Auteur Topic: Vrouw geeft onderwijs, hoe zat het nou?  (gelezen 7996 keer)

Adinomis

• Bekijk profiel
Vrouw geeft onderwijs, hoe zat het nou?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 08, 2012, 03:19:45 pm »

quote:

learsi schreef op 08 oktober 2012 om 13:54:
Volgens mij komt het rop neer in welke mate je de bijbel werkelijk als G'd Zijn Woord beoordeeld. Dus zie je elk woord als zijnde ge├»nspireerd door de Heilige Geest, of ben je van mening dat de schrijver ook eigen (verkeerde of tijdgebonden) idee├źn heeft toe kunnen voegen.

Eerste gedachte zie je in evangelische kringen en tweede bij de traditionele stromingen. Het is natuurlijk erg vreemd dat een vrouw wel voorgangers mag doceren, maar niet als voorgangster optreden. Volgens mij is het het een of het ander en niet ertussendoor maneuvreren om zaken goed te praten die onbijbels zijn.

Kijk naar Jezus, Maria Magdalena was close met hem maar nam nooit het woord en doceerde evenmin. Punt !

Over doceren/ leren zegt G'd dit"
1 Korinthe 14
34   Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook  de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.

Dus wanneer iemand dan vindt dat het niet uitmaakt of de bijbelleraar of voorganger staande kan plassen of niet, dan is dat een persoonlijke mening die gewoon niet strookt met wat G'd en Jezus ervan vinden en erover hebben laten opschrijven in hun Woord.

Voor mij is dan de mens met een afwijkende mening tov het Woord van G'd fout bezig en niet het Woord van G'd zelf.

Het voorbeeld wat je geeft heeft duidelijk betrekking op een gehuwde vrouw. Die moet niet het voortouw gaan nemen in de gemeente. Haar man is het hoofd in het huwelijk. Daarom kan zo'n vrouw de onderwerpen beter thuis met haar man bespreken.

Als ik zie wat Corrie ten Boom zegenrijk heeft gepredikt, kan ik me er niet aan onttrekken dat dit door God gezegend werd.

Ook in de bijbel zijn veel voorbeelden te vinden dat vrouwen inbreng hadden. Een vrouw hoeft niet onderdanig te zijn aan alle mannen. We moeten elkaar allemaal dienstbaar zijn. Dat is ook bijbels. De ander uitnemender achten dan jezelf.

Die bijbelse voorbeelden van het optreden van een vrouw in de gemeente vond ik op deze site. (Dan hoef ik ze niet allemaal op te zoeken :-) )
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 08, 2012, 08:37:18 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 oktober 2012 om 00:22:
[...]

toch geeft zij geen les in de verkondiging, ik zie het meer wetenschappelijk denk ik.
Zij is Nieuw Testamenticus, een kenner van de teksten van het NT, dat geeft ze door.
Maakt het dan iets uit of iemand die geschoold en afgestudeerd is al dan niet staande kan plassen?
Voor mij niet. De genoemde docent is zo gereformeerd als wat, waar maken we ons druk om?
Terwijl in vele kerken de kennis van de Bijbel ontbreekt gaan we ons hier druk maken over het feit dat een vrouw les gaat geven aan een universiteit.
Er zijn wel andere zaken (lees: evangelisch charismatisch gedoe waarbij het zondebesef meer en meer onder het tafelkleed beland bv....) om je als kerk druk over te maken.
Wees blij dat er een vrouw met kennis en kunde opstaat in dezen !

In de eerste plaats persoonlijk maak ik me er in het totaal niet druk om, in eerste plaats al omdat ik niet gereformeerd ben. Als tweede ik kan mij de vraag van TS goed voorstellen en zie net als haar in deze niet echt onderscheidt in, dat jij dat wel ziet is wat mij betreft prima!

De TU (Kampen) is een universiteit waar vooral, hoewel niet uitsluitend gereformeerd vrijgemaakten scholing krijgen tot het worden van voorganger of ander theologisch werk. In die zin is de universiteit min of meer onderdeel van de gereformeerd vrijgemaakte kerk en wordt ook vanuit daar ondersteund. Dit naast het standpunt van Paulus leggen. Hoever is de reikwijdte van de woorden van Paulus en in hoeverre zijn deze woorden geldig voor vandaag lijken me daarom in deze relevant. Het gaat daarbij bij TS meer om wel vrouw of geen vrouw, zeker ook de vraag in hoeverre gehoorzamen we Gods woord wel of niet als vrouwen binnen context van kerk en opleiding voor voorgangers / theologen onderwijs geven. De antwoord op dit soort vragen zegt uiteraard niets over de kwaliteiten van de betreffende vrouwelijke onderwijzer die als voorbeeld wordt aangehaald.

Opmerkingen als "Maakt het dan iets uit of iemand die geschoold en afgestudeerd is al dan niet staande kan plassen?" kan ik weinig mee, dan met deze notitie dat het niet onmogelijk blijkt te zijn dat vrouwen ook staande kunnen plassen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 08, 2012, 09:42:16 pm »

quote:

meribel schreef op 08 oktober 2012 om 12:12:
@Riemer Lap.

Ik zie het onderscheid niet.
Het gaat me erom dat ik wil snappen wat nu precies de redenering van de gkv is.

Het staat je dan toch vrij om hen daarover een vraag te mailen.
Ik denk dat je daar direct een passend antwoord kunt krijgen.
klik hier voor de contactgegevens.
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 08, 2012, 10:48:18 pm »
Hoe zit het trouwens als je als vrouw geboren bent , maar weet dat je in een verkeerd lichaam zit en je dus feitelijk een man bent? En als je dan een operatie laat uitvoeren zodat je daadwerkelijk een min of meer passend lichaam hebt?

Mag je dan wel voorganger zijn en prediken?  Wie gaat dat overigens bepalen?

Men moet wel heel zeker weten dat de menselijke stellingname ook daadwerkelijk wordt onderbouwd door ' God`s Woord ' ,  als men al
snapt wat dit eigenlijk betekent. Man , vrouw.....Vrouw , man ......mannen die ook vrouwelijke hormonen hebben en vrouwen die ook mannelijke hormonen hebben. Dat is geen toeval nee, daarom is de stellingname onzinnig vanuit het standpunt van zowel de bijbel als de mens die het toepast.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 08, 2012, 11:28:41 pm »

quote:

Ozombi schreef op 08 oktober 2012 om 22:48:
Hoe zit het trouwens als je als vrouw geboren bent , maar weet dat je in een verkeerd lichaam zit en je dus feitelijk een man bent? En als je dan een operatie laat uitvoeren zodat je daadwerkelijk een min of meer passend lichaam hebt?

Mag je dan wel voorganger zijn en prediken?  Wie gaat dat overigens bepalen?

Men moet wel heel zeker weten dat de menselijke stellingname ook daadwerkelijk wordt onderbouwd door ' God`s Woord ' ,  als men al
snapt wat dit eigenlijk betekent. Man , vrouw.....Vrouw , man ......mannen die ook vrouwelijke hormonen hebben en vrouwen die ook mannelijke hormonen hebben. Dat is geen toeval nee, daarom is de stellingname onzinnig vanuit het standpunt van zowel de bijbel als de mens die het toepast.
Zou je dit in een andere draad willen neerzetten? Het is niet echt ontopic. Gewoon een draadje beginnen over mensen die in het verkeerde lichaam geboren worden en daar kan dan gereageerd worden, dat houdt het helderder.

meribel

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 09, 2012, 12:02:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 oktober 2012 om 21:42:
[...]

Het staat je dan toch vrij om hen daarover een vraag te mailen.
Ik denk dat je daar direct een passend antwoord kunt krijgen.
klik hier voor de contactgegevens.
ok, dus ik zou deze vraag aan de TU moeten mailen omdat geen enkele vrijgemaakte op deze vraag een antwoord heeft? Is het dan zo'n ingewikkeld iets?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 09, 2012, 12:06:06 am »

quote:

meribel schreef op 09 oktober 2012 om 00:02:
[...]

ok, dus ik zou deze vraag aan de TU moeten mailen omdat geen enkele vrijgemaakte op deze vraag een antwoord heeft? Is het dan zo'n ingewikkeld iets?

Ik heb je (als vrijgemaakte) een antwoord gegeven. Je bevraagt hier mensen van divers pluimage, er zit niet zoveel vrijgemaakt tussen :)

Maar even een vraag: als jouw verwarming stuk is, stel je dan ook vragen aan mensen die ook een verwarming hebben of bel je de installateur?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 09, 2012, 12:06:55 am »

quote:

meribel schreef op 09 oktober 2012 om 00:02:Is het dan zo'n ingewikkeld iets?
Nee hoor, maar jij maakt het ingewikkelderder zeg maar ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2012, 12:07:14 am door Riemer Lap »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 09, 2012, 09:19:12 pm »

quote:

Adinomis schreef op 08 oktober 2012 om 15:19:

Die bijbelse voorbeelden van het optreden van een vrouw in de gemeente vond ik op deze site. (Dan hoef ik ze niet allemaal op te zoeken :-) )

Dank je,

Het hoofdstuk en de aangedragen voorbeelden gaan ook over bidden en profeteren. Uiteraard is daarop niets tegen lijkt me. Zolang profeteren niet gaat zoals in sommige stromingen nu op bedenkelijke wijze, waar een profeet of profetes op speciale bijeenkomsten boodschappen uitdeelt van G'd afkomstig over nieuwe banen en auto's etc.

Maar een vrouw kan uiteraard gerust iemand aanspreken en melden dat G'd een boodschap voor die persoon heeft, met de boodschap of een vers. Mijn eigen vrouw krijgt soms bijbelverzen door voor anderen maar kiest ervoor om mij dat te laten doorgeven aan die persoon. De personen zijn dan vaak echt geraakt omdat het een antwoord is op een vraag in gebed bijvoorbeeld, of iets waarmee iemand geruime tijd heeft geworsteld.

Mijns inziens gaat het echt om voorganger of andere wijze een volle gemeente aan te spreken. Dus ook dient een vrouw in een gesprek met een ongelovige over Jezus Christus Zijn Offer te vertellen.

Verder wordt er ook in je aangedragen citaat geschreven over de zogenaamde zwijgteksten, waardoor de bron voor mij tenminste al weer snel bedenkelijk wordt.....

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 10, 2012, 10:44:40 am »
Binnen het katholieke geloof wordt er onderscheid gemaakt tussen het bijzondere, sacramentele priesterschap en het algemene priesterschap der gelovigen. Elke gelovige, man of vrouw, is geroepen om van Christus te getuigen. Een ieder mag dan ook mensen onderrichten over Hem, mits goed daartoe toegerust en mits uiteraard in overeenstemming met de katholieke Leer. Maar het is de priester die de sacramenten opdraagt en het is de priester waardoor Christus direct handelt, spreekt en zo het Woord verkondigt. En het is de bisschop die daarbij ook het volledige leergezag uitoefent, in verbondenheid met de paus.

Nu zullen gereformeerden daarover wellicht de schouders ophalen, maar ik had begrepen dat zij ook het onderscheid kennen in wat binnen de eredienst toegestaan is en wat daarbuiten toegestaan is. Binnen de eredienst spreekt Christus direct tot zijn volk middels de lezingen, de psalmen en in het bijzonder de prediking en antwoordt het volk daarop met gebed en dankzegging. Daarin heeft het onderrichten dus een heel andere, meer "sacramentele" context dan de gewone catechese buiten de eredienst. Ook daar mag elke gelovige dus over Christus vertellen en onderricht geven. Maar het meer directe spreken namens Christus, dat gebeurt enkel door de dominee in de eredienst.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 10, 2012, 04:57:25 pm »
Nou ja beste Riemer, het lijkt me een geoorloofde vraag in dit verband.
Het kan zijn dat het antwoord onbekend is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 10, 2012, 06:33:11 pm »

quote:

Ozombi schreef op 10 oktober 2012 om 16:57:
Nou ja beste Riemer, het lijkt me een geoorloofde vraag in dit verband.
Het kan zijn dat het antwoord onbekend is.

Als ik een vraag over mijn auto heb ga ik naar de garage, heb ik een vraag over mijn vlees dan ga ik naar de slager.
Heb ik een vraag over het beleid van een universiteit dan ga ik dus naar de universiteit. Pure en zeer eenvoudige vorm van logica.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 11, 2012, 04:44:18 pm »
Laat ik nu vandaag iets horen over Junia alias Junias in de bijbel. Ik zocht met google en vond in Wikipedia:

quote:

Hoewel de mannelijke vorm Junias van de naam Junia niet bestaat, ging de conclusie dat Paulus een vrouw onder de apostelen schaart de vroegere bijbelvertalers, zoals de mannen van de NBG 1951, vaak te ver. Zij vertaalden dan met Junias alsof het een man was, voegden het woordje mannen toe (wat er in het Grieks niet staat) en kwamen tot de constructie dat Junias en Andronicus "mannen, onder de apostelen in aanzien" waren.

De Nieuwe Bijbelvertaling is veel minder geforceerd: Groet Andronicus en Junia, die [...] als apostelen veel aanzien genieten.

Dus er is een onderwijzende vrouw als apostel geweest.....
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 11, 2012, 09:00:09 pm »

quote:

Adinomis schreef op 11 oktober 2012 om 16:44:
Laat ik nu vandaag iets horen over Junia alias Junias in de bijbel. Ik zocht met google en vond in Wikipedia:

Dus er is een onderwijzende vrouw als apostel geweest.....

Deze conclusie kan ik niet echt trekken eigenlijk, zeker niet als het in een onbetrouwbaardere vertaling staat als de NBV. Juist dat zie ik dan als een bewijs van afbraak van Zijn Woord.
Men goochelt net zo lang totdat er zou staan wat de mens graag wil dat er staat ipv wat G'd wilde dat er staan zou. Voor mij is het bewijs hiermee dus nog niet geleverd.

meribel

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 11, 2012, 10:07:35 pm »
@learsi

dat junia's naam foutief vertaald was naar een mannennaam in de SV daar zijn geleerden het wel over eens zover ik begrijp. Het is geen afbraak dat dat is rechtgezet.
Overigens King james van 1611  zegt ook Junia ( een vrouwennaam) :
7 Salute Andronicus and Junia, my kinsmen, and my fellowprisoners, who are of note among the apostles, who also were in Christ before me.

maar goed, hier zou kunnen staan dat ze apostel was. ..maar net zo goed dat ze  allebei ( het echtpaar ) heel goed bekend stonden onder de apostelen.