Hoi Trajecto, Pottenbakker, pjotr, Riemer en anderen,
quote:
quote:
Het lijkt mij wenselijk om [...] aan te geven of je praat
- vanuit het perspectief van lidmaatschap van de vrijgemaakt Gereformeerde kerken (dan wel een afsplitsing daarvan die de 'ware' vrijgemaakt Gereformeerde identiteit beter bewaard meent te hebben) óf
- vanuit het perspectief van een buitenstaander.
Maar als je dat niet wilt, hoeft dat dus wat mij betreft niet.
De vragen "Wie zijn we?" en 'Herkennen we ons in elkaar?'
kan uiteraard alleen door leden van een vrijgemaakt Gereformeerde kerk
zelf beantwoord worden.
Zelfs ex-leden raad ik aan om terughoudend te zijn om daarop een antwoord te geven, want ze zijn vast niet voor niets ex-lid en dus bevooroordeeld.
quote:
Dat was ook mijn intentie, maar ook ik voelde me dus geroepen om er aan bij te dragen dat de discussie weer on-topic kwam.
Dat lijkt te lukken!
Op deze manier kunnen we nog wel een stukje verder komen dan 35 pagina's, Pjotr...
quote:
Ik heb daarover al heel wat geschreven en doe dat met alle liefde opnieuw, maar nu dus beter even niet.
Als je even een stukje terugleest
wat ik op 13 december 2012 om 17:59 schreef aan small brother is je vraag misschien echter al voor een groot deel beantwoord.
quote:
Dat is exact de omgekeerde benadering van wat ik probeer te promoten in deze discussie: voor mij is identiteit een antwoord op de vraag "Wie ben ik?" en in het verlengde daarvan "Wie zijn wij?".
Juist datgene waarmee ik me identificeer,
mijn identiteit kan ik godsonmogelijk 'slechts beschrijven'.
Het bepaalt mijn eigenwaarde!
Het is het meest waardevolle dat ik 'heb'!
Vanuit het besef dat dat voor anderen ook geldt en omdat ik niemand wil kwetsen met een (als negatiever dan hun zelfbeeld op te vatten) waardeoordeel, probeer ik heel voorzichtig te zijn als ik de identiteit van anderen beschrijf.
Ik beroep me daarbij als het enigszins kan op wat ze zelf zeggen of schrijven.
Vandaar mijn verwijzing naar
www.gkv.nl en mijn vraag in hoeverre jullie vrijgemaakt Gereformeerden je daarin herkennen.
Liever dan iets te beschrijven waarin ik me
niet herken, bevestig ik iets uit wat een ander schrijft als iets waarin ik me
wel herken.
Of anders beschrijf ik het als het me enigszins lukt als iets waarvan ik erken dat het
ook waarde heeft, al heeft het niet mijn prioriteit.
In dat laatste geval zie en beschrijf ik dat dus het liefst als complementair aan mijn eigen prioriteiten, zodat we samen beter inhoud kunnen geven aan het lichaam van Christus, aan de Kerk als geheel waar we beiden deel van uitmaken.
quote:
Begrijp ik je goed als ik dat vertaal als: "Ik ben christen en herken me niet noodzakelijk beter in andere leden van mijn denominatie dan in christenen van andere denominaties."?
Zo voel ik dat zelf ook.
quote:
dat interesseert mij niet zoveel wat een "buitenstaander" van de GKv meent te moeten zeggen.
Begrijpelijk, zeker als je je meer als christen dan als vrijgemaakt Gereformeerde identificeert.
quote:
Wat vind je van "Dat waar ik 'ik' tegen zeg." met in het verlengde daarvan "Dat waar ik 'wij' tegen zeg, omdat ik het herken in anderen."?
Met v&Vriendengroet,
Wim