Auteur Topic: Samenwerkingsgemeenten  (gelezen 12656 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #45 Gepost op: oktober 28, 2012, 08:33:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 28 oktober 2012 om 15:43:

Ik denk dat een samenwerkingsgemeente zoals bijv in Deventer helemaal niet kan simpelweg alleen al om de reden dat de leerverschillen mi te groot zijn - de leer van de gkv tov vrouw in het ambt is een totaal andere dan die van de Ngk.
Feit is dat het dus wél kan.
Zeker als je bedenkt dat zaken als "vrouw in het ambt" en andere zaken prima te bespreken zijn op lokaal niveau.
Je kunt de leer best eens aanpassen zolang je het Woord maar niet aanpast _O_ .
Sommige dingen zijn geen halszaak. Zo is bekend dat de NKG in Deventer het volgende bericht toentertijd de wereld meedeelde:

quote:

Een voetangel is ook de vrouw in het ambt. De landelijke Nederlands Gereformeerde Kerk besloot vrouwen toe te laten als diaken, ouderling en predikant. Dat had een nadelige invloed op de kleine oecumene, omdat de andere kerkverbanden geen vrouw in kerkelijke ambten toelaten. Voor sommige christelijk- en vrijgemaakt-gereformeerde gemeenten was dat reden de gesprekken over eenheid op een laag pitje te zetten of zelfs te stoppen.

Niet in Deventer, zegt ds. Lakerveld. ,,Heel simpel omdat wij, met het oog op de eenheid met de andere gemeenten, gezegd hebben: wij voeren de vrouw in het ambt niet in.''
Mail me maar als je wat wilt weten

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #46 Gepost op: oktober 28, 2012, 09:35:56 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2012 om 20:33:
[...]
 Feit is dat het dus wél kan.
Zeker als je bedenkt dat zaken als "vrouw in het ambt" en andere zaken prima te bespreken zijn op lokaal niveau.
Je kunt de leer best eens aanpassen zolang je het Woord maar niet aanpast _O_ .
Sommige dingen zijn geen halszaak. Zo is bekend dat de NKG in Deventer het volgende bericht toentertijd de wereld meedeelde:

[...]

Waar baseer jij op dat het wel kan - omdat het gedaan wordt ?

Eens als het gaat om aanpassen - zolang het niet het Woord is - maar dat is een lastige want wat de 1 vindt als aanpassen vindt de ander niet .....

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #47 Gepost op: oktober 28, 2012, 10:49:35 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 28 oktober 2012 om 15:43:
Met alle respect - het lastige van stukken tekst uit een groter verband halen zou misschien wel kunnen betekenen dat er zaken uit een kader gehaald worden - dus ik vind verwijzingen prima - maar daar staat nog wat voor en ook er na.

Daarom citeer ik met de verwijzing naar waar je het terug kunt vinden. Als je vindt dat ik hier iets onterecht uit z'n context gehaald heb dan hoor ik dat graag, want dat is absoluut niet de bedoeling.

quote:

Ik denk dat een samenwerkingsgemeente zoals bijv in Deventer helemaal niet kan simpelweg alleen al om de reden dat de leerverschillen mi te groot zijn - de leer van de gkv tov vrouw in het ambt is een totaal andere dan die van de Ngk.

Ik probeer in de bijbel te zoeken naar antwoorden over hoe we met dit soort dingen om zouden moeten gaan. Ik meen daar te lezen dat de eenheid van al Gods kinderen vreselijk belangrijk is en dat die dus belangrijker is dan bepaalde leerverschillen. (Daar zit uiteraarde een grens aan, en ik heb ook al aangeven dat ik niet precies weet waar die grens dan ligt.)
Ik heb m'n best gedaan aan te geven waar ik dat vandaan haal en bewust niet alles aan 1 enkele tekst opgehangen.

En nu is het enige wat je daar tegenover weet te stellen 'mijns inziens zijn de leerverschillen te groot'.
Met alle respect, maar het is niet aan jou om te bepalen wanneer leerverschillen te groot zijn. Ik ben prima te overtuigen, maar dan zul je wel je standpunt vanuit de bijbel onderbouwen. Toon maar aan dat visie op vrouwen in het ambt zwaarder weegt dan de opdracht om een te zijn. Of toon aan dat mensen die onjuist denken over vrouwen in het ambt om die reden geen kinderen van God zijn, want dan is die opdracht tot eenheid op hen niet van toepassing.

Maar zolang je dat niet kunt aantonen is wat ze in Deventer doen precies wat God van ons vraagt, de eenheid zoeken.

quote:

Je kunt dan wel zeggen - dat laten we rusten - maar daarmee is het punt niet opgelost

Ja, en dus? Als we niet voor we dood gaan dat punt oplossen zijn we allemaal reddeloos verloren?

Laat ik het eenvoudig houden, je hebt helemaal gelijk, alles wat de NGK zegt over vrouwen in het ambt is verkeert, ze begrijpen er niets van, die leer is een grote zonde.
En nu? De NGK is een kerk met zondaren? Net als iedere andere kerk dus. Ze hebben Gods genade keihard nodig? Net als iedere andere gelovige.
Wat is dan nog precies het verschil, en hoe belangrijk is dat nou helemaal?

Is de grootste dwaalleer eigenlijk niet het idee dat al die zaken heeeeeel belangrijk zijn? Is het niet dat idee wat in de gereformeerde kerken heel veel kapot gemaakt heeft? Aan de vruchten ken je de boom...

(@learsi, ik ga proberen morgen op jou te reageren, dat kost me nu even teveel tijd.)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

rtfm08

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #48 Gepost op: oktober 28, 2012, 11:24:23 pm »
@Avee reactie komt over goede week

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2012, 11:37:58 pm »

quote:

AVee schreef op 28 oktober 2012 om 22:49:
(@learsi, ik ga proberen morgen op jou te reageren, dat kost me nu even teveel tijd.)

Geen haast hoor, het loopt niet weg  ;)
Ondertussen denk ik na over het antwoord van jou aan Rtfm08 en zoek ik in de bijbel of ergens staat wat zwaarder weegt, onderlinge liefde en eenheid of uitbannen van "dwaal"leer. Ik vrees dat het nergens zal staan, want want ik wel zie is dat beide issues vaak in eenzelfde vers vermeld staan.....
Daarbij ging de preek vandaag over onderlinge liefde en acceptatie, dus mogelijk heeft de Heer mij hierover toch iets te vertellen? Ik ben erover in gebed en studie zeg maar  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2012, 11:42:29 pm door learsi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #50 Gepost op: oktober 29, 2012, 12:18:54 am »

quote:

rtfm08 schreef op 28 oktober 2012 om 21:35:
[...]

Waar baseer jij op dat het wel kan - omdat het gedaan wordt ?
Ja, want wat niet kan is nog nooit gebeurd immers? Het kán dus wel. En in het geval van Deventer doen ze plaatselijk afstand van de "leer" dat "vrouwen in het ambt kunnen".
Het kan dus: samen gereformeerd dus Christelijk zijn.

quote:

Eens als het gaat om aanpassen - zolang het niet het Woord is - maar dat is een lastige want wat de 1 vindt als aanpassen vindt de ander niet .....
Het Woord sluit de vrouw in het ambt niet uit, de interpretatie van het Woord echter weer wel / niet.

Er zijn gebieden en tijden waarin je niet kunt voldoen aan de eis van het Woord als het gaat om M/V in de kerk. Er zijn ook goede redenen om vrouwen wél toe te laten in het ambt (ik denk persoonlijk dan aan het diaconos!) en op grond van het Woord is er ook nog veel voor te zeggen om vrouwen in alle ambten toe te laten. Het ligt aan de interpretatie die men kiest.
In Deventer heeft de NGK kennelijk gezegd: "Wij staan achter de landelijke interpretatie maar willen dat geen breekpunt in de Eenheid laten zijn".
Ze passen daarin het Woord niet aan maar wel de plaatselijke interpretatie van het Woord zeg maar (krom gezegd maar ik weet even geen andere benaming).

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #51 Gepost op: oktober 29, 2012, 05:26:59 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2012 om 00:18:
[...]
 Ja, want wat niet kan is nog nooit gebeurd immers? Het kán dus wel. En in het geval van Deventer doen ze plaatselijk afstand van de "leer" dat "vrouwen in het ambt kunnen".
Het kan dus: samen gereformeerd dus Christelijk zijn.

Nu heeft 1 partij water bij de wijn gedaan, ik vraag me af of de andere partij eveneens bereid was geweest om van het vrouwelijke ambt af te zien.

De toegevende partij heeft hier dus omwille van de eenheid en onderlinge liefde ingestemd om tegen G'd Zijn Geboden in te gaan?

Nu even in het extremer trekken, stel dat er eenheid gezocht gaat worden met de Jehova Getuigen? Is er dan eveneens de bereidheid omwille van onderlinge liefde en eenheid om aan te passen aan de JG-leer en Jezus Christus niet meer als de Zoon van G'd te zien en om afstand te doen van de drie-eenheid, die immers niet eens letterlijk in de bijbel wordt genoemd?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #52 Gepost op: oktober 29, 2012, 08:35:12 pm »

quote:

learsi schreef op 29 oktober 2012 om 17:26:
[...]

Nu heeft 1 partij water bij de wijn gedaan, ik vraag me af of de andere partij eveneens bereid was geweest om van het vrouwelijke ambt af te zien.

De toegevende partij heeft hier dus omwille van de eenheid en onderlinge liefde ingestemd om tegen G'd Zijn Geboden in te gaan?

Nu even in het extremer trekken, stel dat er eenheid gezocht gaat worden met de Jehova Getuigen? Is er dan eveneens de bereidheid omwille van onderlinge liefde en eenheid om aan te passen aan de JG-leer en Jezus Christus niet meer als de Zoon van G'd te zien en om afstand te doen van de drie-eenheid, die immers niet eens letterlijk in de bijbel wordt genoemd?
Inderdaad extreem, JG vallen bij mij niet onder het christendom en dat delen mensen met mij :)
Er is echter geen water bij de wijn gedaan in Deventer. Dat doet geen recht aan de kerken daar als je denkt dat er "wat aangelengd is om het drinkbaar te maken". Er zijn  veel gesprekken geweest onderling voor er tot eenheid gekomen is. De NGK heeft aangegeven dat het geen breekpunt mag zijn "de vrouw in het ambt".

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #53 Gepost op: oktober 29, 2012, 10:54:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2012 om 20:35:
 Er zijn  veel gesprekken geweest onderling voor er tot eenheid gekomen is. De NGK heeft aangegeven dat het geen breekpunt mag zijn "de vrouw in het ambt".

Dus de NGK stemt tegen haar zin met iets in waar ze niet achter staan omdat het onbijbels is. Maar omwille van de lieve vrede doet men deze water bij de wijn.

Zou de andere partij ook zoveel hebben willen toegeven voor de lieve vrede en afzien van het vrouwelijk ambt? Vermoedelijk niet want dan was dat wel gebeurd.

Ben ook benieuwd hoeveel kerkleden hiervoor hun biezen toch gaan pakken uiteindelijk.....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #54 Gepost op: oktober 29, 2012, 11:02:27 pm »

quote:

learsi schreef op 29 oktober 2012 om 22:54:
[...]

Dus de NGK stemt tegen haar zin met iets in waar ze niet achter staan omdat het onbijbels is. Maar omwille van de lieve vrede doet men deze water bij de wijn.

Zou de andere partij ook zoveel hebben willen toegeven voor de lieve vrede en afzien van het vrouwelijk ambt? Vermoedelijk niet want dan was dat wel gebeurd.

Ben ook benieuwd hoeveel kerkleden hiervoor hun biezen toch gaan pakken uiteindelijk.....
Hoe kom jij er bij dat het "tegen de zin van de NGK" etc etc is geweest?
bronnen?

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #55 Gepost op: oktober 30, 2012, 06:18:47 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2012 om 23:02:
[...]
Hoe kom jij er bij dat het "tegen de zin van de NGK" etc etc is geweest?
bronnen?

Bronnen zeggen hoegenaamd zeer weinig Riemer, bronnen zeg namelijk niets over of deze waarheidsgetrouw zijn dan wel zich op leugens baseren.

Het zou werkelijk van de zotte zijn als men binnen de NGK nu ineens achter het vrouwenambt zou staan. Alsof het Woord van G'd ineens gewijzigd zou zijn of anders interpreteerbaar? Nee men doet bij de NGK water bij de wijn. Dat is altijd met tegenzin, maar heeft als doel ergens anders een win situatie te behalen. In dit geval een intieme samenwerking met de GKv. De NGK (leiding) is ervoor bereid om over haar eigen schaduw heen te stappen. Nu nog bezien of de kerkgangers er werkelijk toe bereid zijn.

Zie deze link over ons onderwerp.
http://www.gereformeerde-...olt%20over%20Wilschut.pdf
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2012, 06:20:04 pm door learsi »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #56 Gepost op: oktober 30, 2012, 06:26:14 pm »

quote:

learsi schreef op 30 oktober 2012 om 18:18:
[...]

Bronnen zeggen hoegenaamd zeer weinig Riemer, bronnen zeg namelijk niets over of deze waarheidsgetrouw zijn dan wel zich op leugens baseren.
------

Zie deze link over ons onderwerp.
http://www.gereformeerde-...olt%20over%20Wilschut.pdf

Waat het om gaat (met betrekking tot jouw opmerking) is dat je van alles beweert over Deventer maar geen bronnen / feiten produceert. Dat is onjuist ten opzichte van de gemeenten daar, doet geen recht aan de Eenheid aldaar en is daarom imho niet netjes.

@ artikel Bolt: ga ik om privéredenen niet op in, je mag mij mailen daarover.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2012, 07:38:57 pm door Riemer Lap »

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #57 Gepost op: oktober 30, 2012, 08:49:54 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 oktober 2012 om 18:26:
[...]

Waat het om gaat (met betrekking tot jouw opmerking) is dat je van alles beweert over Deventer maar geen bronnen / feiten produceert. Dat is onjuist ten opzichte van de gemeenten daar, doet geen recht aan de Eenheid aldaar en is daarom imho niet netjes.

Riemer, alsof er een officieel document zou worden uitgegeven waarin de NGK meldt tegen de zin in maar omwille van de onderlinge liefde en eenheid, water bij de wijn heeft gedaan.  :)

Dat zou de GKv niet hebben geaccepteerd, denk je zelf ook niet?
De tijd zal het leren Riemer, wat de kerkgangers uiteindelijk gaan doen. Blijven of toch elders hun heil gaan zoeken.

Samenwerken kan ook wel, is zelfs toe te juichen, maar samen de eredienst gaat denk ik nog wel de nodige problemen opleveren. Al heb ik geen zicht op wat de GKv heeft toegegeven als toegift hiervoor richting de NGK.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #58 Gepost op: oktober 30, 2012, 09:15:13 pm »
NGK en GKV zijn hier met een fusieproces bezig, omdat ze toch twee keer van het zelfde zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #59 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:17:28 am »

quote:

learsi schreef op 30 oktober 2012 om 20:49:
[...]

Riemer, alsof er een officieel document zou worden uitgegeven waarin de NGK meldt tegen de zin in maar omwille van de onderlinge liefde en eenheid, water bij de wijn heeft gedaan.  :)

Dat zou de GKv niet hebben geaccepteerd, denk je zelf ook niet?
De tijd zal het leren Riemer, wat de kerkgangers uiteindelijk gaan doen. Blijven of toch elders hun heil gaan zoeken.

Samenwerken kan ook wel, is zelfs toe te juichen, maar samen de eredienst gaat denk ik nog wel de nodige problemen opleveren. Al heb ik geen zicht op wat de GKv heeft toegegeven als toegift hiervoor richting de NGK.
Ik blijf moeite hebben met de manier waarop jij omgaat met de situatie Deventer. Je bent denigrerend en hoogmoedig in je schrijven over hen. Dan denk ik: "bewijs het dan".
Als je er zicht op wilt hebben zorg dan dat je de moed hebt (lees: het lef hebt) om de kerken daar zélf de vragen te stellen.
Het is gemakkelijk roepen vanaf de wal immers? Wat maakt dat je je energie niet steekt in het zoeken naar antwoorden en het stellen van vragen een de gemeenten aldaar?
Of beroep je je liever op teksten van scribenten binnen eeninwaarheid.nl / info zonder er zelf goed onderzoek naar te doen?
Mogelijk als jij tijd gaat steken in het gesprek met Deventer dat de tijd zal leren dat je genuanceerder zou moeten zijn. Niets meer dan dat.

En wederom: wil je over het artikel van gedachten wisselen: Mail me maar. Ik ga hier niet in op de teksten van br.Bolt of anderen. Via mail kan er meer.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 01:01:29 am door Riemer Lap »