Auteur Topic: PKN komt met internetkerk  (gelezen 7015 keer)

learsi

• Bekijk profiel
PKN komt met internetkerk
« Reactie #30 Gepost op: oktober 21, 2012, 08:17:27 pm »

quote:

Oogje schreef op 21 oktober 2012 om 18:45:
Als mensen inderdaad van de Kerk wegvluchten en menen op internet een gemeenschap te kunnen vormen, tja, dan blijft er weinig over natuurlijk. De Kerk blijft echter altijd en eeuwig bestaan en de sacramenten zullen altijd even heilig en werkzaam blijven. Juist als het nu wat minder gaat hier in Nederland, moet je niet wegvluchten, maar blijven en de beproeving dragen. Men kan niet enkel bij de Kerk blijven als alles leuk en goed gaat. Dat is niet wat Christus ons opdraagt.

Nee, maar het is wel tijd om je biezen te pakken als de kerk een verkeerde richting opgaat en niet wil luisteren. Zonder ruzie, gewoon adieu vaarwel. De Gemeente bestaat niet voor niets uit tientallen stromingen en tig kerken waar ze wel de juiste leer brengen.

quote:

Sport- en hobbyverenigingen kies je zelf uit; je kan er gewoon weer vanaf als je dat wil.

Van je kerk ook hoor ! Uit fatsoen lelden wat de reden is (dat zal dan wel al bekend zijn) en nooit meer terugkomen, that simple.

quote:

Aan de Kerk blijf je echter je leven lang gebonden en elke parochie of gemeente kent haar eigen kruizen.

Wanneer ik mijn rug keer naar een kerk en die beschouwd mij desondanks toch ng als lid van hen omdat zij hebben bepaald dat niemand er meer afstand van kan doen, dan houden ze zichzelf voor de gek Oogje en niet mij.
Zolang ze mij maar nooit meer lastig vallen dan, mogen ze mij rustig tot hun rekenen als ze daar blij van worden.

quote:

Zij proberen een balans te vinden tussen het bewaren van de stilte en de rust op zondag en het leefbaar houden van die dag. Lijkt mij niets mis mee. Sowieso begrijp ik niet waarom sommigen zo vreselijk star zijn over de zondag, maar dat is weer een andere discussie.

Klopt, maar laat ze er dan consequent in zijn. Niet zelf wel stroom en verwarming gebruiken (ook niet in de winter) als je valt over TV of internet. Dat maakt degenen tot een huichelaar, welke Jezus immers altijd zo hekelde.

quote:

Zelf zie ik dat anders, maar daar gaat dit topic niet over. Ik geloof echter wel dat je sowieso trouw moet blijven aan de kerk waar je toe behoort, tenzij je er werkelijk diep van overtuigd bent dat ze zich baseert op de verkeerde bronnen of op te weinig of teveel bronnen als het gaat om het kennen van de Waarheid. En dan nog zul je eerst jezelf met open geest moeten verdiepen in waaróm je kerk zo leert en zul je het gesprek moeten aangaan met je dominee.

Daar zal het verschil zitten. Er is niets wat mij bindt namelijk met mede-kerkgenoten dan alleen Christus. En dat kan ik ook met andere deelgemeenten vinden in kerken vinden.

quote:

Een ieder is welkom om katholiek te worden, maar als je al lid bent van een andere, christelijke en beetje fatsoenlijke kerkgemeenschap, is het in principe sterk af te raden. Het levert een hoop onnodige moeilijkheden op en als je eenmaal katholiek bent, kun je niet meer terug. Alleen doen dus als je in je hart ervan overtuigt bent dat je eigenlijk al katholiek was al die tijd en hetgeen geschied is wat ik hierboven schreef.

Als niet-katholiek met zelfs de nodige bedenkingen kom ik toch wel zo nu en dan in een katholieke kerk, zonder intenties te hebben om Katholiek te worden. Dat bedoel ik mee. De pastoor weet dat en desondanks kan ik heel fijn met de beste man praten. Misschien wel fijner dan met de eigen dominee.  :*)

quote:

Kerk of Gemeente zijn voor mij twee synoniemen voor hetzelfde begrip. Alleen het woord Kerk is al een heel stuk langer in gebruik. Nu lijkt de discussie over hoe de Kerk eruit zou moeten zien mij hier off-topic, want ook als je niet katholiek bent, behoor je toch in elk geval betrokken te zijn bij een fatsoenlijke, christelijke geloofsgemeenschap.

Weet je dat wel zeker?
Ouder dan dit?
Exodus 12:6   
En gij zult het in bewaring hebben tot den veertienden dag dezer maand; en de ganse gemeente der vergadering van Israël zal het slachten tussen twee avonden.

Leviticus 4:14    
En die zonde, die zij daartegen gezondigd zullen hebben, bekend is geworden; zo zal de gemeente een var, een jong rund, ten zondoffer offeren, en dien voor de tent der samenkomst brengen;
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2012, 08:17:58 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 22, 2012, 07:08:26 pm »

quote:

learsi schreef op 21 oktober 2012 om 14:01:

Uiteraard heeft een kerk gemeenschap de voorkeur, ik stel ook niet dat internet beter is. Maar zeker gezien het feit dat de kwaliteit aan kerken behoorlijk aan het inboeten is, geeft de kerk geen zekerheid meer.

[/i]

Volgens een vol evangelische oud collega van me valt het juist op dat de preken in de gereformeerd gezinde kerken bij ons juist beter zijn geworden ten opzichte van vroeger. Het niveau is er volgens hem er hard op vooruit gegaan.
Alleen de leegloop is ook aanwezig. Logisch, in deze slaapverwekkende welvaardstijd.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 07:08:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 22, 2012, 08:04:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2012 om 19:08:
[...]

Volgens een vol evangelische oud collega van me valt het juist op dat de preken in de gereformeerd gezinde kerken bij ons juist beter zijn geworden ten opzichte van vroeger. Het niveau is er volgens hem er hard op vooruit gegaan.
Alleen de leegloop is ook aanwezig. Logisch, in deze slaapverwekkende welvaardstijd.

Hebben wij het dan zoveel beter dan in de USA gaitema?
In de USA is de leegloop van kerken een stuk minder ernstig namelijk.
Ik vraag mij af of dat wel DE oorzaak is. Kijk naar de kerk in Zwijndrecht die veelvuldig op Family-7 TV komt, die groeit wel als kool.

Het leeglopen van de kerken zegt hoegenaamd niets over het geloof in Nederland of zelfs Europa. Of zouden we in onze kerken eens goed de hand in eigen boezem moeten steken? Zijn we in onze kerken nog wel juist bezig en zegent G'd de Vader onze deel-gemeente nog wel. Zijn we met onze kerk nog wel steeds dat licht in de duisternis?

Neem nu onze PKN.
Eerijk gezegd kan ik mij voorstellen dat G'd Zijn handen ervan aftrekt, van volgelingen die zich door zo een &^%$%&*() laat besturen. het doet me pijn dit zo te schrijven, maar het is denk ik wel iets om over na te denken.

Je kunt het wel anders doen dan "foute" stromingen binnen de PKN, maar we sluiten ons er toch maar bij aan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 22, 2012, 10:01:41 pm »
Zelf geloof ik dat het daar is zoals in de tijd van de jaren 50 hier.
Met God bouwde Nederland het land weer op. Vele joden werden ondergedoken (anderen uit geleverd). Maar de welvaard sukkelde Nederland in slaap.

Mijn moeder zei dat ze als meisje het zo gezellig vond dat alle kinderen en buren bij elkaar op bezoek kwamen. Noaberschap, heet dat hier. Een twents woord voor buren die voor elkaar zorgen en met elkaar als samenleving om gaan.

Van dat noaberschap is onder de allochtone Nederlanders meer van te merken dan de autochtone Nederlanders vandaag de dag.
Noaberschap is ook in de VS niet meer wat het geweest was.

Het is een bijbels gegeven: welvaard doet slapen.

De VS kent de rijkste en de armste mensen van de wereld.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 10:12:50 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 22, 2012, 10:15:36 pm »
Paulus zei tegen een gemeente: Jullie beschouwen jezelf zo rijk, dat jullie welvaart is toegenomen. Maar jullie weten niet hoe beklagenswaardig, naakt en arm jullie zijn! Jullie zijn nog heet, nog koud. Lauw ben je. Je smaakt nergens naar en daarom spuug ik je uit.

Maar het lijkt er wel beter. Ik weet alleen niet wat ik er van denken moet.
Het zijn vooral voorhofchristenen.

Je hebt in de tempel het voorhof, de heilige en de heilige der heilige.

Jezus is de deur naar het voorhof. Dat was de plek van de tempel waar de heidenen mochten komen.

Voorhof-christendom. Ja ik geloof, maar...

Ik heb vooral bewondering voor China, Iran en Afrika.
Daar is het nog zoals in de Handelingen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 10:24:33 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 22, 2012, 10:32:08 pm »
Wat ik trouwens nooit zo begrepen heb is de commotie rondom de PKN.
De hervormde kerk was altijd al een hotelkerk, wat is daar nu wezenlijk in veranderd? Met de komst van de vele confessionele gereformeerde kerken bij de PKN is hij doorsnee orthodoxer geworden.
Bedenk wel: meer dan de helft van de PKN bestaat uit gereformeerde bonders en confessionele pkners. Resteerd evenveel die horen bij de evangelischen als bij de midden orthodoxen en de vrijzinnigen.

De vrijzinnige beweging is binnen 20 jaar haast verdwenen immers.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 10:33:20 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 22, 2012, 11:16:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2012 om 22:15:
Ik heb vooral bewondering voor China, Iran en Afrika.
Daar is het nog zoals in de Handelingen.
Mee eens !

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 22, 2012, 11:20:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 oktober 2012 om 22:32:
Wat ik trouwens nooit zo begrepen heb is de commotie rondom de PKN.
De hervormde kerk was altijd al een hotelkerk, wat is daar nu wezenlijk in veranderd? Met de komst van de vele confessionele gereformeerde kerken bij de PKN is hij doorsnee orthodoxer geworden.
Bedenk wel: meer dan de helft van de PKN bestaat uit gereformeerde bonders en confessionele pkners. Resteerd evenveel die horen bij de evangelischen als bij de midden orthodoxen en de vrijzinnigen.

De vrijzinnige beweging is binnen 20 jaar haast verdwenen immers.

Het gaat erom dat er binnen de PKN toegestaan wordt dat je uiterst vrijzinnig een gemeente runt. Dat zelfs een gemeente runnen die stelt dat Jezus niet echt bestaan heeft, tot de mogelijkheden kan bestaan. Dan is de "leiding" of de "top" corrupt.

Denk even een een corrupt politiekorps.
Als de leiding ervan corrupt is, kunnen de dienders op straat nog wel oprecht hun werk doen. Maar het politie apparaat is dan in zijn geheel corrupt en functioneert niet zoals het behoort.

Hoe die PKN ook als het ware in de macht diverse kerkstromingen opslokt, vind ik een enge ontwikkeling die ik persoonlijk met lede ogen aanzie en wantrouw.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2012, 11:21:25 pm door learsi »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 23, 2012, 01:19:46 am »

quote:

learsi schreef op 22 oktober 2012 om 23:20:
[...]

Het gaat erom dat er binnen de PKN toegestaan wordt dat je uiterst vrijzinnig een gemeente runt. Dat zelfs een gemeente runnen die stelt dat Jezus niet echt bestaan heeft, tot de mogelijkheden kan bestaan. Dan is de "leiding" of de "top" corrupt.
Wie ben jij om te oordelen over de PKN eigenlijk?
Wat maakt dat jij van mening bent dat de "top" corrupt is en, veel belangrijker, heb jij die top conform de weg van Mattheus gewezen op hun corruptie? Zo nee: zwijg dan.

quote:

Als de leiding ervan corrupt is, kunnen de dienders op straat nog wel oprecht hun werk doen. Maar het politie apparaat is dan in zijn geheel corrupt en functioneert niet zoals het behoort.
Nee, de leiding kan corrupt zijn en de dienders kunnen de waarheid aanhangen. Zij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor de wanorde van hun bazen.
Je vergelijk is krom en doet een scala aan mensen geen recht, sterker nog: het is kwetsend voor de mensen in de PKN die oprecht gelovig zijn.
Wat jij doet is daarmee onjuist. Je oordeelt een groep op grond van hun leiders.
Was het niet Jezus die de knecht van een negatief overheersende macht genas nadat het oor van die knecht was afgeslagen?

quote:

Hoe die PKN ook als het ware in de macht diverse kerkstromingen opslokt, vind ik een enge ontwikkeling die ik persoonlijk met lede ogen aanzie en wantrouw.
Je moet mogelijk eens in gesprek gaan met mensen in andere kerken en wie weet ontdek je dat God veel meer doet dan wat jij denkt.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 23, 2012, 05:49:57 pm »

quote:

learsi schreef op 22 oktober 2012 om 23:20:
[...]

Maar dat was toch met de Nederlands hervormde kerk in Nederland niet anders?
Je had de vrijzinnig hervormde gemeenten immers. Waar ligt dan de nieuwigheid?
Ik begreep altijd dat de commotie om het bestaan van de lutherse en gereformeerde belijdenisgeschriften ging eigenlijk.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 23, 2012, 09:36:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 oktober 2012 om 01:19:
[...]
 Wie ben jij om te oordelen over de PKN eigenlijk?
Wat maakt dat jij van mening bent dat de "top" corrupt is en, veel belangrijker, heb jij die top conform de weg van Mattheus gewezen op hun corruptie? Zo nee: zwijg dan.

Ik oordeel wederom niet, ik geef aan waarom ik problemen heb met de PKN waar ik zelf deel van uitmaak, via de gemeente en waarom ik mij hen hard gemaakt om als gemeente ons er niet bij aan te sluiten.

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3

[...]

quote:

Nee, de leiding kan corrupt zijn en de dienders kunnen de waarheid aanhangen. Zij kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor de wanorde van hun bazen.
Je vergelijk is krom en doet een scala aan mensen geen recht, sterker nog: het is kwetsend voor de mensen in de PKN die oprecht gelovig zijn.

Dat ben ik zelf, doordat mijn gemeente nu onderdeel uitmaakt van de PKN ben ik dat zelf helaas ook.

Oordelen is 1, lange tenen is 2 en spijkers op laag water zoeken is 3

Citaat
Wat jij doet is daarmee onjuist. Je oordeelt een groep op grond van hun leiders.[/quote[
Je moet echt eens beter gaan lezen, ik geef mijn mening juist niet over groep, waar ikzelf deel van uitmaak, maar geef mijn ongezouten mening over de PKN top.
Zelf ben ik minder blij geworden met onze gemeente sinds ze zich hebben laten inlijven door de PKN. Voor mij is die PKN een totaal verkeerde ontwikkeling en ik deel dat. Daar kan je het dan mee eens zijn of niet, dat is jou keuze.

quote:

Je moet mogelijk eens in gesprek gaan met mensen in andere kerken en wie weet ontdek je dat God veel meer doet dan wat jij denkt.

Nog vaker andere kerken bezoeken dan ik nu doe bedoel je? :-)
Je geeft een advies terwijl je me totaal niet kent Riemer.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 23, 2012, 09:44:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 oktober 2012 om 17:49:
[...]

Maar dat was toch met de Nederlands hervormde kerk in Nederland niet anders?
Je had de vrijzinnig hervormde gemeenten immers. Waar ligt dan de nieuwigheid?
Ik begreep altijd dat de commotie om het bestaan van de lutherse en gereformeerde belijdenisgeschriften ging eigenlijk.

Daar heb ik me nooit mee bezig gehouden eigenlijk gaitema, in onze gemeente hebben we uiteindelijk gestemd zonder de Heer er in te betrekken (ook tegen mijn zin) of we ons wel of niet zouden aansluiten bij de PKN, of beter, of we ons zouden moeten afsplitsen door ons niet in te laten lijven door PKN.

De stemming is beïnvloed door verhalen over de financiele situatie e.d m.b.t. ons kerkgebouw. De inlijving zou ons zogenaamd een mogelijkheid hebben kunnen geven om samen te gaan met andere PKN kerken. Maar samengaat is er niet bij, in laten lijven wel. Vanuit de mens gezien kan een klein clubje niet een grote groep hun wil gaan opleggen. Resultaat is dat er misschien een handje vol echt zich laten inlijven en de rest zoekt elders zijn heil, of bij onze eigen identiteit in andere plaatsen of zoals ik in andere kerkstromingen.

Wat betreft de keuze voor de PKN is het dus gewest boontje komt om zijn loontje.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 23, 2012, 10:27:48 pm »
Helder dat het bij jullie fataal afliep. Maar nog steeds vraag ik me af en heb ik op die vraag die ik mezelf steeds serieus dan stel nog geen antwoord voor mezelf: wat is het verschil tussen de PKN en de hervormde kerk van weleer?
Ik heb geen enkel idee, behalve wat geschriften en de keuze tussen het gereformeerde en de hervormde kerkmodel plaatselijk.
Sinds het ontstaan had de Nederlandse Hervormde Kerk al vrijzinnig hervormde gemeentes. Waarom werd dat toen wel geaccepteerd?
Of is de vrijzinnigheid niet het probleem?

Van de ontstaansgeschiedenis weet ik dat de gereformeerde kerken deels er uit zijn geknikkerd en deels er uit zijn gestapt en de gereformeerden die bleven werden de Gereformeerde bonders des tijds. Zij wilden de hervormde kerk hervormen intern. Is die visie opeens veranderd sinds de komst van de PKN en waarom?
Onder lutheranen en gereformeerden zijn er vrijzinnigen, maar onder de hervormden waren ze er al sinds het ontstaan de republiek der 7 verenigde Nederlanden. Toen nog de Nederlandsche Gereformeerde Kerk.

Dus, wat is het verschil tussen de PKN en de Nederlands Hervormde Kerk van weleer, dat het een breekpunt is geworden?
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2012, 10:33:03 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 23, 2012, 11:38:47 pm »
@  gaitema,
Hier

http://nl.wikipedia.org/w...stantse_Kerk_in_Nederland

en hier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersteld_Hervormde_Kerk

en hier

http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi56-1c.php

Wat achtergrond informatie!

Voor mij was de steun van PKN aan Sabeel HET onoverkomelijke struikelblok.
Ook de naamswijziging werd en wordt door mij gehekeld, waarmee een identiteit verloren gaat.

Het wordt door velen gezien als een poging om eerst iedereen maar binnen de gelederen te krijgen onder het motto alles mag, vrijheid blijheid, om wellicht ooit eens met eisen op tafel te gaan komen.

Voor de inlijving door PKN behielden we meer onze eigen identiteit.

Daarom zweef ik nu tussen de HHK en de baptisten. Misschien ga ik wel om de week naar de een en de ander? Of in de ochtend de HHK en in de avond de Baptisten?

Wel weet ik dat ik bij de Baptisten een enorme passie voel voor het evangelie, zonder er allerhande bijzaken erbij te betrekken. De bijbel staat er echt centraal en men leeft echt uit het Woord. Het staat als het ware met het ene been in het orthodoxe en met het ander in het evangelische, zonder naar (een van) beide kanten door te slaan.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 24, 2012, 12:04:39 am »
Ik ga - naast mijn trouwe gkv bezoek - af en toe wel eens naar een Messiaanse dienst (op sabbat!). Ik ben ervan overtuigd dat daar onze wortels liggen. Nadat de tempel en de stad Jeruzalem verwoest was door de Romeinen ging de kerk ervan uit dat God had afgerekend met Israël.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.