Auteur Topic: Samenwerkingsgemeenten  (gelezen 12631 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #60 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:22:00 am »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2012 om 21:15:
NGK en GKV zijn hier met een fusieproces bezig, omdat ze toch twee keer van het zelfde zijn.

Fuseren kan niet, in jouw woonplaats is een samenwerkingsgemeente :)
Ik citeer:

quote:

Al meerdere jaren wordt er voornamelijk vanaf 2007 intensief samengewerkt tussen de Gereformeerde Kerk (Vrijgemaakt) en de Nederlands Gereformeerde Kerk in Nijverdal.
Dit heeft eind 2009 geresulteerd in een verklaring van eenheid die door beide kerkenraden, m.m.v. de beide gemeenten, is ondertekend.
Dit betekent dat er kanselruil tussen NGK en GKV Nijverdal mogelijk is en er gezamenlijke kerkdiensten gehouden kunnen worden. Verder kan er wederzijds bij elkaar het Heilig Avondmaal gevierd worden.
Daarnaast hebben beide kerkenraden in 2010 een stappenplan vastgesteld met als hoofddoel dat beide gemeenten de komende jaren verder naar elkaar toe gaan groeien. Binnen enkele jaren na de invoering van dit stappenplan zal geëvalueerd moeten worden welke stappen er gezet zijn in dit toegroeien naar elkaar. Dan zal ook vastgesteld worden of de weg begaanbaar is naar een kerkelijke samenwerkingsgemeente.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #61 Gepost op: oktober 31, 2012, 07:36:43 am »
Ook goed, als het beestje maar een naampje heeft :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #62 Gepost op: oktober 31, 2012, 12:04:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 00:17:
[...]
Ik blijf moeite hebben met de manier waarop jij omgaat met de situatie Deventer. Je bent denigrerend en hoogmoedig in je schrijven over hen. Dan denk ik: "bewijs het dan".

Niet alles zijn feiten, buikgevoel kan vaak veel meer veelzeggend zijn.

quote:

Als je er zicht op wilt hebben zorg dan dat je de moed hebt (lees: het lef hebt) om de kerken daar zélf de vragen te stellen.

Nee hoor, zoveel interesse heeft dat Deventer voor mij niet. Zoveel tijd heb ik evenmin om in onbelangrijke zaken te duiken. De tijd zal het leren.

Citaat
Het is gemakkelijk roepen vanaf de wal immers? Wat maakt dat je je energie niet steekt in het zoeken naar antwoorden en het stellen van vragen een de gemeenten aldaar?/quote]
Deze opmerking en vraag zijn wederzijds.....
Ik denk een patroon te herkennen van onze eigen kerk, waarbij de kerkleiding ook bereid was om water bij de wijn te doen om te overleven, maar de kerkgangers, waaronder ikzelf, absoluut niet. Onder het motto, we doen het goed of we doen het niet..

Of de kerkleden zullen blijven of niet zal pas kunnen aantonen of de kerkleiding een juiste beslissing heeft genomen of niet. Daarmee is alles gezegd wat ik aangeven wilde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #63 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:05:29 pm »
In mijn ogen is die hele hersteld hervormde kerk komisch. Van ds. Pieter Boomsma kreeg ik door dat er door de gereformeerde bond verweten werd aan het adres van de synodaal gereformeerden dat we de Nederlands Hervormde Kerk hebben verlaten, hoewel de eersten er uit geknikkerd zijn.
Met de komst van de PKN las hij een artikel van een dominee van de gereformeerde bond dat de gereformeerden de hervormde kerk wilden overnemen en dat dit de PKN is. Hij belde de desbetreffende predikant op of hij dat echt meende. Met die man viel volgens hem niet te praten, hij bleef voet bij stuk houden.

Nu we terug zijn gaan ze zelf weg, vanwege wat papierwerk van onze broeders: de lutheranen, zegt men.
Zijn de bonders nu opeens zo veranderd? Waar zijn hun princiepes van het begin om toch te blijven, ondanks alles, gebleven?
Altijd kon vrijzinnigheid hoogtij vieren in de Nederlands hervormde kerk en nu zijn een aantal lutherse papieren opeens een probleem.
Ik vind dat komisch.
Zelf zal ik nooit hersteld hervormd worden, omdat ze geen oog lijken te hebben voor de problemen van deze tijd. Ze zitten vast aan hun traditie en zijn volgens mij anti-evangelsiche beweging over het algemeen. Ik vraag me dan af of ze het licht van de evangelische beweging in de PKN wel kennen.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 02:08:22 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #64 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:14:52 pm »
Ik heb toch liever de bonders die gebleven zijn. Die zijn zo gebleven als dat ze waren.
Hebben wat moeiten, mopperen wat, maar er valt mee te praten. Bovendien hebben ze veel meer gevoel in het zoeken naar het oecumene van het hart. Ze oordelen niet zo snel over anderen, kent ook veel EO-achterban. Hebben leuke eo-achtige activiteiten naast de traditionele vieringen. Ja, daar gaat nog leven van uit!
De hersteld hervormden? Volgens mij lopen ze vooral over ons een oordeel te vellen. Denken ze dat we met elkaar naar de hel lopen en hebben God niet echt betrokken in hun zoektochten en hun bezwaren.
God heeft immers wel aan jou laten weten dat in zijn ogen alle kerken fouten maken, en dat je enkel gered kan worden door je persoonlijke omgang met Hem.
Waarom heb jij dat van Hem wel mee gekregen?

Kennelijk heb je God gezocht in je zoektocht.
Dat zouden meer mensen moeten doen.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 02:17:18 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #65 Gepost op: oktober 31, 2012, 02:59:34 pm »

quote:

learsi schreef op 31 oktober 2012 om 12:04:
[...]

Niet alles zijn feiten, buikgevoel kan vaak veel meer veelzeggend zijn.

&
Nee hoor, zoveel interesse heeft dat Deventer voor mij niet. Zoveel tijd heb ik evenmin om in onbelangrijke zaken te duiken.
Dus op basis van een gevoel in de onderste regionen van je  eigen abdomen vel je een oordeel over de kerken in Deventer.

Da's helder: buikspreken  :+

Adinomis

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #66 Gepost op: oktober 31, 2012, 03:53:51 pm »
Als het gaat over het samengaan van gelovigen, dan is er maar één basis:

aanvaarden we het offer van Gods Zoon Jezus Christus voor onze zonden en willen we in gehoorzaamheid Jezus/Yeshua volgen. Aanvaarden we Hem als het vleesgeworden Woord (Gods Woord de bijbel)

Verschillen in we in opvattingen over bepaalde onderwerpen dan kan dat problemen geven, maar we blijven elkaar erkennen als broeders en zusters in het bloed van Jezus.

Fil.3:15b En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #67 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:01:06 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 oktober 2012 om 14:59:
[...]
Dus op basis van een gevoel in de onderste regionen van je  eigen abdomen vel je een oordeel over de kerken in Deventer.

Da's helder: buikspreken  :+

Nee buikgevoel is heel iets anders dan buikspreken Riemer  :)
Ik weet dat je het woord graag gebruikt en omdat voor jou alleen Synode berichten als waardevol bewijs gelden. Maar voor mij en vele anderen is dat toch echt wel anders. ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #68 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:11:58 pm »
Dat klopt niet wat je zegt. Je kent Riemer bij lange na niet.
Dit is weer dat dwaze oordelen over anderen, waar veel christenen zo goed in zijn.
Dwaasheid is het.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #69 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:21:24 pm »
Ik ga vanavond trouwens een kring bezoeken. Van de vol evangelischen nog wel.
Ik ben daar een gastlid, op uitnodiging van een oudcollega van me met wie ik goed bevriend ben. Op die club zit een afrikaanse vrouw. Ze krijgt steeds visioenen van de Heer. In één van die visioenen zag ze Jezus die zei dat Hij bijna terug komt. Hij heeft de deurklink al vast.

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #70 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:25:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 14:14:
Ik heb toch liever de bonders die gebleven zijn. Die zijn zo gebleven als dat ze waren.
Hebben wat moeiten, mopperen wat, maar er valt mee te praten. Bovendien hebben ze veel meer gevoel in het zoeken naar het oecumene van het hart. Ze oordelen niet zo snel over anderen, kent ook veel EO-achterban. Hebben leuke eo-achtige activiteiten naast de traditionele vieringen. Ja, daar gaat nog leven van uit!
De hersteld hervormden? Volgens mij lopen ze vooral over ons een oordeel te vellen. Denken ze dat we met elkaar naar de hel lopen en hebben God niet echt betrokken in hun zoektochten en hun bezwaren.
God heeft immers wel aan jou laten weten dat in zijn ogen alle kerken fouten maken, en dat je enkel gered kan worden door je persoonlijke omgang met Hem.
Waarom heb jij dat van Hem wel mee gekregen?

Kennelijk heb je God gezocht in je zoektocht.
Dat zouden meer mensen moeten doen.

Inderdaad doet geen enkele kerk het juist en gaat het om de persoonlijke band en relatie die we (mogen) hebben met de Here Jezus. Trouw, oprecht geloof, liefde etc. Ook blijf ik de laatste dagen geconfronteerd worden met teksten over onderlinge liefde, als antwoord op mijn vragen hierover aan de Heer.

Dus, je kunt elkaar onderling wel liefhebben en respecteren, maar kunt vanwege "zwaar" wegende verschillen toch besluiten om niet samen de dienst te houden. Als het al gebeurd dan is het zaak dat beide of alle partijden ergens water bij de wijn doen. Uiteindelijk zijn de meer vrijzinnigen (ik heb nog steeds geen betere naam gevonden hiervoor sorry) afgescheiden van de orthodoxen en niet andersom. Niet alleen in de gereformeerde wereld maar ook in de hervormde.

Binnen de orthodoxen zijn er broeders en zusters die inderdaad verwijtend denken over de minder orthodoxen en dus meer vrijzinnigen. Maar doorgaans is dat nog wel de harde oude kern. Persoonlijk heb ik veel moeten "strijden" om met de bijbel in de hand duidelijk te maken dat het Genade-evangelie een gift is van Christus aan ons door vader g'd geschonken ipv een Genade die wordt geschonken op voorwaarde dat we de volgens de wet wandelen. Er leeft in de harde kern soms nog het idee dat Jezus onze zonden eenmalig vergeeft op het moment van bekering, waarna we het wel goed mogen doen om niet weer de zonde over ons af te roepen en de geschonken Genade te verliezen.

Zelf heb ik hierom ooit bijna het geloof vaarwel gezegd.
Ik had zoals ieder mens toch al wel de nodige zonden begaan tegenover de Wet en dus tegenover Vader G'd. In gebed nam ik op den duur afscheid van G'd omdat ik toch zondig was en dan maar beter kon genieten van mijn leven in zonde dan te worstelen tegen zaken waarvan ik toch nooit winnen kon.

Nu kan ik je zeggen dat hierop sterk gereageerd werd Gaitema; ik ontmoette iemand die WEL het evangelie begreep en me wegwijs maakte en de Kracht van het Evangelie en dat onze zonden uit verleden heden en toekomst vergeven zullen worden vergeven door Christus ! De betreffende persoon die door de Heer was ingezet was notabene van een evangelische gemeente. Daarna ben ik weer hard terug gerend in de open armen van de here Jezus Christus Hem dankende voor Zijn Genade ! Er viel toen zo'n enorme last van mij af ! Dat is ook HET moment voor mij geweest waarna ik veel intenser en eigenlijk pas ECHT een relatie kreeg met de Heer.  _O_

In plaats van over te stappen naar deze evangelische kerk, ben ik toen deze boodschap gaan verspreiden binnen mijn eigen kerk, wat niet zonder slag of stoot is gegaan. Maar feit blijft wel dat we ons wel altijd moeten blijven beseffen hoe enorm hard we de Heer nodig hebben en hoe vreselijk zondig we zijn. We moeten wel de Wil hebben om zo zondeloos mogelijk te leven ter ere van vader g'd en Jezus. Want elke keer wanneer we zondigen dan geven we de satan een tool in handen om G'd en Jezus te bespotten, dat we weer voor hem ipv de Heer gekozen hebben. Dat is iets wat we onze Redder toch niet willen aandoen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #71 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:29:20 pm »
Learsi: ik vind dat je bijdragen behoorlijk wisselen. Soms denk ik: daar heb je hem weer! Dan denk ik: ja, dit is weer wijsheid.
Als je dat als voorbeeld wilt nemen voor hoe zondig wij zijn.
Ja, het ontbeert ons zichtbaar in inzicht.
Er is echter twee soorten zonden, grofweg. Zonden waar je zelf niet bewust van bent en zonden wat je met opzet doet.
Van de eerste zonden is makkelijker vergeving voor te krijgen dan de tweede.
Toch blijkt vaak dat wat we dachten bewust in zonde te doen, achteraf kwam door duisternis. Als de schillen van je ogen vallen, dan pas wordt je bewust van wat er echt gaande is. Als je echt door hebt dat zonde je doel missen is en tot gevolg heeft dat je in verlorenheid raakt, dat het leegte tot gevolg heeft, dan neemt de behoefte aan zondigen af.

Jezus komt in de plaats van de zonde. Jezus vult die leegte in.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 04:42:22 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #72 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:31:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2012 om 16:11:
Dat klopt niet wat je zegt. Je kent Riemer bij lange na niet.
Dit is weer dat dwaze oordelen over anderen, waar veel christenen zo goed in zijn.
Dwaasheid is het.

Nee Gaitema, ik oordeel niet, ik zeg niet dat het verkeerd is en ik hang er geen consequenties aan.

Maar jij, Riemer, anderen en ikzelf wekken met hun schrijven onbewust een beeldvorming achter.

Bij mijzelf en enkele anderen hier op het forum zo blijkt uit meerdere communicatie buiten het forum, komt Riemer over als iemand die meer bezig is met de buitenzijde dan de binnenzijde. Dat hoeft uiteraard niet zo te zijn, maar de indruk wordt bij een aantal (ook bij mij) hier wel gewekt.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 04:41:05 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #73 Gepost op: oktober 31, 2012, 04:45:36 pm »
Dat is nu net het gevaarlijke, als we onze indrukken zo hard op zeggen.
Je hebt geen idee hoe hard dat uitwerkt op de gene tegen wie je het zegt.
Stel je voor dat jou dat gezegd zou worden?
Dat jij meer puur met de buitenkant van de beker bezig bent en niet met de binnekant van de beker.

Ik ken van Riemer via de mail hele persoonlijke ervaringen van God.
Dat is me prive gegeven en niet voor het forum bestemd. Ik zal daar ook niets van zeggen, maar ik weet dat Riemer van binnen bewoond wordt door Jezus Christus in eigen persoon.

Het is dwaasheid om te denken een scheiding tussen tarwe en dolle tarwe te kunnen maken. We kunnne het verschil niet zien.

Aan een spreker had ik eens een vraag gesteld (deelde ik van de week met Riemer).
Hoe weet je nou of iemand echt christelijk is? Dat vroeg ik hem.
De spreker zei: "je hebt twee rozen. De één is levend en de ander is dood. Aan de buitenkant zie je dat niet."

wat er daarna gebeurde heb ik hem ook geschreven. Het was een profetie die in vervulling ging. Dat heb ik ook met hem gedeeld en dat kan je lezen in mijn topic.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2012, 04:54:48 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Samenwerkingsgemeenten
« Reactie #74 Gepost op: oktober 31, 2012, 05:21:54 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 oktober 2012 om 15:53:
Als het gaat over het samengaan van gelovigen, dan is er maar één basis:

aanvaarden we het offer van Gods Zoon Jezus Christus voor onze zonden en willen we in gehoorzaamheid Jezus/Yeshua volgen. Aanvaarden we Hem als het vleesgeworden Woord (Gods Woord de bijbel)

Verschillen in we in opvattingen over bepaalde onderwerpen dan kan dat problemen geven, maar we blijven elkaar erkennen als broeders en zusters in het bloed van Jezus.

Fil.3:15b En indien gij op enig punt anders gezind zijt, God zal u ook dat openbaren;
_O_