quote:
Ozombi schreef op 13 oktober 2012 om 00:52:Denkt men nu werkelijk dat het goddelijke van bovenaf de kerkbeambten aanroept om ' de kudde ' de goddelijke wijsheden en inzichten te leren?
Zit het goddelijke werkelijk verlegen om aanbidding van de kerkganger?
Nee natuurlijk niet! Ieder mens - man of vrouw - die wijsheid en inzicht op dat gebied kan overbrengen doet dat vanuit zichzelf op het moment dat de gelegenheid zich voordoet. Hoe minder gerucht aan dat moment en die gelegeheid is gegeven , des te groter het effect zal zijn.
Ja, ik denk werkelijk dat God 'kerkbeambten' oproept om de kudde te leiden, ook door het zorgen voor onderricht van het evangelie en toezicht op de kudde.
Op diverse plaatsen in het Nieuwe Testament staan hier instructies voor.
Overigens geldt het tweede deel van jouw opmerking ook, dat iedereen die wijsheid en inzichten kan (en moet) overbrengen.
En "Zit het goddelijke werkelijk verlegen om aanbidding van de kerkganger?"
"Erom verlegen zitten" is misschien niet de uitdrukking die ik er voor zou kiezen, maar hoe kan een koning ook koning zijn zonder onderdanen? Hoe kan God een God zijn als niemand Hem aanbidt?
God troont op de lofzangen van zijn volk, staat ergens in de bijbel.
En ook staat er dat God desnoods 'kinderen' van stenen zou maken als het volk Hem niet zou aanbidden.
Bijv. bij de intocht in Jeruzalem:
Toen hij (Jezus) op het punt stond de Olijfberg af te dalen, begon de hele groep leerlingen vol vreugde en met luide stem God te prijzen om alle wonderdaden die ze hadden gezien. Ze riepen: 'Gezegend hij die komt als koning, in de naam van de Heer! Vrede in de hemel en eer aan de Allerhoogste!' Enkele farizeeën in de menigte zeiden tegen Jezus: 'Meester, berisp uw leerlingen.' Maar hij antwoordde: 'Ik zeg u: als zij zouden zwijgen, dan zouden de stenen het uitschreeuwen.' (Luc. 19 : 37 - 40).
God wil dat wij Hem dank en lof brengen en Hem aanbidden.
Of Hij erom 'verlegen zit'? Ik hoop en denk dat er genoeg ware christenen op de aarde zijn, zodat Hij er niet echt 'om verlegen zit'.