefde is er nergens" zie ik echt een teken dat de hoop op de Herder zoek is. De Herder die zijn kudde hoed is zoek. Jullie praten alsof iedereen de weg kwijt is.

Ik geloof er niets van. Stop met de dure woorden en de overdreven harde oordelen.

Jezus leeft! God is Liefde, de liefde is het doel en Jezus is de weg tot de liefde!
Amen.
doel je op mij?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 13, 2012, 02:44:43 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 oktober 2012 om 09:01:
[...]

Ik reageerde niet overduidelijk rechtstreeks op je noodkreet omdat ik me, als Nederlands Gereformeerde, anders (nee: niet niet) "aangesproken" voelde door je emotionele oproep.

Ik heb op een GKV-basisschool gezeten en hier op mijn eigen wijze mogen proeven aan wat ik zou noemen "vrijgemaakte exclusiviteit". En toch gaat me aan het hart wat er de laatste jaren gaande is binnen de GKV... Ondanks "de forse deuk in het vertrouwen", in het verleden opgelopen, probeer ik nog steeds de eenheid te zoeken waar die gewoon nog steeds is: in Christus, en nergens anders...

In die zin mag je mijn opmerkingen over "votum en groet" lezen als een directe reactie op alle gebrokenheid. Wij belijden allen in Christus ONZE hulp is in de naam... Als we met lege handen en volle hoofden (wat houdt ons niet allemaal bezig en af van het "leven" van en in het Evangelie als we die kerken van ons binnenstappen!!!) voor God verschijnen. Of dit nu in een GKV-gemeente, NGK-gemeente, PKN, Baptisten, etc etc...

De enige reden om "terug" te komen bij elkaar is "agapè", Gods eeuwige, onvoorwaardelijke en wederkerige Liefde. Maar die liefde heeft ons al lang één gemaakt. We moeten alleen niet zo eigenwijs zijn om dat niet te willen erkennen...

Ik denk dat het veelzeggend is dat Paulus zijn aanmaning tot eenheid (het "aantrekken" ervan, je er in kleden) inbedt in een "liturgische setting":

Kol 3:12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld. 13 Verdraag elkaar en vergeef elkaar als iemand een ander iets te verwijten heeft; zoals de Heer u vergeven heeft, moet u elkaar vergeven. 14 En bovenal, kleed u in de liefde ("agapè"!!), dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. 15 Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van één lichaam. Wees ook dankbaar. 16 Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft. 17 Doe alles wat u zegt of doet in de naam van de Heer Jezus, terwijl u God, de Vader, dankt door hem.

En die "agapè" (en niets anders!) doet me over alle "ellende" (buiten de eigen kerkmuren, maar ook er binnen, helaas...) heenstappen met een uitgestoken hand (dat kan ik echt niet uit mezelf!!!).

@HNG
Toen ik je bijdrage net las kwam de volgende gedachte in me op. Ken je dat? Een gedacht die ineens binnenkomt als een onvoorwaardelijke waarheid.
Die gedachte was de navolgende:

Het is niet onze wereldse liefdepoging die ons met elkaar verbindt, maar het is de hemelse liefde (agapé) die ons, niet zichtbaar, al overbrekelijk met elkaar heeft verbonden. Ook al voelen we dit nog niet zo, is er pijn, verdriet en teleurstelling. Vaak vraag ik me af op agapé een term is die wel voldoende is uitgewerkt in de gereformeerde leer, zichtbaar gesteld als wezenlijk instrument naar elkaar. Begrijp je wat ik bedoel?

Jij als NGK mag hier net als elk ander in GL meepraten, jij bent toch gereformeerd? Of is dit topic louter GKV?
Over nederlands gereformeerden heb ik geen oordeel behalve de uitzendingen via ZVK. Die verrassen me altijd positief.

En ja, ze hebben de exclusiviteit ook aan mij proberen aan te leren, maar ik was nogal tegendraads zeg maar  :)
En ja, ik heb de uitgestoken hand, maar ik ervaar dat die toch vaak geweigerd wordt.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2012, 02:47:19 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 13, 2012, 03:03:33 pm »

quote:

Als ik over het geheel dit alles lees, dan wordt het steeds moeilijker om het te volgen. Dan heb ik het over meerderen die met elkaar in discussie zijn. Het wordt zo een discussie tussen HBOers, heb ik zo het gevoel van.
Jouw woorden begreep ik nog wel (op sommige woorden na), maar ook bij jou betrap ik je er op dat je soms mee doet in de dure woorden en begrippen eerlijk gezegd.
Wat het volgen van de Herder betreft en de oordelen, gezien je persoonlijke ervaringen begrijp ik het en toch vind ik ook dat niet helemaal de realiteit van vandaag de dag.
De discussie over hoofdzaken, bijzaken en de liefde van de laatste posten is vooral waar het bij mij begint te jeuken.
Een typisch gevalletje van: je kan het zo zwaar en moeilijk maken als we het met elkaar willen, maar Jezus is eerder iemand die een last van je schouders af neemt, inplaats van een last op je schouders er bij legt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: oktober 13, 2012, 03:05:42 pm »

quote:

small brother schreef op 11 oktober 2012 om 10:32:

5. De belijdenis geschriften
Het Woord van God is samengevat. Is eigenlijk tekort doen aan het Woord van God zelf, maar het geeft niettemin een kern aan van het geloof. De belijdenissen zijn afgeschaft. Waar sinds de reformatie de belijdenis een fundament bood voor elke gedachte en leer waarover werd gesproken, daar is het verworden tot een ballast van oude tijden. Dat geeft niets als het geloof leeft en de nieuwe tijden een eigen fundament hebben dat vaster is. Maar als het verwatert, veroudert, en verachtelijk wordt weggeworpen, dan is het een hoofdzakelijk kwaad dat aandacht verdient en vraagt om nieuwe kennis van het goede opdat dat bewaard mag blijven.

Op zich is de zeer serieuze poging om de ware uitleg samen te vatten een oprecht initiatief. Vele basis-waarheden komen aan bod. Echter, is de waarheid door ons niet geheel samen te vatten,. Eenvoudig omdat we nog door een wazige spiegel kijken, nog niet te volle de waarheid kennen. Het verplicht moeten conformeren aan die geschriften, ook al kan ik me in veel vinden, maar ze zijn niet feilloos,is voor mij bijvoorbeeld een breekpunt. Voor een deel zijn ze gedateerd, voor een belangrijk deel nog actueel. Doch ik stel het woord boven die geschriften. Eenvoudig omdat kwetsbare gelovigen dit hebben samengesteld. Ik geloof niet dat de geschriften zijn geïnspireerd door de HG bijvoorbeeld, maar voortkomen uit een theologische beschouwing die destijds tot een behoorlijke polemiek heeft geleid.

weer tot zover
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2012, 03:29:17 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 13, 2012, 03:09:22 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 15:03:
[...]

Als ik over het geheel dit alles lees, dan wordt het steeds moeilijker om het te volgen. Dan heb ik het over meerderen die met elkaar in discussie zijn. Het wordt zo een discussie tussen HBOers, heb ik zo het gevoel van.
Jouw woorden begreep ik nog wel (op sommige woorden na), maar ook bij jou betrap ik je er op dat je soms mee doet in de dure woorden en begrippen eerlijk gezegd.
Wat het volgen van de Herder betreft en de oordelen, gezien je persoonlijke ervaringen begrijp ik het en toch vind ik ook dat niet helemaal de realiteit van vandaag de dag.
De discussie over hoofdzaken, bijzaken en de liefde van de laatste posten is vooral waar het bij mij begint te jeuken.
Een typisch gevalletje van: je kan het zo zwaar en moeilijk maken als we het met elkaar willen, maar Jezus is eerder iemand die een last van je schouders af neemt, inplaats van een last op je schouders er bij legt.
Gait, ik probeer juist door mijn reageren op SB te trachten het te vereenvoudigen. Dat dit in jouw ogen HBO-niveau is begrijp ik voor jouw als vervelend, maar mag mij niet onthouden daar op aan te haken. Mijn reageren is gebaseerd op jarenlang overdenken. Als je iets niet begrijpt, stel de vraag en ik, we leggen het uit.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 13, 2012, 03:15:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 15:03:
Je kunt niet in een paar woorden veel zeggen. Dus is het noodzakelijk om wat er wordt gezegd ook via lijnen van communicatie te zeggen. Het spijt me. Het is er een voorbeeld van hoe het in het algemeen gaat bij kloven die ontstaan via lijnen van emotie en het hart, gevolgd door een ontkoppeling als er geen herkenning meer is. Volharding en geduld zijn begrippen die niet alleen gaan over de situatie dat we de marathon moeten lopen.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2012, 03:18:15 pm door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 13, 2012, 03:26:07 pm »

quote:

6. Het Woord van God
Waar het Woord van God op zoveel hoofdzakelijke punten onder druk is komen te staan mag niet verbazen dat het Woord zelf is afgeschaft. Dat is ook het geval. Wat onomstotelijk als betrouwbaar gold werd ingeruild voor wat onomstotelijk onbetrouwbaar was. Het beste en nauwkeurige wordt niet meer nodig bevonden. Dat is een hoofdzaak van dwaling die de fundamenten van het geloof aantast. Waar de gereformeerde kerken vanaf haar ontstaan waren gericht op het toegankelijk krijgen van het zo zuiver mogelijke Woord van God, daar zijn eisen van zo nauwkeurig mogelijk, zo betrouwbaar mogelijk, en onder het bidden om kracht en inzichten van de Heilige Geest, helemaal afgeschaft.

Mijn standpunt is dat het woord van God boven alles staat, Betrouwbaar is en tot lering en inzicht voor elke betrokken Christen.
In veel opvattingen ben ik gereformeerd, maar elke denominatie heeft zijn blinde vlekken. Ik heb een omzwerving gedaan en ervaren dat al die denominaties elkanders blinde vlekken voor een deel invullen. Willen we tot eenheid komen zullen we voor een deel onjuiste overtuigingen los moeten laten en erkennen dat we overtuigingen op deelniveau zouden moeten toevoegen aan de eigen leer. Volkomen zal ook dat niet zijn, onvolkomen blijft het.Ik herhaal, we zien nu nog door een wazige spiegel, pas later zullen we de volle waarheid zien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: oktober 13, 2012, 03:47:17 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 15:09:
[...]

Gait, ik probeer juist door mijn reageren op SB te trachten het te vereenvoudigen. Dat dit in jouw ogen HBO-niveau is begrijp ik voor jouw als vervelend, maar mag mij niet onthouden daar op aan te haken. Mijn reageren is gebaseerd op jarenlang overdenken. Als je iets niet begrijpt, stel de vraag en ik, we leggen het uit.

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 14:44:
[...]

Het is niet onze wereldse liefdepoging die ons met elkaar verbindt, maar het is de hemelse liefde (agapé) die ons, niet zichtbaar, al overbrekelijk met elkaar heeft verbonden.

Dit is eigenlijk wel zo'n mooie zin. Ik zelf ben er de persoon na gewoon eigen woorden te gebruiken. Latijnse termen als agapé heb ik me niet in verdiept, eigenlijk omdat het letterlijk kerklatijn is en dat is niet mijn manier van praten met de mensen en met God. Maar goed, als de kerkleer er bij gehaald wordt, dan is dergelijke toepassingen wel weer logisch. Maar dan het woord "overbrekelijk". Ik heb dat woord nog nooit in mijn leven eerder gehoord en ik begrijp totaal niet wat het betekend. Het valt me wel op dat de zin net zo begrijpelijk is als ik deze twee woorden er uit weg zou halen. Dan krijg je dit:

Het is niet onze wereldse liefdepoging die ons met elkaar verbindt, maar het is de hemelse liefde die ons, niet zichtbaar, met elkaar heeft verbonden.

Een begrijpelijke zin wat net zo veel zegt.
daar heb ik geen woordenboek voor nodig :)
Maar ik begrijp dat je het eenvoudiger probeerd weer te geven. Het is dan ook iets wat onbewust kennelijk gebeurd, dat die moeilijke woorden er in komen te staan. Al die moeilijke woorden zouden niets toe mogen voegen. Jezus gebruikt ze zelf ook niet. Die moeilijke woorden vind ik zelf persoonlijk maar interessantdoenerij.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:01:30 pm »

quote:

small brother schreef op 13 oktober 2012 om 15:15:
[...]

Je kunt niet in een paar woorden veel zeggen. Dus is het noodzakelijk om wat er wordt gezegd ook via lijnen van communicatie te zeggen. Het spijt me. Het is er een voorbeeld van hoe het in het algemeen gaat bij kloven die ontstaan via lijnen van emotie en het hart, gevolgd door een ontkoppeling als er geen herkenning meer is. Volharding en geduld zijn begrippen die niet alleen gaan over de situatie dat we de marathon moeten lopen.

Ja, ik weet eigenlijk niet hoe je het doet. Ik kan je niet zoals bij Grondig Christelijk hiervoor deed er op betrappen dat je moeilijke woorden gebruikt en op zich moeilijke zinnen schrijft, maar met elkaar in zijn geheel maakt het lastig te volgen.
Misschien komt dat ook omdat je het één en ander anders verwoord dan ik. Je verwijst eerder dan te citeren.
Ik zou zelf zeggen iets in de zin van: "de liefde is het voornaamste, maar dat maakt niet dat de andere zaken als bergen verzetten, bijstand verlenen en spreken in talen van de engelen afgedaan zijn."
Ik moet wel eerlijk zeggen. Die liefde zie ik als de hoofdzaak. Zelfstandig zijn zo'n activiteit als het spreken als engelen, bergen verzetten, bijstand verlenen etc op zichzelfstaand geen hoofdzaken, maar is het wel deel aan de hoofzaak de liefde als het een activiteit van liefde is.

Nu ben ik zelf dan geneigd vervolgens het met ene voorbeeld nog simpeler te maken. Als ik jou kom bezoeken als ouderling van de kerk omdat ik dat nu eenmaal als ouderling van de kerk moet doen, dan zal jij misschien zo iets hebben van: "nou als het moet, laat maar."
Maar als ik jou als ouderling kom bezoeken en dat uit liefde voor dit werk, voor Jezus en de gemeenteleden doe, dan zal ik dat ook meer uitstralen en heb je eerder zo iets van: "goh, dat was een fijne gesprek. Je mag gerust nog eens langs komen."

In het eerste geval was het bezoek duidelijk geen hoofdzaak, omdat de liefde er geen rol speelde. In het tweede geval wel, want het kwam vanuit liefde.

Maar goed, nu ben ik misschien wat bij de hand aan het worden, omdat ik het allemaal niet meer helder goed kon volgen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:14:51 pm »

quote:

Bijzaken?
Je hebt dus mogelijk gelijk als het gaat om geruzie en geneuzel. Maar heb je wel je vizier op de juiste zaken scherp gesteld? Want om nu te spreken van bijzaken is onder de huidige omstandigheden wel heel erg ongerijmd. Beluister het fragment van de evangelist aan het begin van deze post. Misschien is het voor ons allemaal een zaak van meer concentreren op de werkelijke hoofdzaken. Het gaat in de kerk maar om een paar elementaire zaken van het geloof en van leer en van kerkzijn. Wie oprecht gelooft en daarin bijbelse keuzes maakt uit het geloof, komt uiteindelijk altijd goed terecht. Maar de eigenwillige lauwheid zonder interesse om na te speuren welke liefdewerken het zijn die God vraagt en die ook te beijveren, dat is een voortwoekerend kwaad dat de geesten doet botsen en scheiden.

Jij spreekt van bijzaken, maar let er liever eens op of het geen hoofdzaken zijn die zichtbaar worden als breuklijnen en conflicten in bijzaken. Want de geestelijke strijd laat zich het liefst verleiden tot ver buiten  kernzaken en principes.

[...]

Ik heb je nu een paar hoofdzaken genoemd, vanuit de reformatie gevormd. Ik weet heel goed dat waar ervaringen anders uitwerken, je ook een andere doorsnede kunt maken met andere klemtonen. Neem het dus niet van mij aan, maar van die evangelist hierboven of van je eigen beoordeling. Let erop, en zie zelf dat de kerken in zichzelf kansloos en stuurloos zijn. Er is, behalve mensenwensen en stromingen volgen, geen houvast meer waaromheen gegroepeerd kan worden. Emotioneel niet omdat er veel onmin leeft over elkaar. Principieel niet omdat de leiding niet in handen is van de dienaars van het Woord, maar in handen van bestuurders. En praktisch niet omdat er geen enthousiasme is om te leven in dienst van de gemeente van Christus. Het vuur is er niet meer. Is dat het vuur van geloof? Nee; want geloof wordt in vele soorten en maten nog wel gevonden. Maar het gaat om het vuur dat als een refrein door heel de bijbel doorklinkt: het gaat steeds om het willen horen naar het Woord van God en het keren van de hoofden en van de zinnen terug naar Gods Woord.

De reformatie is niets anders dan terugkeer naar het Woord van God. Niet als een Woord van God waaraan we ons als een soort minimum aan gebonden weten. Nee, maar een terugkeer in een enthousiast en met overgave toevlucht zoeken bij het Woord van God. Het gaat om het met heel het hart schuilen en toevluchten dat David deed. Niet een gerichtheid op de jeugd, niet op de kerk, niet op de maatschappij, niet op de uitdagingen van deze tijd, niet op de belevingen, maar op het Woord van God en dat centraal stellen in onze aandacht. En met het Woord van God komen automatisch ook die hoofdzaken in onze belangstelling die we hebben onderkend belangrijk te zijn. En de zegen volgt. Want de Geest die er steeds al was, zal weer opgewekt worden en stromen van zegen bewerken. Niet de mens moet worden opgewekt, maar de Geest. En het is vanuit dat platform en die basis van liefde voor God dat ook de onderlinge liefde weer gevonden en bevestigd zal worden.

Dat is dus niet een algemeen verhaal over de tolererende liefde waarbij zelfs de SGP wil samenwerken met de rooms katholieken (bron-artikel RD), maar een specifiek verhaal over toegepaste liefde. Lastig, want de mens is geneigd om er bij eigen inzet en eigen ijver een wettisch geheel van te maken, en zo te strijden voor een liefdenorm die als het erop aan komt een norm van wetticisme wordt.

Maar niettemin wel aan de orde van onze aandacht en zorg. En voor wie het juiste gewaad draagt zou het ook niet te lastig of te moeilijk hoeven te zijn. Maar lastig genoeg is om het eigen casual gewaad af te leggen, en het juiste gewaad aan te trekken dat voor ons klaargelegd is voor deze bijzondere eredienst..
Ik kom op bovenstaande laatste passage later deze dag terug

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:24:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 15:47:
[...]

[...]

Dit is eigenlijk wel zo'n mooie zin. Ik zelf ben er de persoon na gewoon eigen woorden te gebruiken. Latijnse termen als agapé heb ik me niet in verdiept, eigenlijk omdat het letterlijk kerklatijn is en dat is niet mijn manier van praten met de mensen en met God. Maar goed, als de kerkleer er bij gehaald wordt, dan is dergelijke toepassingen wel weer logisch. Maar dan het woord "overbrekelijk". Ik heb dat woord nog nooit in mijn leven eerder gehoord en ik begrijp totaal niet wat het betekend. Het valt me wel op dat de zin net zo begrijpelijk is als ik deze twee woorden er uit weg zou halen. Dan krijg je dit:

Het is niet onze wereldse liefdepoging die ons met elkaar verbindt, maar het is de hemelse liefde die ons, niet zichtbaar, met elkaar heeft verbonden.

Een begrijpelijke zin wat net zo veel zegt.
daar heb ik geen woordenboek voor nodig :)
Maar ik begrijp dat je het eenvoudiger probeerd weer te geven. Het is dan ook iets wat onbewust kennelijk gebeurd, dat die moeilijke woorden er in komen te staan. Al die moeilijke woorden zouden niets toe mogen voegen. Jezus gebruikt ze zelf ook niet. Die moeilijke woorden vind ik zelf persoonlijk maar interessantdoenerij.
een ieder heeft zijn spreek en schrijftaal. Ik reageer op SB en die schrijft ook niet altijd even doorzichtig. Daar haak ik dus op aan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:26:35 pm »
Deze passage kan ik trouwens goed volgen.
Ik geloof echter dat we nog steeds het werk dat Jezus nu doet over het hoofd zien.
Ik zie wel degelijk een gemeente dat echt Jezus volgt, maar het bestaat uit kleine groepjes hier en daar. Kartrekkers, mensen die met hart en ziel zich inzetten voor assielzoekers en liefdadigheidsorganisaties als Dorcas en leugdleiders. Mensen in jeugdberaden en kerkenraden.
Alleen niet iedereen is even ver in de ontwikkeling. Vaak zijn mensen nog niet ervaren met delen van het christelijke geloof. Hebben moeite met het onderscheid der geesten, beseffen amper dat tegenslagen bij het christendom hoort, waardoor ze afgeknapt kunnen raken etc..

Maar goed, mijn bezwaren tegen de te negatieve toon van de discussie wordt inhoudelijk niet op ingegaan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:29:35 pm »
Ik vergat nog een groep. Een ieder zie zich vanuit liefde inzet voor iemand in zijn bekendenkring om zo iemand uit een bepaalde nood bijvoorbeeld te helpen, laat zien wat God is en in zo iemand is de Heilige Geest aan het werk.
Dat is Gods kerk. Dat is Gods Woord laten werken onder de mensen.
Het is niet in hoeverre iemand al is in zijn kennen en weten, maar in hoeverre hij of zij een doorgeefluik is van God naar de mensen in de wereld.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:32:08 pm »
God is liefde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:35:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 16:24:
[...]

een ieder heeft zijn spreek en schrijftaal. Ik reageer op SB en die schrijft ook niet altijd even doorzichtig. Daar haak ik dus op aan.

Dat blijkt, maar toch zeg ik er wat van.
Het is namelijk voor mij het zelfde als sommige dominee's met uitspraken als:
"in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes."
En: "Wees lankmoedig voor elkaar" , "betuchtigd elkander"
Heel mooie woorden, maar het stoort.
Ik geloof dat je met het vertrouwen op de Heilige Geest in gesprek met elkaar, dergelijke elitair voordoende woorden niet nodig hebt.
De gereformeerd gezinde kerken hebben al zo'n elite emago.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:37:10 pm »
Begrijp je wat ik bedoel?

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: oktober 13, 2012, 04:42:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 16:26:
Maar goed, mijn bezwaren tegen de te negatieve toon van de discussie wordt inhoudelijk niet op ingegaan.
Nait zo jaog'n heur! Ik heb nog helemaal niet gereageerd op reacties op de zgn. hoofdzaken. Jouw eerdere reactie daarop herken ik mij niet in. Maar het is goed dat je zo reageert, want deze (omgang met) onderwerpen raken denk ik een kernprobleem van het gereformeerde onderlinge bij elkaar langs spreken. Dat was de titel en aanzet van deze draad..
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2012, 05:17:19 pm door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: oktober 13, 2012, 05:08:58 pm »

quote:

small brother schreef op 13 oktober 2012 om 12:35:
Kenmerkend is bij elke situatie waar 'wat aan de hand is' dat er effecten van schade, verdriet, onverwerkbaarheid, kunnen optreden juist omdat er de persoonlijke betrokkenheid is. Juist onder hen die het goede zo goed willen doen is de kans op geestelijke schade groot. .

Hier zeg je wel iets wezenlijks. Als we het goede zo goed willen doen doen we het vanuit onze menselijke natuur. We vertrouwen op onze inspanning, motivatie en vaardigheden. En dat is heel menselijk.

Het gaat erom dat wat we doen voortkomt uit Christus. Daarnop moeten we voortdurend gefocust zijn. Dat is een zaak van aanhoudend gebed. We bidden om naar de ander te kijken met de ogen van Jezus. We vertrouwen dan op de Heilige Geest die ons leidt. "Dit is de weg, wandel daarop" (Jes.30:21).

Beschadigd worden kan ook voortkomen uit het stellen van te hoge verwachtingen van je medebroeders en zusters. Jij hebt een behoefte en de ander moet in die behoefte voorzien. Eigenlijk heb ik geleerd door allerlei teleurstellingen geen of niet teveel verwachtingen van anderen te hebben. Wat er ook gebeurt en hoe akelig men ook reageert, mijn vastheid is in Christus. Hij houdt van me, had zijn eigen leven voor me over. Wat kan een mens mij doen?

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik nooit teleurstelling voel, integendeel. Natuurlijk raakt het me als een ander bruut reageert. Maar het gaat niet zo diep. Dat is het resultaat van de wapenrusting die we hebben gekregen: Ef.6:16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven.   Nu zijn mijn broeders en zusters niet het kwaad zelf, maar ze kunnen wel door het kwaad worden beïnvloed.

Als een ander kritiek op me heeft moet ik ook nagaan of die kritiek terecht is. De manier waarop het geuit wordt kan liefdeloos zijn, maar er kan wel een waarheid in schuilen. Al deze dingen moeten we met Christus ondergaan om gevormd te worden.

Als je je verwachtingen van je naaste niet te hoog stelt, zijn liefdevolle benaderingen een kadootje waarvoor je kunt danken. Maar van God mogen we juist wel veel verwachten.

Als wij iets voor broeders, zusters, familieleden of anderen doen, moeten we niet verwachten dat zij ons op dezelfde manier tegemoet komen. We doen het immers vanuit Christus? Als je op dezelfde manier terugbetaald wilt worden heb je je loon al.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: oktober 13, 2012, 05:31:41 pm »

quote:

small brother schreef op 13 oktober 2012 om 16:42:
[...]

Nait zo jaog'n heur! Ik heb nog helemaal niet gereageerd op reacties op de zgn. hoofdzaken. Jouw eerdere reactie daarop herken ik mij niet in. Maar het is goed dat je zo reageert, want deze (omgang met) onderwerpen raken denk ik een kernprobleem van het gereformeerde onderlinge bij elkaar langs spreken. Dat was de titel en aanzet van deze draad..
Okee. Ik ben benieuwd.  Dan wacht ik ff.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: oktober 13, 2012, 06:29:13 pm »

quote:

Met alle respect, niet alleen liefde. Lees:

Exodus 34

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: oktober 13, 2012, 06:42:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 oktober 2012 om 16:35:
[...]

Dat blijkt, maar toch zeg ik er wat van.
Het is namelijk voor mij het zelfde als sommige dominee's met uitspraken als:
"in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes."
En: "Wees lankmoedig voor elkaar" , "betuchtigd elkander"
Heel mooie woorden, maar het stoort.
Ik geloof dat je met het vertrouwen op de Heilige Geest in gesprek met elkaar, dergelijke elitair voordoende woorden niet nodig hebt.
De gereformeerd gezinde kerken hebben al zo'n elite emago.

gait,

er is en verschil tussen beschikbaar vocabulaire aan te hanteren taal.
er is een verschil tussen hoogdravendheid en eenvoudig geloof

lees math 11 vers 25

hoewel ik soms  scherp schrijf acht ik me zeer bescheiden waar het waarheidvinding betreft!!

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: oktober 13, 2012, 07:20:46 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 18:29:

Exodus 34

Vind je Ex. 34 zo liefdeloos? Ook straf en oordeel maken deel uit van Gods liefde.
Als Hij ongehoorzaamheid zou tolereren, zou het er slecht uitzien voor de wereld.
God is wel alleen liefde. Door harde maatregelen worden we gevormd tot wat Hij van ons wil maken. Dat geldt ook voor het volk Israël. Dat is liefde!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: oktober 13, 2012, 07:54:25 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 18:29:
[...]

Exodus 34

Nu citeer ik uit de bijbel: "God is Liefde"
Dan is Hij dus liefde. Alles wat Hij doet is liefde.
Geen verwijt aan Zijn adres dat Hij liefdeloos zou zijn.
Al slaat Hij een olifant dood en wringt Hij Jupiter tussen zijn vingers tot maanstof,
dan nog doet Hij dat uit Liefde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: oktober 13, 2012, 08:01:18 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 18:42:
[...]

gait,

er is en verschil tussen beschikbaar vocabulaire aan te hanteren taal.
er is een verschil tussen hoogdravendheid en eenvoudig geloof

lees math 11 vers 25

hoewel ik soms  scherp schrijf acht ik me zeer bescheiden waar het waarheidvinding betreft!!
Laat maar.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 10:58:34 am door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: oktober 13, 2012, 08:02:49 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 oktober 2012 om 23:31:
[...]

Waar staat dat in Gods woord
Hoe zit dat met de tekst "waar twee of drie...etc
Hoe zit dat met de vervolgde kerk (bijv Noord Korea/China?)

Wat ik bedoel te zeggen dat de kerk op zich niet in eerste instantie verantwooordelijk is voor wat medeleden doen (er hoort natuurlijk wel toezicht te zijn) en dat de kerk dat dus niet is aan te rekenen.

In die hoedanigheid bedoel ik de mens loskoppelen van de kerk - lees als persoon A iemand iets aan doet kun je dat niet de kerk verwijten en dat is wat er in praktijk nog wel eens gebeurt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: oktober 13, 2012, 08:03:03 pm »

quote:

Adinomis schreef op 13 oktober 2012 om 19:20:
[...]

Vind je Ex. 34 zo liefdeloos? Ook straf en oordeel maken deel uit van Gods liefde.
Als Hij ongehoorzaamheid zou tolereren, zou het er slecht uitzien voor de wereld.
God is wel alleen liefde. Door harde maatregelen worden we gevormd tot wat Hij van ons wil maken. Dat geldt ook voor het volk Israël. Dat is liefde!
Zo is dat :)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: oktober 13, 2012, 08:15:58 pm »
Heb net Jesaja 1 zitten lezen. Gods keiharde oordeel over Israels wangedrag komt met een liefdevolle profetie: "Rood als scharlaken? Wit als wol!" En: Je zult worden: "Stad van rechtvaardigheid, burcht van waarheid."

Zelfs Gods oordeel is vol liefde en licht.

Maar het houdt wel in dat alle rebellie en alles wat er niet bijhoort weggegooid en uitgebrand zullen worden. Dat is niet liefdeloos; dat is gewoon nodig. Zelfs de meest zorgzame schoonmaker heeft na afloop een vuilniszak met dingen die weg moeten.

De nieuwtestamentische term voor "hel", Ge-Henna (Dal van Hinnom) verwijst niet voor niets naar Jeruzalems plek voor afvalverbranding.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: oktober 13, 2012, 09:45:17 pm »

quote:

Adinomis schreef op 13 oktober 2012 om 19:20:
[...]

nee, niet liefdeloos, maar wel aan aanwijzing dat Gods karakter niet het karakter van een doetje is, snap je?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: oktober 13, 2012, 09:47:02 pm »

quote:

Qohelet schreef op 13 oktober 2012 om 20:15:
Heb net Jesaja 1 zitten lezen. Gods keiharde oordeel over Israels wangedrag komt met een liefdevolle profetie: "Rood als scharlaken? Wit als wol!" En: Je zult worden: "Stad van rechtvaardigheid, burcht van waarheid."

Zelfs Gods oordeel is vol liefde en licht.

Maar het houdt wel in dat alle rebellie en alles wat er niet bijhoort weggegooid en uitgebrand zullen worden. Dat is niet liefdeloos; dat is gewoon nodig. Zelfs de meest zorgzame schoonmaker heeft na afloop een vuilniszak met dingen die weg moeten.

De nieuwtestamentische term voor "hel", Ge-Henna (Dal van Hinnom) verwijst niet voor niets naar Jeruzalems plek voor afvalverbranding.
sterker, daar werden de lijken van misdadigers in een grote kuil geworpen

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: oktober 13, 2012, 10:17:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 21:45:
nee, niet liefdeloos, maar wel aan aanwijzing dat Gods karakter niet het karakter van een doetje is, snap je?

Precies. De mens heeft de neiging om liefde met lievigheid te verwarren.  Lief is iemand dan die doet wat jij graag wilt. Zo wil men God"s liefde ook zien. Dan zou God inderdaad een doetje zijn. Maar het is net als bij rechtgeaarde ouders. Die vaardigen soms ook strenge regels of straffen uit om te voorkomen dat een kind gaat ontsporen.

Ik vergelijk het ook wel eens met een kindje dat een prikje (of sterker: een operatie) krijgt. Het kindje snapt niet waarom de ouders toelaten dat het aan die dokteren wordt overgeleverd. Maar het is wel voor zijn bestwil. Zo komen wij in de moeite om gevormd te worden.

Wij snappen soms ook niet waarom God moeilijke dingen toelaat. Maar Hij houdt zielsveel van ons.

God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem” (1 Johannes 4:16). “Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde” (1 Johannes 4:8).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: oktober 14, 2012, 01:44:21 am »
Amen.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 01:49:42 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: oktober 14, 2012, 01:46:11 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 02:28:34 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: oktober 14, 2012, 01:47:03 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 02:28:21 am door gaitema »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: oktober 14, 2012, 06:50:19 am »

quote:

small brother schreef op 13 oktober 2012 om 14:00:
[...]
Liefde tegenover Gods Woord
Het onderwerp dat door jou wordt ingebracht en verdedigd is dus dat de liefde wordt geplaatst tegen over Gods Woord. En met je doorstrepingen neem je daarmee dus actief als partij deel in een gesprek waarin jouw schijnbare (onbedoelde) inzet is dat de gelovigen het Woord van God loslaten om het kleed van de liefde aan te trekken. Terwijl in de volle breedte van vele kerken de liefde al als tegenstander is verklaard van de wet, handel jij hier nog eens actief mee om de liefde tot tegenstander van Gods Woord te maken. Dat vind ik jammer. Als de liefde aan de orde is, dan moet de liefde benoemd worden. En als wij met elkaar weten dat wij in de liefde moeten en willen zijn, dan mogen wij ook vrijuit spreken over de hoofdzaken van ons geloof.

Vind je niet?

[...]

Echt niet. Paulus spreekt over de situatie zonder liefde en het vooruitgangspunt van de liefde. Dat was geen uitnodiging om heel de bijbel te schrappen. Paulus spreekt over de situatie dat wij spreken over de kerk, maar de liefde niet hebben.Hij spreekt dan over die liefde als eerste en hoogste. Maar dat is niet een uitnodiging om bij aanwezigheid van liefde de stekker uit de rest van het geloof te trekken. Paulus was hier geen prediker van de theologie van het feest van de gearriveerdheid in de Geest !

[...]

Opnieuw: wil je een tweedeling maken tussen degenen die kiezen voor de liefde, en dan bevrijd zijn van vermaningen en leringen en tuchtiging door Gods Woord; en aan de andere kant degenen die duwen en trekken en oproepen dat de Heere iets (niet) wil, en dus al niet in de liefde kunnen zijn??? Hoe beantwoord je de vraag wat de liefde werkt in de ogen van God? Maar misschien begrijp ik je gewoon niet.

[...]

Is het fundament de liefde???
Ik ga hier nog even niet op in. Ik vind dat je er wel heel juiste dingen over zegt, maar gelet op de samenhang met het overige en ons kennelijke bij elkaar langs spreken, zou ik het jammer vinden om je er nu al op aan te spreken.

Nee. De liefde is  niet zozeer het fundament. Maar de "ophanging". De centrale knoop in het geheel van je "luchtballon" die, indien deze knoop losraakt, maakt dat het hele zaakje in vrije val raakt. Als het ware.

"Gij zult de Here, uw God, liefhebben (Ἀγαπήσεις) met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand" en "Gij zult uw naaste liefhebben (Ἀγαπήσεις) als uzelf". Aan deze twee geboden hangt (κρεμάννυμι) de ganse wet en de profeten.

Als we Christus' leer die via Paulus tot ons komt hiermee in verband brengen (die eeuwige liefde waar hij in 1 Kor 13 over spreekt - Gods liefde, dus), onstaat bij mij het beeld van een God die liefdevol zijn schepping onderhoudt vanuit en met het schenken van zijn eigen "liefde" = tevens de "gerechtigheid van zijn Koninkrijk" (de rechtsgrond ervan - en dus ook het doel - "de nog voortreffelijker weg").

God geeft zijn liefde dus met een opdracht: die liefde "wederkerig" laten zijn: God liefhebben en je naaste...
Maar daarmee is de liefde niet een tegenstander verklaart van al het andere... Wet en profeten volgen uit die voornaamste gebod... Maar indien we al die andere geboden navolgen kunnen we niet ineens gaan zeggen "dat we dan de liefde ook wel zullen hebben!!!". Ik denk dat we elkaar op dit punt nog niet hebben gevonden... De kennelijke misvatting (?) dat het met die liefde als "basisgegeven" wel goed zal zitten als we blijkbaar precies op Gods pad van "Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God" blijken te wandelen...

Maar andersom stel ik ook niet dat we wel goed zitten "als we enkel de Liefde hebben". Lees mijn bijdragen terug en zie dat ik dat niet stel!
Want het is ook:
Marcus 12:28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’ 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’ 32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: 'U bent niet ver van het koninkrijk van God'.

Als we ons vasthouden aan Gods liefde en zijn hoofdgebod onderhouden zijn we niet ver van Gods koninkrijk... Maar we zijn nog niet "gearriveerd"...!

Al geldt wel Gods belofte:
Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden.

En ik weet wel: Jezus spreekt hier over "leeftocht tijdens je leef-tocht": eten, drinken, kleding tijdens je leven... Maar God voedt ons ook op het immateriële vlak. JEZUS is ons Brood uit de hemel...! De mens leeft "van ieder woord dat Gods mond uitgaat" (Deut 8:3)...

Een verwachtingvol zoeken naar de gerechtigheid van Gods koninkrijk, het beantwoorden van Gods liefde, doet Hem zijn mond openen en je geven wat je zoekt:
brood - water - kleding - "Sabbat - Eredienst - Dienst van het Woord - Dienaar des Woords - De belijdenis geschriften - Het Woord van God"...

Bouwen aan Gods koninkrijk is dus allereerst verwachtingsvol opzien naar Hem. En pas DAN mag je al het moois om je heen ontwaren dat er misschien al die jaren al was, maar je niets zou hebben gebaat als je die Liefde niet zou hebben...

En dan staan Liefde en Woord niet tegenover elkaar... Dan gaan ze volledig in elkaar op zonder dat de een de ander kan vervangen...

En dan zal het wel mijn "verhoogd associatieve staat" van het moment zijn (het is de Dag van de Heer, zal ik maar denken...) als ik het niet kan laten om hierbij ook te denken aan het "mysterie van de Drieëenheid - waarbij Athanasius ons oproept niet "de Personen te vermengen of het Wezen te delen" - dit geldt dus ook voor Woord en Liefde (en, nee: ik vat beide niet op als "godheden binnen de Godheid" - maar als "Gods instrumenten" die Hij ons in handen wil geven - onze "leeftocht")

Maar die Liefde is vooral ook wel "Gods eerste adem" die ons "tot een levende ziel maakt"! Zonder Liefde geen leven...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: oktober 14, 2012, 06:50:48 am »
Ja inderdaad, God is Liefde. Een abstracte kracht ....... geen " persoon " dus.
God is Geest. Geest der volmaaktheid. Geest der harmonie. Geest der perfectie.
Zodoende geen bewuste entiteit of een soort van handelende persoon.

En toch denken velen dat het tóch zo is. Dat vind ik bijzonder merkwaardig.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 06:51:05 am door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: oktober 14, 2012, 06:59:11 am »

quote:

Eigenlijk vind ik dat het gespeksniveau wat te hoogdravende trekken vertoond.

Amen.
In de basis is dit misschien zo ongeveer wat ik wil zeggen...

Ik zal mezelf maar voorhouden: "Vergeet de rest als je jezelf ook niet meer snapt, Hendrik..."

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: oktober 14, 2012, 07:13:38 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 13 oktober 2012 om 14:44:
[...]

@HNG
Toen ik je bijdrage net las kwam de volgende gedachte in me op. Ken je dat? Een gedacht die ineens binnenkomt als een onvoorwaardelijke waarheid.
Die gedachte was de navolgende:

Het is niet onze wereldse liefdepoging die ons met elkaar verbindt, maar het is de hemelse liefde (agapé) die ons, niet zichtbaar, al overbrekelijk met elkaar heeft verbonden. Ook al voelen we dit nog niet zo, is er pijn, verdriet en teleurstelling. Vaak vraag ik me af op agapé een term is die wel voldoende is uitgewerkt in de gereformeerde leer, zichtbaar gesteld als wezenlijk instrument naar elkaar. Begrijp je wat ik bedoel?
Ja. Denk ik... (zie mijn voorgaande bijdragen). Maar ik hoop vooral op een doorgaande reformatie van het gereformeerde leven (en die niet alleen de leer) door die Liefde... Een doorgaande reformatie (om duidelijk te maken dat die liefde niet geheel en al zal ontbreken binnen onze kerken!!) - opdat die Liefde er NOG meer gaat afspatten... En nog meer... En nog meer... En nog meer...

quote:

Jij als NGK mag hier net als elk ander in GL meepraten, jij bent toch gereformeerd? Of is dit topic louter GKV?
Over nederlands gereformeerden heb ik geen oordeel behalve de uitzendingen via ZVK. Die verrassen me altijd positief.

En ja, ze hebben de exclusiviteit ook aan mij proberen aan te leren, maar ik was nogal tegendraads zeg maar  :)
En ja, ik heb de uitgestoken hand, maar ik ervaar dat die toch vaak geweigerd wordt.
Ik was niet zozeer tegendraads (al werd ik het er wel van, kan ik me nog goed herinneren) - maar ik was al "buitenverbander" toen mijn leerkracht 5e klas me e.e.a. voor hield... Maar de boodschap zelf voelde op dat moment al aan als "tegen de draad in gesneden"... Hij was niet overtuigend.

(Alle andere "wegen" werden me geschetst als mindere weg tot God - maar ik bedacht toen al: als het mindere wegen zouden zijn: het zijn blijkbaar TOCH wegen tot God - en dan gaat het predikaat "slechter - beter", "waar - minder waar" niet op... Of eenieder buiten de GKV gaat verloren, of dit is niet het geval... Maar dan is de angel volledig uit die boodschap getrokken...!!)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: oktober 14, 2012, 07:20:10 am »

quote:

Ozombi schreef op 14 oktober 2012 om 06:50:
Ja inderdaad, God is Liefde. Een abstracte kracht ....... geen " persoon " dus.
God is Geest. Geest der volmaaktheid. Geest der harmonie. Geest der perfectie.
Zodoende geen bewuste entiteit of een soort van handelende persoon.

En toch denken velen dat het tóch zo is. Dat vind ik bijzonder merkwaardig.

Maar dat laatste zet je blijkbaar niet aan het denken?! (Je reageert in ieder geval steeds op dezelfde manier als je dit onderwerp ter sprake brengt...)

Net zoals een Jezus van Nazareth die je voor houdt "die abstracte kracht" aan te spreken (!) als "onze Vader"??
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 07:20:43 am door Hendrik-NG »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: oktober 14, 2012, 09:07:20 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 oktober 2012 om 06:59:
[...]

In de basis is dit misschien zo ongeveer wat ik wil zeggen...

Ik zal mezelf maar voorhouden: "Vergeet de rest als je jezelf ook niet meer snapt, Hendrik..."

Okee, zijn we het eens :)
Ik zelf noem overigens de Liefde wel het fundament, want God is Liefde.
Alles draait om God, vanwege die Liefde stierf Jezus voor ons aan het kruis.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: oktober 14, 2012, 11:12:27 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2012, 01:09:27 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: oktober 14, 2012, 06:05:00 pm »
Vandaag hoorde ik een referaat (56.30)op internet van Arie de Rover. Het ging over identiteit n.a.v. de gelijkenis van de verloren zonen. Ik zal een stukje ervan hier neerschrijven, omdat het, denk ik wel met ons onderwerp te maken heeft.

Het gaat erom dat we elkaar afrekenen op ons gedrag. We worden dan moralistisch. Onze identiteit is afgestemd op de identiteit van de kerk.

Dit plaatje laat uw honger naar identiteit zien.
Een gebruikelijke gedachte is "ik wil na een leuk leven ook een eeuwig leven hebben".
De meesten vullen dat dan zo in:
De vraag "ben ik een kind van God" hoeft hen niet onzeker te maken. Ze halen hun identiteit uit "wat we als kerk met elkaar hebben afgesproken. Dus... jòh...als jij nu hier lid bent (want wij zijn de ware - wij snappen het), doe dan maar mee met de gewoonten, doe mee met de plichten, doe mee met de afspraken, met de juiste leeruitleg. Hou je netjes aan de wet, die heeft God niet voor niets gegeven. Kortom wees nooit ongehoorzaam, als Vader je iets opdraagt. Doe goed je best.

Dan kan zomaar de suggestie in je postvatten: "ik zit wel goed, kijk maar, ik ben toch lid? Ik doe toch mijn best? En vaak kun je dat nog uitdragen naar anderen die dat weer niet doen. Die zijn erg ver afgedreven zeg! Tjonge...dat zijn homo's, dat zijn prostituees, die gaan nooit naar de kerk. Of die is al 18 jaar en gaat ook niet meer naar de kerk.

Dit is nu precies de houding van de oudste zoon in de gelijkenis van de verloren zonen. Die oudste zoon die zo stinkend zijn best deed. Die ook zo de overtuiging had dat hij deed wat de vader zei.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: oktober 15, 2012, 04:36:38 am »
@Adinomis ::
Zo is het inderdaad. Kinderen van god worden niet in de aardse kerk geboren,
als je begrijpt wat ik bedoel. Er is wel een andere " kerk of tempel " waar zij
" geboren " worden. Helaas kan men dat laatste maar moeilijk verdragen.......

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: oktober 15, 2012, 06:12:33 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 oktober 2012 om 18:05:
Vandaag hoorde ik een referaat (56.30)op internet van Arie de Rover. Het ging over identiteit n.a.v. de gelijkenis van de verloren zonen. Ik zal een stukje ervan hier neerschrijven, omdat het, denk ik wel met ons onderwerp te maken heeft.

Het gaat erom dat we elkaar afrekenen op ons gedrag. We worden dan moralistisch. Onze identiteit is afgestemd op de identiteit van de kerk.

Dit plaatje laat uw honger naar identiteit zien.
Een gebruikelijke gedachte is "ik wil na een leuk leven ook een eeuwig leven hebben".
De meesten vullen dat dan zo in:
De vraag "ben ik een kind van God" hoeft hen niet onzeker te maken. Ze halen hun identiteit uit "wat we als kerk met elkaar hebben afgesproken. Dus... jòh...als jij nu hier lid bent (want wij zijn de ware - wij snappen het), doe dan maar mee met de gewoonten, doe mee met de plichten, doe mee met de afspraken, met de juiste leeruitleg. Hou je netjes aan de wet, die heeft God niet voor niets gegeven. Kortom wees nooit ongehoorzaam, als Vader je iets opdraagt. Doe goed je best.

Dan kan zomaar de suggestie in je postvatten: "ik zit wel goed, kijk maar, ik ben toch lid? Ik doe toch mijn best? En vaak kun je dat nog uitdragen naar anderen die dat weer niet doen. Die zijn erg ver afgedreven zeg! Tjonge...dat zijn homo's, dat zijn prostituees, die gaan nooit naar de kerk. Of die is al 18 jaar en gaat ook niet meer naar de kerk.

Dit is nu precies de houding van de oudste zoon in de gelijkenis van de verloren zonen. Die oudste zoon die zo stinkend zijn best deed. Die ook zo de overtuiging had dat hij deed wat de vader zei.
Ik heb de lezing beluisterd en heb er veel aan gehad. Dank voor het verwijzen!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: oktober 15, 2012, 06:27:07 am »

quote:

Ozombi schreef op 15 oktober 2012 om 04:36:
@Adinomis ::
Zo is het inderdaad. Kinderen van god worden niet in de aardse kerk geboren,
als je begrijpt wat ik bedoel. Er is wel een andere " kerk of tempel " waar zij
" geboren " worden. Helaas kan men dat laatste maar moeilijk verdragen.......
heb jij de link beluisterd Ozombi? Ik heb de indruk van niet

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: oktober 15, 2012, 08:27:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 oktober 2012 om 19:55:
dit weekend ga ik even in één reactie reageren op alle toegevoegde bijdragen. Even geduld a.u.b.
ik heb inmiddels op bepaalde reacties gereageerd, op SB nog niet volledig, maar weet niet of betrokkene daar verder nog behoefte aan heeft, ook omdat ik nog geen verdere feedback heb kunnen waarnemen. Onnodige inspanning wil ik graag voorkomen....ik merk het wel...
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2012, 08:27:50 pm door grondig christelijk »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: oktober 15, 2012, 09:29:48 pm »
@GC

Ik ga af op de quote die Adinomis geeft. In feite staat daar hetzelfde als
de strekking van enkele posts op dit forum mijnerzijds. Van enige aardse
kerk gehouwen uit steen mag men geen enkele garantie verwachten.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: oktober 15, 2012, 10:20:07 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 15 oktober 2012 om 06:27:

heb jij de link beluisterd Ozombi? Ik heb de indruk van niet

Fijn GG dat het je aansprak wat de spreker vertelde. Iemand die ik ken en waarschijnlijk wel enigszins met jou te vergelijken is, gaf me die link met de mededeling: "dit is balsem voor mijn ziel."

Het was goed om O. te vragen of hij de redevoering wel had gehoord. Want die komt helemaal niet overeen met zijn manier van denken, waarvan ik ook nadrukkelijk afstand neem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: oktober 16, 2012, 10:10:21 am »
GC: een andere vraag. Hoe ga je nu om na deze ervaring met je kijk op de gkv als het gaat om Gods grote gebod om je naaste lief te hebben als je zelf? Lijkt me dan een enorme worsteling.

Ik had het zelf bewust tegen je over contact zoeken via een kring, vanwege mijn eigen ervaring. Als ik puur in de kerk zit en nergens bij zit in de kerk, dan vereenzaam ik in de banken. Je spreekt wel wat met de mensen, maar in de kerk is dat toch heel kort. Maar in de commissies en op de kring van onze kerk merk ik dat je de mensen veel persoonlijker leert kennen en de gemeenschap met de christenen daar juist sterker ervaren kan. Op de kring afgelopen zondag kwamen er twee nieuwe leden bij. De hele kring bestaat uit PKN-leden, waarvan ruim de helft weinig in de kerk komt. Ze zijn allemaal tussen de 26 en ergens in de 40 jaar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: oktober 16, 2012, 10:12:56 am »
Daarbij: de diepgang is ook groter en je leert veel meer van elkaar, dan in de kerkbanken. Iedereen kan ook zijn verhaal kwijt, wat in de kerkbanken niet kan.
Een man van 34 op onze kring zegt het zo: "de kerk is voor mij éénrichtingsverkeer."