Auteur Topic: PKN komt met internetkerk  (gelezen 7227 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Gepost op: oktober 18, 2012, 08:28:26 pm »
UTRECHT - De Protestante Kerk in Nederland (PKN) lanceert halverwege volgend jaar een internetkerk.

"De doelgroep van de internetkerk bestaat uit mensen die geen binding hebben met de kerk, maar ook tegen levensvragen aanlopen en daar wat mee willen doen", zegt een woordvoerder van de PKN in het Reformatorisch Dagblad.

Op dit moment wordt er ge­zocht naar een internetdominee, die samen met een communitymanager en een webredacteur het kernteam vormt van de digitale kerk die mijnkerk.nl gaat heten. Binnen 5 jaar hoopt de kerk 10.000 vaste kerkgangers te hebben.

Bron:nu.nl

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2012, 09:30:01 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 18 oktober 2012 om 20:28:
UTRECHT - De Protestante Kerk in Nederland (PKN) lanceert halverwege volgend jaar een internetkerk.

"De doelgroep van de internetkerk bestaat uit mensen die geen binding hebben met de kerk, maar ook tegen levensvragen aanlopen en daar wat mee willen doen", zegt een woordvoerder van de PKN in het Reformatorisch Dagblad.

Op dit moment wordt er ge­zocht naar een internetdominee, die samen met een communitymanager en een webredacteur het kernteam vormt van de digitale kerk die mijnkerk.nl gaat heten. Binnen 5 jaar hoopt de kerk 10.000 vaste kerkgangers te hebben.

Bron:nu.nl
Nu dan maar hard bidden dat de Heer een ECHTE dominee vol van geloof en de Heilige Geest daar plaatst, opdat niet op deze manier de dwalende medemens van de wal de sloot in wordt gesleurd.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2012, 08:18:23 am »

quote:

learsi schreef op 18 oktober 2012 om 21:30:
[...]

Nu dan maar hard bidden dat de Heer een ECHTE dominee vol van geloof en de Heilige Geest daar plaatst, opdat niet op deze manier de dwalende medemens van de wal de sloot in wordt gesleurd.
Ik ben er van overtuigd dat als er een solide basis is neergezet dit zou kunnen gaan werken - de jongere generatie wil niet meer binden zoals vroeger bijna standaard werd verwacht - dus wie gaan het zien.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2012, 10:50:40 am »
We zullen zien.
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:28:39 am »

quote:

rtfm08 schreef op 19 oktober 2012 om 08:18:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat als er een solide basis is neergezet dit zou kunnen gaan werken - de jongere generatie wil niet meer binden zoals vroeger bijna standaard werd verwacht - dus wie gaan het zien.
Het zal allemaal afhankelijk zijn van de predikant, maar buiten dat (het belangrijkste) is het een goed initiatief. Misschien moeten meer stromingen hiermee beginnen zodat er keuze mogelijkheid is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:41:40 pm »
Er zijn al mensen die denken, door op een forum actief te zijn, al bij een gemeente te horen. Ik geloof dat een internet medium meer is zoals de brievenwisseling tussen de apostelen en de gemeentes. Goed om te lezen, maar een gemeente ben je in samen leven.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:46:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2012 om 13:41:
Er zijn al mensen die denken, door op een forum actief te zijn, al bij een gemeente te horen. Ik geloof dat een internet medium meer is zoals de brievenwisseling tussen de apostelen en de gemeentes. Goed om te lezen, maar een gemeente ben je in samen leven.

Maar er is maar Een gemeente en dat zijn alle ware volgelingen van Christus. Kerk of niet. Sterker nog, mogelijk gaan er mensen braaf elke zondag naar de kerk en behoren toch niet tot de Ene Ware Gemeente van Christus waarvan Hij Zelf het hoofd is, terwijl een ander niet naar de fysieke kerk hoort maar wel vol is van de Heilige Geest. Niet de kerk is zaligmakend maar Christus onze Heiland is dat.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we niet naar de kerk hoeven te gaan, maar dat iemand naar de kerk gaat zegt op zich heel weinig over het ware geloof van die persoon.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 01:47:20 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2012, 01:52:34 pm »
Dat ben ik met je eens, zoals je vast wel had vermoed. Ik zit meer te denken aan die goedbedoelde solochristenen die ik op forums trof met doorgaans enorm radicale gedachtegangen. Zo radicaal, dat je er niet redelijk mee in discussie kunt. Dan denk ik wel eens: "ga eens naar zo'n kring en zoek de nuance"
Liefde leer je door te geven.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 01:53:35 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2012, 02:04:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2012 om 13:52:
Dat ben ik met je eens, zoals je vast wel had vermoed. Ik zit meer te denken aan die goedbedoelde solochristenen die ik op forums trof met doorgaans enorm radicale gedachtegangen. Zo radicaal, dat je er niet redelijk mee in discussie kunt. Dan denk ik wel eens: "ga eens naar zo'n kring en zoek de nuance"
Liefde leer je door te geven.

Tsja, kijk eens naar Johannes de Doper, niet iemand die elke Sabbat in de tempél zat te bidden en al helemaal niet vroom maar TOCH een man Gods......  ;)
Vermoedelijk maakt het voor de Heer geen verschil en zet hij beiden in op ieder de eigen manier.

Iemand die erg meegaand is kan de vrede bewaren, maar zal minder snel genegen zijn om de gemeente wakker te schudden, ongeacht de reacties erop.
Daarvoor heeft de Heer dan weer een eenling nodig die lak heeft aan wat de gemeente van hem/haar vindt, zolang het Woord maar wordt gevolgd. Samen houdt dat dan alles wellicht in balans. ;)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2012, 07:42:16 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 oktober 2012 om 13:41:

Even over de gemeente:
Weet je dat er in het NT op 76/76 vindplaatsen in 75/74 verzen naar de gemeente verwezen wordt. (HSV/SV)

Maar weet je ook dat er in het OT over de gemeente verwezen wordt?
90/96 vindplaatsen in 83/90 verzen in het OT ! (HSV/SV)

Heel vaak rekenen wij christenen ons rijk met de Gemeente, maar daar horen dus ook de Joden bij. Zij waren al de gemeente voordat wij heidenen het worden konden. ;)

Oogje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:32:08 pm »
Toch blijven we de Kerk nodig hebben voor het ontvangen van de sacramenten, het horen van de juiste Evangelie en voor het beoefenen van echte naastenliefde. Vooral dat laatste, want het liefhebben van "onzichtbare" mensen op internet die je zelf uitkiest is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan het liefhebben van mensen die je toebedeelt krijgt en ook echt ziet en meemaakt.

Op internet kunnen mensen zich nog mooi en ideaal voordoen, in de kerk prik je daar gewoon doorheen en prikken mensen ook door jou heen. Daar heb je je gewoon te schikken naar de ander, zonder rekening te houden met jezelf (vgl. Rom 15,1). Daar ben je gebonden aan elkaar, omdat de liefde altijd bindt en daarom ook nooit vrij kan zijn. Dat is vandaag de dag misschien geen populaire boodschap, maar het is wel inherent aan het Evangelie en wel het beste voor de mens.

Dit initiatief is dus heel aardig als het bedoelt is als laagdrempelige manier om meer te weten te komen over het christendom en als het haar "leden" daadwerkelijk uiteindelijk voorbereid op het gaan naar een echte parochie of gemeente in de buurt. Maar een vervanging van deze parochie of gemeente kan het nooit zijn. Iedere christen heeft de Kerk nodig, hoe dan ook.
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2012, 11:33:09 pm door Oogje »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:38:06 am »
Precies. De Algemene Kerk van Jezus. Het Lichaam.
Dat is ook de gemeente en het punt met internet is toch dat het maar een plat scherm is waar je naar kijkt en een stoel waar je op blijft zitten.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2012, 02:23:46 pm »
Een heel interessant initiatief, die internet-PKN-kerk!
Ik heb zelf (zoals jullie mogelijk weten) al jaren ervaring met iets vergelijkbaars, maar dan internationaal en op Quaker-basis: de combinatie van de forum-website www.quakerfaithandfellowship.org (waar mensen zich kunnen inschrijven als lid) en de website voor online 'wijdingsbijeenkomsten' http://quakerworship.org.
Ik help het ze hopen, die 10.000 leden, maar ik ben inmiddels aardig wat voetangels en klemmen tegenkomen...

Het kan wel, denk ik, maar ik zie vergelijkbare mitsen en maren als Oogje.

Met v&Vriendengroet,

Wim

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 20, 2012, 03:28:40 pm »

quote:

Oogje schreef op 19 oktober 2012 om 23:32:
Toch blijven we de Kerk nodig hebben voor het ontvangen van de sacramenten, het horen van de juiste Evangelie en voor het beoefenen van echte naastenliefde. Vooral dat laatste, want het liefhebben van "onzichtbare" mensen op internet die je zelf uitkiest is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan het liefhebben van mensen die je toebedeelt krijgt en ook echt ziet en meemaakt.

Maar houdt de naastenliefde dan voor jou op buiten de kerk? Nee toch hoop ik?
Om naastenliefde toe te passen heb je toch geen kerk nodig? G'd de Vader ziet toch wat iemand wel en niet doet? We doen het toch voor Hem en niet voor de dominee/pastoor/predikant, mede kerkgenoten?

quote:

Op internet kunnen mensen zich nog mooi en ideaal voordoen, in de kerk prik je daar gewoon doorheen en prikken mensen ook door jou heen. Daar heb je je gewoon te schikken naar de ander, zonder rekening te houden met jezelf (vgl. Rom 15,1). Daar ben je gebonden aan elkaar, omdat de liefde altijd bindt en daarom ook nooit vrij kan zijn.

De kerk is toch geen testmiddel om te beproeven?
De kerk is er toch niet om haar kerkleden te (ber)/(be)oordelen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 20, 2012, 04:03:00 pm »
Learsi: volgens mij snap je prima wat hij bedoeld. Een gemeenschapsleven via Internet is niet helemaal het echte werk.
Daarbij: je naaste lief hebben doe je niet enkel voor God, immers heeft God de hele wereld lief. Wij zullen ook de hele wereld lief dienen te hebben. Wie immers niet zijn broeder lief heeft die hij kan zien, kan God ook niet lief hebben die hij niet kan zien.

Het is het grote gebod die God gaf volgens Johannes: wie God lief heeft, moet ook een ander lief hebben.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2012, 04:09:55 pm door gaitema »