Auteur Topic: Samenwerkingsgemeenten  (gelezen 12254 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #105 Gepost op: november 05, 2012, 12:48:58 am »
Waarbij ik nog steeds wacht op onderbouwing van je oordeel over de 3G-gemeenten in Deventer.
heb je al contact gehad met die gemeenten? Heb je hen al gewezen op hun foute keuzen? heb je iets gezegd naar hen over "water bij de wijn" en dat soort dingen?
Ik vrees van niet!
Klopt mijn vrees?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #106 Gepost op: november 05, 2012, 12:56:12 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 17:44:
@ Gaitema,

Als jij jezelf en anderen eveneens orthodox vinden, wie ben ik dan om dat te bestrijden. Want dan gaat het niet meer om de Schrift maar om de definitie orthodox.
In de regel blijkt op dit forum dat je geen moeite hebt om te oordelen dus vertel eens? Waarom hier niet?

quote:

Maar de hele discussie is ontstaan omdat er enkelen het gezag van het Woord in twijfel trokken door de wetenschap gelijk dan wel hoger achtten dan datgene wat er in de Schrift staat vermeld. Daaraan hang ik vervolgens het predikaat vrijzinnig.
Dat is een leugen wat mij betreft. De wetenschap is altijd ten dienste van de Bijbel en niet andersom. dat er dan zaken uitkomen die JIJ niet wenselijk acht zegt iets over jou en niets over de (historis wetenschappelijke) benadering.

quote:

Wie het Gezag van de Schrift voor wat dan ook in twijfel trekt, of verzen aan kracht ontdoet door uitvluchten als zwijgtekst theorieën e.d, valt binnen de definitie van vrijzinnig. Waarbij over de mate daarvan nog niets gezegd is.
JOUW definitie van vrijzinnig. vrij onzinnig imho maar dat doet er niets toe hier. Jij bent de koning als het gaat om jouw mening toch?

quote:

Adersom heb je gelijk, vanaf de uiterst vrijzinnige zijde bezien is alles wat meer het gezag aan de Schrift toekent dus meer orthodox(er) dan zij. vanuit hun standpunt wellicht zelfs als orthodox gezien.

Vanuit jou standpunt zijn zij vrijzinnig en ik orthodox. Op die manier ist het een relatief begrip.
Gelukkig: je begrijpt wat relatief is.

quote:

Alsof we een woordenstrijd hebben in de volgende situatie:
Jij rijdt in de trein met een bakje koffie voor je op het tafeltje mijn autootje voorbij waarin in wacht voor de overweg. Wanneer ik je later tref (in de kerk) vertel ik jou hoe je bakje koffie met 130km/uur voorbij zoefde. Wat jij vervolgens ontkent, want voor jou heeft de koffie de hele reis gewoon stil voor je neus gestaan op het tafeltje.
Wat wil je hier nu mee duiden? Dat Gaitema zijn perceptie onjuist was? Dat jou perceptie wél juist was?
Of wil je beweren dat ons aller Gaitema niet snapt dat kopjes koffie niet met 130 km per uur kunnen verplaatsen van geo-locatie?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #107 Gepost op: november 05, 2012, 01:06:31 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 18:35:
Het lijkt dat we nu de kern beginnen te naderen gaitema.

Wat je hier namelijk schrijft is interessant

[...]

Hier ontstaat de kleine variatie namelijk.
-1. Want of men geloofd dat gelovige mensen zelf de boeken hebben geschreven en G'd Zich er geheel niet mee bemoeid heeft.
-2. Men geloofd dat G'd Zelf de Geestelijke inspiratie heeft gegeven aan de schrijvers waardoor deze ze naar eigen inzicht, maar binnen de kaders door G'd gesteld heeft kunnen schrijven.
-3. Men geloofd dat G'd Zijn Woorden letterlijk in de gedachten van de schrijvers heeft gelegd door Zijn Heilige Geest.

Iedereen zal hier geloven in punt 3.

quote:

Hiermee valt of staat vervolgens in welke mate
-1. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde ertkent boven alles in de Schrift.
-2. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde ontkent ten behoeve van alles in de Schrift.
-3. iemand de wetenschap, archeologie en geschiedkunde eveneens erkent in combinatie met de Schrift.

Als een geloof waar is, dan is de juiste wetenschap, archeologie en geschiedkunde geen probleem. Dat zal dat gewoon onderbouwend werken.
Neem bijvoorbeeld de ruïnes van de kerken van klein Azië bijvoorbeeld en de restanten van de muren van de tempel van Jeruzalem, de klaagmuur.
Daar is niets mis mee. Of wat dacht je van fossiele resten van zeeschelpen diie boven op hoge bergen gevonden worden.

Daar ben ik dan ook niet bang voor. Alleen je moet altijd voor ogen houden dat er bij wetenschap vaak theoriën worden gevormd. Dat is een ander verhaal.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #108 Gepost op: november 05, 2012, 05:23:52 am »

quote:

learsi schreef op 03 november 2012 om 18:35:

Denk overigens niet dat ik mijn stroming, de bonders, als beter beschouw dan de anderen, want zelf heb ik menige strijd moeten voeren binnen onze kerk om voldoende aandacht te krijgen voor de genade van Christus die ver boven de Toorn van G'd uitsteekt ! De opmerkingen van mij na een donderpreek Maar gelukkig heeft de Here Jezus all onze schuld over onze zonden aan het kruis genageld zijn ziet G'd de vader ons als rechtvaardig, ook al zijn we het bij lange na niet ! werden niet echt in dank aangenomen......
Goed dat je er aandacht voor vroeg. Dapper dat je de strijd voerde ook  :)

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #109 Gepost op: november 05, 2012, 10:44:34 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2012 om 00:56:
Wat wil je hier nu mee duiden? Dat Gaitema zijn perceptie onjuist was? Dat jou perceptie wél juist was?
Of wil je beweren dat ons aller Gaitema niet snapt dat kopjes koffie niet met 130 km per uur kunnen verplaatsen van geo-locatie?
Wellicht had je iets meer je best moeten doen met de exacte vakken in plaats van te focussen op zweefvakken  ;)  Dan had je deze vergelijking vast begrepen.

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #110 Gepost op: november 05, 2012, 10:48:06 am »
De hele discussie is ontstaan omdat er (niet eens door mijzelf) een bijbelvers werd aangedragen als bewijs, welke door anderen hier op het forum werd ontkracht door de wetenschap erbij te betrekken. Daarop gaf ik aan dat het te betreuren was dat sommige broeders de wetenschap op sommige verzen dus hoger achten dan het Woord van G'd.

Als dat nu ineens ontkent wordt dan ga ik er maar vanuit dat men de fout heeft ingezien maar te trots is om dat toe te geven en nu dus overgegaan wordt op ontkenning.

Het doel is bereikt, de wetenschap is LATIJD ondergeschikt aan het gezag van het Woord van G'd, dus zijn we het nu allemaal eens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #111 Gepost op: november 05, 2012, 12:16:38 pm »
Nee, we spraken nog steeds langs elkaar heen en hebben geen zin om het er nog over te hebben. Je begrijpt niet wat we zien in die teksten en bijt je in de hielen van een ander vast om je zin door te drijven. Je kan je zin echter niet door drijven.
We lazen de tekst nu eenmaal zoals we die lazen en daarbij had de wetenschap helemaal geen rol. De wetenschap werd alleen op de kameel van toepassing gepast en het vertelde wat over de algemene informatieoverdracht van die tijd.
Onze zienswijze op de bijbeltekst werd er niet door gewijzigd.

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #112 Gepost op: november 05, 2012, 12:47:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2012 om 12:16:
Nee, we spraken nog steeds langs elkaar heen en hebben geen zin om het er nog over te hebben. Je begrijpt niet wat we zien in die teksten en bijt je in de hielen van een ander vast om je zin door te drijven. Je kan je zin echter niet door drijven.
We lazen de tekst nu eenmaal zoals we die lazen en daarbij had de wetenschap helemaal geen rol. De wetenschap werd alleen op de kameel van toepassing gepast en het vertelde wat over de algemene informatieoverdracht van die tijd.
Onze zienswijze op de bijbeltekst werd er niet door gewijzigd.

Het bijzonderen is gaitema, dat jij niet eens degene was namelijk die het zo verwoorde.  :)
Een ander was het (en die weet het zelf heel goed) die de wetenschap aanhaalde ten nadele van de vers die werd opgedragen als bewijs.
« Laatst bewerkt op: november 05, 2012, 12:48:20 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #113 Gepost op: november 05, 2012, 01:04:49 pm »
Nou ja, dan zal hij ook wel antwoorden.
Als je het niet erg vind, dan laat ik dit onderwerp rusten.
http://www.dekoffieboer.nl/img/images/koffie-thee-benodigdheden.jpeg
Koffietijd!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #114 Gepost op: november 05, 2012, 03:23:32 pm »

quote:

learsi schreef op 05 november 2012 om 12:47:

Een ander was het (en die weet het zelf heel goed) die de wetenschap aanhaalde ten nadele van de vers die werd opgedragen als bewijs.

Man en paard noemen is eerlijker.
Mocht ik het zijn: wijs me er dan even op zodat ik je van antwoord kan voorzien. Is het een ander: stel de vraag dan gewoon mvv de naam in plaats van geheimzinnige dingen te schrijven.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #115 Gepost op: november 05, 2012, 03:25:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 november 2012 om 13:04:
Nou ja, dan zal hij ook wel antwoorden.
Als je het niet erg vind, dan laat ik dit onderwerp rusten.
[afbeelding]

Koffietijd!
Lekker, koekje erbij?
http://www.kerstpakketten.com/images/kerstpakketten%202012/kerstpakketten%20groot/kerstpakket_koekjevaneigend.gif
« Laatst bewerkt op: november 05, 2012, 03:26:04 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #116 Gepost op: november 05, 2012, 04:47:33 pm »
Ik ben doel op koekjes van eigen deeg!
Dank je, hmmm.

Koffie was overheerlijk. Ik ben weer helder van geest!

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #117 Gepost op: november 07, 2012, 11:03:21 pm »

quote:

AVee schreef op 28 oktober 2012 om 22:49:
[...]

Daarom citeer ik met de verwijzing naar waar je het terug kunt vinden. Als je vindt dat ik hier iets onterecht uit z'n context gehaald heb dan hoor ik dat graag, want dat is absoluut niet de bedoeling.

quote:

Ik denk dat een samenwerkingsgemeente zoals bijv in Deventer helemaal niet kan simpelweg alleen al om de reden dat de leerverschillen mi te groot zijn - de leer van de gkv tov vrouw in het ambt is een totaal andere dan die van de Ngk.

Ik probeer in de bijbel te zoeken naar antwoorden over hoe we met dit soort dingen om zouden moeten gaan. Ik meen daar te lezen dat de eenheid van al Gods kinderen vreselijk belangrijk is en dat die dus belangrijker is dan bepaalde leerverschillen. (Daar zit uiteraarde een grens aan, en ik heb ook al aangeven dat ik niet precies weet waar die grens dan ligt.)
Ik heb m'n best gedaan aan te geven waar ik dat vandaan haal en bewust niet alles aan 1 enkele tekst opgehangen.

En nu is het enige wat je daar tegenover weet te stellen 'mijns inziens zijn de leerverschillen te groot'.
Met alle respect, maar het is niet aan jou om te bepalen wanneer leerverschillen te groot zijn. Ik ben prima te overtuigen, maar dan zul je wel je standpunt vanuit de bijbel onderbouwen. Toon maar aan dat visie op vrouwen in het ambt zwaarder weegt dan de opdracht om een te zijn. Of toon aan dat mensen die onjuist denken over vrouwen in het ambt om die reden geen kinderen van God zijn, want dan is die opdracht tot eenheid op hen niet van toepassing.

Maar zolang je dat niet kunt aantonen is wat ze in Deventer doen precies wat God van ons vraagt, de eenheid zoeken.

quote:

Je kunt dan wel zeggen - dat laten we rusten - maar daarmee is het punt niet opgelost

Ja, en dus? Als we niet voor we dood gaan dat punt oplossen zijn we allemaal reddeloos verloren?

Laat ik het eenvoudig houden, je hebt helemaal gelijk, alles wat de NGK zegt over vrouwen in het ambt is verkeert, ze begrijpen er niets van, die leer is een grote zonde.
En nu? De NGK is een kerk met zondaren? Net als iedere andere kerk dus. Ze hebben Gods genade keihard nodig? Net als iedere andere gelovige.
Wat is dan nog precies het verschil, en hoe belangrijk is dat nou helemaal?

Is de grootste dwaalleer eigenlijk niet het idee dat al die zaken heeeeeel belangrijk zijn? Is het niet dat idee wat in de gereformeerde kerken heel veel kapot gemaakt heeft? Aan de vruchten ken je de boom...

(@learsi, ik ga proberen morgen op jou te reageren, dat kost me nu even teveel tijd.)

Ik laat de bijbelse teksten even voor wat ze zijn en beperk me tot de praktische verschillen die op zich best wel lastig zijn zoals bij het goedkeuren van homofilie en vrouw in het ambt -deze laatste is even geparkeerd maar is landelijk anders binnen de NGK

En dan praktisch:nou wordt ik lid van die gemeente en dan ? In welke kerkstroming kom ik dan terecht ? De bloedgroepen zijn blijven bestaan als ik het goed heb (?)

Er zijn zoveel praktisch alleen al afwijkende dingen - er niks tegen samengaan integendeel - maar dat haleluja geluid is discutabel.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #118 Gepost op: november 08, 2012, 12:30:28 am »

quote:

rtfm08 schreef op 07 november 2012 om 23:03:
[...]

Ik laat de bijbelse teksten even voor wat ze zijn en beperk me tot de praktische verschillen die op zich best wel lastig zijn zoals bij het goedkeuren van homofilie en vrouw in het ambt -deze laatste is even geparkeerd maar is landelijk anders binnen de NGK

En dan praktisch:nou wordt ik lid van die gemeente en dan ? In welke kerkstroming kom ik dan terecht ? De bloedgroepen zijn blijven bestaan als ik het goed heb (?)

Er zijn zoveel praktisch alleen al afwijkende dingen - er niks tegen samengaan integendeel - maar dat haleluja geluid is discutabel.

Waarom is het "Loof de Heer" discutabel?
Juist dat is een reden om elkaar meer en meer op te zoeken en te erkennen lijkt mij.
Eenheid, niet omdat het een menselijke zaak is maar een Goddelijke zaak:
De evangelist Johannes zegt:
opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #119 Gepost op: november 08, 2012, 01:09:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2012 om 00:30:
[...]

Waarom is het "Loof de Heer" discutabel?
Juist dat is een reden om elkaar meer en meer op te zoeken en te erkennen lijkt mij.
Eenheid, niet omdat het een menselijke zaak is maar een Goddelijke zaak:
De evangelist Johannes zegt:
opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
Prima - maar hoe zit het met mijn vragen zoals genoemd ? Daar fietsen we gewoon over heen en dan ?