Auteur Topic: Samenwerkingsgemeenten  (gelezen 10719 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #15 Gepost op: oktober 18, 2012, 08:30:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 oktober 2012 om 01:13:
[...]

Een synode @ GKv doet geen waardeoordelen, wel het kerkrecht even goed kennen _O_
Heb wel een beetje huiswerk gedaan - als er nu gezegd wordt dat huisbezoeken een van de kernzaken zijn - merkwaardig dat er dan gemeenten zijn waar ouderlingen dit gewoon helemaal niet doen  _O_

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #16 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:37:47 pm »

quote:

HarryK schreef op 18 oktober 2012 om 20:22:
[...]

Als ik in het nieuwe testament lees over "de gemeente", gaat het niet over waar 2 of 3 vergaderd zijn in Zijn Naam. Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Zijn Naam, mogen we inderdaad vertrouwen dat Hij daar aanwezig zal zijn. Maar omdat Hij ergens aanwezig is, is het nog geen gemeente.
Als ik alleen al kijk naar de eerste gemeente, staat er (Hand. 2 : 44):
Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk.
Er staat niet: Allen die het geloof hadden aanvaard, vormden kleine gemeentetjes van gelijkgestemden.
Ja, ik lees ook dat ze thuis bij elkaar kwamen en het brood braken en hun maaltijden gebruikten. Maar dat "thuis bij elkaar komen" is niet hetzelfde als "gemeente zijn".

Er is maar Een gemeente en dat zijn alle ware volgelingen van Christus (ongeacht welke kerkstroming, of zelfs geen kerk) , waarvan Hij het Hoofd is. Dus ook een kleine groep is een heel klein deel van de Ene Gemeente.

[...]

quote:

De bijbel wijst juist op het zoeken van eenheid en het 'elkaar verdragen'. Jawel, verdragen.
Dat is heel wat anders dan 'gewoon splitsen en je eigen weg gaan'.

Daarom schreef ik ook, laat elkaar de verschillen hebben waar mogelijk als eerste insteek. Maar als er onoverkomelijke verschillen zijn, laat dan degenen die het oneens zij en het niet op de bestaande manier willen doen, zelf verder gaan. Beter dan ruziën in de kerk.

Net als met kinderen, als mijn kinderen ruzie maken over wat er op TV moet komen, dan heb ik liever dat ze allen naar hun eigen slaapkamers gaan op hun eigen TV'tje kijkend wat ze willen, dan ruzie maken in de woonkamer. De Grote breed-beeld TV in de woonkamer gaat dan gewoon uit.

[...]

quote:

In de GKv zijn we er ook niet "afhankelijk" van, maar heeft het (over het algemeen) meerwaarde voor de aangesloten gemeenten. Je kunt gebruik maken van elkaars kennis, je kunt er op toezien dat een gemeente ondanks de goede bedoelingen 'afdrijft', enz.
Zelfs de apostelen kwamen bij elkaar om met elkaar zaken te bespreken, en daar beslissingen over te nemen. (Zie bijv. Handelingen 15.)
Het is misschien gebaseerd op aardse maatstaven, maar wel in navolging van het voorbeeld van de apostelen.
Uiteraard was een van de grote verschillen het onderlinge verschil van mening of besnijdenis nu wel of niet noodzakelijk was. Wat dat betreft is de satan er als de kippen bij om tweedracht te zaaien..... ;(

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #17 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:52:31 pm »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2012, 09:56:57 pm door grondig christelijk »

HarryK

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #18 Gepost op: oktober 18, 2012, 10:10:37 pm »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 21:37:
Er is maar Een gemeente en dat zijn alle ware volgelingen van Christus (ongeacht welke kerkstroming, of zelfs geen kerk) , waarvan Hij het Hoofd is. Dus ook een kleine groep is een heel klein deel van de Ene Gemeente.

Wat je hier zegt is helemaal waar.
Maar het is ook maar een deel van de waarheid.
De bijbel heeft het ook over "gemeente" als een concrete groep gelovigen in een plaats.
Zoals bijv. ook het begin van het bijbelboek Openbaring: "Aan de zeven gemeenten in Asia".
Of het begin van de brief aan de Galaten: "Aan de gemeenten in Galatië". Meervoud.

quote:

Daarom schreef ik ook, laat elkaar de verschillen hebben waar mogelijk als eerste insteek. Maar als er onoverkomelijke verschillen zijn, laat dan degenen die het oneens zij en het niet op de bestaande manier willen doen, zelf verder gaan. Beter dan ruziën in de kerk.

Net als met kinderen, als mijn kinderen ruzie maken over wat er op TV moet komen, dan heb ik liever dat ze allen naar hun eigen slaapkamers gaan op hun eigen TV'tje kijkend wat ze willen, dan ruzie maken in de woonkamer. De Grote breed-beeld TV in de woonkamer gaat dan gewoon uit.

Het hangt er van af wat je bedoelt met 'ruzie'.
Op zich vind ik meningsverschillen niet erg, ook niet als er stevig over wordt gediscussieerd.
Maar het voorbeeld van je kinderen: je stuurt ze misschien wel naar hun eigen kamer, maar je gooit ze niet uit je gezin.
In Handelingen 15 (die bijeenkomst van de apostelen) is ook sprake van een hevige woordenstrijd (vers 7). Maar dat is geen reden om uit elkaar te gaan.
Dear Jesus, i have a problem ... it's me

Dear child, I have the answer ... it's Me

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #19 Gepost op: oktober 18, 2012, 10:41:58 pm »

quote:

HarryK schreef op 18 oktober 2012 om 22:10:
[...]

Wat je hier zegt is helemaal waar.
Maar het is ook maar een deel van de waarheid.
De bijbel heeft het ook over "gemeente" als een concrete groep gelovigen in een plaats.
Zoals bijv. ook het begin van het bijbelboek Openbaring: "Aan de zeven gemeenten in Asia".
Of het begin van de brief aan de Galaten: "Aan de gemeenten in Galatië". Meervoud.

klopt inderdaad Harry, maar toch zijn dat dan automatisch deel-gemeenten van de Gemeente.

[...]

quote:

Het hangt er van af wat je bedoelt met 'ruzie'.
Op zich vind ik meningsverschillen niet erg, ook niet als er stevig over wordt gediscussieerd.
Maar het voorbeeld van je kinderen: je stuurt ze misschien wel naar hun eigen kamer, maar je gooit ze niet uit je gezin.
In Handelingen 15 (die bijeenkomst van de apostelen) is ook sprake van een hevige woordenstrijd (vers 7). Maar dat is geen reden om uit elkaar te gaan.

Maar ik heb het ook niet over wegsturen, maar over laten gaan, loslaten.

Als de groep gewend is om alles te zingen en er zijn leden die absoluut geen psalmen willen zingen en de rest wel, dan kunnen de genen met bezwaar kiezen voor mee doen en accepteren of een eigen clubje aanvangen waar geen psalmen worden gezongen.

HarryK

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #20 Gepost op: oktober 19, 2012, 10:06:02 pm »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 22:41:
klopt inderdaad Harry, maar toch zijn dat dan automatisch deel-gemeenten van de Gemeente.

Mijn punt is dat veel van wat in het Nieuwe Testament aan en over "de gemeenten" is geschreven, over die plaatselijke "concreet aanwijsbare" gemeenten gaat, niet over die 'ene algemene kerk van alle plaatsen en tijden'.

In mijn ogen heb je verschillende niveau's van "Gemeente".

Op het hoogste niveau is inderdaad die ene gemeente van alle tijden en plaatsen. Hierover gaat het volgens mij ook als er sprake is van "de bruid van Jezus".
Hierover wordt volgens mij bijvoorbeeld gesproken in Handeling 2:47, waar in de Statenvertaling staat: "En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden."

Dan heb je de concrete plaatselijk gemeenten.
Ik gaf eerder al voorbeelden dat er wordt gesproken over "gemeenten" (meervoud).
Dat geldt bijv. ook voor 1 Timotheüs, waar het gaat over de zorg voor de plaatselijke gemeente in Efeze.
Maar ook die gemeente wordt aangeduid als "de gemeente van (de levende) God" (3:5, 3:15, 5:16) (in plaats van bijv. "één van de gemeenten ...".

En we zagen dat binnen die plaatselijke gemeenten de geloven in groepjes bij elkaar kunnen komen om samen te eten, het brood te breken, te bidden, enz.
Maar deze kleine groepjes worden voor zover ik weet nergens aangeduid als "gemeente".

Jij schrijft alsof die plaatselijke gemeenten verder niet relevant zijn.
Het maakt voor jou niet uit (zo lijkt het) of die plaatselijke gemeenten er nu wel of niet zijn, of dat er alleen maar tientallen 'groepjes gelovigen' in een plaats zijn van mensen die het goed met elkaar kunnen vinden.
Daar ben ik het hartgrondig mee oneens.
Ik zou zelfs de stelling durven te verdedigen dat dat onbijbels is.

Hierover is natuurlijk nog veel meer te zeggen/te bediscussiëren.
Bijv. dat die plaatselijk kerk inderdaad onderdeel moet zijn van 'de bruid'.
Bijv. dat het volgens mij niet zo zou mogen zijn dat in 1 plaats meerdere kerken (is niet automatisch hetzelfde als gemeenten) zijn die zeggen zo'n gemeente te zijn, maar vervolgens elkaar links laten liggen.
Bijv. of het nuttig, nodig en/of noodzakelijk is om als gemeenten uit verschillende plaatsen contact te hebben met elkaar, met elkaar mee te leven, enz. (vorm van kerkverband).

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #21 Gepost op: oktober 25, 2012, 02:07:32 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 16 oktober 2012 om 21:43:
...
Doe je dan zoveel water in de wijn dat er van je eigen identiteit niet veel meer overblijft ...

quote:

gaitema schreef op 17 oktober 2012 om 02:20:
rtfm08:
Ik vind dit nu echt zo'n discussie van de generaties die volkskerken gewend zijn.

Grappig, ik had precies de tegenovergestelde reactie. Volgens mij is het typisch een discussie van een generatie die geen volkskerk gewend is, maar van een generatie die bij 'kerk' denkt aan een elitaire club van gelijkgestemden.
Als je echte volkskerken gewend bent dan weet je dat de 'eigen identiteit' ondergeschikt is aan de eenheid in Christus:

quote:

...maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.
Fil. 2
Paulus vraagt dus van ons de moed om die 'eigen identiteit' opzij te zetten.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #22 Gepost op: oktober 25, 2012, 02:21:49 pm »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 15:20:
...
Met zulken wil ik niet in 1 dienst zitten om de Heer te dienen
...
om iedere broeder...

Deze combinatie is wat mij betreft vreemd. Als het je broeders zijn, dan ga je straks een eeuwigheid lang samen de Heer dienen. Dan moet je dat nu ook samen kunnen, dan hoor je samen aan dezelfde avondmaalstafel te zitten.
Tenzij je wilt stellen dat die mensen vanwege die leer niet als Gods kinderen aangenomen worden, maar dan zijn het geen broeders en moet je ze vertellen dat ze de hel in gaan als ze zich niet bekeren. Maar voordat je dat doet is het denk ik verstandig je af te vragen of het zo zou kunnen zijn dat deze 'dwaling' hun vergeven wordt zoals jouw en mijn fouten ons ook vergeven worden.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Adinomis

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #23 Gepost op: oktober 25, 2012, 02:33:32 pm »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 15:20:
Al kan ik mij voorstellen dat er zaken zijn waar iemand echt niet mee door 1 deur kan gaan. Zoals die PKN'ers die Sabeel een warm hart toedragen en Israël in een kwaad daglicht stellen. Met zulken wil ik niet in 1 dienst zitten om de Heer te dienen. Misschien wel om de discussie aan te gaan, zo zal ik a.s. zaterdag proberen te zijn bij de bijeenkomst in Amersfoort, om het Israël geluid daar te laten horen tussen al die Sabeel leugens.  ;) Uiteindelijk is mij er veel aan gelegen om iedere broeder te waarschuwen tegen deze valse anti-israel leer.

Mogelijk ben ik zaterdag ook in Amersfoort maar in de Messiaanse bijeenkomst.
Het lijkt me beter om in eerste instantie er samen voor te bidden. God kan harten veranderen. Door ons waarschuwen gaan ze juist een nog sterkere vuist maken.

Iemand waarschuwen kan eigenlijk alleen als je begaan bent met die ander. Je zou om hem - bij wijze van spreken - moeten kunnen huilen. Pas als de ander voelt dat je bij hem komt vanuit de liefde van Christus heeft waarschuwen zin.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2012, 02:34:35 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #24 Gepost op: oktober 25, 2012, 05:26:16 pm »

quote:

AVee schreef op 25 oktober 2012 om 14:21:
[...]

Deze combinatie is wat mij betreft vreemd. Als het je broeders zijn, dan ga je straks een eeuwigheid lang samen de Heer dienen. Dan moet je dat nu ook samen kunnen, dan hoor je samen aan dezelfde avondmaalstafel te zitten.
Tenzij je wilt stellen dat die mensen vanwege die leer niet als Gods kinderen aangenomen worden, maar dan zijn het geen broeders en moet je ze vertellen dat ze de hel in gaan als ze zich niet bekeren. Maar voordat je dat doet is het denk ik verstandig je af te vragen of het zo zou kunnen zijn dat deze 'dwaling' hun vergeven wordt zoals jouw en mijn fouten ons ook vergeven worden.

Twee zaken uit elkaar halen denk ik.
In ons land wonen veel Nederlanders, maar toch wil ik me niet met alle Nederlanders bemoeien.

Zelfs in grote families komt het voor dat niet iedereen met elkaar wil omgaan, zelfs broers.

quote:

Tenzij je wilt stellen dat die mensen vanwege die leer niet als Gods kinderen aangenomen worden

Jezus Christus vergeeft ons onze zonden en heeft immers met Zijn Bloed de schuld over onze zonden weggenomen. Dus je conclusie is onjuist en niet mijn beweegreden.

Maar als een predikant bijvoorbeeld zou stellen dat we beter een uitleg van de wetenschap kunnen gebruiken ipv hoe het in de Schrift staat, dan krijgt deze predikant dat van mij te horen en de kans om het uit te leggen. Maar blijft deze predikant bij zijn standpunt en stelt hij daarmee de Schrift onder de wetenschap, dan zal ik mijn neus niet meer laten zien en ben ik weg.

Ik wil mij namelijk niet verder met degelijke lieden inlaten, zeker niet wanneer het op geloof aankomt. Kijk, als iemand in de kerk zo een mening heeft kan het nog, maar als dat de meerderheid wordt, of de kerk"leiding" of "bestuur" is die mening toegedaan en men houdt voet bij stuk, dan is het tijd om het heil elders te zoeken in 1 van Jezus Zijn andere deelgemeenten.

Datzelfde geldt ook als en kerk blijft vasthouden aan het in praktijk brengen van vervangingstheologie. Met zulke "broeders" wil ik mij niet (teveel) inlaten. In plaats van ruzie te maken en onrust te stoken pak ik dan mijn biezen.

Wat betreft in de eeuwigheid dienen met broeders, dat zal dan in ieder geval niet in een kerk met vreemde leerstellingen meer zijn, dan zullen we het uiteindelijk goed doen?

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #25 Gepost op: oktober 25, 2012, 05:29:37 pm »

quote:

HarryK schreef op 19 oktober 2012 om 22:06:
[...]

Mijn punt is dat veel van wat in het Nieuwe Testament aan en over "de gemeenten" is geschreven, over die plaatselijke "concreet aanwijsbare" gemeenten gaat, niet over die 'ene algemene kerk van alle plaatsen en tijden'.

In mijn ogen heb je verschillende niveau's van "Gemeente".

Op het hoogste niveau is inderdaad die ene gemeente van alle tijden en plaatsen. Hierover gaat het volgens mij ook als er sprake is van "de bruid van Jezus".
Hierover wordt volgens mij bijvoorbeeld gesproken in Handeling 2:47, waar in de Statenvertaling staat: "En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden."

Dan heb je de concrete plaatselijk gemeenten.
Ik gaf eerder al voorbeelden dat er wordt gesproken over "gemeenten" (meervoud).
Dat geldt bijv. ook voor 1 Timotheüs, waar het gaat over de zorg voor de plaatselijke gemeente in Efeze.
Maar ook die gemeente wordt aangeduid als "de gemeente van (de levende) God" (3:5, 3:15, 5:16) (in plaats van bijv. "één van de gemeenten ...".

En we zagen dat binnen die plaatselijke gemeenten de geloven in groepjes bij elkaar kunnen komen om samen te eten, het brood te breken, te bidden, enz.
Maar deze kleine groepjes worden voor zover ik weet nergens aangeduid als "gemeente".

Jij schrijft alsof die plaatselijke gemeenten verder niet relevant zijn.
Het maakt voor jou niet uit (zo lijkt het) of die plaatselijke gemeenten er nu wel of niet zijn, of dat er alleen maar tientallen 'groepjes gelovigen' in een plaats zijn van mensen die het goed met elkaar kunnen vinden.
Daar ben ik het hartgrondig mee oneens.
Ik zou zelfs de stelling durven te verdedigen dat dat onbijbels is.

Hierover is natuurlijk nog veel meer te zeggen/te bediscussiëren.
Bijv. dat die plaatselijk kerk inderdaad onderdeel moet zijn van 'de bruid'.
Bijv. dat het volgens mij niet zo zou mogen zijn dat in 1 plaats meerdere kerken (is niet automatisch hetzelfde als gemeenten) zijn die zeggen zo'n gemeente te zijn, maar vervolgens elkaar links laten liggen.
Bijv. of het nuttig, nodig en/of noodzakelijk is om als gemeenten uit verschillende plaatsen contact te hebben met elkaar, met elkaar mee te leven, enz. (vorm van kerkverband).

Toen was het reizen over afstand ook een veel ingrijpender en moeilijker bezigheid dat tegenwoordig. Immers 100k is zo afgelegd.
Als er geen auto's zouden zijn zou ik ook wel MOETEN blijven bij een lokale gemeente. Maar dan zal er veel meer onrust ontstaan, dan wanneer gelijkgestemden elkaar opzoekt om desnoods in het klein samen te komen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #26 Gepost op: oktober 25, 2012, 05:46:46 pm »

quote:

AVee schreef op 25 oktober 2012 om 14:07:
[...]

[...]

Grappig, ik had precies de tegenovergestelde reactie. Volgens mij is het typisch een discussie van een generatie die geen volkskerk gewend is, maar van een generatie die bij 'kerk' denkt aan een elitaire club van gelijkgestemden.
Als je echte volkskerken gewend bent dan weet je dat de 'eigen identiteit' ondergeschikt is aan de eenheid in Christus:

quote:

...maak mij dan volmaakt gelukkig door eensgezind te zijn, één in liefde, één in streven, één van geest. Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.
Fil. 2
Paulus vraagt dus van ons de moed om die 'eigen identiteit' opzij te zetten.
Kben het met je eens. Daar doelde ik ook op. Ik dacht bij een volkskerk al snel aan de bijbelbeld aan de twentse flanken aan ons dorp (het sallandse westen is Katholiek), waarin meerdere kerken hun eigen identiteit sterk naar voren laten komen. Dat vind ik iets waar de zwakte ook wel in zit. Daardoor kennen broers en zussen in de Heer elkaar door de kerkmuren deels niet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

HarryK

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #27 Gepost op: oktober 25, 2012, 07:05:59 pm »

quote:

learsi schreef op 25 oktober 2012 om 17:29:
Toen was het reizen over afstand ook een veel ingrijpender en moeilijker bezigheid dat tegenwoordig. Immers 100k is zo afgelegd.
Als er geen auto's zouden zijn zou ik ook wel MOETEN blijven bij een lokale gemeente. Maar dan zal er veel meer onrust ontstaan, dan wanneer gelijkgestemden elkaar opzoekt om desnoods in het klein samen te komen.

Toch denk ik dat je hiermee op de verkeerde weg zit.
Als ik even het bijbelse beeld van een gemeente als lichaam gebruik, klinkt het een beetje alsof je zegt: ik ben een hand, en daarom kan ik het beter vinden met andere handen, dus ga ik lekker een groepje vormen met alleen handen.
Nee, de bijbel geeft duidelijk aan dat alle christenen samen komen, samen voor elkaar en anderen zorgen. En dat heeft niks te maken met noodzaak omdat ze toevallig nog geen auto's hadden.
Vandaar dat ik ook de tekst noemde waarin werd gezegd dat we elkaar moeten verdragen. Het gaat er primair helemaal niet om of ik me goed voel in een gemeente, maar om of ik me goed inzet voor de gemeente.

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #28 Gepost op: oktober 25, 2012, 08:36:32 pm »

quote:

HarryK schreef op 25 oktober 2012 om 19:05:
[...]

Toch denk ik dat je hiermee op de verkeerde weg zit.
Als ik even het bijbelse beeld van een gemeente als lichaam gebruik, klinkt het een beetje alsof je zegt: ik ben een hand, en daarom kan ik het beter vinden met andere handen, dus ga ik lekker een groepje vormen met alleen handen.
Nee, de bijbel geeft duidelijk aan dat alle christenen samen komen, samen voor elkaar en anderen zorgen. En dat heeft niks te maken met noodzaak omdat ze toevallig nog geen auto's hadden.
Vandaar dat ik ook de tekst noemde waarin werd gezegd dat we elkaar moeten verdragen. Het gaat er primair helemaal niet om of ik me goed voel in een gemeente, maar om of ik me goed inzet voor de gemeente.

Ik begrijp Harry, waar je heen wilt en op zich heb je wel een punt daar.
Maar wanneer ik in een kerk zou komen omdat deze bij mij in de buurt zou zijn die zaken doet waarmee ik het absoluut oneens ben, dan kan ik 2 dingen doen.

-1. Voortdurend blijven aandringen (tot drammend toe) om verandering en daarmee mogelijk de fijne sfeer verpesten.
-2. Mijn punt duidelijk stellen waarmee ik het oneens ben en dan in alle lieve vrede mijn biezen pakken en mijn"heil" ergens anders zoeken waar met wel kerkt zoals ik vind dat het behoord, al moet ik er een uurtje voor rijden.

Bij mij in de dichtstbijzijnde dorpen worden 2 kerken gesloten, een katholieke en een protestantse. Beiden ben ik uiteraard wel eens geweest om een dienst bij te wonen, de pastoor ken ik redelijk en is een fijne warme persoonlijkheid. Zelfs kritiek op het Vaticaan glimlacht hij om. De protestantse kerk in het dorp wisselt steeds van predikant.

Maar bij beiden heb ik me nooit echt aangesloten, omdat ze niet geheel in mijn beeld van kerk passen. Daarom rijd ik liever verder om wel datgene te krijgen wat ik ervan verwacht.
Misschien probeer ik het wel teveel zelf ipv zoals Adonimus aangaf, te bidden tot de Heer om de ogen van de andere gemeente leden te openen.

Maar het is wellicht ook de aard van het beestje.
Als me iets niet bevalt ben ik vertrokken, laat alles en iedereen dan achter en kijk niet meer om, ga mijn nieuwe eigen weg. Met werk, relaties, kerk, hobby eigenlijk overal. Want of ik word een vreselijke drammer (zoals hier op het forum  :) ) of ik negeer alles en kies de makkelijke weg. Veelal kies ik voor het laatste.

HarryK

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #29 Gepost op: oktober 25, 2012, 11:29:01 pm »

quote:

learsi schreef op 25 oktober 2012 om 20:36:
Ik begrijp Harry, waar je heen wilt en op zich heb je wel een punt daar.
Maar wanneer ik in een kerk zou komen omdat deze bij mij in de buurt zou zijn die zaken doet waarmee ik het absoluut oneens ben, dan kan ik 2 dingen doen.

-1. Voortdurend blijven aandringen (tot drammend toe) om verandering en daarmee mogelijk de fijne sfeer verpesten.
-2. Mijn punt duidelijk stellen waarmee ik het oneens ben en dan in alle lieve vrede mijn biezen pakken en mijn"heil" ergens anders zoeken waar met wel kerkt zoals ik vind dat het behoord, al moet ik er een uurtje voor rijden.

Bij mij in de dichtstbijzijnde dorpen worden 2 kerken gesloten, een katholieke en een protestantse. Beiden ben ik uiteraard wel eens geweest om een dienst bij te wonen, de pastoor ken ik redelijk en is een fijne warme persoonlijkheid. Zelfs kritiek op het Vaticaan glimlacht hij om. De protestantse kerk in het dorp wisselt steeds van predikant.

Maar bij beiden heb ik me nooit echt aangesloten, omdat ze niet geheel in mijn beeld van kerk passen. Daarom rijd ik liever verder om wel datgene te krijgen wat ik ervan verwacht.
Misschien probeer ik het wel teveel zelf ipv zoals Adonimus aangaf, te bidden tot de Heer om de ogen van de andere gemeente leden te openen.

Maar het is wellicht ook de aard van het beestje.
Als me iets niet bevalt ben ik vertrokken, laat alles en iedereen dan achter en kijk niet meer om, ga mijn nieuwe eigen weg. Met werk, relaties, kerk, hobby eigenlijk overal. Want of ik word een vreselijke drammer (zoals hier op het forum  :) ) of ik negeer alles en kies de makkelijke weg. Veelal kies ik voor het laatste.

Dat laatste vind ik heel jammer, want je lijkt me wel iemand die er serieus mee bezig is en op dat punt wat in te brengen, wat te geven heeft. Een gemis voor die gemeente(n).

Even wat aanvullend. Waar ik tot dusverre op reageerde, was jouw houding, jouw mentaliteit t.o.v. kerken. En ik merk inderdaad steeds vaker dat gelovigen op een vergelijkbare manier tegenover de kerk staan. Teleurstellingen, andere ideeën e.d., waardoor je op een gegeven moment afhaakt. (En - helaas - ook nog wel begrijpelijk ook. Schande voor de betreffende kerk.) Ik ken ook genoeg gelovigen die daardoor nooit echt bij een kerk zich thuisvoelen, omdat er altijd wat is in een kerk. Ik hoop dat dat bij jou niet gebeurt.

Maar ik heb in mijn bijdragen heel nadrukkelijk geprobeerd niet het woord "kerk" maar het woord "gemeente" te gebruiken.
En dat heeft te maken met mijn visie op hoe het eigenlijk zou moeten zijn: in 1 plaats zou in essentie 1 christelijke "gemeente" moeten/mogen zijn, die in hoofdzaak (evangelieverkondiging, missionair zijn, diaconale taken e.d.) dingen samen regelen. Hoe je vervolgens organiseert dat je bij elkaar komt voor bijbelstudie, gebed, toerusting e.d., staat pas op het tweede plan.
Als ik kijk in mijn woonplaats Assen: Daar wonen zoveel GKv-ers, dat die nooit in 1 kerkgebouw kunnen samenkomen. Daarom zijn er momenteel 5 "kerken" (met soms ook nog weer dubbele diensten vanwege het aantal kerkleden). En we werken ook nog samen met de Christelijke Gereformeerde kerk ter plaatse, dus heb je al 6 "kerken". En dit is dan geografisch georganiseerd, dus je hebt een kerk van Assen-Zuid, Assen-Noord (in de wijk Marsdijk), enz.
(En voor de PKN in Assen werkt het volgens mij ook zo.)
Maar dat zou wat mij betref ook wel anders mogen.

Het zou mooi zijn wanneer deze kerken als het ware "als 1 gemeente" naar buiten toe opereren, liefst met nog veel meer "christelijke kerken" (PKN, evangelisch, baptist, of wat dan ook).
Wat mij echter opvalt, is dat wanneer wij rond de Kerst een actie organiseren voor de armen (een voedselpakket-actie), dat we dat dan niet samen willen doen met bijv. de PKN in dezelfde wijk.
Dat is overigens ook een stukje GKv-cultuur (intern geöriënteerd), waarbij in de oude kerkorde is afgesproken dat wat je doet erop gericht moet zijn om mensen bij onze kerk te krijgen, in plaats van (zoals het volgens mij zou moeten zijn) bij Christus te krijgen ongeacht welke kerk.
Helemaal niet dat "1 gemeente"-denken.
Daar maak ik mij steeds meer zorgen om.

En ik kom steeds meer tot de overtuiging dat dit toch echt te maken heeft "houding" (we kunnen securalisatie, vrijzinnigheid, neo-liberalisme, post-modernisme en vanalles erbij slepen, maar simpel gezegd): we willen enerzijds teveel "met de wereld meedoen" en anderzijds zoveel mogelijk "onze eigen gang kunnen gaan". Alles moet kunnen, geen rekening houden met andere kerken, plaatselijk, landelijk en wereldwijd, soms zelfs geen rekening houden met mede-gelovigen.
Ik mis steeds meer "liefde", en ik mis steeds meer de bereidheid om "met elkaar rekening te houden".
Gelukkig zie ik nog vaak genoeg passie voor het evangelie, maar ik maak me ernstig zorgen om onze passie om een veilige gemeente te zijn die zich opstelt en gedraagt als "het lichaam van Christus".

Om deze bijdrage te concretiseren i.v.m. het discussiethema "samenwerkingsgemeente":
1. Volgens mij zou er in een plaats 1 christelijke gemeente moeten zijn.
2. Die gemeente komt ook samen in erediensten en andere samenkomsten.
Dat kan georganiseerd zijn in verschillende kerken (of wijken), maar ik kan mij voorstellen dat die samenkomsten ook leerdiensten zijn, of zangdiensten, die weer anders georganiseerd zijn (in de ene samenkomst veel meer praise, in de andere meer ala Johannes de Heer, enz.)
3. Het bij elkaar thuis maaltijden gebruiken is in onze cultuur wat lastiger, omdat onze huizen kleiner zijn en heel anders functioneren dan in de tijd van de bijbel. Daar lees je over tientallen mensen die bij elkaar komen: dan heb je het over grotere woningen met binnenplaatsen e.d.
Bij ons zullen die 'kringen' dus wat kleiner zijn.
Maar "de gemeente" komt ook bij elkaar in kleine groepjes (kringen).
4. En ten slotte iets wat ik heb gezien in de Bethel-gemeente in Drachten: toerusting. Iemand die serieus met het geloof bezig is, wil zijn kennis over de bijbel verdiepen, en wil iets betekenen in de wereld en moet daarvoor toegerust worden. Daartoe worden er jaarlijks allerlei 'cursussen' georganiseerd, variërend van bijbelstudie over bepaalde bijbelboeken of thema's, via cursussen over pastoraat of diaconaat of evangelisatie, tot cursussen als Micha-cursus, cursussen voor pas-getrouwden, doelgroepen-bijeenkomsten (voor mensen met vergelijkbare 'problemen'', ziekten, situaties, ...).

Een voorbeeldje: in onze gemeente willen we via de kringen bereiken dat we pastoraal meer en bijbelser met elkaar omgaan. Het is immers een taak van elke gelovige (en niet alleen van de oudsten) om elkaar te vermanen.
Maar hoe doe je dat nou? Hoe spreek je iemand aan? Dat kan op een goede manier, op een verkeerde manier, en vanalles daartussen in. Als je dat nou gewoon eens zou kunnen 'oefenen', en ervaren hoe eenvoudig het eigenlijk is? Dan zal de drempel om naar een broeder of zuster toe te gaan veel lager zijn.
Dus ook 'cursussen' die daar mee aan de gang gaan.

Wat denken jullie? Zou het dan beter gaan met "de gemeenten in Nederland"?
(Uiteraard in alles God biddend en dankend!!)