Auteur Topic: Samenwerkingsgemeenten  (gelezen 10617 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Gepost op: oktober 16, 2012, 09:43:36 pm »
Als ik nou kijk hoe de verschillen soms al binnen 1 kerkstroming zijn hoe werkt dat dan als je er nog 2 andere kerkstromingen bij stopt ? Doe je dan zoveel water in de wijn dat er van je eigen identiteit niet veel meer overblijft zoals bijv in Deventer gedaan is of is het zoeken en kijken waar je uit komt ?

Ik probeer die processen te begrijpen maar waarschijnlijk zie iets over het hoofd ?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2012, 11:34:06 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 16 oktober 2012 om 21:43:
Als ik nou kijk hoe de verschillen soms al binnen 1 kerkstroming zijn hoe werkt dat dan als je er nog 2 andere kerkstromingen bij stopt ? Doe je dan zoveel water in de wijn dat er van je eigen identiteit niet veel meer overblijft zoals bijv in Deventer gedaan is of is het zoeken en kijken waar je uit komt ?

Ik probeer die processen te begrijpen maar waarschijnlijk zie iets over het hoofd ?
Je doet geen water bij de wijn maar beseft dat je in het doopwater en in Brood en Wijn één bent  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2012, 02:20:58 am »
rtfm08:
Ik vind dit nu echt zo'n discussie van de generaties die volkskerken gewend zijn.
In de toekomst kan je geen volkskerken meer vullen en zal je wel samen verder moeten.  Kwestie van stoppen met eigenwijs kerkje spelen en echt elkaar als broeders en zusters erkennen en samen Jezus zoeken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2012, 03:03:45 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 oktober 2012 om 23:34:
[...]

Je doet geen water bij de wijn maar beseft dat je in het doopwater en in Brood en Wijn één bent  O-)
Dat zal zo zijn maar waar laat je dan de leerverschillen en wat is het waarde-oordeel van een synode dan nog ?

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2012, 03:05:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 02:20:
rtfm08:
Ik vind dit nu echt zo'n discussie van de generaties die volkskerken gewend zijn.
In de toekomst kan je geen volkskerken meer vullen en zal je wel samen verder moeten.  Kwestie van stoppen met eigenwijs kerkje spelen en echt elkaar als broeders en zusters erkennen en samen Jezus zoeken.

Jij was vroeg  ;)

Bij mijn weten zijn volkskerken meer in het buitenland dan in het recente verleden van nederland ?
Wat je zegt klopt wel maar lukt dan toch niet echt - zie de versplintering !

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2012, 05:10:27 pm »
Volgens mij gaat het op weg naar kleine huisgemeenten, zoals het ook is beschreven in de bijbel. Kleine groepjes die de bijbel op dezelfde manier lezen. Een straat verder weer een ander groepje die misschien de bijbel iets anders leest en daardoor wel doopt door onderdompeling, om maar iets te noemen.

Even goede vrienden dan; op die manier:
- ontdoen we ons van kerkelijke en dus menselijke leiding en doctrines.
- ontstaat er dichtbij ongetwijfeld volop keuze in waar iemand zich thuis voelt.
- moeilijker te verdrukken en te bestrijden, als het zover is.

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2012, 10:10:57 pm »

quote:

learsi schreef op 17 oktober 2012 om 17:10:
Volgens mij gaat het op weg naar kleine huisgemeenten, zoals het ook is beschreven in de bijbel. Kleine groepjes die de bijbel op dezelfde manier lezen. Een straat verder weer een ander groepje die misschien de bijbel iets anders leest en daardoor wel doopt door onderdompeling, om maar iets te noemen.

- ontstaat er dichtbij ongetwijfeld volop keuze in waar iemand zich thuis voelt.

Daarmee zijn de verschillen die er zijn mi niet opgelost. Als ik alleen hier op het froum hoe groot de verschillen soms kunnen zijn dan lijkt me het wel erg lastig als je 3 kerkgenootschappen op een hoop veegt en de verschillen laat voor wat ze zijn of dat later nog een x aan de orde stelt.

Ik weet niet of het nou gaat om wat denken dat goed is of om datgene wat God denkt dat goed is voor ons - en daar zit nogal een verschil in toch ?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #7 Gepost op: oktober 18, 2012, 01:13:58 am »

quote:

rtfm08 schreef op 17 oktober 2012 om 15:03:
[...]

Dat zal zo zijn maar waar laat je dan de leerverschillen en wat is het waarde-oordeel van een synode dan nog ?
Een synode @ GKv doet geen waardeoordelen, wel het kerkrecht even goed kennen _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #8 Gepost op: oktober 18, 2012, 10:37:48 am »

quote:

rtfm08 schreef op 17 oktober 2012 om 15:05:
[...]

Jij was vroeg  ;)

Bij mijn weten zijn volkskerken meer in het buitenland dan in het recente verleden van nederland ?
Wat je zegt klopt wel maar lukt dan toch niet echt - zie de versplintering !

De kerken die we hebben zien er nog uit als volkskerken, vind ik :) . Massa's van honderden mensen in een gebouw. In veel dorpen zal dat in de toekomst niet meer lukken, omdat elke overgebleven gemeente wanneer mijn generatie rond de 70 a 80 jaar zal zijn te klein is om dat voor elkaar te krijgen. Je zult wel eenheid moeten zoeken en dat in kleine huizelijke kringen.
Ik geloof dat éénheid tussen die kringen ook stukken sterker zal zijn dan nu.
Elke kring zal zo zijn eigen identiteit wel hebben, maar over en weer zal er wel goede contacten zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 10:45:12 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #9 Gepost op: oktober 18, 2012, 10:42:10 am »

quote:

learsi schreef op 17 oktober 2012 om 17:10:

Dat vermoeden heb ik ook. Dat zal ook missionair een stuk krachtiger zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 10:42:54 am door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #10 Gepost op: oktober 18, 2012, 12:14:39 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 17 oktober 2012 om 22:10:
[...]

Daarmee zijn de verschillen die er zijn mi niet opgelost. Als ik alleen hier op het froum hoe groot de verschillen soms kunnen zijn dan lijkt me het wel erg lastig als je 3 kerkgenootschappen op een hoop veegt en de verschillen laat voor wat ze zijn of dat later nog een x aan de orde stelt.

Ik weet niet of het nou gaat om wat denken dat goed is of om datgene wat God denkt dat goed is voor ons - en daar zit nogal een verschil in toch ?

Maar er hoeft geen overkoepelend en sturend orgaan te zijn, behalve dan het Hoofd van de Gemeente en Zijn Lichaam. Waar 2 of meer bijeen zijn in Zijn Naam daar is de Here Jezus ook, beloofd Hij ons immers? Dus kleine gemeenten van 3 tot 10 a 15 personen is goed genoeg. Laten die zich dan leiden door de Heilige Geest, maar alles toetsen aan Zijn Woord.

Dus als de groep vindt dat er psalmen en liederen en moderne songs gezongen mogen worden om de Heer te eren, oké. Vinden enkelen echter dat het moderne niet kan, dan gaan die fijn met elkaar ergens anders of op een ander tijdstip dat doen waarvan zij menen dat het goed is. Even goede vrienden, men hoeft elkaar er niet eens voor te bestrijden, maar accepteer elkaars verschillen als broeders.

Gelooft de groep in de speciale positie van Israël en anderen niet? Dan kan je eerst proberen elkaar mbv het Woord te overtuigen, maar lukt dat niet, dan gewoon splitsen en in liefde verder gaan.

Mijn natuurlijke broer en ik verschillen ook in politiek opzicht van elkaar en nog wel in meer zaken wat betreft voorkeur. Geen probleem, we houden als broers van elkaar en accepteren elkaars verschil van inzicht.

Volgens mij hebben juist mensen met behoefte aan macht en een vorm daarvan, belang bij grote kerkgemeenten waar ze hun "invloed" kunnen laten gelden.

Overkoepelende organisaties zoals PKN maar ook Synode e.d. zijn naar aardse maatstaven opgebouwd en werkzaam. Als volgeling van Christus met de Heilige Geest zouden we daarvan niet afhankelijk moeten zijn, maar alleen van hem alleen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #11 Gepost op: oktober 18, 2012, 12:40:01 pm »
Globaal gezien werkt dat wel zo, maar het is volgens mij net als met het geld. Het is een middel waarmee de Mammon aanbeden wordt, maar de christenen gebruiken het ten goede. Zo ook zo'n kerstructuur. Het is welliswaar niet wat God bedoeld had, maar Hij kan het wel inzetten ten goede. Daarbij denk ik aan wat bijvoorbeeld het evangelisch werkverband doet. Via zo'n overkoepelend orgaan kan je bijvoorbeeld wel aan een predikant komen die door God ingezet wordt op een goede manier. Het is niet al slecht wat de pot verschaft. Er staan ook goede gerechten op de tafel.

zo ook in zo'n groep.
Ik realiseer me dat de bijbelkring waar ik over sprak zeer bijzonder is. Ongeveer de helft van de club gaat haast niet of weinig naar de kerk.
Twee nieuwe leden die net aansloten zijn  kan je indelen in de moderne middenorthodoxie van de PKN met wat vrijzinnige trekjes. Daarmee zijn ze ook de twee jongste leden van 26 en 30 jaar. Eén lid is echt een confessionele gereformeerd denkende kerklid in hart en nieren. Hij stuurt de kring min of meer een beetje. Mijn nicht en ik zitten een beetje tussen het evangelische en confessionele in. Een lid is vooral evangelisch en vindt dat de PKN aan volwassendoop zou moeten gaan doen. Weer een andere lid zit een beetje tussen midden orthodox, evangelisch en confessioneel in. Nog een lid zit tussen midden orthodox en confessioneel in en we hebben één gereformeerde bonder.
Gevolg? In elke discussie rondom de bijbel krijg je een kleurrijk geheel in de gesprekken. We leren echt van elkaar. Je hoeft het niet altijd met alles ééns te zijn, om samen toch een kring te kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 12:42:34 pm door gaitema »

drentenaar

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #12 Gepost op: oktober 18, 2012, 02:57:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 oktober 2012 om 23:34:
[...]

Water bij de wijn doen is een zeer oud en christelijk gebruik!!!

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #13 Gepost op: oktober 18, 2012, 03:20:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 oktober 2012 om 12:40:
Globaal gezien werkt dat wel zo, maar het is volgens mij net als met het geld. Het is een middel waarmee de Mammon aanbeden wordt, maar de christenen gebruiken het ten goede. Zo ook zo'n kerstructuur. Het is welliswaar niet wat God bedoeld had, maar Hij kan het wel inzetten ten goede. Daarbij denk ik aan wat bijvoorbeeld het evangelisch werkverband doet. Via zo'n overkoepelend orgaan kan je bijvoorbeeld wel aan een predikant komen die door God ingezet wordt op een goede manier. Het is niet al slecht wat de pot verschaft. Er staan ook goede gerechten op de tafel.

zo ook in zo'n groep.
Ik realiseer me dat de bijbelkring waar ik over sprak zeer bijzonder is. Ongeveer de helft van de club gaat haast niet of weinig naar de kerk.
Twee nieuwe leden die net aansloten zijn  kan je indelen in de moderne middenorthodoxie van de PKN met wat vrijzinnige trekjes. Daarmee zijn ze ook de twee jongste leden van 26 en 30 jaar. Eén lid is echt een confessionele gereformeerd denkende kerklid in hart en nieren. Hij stuurt de kring min of meer een beetje. Mijn nicht en ik zitten een beetje tussen het evangelische en confessionele in. Een lid is vooral evangelisch en vindt dat de PKN aan volwassendoop zou moeten gaan doen. Weer een andere lid zit een beetje tussen midden orthodox, evangelisch en confessioneel in. Nog een lid zit tussen midden orthodox en confessioneel in en we hebben één gereformeerde bonder.
Gevolg? In elke discussie rondom de bijbel krijg je een kleurrijk geheel in de gesprekken. We leren echt van elkaar. Je hoeft het niet altijd met alles ééns te zijn, om samen toch een kring te kunnen zijn.

Mooi voorbeeld gaitema  :)
Inderdaad, zo kan het ook.
Als meneer en mevrouw A dan hun kind willen dopen door onderdompeling, dan kan dat. Maar als de week erop meneer en mevrouw B hun kind willen dopen met alleen water druppelen, dan moet dat ook kunnen.
Eventueel de Heer eren met gezangen, psalmen en modern liederen, zodat ieder zich goed voelt.

En zo niet, dan zullen ook in zo'n kleine groep de wegen moeten scheiden, als er leden zijn die niet kunnen leven met het geheel. Zolang de Heer maar centraal staat.

Een beetje zoals in et bedrijfsleven ok gebeurd (niet dat het mijn voorbeeld is) maar daar kiezen we soms ook een ander merk of leverancier omdat die beter is of goedkoper is. Even goede vrienden verder.

Al kan ik mij voorstellen dat er zaken zijn waar iemand echt niet mee door 1 deur kan gaan. Zoals die PKN'ers die Sabeel een warm hart toedragen en Israël in een kwaad daglicht stellen. Met zulken wil ik niet in 1 dienst zitten om de Heer te dienen. Misschien wel om de discussie aan te gaan, zo zal ik a.s. zaterdag proberen te zijn bij de bijeenkomst in Amersfoort, om het Israël geluid daar te laten horen tussen al die Sabeel leugens.  ;) Uiteindelijk is mij er veel aan gelegen om iedere broeder te waarschuwen tegen deze valse anti-israel leer.

Dus het zou ook kunnen dat jij bijvoorbeeld zo'n standpunt hebt met dopen door onderdompeling of juist niet. Voor mij is dat niet zo een heet hangijzer maar voor jou bijvoorbeeld misschien wel, terwijl jij het Israël gebeuren weer minder zwaar pakt.

HarryK

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #14 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:22:59 pm »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 12:14:
Maar er hoeft geen overkoepelend en sturend orgaan te zijn, behalve dan het Hoofd van de Gemeente en Zijn Lichaam. Waar 2 of meer bijeen zijn in Zijn Naam daar is de Here Jezus ook, beloofd Hij ons immers? Dus kleine gemeenten van 3 tot 10 a 15 personen is goed genoeg. Laten die zich dan leiden door de Heilige Geest, maar alles toetsen aan Zijn Woord.

Als ik in het nieuwe testament lees over "de gemeente", gaat het niet over waar 2 of 3 vergaderd zijn in Zijn Naam. Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Zijn Naam, mogen we inderdaad vertrouwen dat Hij daar aanwezig zal zijn. Maar omdat Hij ergens aanwezig is, is het nog geen gemeente.
Als ik alleen al kijk naar de eerste gemeente, staat er (Hand. 2 : 44):
Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk.
Er staat niet: Allen die het geloof hadden aanvaard, vormden kleine gemeentetjes van gelijkgestemden.
Ja, ik lees ook dat ze thuis bij elkaar kwamen en het brood braken en hun maaltijden gebruikten. Maar dat "thuis bij elkaar komen" is niet hetzelfde als "gemeente zijn".

quote:

Dus als de groep vindt dat er psalmen en liederen en moderne songs gezongen mogen worden om de Heer te eren, oké. Vinden enkelen echter dat het moderne niet kan, dan gaan die fijn met elkaar ergens anders of op een ander tijdstip dat doen waarvan zij menen dat het goed is. Even goede vrienden, men hoeft elkaar er niet eens voor te bestrijden, maar accepteer elkaars verschillen als broeders.

Gelooft de groep in de speciale positie van Israël en anderen niet? Dan kan je eerst proberen elkaar mbv het Woord te overtuigen, maar lukt dat niet, dan gewoon splitsen en in liefde verder gaan.
De bijbel wijst juist op het zoeken van eenheid en het 'elkaar verdragen'. Jawel, verdragen.
Dat is heel wat anders dan 'gewoon splitsen en je eigen weg gaan'.

quote:

Overkoepelende organisaties zoals PKN maar ook Synode e.d. zijn naar aardse maatstaven opgebouwd en werkzaam. Als volgeling van Christus met de Heilige Geest zouden we daarvan niet afhankelijk moeten zijn, maar alleen van hem alleen.

In de GKv zijn we er ook niet "afhankelijk" van, maar heeft het (over het algemeen) meerwaarde voor de aangesloten gemeenten. Je kunt gebruik maken van elkaars kennis, je kunt er op toezien dat een gemeente ondanks de goede bedoelingen 'afdrijft', enz.
Zelfs de apostelen kwamen bij elkaar om met elkaar zaken te bespreken, en daar beslissingen over te nemen. (Zie bijv. Handelingen 15.)
Het is misschien gebaseerd op aardse maatstaven, maar wel in navolging van het voorbeeld van de apostelen.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me