Auteur Topic: Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit  (gelezen 38366 keer)

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Vrijgemaakt gereformeerde indentiteit
« Reactie #15 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:00:39 am »

quote:

rtfm08 schreef op 04 oktober 2012 om 23:50:
[...]

De vraag is of lezen nederland van deze krant wel zo gecharmeerd is van stront kiepen over een ander - als je dan toch wat wil zeggen ga er dan heen en doe dat tijdens de dag zodat je elkaars standpunten kunt aanhoren en duidelijk maken.
Dat getuigd mi van meer volwassenheid dan de manier waarop het nu gedaan wordt.

Als al jaren buitenstaander van de gkv (ben rond mijn 22e uit dit kerkverband gegaan), zal het me worst wezen wat ze in een krant van elkaar schrijven. Voor een dergelijke dag zoals jij voorstelt is een voortrekker / organisator nodig ... wellicht iemand die zich daartoe geroepen voelt? Mij hoef je er iig als inmiddelse geheel buitenstaander niet voor uit te nodigen, het gekibbel onderling in een kerkverband, organisatie of welke groep mensen dan ook, waarvan ik in de context geen geheel mee vorm interesseert me 0,0.

Kan me van vroeger herinneren een avond met plaatselijke kerk, praten over veranderingen in de liturgie ... hoger niveau dan dat sommigen vonden dat 3 x amen zingen na de preek de dienst te actief maakte kon ik daar niet vinden, als men behoefte heeft om daar over te praten vind ik het prima ... maar dan wel zonder mij, ik weet wel betere / leukere dingen met mijn tijd te doen!

(Heb net bijv. een bon op marktplaats gekocht voor 8 euries voor een museum, 2 volwassenen en 3 kinderen entree ...)
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:06:04 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 23:57:
[...]

Kennelijk  wil je een oordeel over de krant en het niet hebben over de identiteit van GKv Nederland?
over die krant kan ik kort zijn: pagina 2 is leuk, de familieberichten van belang omdat ik nogal wat mensen ken in den lande.
verder adviseer ik www.refdag.nl voor kerknieuws....
Wat krant betreft lijkt het me simpel ... zolang er een markt is zal in behoefte worden voorzien ... als de lezer niet gecharmeerd is van de krant of geen behoefte heeft aan de berichtgeving / manier van berichtgeving of wat dan ook ... dan zou ik die lezer adviseren zijn abonnement op te zeggen. Gezien het feit dat de krant bestaat zijn er blijkbaar genoeg lezers die de berichtgeving graag in deze vorm willen lezen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Marjo

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:18:55 am »
Laten we kiezen voor eenheid!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 05, 2012, 10:43:31 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 oktober 2012 om 23:57:
[...]

Kennelijk  wil je een oordeel over de krant en het niet hebben over de identiteit van GKv Nederland?
over die krant kan ik kort zijn: pagina 2 is leuk, de familieberichten van belang omdat ik nogal wat mensen ken in den lande.
verder adviseer ik www.refdag.nl voor kerknieuws....
Jongens. Niet zo somber over dat ND van "ons"! Het is m.i. een krant die bijzonder "christelijk sociaal betrokken" is, en vooral een verademing na mijn Volkskrant-abonnement nadat die krant een akelig "rechtse" koers ging varen op het levensbeschouwelijke vlak...

Maar we krijgen als "divers-verbonden verbanders" inderdaad wel een spiegel voorgehouden. Laten we daar vooral in blijven kijken! In de hoop dat dit heilzaam gaat werken...

"Gij geheel anders", weten we nog...?? Want: "jullie (ik en de rest) hebben Christus leren kennen"... Is dat zo?? Dan ZAL dat zijn uitwerking gaan krijgen in ons kerkelijke leven!!! In een besef dat er maar één "Verband" mogelijk is...!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 06, 2012, 08:55:25 am »

quote:

Marjo schreef op 05 oktober 2012 om 10:18:
Laten we kiezen voor eenheid!

Als dat even zou kunnen dan graag. ;)

Het landschap is wel erg divers geworden gezien de verschillende stromingen ......

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:04:03 am »

quote:

rtfm08 schreef op 05 oktober 2012 om 08:55:
[...]

Ga gewoon je ding doen en begin eens aan de basis zou ik zeggen.

Groepen hebben gewoon behoefte aan leiders. Waar maak je je druk om als er dan leiders gaan opstaan?
Vorige eeuw hadden we nog mensen als Klaas Schilder etc., wat hebben we aan "sterke geloofsmannen" (iew, wat een vreselijk woord maar ik weet even geen ander) nu nog dan?

Ik vind het prima dat er voorgangers opstaan en hun mening verkondigen. Juist daardoor krijg je dat er weer gesprek is.
En als het ND die mensen een podium wil bieden: prima, daar heb je kranten voor.
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:25:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 11:04:
[...]

Groepen hebben gewoon behoefte aan leiders. Waar maak je je druk om als er dan leiders gaan opstaan?
Vorige eeuw hadden we nog mensen als Klaas Schilder etc., wat hebben we aan "sterke geloofsmannen" (iew, wat een vreselijk woord maar ik weet even geen ander) nu nog dan?

Ik vind het prima dat er voorgangers opstaan en hun mening verkondigen. Juist daardoor krijg je dat er weer gesprek is.
Eens. Wat ik wil zeggen is dat de basis van alle dag mi met regelmaat uit het oog verdwijnt en de focus zo wel erg scherp op dit soort zaken komt. 7 dgn per week christen en er zijn voor de medemens.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:38:41 am »

quote:

Maar hebben we als christen-groep dan niet al Ene Leider die Hoofd is van de Gemeente?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 06, 2012, 11:52:34 am »

quote:

[...]

En als het ND die mensen een podium wil bieden: prima, daar heb je kranten voor.

Je reactie roept twee vragen bij me op:
1. Zijn het 'geloofsmannen' of verdedigers van een traditie.
2. Via een krant communiceren is net als via een forum. Het laat veel ruimte voor onbegrip of verkeerde interpretatie. Waarom zoals TS aangeeft gaat men niet met elkaar in gesprek?

Los daarvan: de verschillen binnen de GKv zijn inmiddels zo groot dat niet iedereen zich vertegenwoordigd zal voelen door 'een leider' die opstaat.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 06, 2012, 12:47:52 pm »

quote:

learsi schreef op 06 oktober 2012 om 11:38:
[...]

Maar hebben we als christen-groep dan niet al Ene Leider die Hoofd is van de Gemeente?

Of je begrijpt niet wat ik bedoel óf, en dat is mogelijk, je begrijpt niet wat ik bedoel.
Alle gemeenschappen zoeken naar een menselijke persoon die hun mening kan en wil vertalen. Vroeger noemden ze dat ook wel "voormannen des geloofs". Greydanus was zo'n voorman in Gereformeerde kring maar ook Kuiper valt daaronder.
In de orthoxe kringen zie je dat bv Brink zo'n sterke leider is.
Daar is niets mis mee, Paulus en Petrus stonden immers ook op om de Kerk te leiden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 06, 2012, 12:52:38 pm »

quote:

Peter68 schreef op 06 oktober 2012 om 11:52:
[...]

Je reactie roept twee vragen bij me op:
1. Zijn het 'geloofsmannen' of verdedigers van een traditie.

Vroeger zouden ze zeggen "verdedigers van het Eene Waare Geloof". Schilder had overigens niets met die terminologie (het ware kerk denken....).
Het zijn mannen die de gemeenschap op dit moment sterk bepalen bij "waar staan we nu?".
Soms vanuit een traditioneel denken, soms vanuit een heimwee naar vroeger, altijd vanuit de wens om als kerk Kerk van Christus te zijn en blijven

quote:

2. Via een krant communiceren is net als via een forum. Het laat veel ruimte voor onbegrip of verkeerde interpretatie. Waarom zoals TS aangeeft gaat men niet met elkaar in gesprek?
Wie zegt dat dat gesprek er niet is? Wie de bladen binnen de GKv leest (Kerkbode van het Noorden, Reformatie, Nader Bekeken etc) ontdekt dat er juist veel gesprek is. Ook het wisselen van brieven (in de vorm van artikelen) is een vorm van gesprek. Juist dat openbare dient de opbouw van de gemeenschap. In een achterkamertje gaan praten voegt weinig toe aan het debat.
Laat mensen zelf nadenken over waar ze staan en geef de mensen de informatie die beschikbaar is.

quote:

Los daarvan: de verschillen binnen de GKv zijn inmiddels zo groot dat niet iedereen zich vertegenwoordigd zal voelen door 'een leider' die opstaat.
Klopt maar de eenheid in Christus wordt door allen gezocht. Ik voel me door niemand vertegenwoordigt dus dat scheelt, elke groepering heeft wel iets wat me aanspreekt :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 06, 2012, 12:53:28 pm »
Maar wat is de gereformeerd vrijgemaakte identiteit in summum?
Geen idee eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2012, 12:53:39 pm door Riemer Lap »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 06, 2012, 07:09:16 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:53:
Geen idee eigenlijk.
Mooie vraag waar we waarschijnlijk niet uit gaan komen............

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 06, 2012, 07:23:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:52:
[...]

Vroeger zouden ze zeggen "verdedigers van het Eene Waare Geloof". Schilder had overigens niets met die terminologie (het ware kerk denken....).
Het zijn mannen die de gemeenschap op dit moment sterk bepalen bij "waar staan we nu?".
Soms vanuit een traditioneel denken, soms vanuit een heimwee naar vroeger, altijd vanuit de wens om als kerk Kerk van Christus te zijn en blijven
Zolang die wens de achterliggende gedachte is dan heb ik geen probleem met het feit dat mensen vanuit traditie of heimwee "hun" zaak verdedigen. Maar de grens tussen kerk van Christus willen zijn en God voor je eigen karretje spannen is wel akelig dun....

quote:

[...]
 Wie zegt dat dat gesprek er niet is? Wie de bladen binnen de GKv leest (Kerkbode van het Noorden, Reformatie, Nader Bekeken etc) ontdekt dat er juist veel gesprek is. Ook het wisselen van brieven (in de vorm van artikelen) is een vorm van gesprek. Juist dat openbare dient de opbouw van de gemeenschap. In een achterkamertje gaan praten voegt weinig toe aan het debat.
Laat mensen zelf nadenken over waar ze staan en geef de mensen de informatie die beschikbaar is.
Met gesprek bedoel ik live met elkaar praten en niet via allerlei kanalen op papier of de digitale snelweg.

quote:

[...]

Klopt maar de eenheid in Christus wordt door allen gezocht. Ik voel me door niemand vertegenwoordigt dus dat scheelt, elke groepering heeft wel iets wat me aanspreekt :)
Is dat nu juist niet het probleem? Dat we geen grote gemene deler meer kennen als GKv-ers?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 06, 2012, 07:24:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 oktober 2012 om 12:53:
Geen idee eigenlijk.

PKN ontdaan van vrijzinnigheid?
Het verlangen om hervormd te zijn onder het Kruis?
Een nieuwe start is een nieuw begin